Bachelorproef Bedrijfsmanagement Marketing aan Howest wijst uit: artificiële intelligentie, automatisering en online marketplaces belangrijkste marketingtrends in Belgische bedrijfswereld

Bert
Bossier

Artificiële intelligentie, automation en online marketplaces: het zijn 3 technologieën waar bij veel SEO (=Search Engine Optimization)-marketeers een belletje gaat rinkelen. Toch wees onderzoek uit dat deze trends nog niet ingeburgerd zijn in het marketinglandschap. Dat benadrukken ook de verschillende bedrijven die hieraan meewerkten. Deze trends kunnen nochtans een aanzienlijke voorsprong opleveren. Dit trio is namelijk voor elk bedrijf belangrijk om een prominente waarde te verkrijgen ten opzichte van concurrentie.

Hieronder zijn alvast de 3 belangrijkste trends te vinden.

1) Artificiële intelligentie

Slechts 53% van de Vlamingen weet wat AI is en waarvoor het wordt gebruikt (Imec)

Door de komst van opensource initiatieven als die van Google (TensorFlow) en IBM (Watson) kunnen marketeers zoekmachinemarketing geautomatiseerd op massaschaal gaan uitvoeren. “Op het internet zijn er verschillende cursussen te vinden om deze complexe technieken van machine learning onder de knie te krijgen”, laat Thierry Geerts, Country Manager voor Google Belux, weten. Ook Jeroen Maaijen, SEA Manager voor TUI, maakt gebruik van AI om hun SEA-aanbod te automatiseren. Iets wat ze bovendien grotendeels in-house doen. Deze types programma segmenteren data via AI, waardoor bijvoorbeeld SEO-titels geautomatiseerd kunnen worden. Wordlift is een van die bedrijven die TensorFlow gebruikt voor SEO. Die automatisering binnen search engine marketing, betekent niet dat er jobs zullen sneuvelen. Al zou het wel nodig zijn om personeel op te leiden tot experten om zo’n processen te kunnen verbeteren. Dries Bultynck van Indie Group pleit daarom voor meer analytische opleidingen in de marketingsector. De Belgische technologiefederatie Agoria liet in 2018 weten dat voor iedere verloren job aan digitalisering er 3,7 nieuwe jobs zullen bijkomen. Naast de komst van nieuwe technologieën zoals voice search, helpt AI om nieuwe content te creëren voor zoekmachines of bestaande content te verbeteren. Bol.com ontwikkelde zelfs een programma voor intern gebruik om SEO-teksten te schrijven voor hun catalogus van meer dan 22 miljoen producten. Die grote hoeveelheden data die gepaard gaan met AI doen ook de kwestie rond privacy opnieuw oprijzen. Bedrijven die zich willen voorbereiden op een toekomst zonder third-party cookies (=cookies die het mogelijk maken gebruikers te remarketen) leggen daarom beter een database aan op basis van willekeurige ID’s. Starten doe je daarom het best door deze technologie te omarmen. De doelgroep van early adopters is immers groot genoeg om de rest van de markt te overtuigen.

2) Automation

Bijna 10 jaar geleden begonnen de eerste vormen van marketing automation zich ook naar de Benelux te verschuiven, voornamelijk bij B2B. Veel Belgische bedrijven beschouwen automation dan ook als dé trend voor 2020 en de daaropvolgende jaren. Toch zijn er ook uitzonderingen, merkt Dries Bultynck van Indie Group op. Kleinere ondernemingen of start-ups met een beperkt CRM (=Customer Relationship Management), hoeven hier niet in te investeren. Vooral SEA (=Search Engine Advertising) automation werkt aan een opmars. Dat komt omdat het voor bedrijven zoals TUI en The Reference vaak onbegonnen werk is om dit nog manueel te doen. Een belangrijk element dat aan belang wint is feed management, vertelt Malika Meddour van The Reference. Hier upload je een spreadsheet van de volledige productencatalogus om vervolgens via remarketing klanten te overhalen. Steven de Moor en Rens Vanhoutte, beiden digital marketing advisors bij TVH, zien automation dan ook als dé trend voor 2020.

3) Online marketplaces

Malika Meddour, Online Marketing Consultant bij The Reference, ziet marketplaces als de grootste trend voor 2020. Bij dit type van multichannel e-commerce worden transacties verwerkt door de operator maar liggen de logistieke verantwoordelijkheden bij de verkoper. De bekendste voorbeelden van marketplaces zijn ongetwijfeld bol.com en Amazon. Door de sterke positie die deze giganten opbouwden de afgelopen jaren, zetten ze de lokale handel stevig onder druk. Het biedt wel opportuniteiten voor Belgische en Nederlandse bedrijven wanneer je hier ook voor opteert. Een van die Vlaamse handelaren is Apotheek Cauwerburg. Naast een eigen website kozen ze voor bol.com om hun producten aan te bieden. Dit leverde hun een prominente positie op binnen de categorie persoonlijke verzorging. Wel blijft het zo dat marketplaces altijd een commissie vragen op de verkoopprijs. Hier dien je dus best rekening mee te houden. Zo beëindigde de Belgische tak van JBC zijn partnership met Bol.com omdat de commissies de marges te veel verkleinden. Alle informatie over comissies en online marketplaces is te lezen in het online rapport.

 Ontdek de andere 7 trends en meer informatie via  https://www.baltius.be/pers

Bibliografie

Vermeire, F. (2019).

Krachtige seo (1ste editie). Brugge, België: Die Keure.

Statscounter. (2020). Search Engine Market Share Belgium? Geraadpleegd van

https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/belgium

Wikipedia contributors. (2020, 30 januari). Google data centers. Geraadpleegd op 17 februari 2020, van

https://en.wikipedia.org/wiki/Googledatacenters

__

Google Search Statistics - Internet Live Stats. Geraadpleegd op 17 februari 2020,

Internet Live Stats. (z.d.).

van https://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/

Wikipedia-bijdragers. (2019a, 16 februari). Zoekmachinemarketing. Geraadpleegd op 17 februari 2020, van

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoekmachinemarketing

Loorbach, T. (2020).

Doelgerichte SEO (1ste editie). Nederland: Visual Steps B.V.

WooRank. (2018, 6 april).

Alles over de WooRank Score. Geraadpleegd op 17 februari 2020, van

https://help.woorank.com/hc/nl/articles/360000685389-Alles-over-de-WooR…

Noyez, M. (2019, 9 juni).

De Mobile-first Index, is jouw website er klaar voor? Geraadpleegd op 17 februari

2020, van https://www.wiseo.be/blog/mobile-first-index-seo

Happy Idiots. (2019, 23 oktober). Over Schema.org en het effect op SEO. Geraadpleegd op 17 februari

2020, van https://www.happyidiots.nl/blog/gestructureerde-gegevens-van-schema-org…-

Deneweth, B. (2020, 10 januari). Verschil tussen Google SEO en Bing SEO. Geraadpleegd op 17 februari

2020, van https://www.wiseo.be/blog/verschil-google-seo-en-bing-seo

Prudhomme, A. (2019, 15 januari). Data Stats, Impact April 21 Google Mobile Algo Change [Blogpost].

Geraadpleegd op 20 februari 2020, van https://www.brightedge.com/blog/non-mobile-friendly-share-of-

serps-decreases-21-with-april-21-mobile-algorithm-change/

Bird, C. (2016, 25 november). How Fast is Fast Enough? Page Load Time & Your Bottom Line [Blogpost].

Geraadpleegd op 20 februari 2020, van https://www.semrush.com/blog/how-fast-is-fast-enough-page-

load-time-and-your-bottom-line/

van Wassenhove, B. (2019).

De marketingbijbel voor een digitale wereld (1ste editie). Tielt, België: Lannoo.

Steenbergen, R. (2013).

Schrijven voor SEO in 60 minuten (1ste editie). Zaltbommel, Nederland: Haystack.

Selles, P., & Korteweg, L. (2016). Google analytics in 60 minuten (1ste editie). Zaltbommel, Nederland:

Haystack.

Aerts, E. (2020, 16 januari). Niet schrikken: zo radicaal anders lezen we op internet [Blogpost].

Geraadpleegd op 22 februari 2020, van https://www.agconsult.com/nl/usability-blog/hoe-lezen-mensen-

Acronym. (2015).

See | Think | Do [Video file]. Geraadpleegd van https://vimeo.com/125152053

Wikipedia-bijdragers. (2019c, 17 december). Link building. Geraadpleegd op 23 februari 2020, van

https://nl.wikipedia.org/wiki/Link_building

Van Loo, T. (2019, 14 oktober). De kracht van interne linking: Waarom is het belangrijk en wat levert het

Geraadpleegd op 23 februari 2020, van https://www.wiseo.be/blog/kracht-van-interne-linking

Hoeckx, A. (2019, 25 februari). Social media en SEO, impact social media SEO [{post-weblog}].

Geraadpleegd op 23 februari 2020, van https://www.webkrunch.be/blog/helpt-social-media-bij-seo-leer-

hoe-jij-de-ranking-van-je-website-verbetert-met-hulp-van-sociale-media/

Dutko, J. (2018b, 16 augustus). How Types of Computer Cookies Affect Your Online Privacy [{post-weblog}].

Geraadpleegd op 23 februari 2020, van https://crusolutions.com/blog/how-types-of-computer-cookies-

affect-your-online-privacy/

Statista. (2019).

Advertising revenue of Google from 2001 to 2019. Geraadpleegd van

https://www.statista.com/statistics/266249/advertising-revenue-of-googl…

Wikipedia contributors. (2020b, 1 maart). Google Ads

. Geraadpleegd op 1 maart 2020, van

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Ads

Marvin, G. (2020, 5 februari). A visual history of Google ad labeling in search results. Geraadpleegd op 1

maart 2020, van https://searchengineland.com/search-ad-labeling-history-google-bing-254…

Snoeren, S. (2020, 22 januari). Google Core Update January 2020. Geraadpleegd op 1 maart 2020, van

https://www.mvhmedia.nl/google-core-update-january-2020/

- 147 -

Oak City Technology. (2016, 12 februari). Do People Actually Click On Paid Ads In Google? Geraadpleegd op

1 maart 2020, van https://www.oakcitytechnology.com/websites/do-people-actually-click-on-…-

google/

Elias, J., & Graham, M. (2020, 24 januari). Google backtracks on design that made search ads look like

normal results

. Geraadpleegd op 1 maart 2020, van https://www.cnbc.com/2020/01/24/google-will-

iterate-the-design-that-made-it-harder-to-tell-ads-from-search-results.html

Graham, M. (2020, 14 januari). Google plans to kill support for third-party cookies that track you all over

the internet. Geraadpleegd op 1 maart 2020, van https://www.cnbc.com/2020/01/14/google-chrome-to-

end-support-for-third-party-cookies-within-two-years.html

99firms. (2019, 26 december). 20+ DuckDuckGo Statistics to Be Aware of in 2020. Geraadpleegd op 1 maart

2020, van https://99firms.com/blog/duckduckgo-statistics/#gref

Bultynck, D. (2015, 2 mei).

Quick & Dirty First Page SERP Competitive Analysis In Under 10 Seconds (with

the MOZ bar). Geraadpleegd op 7 maart 2020, van http://driesbultynck.com/analyze-top-10-

google/#axzz6Fzq0p8TJ

Bossier, B. (2020, 2 maart).

Dit was SEO Benelux ’20 in Gent! Geraadpleegd op 7 maart 2020, van

https://www.wiseo.be/blog/seo-benelux-gent-2020

Troost, W. (2018, 14 september). Google Responsive Search Ads: 11 dingen die je als adverteerder moet

. Geraadpleegd op 7 maart 2020, van https://www.frankwatching.com/archive/2018/09/14/google-

responsive-search-ads-11-dingen-die-je-als-adverteerder-moet-weten/

Volovich, K. (2020, 7 januari). What’s a Good Clickthrough Rate? New Benchmark Data for Google

AdWords. Geraadpleegd op 7 maart 2020, van https://blog.hubspot.com/agency/google-adwords-

benchmark-data

Google. (z.d.).

Over videoadvertentie-indelingen - Google Ads Help. Geraadpleegd op 8 maart 2020, van

https://support.google.com/google-ads/answer/2375464?hl=nl

Foltýn, T. (2018, 3 september). Majority of the world’s top million websites now use HTTPS. Geraadpleegd

op 8 maart 2020, van https://www.welivesecurity.com/2018/09/03/majority-worlds-top-websites-…

Fishkin, R. (2018, 30 oktober). Google CTR in 2018: Paid, Organic, & No-Click Searches. Geraadpleegd op 14

maart 2020, van https://sparktoro.com/blog/google-ctr-in-2018-paid-organic-no-click-sea…

Belga. (2019, 29 oktober).

Omzet moederbedrijf Google flink omhoog. Geraadpleegd op 14 maart 2020,

van https://www.hln.be/ihln/omzet-moederbedrijf-google-flink-omhoog%7Ea620e…

Marvin, G. (2020b, 11 maart). Google bans face mask ads globally due to misleading coronavirus claims

Geraadpleegd op 14 maart 2020, van https://searchengineland.com/google-microsoft-face-mask-

advertising-330457

VRT NWS. (2019, 3 juni).

Google pompt 600 miljoen euro in vierde datacenter in België. Geraadpleegd op

15 maart 2020, van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/03/google-pompt-600-miljoen-euro-i…-

datacenter-in-belgie/

Wikipedia contributors. (2020c, 12 maart). Online marketplace. Geraadpleegd op 15 maart 2020, van

https://en.wikipedia.org/wiki/Online_marketplace

Van Dooren, P. (2019, 7 mei). Amazon rukt ook in België op. Geraadpleegd op 15 maart 2020, van

https://www.gondola.be/nl/news/amazon-rukt-ook-belgie-op

Belga. (2020, 14 januari).

Roularta trekt stekker uit webshopplatform Storesquare. Geraadpleegd op 15

maart 2020, van https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200114_04804838

de Best, R. (2018, 1 oktober). Infographic: Europeans Love To Shop Abroad. Geraadpleegd op 15 maart

2020, van https://www.statista.com/chart/15638/cross-border-e-commerce-penetratio…

Cushman & Wakefield. (2016). Belgium Retail Market Overview and Trends. Geraadpleegd van

http://www.upsi-

bvs.be/content/documents/Cushman_Wakefield_Belgium%20Retail%20Market%20%20overview%20tren

ds%202016_Updated.pdf

Ecommerce News. (2019, 15 mei). Belgian ecommerce top 10 dominated by foreign players. Geraadpleegd

op 15 maart 2020, van https://ecommercenews.eu/belgian-ecommerce-top-10-dominated-by-foreign-

players/

Vandendriessche, K., & De Marez, L. (2019). Digimeter 2019. Geraadpleegd van https://www.imec-

int.com/en/imec-digimeter-2019

• •

• •

weten







• •.

• • • • •

• •

- 148 -

•.

Joosten, P. J. (2019, 28 november). Kunstmatige intelligentie: definitie, ontwikkeling & toepassingen (6x)

Geraadpleegd op 21 maart 2020, van https://www.peterjoosten.net/kunstmatige-intelligentie/

IBM Watson. (2018).

How does IBM Watson work? [Videobestand]. Geraadpleegd van

https://www.youtube.com/watch?v=r7E1TJ1HtM0

Palmaerts, T. (2019).

Ready or not (1ste editie). Tielt, België: Lannoo.

Wikipedia-bijdragers. (2020, 29 februari). Kunstmatige intelligentie. Geraadpleegd op 22 maart 2020, van

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmatige_intelligentie

Kaput, M. (2019, 3 oktober).

How to Use Artificial Intelligence in SEO. Geraadpleegd op 22 maart 2020, van

https://www.marketingaiinstitute.com/blog/how-to-use-artificial-intelli…

Bossier, B. (2020b, 20 maart). SEO voor Amazon en andere marketplaces: een handleiding. Geraadpleegd

op 22 maart 2020, van https://www.wiseo.be/blog/amazon-seo-marketplaces-belgie

Canalys. (2019).

Canalys: Baidu replaces Google to become number two in smart speaker market in Q2

. Geraadpleegd van https://www.canalys.com/newsroom/smart-speaker-market-q2-2019

Lardinois, F. (2018, 6 september). BMW launches a personal voice assistant for its cars. Geraadpleegd op

11 april 2020, van https://techcrunch.com/2018/09/06/bmw-launches-a-personal-voice-assista…-

• •

2019

cars/

• Butt, A. (2020, 18 maart). Top Voice Search Statistics, Facts And Trends For 2020. Geraadpleegd op 12 april 2020, van https://quoracreative com/article/voice-search-statistics-trends

• •

• • • • • • • •

• • •

• •

.

Ferguson, J. (2020, 11 maart). Are Google’s Featured Snippets Stealing Clicks? It’s Complicated.

Geraadpleegd op 13 april 2020, van https://www.searchenginejournal.com/google-featured-snippets-

stealing-clicks/353598/

Geerts, T. (2018). Digitalis (1ste editie). Tielt, België: Lannoo.

Fishkin, R. (2019, 22 augustus). Less than Half of Google Searches Now Result in a Click. Geraadpleegd op

25 april 2020, van https://sparktoro.com/blog/less-than-half-of-google-searches-now-result…

Lammers, T. (2019, 9 oktober). Google for Jobs: de ultieme checklist. Geraadpleegd op 25 april 2020, van

https://www.frankwatching.com/archive/2019/10/02/google-for-jobs-checkl…

ImageSEO. (z.d.). Does EXIF data impact SEO ? Geraadpleegd op 25 april 2020, van

https://imageseo.io/does-exif-iptc-impact-images-seo/

Buyer, L. (2017, 23 augustus). How to Optimize for Next-Level Image Search. Geraadpleegd op 25 april

2020, van https://www.searchenginejournal.com/optimize-google-lens-pinterest-lens…

Fingerspitz. (2020, 10 maart). Visual Search is de toekomst. Geraadpleegd op 25 april 2020, van

https://fingerspitz.nl/blog/visual-search-is-de-toekomst/

Chatterjee, S. (2019, 5 maart). Connecting you to visual shoppers with new ad formats on Google Images.

Geraadpleegd op 25 april 2020, van https://www.blog.google/products/ads/shopping-google-images/

Wikipedia contributors. (2019, 8 augustus). Mobilegeddon. Geraadpleegd op 2 mei 2020, van

https://en.wikipedia.org/wiki/Mobilegeddon

Banutoiu, D. (2018, 2 april). We tested 1 Million Websites to see how Mobile-Friendly they are [Original

Study]. Geraadpleegd op 2 mei 2020, van https://canonicalized.com/mobile-friendly-study/

Herdrukt van “Desktop vs Mobile vs Tablet Market Share Belgium”, door Statcounter, (2020, 2 mei).

Geraadpleegd van https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-

tablet/belgium/#monthly-201206-202004

Newton, E. (z.d.). BrightEdge Research: Mobile-First Index, Rank and Content Differences. Geraadpleegd op

2 mei 2020, van https://www.brightedge.com/blog/brightedge-research-mobile-serp

Boroda, N. (2020, 8 april). Desktop vs Mobile: The difference between SERPs. Geraadpleegd op 2 mei 2020,

van https://www.semrush.com/blog/desktop-vs-mobile-difference-between-serps/

Schwartz, B. (2019, 4 november). Google Search Console begins rolling out Speed report. Geraadpleegd op

2 mei 2020, van https://searchengineland.com/google-search-console-begins-rolling-out-s…-

324423

Wikipedia-bijdragers. (2019a, 30 januari). WebP. Geraadpleegd op 2 mei 2020, van

https://nl.wikipedia.org/wiki/WebP

Meulenberg, B. (2018, 22 maart). Zijn Progressive Web Apps relevant voor SEO? Geraadpleegd op 2 mei

2020, van https://www.emerce.nl/achtergrond/to-pwa-or-not-to-pwa-pwas-relevant-seo

- 149 -

• •

• •

• •

• • •

• •

• •

• •

• •

• • •

Slegg, J. (2020, 30 januari). Hashtags Come to Google Search Results. Geraadpleegd op 3 mei 2020, van

https://www.searchenginewatch.com/2013/09/27/hashtags-come-to-google-se…

Digimedia. (2016, 9 februari). De Belgen en het internet: een complete analyse. Geraadpleegd op 3 mei

2020, van https://digimedia.be/news/nl/19205/de-belgen-en-het-internet-een-comple…

Tilleman, F. (2020, 9 januari). Hoe kunnen hr-managers vandaag anticiperen op de jongeren die morgen de

arbeidsmarkt betreden? Geraadpleegd op 3 mei 2020, van https://www.tvh-

advocaten.be/nl/speakers/hoe-kunnen-hr-managers-vandaag-anticiperen-op-de-jongeren-die-morgen-de-

arbeidsmarkt-betreden/

Google Webmasters. (2014). Are pages from social media sites ranked differently? [Videobestand].

Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=udqtSM-6QbQ

Statista. (2020, 1 april). Number of monthly active Facebook users worldwide as of 1st quarter 2020.

Geraadpleegd van https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-fac…-

worldwide/

Ramdani, Z. (2018, 16 mei). Does Social Media Impact SEO? We Ran an Experiment to Find Out.

Geraadpleegd op 3 mei 2020, van https://blog.hootsuite.com/social-media-seo-experiment/

Marchandise, G. (2019, 4 februari). Digital Report 2019: de cijfers voor België. Geraadpleegd op 3 mei

2020, van https://www.ubabelgium.be/nl/news-insights/detail/2019/02/04/Digital-Re…-

voor-Belgi

Baetens, J. (2020, 14 februari). 4 ways to survive in a zero-click world. Geraadpleegd op 9 mei 2020, van

https://www.the-reference.com/en/blog/jana-baetens/2020/4-ways-to-survi…

van Zwet, A. (2018, 4 juli). Browser fingerprinting: gevolgd worden zonder cookies. Geraadpleegd op 9 mei

2020, van https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/browser-fingerprinting

Tokmetzis, D. (2013, 21 oktober). Wat is device fingerprinting? Geraadpleegd op 9 mei 2020, van

https://decorrespondent.nl/159/wat-is-device-fingerprinting/7742823-90b…

G. Acar, C. Eubank, S. Englehardt, M. Juarez, A. Narayanan, C. Diaz. The Web never forgets: Persistent

tracking mechanisms in the wild. In Proceedings of CCS 2014, Nov. 2014.

Herman, B., & Bossaert, J. (2020, 20 maart). “Koop alsjeblieft Belgisch”: ondernemers vragen in open brief

om tijdens coronacrisis online te shoppen in eigen land. Geraadpleegd op 9 mei 2020, van

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-koop-alsjeblieft-belgisch-onderne…-

tijdens-coronacrisis-online-te-shoppen-in-eigen-land%7Eaefa063f/

van Leemputten, P. (2019, 28 juni). Belg verbruikt 1,86 gigabyte mobiele data per maand. Geraadpleegd op

9 mei 2020, van https://datanews.knack.be/ict/nieuws/belg-verbruikt-1-86-gigabyte-mobie…-

maand/article-news-1482039.html?cookie_check=1589055421

Hawkins, J. (2016, 26 september). Everything you need to know about Google’s ‘Possum’ algorithm update.

Geraadpleegd op 10 mei 2020, van https://searchengineland.com/everything-need-know-googles-possum-

algorithm-update-258900

Hawkins, J. (2019, 5 september). How Does the Local Algorithm Work? - Whiteboard Friday. Geraadpleegd op 10 mei 2020, van https://moz.com/blog/how-does-the-local-algorithm-work

https://webdaytona.com/

Hardwick, J. (2020, 3 april). Local SEO: A Simple (But Complete) Guide. Geraadpleegd op 10 mei 2020, van

https://ahrefs.com/blog/local-seo/

De Specialist. (2020, 6 mei). Google reageert op “tijdelijke sluiting”. Geraadpleegd op 10 mei 2020, van

https://www.despecialist.eu/nl/nieuws/google-reageert-op-tijdelijke-slu…

Iqbal, M. (2020, 24 maart). YouTube Revenue and Usage Statistics (2020). Geraadpleegd op 10 mei 2020,

van https://www.businessofapps.com/data/youtube-statistics/

Ritchie, J. (2019, 18 november). 5 Reasons Why Video Is More Effective than Text. Geraadpleegd op 10 mei

2020, van https://idearocketanimation.com/17385-reasons-video-effective-text/

Llewellyn, G. (2020, 26 februari). SEO video marketing: Defining your video marketing strategy.

Geraadpleegd op 10 mei 2020, van https://www.smartinsights.com/digital-marketing-platforms/video-

marketing/seo-video-marketing-defining-your-video-marketing-strategy/

Bossier, B. (2020c, 8 mei). YouTube SEO in 2020: tips & tricks. Geraadpleegd op 10 mei 2020, van

https://www.wiseo.be/blog/youtube-seo

- 150 -

• •

Gonzalez, K. (2020, 3 januari). Facebook vs Youtube: Which Side of the Video Battle Should You

Join? Geraadpleegd op 17 mei 2020, van https://moz.com/blog/facebook-vs-youtube

Gillespie, C. (2020, 8 april). How Long Should Videos Be? The Ultimate Guide to Video Length.

Geraadpleegd op 17 mei 2020, van https://www.vidyard.com/blog/video-length/

Van Belle, L. (2019, 14 oktober). WiSEO sluit exclusieve partnership met ADchieve. Geraadpleegd op 18 mei

2020, van https://www.wiseo.be/blog/wiseo-adchieve-adwords-automatisatie

Rooijmans, N. (2018, 5 oktober). 7 Reasons You Should Be Using Scripts in Google Ads. Geraadpleegd op 20

mei 2020, van https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/08/15/google-ads-scripts

Download scriptie (9.01 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Charlotte Vanhove