Sportsponsoring is belangrijker dan ooit geworden in de sport. Door de grote budgetten is het een factor geworden die ook deel uit kan maken van sportieve prestaties op een voetbalveld. Dit onderzoek is van belang om een goed beeld te geven over hoe bedrijven aan de slag gaan, welke sponsoringsvormen het meeste effect hebben en of de Jupiler Pro league wel/geen aantrekkelijke wereld is om in te investeren. Het doel is om erachter te komen waarom sponsoring bij Belgische voetbalploegen aantrekkelijk is voor de marketingstrategie van bedrijven. De zoektocht naar het effect van sponsoring begint bij een literatuurstudie. In deze studie wordt er eerst kennis gemaakt met de Jupiler Pro League. Aan de hand van de theorieën van onder andere sporteconoom Wim Leagae, Armstrong en Kotler werd er onderzoek gedaan naar (sport)sponsoring, marketingstrategie en de redenering achter strategische partnerships. Maar onderzoek naar hoe het beslissingsproces verloopt en waar bedrijven en voetbalploegen op letten werd niet grondig onderzocht. In het tweede deel van de bachelorproef volgt het kwalitatief onderzoek. Aan de hand van diepteinterviews zullen de bevindingen worden getoetst aan de literatuur. Verschillende respondenten die hoog aangeschreven zijn binnen bedrijven en voetbalploegen op vlak van marketing en sponsoring, heb ik bevraagt om te achterhalen wat zij belangrijk vinden om over te gaan tot sponsoring.
Aart, R. v. (2016, september 9). Frank Watching. Opgehaald van Sponsoring & partnerships: met deze 6 factoren maak je het verschil: https://www.frankwatching.com/archive/2016/09/09/sponsoring-partnership…6-factoren-maak-je-het-verschil/ Armstrong, P. K. (2016). Marketing de essentie 13de editie. Pearson. Baert, D. (2019, november 22). Geld, voetbaltruitjes en tombola’s: de meeste kleine ondernemers sponsoren (samen voor ruim 700 miljoen). Opgehaald van VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/21/geld-voetbaltruitjes-en-tombola…kleine-ondernemers/ BELGA. (2017, juni 05). Overname OHL door Thaise groep afgerond. Opgehaald van Het Nieuwsblad: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170605_02912379 BeSoccer. (2020, April 3). What Are the Richest Football Leagues in the World? Opgehaald van BeSoccer: https://www.besoccer.com/new/what-are-the-richest-football-leagues-in-t…world-816834 Bonvanie, M. (2020, april 2). Met marketing strategisch de naamsbekendheid vergroten. Opgehaald van Webiteers: https://blog.webiteers.nl/strategisch-de-naamsbekendheidvergroten#:~:text=De%20naamsbekendheid%20vergroten%20is%20meer,werken%20mee %20aan%20de%20naamsbekendheid. buyse, f. (2020, april 1). Het grootste sportieve drama ooit voor Anderlecht: “De droevigste match uit onze geschiedenis”. Opgehaald van Nieuwsblad: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200320_04896723 Coca Cola World Ranking. (2021). Opgehaald van FIFA: https://www.fifa.com/fifa-world-ranking/ Cofidis. (2021). Cofidis MyTeam. Opgehaald van Cofidis: https://www.equipecofidis.com/fr/accueil Deloitte . (2020, Juni). Socio-economic impact study of the Pro League on the Belgian economy. Opgehaald van Deloitte: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/be/Documents/technology-…telecommunications/DeloitteProLeague%20report%202020_ENG.pdf Deloitte. (2020, juni). Socio-economische impact studie. Opgehaald van Deloitte: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/be/Documents/technology-…telecommunications/DeloitteProLeague%20report_NL.pdf DUCHATEAU, E. (2017, augustus 28). CROKY NOG DRIE JAAR LANGER SPONSOR. Opgehaald van Sport.be: https://www.sport.be/nl/article.html?Article_ID=812679 DVV. (2021). Vanaf seizoen 2020-2021 wordt DVV de trotse sponsor van RSC Anderlecht! Opgehaald van DVV verzekeringen: https://www.dvv.be/nl/over-dvv-verzekeringen/sponsoring.html Eelants, M. (2016). SFA-model. Opgehaald van strategischmarketingplan: https://www.strategischmarketingplan.com/marketingmodellen/sfa-model/ 36 HLN. (2020, 06 26). Handtekening van 103 miljoen staat er eindelijk: Eleven ondertekent tv-contract. Opgehaald van HLN: https://www.hln.be/jupiler-pro-league/handtekening-van-103- miljoen-staat-er-eindelijk-eleven-ondertekent-tvcontract~a33efb0a/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Hoogenboom, M. (2018, juni 25). Hoe sportsponsoring bijdraagt aan een sterke merkreputatie. Opgehaald van Obi4one: https://www.obi4wan.com/nl/to-sponsor-or-not-to-sponsor-watwin-je-er-mee/ JPL. (2021). Partners. Opgehaald van Pro League: https://www.proleague.be/nl/pl/partners Lagae, W. (2011). Sportmarketingcommunicatie. Den Haag: Arko Sports Media. Lagae, W. (2013). Sportsponsoring activeren! Nieuwegein: Arko Sports Media. Lagae, W. (2018). Sportmarketingcommunicatie. Sports Media. Life After Football. (2020, mei 22). Terugblik: Ajax wint de Champions League. Opgehaald van Life After Football: https://lifeafterfootball.eu/terugblik-ajax-wint-de-champions-league/ Lissens, J. (2020, Juni 23). BMW Group Belux verlengt partnership met de KBVB. Opgehaald van BMW GROUP: https://www.press.bmwgroup.com/belux/article/detail/T0309844NL/bmw-groupbelux-verlengt-partnership-met-de-kbvb?language=nl Maatjens, A. (2020, augustus 25). Groei sportsponsorbestedingen in 2019, zorgen over 2020. Opgehaald van Sportnet: https://www.sportnext.nl/sponsoring/groeisportsponsorbestedingen-in-2019-zorgen-over-2020/ Marketing. (2017, juni 1). LIPTON ICE TEA SUMMER EXPERIENTIAL CAMPAIGN. Opgehaald van Spaceandpeople: https://www.spaceandpeople.co.uk/lipton-ice-tea-summer-experientialcampaign/ Merketingscriptie. (2018, juni 10). SDP-model maken: segmenteren, doelmarktbepaling en positionering. Opgehaald van Merketingscriptie: De ideale hulp voor je marketingplan: https://www.marketingscriptie.nl/sdp-model-maken/ Mirck, J. (2019, november 15). Euro 2020 strikt Heineken. Opgehaald van MSponsoring: https://www.marketingtribune.nl/sponsoring/nieuws/2019/11/heineken-verb…aan-euro2020/index.xml#:~:text=Heineken%20is%20al%20langer%20actief,de%20Uefa%20Europa% 20Conference%20League. MM Nieuws. (2011). Opgehaald van Merkkracht is de basis voor elk succesvol verdienmodel: https://www.mmnieuws.nl/article/merkkracht-is-de-basis-voor-elk-succesv…verdienmodel/ Nike. (2019). Geen grenzen. Opgehaald van Nike: https://www.nike.com/be/hardlopen/breaking2 Nwokolo, C. (2021, Maart 2). Top 10 Most Lucrative Football Shirt Sponsorship Deals in Europe 2021. Opgehaald van Top Soccer Blog: https://topsoccerblog.com/10-football-shirt-sponsorshipdeals/ OH Leuven. (2021). Opgehaald van OH Leuven: https://www.ohleuven.com/ 37 OOSTERHOUT, B. V. (2020, juni 18). Elf veranderingen in sportmarketing en -sponsoring in het post coronatijdperk. Opgehaald van SportNet: https://www.sportnext.nl/overig/elfveranderingen-in-sportmarketing-en-sponsoring-in-het-post-coronatijdperk/ Over de Pro League. (2021). Opgehaald van Pro League: https://www.proleague.be/nl/pl/over-depro-league ProLeague. (2020, Juli 14). Structurele groei van inkomsten Belgische voetbalclubs. Opgehaald van Pro League: https://www.proleague.be/nl/pl/news/structurele-groei-van-inkomstenbelgische-voetbalclubs ProLeague. (2021, april 14). FAQ: Champions’ play-offs & Europe play-offs: de uitleg. Opgehaald van Pro League: https://www.proleague.be/nl/pl/news/faq-champions-play-offs-and-europeplay-offs-de-uitleg RBFA. (2018, september 21). 25 RED FLAMES POUR LES PLAY-OFFS FACE À LA SUISSE. Opgehaald van RBFA: https://www.rbfa.be/fr/nouvelles/25-red-flames-pour-les-play-offs-face-…suisse RBFA. (2020, Juni 23). BMW GROUP BELUX BLIJFT SPONSOR. Opgehaald van Royal Belgian Football Association: https://www.rbfa.be/nl/nieuws/bmw-group-belux-blijft-sponsor RBFA. (2021). CROKY CUP. Opgehaald van Royal Belgian Football Association: https://www.rbfa.be/nl/crokycup Red Bull. (2021). Opgehaald van Red Bull Racing Honda: https://www.redbull.com/inten/redbullracing Smith, A. (2018, juni 12). Heineken's Newest 'When You Drive, Never Drink' Ad Stars Nico Rosberg. Opgehaald van Trendhunter: https://www.trendhunter.com/trends/when-you-drive-neverdrink Speed sport staff. (2016). F1 Forms partnership with Heiniken. Opgehaald van Speed sport: https://speedsport.com/formula-one/f-1-forms-partnership-with-heineken/ Sponsoreport. (2019, November 8). Wereldwijde sportsponsormarkt. Opgehaald van Sponsoreport: https://www.sponsorreport.nl/onderzoekwereldwijde-sportsponsormarkt-bed…- miljard/ SponsorMonitor. (2020, augustus 4). Opgehaald van Groei sposorbestedingen in 2019, zorgen voor de toekomst: https://www.sponsorreport.nl/onderzoeksponsormonitor-groeisponsorbestedingen-in-2019-zorgen-voor-detoekomst/#:~:text=Volgens%20Global%20Ad%20Trends%20van,groei%20in%20andere%20 traditionele%20media. SPort2be. (2019). VAN SPORT TO JOB. Opgehaald van SPort2be: https://sport2be.org/nl/ons-doel Sportmagazine. (2013, mei 31). 'Ghelamco Arena' wordt naam nieuw stadion KAA Gent. Opgehaald van Sport voetbalmagazine: https://sportmagazine.knack.be/sport/voetbalnationaal/ghelamco-arena-wordt-naam-nieuw-stadion-kaa-gent/article-normal161187.html#:~:text=Het%20nieuwe%20stadion%20van%20KAA,maar%20%22Ghelamco% 20Arena%22%20heten. 38 Sporza. (2018, Maart 23). De Tour winnen is niet altijd en niet langer belangrijk voor sponsors. Opgehaald van Sporza: https://sporza.be/nl/2018/03/23/_de-tour-winnen-is-niet-altijd-enniet-langer-belangrijk-voor-sp-1-3167304/#&gid=1&pid=1 Sporza. (2018, augustus 30). Zijn grootste sportmerken niet meer geïnteresseerd in Belgische topclubs? Opgehaald van Sporza: https://sporza.be/nl/2018/08/30/sportmarketeer-lagaeover-kledingsponsors/ Sporza. (2020, juli 31). Dit wordt het: Pro League kiest voor 1A met 18 clubs, ingekorte play-offs en Club-beloften in 1B. Opgehaald van Sporza: https://sporza.be/nl/matches/voetbal/2020- 07/mf-algemene-vergadering-pro-league-31-juli/ Thema- en actiecommunicatie. (sd). Opgehaald van Information 4 communicatie: https://info4communication.wordpress.com/thema-b2b/ Voetbalprimeur. (2015, juni 24). Officieel goedgekeurd: Beker Van België krijgt lachwekkende nieuwe naam. Opgehaald van Voetbalprimeur: https://www.voetbalprimeur.be/nieuws/442431/officieel-goedgekeurd-beker…krijgt-lachwekkende-nieuwe-naam.html Wiki. (2021, april 22). Oud-Heverlee Leuven. Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oud-Heverlee_Leuven#Geschiedeni