Als vrouw ben je vaak in de minderheid, niet zozeer in getal maar in stem. Ook online wordt de aanwezigheid van vrouwen minder geapprecieerd dan die van mannen. In een online multiplayer game zijn mannen gamers en is de vrouw een trofee, een last, een mythisch wezen of een 'sandwichmaker'. Met haar bachelorproef over seksisme in de gaming community legt Emily Schmitz de pijnpunten van de industrie bloot en visualiseert ze haar antwoord op het probleem.
Het project dat de studente Grafische en Digitale Media creëerde, heet Good Gamer. De naam wijst op het doel van het project. Emily Schmitz hoopt met een puntensysteem slecht gedrag van gamers te ontmoedigen en ze te verheffen tot Good Gamers, zowel op vlak van behendigheid als gedrag. Ze conceptualiseerde het label naar aanleiding van de huidige schandalen binnen de computerspelindustrie. In haar eindwerk "How To Be a Good Gamer" haalt Schmitz aan hoe de gebeurtenissen van het voorbije decennium het seksistische en discriminerende klimaat in de community aanwakkert.
De staat van Californië sleepte videogamebedrijf Activision Blizzard voor de rechtbank omwille van discriminatie en intimidatie van vrouwen. Het bedrijf is bekend voor grote namen zoals Call of Duty en World of Warcraft. Zowel on- als offline werden vrouwen door het bedrijf benadeeld of negatief gerepresenteerd. Na twee jaar bewijsmateriaal te hebben verzameld besloot de staat van California een rechtszaak te starten met veel ontslagen werknemers als gevolg.
De Arteveldehogeschool-studente formuleerde een creatieve oplossing aan de hand van design en content research. Ze deed een oproep bij de gaming community. Ze stelde een enquête op ondersteund door diepte-interviews. Een aantal mannen beantwoordden enquêtevragen zoals "Welke van onderstaande games zijn volgens jou meer geschikt voor mannen en waarom?" vanuit het perspectief van de vrouw waardoor er antwoorden kwamen à la "Vrouwen spelen geen enge games" en "Vrouwen houden van felle kleurtjes". Verder waren er ook positieve reacties die in de juiste richting wijzen, helaas zijn het de rotte appels die het voor vrouwen moeilijk maken te gamen.
Wanneer je als vrouw praat in voice chat, denken mannen sneller
dat je een 12-jarig jongetje bent dan een vrouw.
- Vearless, CS:GO caster
Gamers die seksistische uitspraken maken, zijn zich vaak van geen kwaad bewust. De aanvallende uitspraken naar vrouwen toe komen voort uit een bron van naïviteit die verbloemd wordt door humor. "Bitch, go make me a sandwich", een uitspraak die elke vrouwelijke online gamer hoort, zorgt voor veel gelach onder de mannelijke spelers maar creëert een omgeving waar vrouwen zich niet welkom voelen. Het resultaat? Vrouwen muten hun microfoon in-game om zich te verwijderen van het intimiderende klimaat.
De studente zocht een oplossing die subtiel komaf maakt met onbewust seksisme. Dankzij gamification wil Emily Schmitz online gamers aanmoedigen beter gedrag te vertonen naar andere gamers. Met een levelsysteem en een tool die het gedrag van gamers monitort, ontgrendelt de gamer in kwestie verschillende beloningen. Als een gamer bijvoorbeeld anderen helpt of teamwerk bevordert, krijgt deze meer XP (experience points) en kan deze sneller stijgen naar het volgende level. Hoe hoger het level, hoe beter de beloningen.
De focus van het project was seksisme bestrijden maar je kan in deze context niet één vorm van discriminatie aanpakken zonder de andere soorten mee te betrekken in de strijd voor gelijkheid.
De community en gamebedrijven focussen niet voldoende
op inclusiviteit en ze sluiten minderheden nog steeds uit.
- Emily Schmitz
Het Good Gamer-label tracht giftig gedrag (gamers spreken van toxic) op alle vlakken van intimidatie, pesten en discriminatie te verminderen. Het project betrekt gamers actief in het proces zonder dat het ze afleidt van hun game. Na elke online match volgt een korte peer review waar gamers aangeven wie wel of niet goed speelde. Het concept steunt dus op de medewerking met gameverdelers doordat het platform compatibel moet zijn met de games die ze aanbieden. Hiervoor is dus een samenwerkingsverband nodig. Emily Schmitz biedt met het Good Gamer-project een kant-en-klaar pakket aan zodat de integratie met deze verdelers zo vlot mogelijk verloopt.
Naast het concept, ontwierp Schmitz een merk dat het idee visueel ondersteunt. De stijl van games, computeronderdelen en set-ups bracht de studente samen in een ontgrendelbaar pakket waar gamers en streamers van profiteren. Merchandise en online content versieren de schermen van PC-gamers en horen zo anderen te motiveren. Online videogamestreamers spelen een grote rol binnen het project want zij zijn de spreekbuis en het gezicht van de community. Hoe meer bekende streamers er deelnemen, hoe meer gamers volgen en hoe minder toxic de community wordt.
Een Good Game is er alleen als er Good Gamers meespelen, dit heeft niet alleen iets te maken met je vaardigheid maar ook hoe je met anderen samenwerkt en je competitiviteit niet de bovenhand laat halen. Zelf kan je je XP verhogen door je gedrag bij te schaven. Wanneer je een bepaalde score overstijgt, krijg je een level. Het doel van het project is om het level van Good Gamer te halen. Doe je meer dan gevraagd? Dan overstijg je de verwachtingen en behaal je het level van Epic of Legendary Gamer. Afhankelijk van je level krijg je toegang tot exclusieve content; je kan meedoen aan giveaways, tournaments, challenges en speciale evenementen. Hier toon je je identiteit aan met een game pass en merchandise. Online krijg je toegang tot in-game content zoals packs, skins, wapens, enzovoort.
Op die manier beloont Good Gamer je als speler wanneer je je slechte gewoontes doorbreekt. Schmitz legt bewust de focus niet op straffen want dit heeft een onvoldoende grote impact. Als gamers niets te verliezen hebben en enkel maar voordeel halen uit beter gedrag, hoopt Schmitz dat er voldoende mensen deelnemen. Ze wil dus vertrekken vanuit een positieve ingesteldheid zodat gamers zich sneller engageren. Haar bedoeling is de gaming community wat e-tiquette bij te brengen.
De grafische uitwerking van haar eindwerk staat online op: https://goodgamerproject.wixsite.com/overview
Amnesty International. (z.d.). Definitie Seksisme. Geraadpleegd op 13 november 2020, van https://bit.ly/3iaUD0i
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
BBC News. (2021, 22 juli). California sues Activision Blizzard over alleged harassment. Geraadpleegd op 28 juli 2021, van https://www.bbc.com/news/technology-57929543
Beasley, B., & Collins Standley, T. (2002). Shirts vs. skins: Clothing as an indicator of gender role stereotyping in video games. Mass Communication & Society, 5(3), 279-293.
Blizzcon 2010 WoW Open Q&A (p1). (2010, 24 oktober). [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=Fi5dQzZp3f0&ab_channel=MrBochChoi
Cherry, K. (2021, 8 april). How Punishment Influences Behavior. Geraadpleegd op 9 augustus 2021, van https://bit.ly/3fPilO1
Chikhani, R. (2015, 31 oktober). The History Of Gaming: An Evolving Community. Geraadpleegd op 4 december 2020, van https://tcrn.ch/3idD7Za
Cohen, J. (2001). Defining identification: A theoretical look at the identification of audiences with media characters. Mass Communication & Society, 4(3), 245-264.
Cracked. (2014, 10 november). The 6 Creepiest Sex Scenes in Video Game History. Geraadpleegd op 2 maart 2021, van https://bit.ly/2VonZ2e
Daleske, J. (2016, 9 september). Daleske Space: History of Computing PLATO System - Games - Social Media. Geraadpleegd op 4 december 2021, van http://www.daleske.com/
Dewey, C. (2014, 14 oktober). The only guide to Gamergate you will ever need to read. Washington Post. Geraadpleegd van https://wapo.st/3jbUfOw
Doxing. (z.d.). In Wikipedia. Geraadpleegd op 3 maart 2021, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Doxing
Eagly, A. H., & Wood, W. (1999). The origins of sex differences in human behavior: Evolved dispositions versus social roles. American psychologist, 54(6), 408.
Egenfeldt-Nielsen, S., Smith, J. H., & Tosca, S. P. (2016). Understanding video games: The essential introduction. New York: Routledge.
Feminist Frequency. (2013, 7 maart). Damsel in Distress: Part 1 - Tropes vs Women in Video Games [Videobestand]. Geraadpleegd van https://bit.ly/2WALF41
Feminist Frequency. (2013, 7 maart). Damsel in Distress: Part 2 - Tropes vs Women in Video Games [Videobestand]. Geraadpleegd van https://bit.ly/3xkLrL0
Gach, E. (2021, 3 augustus). What Really Happened At That BlizzCon Panel, According To The Woman In The Video. Geraadpleegd op 3 augustus 2021, van https://kotaku.com/what-really-happened-at-that-blizzcon-panel-according-1847408469
Gamergate. (z.d.). In Wikipedia. Geraadpleegd op 3 maart 2021, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Gamergate
Gril. (2019). In Urban Dictionary. Geraadpleegd van https://bit.ly/3fyTqyb
Hansen, J. C. (2018). Why Can’t Zelda Save Herself? How the Damsel in Distress Trope Affects Video Game Players. Brigham Young University (BYU ScholarsArchive). Geraadpleegd van https://bit.ly/37eiR3k
Hilkens, M. (2008). McSex: De pornoficatie van onze samenleving.
How do we know what we know about #Gamergate? (2014, 23 oktober). Columbia Journalism Review. Geraadpleegd van https://archives.cjr.org
Incel. (2018). In Urban Dictionary. Geraadpleegd van https://bit.ly/3fo5br3
Instituut Voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen & MOH – Magda Michielsens Onderzoekshuis. (2009). Definiëring van het concept ‘seksisme’ - Samenvatting Onderzoeksrapport. Michel Pasteel – Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen. Geraadpleegd van https://bit.ly/3j6k8Py
Instituut Voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen, Michielsens, M., & Angioletti, W. (2009). Definiëring van het concept ‘seksisme’. Michel Pasteel – Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen. Geraadpleegd van https://bit.ly/3lfVqPj
Instituut Voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. (z.d.). WAT IS SEKSISME VANUIT SOCIOLOGISCH OOGPUNT? Geraadpleegd op 13 november 2020, van https://bit.ly/2TNIoNS
Irwin, J. (2018, 2 mei). The History of ‘Donkey Kong’ Ports is the History of the Gaming Industry. Geraadpleegd op 17 mei 2021, van https://bit.ly/3fgC353
Kersley, A. (2018, 26 februari). Is the ‘Damsel in Distress’ Trope Crying out for Help? Geraadpleegd op 31 juli 2021, van https://bit.ly/378YfK1
Limbong, A. (2020, 9 juni). Microaggressions Are A Big Deal: How To Talk Them Out And When To Walk Away. NPR. https://n.pr/3fgxJCZ
Lumen Learning. (2013). Reinforcement and Punishment | Introduction to Psychology. Geraadpleegd op 9 augustus 2021, van https://bit.ly/3jH49rs
McLeod, S. (2016, 5 februari). Albert Bandura’s Social Learning Theory. Geraadpleegd op 1 augustus 2021, van https://bit.ly/37azSLZ
Michael Salter, Crime, justice and social media, London (2017). ISBN 978-1-138-91966-2.
Orland, K. (2015, 21 juli). Study: Online gaming “losers” are more likely to harass women. Geraadpleegd op 1 augustus 2021, van https://bit.ly/3j61OWO
Philips, C. (2012, juni). Pornoficatie van de maatschappij. https://thesis.eur.nl/pub/12990/Philips.pdf
Pie, D. (2017, 19 juli). PewDiePie encourages “disrespecting wamen” meme and makes multiple sexist “jokes”. Geraadpleegd op 17 maart 2021, van https://bit.ly/3C5NbLR
Plunkett, L. (2021, 22 juli). Activision Blizzard Sued By California Over Widespread Harassment Of Women. Geraadpleegd op 5 augustus 2021, van https://kotaku.com/activision-blizzard-sued-by-california-over-widespread-1847339746
Schiffer, Z., & Webster, A. (2021, 27 juli). Activision Blizzard employees to walk out following sexual harassment lawsuit. Geraadpleegd op 28 juli 2021, van https://bit.ly/3C8X8rY
Schwemm, S. (2018, 19 april). OMG a Girl Series [Videobestand]. Geraadpleegd van https://bit.ly/3zThPpR
Simp. (2020a). In Urban Dictionary. Geraadpleegd van https://bit.ly/3jb6Dy1
Simp. (2020b). In Dictionary.com. Geraadpleegd van https://bit.ly/3xno7we
Simp. (z.d.). In Wikipedia. Geraadpleegd op 8 februari 2021, van https://en.wikipedia.org/wiki/Simp
SparkPress. (2021, 18 maart). LET’S TALK TROPES: The Damsel Saves Herself. Geraadpleegd op 31 juli 2021, van https://bit.ly/3C1fQSh
Subjective-objective dichotomy. (z.d.). In Citizendium. Geraadpleegd op 31 juli 2021, van https://bit.ly/3ifu623
Toxic. (2016). In Urban Dictionary. Geraadpleegd van https://bit.ly/3lRl5OV
Van Reijmersdal, E. A., Jansz, J., Peters, O., & Van Noort, G. (2013). Why girls go pink: Gamecharacter identification and game-players’ motivations. Computers in Human Behavior, 29(6), 2640-2649.
Villines, Z. (2015, 23 juli). Unskilled Male Players More Likely to Harass Female Gamers. Geraadpleegd op 1 augustus 2021, van https://bit.ly/3ifsLrO
White Knight. (2014). In Urban Dictionary. Geraadpleegd van https://bit.ly/3ifUubZ
Zwiezen, Z. (2021, 26 juli). Former World of Warcraft Designer Apologizes For Disastrous 2010 Blizzcon Answer. Geraadpleegd op 28 juli 2021, van https://kotaku.com/former-world-of-warcraft-designer-apologizes-for-disast-1847362737