Huiswerk voor LO?

Glenn Junior Pepermans Jari De Pauw
Persbericht

Huiswerk voor lichamelijke opvoeding is mogelijk!

Bent u vandaag al gaan sporten? Staat u momenteel recht om deze tekst te lezen? Hoogstwaarschijnlijk zit u net zoals velen neer. Stel dat u deze tekst rechtstaand zou lezen, dat kan toch ook? Wist u dat je om de 30 minuten moet bewegen. Heb jij weet van de nieuwe aanbevelingen rond bewegen die onlangs werden gelanceerd door de WHO? Dit eindwerk laat zien dat huiswerk voor lichamelijke opvoeding perfect kan. Kinderen gaan minder en minder bewegen, slechts 50% van de adolescenten is aangesloten bij een erkende sportclub. De tijd dat kinderen nog met gescheurde broeken naar huis kwamen lijkt verdwenen te zijn. Liefst 14 % van de adolescenten heeft overgewicht. Blijkt nu net dat het merendeel van de COVID-19 patiënten op intensieve zorgen kampt met overgewicht of obesitas In dit eindwerk werd onder meer onderzoek gedaan naar de voordelen van bewegen, zijn er al reeds waardige alternatieven voor huiswerk lichamelijke opvoeding. Kunnen bepaalde alternatieven gecombineerd worden. Hoeveel moeten leerlingen nu exact bewegen per dag? Het leek mij noodzakelijk om dit toch nog even voor een kleien opfrissing te zorgen. Voldoende bewegen brengt immers verminderd risico op bepaalde types van kanker, type 2 diabetes mellitus, cardiovasculaire aandoeningen, osteoporose, betere longfunctie, diabetes etc.… Eveneens blijkt uit de literatuurstudie dat de hoeveelheid beweging die wordt aangeraden eigenlijk nog best meevalt. Een factcheck leverde ons eveneens op dat het ook met minder kan, maar beweging is wel noodzakelijk. Het blijft maar voordelen regenen die verbonden zijn aan voldoende fysieke activiteit. Onder het motto: “een gezonde geest in een gezond lichaam”. Kan ik aan de hand van de literatuur ook concluderen dat voldoende bewegen zal leiden tot minder depressies, minder stress en angst, beter welbevinden, betere schoolresultaten het vermijden van slaapproblemen. Ook hier stopt het lijstje niet, maar we besluiten dus dat bewegen zowel fysisch als mentaal bevorderlijk zijn. Het onderzoek zelf werd afgenomen bij leerlingen uit de klassen 3BEa, 3BEb & 3BETa deze klassen zijn actief op de Broederschool Handel te Sint-Niklaas. In elke klas zijn 11 leerlingen aanwezig wat resulteerde in een totaal van 33 leerlingen (24 jongens en 9 meisjes) Deze 33 leerlingen vulde allemaal de enquête in en ook werd er door 22 leerlingen nog een extra vraag ingevuld met respectievelijk 100 en 66% kan deze steekproef als representatief beschouwd worden. Het insturen van de opdrachten kan eveneens als voldoende bestemd worden. In elke klas werd een minimum van 50% behaald voor het insturen van de opdrachten. Waarom er verschillen aanwezig waren per klas, welke oefeningen ze verkregen en welke oefeningen ze graag willen dat kan u alvast ontdekken in het eindwerk. Als toemaatje krijg je ook nog de antwoorden van maar liefst 16 leerkrachten die hun mening geven over huiswerk voor lichamelijke opvoeding. Een kleine kanttekening bij het hele onderzoek ondanks de positieve resultaten is dat het misschien niet valt te vergelijken met de situatie van een volwaardige leerkracht lichamelijke opvoeding. De tijdsduur van het evalueren in combinatie met het geven van de nodige feedback voor de opdrachten kan in de toekomst wel eens voor een grotere vraag naar LO leerkrachten zorgen. Strijkt een leerkracht LO in de toekomst meer dan alleen maar zijn training? Gaat u in de toekomst vaker een artikel rechtstaand lezen of blijft u bij de pakken zitten?

Bibliografie

Basic Fit. (n.d.). Basic-Fit - Waarom Basic-Fit? Retrieved December 27, 2020, from https://www.basic-fit.com/nl-be/waarombasic-fit De Bruyne, J. (2020, December 30). Thomas Vanderveken valt af door zes minuten per week te sporten: “Ik haatte het, maar het resultaat was indrukwekkend” | TV | hln.be. https://www.hln.be/tv/thomas-vanderveken-valt-af-door-zes-minuten-per-w… De Maeght, C. (2018). Bewegen tijdens de les? Het kan zó. – Klasse. https://www.klasse.be/132666/zitgedrag-bewegingstussendoortjes-bewegen-… Dierckens, M., De Clercq, B., & Deforche, B. (2019). Studie Jongeren en Gezondheid, Deel 4: gezondheidsgedrag - Beweging en sedentair gedrag [Factsheet]. https://www.jongeren-engezondheid.ugent.be/wordpress/wpcontent/uploads/… Eckert, M. (2016, April 14). De jeugd zit stil - De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20160413_02235844?adh_i=&imai=&articleh… BAAA6CC2D08ADD915C41615E2ABB3554BB793F8AF9A9C62D341B307CD5A3A853BF81 1B10F5436A2C1F69009C55D9977477F548DA30A2E4047B58696B1EBC één. (2020). Factcheckers. Geysen, L. (2020, December 31). Gezien in Factcheckers: werkt 6 minuten per week intensief sporten echt? https://www.sport.be/running/nl/nieuws/article.html?Article_ID=887567 Geysmans, M. (2010, February 25). "Sport als huiswerk meegeven kan gezondheid jongeren verbete... - Gazet van Antwerpen. https://www.gva.be/cnt/aid905701 Hiëronymus, B. (2020). secundaire Broederscholen campus Nieuwstraat, Sint-Niklaas. www.handel.broeders.be Homecourt. (2020). HomeCourt. https://www.homecourt.ai/ Inchley, J., Currie, D., Budisavljevic, S., Torsheim, T., Jåstad, A., Cosma, A., Kelly, C., & Már Arnarsson, Á. (2018). Spotlight on adolescent health and well-being survey in Europe and Canada International report VOLUME 1. KEY FINDINGS. In Health Behaviour in School-aged Children. HBSC. http://apps.who.int/bookorders. Joosen, G. (2019). Vlaamse jongeren eten gezonder maar bewegen te weinig | VRT NWS: nieuws. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/16/vlaamse-jongeren-eten-gezonder-… Leemans, L. (2020, December 8). Vlaamse leerlingen boeren achteruit voor wiskunde en wetenschappen (TIMSS) – Klasse. https://www.klasse.be/252283/wiskundewetenschappen-6-conclusies-timss/ MOEV. (n.d.). Moev - Projecten. Retrieved December 28, 2020, from 64 https://www.moev.be/projecten/bike-at-school MOEV. (2018). MOEV zet je school in beweging - YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CYMHGnixW7g Onderwijs Vlaanderen. (n.d.). Huiswerk - voor ouders - Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Retrieved December 28, 2020, from https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/ouders/leren-en-evalueren/wat-leert-… Poosen, F. (2020, September 11). Obese jongeren hebben meer kans om te sterven aan Covid-19: ... - Het Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200910_96916705 Redactie, K. N. (2018). Hoe werkt het immuunsysteem | Kanker.nl. https://www.kanker.nl/soorten-behandelingen/immunotherapie/wat-isimmuno… S.N. (2017, October 14). “Zien bewegen doet bewegen” | De Krant | hln.be. https://www.hln.be/dekrant/zien-bewegen-doet-bewegen~a27bad26/ S.N. (2018a). Acht gevolgen van overgewicht - Máxima MC. https://www.mmc.nl/obesitascentrum/nieuws/1374/8-gevolgen-van-obesitas/ S.N. (2018b). Spotlight on adolescent health and well-being. https://www.jongeren-engezondheid.ugent.be/wordpress/wpcontent/uploads/… S.N. (2019a). VN: jongeren bewegen te weinig | De Morgen. https://www.demorgen.be/nieuws/vn-jongeren-bewegen-te-weinig~b1ccfddf/ S.N. (2019b, November 22). 4 op de 5 jongeren bewegen te weinig: WHO waarschuwt voor de gevaren | Fit & Gezond | hln.be. https://www.hln.be/fit-en-gezond/4-op-de-5-jongerenbewegen-te-weinig-wh… S.N. (2019c, December 4). Het niveau zakt, maar wat is de les? - De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20191203_04749473?&articlehash=178B0D26… BC27B5D6B9E8EFB7EEB3E417668A60488A66A24F2C156090CB5249EEDE4C47505B03B 4EAE6A407DD3E84EBD8D49A85171CDA53ED80170AE29 Secundair Onderwijs, L. (2010). LICHAMELIJKE OPVOEDING TWEEDE GRAAD ASO • KSO • TSO. Seghers, J., Cardon, G., Cloes, M., & De Ridder, K. (2016). 2016 Rapport: Fysieke activiteit van Belgische kinderen en jeugd. In Journal of Physical Activity and Health. . http://www.viasano.be/brochure/Rapport-kort.pdf Sport Na School. (n.d.). Home | Sport Na School. Retrieved December 27, 2020, from https://sportnaschool.be/# Sport Vlaanderen. (n.d.-a). Dashboard Sport na school - NIEUW | Sport Vlaanderen. Retrieved December 27, 2020, from https://www.sport.vlaanderen/kennisplatform/themaschoolsport/db-sns-new/ 65 Sport Vlaanderen. (n.d.-b). Moev - Activiteiten. Retrieved December 27, 2020, from https://www.moev.be/beweeg-mee/aanbod-na-de-lessen/activiteiten Sport Vlaanderen. (n.d.-c). Moev - Beweeg mee! Retrieved December 27, 2020, from https://www.moev.be/beweeg-mee Sport Vlaanderen. (n.d.-d). Moev - Projecten. Retrieved December 27, 2020, from https://www.moev.be/projecten Sport Vlaanderen. (n.d.-e). Moev - Wat is MOEV. Retrieved December 27, 2020, from https://www.moev.be/wat-is-moev Sport Vlaanderen. (n.d.-f). Multimove en Sportsnack twee concepten ter bevordering van de motoriek van kinderen in theorie en in de praktijk toegelicht. 1–32. Sport Vlaanderen. (n.d.-g). Multimove zet jonge kinderen in beweging | Sport Vlaanderen. Retrieved December 27, 2020, from https://www.sport.vlaanderen/sportactiviteiten/voorelke-leeftijd-wat/mu… Sport Vlaanderen. (n.d.-h). Multimove zet jonge kinderen in beweging | Sport Vlaanderen. Retrieved December 28, 2020, from https://www.sport.vlaanderen/paginas/info-voormultimove-aanbieders/ Sport Vlaanderen. (n.d.-i). Stichting Vlaamse Schoolsport (SVS) heet voortaan MOEV! Retrieved December 27, 2020, from https://www.moev.be/index.php?option=com_acymailing&ctrl=archive&task=v… d=67&key=SB64pq1l&subid=-&tmpl=component&Itemid=472&acm=_67 Sporza. (2020). “Sport doet wat een medicijn niet kan: je kans op een infectie tot 50% doen dalen” | blijf sporten | sporza. https://sporza.be/nl/2020/04/22/canvas-vangramberen-instagramsportarts/ SSL. (2020). Bijna 6 op de 10 kinderen bewegen minder dan voor corona. 296, 10. Streur, M. (2020). WHO publiceert nieuwe beweegrichtlijnen • Nieuws voor diëtisten. https://www.nieuwsvoordietisten.nl/who-publiceert-nieuwe-beweegrichtlij… Van Acker, R., De Meester, F., & Vlaams Instituut Gezond Leven. (2018). Lang stilzitten; de uitdaging van de 21ste eeuw. Van Den Broeck, S. (2020). Hobby’s voor de kinderen - De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20200703_97431146?&articlehash=0D26B8DA… 5A0805D665612CF683F05AB66423C308A1B0C2C2B7E648B766862A374F8F69EAA4F3BC C609EE5F3EA2BCD6AAC465D2D2CE6CF85F1C36CF087C Van Hanegem, W., & Cruijff, J. (n.d.). Van Hanegem: “Ieder nadeel heeft zijn voordeel” is niet van Cruijff | NOS. Retrieved December 28, 2020, from https://nos.nl/artikel/2223448-vanhanegem-ieder-nadeel-heeft-zijn-voord… Van Thienen, R., & Vangramberen, M. (2020). “Sport doet wat een medicijn niet kan: je kans op een infectie tot 50% doen dalen.” Instagram Sporza. https://sporza.be/artikels/-sport-doetwat-een-medicijn-niet-kan-je-kans… 66 Vlaams Instituut Gezond Leven. (n.d.). Hoeveel beweeg je het best? | Gezond Leven. Retrieved December 27, 2020, from https://www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentairgedrag/bewegingsdri… Vlaams Instituut Gezond Leven. (2017). Waarom is bewegen gezond? | Gezond Leven. https://www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentairgedrag/bewegingsdri… Vlaams Instituut Gezond Leven. (2020). Bewegen: hét geheime wapen tegen COVID-19 | Gezond Leven. https://www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentairgedrag/bewegingsdri… Wauters, V. (2019). Beweging in de klas leidt tot betere schoolresultaten | Fit & Gezond | hln.be. https://www.hln.be/fit-en-gezond/beweging-in-de-klas-leidt-tot-beteresc… WhatsApp. (2020). Functies. https://www.whatsapp.com/features/

Universiteit of Hogeschool
Bachelor secundair onderwijs lichamelijke opvoeding & economie
Publicatiejaar
2021
Promotor(en)
Pascal Lefever
Kernwoorden
Share this on: