Autisme-vriendelijk rapporteren binnen Opleidingsvorm 4

Els
Vangrieken


Els maakte 4 jaar geleden de overstap naar het onderwijs. Als zogenaamde zij-instromer stelde zij al snel de manier van evalueren binnen het onderwijs in vraag.

Punten als demotivator

Scholen hanteren punten als evaluatiemiddel om te bepalen of een leerling de leerplandoelen behaalt. Het punt op zichzelf is erg concreet. Geslaagd of niet geslaagd? Echter, punten hebben ook negatieve gevolgen. Leerlingen focussen zich enkel op het punt waarbij voor de ene 5/10 toch voldoende is en voor de andere 8/10 nog steeds niet goed is. Bijhorende feedback die veel belangrijk informatie bevat, wordt niet gelezen. Daarnaast is een punt voor leerlingen met autisme erg moeilijk. Een punt geeft niet weer wat iemand nu effectief echt kan of wat iemand nog moeilijk vindt. We verwachten van leerlingen met autisme dat zij echter wel in staat zijn om het punt te vertalen naar kennen en kunnen. Punten werken met andere woorden demotiverend en ze zijn niet aangepast aan de taal van leerlingen met autisme.

Autismevriendelijk rapporteren

Els ontwikkelde in samenwerking met de leerlingen, de ouders en de werkgroep handelingsplanning binnen BuSO Tongelsbos een doelenrapport aangepast aan de taal van de leerlingen met ASS. Punten maken plaats voor symbolen. Deze symbolen geven aan in hoeverre een leerling een doel behaalt en dit al dan niet zelfstandig kan. De doelen zijn concreet omschreven op datgene wat de leerling in de les ook effectief aangeleerd heeft. Zo kan de leerling de doelen herkennen vanuit de les en wordt een rapport voorspelbaar. Kleuren zijn bewust vermeden omdat leerlingen met ASS hier hyperreactief op kunnen reageren. Per rapport worden er ook maximaal 5 doelen per vak getoond omdat dat het rapport overzichtelijk maakt. De ouders en leerlingen werden in de uitwerking intensief in betrokken. Ze vulden vragenlijsten in en namen deel aan een infosessie. Zo werd het doelenrapport goed geïntroduceerd en werden er bijsturingen gedaan op basis van eigen ervaringen en feedback van de ouders en leerlingen.

En wat nu?

BuSO Tongelsbos vindt het uitgewerkte praktijkonderzoek heel waardevol en gaat na in hoeverre een grootschalige implementatie binnen de school mogelijk is. Voor Opleidingsvorm 3 werd de overstap al gemaakt. Voor Opleidingsvorm 4 wordt dit nog verder bekeken, onderzocht en getest. In deze analyse wordt het praktijkonderzoek dat Els Vangrieken maakte, in het kader van haar ba-na-ba Buitengewoon onderwijs, als zeer waardevol beschouwd.

Meer informatie over dit praktijkonderzoek vindt u op https://sites.google.com/buso.tongelsbos.be/autimsevriendelijkrapporteren/autismevriendelijk-doelenrapport

Bibliografie

Castelijns, J. H. M., Segers, M., & Struyven, K. (2011). Evalueren om te leren. Coutinho

Van Petegem, P., Vanhoof, J., & Van Petegem, P. (2002). Een alternatieve kijk op evaluatie. Plantyn.

Pameijer, N. (2018). Handelingsgericht werken (1ste ed.). Acco.

Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas (1ste ed.). Lannoo.

Vermeulen, P. (2021). Autisme en het voorspellende brein (1ste ed.). Pelckmans uitgevers – KCC.

Vermeulen, P., & Degrieck, S. (2015). Mijn kind heeft autisme (1ste ed.). Lannoo.

Jordan, R., Roberts, J. M., & Hume, K. (2019). The SAGE Handbook of Autism and Education (1ste ed.). SAGE Publications.

 

H. Schoofs, persoonlijke communicatie, 15 november 2021

K. Vanouytsel, persoonlijke communicatie, 26 november 2021.

N. Asaert, persoonlijke communicatie, 1 december 2021.

S. Vanhoof, persoonlijke communicatie, 8 december 2021.

 

Daum, K. (2020, 29 mei). 20 Quotes From Leonardo da Vinci to Inspire You. Inc.Com. Geraadpleegd op 1 november 2021, van https://www.inc.com/kevin-daum/20-quotes-from-leonardo-da-vinci-to-inspire-you.html

 

Ouderbevraging ouders van leerlingen in het O-jaar van OV3.

Leerlingbevragingen in DZc OV4.

Ouderbevraging ouders van leerlingen in DZ van OV4.

 

Leerplan dierenzorg 3de graad, september 2013, VVKSO – Brussel - D/2013/7841/036.

Download scriptie (48.24 KB)
Genomineerde shortlist Klasseprijs
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Tine Scherpereel
Thema('s)