Geurmarketing: daar zit (g)een luchtje aan

Jelle
Rijdant
  • Steffie
    Verploeg
  • Rachel
    Van den Elzen
  • Delfien
    van Ackere

Nu de coronapandemie niet langer een (test)stokje kan steken, vinden er opnieuw honderden evenementen plaats. Het doelpubliek op een verfrissende en originele manier overtuigen, is iets wat marketeers en organisatoren al jaren bezighoudt. Eventmanagers en organisatoren stellen zich de vraag hoe ze de beleving van hun bezoekers kunnen optimaliseren.

Waar flyers, folders en reclamespots vroeger wonderen deden, hebben ze nu weinig impact. Hoe zorg je dan voor een vernieuwende beleving? Al gehoord van geurmarketing?

Onze neus als tijdsmachine

Onderzoek van neurologen Aqrabawi en Kim (2018) toont aan dat geuren een directe invloed hebben op onze gemoedstoestand. Dit komt door de structuur van ons brein. De delen van ons brein die verbonden zijn met onze neus, zijn ook de breinstructuren die verantwoordelijk zijn voor onze herinneringen en emoties. Kunsthistorica Caro Verbeek (2016) concludeerde uit haar onderzoek dat die breinstructuren zich al van jongs af aan ontwikkelen, waardoor ons reukzintuig het sterkste zintuig is dat bovendien werkt als een tijdsmachine.

Wanneer je een bepaalde geur ruikt, brengt het je terug naar het moment waarop je diezelfde specifieke geur voor het eerst rook. Of die reis door de tijd al dan niet aangenaam is, hangt af van de ervaringen en emoties die je in het verleden aan de geur koppelde. Dit fenomeen heet ‘geurherinneringen’ en verklaart waarom de geur van rozenblaadjes je bijvoorbeeld terugbrengt naar je huwelijksfeest.

“Geuren zijn als het ware onzichtbare logo’s waaraan een bezoeker je merk of evenement meteen kan herkennen”

Patrick Castelain – Oprichter geurbedrijf Scents

Eén voor allen…

Naast het ophalen van herinneringen, maakt onze neus het voor ons ook mogelijk om eenzelfde geur op verschillende manieren te interpreteren. Dit noemen we ‘geurassociaties’. Psycholoog en faculteit lid aan het Monell Chemical Senses Center te Philadelphia Johan Lundstrom (2011) legt dit uit aan de hand van een erg eenvoudige test. “Stop wat oude Parmezaanse kaas in een bekertje, vraag aan iemand om eraan te ruiken en vertel die persoon vervolgens dat het braaksel is. De testpersoon zal walgen bij de geur. Voer je dezelfde test uit en vertel je dat het een heerlijke kaas is, dan zal de reactie erg anders zijn.” De geur blijft hetzelfde, de associatie is compleet anders.

Er zijn ook bepaalde geuren die op iedereen hetzelfde effect hebben. Denk maar aan lavendel of kaneel, die kalmte en ontspanning opwekken, of de geur van rozen die de romantische ziel in onszelf naar boven haalt.

Waarom geurmarketing?

Uit gesprekken met acht verschillende geur- en marketingexperten uit België en Nederland leerden we dat geurmarketing heel wat praktijkgerichte voordelen heeft. Merkherkenning is daar één van.  De oprichter van geurbedrijf Scents beschrijft het voordeel als volgt: “Geuren zijn als het ware onzichtbare logo’s waaraan een bezoeker je merk of evenement meteen kan herkennen. Denk bijvoorbeeld aan de winkels van het kledingmerk Scotch & Soda. De specifieke en vaste merkgeur die op alle producten en in alle winkels verspreid wordt, is intussen een van de grootste redenen waarom shoppers zo graag naar de winkels afzakken.” Geuren kunnen bij de klanten of bezoekers dus een gevoel van vertrouwen en herkenning opwekken, wat zorgt voor een hoger aantal vaste consumenten.

Daarnaast zou de ontspannende werking van geuren als gras, lavendel of kaneel een positieve invloed hebben op de verkoopcijfers. Deze geuren wekken een aangenaam en comfortabel gevoel op, wat ervoor zorgt dat de mensen vaak minder gehaast zijn. Hierdoor brengen ze meer tijd door op het evenement of in de winkel. Verschillende onderzoeken tonen aan dat er een recht evenredig verband bestaat tussen de opbrengst en de gespendeerde tijd van een consument. Zo bleek uit onderzoek van neuroloog Alan Hirsch bleek dat 84% van de ondervraagde consumenten meer aankopen doet in een ruimte waar een aangename geur werd verspreid.

Tot slot is de beleving niet alleen belangrijk voor de bezoekers, maar ook voor de werknemers. Een gemotiveerde werknemer is namelijk goud waard. Niemand vindt het fijn om in een omgeving te werken die niet aangenaam ruikt. Door geuren in te zetten, kan je er als werkgever voor zorgen dat je collega’s in een betere stemming zijn, waardoor hun productiviteit stijgt.

Wat de toekomst brengt op vlak van marketingstrategieën, blijft nog een raadsel. Wel weten we nu dat geurmarketing anno 2022 ongetwijfeld zijn vruchten kan afwerpen binnen de evenementensector, niet alleen voor organisatoren maar ook voor eventbezoekers. Met onze bachelorproef en onze complete ‘geurmarketinggids’ hopen we deze doelgroepen te bereiken om hen op een laagdrempelige, niet-bindende en eenvoudige manier kennis te laten maken met de wereld van geurmarketing.

 

image 742

(QR-code geurmarketinggids)

Bibliografie

Adim. (2019, 17 juni). A perfume to celebrate and remind you overtime of special moments of your life. Why not?. Scentcompany.info.http://blog.scentcompany.info/perfume-custom-memory/

 

Air-Scent. (2017, 30 mei). Scent Marketing: 11 Research-Backed Benefits To Bottom Line. Air-Scent International. Geraadpleegd op 13 maart 2022, via https://www.airscent.com/scent-marketing-11-research-backed-benefits-to-bottom-line-profits/

 

Al meer dan 20 jaar successen met geurmarketing. (2016, 23 november). Events.nl. Geraadpleegd op 16 maart 2022, via https://www.events.nl/nieuws/al-meer-dan-20-jaar-successen-met-geurmarketing

 

Ambius. (2020, 13 januari). How do scents affect your mood? Geraadpleegd op 15 maart 2022, via https://www.ambius.com/blog/how-do-scents-affect-your-mood/

 

American Psychological Association, & Weir, K. (2011, februari). Scents and sensibility (Nr. 2). Science Watch. https://www.apa.org/monitor/2011/02/scents

 

Amygdala. (z.d.). [Illustratie]. Tessa Trainingen. https://tessatrainingen.nl/kennisbank/amygdala-emoties-nlp/

 

Aqrabawi, J. (2018, 16 juli). Hippocampal projections to the anterior olfactory nucleus differentially convey spatiotemporal information during episodic odour memory. nature.com. https://www.nature.com/articles/s41467-018-05131-6

 

AromaTech. (2018, 14 november). The Newest Scent Marketing Studies and Their Results. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://aromatechscent.com/blogs/scenting/the-newest-scent-marketing-studies-and-their-results

 

Arshamian, A., Iannilli, E., Gerber, J. C., Willander, J., Persson, J., Seo, H. S., Hummel, T., & Larsson, M. (2013). The functional neuroanatomy of odor evoked autobiographical memories cued by odors and words. Neuropsychologia, 51(1), 123–131. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2012.10.023

 

Atsumi, T., & Tonosaki, K. (2007). Smelling lavender and rosemary increases free radical scavenging activity and decreases cortisol level in saliva. Psychiatry Research, 150(1), 89–96. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2005.12.012

 

Baumers, K. (2007, 8 december). Vlaanderen stinkt. De Standaard. Geraadpleegd op 18 april 2022, via https://www.standaard.be/cnt/ri1l5709?word=geuren

 

Bellerose. (2022). Parfums & zepen. Geraadpleegd op 16 juni 2022, via https://www.bellerose.be/nl/collections/interior/fragance-soaps

Benig, A. (2020, 12 mei). Geur? Hierdoor vind jij iets lekker of vies ruiken. Metronieuws.nl. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://www.metronieuws.nl/lifestyle/2016/04/geur-hierdoor-vind-jij-iets-lekker-of-vies-ruiken/

 

Benjamin, J. (2016, 6 oktober). Love that new Mac smell? Now you can buy a candle that smells like a freshly-opened Apple product. 9to5Mac. Geraadpleegd op 21 maart 2022, via https://9to5mac.com/2016/10/03/new-mac-smell-candle-twelvesouth/

 

Berčí­K, J., Virágh, R., Kádeková, Z., & Duchoňová, T. (2020). Aroma marketing as a tool to increase turnover in a chosen business entity. Potravinarstvo Slovak Journal of Food Sciences, 14, 1161–1175. https://doi.org/10.5219/1475

 

Books, T. S. E. & Elsevier Science & Technology Books. (2005). Neuropsychologia F. Elsevier.

 

Çakir, M.P., Çakar, T., Girisken, Y., Yurdakul, D. (2018, 12 februari). An investigation of the neural correlates of purchase behavior through fNIRS. Geraadpleegd op 23 maart 2021 via https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/EJM-12-2016-0864/full/html

 

Customer Experience: definitie & doelstellingen. (2022). Efficy CRM. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.efficy.com/be-nl/customer-experience-definitie-doelstelling…

Desmet, A. (2012). Het effect van een neutraliserende geur op het koopgedrag van de consument in een parfumwinkel. [Bachelorproef]. Universiteit Gent Faculteit Economie en Bedrijfskunde. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/893/518/RUG01-001893518_2012_0001_AC.pdf

 

Desmyttere, P. (2021, 23 januari). Geurmarketing: verborgen verleider? Geraadpleegd op 13 april 2022 via https://desmyttere.be/inspiratie/nieuws/geurmarketing-is-de-ultieme-ver…

 

Do scents affect people’s moods or work performance? (2002, 11 november). Scientific American. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://www.scientificamerican.com/article/do-scents-affect-peoples/

 

Effect van geurmarketing moet niet worden onderschat. (2012, 5 oktober). Nieuwe Oogst. Geraadpleegd op 16 maart 2022, via https://www.eventbranche.nl/nieuws/effect-van-geurmarketing-moet-niet-worden-onderschat-7454.html

 

Encyclo. (2022). Begrip neuro. Geraadpleegd op 13 juni 2022, via https://www.encyclo.nl/begrip/neuro

 

Europese markttoegang met een vertrouwde Notified Body voor CE-certificering. (z.j.). BSI-group. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.bsigroup.com/nl-NL/medical-devices/medische-hulpmiddelen/on…

 

Geld stinkt? Ontdek hoe geur het verschil kan maken. (2012, 6 november). Marketingfacts. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://www.marketingfacts.nl/berichten/geld-stinkt-ontdek-hoe-geur-het-verschil-kan-maken

 

Geraerts, P. (2018). Hoe een beschadigd brein het leven beïnvloedt. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.zorgspectrum.nl/blog/230-werken-bij/blog/blog-berichten/kw1-2018/336-hoe-een-beschadigd-brein-het-leven-beinvloed#:~:text=NOTE%201%20De%20amygdala%20is,de%20hypothalamus%20en%20de%20hippocampus.

 

Gijsbregts, E. (2017, 25 januari). Geuren, hoe beïnvloeden zij ons gedrag en beslissingen. Vitality & Life. Geraadpleegd op 2 juni 2022, via https://www.edithgijsbregts.be/blog/geuren-en-emoties/

Girard, C. (z.d.). Meet Scent Marketing Firm Winning Battle Your Nose. NBC News. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://www.nbcnews.com/business/your-business/meet-scent-marketing-firm-winning

 

Greijdanus, R. (2020, 19 oktober). 5 nieuwe marketingtrends voor 2021. Geraadpleegd op 23 maart 2021 via https://www.byteffekt.nl/5-nieuwe-marketing-trends-voor-2021/#:~:text=De%20eerste%20marketing%20trend%20die,tot%20een%20bepaalde%20beslissing%20komen

 

Guffens, A. (2022, 13 januari). Meer omzet door een geurmachine in je winkel | Begeuren. Geraadpleegd op 29 mei 2022, via https://www.begeuren.be/geurmarketing-op-maat/geurmarketing-voor-uw-winkel/

 

H. (2021, 16 januari). Geurmachine evenement - SCENT-E legt uit en helpt! Geraadpleegd op 19 maart 2022, via https://scent-e.nl/geurmachine-evenement/

 

Hendrikx, M. (2017, 5 november). 5 beroemde voorbeelden van geurmarketing in food en retail. Geraadpleegd op 18 april 2022, via https://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/weblog/2017/11/5-beroemd….

 

Hersenletsel-uitleg. (2022). Hippocampus. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevolgen-per-hersengebied/hippocampus

 

 

Hersenstichting. (2020, 21 augustus). EEG. Geraadpleegd op 3 juni 2022, via https://www.hersenstichting.nl/behandelingen/eeg/

 

Herz, R. S., & Cupchik, G. C. (1995). The Emotional Distinctiveness of Odor-evoked Memories. Chemical Senses, 20(5), 517–528. https://doi.org/10.1093/chemse/20.5.517

Hoe regel ik toestemming van respondenten (informed consent)? (2022). Tilburg University. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.tilburguniversity.edu/nl/over/gedrag-integriteit/privacy-en…

 

IMU Redactie. (2022, 21 april). Wat is Eye-tracking? IMU BV. Geraadpleegd op 3 juni 2022, via https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/conversie-optimalisatie/eye-tracking/

 

Incenta. (2019). Waarom geurmarketing? INCENTA | Geurmarketing. Geraadpleegd op 16 maart 2022, via https://www.incenta.nl

 

Informatievaardigheden – algemeen : 4: methoden. (2021, 9 september). Geraadpleegd op 16 juni via https://libguides.studiecentra.han.nl/informatievaardigheden/zoekmethod…

 

Jolly, N. (2018, 8 januari). Geurverwijderaar. Emoliquids. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://www.emoliquids.com/nl/producten/geurverwijderaar/

 

Kenning, P., Hubert, M. (2008).  A current overview of consumer neuroscience. Geraadpleegd op 23 maart 2021 via https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/50831188/A_current_overview_of_consumer_neuroscie20161211-21751-y07wk8.pdf?1481468607=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DA_current_overview_of_consumer_neuroscie.pdf&Expires=1616858110&Signature=PI4eDPYkpJs2NCgBhevvk2jOfKLbP~pP-AaOShEejRaLnOOjsSXGUW0x6WaWa3ZfTPgxgiRirSw~Zq1u3mBMaOLq8L9IEINj3KsJbb2k4SJCb~7JfBCj1o76wKzi7tX57IX4V83b07xtejom8gOLyB5iQizuXqf1QJ6OHjaehge2w8BscBGiwCK6ctjwwaqx5Gw4TPdRdylUnCkHIIveOvc29a1iQEX6HUBoOjDfNuaWmLFCfBPeV37K4-DEb-XkRij~2NMHUfvTAJ~4WQgNhYX7aWLFgFGgqFNsl2HYzuWwS0~0u9ryC-v3GP5JUMex5CUAeA5pSxl7g5XK2iGgAw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

 

Kevin, V. (2015, juni). We Love Events. Geraadpleegd op 16 juni via https://www.eventplanner.be/tv/264_we-love-events.html#:~:text=Het%20is%20zo%20dat%20het,niet%2C%20dat%20conversatie%2Devenement.

 

Kiukkanen, V. (2017, december). The Hidden Power of Odors (Nr. 482686). Aalto University School of Business

 

Kotler, P. (1974, 12 januari). Atmospherics as a marketing tool. Researchgate. Geraadpleegd op 2 juni 2022, via https://www.researchgate.net/publication/239435728_Atmospherics_as_a_Marketing_Tool

 

Lead. (z.j.). Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://provite.nl/kennisbank/lead-betekenis/#:~:text=Een%20lead%20is%2….

 

Loots, J. (2014, 24 december). Ben Tiggelaar over Veranderpsychologie. Geraadpleegd op 23 maart 2021 via https://www.focuslearningjourneys.nl/blog/2014/12/ben-tiggelaar-over-veranderpsychologie/

 

Making the difference – in every sense. (2022). Geraadpleegd op 16 juni via https://ifrafragrance.org/about-ifra/introduction.

 

Making the Scent of your Next Event! (2019, 3 april). Scent Company. http://blog.scentcompany.info/making-the-scent-of-your-next-event/

 

Malcolm, B. J., & Tallian, K. (2017). Essential oil of lavender in anxiety disorders: Ready for prime time? Mental Health Clinician, 7(4), 147–155. https://doi.org/10.9740/mhc.2017.07.147

 

Matters Most. (2022). Alles wat je wilt weten over merkpositionering. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.mattersmost.nl/merkpositionering/

 

Meng, H. (2016, augustus). THE EFFECTS OF SCENT ON CONSUMER BEHAVIOR. Kent State University. https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=kent1468275876&disposition=inline

 

Muilwijk, E. (2020, 14 september). Marketingmix. Inte marketing. Geraadpleegd op 18 april 2022, van https://www.intemarketing.nl/marketing/marketingmix

 

MSDS veiligheidsfiches. (2022). Ckfive. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.ckfive.be/nl-be/service/msds

 

Noel, V. (2019, 23 augustus). A type of marketing which you probably didn’t heard of: scent marketing. Geraadpleegd op 21 maart 2022, viahttps://vishalnoel7.medium.com/a-type-of-marketing-which-you-probably-didnt-know-of-scent-marketing-5db27578014c#:~:text=Disadvantages%20of%20scent%20marketing&text=Scent%20marketing%20can%20be%20overwhelming,different%20associations%20with%20certain%20smells.

 

Palacio, S. (2020, 21 augustus). Best examples of Olfactory Marketing in companies. The Aroma Trace. Geraadpleegd op 21 maart 2022, via https://thearomatrace.com/best-examples-of-olfactory-marketing-in-companies/

 

Peek, S. (2022, 15 februari). Stress and Productivity: What the Numbers Say. Business.Com. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://www.business.com/articles/stress-and-productivity-what-the-numb…

 

Producten. (2022, 3 januari). Iscent. Geraadpleegd op 19 maart 2022, via https://www.iscent.nl/producten/

 

Rijnvis, D. (2021, 10 februari). Nostalgie: De smaak van vroeger. Psychologie Magazine. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/de-smaak-van-vroeger/#:%7E:text=De%20geuren%20van%20gemaaid%20gras,proefpersonen%20zelfs%20iets%20sneller%20kloppen

 

Roschk, H., & Hosseinpour, M. (2019). Pleasant Ambient Scents: A Meta-Analysis of Customer Responses and Situational Contingencies. Journal of Marketing, 84(1), 125–145. https://doi.org/10.1177/0022242919881137

 

Sanne. (2016, 25 januari). Neuromarketing voor dummies. Geraadpleegd op 23 maart 2021 via https://www.places.nl/nieuws/klant-&-doelgroep/neuromarketing-voor-dummies/#:~:text=Neuromarketing%20focust%20met%20name%20op,eye%20tracking%20en%20facial%20coding

 

ScentAir. (2020). Een wereld van geurmogelijkheden. Geraadpleegd op 6 maart 2022, via https://scentair.com/nl/geuren-geursystemen/een-wereld-van-geurmogelijkheden

 

Schmith, E.(2020). Geuren beïnvloeden ons dagelijks leven - maar hoe? www.kneipp.com.https://www.kneipp.com/nl_nl/kneipp-magazine/verfrissing-en-positieve-e…

 

Sense Company. (2021, 15 april). Professioneel Geur Neutraliseren. Geraadpleegd op 6 maart 2022, via https://sense-company.com/nl/geur-neutraliseren/

 

Smidts, Ale. (2002, 25 oktober). Kijken in Het Brein: Over De Mogelijkheden Van Neuromarketing. Geraadpleegd op 18 april 2022 via https://ssrn.com/abstract=1098540

 

Sola, H. M. (z.d.). Please Wait. . . | Cloudflare. Researchgate. Geraadpleegd op 2 juni 2022, via https://www.researchgate.net/publication/333455064_THE_INFLUENCE_OF_NEUROMARKETING_ON_PRODUCT_DEVELOPMENT_USING_THE_EXAMPLE_OF_PACKAGING_DESIGN

 

Spangenberg, E. R., Crowley, A. E., & Henderson, P. W. (1996). Improving the Store Environment: Do Olfactory Cues Affect Evaluations and Behaviors? Journal of Marketing, 60(2), 67–80. https://doi.org/10.2307/1251931

 

Stam, E. (2018, 21 juli). Beïnvloeding van koopgedrag via de emotie met geurmarketing. CustomerTalk. https://www.customertalk.nl/artikelen/reportage/be%C3%AFnvloeding-van-k…

 

Stoop, S. (2016). Angst in de hersenen. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/272/935/RUG01-002272935_2016_0001_AC.pdf

 

Studholme, J. (2019, 21 mei). Revealed: why a longer “average shopping time” pushes up retail sales. Retail Sensing. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://www.retailsensing.com/people-counting/average-shopping-time-retail-sales/

 

Thomas, J. (2015, mei). Scentsational marketing in business: A study of scent atmospherics. Geraadpleegd op 21 maart 2022, via https://dc.etsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1264&context=honors

 

Toekomst van het evenementenvak (deel III): wat geur voor events kan doen. (2018, 1 november). EventBranche. https://www.eventbranche.nl/nieuws/toekomst-van-het-evenementenvak-deel-iii-wat-geur-voor-events-kan-doen-17583.html

 

Twerda, C.(z.d). Geur roept sterke roept herinneringen en emoties op. Hoe kan dat?. gezondheidenco.nl.https://www.gezondheidenco.nl/geur-roept-sterke-roept-herinneringen-en-emoties-op-hoe-kan-dat/?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

UZ Leuven. (2022, 21 april). Neurologie. Geraadpleegd op 13 juni 2022, via https://www.uzleuven.be/nl/neurologie

 

Vaes, M., & Yu, C. (2020, 10 december). Neveldesinfectie (fogging): een trend om in de gaten te houden. Servicemanagement. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://servicemanagement.nl/middelen-en-materialen/neveldesinfectie-fogging-een-trend-om-in-de-gaten-te-houden

 

Van Bogaert, N. (2019, 9 juni). 5 misvattingen over geurmarketing. Scents BV. Geraadpleegd op 6 maart 2022, via https://scents.be/5-misvattingen-geurmarketing/

 

Van Bommel, T. (2016, 3 maart). The Definitive Guide to Scent Marketing. New Neuromarketing. https://www.newneuromarketing.com/the-definitive-guide-to-scent-marketing

 

Van Dale-bijdragers. (2022). Agitatie. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/agitatie…

 

Van Dale-bijdragers. (2022). Shortlist. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/shortlis…

 

Van der Linden, M. (2022, 12 april). De 4 P’s. Geraadpleegd op 13 juni 2022, via https://www.marketingbright.be/marketingmix/4ps/

 

Van der Straeten, K. (2013, 11 februari). Geurmarketing. Eventplanner.be. https://www.eventplanner.be/tv/37_geurmarketing.html

 

Van Haastricht, J & Van Schaaijk, A. (2018). Hersenletsel-uitleg: cognitieve gevolgen. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevolgen/cognitieve-gevolgen#:~:text….

 

Van Malder, A. (2019). The effect of ambient scent on time spent in retail stores: The mediating role of consumers’ shopping mood. https://www.scriptieprijs.be/scriptie/2019/effect-ambient-scent-time-spent-retail-stores-mediating-role-consumers-shopping-mood

 

Van Niekerk, C. (2020, oktober). Exploring the influence of scent marketing on consumers’buying behaviour in the high-end fashion industry (orcid.org/0000-0003-1926-8800). NWU.

 

Van Niekerk, C. (2020, oktober). Exploring the influence of scent marketing on consumers’buying behaviour in the high-end fashion industry (orcid.org/0000-0003-1926-8800). NWU. https://5dok.net/document/oz1ovpeq-exploring-influence-marketing-consumers-buying-behaviour-fashion-industry.html

 

Van Roey, C. (2020, 2 maart). Wat is Neuromarketing? Geraadpleegd op 23 maart 2021 via https://www.ubabelgium.be/nl/news-insights/detail/2020/03/02/Wat-is-Neuromarketing

 

Van Wingerden M., Vinck M.A., Tijms V., Rebelo da Silva I., Jonker A.J., Pennartz C.M.A. (21 nov. 2012). NMDA receptors control cue-outcome selectivity and plasticity of orbitofrontal firing patterns during associative stimulus-reward learning. Neuron.

 

Verbeek, C.(5/5) Waar komen onze associaties bij geuren vandaan? (2016, 18 november). [Videobestand]. Geraadpleegd via https://www.youtube.com/watch?v=mt4Xg5bgCHk

 

Vijfennegentig procent van ons gedrag is onbewust - Nieuws | Gezondheidsplein.nl. (2010, 15 november). Gezondheidsplein. https://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/95-van-ons-gedrag-is-onbewust/item64460

 

Wat is een commercial? (z.j.). Geraadpleegd op 16 juni via https://www.doublesmart.nl/wat-is/commercial/#:~:text=Een%20commercial%….

 

Wessels, P. (2017, 22 mei). Dure producten zijn gezonder: psychologisch prettig voor marketeers. Geraadpleegd op 23 maart via https://consumentenpsycholoog.nl/dure-producten-zijn-gezonder-psychologisch-prettig-voor-marketeers/

 

Wikipedia-bijdragers. (2022, 19 januari). Limbisch systeem. Wikipedia. Geraadpleegd op 20 maart 2022, via https://nl.wikipedia.org/wiki/Limbisch_systeem

 

Wikipedia-bijdragers. (2021, 25 augustus). Marketingmix. Wikipedia. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://nl.wikipedia.org/wiki/Marketingmix

 

Wikipedia-bijdragers. (2020, 10 November). Neuromarketing. Wikipedia. Geraadpleegd op 16 juni 2022, via https://nl.wikipedia.org/wiki/Neuromarketing

 

Wikipedia-bijdragers. (2022, 6 januari). Trial-and-error. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://nl.wikipedia.org/wiki/Trial-and-error#:~:text=Trial%2Dand%2Derr…(Engels,opstaan%20drukken%20ongeveer%20hetzelfde%20uit.

 

Wikipedia-bijdragers. (2020, 15 oktober). Underdag. Wikipedia. Geraadpleegd op 16 juni 2022 via https://nl.wikipedia.org/wiki/Underdog_(competitie)#:~:text=Een%20underdog%20is%20een%20persoon,een%20sportwedstrijd%2C%20debat%20of%20verkiezing.

 

Zeeland, E. (2016). Basisboek neuromarketing: neuro-onderzoek voor marketing- en communicatieprofessionals. Bussum: Uitgeverij Coutinho. Geraadpleegd op 23 maart 2021 via http://eds.a.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=0&sid=4286cf95-44df-4417-b131-6b38bc5af5b3%40sessionmgr4008&bdata=JkF1dGhUeXBlPWlwLHNzbyZzaXRlPWVkcy1saXZl#AN=1562615&db=nlebk

Download scriptie (3.17 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Patrick Castelain