Ik zie, ik zie wat jij niet ziet, zonder toegankelijkheid geraak ik er niet

Joni
Vandyck
  • Famke
    Breugelmans
  • Julie
    Jacobs
  • Michiel
    Van Regenmortel

Cartoon integrale toegankelijkheid

Stel dat u een trein wilt nemen en u bent 5 minuten te laat, wat doet u dan? U wacht tot de volgende trein er is. Voor een persoon met een mobiliteitshulpmiddel is dit echter niet zo. Deze persoon heeft hulp gereserveerd voor de trein, 24 uur op voorhand zoals het hoort. Wanneer deze persoon zijn trein mist, mag de volgende trein hem/haar zomaar op het perron laten staan omdat hier geen ondersteuning voor is gereserveerd. Momenteel is dit hoe oneerlijk de maatschappij is.

In het kader van deze bachelorproef zijn wij, 4 studenten ergotherapie, op zoek gegaan naar de invloed van een positieve beeldvorming op integrale toegankelijkheid, meer bepaald op vlak van mobiliteit. Het beloofde een moeilijke zoektocht te worden doordat dit een breed onderwerp is. Integrale toegankelijkheid wilt zeggen dat iets toegankelijk is voor iedereen; rolstoelgebruikers, personen met een kinderwagen, personen met een onzichtbare beperking,... Wanneer we ons toespitsen op mobiliteit kijken we naar openbaar vervoer (bus, trein, vliegtuig) maar ook de infrastructuur van wegen, voetpaden. Kort samengevat heeft iedereen baat bij integrale toegankelijkheid.

We zijn aan de slag gegaan met verschillende wetenschappelijke artikels en hebben hier een conclusie uit kunnen trekken. Met die conclusie zijn we aan de slag gegaan in de praktijk. Hier hebben we een enquete afgenomen en ook meerdere interviews gehad met ervaringsdeskundigen, beleidsmakers en architecten. We zijn tot de conclusie gekomen dat het geven van educatie, sociale media en televisie een matig positief effect hadden. Interactie met personen met een beperking had het beste effect, maar ook tewerkstelling van personen met een beperking zorgde voor meer bewustwording. Uit de resultaten van de enquete bleek dat 50% van de populatie vindt dat er weinig aandacht is rond de toegankelijkheid in de maatschappij.

We hopen zo meer aandacht te schenken aan integrale toegankelijkheid.

Bibliografie

Aarhaug, J., & Elvebakk, B. (2015). The impact of Universally transport–a before and after study. Transport Policy, 44, 143–150. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2015.08.003

Bar, M. A., & Ratzon, N. Z. (2016). Enhancing Occupational Therapy Students’ Knowledge, Competence, Awareness, and Interest in Accessibility. Hong Kong Journal of Occupational Therapy, 27(1), 18-

25. https://doi.org/10.1016/j.hkjot.2016.04.001

Chen, J., & Wang, Y. (2021). Social Media Use for Health Purposes: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 23(5), e17917. https://doi.org/10.2196/17917

de Goei, L., Plooy, A., & Van Weeghel, J. (2006). Ben ik goed in beeld? Trimbos Utrecht. https://www.trimbos.nl/docs/af0646-ben-ik-goed-in-beeld.pdf

Gamache, S., Routhier, F., Morales, E., Vandersmissen, M. H., & Boucher, N. (2018). Mapping review of accessible pedestrian infrastructures for individuals with physical disabilities. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 14(4), 410–422. https://doi.org/10.1080/17483107.2018.1449018

Inter Vlaanderen. (s.a.). Integrale toegankelijkheid. Geraadpleegd op 16 februari 2022, van https://www.inter.vlaanderen/toegankelijkheid-en-universal- design/integrale-toegankelijkheid

Inter Vlaanderen. (s.a.). Mobiliteit. Geraadpleegd op 16 februari 2022, van https://www.inter.vlaanderen/mobiliteit/thema/basisbereikbaarheid

Kármán, B., Szekeres, G., & Papp, G. (2021). Interventions for acceptance and inclusion of people with intellectual disability: A systematic review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. https://doi.org/10.1111/jar.12968

Labbé, D., Mahmood, A., Miller, W. C., & Mortenson, W. B. (2020). Examining the Impact of Knowledge Mobilization Strategies to Inform Urban Stakeholders on Accessibility: A Mixed-Methods study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5). https://doi.org/10.3390/ijerph17051561

Larkin, H., Hitch, D., Watchorn, V., & Ang, S. (2015). Working with Policy and Regulatory Factors to Implement Universal Design in the Built Environment: The Australian Experience. International Journal of Environmental Research and Public Health, 12(7), 8157–8171. https://doi.org/10.3390/ijerph120708157

Lindsay, S., & Edwards, A. (2012). A systematic review of disability awareness interventions for children and youth. Disability and Rehabilitation, 35(8), 623– 646. https://doi.org/10.3109/09638288.2012.702850

Lindsay, S., Cagliostro, E., Albarico, M., Mortaji, N., & Karon, L. (2018). A Systematic Review of the Benefits of Hiring People with Disabilities. Journal of Occupational Rehabilitation, 28(4), 634–655. https://doi.org/10.1007/s10926- 018-9756-z

Moorhead, S. A., Hazlett, D. E., Harrison, L., Carroll, J. K., Irwin, A., & Hoving, C. (2013). A New Dimension of Health Care: Systematic Review of the Uses, Benefits, and Limitations of Social Media for Health Communication. Journal of Medical Internet Research, 15(4). https://doi.org/10.2196/jmir.1933

Unsworth, C., So, M. H., Chua, J., Gudimetla, P., & Naweed, A. (2019). A systematic review of public transport accessibility for people using mobility devices. Disability and Rehabilitation. 1-15. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1697382

van der Duim, V. R., Smit, B., Ormond, M., Papp, B., Fricke, J., & Schmitz, P. et al. (2019). Toegankelijk toerisme: op weg naar een inclusieve reisindustrie. Reiswerk. https://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/511409

Vertoont, S. (2019). Beperkte beeldvorming. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 47(2). https://doi.org/10.5117/2019.047.002.002

Download scriptie (2.51 MB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Els Kuppens, Karen Behaeghe
Kernwoorden