Een interactief boekenevent dat van Brussel een echte 'literatuurhub' voor jongeren maakt: dat is het idee dat Nikita Goossens uitwerkte voor haar bachelorproef in de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement aan Erasmushogeschool Brussel. "Onze hoofdstad heeft alle troeven om het literaire centrum van Europa te worden, zeker specifiek voor jongvolwassenen. Het evenement 'Reading Brussels' speelt daarop in", aldus de studente.
Goossens volgt de opleiding als BanaBa (‘bachelor na bachelor’, nvdr) na eerst Journalistiek gestudeerd te hebben. Daarnaast heeft de studente een grote passie voor boeken, wat ertoe leidde dat ze voor haar bachelorproef een toeristisch-recreatief product rond literatuur ontwierp. Al besloot ze wel af te wijken van de traditionele definitie: "De literatuurwereld wordt vaak als elitair gezien en veel jongeren die nochtans graag lezen voelen zich hier niet in thuis. Jongeren komen immers vaak in aanraking met ietwat alternatieve vormen. Denk dan aan digitale platformen zoals Wattpad, waar (voornamelijk) jongeren zelf verhalen schrijven, delen met de wereld en in interactie gaan met hun lezers. Op die manier hoef je geen gevestigde auteur te zijn om een publiek te vinden en dat maakt het heel toegankelijk."
Een uniek event
En die toegankelijkheid is ook waar 'Reading Brussels' om draait. Het event dat jaarlijks gedurende twee weken in het voorjaar zou plaatsvinden is geen boekevent zoals je het traditioneel kent. Nikita besloot te gaan voor een boekenroute doorheen het centrum van de hoofdstad waarbij naast ‘gewone’ boeken ook digitale literatuurvormen een grote rol spelen. Concreet bestaat het evenement uit drie pijlers: activiteiten op publieke locaties die georganiseerd worden door Stad Brussel, activiteiten die doorgaan in participerende Brusselse boekhandels en bibliotheken en als laatste is er nog de 'Instagramwaardige' boekgerelateerde decoratie in het straatbeeld. Die decoratie moet de activiteiten met elkaar verbinden en er een mooie route van maken die jongeren aanspreekt. Aangezien het een multicultureel en meertalig event is, zullen de activiteiten daarbij in verschillende talen voorzien worden en ligt de focus op boeken die in meerdere talen (of in het Engels) beschikbaar zijn.
Eén van de centrale plekken van 'Reading Brussels' wordt het Warandepark: "daar zal een podium staan waar auteurs worden geïnterviewd in samenwerking met BRUZZ. Het hele park wordt ook visueel omgetoverd tot een ‘boekenhub’. Zo zullen de bankjes en zelfs de foodtrucksnacks een thematische upgrade krijgen. Denk dan aan pralines in de vorm van boekjes en frieten die niet in een puntzak komen, maar in een doosje dat doet denken aan een boek dat je opent. Het is echt een totaalbeleving." In samenwerking met de KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg), die ook op de route ligt, komt er verder een plek waar jongeren in discussie kunnen gaan over wat ze lezen op digitale platformen. "Dit is dus niet de doorsnee boekenclub,” vervolgt de studente, “want de bespreking gaat over materiaal dat niet op papier verscheen en zelfs niet officieel werd uitgegeven. Maar als het online enorm leeft en er duizenden digitale fans zijn, is dat wel iets waard en moet er ook ruimte zijn waar jongeren hierrond fysiek kunnen samenkomen. Het gaat er echt om het digitale deels door te trekken naar de fysieke wereld zodat jongeren elkaar face-to-face kunnen ontmoeten."
Digitale wereld
Net omdat die online community zo groot is, is Nikita ervan overtuigd dat het event een groot publiek zal aantrekken en dat komt natuurlijk het toerisme in Brussel ten goede. Om het doelpubliek te bereiken, werkte de studente alvast een communicatiestrategie uit. En die focust vooral op TikTok en Instagram. "We zien dat boeken enorm leven op sociale media, de hashtags #BookTok en #Bookstagram zijn erg populair. Door influencers met een groot bereik op deze platformen in te schakelen, moet het event op een efficiënte manier een internationaal publiek bereiken. Verder is het de bedoeling dat het event zichzelf promoot door de ‘Instagramwaardige’ decoratie. Als bezoekers hier originele foto’s van maken en op sociale media delen, zal dit online automatisch veel belangstelling krijgen.”
Mensen verbinden is essentieel
Hoewel de hoofdfocus van het event op Europese – en dus ook Belgische – jongeren ligt, is iedereen welkom. “Er staat geen leeftijdsgrens op het event”, verduidelijkt Nikita. Brusselaars in het algemeen zullen daarbij sterk betrokken worden bij ‘Reading Brussels’. Zo kunnen ze onder meer deelnemen aan de tweedehandsmarkt waar ze hun reeds gelezen boeken kunnen verkopen aan bezoekers of deelnemen aan de voorziene wedstrijd. Die houdt in dat ze prijzen kunnen winnen door hun vensterbank en/of raam op een originele manier te versieren in het thema van boeken. Verder zal er specifiek beroep worden gedaan op Brusselse artiesten om de decoratie voor het event te ontwerpen. “Het is immers belangrijk dat het event gesteund wordt door de inwoners en het ook voor hen iets is om jaarlijks naar uit te kijken”, zegt Nikita.
"Het meertalige en internationale aspect helpt om jongeren van verschillende afkomst met elkaar in dialoog te laten gaan en zo zelfs hun wereldbeeld te verbreden"
Of ‘Reading Brussels’ een succes wordt? Daar is de studente alvast van overtuigd. “De sterkte zit in het feit dat vormen van literatuur die doorgaans genegeerd worden hier wél aan bod komen. Door jongeren een plek te bieden om hierrond samen te komen, creëer je een omgeving waarin ze zich geaccepteerd voelen. Het meertalige en internationale aspect helpt daarbij om jongeren van verschillende afkomst met elkaar in dialoog te laten gaan en zo zelfs hun wereldbeeld te verbreden, wat immens belangrijk is in deze gepolariseerde tijd. Tot slot biedt ‘Reading Brussels’ jongeren de mogelijkheid om betekenisvolle en blijvende connecties aan de gaan met leeftijdsgenoten rond hun gemeenschappelijke passie voor literatuur. Want boeken, die verbinden.”
Het projectvoorstel wordt momenteel bekeken door de bevoegde dienst. In principe kan de eerste editie van start gaan op vrijdag 24 maart 2023 met een theaterstuk rond de magische wereld van boeken op de Grote Markt, waarna de festiviteiten doorgaan tot en met vrijdag 7 april. Toegang is gratis, enkel voor de activiteiten in boekhandels en bibliotheken is mogelijks een ticket nodig.
Online nieuwsartikels
Beckers, K. (2021, 12 april). Zeg niet ‘expo’, zeg ‘onderdompeling’. De Standaard. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://www.standaard.be/cnt/dmf20210411_97662873
Bradshaw, L. (2018, 28 november). Free tours from Use-It: Get them while you still can. The Bulletin. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://www.thebulletin.be/free-tours-use-it-get-them-while-you-still-c…
Ceulemans, E. (2021, 24 november). ‘Hier zijn geen toeschouwers, maar genodigden’: theatermaker ontvangt bezoekers in chalet in hartje Brussel. De Morgen. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://www.demorgen.be/tv-cultuur/hier-zijn-geen-toeschouwers-maar-gen…
De Roover, K. (2021, 5 mei). BEKIJK - Bijzondere huwelijksreportage: Auteurs Lize Spit en Thomas Gunzig geven elkaar symbolisch jawoord. VRT NWS. Geraadpleegd op 17 november 2021 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/05/bekijk-auteurs-lize-spit-en-tho…
Hendricks, K. & Tipper, S. (2018, 28 januari). The 10 best expat-friendly bookshops in Brussels. The Bulletin. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://www.thebulletin.be/10-best-expat-friendly-bookshops-brussels
Kirby, D. (2017, 16 augustus). Liverpudlians are loving their city’s new Liver Birds street mural. Inews. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://inews.co.uk/light-relief/offbeat/liverpudlians-loving-citys-new…
Porter, A. (2020, 3 februari). How Instagram made books cool again. The Mancunian. Geraadpleegd op 17 november 2021 via https://mancunion.com/2020/02/03/how-instagram-made-books-cool-again/
Redactie HLN. (2019, 15 maart). ‘50 Shades Of Grey’ gaat eigenlijk over ‘Twilight’ en 4 andere werken die werden gebaseerd op Fan Fiction. HLN. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://www.hln.be/showbizz/50-shades-of-grey-gaat-eigenlijk-over-twili…
Redactie online. (2021, 11 juni). Smile Safari neemt je mee op ‘picture-perfect’ Instagramroute doorheen hartje Brussel. Metro. Geraadpleegd op 13 november 2021 via https://nl.metrotime.be/lifestyle/smile-safari-neemt-je-mee-op-picture-…
Renard, H. (2021, 4 mei). Wordt Brussel culturele hoofdstad van Europa in 2030? 'We willen meer dan een feestjaar'. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://www.knack.be/nieuws/belgie/wordt-brussel-culturele-hoofdstad-va…
Rooms, B. (2020, 28 mei). 8 op de 10 Vlaamse jongeren volgen influencers op sociale media. VRT NWS. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/27/8-op-de-10-vlaamse-jongeren-vol…
36
Schepens, W. (2019, 26 december). Toerisme in Brussel kent topjaar: 9,4 miljoen overnachtingen. VRT NWS. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/26/toerisme-in-brussel-kent-topjaa…
Smout, K. (2021, 9 november). Winterpret Brussel is terug en breidt uit naar Ter Kamerenbos, de Marollen en Laken. VRT NWS. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/09/opnieuw-winterpret-in-brussel-d…
Trombetta, S. (2017, 13 mei). The Literary Events Every Book-Lover Wants To Attend. Bustle. Geraadpleegd op 6 december 2021 via https://www.bustle.com/p/13-literary-events-every-book-lovers-needs-to-…
Van de Vliet, L. (2021, 1 november). Nieuwe boekenbeurs "LEES!" gaat van start in Antwerp Expo, bezoekers reageren tevreden: "Het concept is anders, maar leuk". VRT NWS. Geraadpleegd op 17 november 2021 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/01/nieuwe-boekenbeurs-lees-gaat-va…
Van Esch, F. (2021, 11 oktober). Ben je tussen 18 en 20 jaar? DiscoverEU deelt 60.000 gratis treinpassen uit om Europa te ontdekken. VRT NWS. Geraadpleegd op 13 november 2021 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/11/ontdek-europa-met-discovereu/
Whateley, D. (2020, 12 februari). Dit krijgen influencers op social media betaald, volgens een expert met een database van 12.000 micro- en macro-influencers. Business Insider. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://www.businessinsider.nl/dit-krijgen-influencers-op-social-media-…
Zweegers, K. (2021, 1 augustus). TikTok lanceert nieuwe trend... lezen! Door #BookTok zijn jongeren opnieuw verslingerd aan boeken. HLN. Geraadpleegd op 17 november 2021 via https://www.hln.be/vrije-tijd/br-tiktok-lanceert-nieuwe-trend-lezen-doo…
Rapporten op websites
BISA Brussels. (2021). Wijkmonitoring: gemiddelde leeftijd. Geraadpleegd op 14 november 2021 via file:///C:/Users/nikit/Downloads/analyse_gemiddelde-leeftijd_2021-11-14%20(1).pdf
BRIO Brussel. (2019). Brusselse jongeren en hun vrijetijdsbesteding. Geraadpleegd op 14 november 2021 via https://www.briobrussel.be/sites/default/files/2020-01/BWP%203%2C%20Bru…
Brussels Kunstenoverleg. (2021). Brussel 2030 – Visietekst. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://rabbko.be/uploads/210427-Brussels-2030-visie-vision.docx-2.pdf
Eurostat. (2017). Several regions of Spain, France and Italy top tourism destinations in the EU. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8107715/4-07072017-AP-E…
Eurostat. (2019). Tourism statistics - top destinations. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Tour…
37
Toerisme Vlaanderen. (2021). Trendrapport toerisme en maatschappelijke veranderingen. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://www.toerismevlaanderen.be/publicaties/trendrapport-toerisme-2021
Visit Brussels. (z.j.). Visitor monitoring based on mobile data. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiZDdiOTIzMGMtODgxMy00MTA0LWJiMWMt…
World Tourism Organization. (2021). European Union Tourism Trends. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419470
Webpagina’s
Agenda.brussels. (z.j.). Jouw gids voor cultuur in Brussel. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://agenda.brussels//nl/
Be.brussels. (z.j.). Brussel voor jongeren. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://be.brussels/cultuur-toerisme-vrije-tijd/brussel-voor-jongeren
Be.brussels. (z.j.). Culturele centra. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://be.brussels/cultuur-toerisme-vrije-tijd/cultuur/culturele-centra
Boektopia. (z.j.). Goed om te weten. Geraadpleegd op 11 november via https://www.boektopia.be/praktisch
BRIO Brussel. (2018). BRIO-taalbarometer 4: De talen van Brussel. Geraadpleegd op 11 december 2021 via https://www.briobrussel.be/node/14763?language=nl
Brussel.be. (z.j.). Bloeiend Brussel. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://www.brussel.be/bloeiend-brussel
Brussel.be. (z.j.). Culturele festivals en evenementen. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://www.brussel.be/culturele-festivals-en-evenementen
Brussel.be (z.j.). Evenementen van de Stad. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://www.brussel.be/evenementen-van-de-stad
Business model canvas. (z.j.). Hoe gebruik je het Business model canvas. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://www.businessmodelsinc.com/nl/over-bmi/business-design-tools/bus…
City 2. (z.j.). Fnac. Geraadpleegd op 13 december via https://www.city2.be/magasins/fnac
Claes, B. & Stevens, H. (2017). Dansen op straat, niet in het cultuurhuis. Geraadpleegd op 14 november 2021 via https://sociaal.net/achtergrond/dansen-op-straat-niet-in-het-cultuurhui…
deBuren. (z.j.). Projecten. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://deburen.eu/project
Del Socorro, C. (2021). How will young Europeans of generation Z travel?. Geraadpleegd op 13 november 2021 via https://interfacetourism.es/en/2021/03/25/travel-generation-z/
Desmet, N. (2019). Getest: het eerste Instagram-museum van het land!. Geraadpleegd op 12 december 2021 via https://socialemediaburo.be/getest-het-eerste-instagram-museum-van-het-…
38
European Data Journalism Network. (2019). Free travel through Europe: the countries with the most young people competing for Interrail tickets. Geraadpleegd op 13 november 2021 via https://www.europeandatajournalism.eu/eng/News/Data-news/Free-travel-th…
Facon, S. (z.j.). Nouvelle collection. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://sylviefacon-creatrice.fr/nouvelle-collection
Flirt Flamand. (z.j.). Dit was Flirt Flamand 2021. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://flirtflamand.be/programma/
Foire du Livre de Bruxelles. (z.j.). L’édition 2021. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://flb.be/edition-2021/
Hopla!. (z.j.). Over ons. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://www.hopla.brussels/nl/over-ons/
KBR. (z.j.). Tips voor uw eerste bezoek. Geraadpleegd op 13 december 2021 via https://www.kbr.be/nl/tips-voor-uw-eerste-bezoek/
Misrahi, T. (2016). What will travel look like in 2030? Geraadpleegd op 11 december 2021 via https://www.weforum.org/agenda/2016/09/what-will-travel-look-like-in-20…
Molengeek. (z.j.) Forme-toi au digital à MolenGeek!. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://molengeek.com/formations-digitales-bruxelles/
Muntpunt. (z.j.). Geen plaats voor hokjes. Geraadpleegd op 13 december via https://www.muntpunt.be/wat-muntpunt
Passa Porta. (z.j.). Passa Porta Festival. Geraadpleegd op 17 november 2021 via https://www.passaporta.be/nl/projects/passa-porta-festival
Standaard Boekhandel. (z.j.). Standaard Boekhandel Brussel Anspachlaan. Geraadpleegd op 13 december 2021 via https://www.standaardboekhandel.be/winkels/brussel-anspachlaan
Storm, K. (2021). Inside Libreria Acqua Alta, Venice’s Unique Bookstore. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://www.ourescapeclause.com/libreria-acqua-alta-venice-bookstore/
Uit in Brussel. (z.j.). Bibliotheken. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://www.uitinbrussel.be/bibliotheken
Uit in Brussel. (z.j.). Nederlands- en Franstalige boekhandels in Brussel. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://www.uitinbrussel.be/nederlands-en-franstalige-boekhandels-bruss…
USE-IT. (z.j.). Cities. Geraadpleegd op 11 november 2021 via https://www.use-it.travel/cities
Visit Brussels. (z.j.). De top 10 van de Brusselse boekhandels. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://visit.brussels/nl/article/de-top-10-van-de-brusselse-boekhandels
Visit Brussels. (z.j.). Galerie Bortier. Geraadpleegd op 13 december 2021 via https://visit.brussels/nl/place/Galerie-Bortier-shopping
Vlaanderen. (z.j.). Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN. Geraadpleegd op 18 november 2021 via https://do.vlaanderen.be/sdgs
39
We Love Brussels. (2020). The best English-language libraries and bookstores in Brussels. Geraadpleegd op 4 december 2021 via https://welovebrussels.org/2020/03/the-best-english-language-libraries-…