Economische en milieueffecten van zware vrachtwagens op waterstofcellen in vergelijking met zware dieselvrachtwagens in Europa
Zware vrachtwagens op waterstof... hoe zit het daar nu mee?
U zal het misschien wel gemerkt hebben… De afgelopen jaren werden er verscheidene artikels gelanceerd in verband met het potentieel van zware vrachtwagens op waterstof. Echter is er nog steeds geen concreet idee wat hun rol precies gaat zijn in de toekomst. Dat er iets moet veranderen aan de huidige zware vrachtwagenvloten, gebaseerd op dieselbrandstof, is wel zeker. In 2019 waren deze nog verantwoordelijk voor maar liefst 23 procent van de totale uitstoot van het wegtransport in Europa, terwijl ze amper twee procent van alle voertuigen op de weg representeerden. In het kort kunnen zware vrachtwagens op waterstof een oplossing bieden om deze uitstoot te verminderen, maar zijn ze momenteel nog aan de dure kant om op grote schaal te implementeren.
Laat onvolledige informatie aan u voorbijgaan. Dit artikel biedt een vereenvoudigd overzicht in de vorm van een vergelijking van de twee soorten vrachtwagens en de huidige stand van zaken van een transitie.
Voordelige kenmerken
Naast het voordeel van een verminderde uitstoot, heeft een zware vrachtwagen op waterstof gemiddeld eenzelfde afstandsbereik, tanktijd en laadvermogen als één op diesel.
Daarnaast kan de elektriciteit die nodig is voor de productie van groene waterstof, waterstof gegenereerd door hernieuwbare energie, voortkomen uit verschillende bronnen, zoals onafhankelijke elektriciteitssystemen die niet verbonden zijn met het net of (tijdelijke) overtollige groene stroomproducties. Op die manier wordt respectievelijk het net minder overbelast en krijgen piekmomenten van stroomopbrengst een nuttige bestemming.
Het gevormde waterstof kan ook jarenlang opgeslagen worden in onder meer hogedrukvaten.
Complex
Ondanks de voordelen is het helemaal niet onlogisch dat implementaties van waterstof als brandstof lang op zich laten wachten. Er zijn namelijk veel factoren die een invloed hebben op zowel de economische als ecologische kant van het verhaal. Op productievlak zijn er onder meer verschillende soorten waterstof, zoals de eerder vermelde groene waterstof, en verschillende productiefaciliteiten -en processen. Bovendien bestond er hierrond tot voor kort ook nog te weinig regelgeving.
Status quo
Op jaarbasis, gericht op 2022, spreekt men afgerond van een kost van 76 duizend euro om een totaal van 170 duizend kilogram CO2-equivalent te reduceren door middel van een zware vrachtwagen op groene waterstof. Deze uitspraak is gebaseerd op een aantal assumpties, wat de complexiteit van het hele verhaal dan ook weer benadrukt. Hiervoor werd er gebruikgemaakt van de paper van Basma, Zhou en Rodríguez (2022) en de software GREET (Greenhouse gases, Regulated Emissions, and Energy use in Technologies) voor respectievelijk de economische en ecologische analyse.
Deze hoge kost is voornamelijk het gevolg van de prijs voor groene waterstof, dewelke aan de pomp in Europa neerkomt op tien euro per kilogram, exclusief belasting over de toegevoegde waarde. Echter wordt deze kost verwacht te dalen naarmate de ‘elektrolysers’, dewelke groene waterstof produceren, verbeteren in capaciteit, materiaalgebruik en toenemen in aantal. Producenten van deze ‘elektrolysers’, zoals Nel en Siemens, veroorzaken dit ook mede door hun productieproces meer te gaan automatiseren. Daarnaast verlagen ook de kosten van de hernieuwbare energiebronnen naarmate onder andere meerdere windturbines en zonnepanelen gebouwd worden. Er wordt dan ook tegen 2030 verwacht dat groene waterstof een grote concurrent vormt voor fossiele brandstoffen.
In de praktijk
Na een theoretische achtergrond wordt het tijd om over te schakelen naar wat er zich in de praktijk afspeelt. Enkele voorbeelden van Europese bedrijven die zich bezighouden met het produceren van waterstof zijn het Amerikaans-Duits bedrijf Linde plc, het Duitse bedrijf Messer Group GmbH en de Franse bedrijven Air Liquide International SA en McPhy.
Daarnaast werken onder het, door de EU gesponsorde, ‘H2Haul’-project twee van de grootste vrachtwagenfabrikanten van Europa, IVECO en VDL, momenteel samen om zestien zware vrachtwagens op waterstof te bouwen die zullen worden ingezet in België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Hiernaast wordt er ook een netwerk van zes waterstoftankstations ontworpen en geïnstalleerd, die groene waterstof zullen aanbieden.
In Vlaanderen, België kunnen vlooteigenaars die de stap wagen naar een vrachtwagen op waterstof verder ook op een ecologiepremie rekenen van 90 duizend euro. Ook in onder andere Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk kunnen vlooteigenaars rekenen op aanschafsubsidies. Echter blijken deze vaak niet gemakkelijk verkrijgbaar te zijn vanwege de administratieve lasten die deze met zich meebrengen en bieden ze geen stabiele omgeving voor planning, aangezien ze gewoonlijk jaarlijks worden herzien. Ook vormen ze geen duurzame oplossing, omdat ze voor grote overheidsinvesteringen zorgen. Hierdoor zijn er al enkele alternatieven voor het traditionele model van eigendom van vrachtwagens ontstaan, zoals leasing. Echter is het toedienen van subsidies op waterstof in de transitiefase zelf wel zeker nodig. Daarnaast zorgt de nieuwe Eurovignetwet ervoor dat EU-landen op koolstof gebaseerde tolheffingen toepassen en een tolvrijstelling van vijftig procent implementeren voor emissievrije vrachtwagens vanaf april 2023.
Dieselmotor
Dit artikel beschrijft de stand van zaken voor zware vrachtwagens op waterstof. Deze bieden groots potentieel voor de toekomst, maar worstelen momenteel nog met hun prijskaartje. Wel bevestigen de handelingen in Europa dat deze specifieke markt geleidelijk aan op gang komt, net zoals een dieselmotor…
- All Acronyms. (2022). CIDI means Compression-Ignition Direct-Injection. Geraadpleegd op 5 november 2022, van https://www.allacronyms.com/CIDI/Compression-Ignition_DirectInjection
- ANWB. (z.d.). Heeft de dieselmotor nog toekomst? Geraadpleegd op 11 februari 2023, van https://www.anwb.nl/auto/brandstof/dieselb7#:~:text=Elke%20dieselauto%2… genoemd.
- Argonne National Laboratory. (z.d.). Well to Wheels. Geraadpleegd op 6 februari 2023, van https://greet.es.anl.gov/greet/gettingstarted/wtw.html
- Baker Botts. (2021, 30 augustus). Integrating Renewable PPAs Into Green Hydrogen Projects. Geraadpleegd op 15 februari 2023, van https://www.bakerbotts.com/thoughtleadership/publications/2021/august/i…
- Basma, H., & Rodríguez, F. (2022). Fuel cell electric tractor-trailers: Technology overview and fuel economy. The icct. Geraadpleegd op 16 maart 2023, van https://theicct.org/wpcontent/uploads/2022/07/fuel-cell-tractor-trailer…
- Basma, H., & Rodríguez, F. (2023). THE EUROPEAN HEAVY-DUTY VEHICLE MARKET UNTIL 2040: ANALYSIS OF DECARBONIZATION PATHWAYS. The icct. Geraadpleegd op 3 februari 2023, van https://theicct.org/wp-content/uploads/2023/01/hdv-europe-decarb-costs-…
- Basma, H., Zhou, Y., & Rodríguez, F. (2022). FUEL-CELL HYDROGEN LONG-HAUL TRUCKS IN EUROPE: A TOTAL COST OF OWNERSHIP ANALYSIS. The icct. Geraadpleegd op 2 november 2022, van https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/09/eu-hvs-fuels-evs-fuel-ce…
- Belgium.be. (z.d.). Vrachtwagens. Geraadpleegd op 6 januari 2023, van https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/types/vrachtwagens
- Berekenen.nl. (z.d.). Geraadpleegd op 5 november 2022, van https://www.berekenen.nl/
- Bhandari, R., & Rakesk Shah, R. (2021). Hydrogen as energy carrier: Techno-economic assessment of decentralized hydrogen production in Germany. Renewable Energy, 177, 915–931. https://doi.org/10.1016/j.renene.2021.05.149
- Birol, F. (2019 juni). The Future of Hydrogen. Geraadpleegd op 19 maart 2023, van https://www.iea.org/reports/the-future-of-hydrogen
- Boretti, A. (2021). There are hydrogen production pathways with better than green hydrogen economic and environmental costs. International Journal of Hydrogen Energy, 46(46), 23988–23995. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2021.04.182
- Broekhuijzen, F. (z.d.). Wind Turbine Generatoren. Geraadpleegd op 17 april 2023, van https://www.duurzaammbo.nl/windmolen-lessen/generatoren
- CCUSNetwork. (z.d.). What is Carbon Capture, Utilisation and Storage? Geraadpleegd op 10 februari 2023, van https://www.ccusnetwork.eu/ccus-europe/what-carbon-capture-utilisation-…
- Center for Transportation Research, Energy Systems Division, & Argonne National Laboratory. (2016). GREET User Guide. GREET. Geraadpleegd op 15 april 2023, van https://greet.es.anl.gov/
- CertifHy. (z.d.). Geraadpleegd op 21 februari 2023, van https://www.certifhy.eu/
- chevron. (2022, 18 mei). Explainer: what is carbon capture, utilization, and storage? Geraadpleegd op 10 februari 2023, van https://www.chevron.com/newsroom/2022/q2/what-is-carboncapture-utilizat…
- CNBC. (2020, 3 december). What Is Green Hydrogen And Will It Power The Future? [Videobestand]. Geraadpleegd op 17 februari 2023, van https://www.youtube.com/watch?v=aYBGSfzaa4c&ab_channel=CNBC
- Coertzen, R., Potts, K., Brannock, M., & Dagg, B. (z.d.). Water for Hydrogen. Geraadpleegd op 22 februari 2023, van https://www.ghd.com/en/perspectives/water-forhydrogen.aspx#:~:text=For%… %20the%20biomass%20feedstock
- CORDIS. (2023, 7 januari). Hydrogen fuel cell trucks for heavy-duty, zero emission logistics. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://cordis.europa.eu/project/id/826236
- de las Nieves Camacho, M., Jurburg, D., & Tanco, M. (2022). Hydrogen fuel cell heavy-duty trucks: Review of main research topics. International Journal of Hydrogen Energy, 47(68), 29505– 29525. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2022.06.271
- Delgado, O., Rodríguez, F., & Muncrief, R. (2017). Fuel Efficiency Technology in European HeavyDuty Vehicles: Baseline and Potential for the 2020–2030 Time Frame. The icct. Geraadpleegd op 16 maart 2023, van https://theicct.org/wp-content/uploads/2021/06/EU-HDV-TechPotential_ICC…
- DKV. (z.d.). Diesel price comparison. Geraadpleegd op 31 maart 2023, van https://www.dkveuroservice.com/portal/en/dieselpreis-index
- DieselNet. (z.d.). EU: Fuels. Geraadpleegd op 11 februari 2023, van https://dieselnet.com/standards/eu/fuel.php#:~:text=Three%20standards%2… utomotive%20fuels,EN%20589%20for%20automotive%20LPG.
- Elgowainy, A., Frank, E., Vyawahare, P., Ng, C., Bafana, A., Burnham, A., … Wang, M. (2022). Hydrogen Life-Cycle Analysis in Support of Clean Hydrogen Production. Argonne National Laboratory. Geraadpleegd op 12 februari 2023, van https://greet.es.anl.gov/publicationhydrogenreport2022
- Energy.gov. (z.d.-a). Hydrogen Production: Electrolysis. Geraadpleegd op 17 februari 2023, van https://www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen-productionelectrolysis#:… %20an%20electrolyzer
- Energy.gov. (z.d.-b). Hydrogen Storage. Geraadpleegd op 16 februari 2023, van https://www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogenstorage#:~:text=Hydrogen%… 2%88%92252.8%C2%B0C.
- Energy Saver. (z.d.). Hybrid Wind and Solar Electric Systems. Geraadpleegd op 15 februari 2023, van https://www.energy.gov/energysaver/hybrid-wind-and-solar-electric-syste…
- Engie. (z.d.). Hoe wordt waterstof gemaakt? Geraadpleegd op 6 februari 2023, van https://www.engie.nl/over-ons/kennisbank/artikel/hoe-wordt-waterstof-ge…
- Enkvist, P.-A., Westerdahl, R., & Elmqvist, A. (2020). MAINSTREAMING GREEN HYDROGEN IN EUROPE. Material Economics. Geraadpleegd op 18 februari 2023, van https://materialeconomics.com/latest-updates/mainstreaming-green-hydrog…
- Environmental Protection Agency. (2022, 9 augustus). Criteria Air Pollutants. Geraadpleegd op 15 april 2023, van https://www.epa.gov/criteria-air-pollutants
- Environmental Protection Agency. (2023, 15 maart). What are volatile organic compounds (VOCs)? Geraadpleegd op 15 april 2023, van https://www.epa.gov/indoor-air-quality-iaq/what-arevolatile-organic-com…
- Erbach, G. (2019). CO2 emission standards for heavy-duty vehicles (PE 628.268). European Parliament. Member’s Research Service. Geraadpleegd op 3 november 2022, van https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/628268/EPRS_BRI… %29628268_EN.pdf
- EUR-Lex. (2022, 7 juni). Consolidated text: Directive (EU) 2018/2001 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2018 on the promotion of the use of energy from renewable sources (recast) (Text with EEA relevance)Text with EEA relevance. Geraadpleegd op 18 februari 2023, van https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02018L2001-2…
- European Automobile Manufacturers Association. (2020). CO2 emissions from heavy‐duty vehicles. European Automobile Manufacturers Association. Geraadpleegd op 16 maart 2023, van https://www.acea.auto/files/ACEA_preliminary_CO2_baseline_heavy-duty_ve…
- European Commission. (2023a, 13 februari). Commission sets out rules for renewable hydrogen. Geraadpleegd op 18 februari 2023, van https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_594
- European Commission. (2023b). Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulation (EU) 2019/1242 as regards strengthening the CO₂ 56 emission performance standards for new heavy-duty vehicles and integrating reporting obligations, and repealing Regulation (EU) 2018/956. European Commission. Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://climate.ec.europa.eu/system/files/2023- 02/policy_transport_hdv_20230214_proposal_en_0.pdf
- European Commission. (z.d.-a). EU classification of vehicle types. Geraadpleegd op 5 november 2022, van https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/…
- European Commission. (z.d.-b). Solar energy. Geraadpleegd op 7 maart 2023, van https://energy.ec.europa.eu/topics/renewable-energy/solar-energy_en
- Europees Parlement. (2023). Hydrogen and Decarbonised Gas Markets Regulation. Europees Parlement. Geraadpleegd op 27 februari 2023, van https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/COMMITTEES/ITR… 3/02-09/08_ACA_H2_EN.pdf
- Europese Commissie. (z.d.). Btw (belasting over de toegevoegde waarde). Geraadpleegd op 18 februari 2023, van https://commission.europa.eu/business-economy-euro/accounting-andtaxes/…
- Europese Raad. (z.d.). Markteffecten van de Russische invasie in Oekraïne: EU-respons. Geraadpleegd op 1 april 2023, van https://www.consilium.europa.eu/nl/policies/euresponse-ukraine-invasion…
- Eurostat. (2013, 30 mei). Glossary:United Nations Economic Commission for Europe (UNECE). Geraadpleegd op 4 maart 2023, van https://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php?title=Gloss… NECE)#:~:text=The%20United%20Nations%20Economic%20Commission,promote%20pa n%2DEuropean%20economic%20integration.
- Eurostat. (z.d.-a). From where do we import energy? Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/energy/bloc-2c.html
- Eurostat. (z.d.-b). From where do we import energy and how dependent are we? Geraadpleegd op 7 juni 2023, van https://ec.europa.eu/eurostat/cache/digpub/energy/2019/bloc-2c.html
- Fernando, J. (2022, 29 juni). Globalization in Business With History and Pros and Cons. Geraadpleegd op 23 oktober 2022, van https://www.investopedia.com/terms/g/globalization.asp
- Fitzgerald, S. (2020, 13 oktober). World’s first mass-produced hydrogen powered truck. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://imoveaustralia.com/newsarticles/sustainability/world-first-mass…
- Fortune Business Insights. (2022, 15 september). Top 10 Key Companies Redefining Hydrogen Generation. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://www.fortunebusinessinsights.com/blog/top-hydrogen-generation-co…
- Fullbay. (2020, 23 juni). Making Sense of Truck Classification. Geraadpleegd op 6 januari 2023, van https://www.fleetequipmentmag.com/making-sense-of-truck-classification/
- fuel-prices. (z.d.). Fuel prices in Europe: Diesel (B7), Petrol (E5) & LPG. Geraadpleegd op 1 april 2023, van https://www.fuel-prices.eu/
- FuelCellsWorks. (2020, 27 december). The First Hydrogen Trucks Are Rolling in Europe. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://fuelcellsworks.com/news/the-first-hydrogentrucks-are-rolling-in…
- George, S. (2023, 30 januari). Wind and solar ‘accounted for record share of European electricity generation in 2022’. Geraadpleegd op 9 februari 2023, van https://www.edie.net/wind-andsolar-accounted-for-record-share-of-europe…
- Gökçek, M., & Kale, C. (2018). Optimal design of a Hydrogen Refuelling Station (HRFS) powered by Hybrid Power System. Energy Conversion and Management, 161, 215–224. https://doi.org/10.1016/j.enconman.2018.02.007
- GREET. (z.d.). Geraadpleegd op 2 november 2022, van https://greet.es.anl.gov/
- Gunawan, T. A., & Monaghan, R.F.D. (2022). Techno-econo-environmental comparisons of zero- and low-emission heavy-duty trucks. Applied Energy, 308, 118327. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.118327
- H2Haul. (z.d.). H2Haul in a Nutshell. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://www.h2haul.eu/about/
- Helgeson, B., & Peter, J. (2020). The role of electricity in decarbonizing European road transport – Development and assessment of an integrated multi-sectoral model. Applied Energy, 262, 114365. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2019.114365
- Helioscsp. (2018, 8 maart). European Concentrated Solar Power capacity to reach as high as 5 GW by 2030. Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://helioscsp.com/european-concentratedsolar-power-capacity-to-reac…
- Horlings, J. (2021, 14 juni). Rijden in een waterstofauto. Geraadpleegd op 18 februari 2023, van https://tweakers.net/reviews/9110/rijden-in-een-waterstofauto-bereik-ta…
- Hot Shot’s Secret. (2020, 30 januari). IS DIESEL THE SAME EVERYWHERE IN THE WORLD? Geraadpleegd op 11 februari 2023, van https://www.hotshotsecret.com/is-diesel-the-sameeverywhere-in-the-world/
- Hydrogen Europe. (2020). HYDROGEN PRODUCTION & WATER CONSUMPTION. Hydrogen Europe. Geraadpleegd op 22 februari 2023, van https://hydrogeneurope.eu/wpcontent/uploads/2022/02/Hydrogen-production…
- Hydrogen Europe. (2023, 14 februari). Heavy Duty Vehicle regulation includes H2. Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://hydrogeneurope.eu/heavy-duty-vehicle-regulation-includes-h2/
- Hydrogen Europe. (z.d.). Myths. Geraadpleegd op 3 maart 2023, van https://hydrogeneurope.eu/ina-nutshell/
- Interplex. (z.d.). The First Hydrogen Fuel Cell Vehicle was Created in 1966. Geraadpleegd op 13 februari 2023, van https://interplex.com/resources/the-first-hydrogen-fuel-cell-vehicle-wa…
- Ishaq, H., Dincer, I., & Crawford, C. (2022). A review on hydrogen production and utilization: Challenges and opportunities. International Journal of Hydrogen Energy, 47(62), 26238– 26264. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2021.11.149
- Jonas, J. (2009, 1 april). THE HISTORY OF HYDROGEN. Geraadpleegd op 2 november 2022, van https://www.altenergymag.com/article/2009/04/the-history-of-hydrogen/55…
- Jones, D. (2023, 31 januari). European Electricity Review 2023. Geraadpleegd op 14 februari 2023, van https://ember-climate.org/insights/research/european-electricity-review…
- Jones, P., Hecker, J.-X., Asumendi, J. M., Comer, A., Garrido, J., Meakim, S. C., & Thompson, J. (2021). EMEA Hydrogen. J.P.Morgan. Geraadpleegd op 14 februari 2023, van https://buyhydrogen.com.au/wp-content/uploads/2021/04/J.P.Morgan-CAZENO…
- Kakoulaki, G., Kougiad, I., Taylor, N., Dolci, F., Moya, J., & Jäger-Waldau, A. (2021). Green hydrogen in Europe – A regional assessment: Substituting existing production with electrolysis powered by renewables. Energy Conversion and Management, 228, 113649. https://doi.org/10.1016/j.enconman.2020.113649
- Khzouz, M., Gkanas, E. I., Shao, J., Sher, F., Beherskyi, D., El-Kharouf, A., & Al Qubeissi, M. (2020). Life Cycle Costing Analysis: Tools and Applications for Determining Hydrogen Production Cost for Fuel Cell Vehicle Technology. Energies, 13(15). https://doi.org/10.3390/en13153783
- Koebler, J. (2013, 26 februari). Hyundai Becomes First Company to Mass Produce Hydrogen Fuel Cell Cars. U.S. News. Geraadpleegd op 5 november 2022, van https://www.usnews.com
- Küffner, C. (2022). Multi-level perspective for the development and diffusion of fuel cell heavy-duty trucks. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 111, 103460. https://doi.org/10.1016/j.trd.2022.103460
- l’Anson, R. (2022, 2 december). Outlook 2023: EU diesel demand begins to shift away from Russia. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://pemedianetwork.com/petroleumeconomist/articles/trading-markets/… 0bl%2Fd
- Lajevardi, S. M., Axsen, J., & Crawford, C. (2019). Comparing alternative heavy-duty drivetrains based on GHG emissions, ownership and abatement costs: Simulations of freight routes in 59 British Columbia. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 76, 19–55. https://doi.org/10.1016/j.trd.2019.08.031
- Lee, D.-Y., Elgowainy, A., Kotz, A., Vijayagopal, R., & Marcinkoski, J. (2018). Life-cycle implications of hydrogen fuel cell electric vehicle technology for medium- and heavy-duty trucks. Journal of Power Sources, 393, 217–229. https://doi.org/10.1016/j.jpowsour.2018.05.012
- Library of Congress. (z.d.). Modes of Transportation. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://guides.loc.gov/oil-and-gas-industry/midstream/modes
- Life Cycle Associates. (z.d.). GREET MODEL. Geraadpleegd op 9 februari 2023, van https://www.lifecycleassociates.com/lca-tools/greet-model/
- Liu, F., L. Mauzerall, D., Zhao, F., & Hao, H. (2021). Deployment of fuel cell vehicles in China: Greenhouse gas emission reductions from converting the heavy-duty truck fleet from diesel and natural gas to hydrogen. International Journal of Hydrogen Energy, 46(34), 17982– 17997. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2021.02.198
- Liu, X., Elgowainy, A., Vijayagopal, R., & Wang, M. (2021). Well-to-Wheels Analysis of Zero-Emission Plug-In Battery Electric Vehicle Technology for Medium- and Heavy-Duty Trucks. Environmental Science & Technology, 55(1), 538–546. https://doi.org/10.1021/acs.est.0c02931
- Liu, X., Reddi, K., Elgowainy, A., Lohse-Busch, H., Wang, M., & Rustagi, N. (2020). Comparison of well-to-wheels energy use and emissions of a hydrogen fuel cell electric vehicle relative to a conventional gasoline-powered internal combustion engine vehicle. International Journal of Hydrogen Energy, 45(1), 972–983. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2019.10.192
- Longden, T., J. Beck, F., Jotzo, F., Andrews, R., & Prasad, M. (2022). ‘Clean’ hydrogen? – Comparing the emissions and costs of fossil fuel versus renewable electricity based hydrogen. Applied Energy, 306(B), 118145. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.118145
- Lu, Z., & C. Kelly, J. (z.d.). Life-Cycle Analysis (LCA) with the GREET® Model [Presentatieslides]. Geraadpleegd van https://greet.es.anl.gov/workshops
- Lundblad, T., Taljegard, M., & Johnsson, F. (2023). Centralized and decentralized electrolysis-based hydrogen supply systems for road transportation – A modeling study of current and future costs. International Journal of Hydrogen Energy, 48(12), 4830–4844. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2022.10.242
- Maes. (z.d.). Hoe wordt benzine en diesel gemaakt. Geraadpleegd op 12 februari 2023, van https://www.maesmobility.be/nl/blog/brandstof/hoe-wordt-benzine-en-dies… haar%20eigen%20kookpunt.
- Malaise, P. (z.d.). Cradle to Grave/Cradle. Geraadpleegd op 9 februari 2023, van https://www.metaconsort.eu/cradle-to-gravecradle/
- Mayyas, A., & Mann, M. (2019). Manufacturing competitiveness analysis for hydrogen refueling stations. International Journal of Hydrogen Energy, 44(18), 9121–9142. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2019.02.135
- McWilliams, B., Tagliapietra, S., & Zachmann, G. (2023, 9 februari). Europe’s half a million barrels per day diesel supply question. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://www.bruegel.org/blog-post/europes-half-million-barrels-day-dies… y.
- Meszler, D., Delgado, O., Rodríguez, F., & Muncrief, R. (2018). EUROPEAN HEAVY-DUTY VEHICLES: COST-EFFECTIVENESS OF FUELEFFICIENCY TECHNOLOGIES FOR LONG-HAUL TRACTOR-TRAILERS IN THE 2025–2030 TIMEFRAME. The icct. Geraadpleegd op 16 maart 2023, van https://theicct.org/wp-content/uploads/2021/06/ICCT_EU-HDV-tech-2025- 30_20180424_updated.pdf
- Milieu Centraal. (z.d.). Kernenergie. Geraadpleegd op 15 februari 2023, van https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/kernenerg…
- Military.com. (z.d.). Diesel gaan: soorten dieselbrandstoffen. Geraadpleegd op 11 februari 2023, van https://www.military.com/off-duty/autos/going-diesel-types-of-diesel-fu…
- Mohideen, M., Subramanian, B., Sun, J., Ge, J., Guo, H., Radhamani, A., … Liu, Y. (2023). Technoeconomic analysis of different shades of renewable and non-renewable energy-based hydrogen for fuel cell electric vehicles. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 174, 113153. https://doi.org/10.1016/j.rser.2023.113153
- Moradzadeh, M., Zwaenepoel, B., Boel, R., & Vandevelde, L. (2013). Use of Energy Storage for Belgian Power Network. ScienceDirect. https://doi.org/10.1109/EPEC.2013.6802973
- MVW Autotechniek. (z.d.). Waterstof en brandstofcel. Geraadpleegd op 17 februari 2023, van https://www.mvwautotechniek.nl/waterstof-en-brandstofcel/
- Navigator. (2010, 26 mei). 7.16. Net Present Value. Geraadpleegd op 6 februari 2023, van https://www.navigator.nl/document/id7e6cc8355ad3f8fe8bd558ffc3ad8d8e/pr…
- Neste. (z.d.). Goederenvervoer in Europa. Geraadpleegd op 16 maart 2023, van https://www.neste.be/neste-my-renewable-diesel-be-nl/op-weg-naar-duurza…
- Next Kraftwerke. (z.d.). Wat is een Power Purchase Agreement (PPA)?. Geraadpleegd op 21 februari 2023, van https://www.next-kraftwerke.nl/kennis/power-purchase-agreement-ppa
- Noll, B., del Val, S., S. Schmidt, T., & Steffen, B. (2022). Analyzing the competitiveness of lowcarbon drive-technologies in road-freight: A total cost of ownership analysis in Europe. Applied Energy, 306(B), 118079. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.118079
- OceanColor Webmaster. (z.d.). Particulate Organic Carbon (POC). Geraadpleegd op 15 april 2023, van https://oceancolor.gsfc.nasa.gov/atbd/poc/
- Office of Scientific and Technical Information. (2022, 10 oktober). Greenhouse gases, Regulated Emissions, and Energy use in Technologies Model ® (2022 .Net). Geraadpleegd op 3 november 2022, van https://www.osti.gov/doecode/biblio/81029
- Oponeo. (2020, 15 juni). Waterstof tanken in België: waar en hoe doe je dat? Geraadpleegd op 12 februari 2023, van https://www.banden-oponeo.be/blog/waterstof-tanken
- Pandev, M., Lucchese, P., Mansilla, C., Le Duigou, A., Abrashev, B., & Vladikova, D. (2017). Hydrogen Economy: the future for a sustainable and green society. Bulgarian Chemical Communications, 49, 84–92. Geraadpleegd van https://www.researchgate.net/profile/BorislavAbrashev/publication/31740… green_society/links/5a9010a50f7e9ba4296a70e7/Hydrogen-Economy-the-future-for-asustainable-and-green-society.pdf
- Perkins, R., & Staden-Coats, R. (2023, 19 januari). Europe still buying over quarter of diesel imports from Russia ahead of new curbs. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-ne…- europe-still-buying-over-quarter-of-diesel-imports-from-russia-ahead-of-newcurbs#:~:text=Since%20Russia's%20invasion%20of%20Ukraine,at%20the%20start%20o f%202022.
- Pinsent Masons. (2021, 2 september). Green hydrogen PPAs could reshape market. Geraadpleegd op 15 februari 2023, van https://www.pinsentmasons.com/out-law/news/green-hydrogenppas-could-res…
- R. Beswick, R., M. Oliveira, A., & Yan, Y. (2021). Does the Green Hydrogen Economy Have a Water Problem? ACS Energy Letters, 6(9), 3167–3169. https://doi.org/10.1021/acsenergylett.1c01375
- Ruf, Y., Baum, M., Zorn, T., Menzel, A., & Rehberger, J. (2020). Fuel Cells Hydrogen Trucks. Fuel cells and hydrogen 2 joint undertaking. Geraadpleegd op 1 maart 2023, van https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9583ed75-70fd-…- 01aa75ed71a1/language-en
- S., A. (z.d.). What is the weight of a city bus? Geraadpleegd op 6 januari 2023, van https://www.ehow.co.uk/facts_6946836_weight-city-bus_.html
- Salt, M. (2022, 1 september). Grid-connected Hydrogen: Buyer Beware. Geraadpleegd op 15 februari 2023, van https://www.impactx.tech/en/insights/buyer-beware-grid-connected-hydrog…
- Satellic. (2018). Gids voor voertuigdocumenten (V1.3). Satellic. Geraadpleegd op 6 januari 2023, van https://www.satellic.be/sites/default/files/Belgium_NL_0218-min18022117…
- Soard, B. (2017, 19 september). Classifying Medium and Heavy-duty Trucks. Geraadpleegd op 5 november 2022, van https://fleetnetamerica.com/blog/post/classifying-medium-and-heavyduty-…
- Solar Edition. (2020, 5 december). Green Hydrogen Production Paths: A Glimpse of a Zero Emission and Clean Future. Geraadpleegd op 6 februari 2023, van https://solaredition.com/greenhydrogen-production-paths/
- Stamatakis, E., Perwög, E., Garyfallos, E., Sanz Millán, M., Zoulias, E., & Chalkiadakis, N. (2022). Hydrogen in Grid Balancing: The European Market Potential for Pressurized Alkaline Electrolyzers. Energies, 15(2). https://doi.org/10.3390/en15020637
- Suzan, S. (2021). Easy Ride: why the EU truck CO2 targets are unfit for the 2020s. Transport & Environment. Geraadpleegd op 15 maart 2023, van https://www.transportenvironment.org/wpcontent/uploads/2021/10/202108_t…
- Szalek, A., Pielecha, I., & Cieslik, W. (2021). Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) Energy Flow Analysis in Real Driving Conditions (RDC). Energies, 14(16). https://doi.org/10.3390/en14165018
- Taekker Madsen, H. (2022). Water treatment for green hydrogen. Eurowater. Geraadpleegd op 22 februari 2023, van https://www.eurowater.com/en/hydrogen-production
- The icct. (2023, 14 februari). EUROPE’S NEW HEAVY-DUTY CO2 STANDARDS, EXPLAINED. Geraadpleegd op 2 maart 2023, van https://theicct.org/eu-co2-hdv-standards-explainedfeb23/
- The icct & European Clean Trucking Alliance. (2022). Road freight decarbonization in Europe. European Clean Trucking Alliance. Geraadpleegd op 15 maart 2023, van https://cleantrucking.eu/wp-content/uploads/2022/09/Road-freight-decarb…
- TRAFIGURA & H2 energy. (2021). Decarbonising heavy-duty trucking and accelerating the European hydrogen economy. Trafigura. Geraadpleegd op 5 november 2022, van https://www.trafigura.com/brochure/decarbonising-heavy-duty-trucking-an…
- Transport & Environment. (2020, 8 december). Ministers greenlight 50% toll discount for emissionsfree trucks. Geraadpleegd op 16 maart 2023, van https://www.transportenvironment.org/discover/ministers-greenlight-50-t…
- U.S. Department of Energy. (z.d.). Hydrogen Production and Distribution. Geraadpleegd op 6 februari 2023, van https://afdc.energy.gov/fuels/hydrogen_production.html
- Urbancic, N., Renshaw, N., Archer, G., Cuenot, F., Fergusson, M., Buffet, L., … Allegretta, L. (2017). Diesel: the true (dirty) story. Transport & Environment. Geraadpleegd op 20 februari 2023, 63 van https://www.transportenvironment.org/wpcontent/uploads/2021/07/2017_09_…
- van den Brink, W. (2022, 31 januari). Wat is waterstof? En hoe werken vrachtwagens op waterstof? Geraadpleegd op 16 februari 2023, van https://www.volvotrucks.nl/nlnl/news/kennisbank/uitstoot-verminderen/wa… k%20als%20een%20accu
- van Lier, R. (2023, 7 juni). België legt ‘waterstofsnelweg van de toekomst’ aan. Het Laatste Nieuws. Geraadpleegd op 7 juni 2023, van https://www.hln.be/binnenland/belgie-legtwaterstofsnelweg-van-de-toekom… EZf6FWM
- Velazquez Abad, A., & Dodds, P. E. (2020). Green hydrogen characterisation initiatives: Definitions, standards, guarantees of origin, and challenges. Energy Policy, 138, 111300. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2020.111300
- VITO. (2010 februari). Elektrolyse. Geraadpleegd op 17 april 2023, van https://emis.vito.be/nl/bbt/bbt-tools/techniekfiches/elektrolyse
- Vlaamse Milieumaatschappij. (z.d.). GWP. Geraadpleegd op 5 november 2022, van https://www.vmm.be/woordenboek/gwp
- VREG. (z.d.). Waarom nieuwe nettarieven? Geraadpleegd op 16 februari 2023, van https://www.vreg.be/nl/waarom-nieuwe-nettarieven
- Wang, M., Elgowainy, A., Lu, Z., Baek, K., Bafana, A., Benavidas, P., Burnham, A., Cai, H., Cappello, V., Chen, P., Gan, Y., Gracida-Alvarez, U., Hawkins, T., Iyer, R., Kelly, J., Kim, T., Kumar, S., Kwon, H., Lee, K., … Zaimes, G. (2022). Greenhouse gases, Regulated Emissions, and Energy use in Technologies Model ® (2022 .Net) (Versie Net 2022 (v1.3.0.13991)). Geraadpleegd van https://greet.es.anl.gov/index.php?content=greetdotnet
- WaterstofNet. (2022, 7 juni). Vlaanderen verdubbelt subsidies voor waterstof trucks. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://www.waterstofnet.eu/nl/nieuws/vlaanderen-verdubbeltsubsidies-vo…
- WaterstofNet. (z.d.). NIKOLA Tre: hydrogen-electric truck for European markets. Geraadpleegd op 20 februari 2023, van https://fuelcelltrucks.eu/project/nikola-tre/
- Wolf, A., & Zander, N. (2021). Green Hydrogen in Europe: Do Strategies Meet Expectations? Inter economics, 56, 316–323. https://doi.org/10.1007/s10272-021-1008-3
- Woorden.org. (z.d.). Het cetaangetal. Geraadpleegd op 11 februari 2023, van https://www.woorden.org/woord/cetaangetal
- Writer, S. (2020, 28 maart). What Is the Weight of a Bus? Geraadpleegd op 6 januari 2023, van https://www.reference.com/world-view/weight-bus-dee41e459d38318f
- Wulf, C., & Kaltschmitt, M. (2018). Hydrogen Supply Chains for Mobility—Environmental and Economic Assessment. Sustainability, 10(6). https://doi.org/10.3390/su10061699
- Zhou, Y., & Searle, S. (2022). COST OF RENEWABLE HYDROGEN PRODUCED ONSITE AT HYDROGEN REFUELING STATIONS IN EUROPE. The icct. Geraadpleegd op 16 maart 2023, van https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/02/fuels-eu-cost-renew-H-pr…