ABSTRACT
Achtergrond: De ontwikkeling van digitale content op sociale media kan nog essentiëler worden voor het onderwijs aan studenten. Onderzoek heeft aangetoond dat studenten die een medische opleiding volgen onvoldoende voorbereid zijn en zich onvoldoende verantwoordelijk voelen voor de behandeling van hun patiënten, waardoor ze meer geneigd zijn gebruik te maken van extra-curriculair online leren (OL).
Doelstelling: Deze studie had als doel het gebruik van OL onder studenten tandheelkunde te onderzoeken. Er werd een vergelijking gemaakt tussen studenten in de bachelorfase, masterfase en specialisatiefase.
Methoden: Een zelf opgestelde vragenlijst werd online verspreid onder studenten tandheelkunde. Geslacht en opleidingsniveau werden verzameld voor elke deelnemer, evenals hun ervaring en interesse in extra-curriculair OL. Ook werd er onderzocht welke platforms zij gebruikten voor OL.
Resultaten: De vragenlijst werd volledig ingevuld door 314 studenten. 86,2% van alle studenten gebruikten OL voor educatieve doeleinden. Er werd een significante correlatie gevonden tussen opleidingsniveau en de redenen voor het gebruik van OL. Ook voor de correlatie tussen opleidingsniveau en het aantal uren besteed aan OL, toegevoegde waarde aan hun studie, aanbeveling aan andere studenten, betere examenresultaten (zelf gerapporteerd), en meer inzicht in klinische handelingen/onderwerpen werden significante resulaten gevonden (p<0.001). Ook werd er een correlatie gevonden bij het vergelijken van het opleidingsniveau en of zij de informatie (van video’s) op platforms als Youtube en Facebook betrouwbaar en evidence-based vonden.
Conclusie: Er kan geconcludeerd worden dat de meerderheid van de studenten OL gebruikt, maar ze vinden dat er een gebrek is aan betrouwbare informatie op sociale media en dat er behoefte is aan controle op de correctheid van deze platforms.
Clifton A, Mann C. Can YouTube enhance student nurse learning? Nurse Educ Today. 2011;31(4):311-313. doi:10.1016/j.nedt.2010.10.004
Letter to Editor COVID - 19 and virtual learning in dentistry : Perspective on challenges and opportunities. 2021;2019:19-20. doi:10.1111/medu.
ARDITI J. Aneurismas aorticos gigantes. Dia Med. 1948;20(22):832-834.
Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM. The impact of e-learning in medical education. Acad
Med. 2006;81(3):207-212. doi:10.1097/00001888-200603000-00002
Seiler M. Blended Learning mit Virtuellen Kindernotfallpatientinnen und -patienten für
Studierende. Praxis (Bern 1994). 2021;110(16):936-936. doi:10.1024/1661-
8157/a003754
Rabee R, Najim M, Sherwani Y, et al. YouTube in medical education: A student’s
perspective. Med Educ Online. 2015;20(1):9-11. doi:10.3402/meo.v20.29507
Khatoon B, Hill K, Walmsley AD. Mobile learning in dentistry: challenges and
opportunities. Br Dent J. 2019;227(4):298-304. doi:10.1038/s41415-019-0615-x
Burns LE, Abbassi E, Qian X, Mecham A, Simeteys P, Mays KA. YouTube use among
dental students for learning clinical procedures: A multi-institutional study. J Dent
Educ. 2020;84(10):1151-1158. doi:10.1002/jdd.12240
Fu MW, Kalaichelvan A, Liebman LS, Burns LE. Exploring predoctoral dental student
use of YouTube as a learning tool for clinical endodontic procedures. J Dent Educ.
2022;86(6):726-735. doi:10.1002/jdd.12853
Behar-Horenstein LS, Horvath Z. Generational Learning Differences in Today’s Dental
Students: A Popular Myth. J Dent Educ. 2016;80(5):588-594. doi:10.1002/j.0022-
0337.2016.80.5.tb06119.x
Saeed SG, Bain J, Khoo E, Siqueira WL. COVID-19: Finding silver linings for dental
education. J Dent Educ. 2020;84(10):1060-1063. doi:10.1002/jdd.12234
Ng R, Indran N. Not Too Old for TikTok: How Older Adults Are Reframing Aging.
Gerontologist. 2022;62(8):1207-1216. doi:10.1093/geront/gnac055
Doyle B. TikTok Statistics - Everything You Need to Know [Feb 2023 Update].
wallaroomedia.com. https://wallaroomedia.com/blog/social-media/tiktok-statistics/.
Accessed March 12, 2023.
Nederpel A. Socialmedia-onderzoek Nederland 2022: grootste groei bij TikTok &
Instagram - Frankwatching. frankwatching.com. https://www.frankwatching.com/archive/2022/01/31/socialmedia-onderzoek-…. Published 2022. Accessed March 12, 2023.
Comp G, Dyer S, Gottlieb M. Is TikTok The Next Social Media Frontier for Medicine? AEM Educ Train. 2021;5(3):1-4. doi:10.1002/aet2.10532
Ooi HL, Kelleher MGD. Instagram Dentistry. Prim Dent J. 2021;10(1):13-19. doi:10.1177/2050168420980964
Knösel M, Jung K, Bleckmann A. YouTube, Dentistry, and Dental Education. J Dent Educ. 2011;75(12):1558-1568. doi:10.1002/j.0022-0337.2011.75.12.tb05215.x
Ghandhi D, Bodani N, Lal A, et al. Evaluation of Social Media Usage by Dental Practitioners of Pakistan for Professional Purposes – A Cross-Sectional Study. Clin Cosmet Investig Dent. 2022;14(August):245-252. doi:10.2147/CCIDE.S374111
K J. YouTube as a Source of Information on Immunization : A Content Analysis To the Editor : Health care professionals have expressed con- cerns about the quality and veracity of information indi- viduals receive from Internet-based sources . 1 One area of con. 2007;298(21):2482-2484.
Azer SA. Understanding pharmacokinetics: Are YouTube videos a useful learning resource? Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2014;18(13):1957-1967.
Raikos A, Waidyasekara P. How useful is YouTube in learning heart anatomy? Anat Sci Educ. 2014;7(1):12-18. doi:10.1002/ase.1361
Barry DS, Marzouk F, Chulak-Oglu K, Bennett D, Tierney P, O’Keeffe GW. Anatomy education for the YouTube generation. Anat Sci Educ. 2016;9(1):90-96. doi:10.1002/ase.1550
Alshiekhly U, Arrar R, Barngkgei I, Dashash M. Facebook as a learning environment for teaching medical emergencies in dental practice. Educ Heal Chang Learn Pract. 2015;28(3):176-180. doi:10.4103/1357-6283.178609
Siqueira MF, Saeed SG, Siqueira WL. Using Facebook to increase student engagement. J Dent Educ. 2021;85(S3):2028-2029. doi:10.1002/jdd.12531
Verified Badges | Instagram-helpcentrum. help.instagram.com. https://help.instagram.com/854227311295302. Accessed March 12, 2023.
Vereisten voor verificatie door Twitter - hoe krijg je de blauwe badge. help.twitter.com. https://help.twitter.com/nl/managing-your-account/about-twitter-verifie…. Accessed March 12, 2023.
Verificatiebadges op kanalen - YouTube Help. support.google.com. https://support.google.com/youtube/answer/3046484?hl=nl. Accessed March 12, 2023.
Samuelson R. Readers Respond. ASHA Lead. 2010;15(15).
Edgerly S, Vraga EK. The Blue Check of Credibility: Does Account Verification Matter
When Evaluating News on Twitter? https://home.liebertpub.com/cyber.
2019;22(4):283-287. doi:10.1089/CYBER.2018.0475
Marsh H, Almekdash H, Rossettie S, John A, Pelham K, Magers B. Implications of
age on social media utilization in health care practice development: Cross-sectional
survey study. JMIR Hum Factors. 2021;8(3). doi:10.2196/27528
Martin F, Bolliger DU. Engagement matters: Student perceptions on the importance of
engagement strategies in the online learning environment. Online Learn J.
2018;22(1):205-222. doi:10.24059/olj.v22i1.1092
Ganjoo R, Schwartz L, Barzani Y, Firmani M. Exploring Instagram to Promote Student
Engagement in an Online Didactic Environment. J Microbiol Biol Educ. 2021;22(1):24-
26. doi:10.1128/jmbe.v22i1.2587
Shahzad A, Hassan R, Aremu AY, Hussain A, Lodhi RN. Effects of COVID-19 in E-
learning on higher education institution students: the group comparison between male and female. Qual Quant. 2021;55(3):805-826. doi:10.1007/s11135-020-01028-z