Gebruik van social media e-learning door studenten tandheelkunde

Vivian
van Ras
  • Sarah
    Thys
  • Zita
    Benoy

ABSTRACT



Achtergrond: De ontwikkeling van digitale content op sociale media kan nog essentiëler worden voor het onderwijs aan studenten. Onderzoek heeft aangetoond dat studenten die een medische opleiding volgen onvoldoende voorbereid zijn en zich onvoldoende verantwoordelijk voelen voor de behandeling van hun patiënten, waardoor ze meer geneigd zijn gebruik te maken van extra-curriculair online leren (OL).



Doelstelling: Deze studie had als doel het gebruik van OL onder studenten tandheelkunde te onderzoeken. Er werd een vergelijking gemaakt tussen studenten in de bachelorfase, masterfase en specialisatiefase.



Methoden: Een zelf opgestelde vragenlijst werd online verspreid onder studenten tandheelkunde. Geslacht en opleidingsniveau werden verzameld voor elke deelnemer, evenals hun ervaring en interesse in extra-curriculair OL. Ook werd er onderzocht welke platforms zij gebruikten voor OL.



Resultaten: De vragenlijst werd volledig ingevuld door 314 studenten. 86,2% van alle studenten gebruikten OL voor educatieve doeleinden. Er werd een significante correlatie gevonden tussen opleidingsniveau en de redenen voor het gebruik van OL. Ook voor de correlatie tussen opleidingsniveau en het aantal uren besteed aan OL, toegevoegde waarde aan hun studie, aanbeveling aan andere studenten, betere examenresultaten (zelf gerapporteerd), en meer inzicht in klinische handelingen/onderwerpen werden significante resulaten gevonden (p<0.001). Ook werd er een correlatie gevonden bij het vergelijken van het opleidingsniveau en of zij de informatie (van video’s) op platforms als Youtube en Facebook betrouwbaar en evidence-based vonden.



Conclusie: Er kan geconcludeerd worden dat de meerderheid van de studenten OL gebruikt, maar ze vinden dat er een gebrek is aan betrouwbare informatie op sociale media en dat er behoefte is aan controle op de correctheid van deze platforms.

Bibliografie

  1. Clifton A, Mann C. Can YouTube enhance student nurse learning? Nurse Educ Today. 2011;31(4):311-313. doi:10.1016/j.nedt.2010.10.004

  2. Letter to Editor COVID - 19 and virtual learning in dentistry : Perspective on challenges and opportunities. 2021;2019:19-20. doi:10.1111/medu.

  3. ARDITI J. Aneurismas aorticos gigantes. Dia Med. 1948;20(22):832-834.

  4. Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM. The impact of e-learning in medical education. Acad

    Med. 2006;81(3):207-212. doi:10.1097/00001888-200603000-00002

  5. Seiler M. Blended Learning mit Virtuellen Kindernotfallpatientinnen und -patienten für

    Studierende. Praxis (Bern 1994). 2021;110(16):936-936. doi:10.1024/1661-

    8157/a003754

  6. Rabee R, Najim M, Sherwani Y, et al. YouTube in medical education: A student’s

    perspective. Med Educ Online. 2015;20(1):9-11. doi:10.3402/meo.v20.29507

  7. Khatoon B, Hill K, Walmsley AD. Mobile learning in dentistry: challenges and

    opportunities. Br Dent J. 2019;227(4):298-304. doi:10.1038/s41415-019-0615-x

  8. Burns LE, Abbassi E, Qian X, Mecham A, Simeteys P, Mays KA. YouTube use among

    dental students for learning clinical procedures: A multi-institutional study. J Dent

    Educ. 2020;84(10):1151-1158. doi:10.1002/jdd.12240

  9. Fu MW, Kalaichelvan A, Liebman LS, Burns LE. Exploring predoctoral dental student

    use of YouTube as a learning tool for clinical endodontic procedures. J Dent Educ.

    2022;86(6):726-735. doi:10.1002/jdd.12853

  10. Behar-Horenstein LS, Horvath Z. Generational Learning Differences in Today’s Dental

    Students: A Popular Myth. J Dent Educ. 2016;80(5):588-594. doi:10.1002/j.0022-

    0337.2016.80.5.tb06119.x

  11. Saeed SG, Bain J, Khoo E, Siqueira WL. COVID-19: Finding silver linings for dental

    education. J Dent Educ. 2020;84(10):1060-1063. doi:10.1002/jdd.12234

  12. Ng R, Indran N. Not Too Old for TikTok: How Older Adults Are Reframing Aging.

    Gerontologist. 2022;62(8):1207-1216. doi:10.1093/geront/gnac055

  13. Doyle B. TikTok Statistics - Everything You Need to Know [Feb 2023 Update].

    wallaroomedia.com. https://wallaroomedia.com/blog/social-media/tiktok-statistics/.

    Accessed March 12, 2023.

  14. Nederpel A. Socialmedia-onderzoek Nederland 2022: grootste groei bij TikTok &

    Instagram - Frankwatching. frankwatching.com. https://www.frankwatching.com/archive/2022/01/31/socialmedia-onderzoek-…. Published 2022. Accessed March 12, 2023.

  15. Comp G, Dyer S, Gottlieb M. Is TikTok The Next Social Media Frontier for Medicine? AEM Educ Train. 2021;5(3):1-4. doi:10.1002/aet2.10532

  1. Ooi HL, Kelleher MGD. Instagram Dentistry. Prim Dent J. 2021;10(1):13-19. doi:10.1177/2050168420980964

  2. Knösel M, Jung K, Bleckmann A. YouTube, Dentistry, and Dental Education. J Dent Educ. 2011;75(12):1558-1568. doi:10.1002/j.0022-0337.2011.75.12.tb05215.x

  3. Ghandhi D, Bodani N, Lal A, et al. Evaluation of Social Media Usage by Dental Practitioners of Pakistan for Professional Purposes – A Cross-Sectional Study. Clin Cosmet Investig Dent. 2022;14(August):245-252. doi:10.2147/CCIDE.S374111

  4. K J. YouTube as a Source of Information on Immunization : A Content Analysis To the Editor : Health care professionals have expressed con- cerns about the quality and veracity of information indi- viduals receive from Internet-based sources . 1 One area of con. 2007;298(21):2482-2484.

  5. Azer SA. Understanding pharmacokinetics: Are YouTube videos a useful learning resource? Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2014;18(13):1957-1967.

  6. Raikos A, Waidyasekara P. How useful is YouTube in learning heart anatomy? Anat Sci Educ. 2014;7(1):12-18. doi:10.1002/ase.1361

  7. Barry DS, Marzouk F, Chulak-Oglu K, Bennett D, Tierney P, O’Keeffe GW. Anatomy education for the YouTube generation. Anat Sci Educ. 2016;9(1):90-96. doi:10.1002/ase.1550

  8. Alshiekhly U, Arrar R, Barngkgei I, Dashash M. Facebook as a learning environment for teaching medical emergencies in dental practice. Educ Heal Chang Learn Pract. 2015;28(3):176-180. doi:10.4103/1357-6283.178609

  9. Siqueira MF, Saeed SG, Siqueira WL. Using Facebook to increase student engagement. J Dent Educ. 2021;85(S3):2028-2029. doi:10.1002/jdd.12531

  10. Verified Badges | Instagram-helpcentrum. help.instagram.com. https://help.instagram.com/854227311295302. Accessed March 12, 2023.

  11. Vereisten voor verificatie door Twitter - hoe krijg je de blauwe badge. help.twitter.com. https://help.twitter.com/nl/managing-your-account/about-twitter-verifie…. Accessed March 12, 2023.

  12. Verificatiebadges op kanalen - YouTube Help. support.google.com. https://support.google.com/youtube/answer/3046484?hl=nl. Accessed March 12, 2023.

  13. Samuelson R. Readers Respond. ASHA Lead. 2010;15(15).

  14. Edgerly S, Vraga EK. The Blue Check of Credibility: Does Account Verification Matter

    When Evaluating News on Twitter? https://home.liebertpub.com/cyber.

    2019;22(4):283-287. doi:10.1089/CYBER.2018.0475

  15. Marsh H, Almekdash H, Rossettie S, John A, Pelham K, Magers B. Implications of

    age on social media utilization in health care practice development: Cross-sectional

survey study. JMIR Hum Factors. 2021;8(3). doi:10.2196/27528

  1. Martin F, Bolliger DU. Engagement matters: Student perceptions on the importance of

    engagement strategies in the online learning environment. Online Learn J.

    2018;22(1):205-222. doi:10.24059/olj.v22i1.1092

  2. Ganjoo R, Schwartz L, Barzani Y, Firmani M. Exploring Instagram to Promote Student

    Engagement in an Online Didactic Environment. J Microbiol Biol Educ. 2021;22(1):24-

    26. doi:10.1128/jmbe.v22i1.2587

  3. Shahzad A, Hassan R, Aremu AY, Hussain A, Lodhi RN. Effects of COVID-19 in E-

    learning on higher education institution students: the group comparison between male and female. Qual Quant. 2021;55(3):805-826. doi:10.1007/s11135-020-01028-z

Download scriptie (546.26 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Prof. Dr. Robin Willaert
Thema('s)