Verjongen van een huidige doelgroep

Nils
Thiebaut

 Nils Thiebaut , een 3de jaar student Retail management heeft zijn bachelor proef geschreven over Maeskes Roem . Met zijn onderzoek ging hij op zoek naar manieren hoe de koffiebranderij Maeskes Roem zich al bedrijf kan richten op een jongere doelgroep die hun producten consumeren. Maeskes Roem een koffiebranderij te Moorsel wou de gemiddelde leeftijd van hun huidige doelgroep verlagen. Hun huidige doelgroep was gemiddeld tussen de 35-60 jaar oud. Deze wouden ze verlagen door zich meer te richten op mensen tussen de 18-35 jaar oud.

 

Doorheen het onderzoek is er gebruik gemaakt van trendonderzoek,marktonderzoek en analyses. Deze gaven een zicht op wat het bedrijf al deed en waar er verbeterpunten zaten. Doorheen heel het onderzoek was het duidelijk dat sociale media een grote rol speelt in het Targetingverhaal van een bedrijf. 



Maeskes Roem 

Koffiebranderij Maeskes Roem heeft een eigen website met webshop. Op de website staat hun eigen verhaal uitgeschreven en hun bestaansreden. Op hun webshop staat alles duidelijk onderverdeeld in categorieën zodat de consumenten snel hun weg vinden naar hetgeen dat ze zoeken. Buiten de eigen website en webshop zet koffiebranderij Maeskes Roem ook in op sociale mediakanalen. Ze hebben een eigen facebook pagina waarop ze alle consumenten op de hoogte houden van promoties en veranderingen. Ze hebben ook een instagrampagina waar ze consumenten op de hoogte houden van producten die in de kijker staan. Daarnaast ook hun eigen verhalen achter de producten die gekoppeld zijn aan hun reizen naar landen die koffiebonen maken.

Op fysiek vlak heeft Maeskes Roem een eigen winkel waar consumenten hun producten kunnen kopen. Hier worden ze dan te woord gestaan door iemand die deel uitmaakt van het Maeskes Roem team.

Wat zijn de huidige trends om in te spelen bij jongeren ?

TikTok


TikTok is bij uitstek het platform wat je wil gebruiken als je een jongere generatie wil bereiken. Steeds meer jongeren onder de 25 jaar nemen afscheid van Facebook en in mindere mate ook van Instagram om al hun vrije tijd te besteden op TikTok.

Tiktok is ook een zeer effectief platform voor bedrijven en merken. Veel bedrijven maken een account aan op tiktok om nieuwe producten te promoten alsook hun bedrijf in de kijker te zetten . 

Online advertenties

Jongeren zijn zeer actief op sociale media. Het is dan ook een goed idee om in te zetten op tools waarop je weet dat jongeren zitten. Het gebruik van online advertenties zit al sinds 2016 in de lift en corona heeft dit nog extra gestimuleerd.

Het voordeel van online advertenties voor bedrijven is dat ze direct resultaat zien. Ze kunnen op basis van cijfers en resultaten zien hoe goed hun post het gedaan heeft en welke doelgroepen ze bereikt hebben. Hierop kunnen ze dan voortbouwen en hun advertenties gerichter maken.

Podcast

De dag vandaag zien we steeds meer mensen en bedrijven een podcast opstarten. Het aantal podcasts stijgt alsook het aantal luisteraars. Podcasts hebben de wereld van audio nieuw leven ingeblazen. Dit zien we terug in de populariteit van nieuwe platforms zoals Discord. Daarnaast zijn er ook bekendere platforms die inzetten op audio mogelijkheden zoals Facebook met soundbite, audioclips & live audio rooms. 

Korte video’s

Niet alleen audio content maar ook korte video’s doen het goed op sociale media platforms, dit blijkt alleen al uit het enorme succes van TikTok. Steeds meer marketeers binnen bedrijven is dit ook al opgevallen. Ongetwijfeld gaan we komende jaren nog een hoop van dit soort video’s zien doordat korte video’s beter presteren als reclame dan statische afbeeldingen. 

 Maeskes Roem maakt al voldoende gebruik van mogelijkheden om zich te richten op een jongere doelgroep. Ze zijn namelijk al actief op verschillende sociale media kanalen. Daarnaast hebben ze een aantrekkelijke webpagina en overzichtelijke webshop. Ze hebben door het onderzoek een eigen TikTok kanaal gestart en hebben de huidige doelgroep verjongt. 

 

Gemiddelde leeftijd klanten

Bibliografie

15 tiktok-statistieken die je moet weten in 2023. (2023, mei 11). Opgehaald van www.onlinemarketingmonkey.be: https://www.onlinemarketingmonkey.be/blog/tiktok- statistieken#:~:text=2.,18%20jaar%20en%20ouder%20had.

Begrip consument. (sd). Opgehaald van www.encyclo.nl: https://www.encyclo.nl/begrip/consument

Begrip doelgroep. (sd). Opgehaald van www.encyclo.nl: https://www.encyclo.nl/begrip/doelgroep

Begrip evolutie. (sd). Opgehaald van www.encyclo.nl: https://www.encyclo.nl/begrip/evolutie

Begrip trend. (sd). Opgehaald van www.encyclo.nl: https://www.encyclo.nl/begrip/trend

Betekenis concurrent. (sd). Opgehaald van www.woorden.org: https://www.woorden.org/woord/concurrent

Betekenis koffiebranderij . (sd). Opgehaald van www.ensie.nl: https://www.ensie.nl/betekenis/koffiebranderij

Betekenis naverbrander. (sd). Opgehaald van www.ensie.nl: https://www.ensie.nl/betekenis/naverbrander

Clipit-media-monitoring. (sd). Opgehaald van Ensie.nl: https://www.ensie.nl/clipit- media-monitoring/targeting

Goethals, S. (sd). top sociale media sites. blog . onlinemarketingmonkey.be.

Hoorens Koffie . (sd). Opgehaald van Hoorens Koffie: https://www.hoorenskoffie.be/

Maeskes Roem. (sd). Opgehaald van Maeskes Roem: https://www.maeskesroem.be/

Orcoffee. (sd). Opgehaald van Orcoffee: https://orcoffee.be/

Roem, M. (sd). Bereik sociale media. Marketing, Moorsel.

Sociale media trends . (sd). Opgehaald van Onemedia : https://onemedia.nl/social- media-trends-2023/

staatsbladmonitor. (sd). Opgehaald van Staatsbladmonitor: https://www.staatsbladmonitor.be/bedrijfsfiche.html?ondernemingsnummer=0 637827062

Staatsbladmonitor . (sd). Opgehaald van Cdn.staatsbladmonitor.be: http://cdn.staatsbladmonitor.be/2022pdf/2022-20042972.pdf

Taalloket. (sd). Opgehaald van Onzetaal.nl: https://onzetaal.nl/taalloket/duurzaam

Pagina 28

TikTok for business . (sd). Opgehaald van www.getstarted.tiktok.com: https://getstarted.tiktok.com/be- brand?attr_source=google&attr_medium=search-br- ad&attr_adgroup_id=129648971016&attr_term=tiktok%20marketing&no_pare nt_redirect=1&gclid=Cj0KCQjwyLGjBhDKARIsAFRNgW9o0n_ZMbxfUkyaTG DbrLKUVi3PcVq5TmgsPC4lsx3IckAuDMpxL0caAmn9EAL

Van koffiemoleken tot wereldspeler. (sd). Opgehaald van www.sterck-magazine.be: https://www.sterck-magazine.be/oost-vlaanderen/editie-18/van-koffiemole…- tot-wereldspeler-4000/

Vindpunt Targeting . (sd). Opgehaald van Ensie nl: https://www.ensie.nl/vindpunt/targeting

Download scriptie (1.24 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Karen van Grimbergen