Alles begint bij de basishouding

Zoë
Alaerts

Zoë Alaerts ontwikkelt spel dat hulp biedt bij nieuwe methodiek in de jeugdhulp: “Op die manier kan er gewerkt worden aan de relatie met jongeren”

image 745

 

Zoë Alaerts (28) uit Scherpenheuvel studeert dit jaar af van haar bachelor orthopedagogie. Voor haar bachelorproef ontwikkelde ze het spel ‘k Blijf staan’. Over de basishoudingen van Nieuwe Autoriteit. Dat is een methodiek die gebruikt wordt in de jeugdhulp, waar ze tevens ook tewerkgesteld is. “Alles begint bij de basishoudingen”

“Nieuwe Autoriteit houdt in dat je niet werkt met straffen en belonen, maar inzet op de relatie met jongeren”, vertelt Zoë. De twintiger werkt al enkele jaren in Mariahuis vzw, maar besloot toch om in afstandsonderwijs verder te studeren. Zo kwam ze terecht bij Vives Hogeschool.

“Deze methodiek ligt diepgeworteld en sinds 10 jaar binnen België in opkomst. Veel organisaties schakelen nu pas over naar deze nieuwe gedachtegang. Ik ben begeleidster in een residentiële voorziening voor jongeren van 12 tot 18 jaar en ook wij zijn momenteel aan het instappen. Zo kwam ik tot de volgende bedenkingen: Hoe doe je dat dan? En wat daarna? Hoe hou je dat in leven? Door middel van interviews heb ik dit ook onderzocht bij experts en in verschillende organisaties.”

image 746

Let's go

Volgens Zoë ontbrak er iets om ‘hands on’ te gebruiken met ouders of opvoedingsverantwoordelijken. “Ik ben op zoek gegaan naar wat er al bestond. Ik vond veel boeken, maar niets interactiefs. Door mijn creatieve wil kwam ik op het idee om een bordspel te ontwikkelen.”

Samen met collega en vriendin Hannah Claes kwam ze op het idee. “Op een winteravond schreeuwde ik naar Hannah: ‘We gaan een spel maken’. Zij ging er meteen in mee”, vertelt Zoë enthousiast. “We hebben twee grote flappen papier op tafel gelegd en zijn beginnen tekenen”, lacht ze. “Twee dagen later zaten we bij de directeur en hij ging mee in ons verhaal. Verbaasd, maar enthousiast, zijn we verder beginnen nadenken. Lynn Cypers heeft grafisch ontwerp gestudeerd en zij heeft de ontwerpen tot leven gebracht."

Blijven staan


Als basis gebruiken Zoë en Hannah de 8 basishoudingen van de methodiek. “Alles begint bij de basishoudingen. Pas als je die onder de knie hebt kan je volgens mij enorm groeien in de methodiek.” Met het spel hopen de twee dames dat de spelers sterker worden in die basishouding. “Op die manier kunnen ze werken aan hun relatie met jongeren en kunnen ze inzetten op de-escalerend werken. Het spel gaat ook over zelfcontrole. Over hoe je als opvoedingsfiguur of hulpverlener jezelf rustig kan houden in een bepaalde situatie. Maar ik vond ook dat jongeren dat kunnen leren. Het is oké om even weg te gaan, of om te zeggen: ‘Nu effe ni’."

image 747

Het spel is bedoeld voor ouders, jeugdwerkers, hulpverleners en jongeren zelf vanaf 12 jaar. “Maar ook voor CLB’s, secundaire scholen, hogescholen,..”

Ik stel voor


Zoë heeft momenteel een prototype klaar. “In het spel zijn er vier verschillende type kaarten. Je hebt energizers, de energiegevers. Dat zijn allemaal positieve vragen, bijvoorbeeld: wat/wie geeft je kracht? Vervolgens heb je de doe-opdrachten. Dit zijn vooral oefeningen over de relaties tussen de deelnemers. ‘Ga eens buiten schreeuwen, wat dat doet met jou?’ of ‘vul je schatkistjes in’. Het derde type zijn de ‘kwist het- kaartjes, maar die komen minder aan bod bij jongeren want deze gaan over theoretische kennis. De oplossingen kan je vinden in het spelboekje. Tot slot heb je de doordenkertjes. Als ze de meest voor de hand liggende basishouding kunnen benoemen, krijgen ze een pauze-knop. Binnen deze methodiek wil dit zeggen dat je letterlijk op pauze kan duwen in een situatie en even weg mag wandelen. Met deze knop kan je dan een vraag overslaan en hoef je niet te antwoorden. Samen de vuurtoren bereiken is het doel.”

Hoe nu verder?


De volgende stap is het spel uitgeven bij een uitgeverij. “We zijn nu in gesprek met verschillende uitgeverijen. We willen de prijs drukken omdat we het doen om mensen te helpen, niet voor de opbrengst.” Het spel zal daarom niet in een winkel te koop zijn, maar enkel via de dames zelf, het Mariahuis vzw of op congressen en beurzen. “We willen de dozen ook zelf verdelen om zo een connectie te maken met de kopers.”

image 748

Het spel heeft inmiddels al aan heel wat populariteit gewonnen door de congressen waar Zoë en Hannah aan deelnemen. “Begin dit jaar – in mei – hadden we het NVR congres in Duitsland. Hier hebben we ons spel in het Engels voorgesteld. Dat was een groot succes. De vraag vanuit Nederland en Duitsland was groot.” Zo groot dat ze het spel willen laten vertalen. “We hebben ook contact gehad met de ontwikkelaar van de methodiek, Haim Omer, een man uit Israël. We hebben hem gemaild en hij heeft meteen gereageerd. We mochten hem op de hoogte houden”, vertelt Zoë trots.

Beroemd worden?


In november neemt Zoë deel aan het congres: ‘ Female entrepreneurship’ in Brugge. “De school heeft me hiervoor uitgenodigd en zo is mijn doel om hier te staan ook bereikt”, vertelt ze enthousiast. “Soms kan ik het zelf niet geloven. Als ik nadenk over de weg die ik heb afgelegd om hier te staan, dat is absurd.”

Voor Zoë is het vooral belangrijk dat jongeren geholpen worden. “Als opvoeder zijnde moet je in een relatie kunnen treden met de jongeren en de frustraties niet laten oplopen om iets wat ze niet doen. Je moet kijken naar de krachten die ze bezitten en wat ze wel kunnen. Ik wil jongeren laten inzien dat het ook anders kan, dat ze er nooit alleen voor staan.”

De tweede, derde en vierde versie van het spel zitten alvast klaar in haar hoofd. “Ik mis op dit moment nog enkele doelgroepen: kinderen van 6 tot 12 jaar en mensen met een beperking. Na Nieuwe Autoriteit komt Geweldloos Verzet, dat zal gaan over de acties die je onderneemt, maar hierover wil ik mezelf eerst verder ontwikkelen.”

Bibliografie

advocaten. (z.d.). mijnadvocaten.be.

BIGV. (z.d.). bigv.be. Opgehaald van Belgisch Instituut Geweldloos Verzet: https://bigv.be/nl/

Braamse, A. (2021, maart). Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet. Vraagkracht.

Braamse, A. (2022). Opleiding nieuwe autoriteit en geweldloos verzet. Zelem Sint Vincentius.

Braamse, A. (z.d.). Interventies. Vraagkracht.

Cleynenbreugel, J. V. (2022, maart 3). nieuwe autoriteit en jeugdhulp: 'veel consulenten bijten hun tanden stuk op weerstand'. sociaal.net.

Copermans, L. (2017-2018). nieuwe autoriteit en geweldloos verzet in Oooc Elkeen: een kwalitatieve implementatie. UCLL.

Haim Omer, E. W. (2015). geweldloos verzet in gezinnen . Houten:

Bohn, Stafleu, Van Loghum. Ilse Van Den Heuvel, C. M.-N. (2020, september 29). intervisiespel geweldloos verzet. Instondo.

Jeugdhulp. (z.d.). Opgroeien. Opgehaald van www.opgroeien.be. kinderrechtencommisariaat. (z.d.).

kinderrechten. Opgehaald van themas-kinderrechten: https://kinderrechten.be/themas/kinderrechten

Leonard, R. v. (sd). Nieuwe autoriteit . De omgang met (gedragsproblemen van) leerlingen op een nieuw spoor? Welwijs.

Liantis. (2021). Opgehaald van www.liantis.be

Mariahuis, V. (2020). kwaliteitshandboek.

Nulens, I. (2022, oktober 11). geweldloos verzet in de opvoeding . powerpoint.

Alken: De Wiekslag.

Omer, H. (2016). Nieuwe autoriteit: samen werken aan een krachtige opvoedingsstijl, op school en in de samenleving. Amsterdam: Hogrefee en Molemann.

Overheid, V. (2021). groeipakket. Opgehaald van www.groeipakket.be

Overheid, V. (2021). opgroeien. Opgehaald van www.opgroeien.be

Vanderfaeillie, F. V. (2022, mei 22). Ondersteuningsbehoeften van pleegouders: uitkomsten uit Vlaams onderzoek. Agora webzine.

Verhaeghe, M. (2018). onderzoeksvraadigheden.

Antwerpen: De Boeck.

VZW, M. (2021). KAMS. online logboek.

Wikihow. (z.d.). Je eigen bordspel maken.

Download scriptie (5.09 MB)
Genomineerde longlist Klasseprijs
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Luk Gheysen