AI als Reisgenoot: Op Avontuur met Kunstmatige Intelligentie

Kaj
Zwerver

Door Kaj Zwerver, 1 oktober 2023

Kaj: Kunnen we hoger gaan?

ChatGPT: Absoluut! Laten we onze virtuele klim voortzetten. De weg omhoog kan uitdagend zijn, maar ik weet dat je de moed en vastberadenheid hebt om het te bereiken. Blijf gefocust, adem diep en geniet van elke stap op deze bijzondere reis.

De wereld van interieurarchitectuur lijkt zich, sinds de opkomst van AI, in een nieuw tijdperk van creativiteit en verbeelding te bevinden. Dit is het verhaal van een ongewone reis, een reis die begon met een verlangen om terug te keren naar de majestueuze bergen van Europa en eindigde met een ontmoeting met kunstmatige intelligentie (AI) die even intrigerend als verrassend was.

 

Valle d' Aosta

 

De Onverwachte Reis

Het begon als een wens om te voet terug te keren naar de plek waar begin dit academiejaar de Erasmus+ workshopweek "Measuring the Mountains" plaatsvond. In mijn hoofd was het simpel: ik zou in tien dagen van Turijn naar Valle d’Aosta wandelen, een gezonde 125 kilometer met 3000 hoogtemeters. Een flinke onderneming, maar voor een avonturier niets om je zorgen over te maken. De realiteit had echter andere plannen.

In de geplande reisperiode lag er namelijk nog altijd een drietal meter sneeuw in het berggebied. Een onderneming van dit formaat zou niet verantwoord zijn geweest. Ik zag mezelf genoodzaakt om een alternatief te zoeken.

Dat alternatief wierp zichzelf begin dit jaar op met de wereldwijde opkomst van AI. Ik was - zoals vele anderen met mij - aan het experimenteren met de producten van OpenAI. In samenspraak met mijn docenten smeedde ik het plan om mijn reis in plaats van in het echt, virtueel af te gaan leggen. 

In ChatGPT - een prototype van een chatbot met kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door OpenAI en gespecialiseerd in het voeren van dialogen met een gebruiker - vond ik een waardige reisgenoot. Zoals het een goede reisgenoot betaamt, voorzag ChatGPT me van tekstuele beschrijvingen en gesprekken die deze virtuele reis tot leven brachten. Elke etappe werd zorgvuldig gepland op een analoge wandelkaart en vervolgens gedigitaliseerd in samenwerking met AI. Op deze manier kon ik mijn denkbeeldige wandeltocht beleven zonder daadwerkelijk mijn comfortabele stoel te verlaten.

 

AI als Creatieve Metgezel

Tijdens deze reis werd AI niet alleen mijn reisgenoot, maar ook mijn creatieve metgezel. We leerden elkaar kennen, zoals goede reisgenoten dat doen, en creëerden een unieke dynamiek tussen mens en machine. Samen evalueerden we onze ontmoetingen en ontdekkingen, gericht op het thema van verlatenheid in dit berggebied. Dit leidde tot waardevolle informatie, inspiratie en parameters voor verdere uitwerking.

 

Van Watermolens tot Berggeiten

Wat volgde was een reis vol hoogtepunten die klonken als de ingrediënten voor een avontuurlijke film. Van een idyllische watermolen tot ontmoetingen met nieuwsgierige berggeiten, ik beleefde het allemaal. En dat zonder blaren op mijn voeten!

Maar deze reis ging verder dan alleen pittoreske vergezichten en schilderachtige bergmeertjes. Onderweg kwam ik verlaten dorpen tegen, schuren met mysterieuze houten stellingen en zelfs het historische paleis Casa del Duca. Deze verlaten plekken waren erfenissen van een ooit rijk bewoond berglandschap. 

 

Een Tastbare Wereld

Deze virtuele reis bracht me tot nadenken over de relatie tussen mens en technologie. De moderne technologieën lijken afstanden in tijd en ruimte te verkleinen, maar bieden ze dezelfde verrijking als fysieke wandelingen? Terwijl ik mijn virtuele wandeling vervolgde, realiseerde ik me dat technologie misschien wel de afstand tussen ons en de echte wereld vergroot, in plaats van verkleint.

Maar wat de digitale wereld miste aan tastbare ervaring, compenseerde ik met creativiteit. Ik bouwde maquettes en creëerde zelfs een decor op ware schaal om mijn reis te visualiseren en te voelen alsof ik er echt was. Het was een virtuele reis, maar mijn verbeelding en tastzin maakten het zo echt als maar kon.

 

Multimedia installatie

 

De Toekomst van Interieurarchitectuur

Deze virtuele reis heeft niet alleen de grenzen van AI verkend, maar ook de grenzen van creativiteit en verbeelding. Het roept vragen op over de relatie tussen mens en machine, de mogelijkheden en beperkingen van technologie en hoe we de wereld om ons heen waarnemen en interpreteren.

In een tijd van digitale revolutie is deze ontwerpende onderzoeksreis een eerste stap op een pad van ontdekking en verkenning waarbij de rol van AI in het creatieve ontwerpproces in interieurarchitectuur centraal staat. Kan AI ooit de rol van interieurarchitecten overnemen? Of zal het dienen als een waardevolle aanvulling op het creatieve proces? De toekomst is nog onzeker, maar één ding is zeker: deze reis heeft nieuwe perspectieven gebracht op de relatie tussen mens en technologie en smaakt naar meer.

 

De Digitale Toekomst

Terwijl ik deze virtuele reis afrond, kan ik niet anders dan glimlachen om het onverwachte avontuur dat het is geworden. Een reis die begon met een verlangen om fysieke bergen te meten, eindigde met het ontdekken van digitale hoogtes. In deze digitale wereld van AI en verbeelding, zijn de mogelijkheden eindeloos. De toekomst mag dan onzeker zijn, maar één ding is zeker: de digitale horizon is helder en vol avontuur.

 

 

Disclaimer: Dit artikel is gebaseerd op een fictieve virtuele reis en AI-partner en is bedoeld voor vermakelijke doeleinden. Hoewel de beschreven ervaringen mogelijk zijn met behulp van kunstmatige intelligentie, zijn ze niet gebaseerd op daadwerkelijke gebeurtenissen.

 

 

Bibliografie

51N4E. (2012). Reasons for walling a house [Gedrukt]. Ruby Press.

Alÿs, F. (2004). The Green Line [Performance].

Alÿs, F. (1997). Paradox of Praxis 1 (Sometimes making something leads to nothing) [Performance].

Boie, G. (2019). One day at the Furka Zone [Gedrukt]. London, Koenig ChatGPT. (2023). Transcript conversatie Kaj Zwerver & ChatGPT [Gedrukt]. Coelho, P. (2015). The Alchemist [Gedrukt]. Thorsons.

Cognetti, P. (2019) De Acht Bergen [Gedrukt]. Amsterdam: De Bezige Bij. Daumal, René. (1996) Correspondance, I: 1915–1928. (Eds. H. J. Maxwell and Claudio Rugafiori) [Gedrukt]. Paris: Gallimard.

Davis, M. (1998). Ecology of Fear: Los Angeles and the Imagination of Disaster. [Gedrukt]. New York: Metropolitan Books.

De Cauter, L. (2005). De Capsulaire Beschaving: Over de stad in het tijdperk van de angst [Gedrukt]. Brussel: NAi Uitgevers.

De Smet, A. (2018). Architecting Bodies by Immersive Gestures [PhD- thesis]. KU Leuven.

Groeninge, F. Van, & Vandermeersch, C. (Directors). (2022, December 14). Le otto Montagne [Film]. Vision Distribution, Wildside, Rufus, Menuetto, Pyramide Productions.

Gros, F. (2022). Wandelen : een filosofische gids [Gedrukt]. De Bezige Bij. Heidegger, M. (1999). Over denken, bouwen, wonen (H. M. Berghs, Trans.) [Gedrukt]. SUN.

Kwade, A. (2018). Trans-For-Men 8 (Fibonacci) [Sculptuur].

Leenders, A. (2020). Kairos [Sculptuur].

Long, R. (1967). A Line Made by Walking [Photograph]. Tate, United Kingdom.

NOS Nieuws. (2023, Maart 29). Techprominenten pleiten voor tijdelijke rem op ‘risicovolle’ ontwikkeling AI. NOS. Geraadpleegd op Mei 6, 2023, via https://nos.nl/artikel/2469350-techprominenten-pleiten-voor-tijdelijke- rem-op-risicovolle-ontwikkeling-ai.

Penone, G. (1968-2022). Ripetere il bosco [Sculptuur]. Archivio Penone, Italy.

Puig De La Bellacasa, M. (2017). Matters of Care: Speculative Ethics in More Than Human Worlds [Gedrukt]. University of Minnesota Press.

Sarah & Charles. (2022) Brick series [Sculptuur].

Smit, R. (2019). Wanderlust: Een filosofische geschiedenis van wandelen [Gedrukt]. Nijgh & van Ditmar.

Sorkin, M. (1992). Variations on a Theme Park: The new American city and the end of public space [Gedrukt]. New York: Hill and Wang.

Superstudio Migrazioni I (By E. Chiappone-Piriou). (2020). [Gedrukt]. CIVA & Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König.

Superstudio Migrazioni II (By E. Chiappone-Piriou). (2020). [Gedrukt]. CIVA & Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König.

Superstudio Migrazioni III (By E. Chiappone-Piriou). (2020). [Gedrukt]. CIVA & Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König.

Thoreau, H.-D. (2017) Wandelen [Gedrukt]. Groningen: Historische Uitgeverij.

Walser, R. (2015) De Wandeling [Gedrukt]. Antwerpen: Lebowski.

Yahoo! Finance. (2023, Juni 5). AI Art Wars: Japan Says AI Model Training Doesn’t Violate Copyright. Yahoo!. Geraadpleegd op Juni 14, 2023, via https://finance.yahoo.com/news/ai-art-wars-japan-says-185350499.html. Yoko, O. (1962) Map Piece [Gedrukt].

Download scriptie (2.85 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Wim Goossens, Jo Liekens, Roel De Ridder
Thema('s)
Kernwoorden