Van Vlaanderen naar Hollywood: de grootste verschillen tussen beide filmproductie contexten

Jens
Van Landschoot

De grootste verschillen tussen Hollywood en de Vlaamse filmindustrie zijn onlosmakelijk verbonden aan commercialiteit. Hollywood’s voornaamste doel is dan ook om zoveel mogelijk geld op te brengen met hun films en daarvoor zijn blockbusters van cruciaal belang. Deze commercialiteit resulteert eveneens in een technische superioriteit van Hollywood films en verklaart het belang van het sterrensysteem in Los Angeles, het hart van Hollywood. Desondanks kan Hollywood niet als een homogene context beschouwd worden, maar moet deze eerder grofweg verdeeld worden in het independent-milieu, de grote studio's zoals Warner Bros. en Paramount Pictures en tot slot de streamingdiensten zoals Netflix en Disney+. In Vlaanderen is er daarentegen veel meer ruimte voor filmmakers om hun creativiteit te uiten en films met een welbepaalde boodschap in productie te brengen, denk bijvoorbeeld maar aan Rebel van Adil & Bilall of The Broken Circle Breakdown van Felix Van Groeningen.

 

De aantrekkingskracht van Hollywood

Hollywood heeft een grote aantrekkingskracht op succesvolle buitenlandse filmmakers, met onder hen ook enkele Vlaamse namen. Maar vooraleer deze filmmakers opgepikt worden door Hollywood agents – de mensen die de schakel tussen de regisseurs enerzijds en de studio’s anderzijds blijken te zijn – moeten ze minstens al succesvol zijn in hun eigen, lokale productiecontext. Daarnaast spelen ook Oscarnominaties en deelnames aan grote filmfestivals zoals Cannes zeker en vast een rol aangezien hun films hiermee internationaal in de kijker komen te staan. 

 

De kleine Vlaamse film

Doordat blockbusters (het is per definitie onmogelijk om in een Vlaamse context een blockbuster te maken door de beperkte verspreidingsmogelijkheden die de Vlaamse productiecontext heeft) erin slagen om zoveel geld op te brengen, is het dan ook begrijpelijk dat de productie van deze films veel meer geld vraagt dan gelijk welke Vlaamse film zich kan permitteren. Dit zorgt dan weer voor grotere productionele mogelijkheden, zeker bij de majors, de zogenaamde grootste en machtigste bedrijven in Hollywood. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de financieringswijze van een Vlaamse film en een Hollywood film drastisch verschilt. Hier in Vlaanderen zijn filmmakers grotendeels afhankelijk van subsidies van allerlei instanties zoals het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), maar ook andere gelijkaardige instanties. Dit zorgt ervoor dat de financiering van Vlaamse films vaak bestaat uit verschillende kleinere portefeuilles terwijl Hollywood films hoofdzakelijk bestaan uit één of twee grote financierders met privégeld. De Amerikaanse film van Van Groeningen, Beautiful Boy, werd bijvoorbeeld volledig gefinancierd door Amazon. 

 

Maar ook de steracteurs durven hun gedacht op te leggen.

 

De vrije, eigenzinnige Vlaamse filmmaker 

Maar private financiering brengt ook nadelen met zich mee en zeker als er maar één of twee financierders zijn. In de eerste plaats wordt er in Hollywood veel vaker van bovenaf toegekeken op het productieproces waarbij de studio soms zelfs beslissingen oplegt. Zo hebben filmmakers geluk als ze een beperkte keuze hebben wat betreft de cast. Daarnaast durven de studio’s zich regelmatig te mengen in de creatieve beslissingen van de regisseur. Maar ook de steracteurs durven hun gedacht op te leggen. Hierdoor hebben filmmakers in Hollywood dus minder vrijheid dan in Vlaanderen het geval is. In het kleine Vlaanderen is het daarentegen ondenkbaar dat financierders, zoals het VAF, tussenkomen in productionele beslissingen waardoor filmmakers veel vrijer zijn eenmaal de financiering een feit is. Het VAF en gelijkaardige financiële instellingen beslissen enkel of de productie gefinancierd wordt en daarbij stopt hun taak. Tot de première dan toch…

 

De ‘hotness’ van Hollywood sterren als Will Smith en Timothée Chalamet 

Natuurlijk moeten deze grote Amerikaanse films ook nog tot bij het publiek geraken. En hiervoor komen sterren zoals Will Smith en Timothée Chalamet in het vizier. Grote namen zijn namelijk publiekstrekkers en veel mensen bekijken een film voor een specifieke acteur of actrice. Voor de minder bekende regisseurs zijn de grote sterren dan nog eens belangrijk om de film te kunnen financieren. Ook Vlaanderen kent enkele acteurs en actrices zoals Johan Heldenbergh en Veerle Baetens die grote namen zijn in onze kleine filmwereld. Maar hier bepaalt hun aanwezigheid de financiering van de film helemaal niet waardoor acteurs hier minder zeggenschap hebben. Bijgevolg hebben de Vlaamse acteertalenten minder streken dan verschillende grote Hollywoodsterren. 

 

Censuur

In de Vlaamse context – en bij uitbreiding de Europese context – is er veel meer mogelijk inzake censuur. Dit is enerzijds te wijten aan het feit dat de Europese cinema veeleer gekend staat als art cinema en anderzijds omdat Hollywood veel meer commercieel gericht is waardoor de studio’s minder risico’s kunnen nemen. Met een wereldwijd publiek moeten de producenten namelijk met veel meer culturele gevoeligheden rekening houden. In onze filmcontext wordt het daarentegen zelfs verwacht dat er meer mogelijk is, zoals bijvoorbeeld naaktscènes. Kijk ter illustratie maar naar de gemiddelde Vlaamse film die veel minder puriteins is dan de gemiddelde Hollywood film. Hetzelfde geldt voor heel wat Europese producties. Daarom kiezen sommige studio’s zelf voor een Europese regisseur. Dit toont aan dat ook in Hollywood mogelijkheden liggen om gewaagdere producties te maken, maar veel hangt af van welke studio de film produceert. Bijgevolg zijn er dan ook heel wat verschillen op te merken tussen de verschillende studio’s en bedrijven. Zo zijn er heel veel mogelijkheden bij HBO, denk maar aan series zoals Game of Thrones, House of the Dragon en Euphoria. Andere bedrijven zoals Netflix zijn dan weer een pak conservatiever dan sommige van hun concurrenten en maken veeleer gebruik van technieken waarbij bijvoorbeeld seksuele daden eerder gesuggereerd worden in plaats van ze daadwerkelijk te tonen. Een goed voorbeeld hiervan is de serie You die Warner Bros. Television ontwikkelde en te zien is op Netflix. 

Bibliografie

1. Wetenschappelijke literatuur

Batty, C., Sawtell, L., & Taylor, S. (2016). Thinking through the screenplay: The academy as a site

for research-based script development. Journal of Writing in Creative Practice, 9(1), 149-

162. https://doi.org/10.1386/jwcp.9.1-2.149_1

Bergfelder, T. (2015). Fritz Lang. In Y. Tasker & S. Leonard (Eds.), Fifty Hollywood directors (pp.

135-143). Routledge, Taylor & Francis Group.

Binns, D. (2018). The Netflix documentary house style: Streaming TV and slow media. Fusion

Journal, 14, 60-71. https://doi.org/10.3316/informit.974882760579949

Black, G. D. (1989). Hollywood Censored: The Production Code Administration and the Hollywood

Film Industry, 1930-1940. Film History, 3(3), 167-189.

https://www.jstor.org/stable/3814976

Bogers, I. (2010). Filmtrailers als reclamemedium, een inhoudsanalyse van komedie- en thriller

trailers uit Belgi. en Hollywood [Master’s thesis, Universiteit Gent]. Universiteit Gent

Bibliotheek. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/490/732/RUG01-

001490732_2011_0001_AC.pdf

Bordwell, D. (1979). The art cinema as a mode of film practice. Film Criticism, 4(1), 56-64.

Boschi, E., & McNelis, T. (2012). ‘Same old song’: On audio-visual style in the films of Wes

Anderson. New Review of Film and Television Studies, 10(1), 28-45.

https://doi.org/10.1080/17400309.2012.631174

Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code

development. Sage Publications.

Brandon, D. (2020). The current antitrust dispute between the Writers Guild of America and

Hollywood Talent Agencies: modern retelling of favorite Hollywood classic. Arizona State

University Sports and Entertainment Law Journal, 9(2), 98-144.

file:///H:/Downloads/9ArizStUSportsEntLJ98.pdf

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in

Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

66

Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T.

Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbook of research methods in

psychology, Vol 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and

biological. (pp. 57-71). American Psychological Association.

https://doi.org/10.1037/13620-004

Bunn, M. (2015). Reimagining repression: New Censorship Theory and after. History and Theory,

54(1), 25-44. https://doi.org/10.1111/hith.10739

Burgess, D., & Stevens, K. (2021). Taking Netflix to the Cinema: National Cinema Value Chain

Disruptions in the Age of Streaming. Media Industries Journal, 8(1), 67-87.

https://doi.org/10.3998/mij.95

Butler, J. G. (2000). The Star system and Hollywood. In J. Hill & P. C. Gibson (Eds.), American

cinema and Hollywood: critical approaches (pp. 84-98). Oxford University Press.

Carman, E., & Drake, P. (2019). Doing the Deal: Talent Contracts In Hollywood. In P. McDonald, E.

Carman, E. Hoyt, & P. Drake (Eds.), Hollywood and the law (pp. 209-234). British Film

Institute.

Clarke, V., & Braun, V. (2013). Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing

strategies for effective learning. The Psychologist, 26(2), 120-123.

Clarke, V., & Braun, V. (2016). Thematic analysis. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 297-

298. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1262613

Crofts, S. (2000). Concepts of national cinema. In J. Hill & P. C. Gibson (Eds.), World cinema:

Critical approaches (1st ed., pp. 1-11). Oxford University Press.

David, S. (2007). Self for sale: Notes on the work of Hollywood talent managers. Anthropology of

Work Review, 28(3), 6-16.

Dhoest, A. (2005). Stars and national character. An analysis of Flemish star actors. In D. Biltereyst

& S. van Bauwel, Regional cinema, nationalism and ideology: A historical reception

analysis of a classic Belgian movie, ‘De Witte’ (1934). Academia Press.

file:///H:/Downloads/stars-and-national-character.pdf

Dissanayake, W. (2000). Issues in world cinema. In J. Hill & P. C. Gibson (Eds.), World cinema:

Critical approaches (1st ed., pp. 143-151). Oxford University Press.

67

Dyer, R., & Vincendeau, G. (Eds.). (1992). Popular European cinema. Routledge.

Elberse, A. (2007). The power of stars: Do star actors drive the success of movies? Journal of

marketing, 71(4), 102-120.

Elsaesser, T. (2005). European cinema: Face to face with Hollywood. Amsterdam University Press.

Fisk, C. L. (2017). Hollywood Writers and the Gig Economy. University of Chicago Legal Forum,

2017, 3(6), 177-204.

Forbes, J., & Street, S. (Eds.). (2000). European cinema: An introduction. Palgrave.

Freshwater, H. (2004). Towards a redefinition of censorship. In B. Müller (Ed.), Censorship &

Cultural Regulation in the Modern Age (pp. 217-237). BRILL.

https://doi.org/10.1163/9789401200950

Frick, S. J., Fletcher, D., & Smith, A. C. (2023). Pirate and chill: The effect of Netflix on illegal

streaming. Journal of Economic Behavior & Organization, 209, 334-347.

https://doi.org/10.1016/j.jebo.2023.03.013

Frymus, A. (2019). Jetta Goudal versus the studio system: star labour in 1920s Hollywood.

Historical journal of film radio and television, 39(1), 36–53.

Https://doi.org/10.1080/01439685.2018.1478370

Gaustad, T. (2019). How streaming services make cinema more important: Lessons from Norway.

Nordic Journal of Media Studies, 1(1), 67-84. https://doi.org/10.2478/njms-2019-0005

Gomery, D. (2000). Hollywood as industry. In J. Hill & P. C. Gibson (Eds.), American cinema and

Hollywood: critical approaches (pp. 19-28). Oxford University Press.

Gould, D. (2022). Wittgenstein and censorship. Empedocles: European Journal for the Philosophy

of Communication, 13(2), 97-115. https://doi.org/10.1386/ejpc_00044_1

Hadida, A. L., Lampel, J., Walls, W. D., & Joshi, A. (2021). Hollywood studio filmmaking in the age

of Netflix: A tale of two institutional logics. Journal of Cultural Economics, 45(2), 213-238.

https://doi.org/10.1007/s10824-020-09379-z

Hill, J. & Gibson, P. C. (2000). World cinema: Critical approaches. Oxford University Press.

Hoyt, E., Ponto, K., & Roy, C. (2014). Visualizing and Analyzing the Hollywood Screenplay with

ScripThreads. Digital Humanities Quarterly, 8(4), 1-43.

68

https://www.proquest.com/scholarly-journals/visualizing-analyzing-holly…-

with/docview/2555207960/se-2

Hudson, S. & Wing Sun Tung, V. (2010). “Lights, camera, action...!” Marketing film locations to

Hollywood. Marketing Intelligence & Planning, 28 (2), 188-205.

IMDb. (z.d.a). Adil El Arbi. Geraadpleegd op 16 november 2023, op

https://www.imdb.com/name/nm4816401/?ref_=fn_al_nm_1

IMDb. (z.d.b). Bilall Fallah. Geraadpleegd op 16 november 2023, op

https://www.imdb.com/name/nm4263190/?ref_=fn_al_nm_2

IMDb. (z.d.c). Emily in Paris. Geraadpleegd op 16 november 2023, op

https://www.imdb.com/title/tt8962124/

IMDb. (z.d.d). Felix Van Groeningen. Geraadpleegd op 16 november 2023, op

https://www.imdb.com/name/nm0886976/?ref_=fn_al_nm_1

IMDb. (z.d.e). Jakob Verbruggen. Geraadpleegd op 16 november 2023, op

https://www.imdb.com/name/nm1347708/?ref_=fn_al_nm_1

IMDb. (z.d.f). Mathias Schoenaerts. Geraadpleegd op 16 november 2023, op

https://www.imdb.com/name/nm0774386/?ref_=fn_al_nm_1

IMDb. (z.d.g). Jaws. Geraadpleegd op 2 februari 2024, op

https://www.imdb.com/title/tt0073195/?ref_=fn_al_tt_1

Jesper, J. (2020). Succes at the box office in the age of streaming services: An examination of how

streaming services have impacted the dynamics of successful movies in the cinema

[Master’s thesis, J.nk.ping University]. Digitala Vetenskapliga Arkivet. https://www.divaportal.

org/smash/get/diva2:1463698/FULLTEXT01.pdf

Joffe, H. (2012). Thematic analysis. In D. Harper & A.R. Thompson (Eds.), Qualitative Research

Methods in Mental Health and Psychotherapy: A Guide for Students and Practitioners (pp.

209-223). Chichester: Wiley-Blackwell.

Kaes, A. (2003). A Stranger in the House: Fritz Lang’s ‘Fury’ and the Cinema of Exile. New German

Critique, 89, 33-58. https://doi.org/10.2307/3211144

Kholi, C. (2020). The Replacement of Conventional Television by Streaming Services. International

Journal of Research in Engineering, Science and Management, 3(10), 59-67.

69

Kipnis, L. (2000). Film and changing technologies. In J. Hill & P. C. Gibson (Eds.), World cinema:

Critical approaches (1st ed., pp. 211-221). Oxford University Press.

Korsunava, V., & Volchenko, O. (2023). O tempora! O mores! Cultural modernisation and nudity

depiction in European cinema. Poetics, 97, 64-84.

https://doi.org/10.1016/j.poetic.2023.101778

Kuhn, A. (1989). Cinema, censorship and sexuality 1909-1925. Routledge.

Lampel, J. (2006). The Genius Behind the System: The Emergence of the Central Producer System

in the Hollywood Motion Picture Industry. In J. Lampel, J. Shamsie, & T. Lant (Eds.), The

Business of Culture: Strategic Perspectives on Entertainment and Media (pp. 58-73).

Lawrence Erlbaum Associates.

Lawlor, T. (2012). Censored: The rise and fall of the production code [Master’s thesis, Dublin

Business School]. Dublinn Business School.

https://esource.dbs.ie/server/api/core/bitstreams/5cacdf3c-ab0e-4f18-bc…

content

Lee, S. (2016). Wes Anderson’s ambivalent film style: The relation between mise - en - sc.ne and

emotion. New Review of Film and Television Studies, 14(4), 409-439.

https://doi.org/10.1080/17400309.2016.1172858

Lobato, R. (2019). Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. New York University

Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479895120.001.0001

Mattelart, A. (2000). European film policy and the response to Hollywood. In J. Hill & P. C. Gibson

(Eds.), World cinema: Critical approaches (1st ed., pp. 94-102). Oxford University Press.

McDonald, P., & Wasko, J. (Eds.). (2008). The contemporary Hollywood film industry. Blackwell

Pub.

McMahon, J. (2022). Star power and risk: a political economic study of casting trends in

Hollywood. Econstor. Advance Online Publication. https://hdl.handle.net/10419/248556

Medina, M., Diego, P., & Portilla, I. (2022). Are Video Streaming Platforms Stifling Local

Production Creativity? The Spanish Case. Creativity. Theories – Research - Applications,

9(2), 138-155. https://doi.org/10.2478/ctra-2022-0015

70

Meir, C. (2019). Mass producing European cinema: Studiocanal and its works. Bloomsbury

Academic.

Meir, C., & Smits, R. (Eds.). (2024). European Cinema in the Streaming Era: Policy, Platforms, and

Production. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-42182-2

Mondry, H. (2016). Censorship and Intellectual Freedom: Reflections 30 Years After Chernobyl

and Glasnost (1986−2016). Continental Thought & Theory: A journal of intellectual

freedom, 1(1), 7-17. https://doi.org/10.26021/307

Moore, N. (2016). Censorship. In N. Moore (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Literature.

Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190201098.013.71

Moreau, F., & Peltier, S. (2004). Cultural Diversity in the Movie Industry: A Cross-National Study.

Journal of Media Economics, 17(2), 123-143.

https://doi.org/10.1207/s15327736me1702_4

Mortelmans, D. (2023). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden. Acco.

Müller, B. (Ed.). (2004). Censorship & Cultural Regulation in the Modern Age. BRILL.

https://doi.org/10.1163/9789401200950

Nakkab, R. (2021). Lights, Camera, Action!: How Hollywood Avoided Eternal Federal Censorship.

Brandeis University Law Journal, 8(1), 1-8. https://doi.org/10.26812/bulj.v8i1.478

Navar-Gill, A. (2020). The Golden Ratio of Algorithms to Artists? Streaming Services and the

Platformization of Creativity in American Television Production. Social Media + Society,

6(3), 1-11. https://doi.org/10.1177/2056305120940701

Nelson, R. A., & Glotfelty, R. (2012). Movie stars and box office revenues: An empirical analysis.

Journal of Cultural Economics, 36(2), 141-166. https://doi.org/10.1007/s10824-012-9159-

5

Ortner, S. B. (2012). Against Hollywood American independent film as a critical cultural

movement. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2(2), 1-21.

https://www.journals.uchicago.edu/doi/epdf/10.14318/hau2.2.002

Oxford Learner’s Dictionaries. (z.d.). Censorship. In Oxford Learner’s Dictionaries. Geraadpleegd

op 21 september 2023, van

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/censorshi…

71

Parc, J., & LaFever, H. (2021). What does Emily in Paris say about the “Netflix quota” and the

“Netflix tax”? Cultural Trends, 30(5), 466-470.

https://doi.org/10.1080/09548963.2021.1991231

Pardo, A. (2007). The Europe-Hollywood coopetition: Cooperation and competition in the global

film industry (1st ed). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.

Regev, R. (2016). Hollywood Works: How Creativity Became Labor in the Studio System.

Enterprise & Society, 17(3), 591-617. https://doi.org/10.1017/eso.2015.89

Richards, B. (2010). The significance of the screenplay. Inquiries Journal, 2(2).

http://www.inquiriesjournal.com/articles/172/the-significance-of-the-sc…

Ross, A. G. (2011). Creative decision making within the contemporary Hollywood studios. Journal

of screenwriting, 2(1), 99-116.

Salvemini, S., & Delmestri, G. (2000). Governance in the Movie Industry: Alternatives to

Hollywood? International Journal of Arts Management, 2(2), 59-73.

Savage, J. (2014). The Effect of Video on Demand Services on the Cinema Industry [Master’s

thesis, Letterkenny Institute of Technology]. CUAL Repository (Connacht Ulster Alliance

Libraries). https://core.ac.uk/download/pdf/51065416.pdf

Scott, A. (2002). A new map of Hollywood: The production and distribution of American motion

pictures. Regional Studies, 36(9), 957-975.

https://doi.org/10.1080/0034340022000022215

Scott, A. (2004). Hollywood and the world: The geography of motion-picture distribution and

marketing. Review of International Political Economy, 11(1), 33-61.

https://doi.org/10.1080/0969229042000179758

Shingler, M. (2017). The star system in Europe. Cinema Comparat/ive Cinema, 5(10), 9-16.

http://www.ocec.eu/cinemacomparativecinema/

Simonton, D. K. (2009). Cinematic success criteria and their predictors: The art and business of

the film industry. Psychology & Marketing, 26(5), 400-420.

https://doi.org/10.1002/mar.20280

Singpatanakul, T. (2020). Revitalizing Hollywood Stardom: Classical Star Power and Enduring

Marketability at Warner Bros. in the Beginning of New Hollywood [Master’s thesis,

72

Chapman University]. Chapman University Digital Commons.

https://doi.org/10.36837/chapman.000153

Smits, R. (2024). Reflections on the New Streaming Oligopoly: Original Productions and Delivery

Strategies for Films and Television Series. The Velvet Light Trap, 93, 61-63.

Szabo, C. (2010). Independent, Mainstream and In Between: How and Why Indie Films Have

Become Their Own Genre [Master’s thesis, Pace University]. Pace Digital Repository.

https://digitalcommons.pace.edu/honorscollege_theses/96

Taylor, S., & Batty, C. (2016). Script development and the hidden practices of screenwriting:

Perspectives from industry professionals. New Writing, 13(2), 204-217.

https://doi.org/10.1080/14790726.2015.1120314

Terry, G., Hayfield, N., Clarke, V., & Braun, V. (2017). Thematic Analysis. The SAGE Handbook of

Qualitative Research in Psychology, 2, 17-37.

Thakore, B. K. (2019). Representing Talent: Hollywood Agents and the Making of Movies.

Contemporary Sociology: A Journal of Reviews, 48(2), 211-213.

https://doi.org/10.1177/0094306119828696ii

Thompson, K. (1999). Storytelling in the new Hollywood: Understanding classical narrative

technique. Harvard University Press.

Titova, Е. (2021). Влияние глобального стриминга на киноиндустрию и культурные продукты

[Global streaming impact to movies and cultural products]. Издательство Уральского

университета, 1, 410-416. https://elar.urfu.ru/handle/10995/103519

Tomaric, J. (2013). Filmmaking: Direct Your Movie from Script to Screen Using Proven Hollywood

Techniques. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780240817019

Van Beek, B., & Willems, G. (2022). Intranational film industries: A quantitative analysis of

contemporary Belgian cinema. French Screen Studies, 22(4), 304-325.

https://doi.org/10.1080/26438941.2021.2005343

Van Dale. (z.d.). Van Dale. Geraadpleegd op 21 september 2023,

van https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/censuur

Van Groeningen, F. (Regisseur). & Vandermeersch, C. (Regisseur). (2022). Le Otto Montagne [De

Acht Bergen] [Film]. Elastic Film, Menuetto Film, Pyramide Productions, Rufus, Wildside.

73

Vas, V., & Binkyte, G. (2018). How Are the Major Streaming Services Reshaping the Film Industry

[Master’s thesis, Copenhagen Business School]. Copenhagen Business School.

https://research-api.cbs.dk/ws/portalfiles/portal/59779720/433283_Final…

Vidackovic, Z., Zigo, I. R., & Naglic, F. (2023). Digital Transformation of Cinema in the 21st Century

and its Impact. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 97-106.

https://www.zbw.eu/econisarchiv/

bitstream/11159/632038/1/1876525142_0.pdf#page=103

Vincendeau, G. (2000). Issues in European Cinema. In J. Hill & P. C. Gibson (Eds.), World cinema:

Critical approaches (1st ed., pp. 56-65). Oxford University Press.

Vlassis, A. (2023). Why to regulate Netflix: The cross-national politics of the audiovisual media

governance in the light of streaming platforms. Media, Culture & Society, 45(7), 1511-

1521. https://doi.org/10.1177/01634437231182565

Walls, W. D., & McKenzie, J. (2012). The Changing Role of Hollywood in the Global Movie Market.

Journal of Media Economics, 25(4), 198-219.

https://doi.org/10.1080/08997764.2012.729544

White, J. (2017). European art cinema. Routledge.

Willems, G. (2016). Cinema, the Government, and the Popular: Popular and Commercial Aspects

of Cultural Film Support in Flanders (Belgium). Journal of Popular Film and Television,

44(4), 227-235. https://doi.org/10.1080/01956051.2016.1174667

Willis, A. (Ed.). (2004). Film stars: Hollywood and beyond. Manchester University Press; Palgrave.

Zafirau, S. (2008). Reputation Work in Selling Film and Television: Life in the Hollywood Talent

Industry. Qualitative Sociology, 31(2), 99-127. https://doi.org/10.1007/s11133-007-9083-

8

2. Onderzochte krantenartikels

Aerts, R. (2023, 4 december). Geknipt na de rol. Of hoe Bart Hollanders en Benny Claessens toch

niet in Holly te zien zijn. De Standaard.

Bernaers, D. (2014, 27 februari). Consul in Los Angeles ontvangt Felix en Veerle. Het Laatste

Nieuws.

74

Boeckx, J. (2021, 22 oktober). Met budget zo’n 170 miljoen euro: Antwerpenaar Jakob

Verbruggen regisseerde paradepaardje van Apple TV+. Het Laatste Nieuws.

Casaer, J. (2018, 3 juli). Felix Van Groeningen: ‘Eindelijk eens een western zonder episch duel’.

Humo.

Ceulemans, E. (2016, 2 oktober). Het donkere kantje van de technologie. De Morgen.

Ceulemans, E. (2018, 16 november). De film herinnert me eraan hoe dicht ik bij het einde stond.

De Morgen.

Ceulemans, E. (2018, 18 oktober). De regisseur heeft niet altijd gelijk in de VS’ Interview. Micha.l

R. Roskam, Tim Mielants en Jakob Verbruggen over hun filmcarri.re in het buitenland. De

Morgen.

Ceulemans, E. (2018, 18 oktober). De regisseur heeft niet altijd gelijk in de VS’ Interview. Micha.l

R. Roskam, Tim Mielants en Jakob Verbruggen over hun filmcarri.re in het buitenland. De

Morgen.

Ceulemans, E. (2019, 22 december). Wordt Netflix de grote prijzenpakker van 2020? En wat

betkent dat voor Hollywood? De Morgen.

Ceulemans, E. (2019, 23 december). Netflix vs. Hollywood: clash op het witte doek. De Morgen.

Ceulemans, E. (2023, 27 januari). Regisseur Dominique Deruddere trapt 2023 af met een nieuwe

film en een autobiografie. De Morgen.

Cocquyt, B. (2007, 16 februari). Boek Bavo Dhooge binnenkort filmkaskraker in Hollywood?. Het

Laatste Nieuws.

D’haveloose, W. (1999, 1 april). Een prelude op de Bandini-trilogie John Fante debuteert

postuum. De Standaard.

De Mol, G. (1989, 13 oktober). Erwin Provoost: "een film is telkens weer een prototype”. De Tijd.

De Morgen. (2018, 16 juni). Felix Van Groeningen debuteert in Hollywood.

De Morgen. (2018, 18 april). ‘100 miljoen dollar budget, daar sta ik nog altijd van te kijken' Hoe

de Vlaamse regisseur Jakob Verbruggen de Netflix-serie 'The Alienist' naar zijn hand zette.

De Morgen. (2018, 20 april). En de verliezer is… Hoe Netflix de cinema bedreigt.

De Ruyck, J. (2018, 20 november). Felix Van Groeningen blikt terug op de intense opnames van

‘Beautiful Boy’. Het Nieuwsblad.

75

Debackere, J. (2017, 2 februari). Tim Mielants en Jakob Verbruggen regisseren topreeksen voor

Amerikaanse zenders. De Morgen.

Deridder, I. (2018, 28 juni). Felix Van Groeningen lost trailer van z’n Hollywooddebut. Het Laatste

Nieuws.

Deridder, I. (2023, 8 februari). Dominique Deruddere keert na vijf jaar terug als regisseur. Het

Laatste Nieuws.

Deschuyter, S. (2018, 8 september). Officieel Oscarfavoriet. Het Laatste Nieuws.

Dumon, P. (2011, 27 december). Regisseur Dominique Deruddere over zijn comeback met de film

'Flying Home'. De Morgen.

Gazet van Antwerpen. (2018, 13 januari). “Trots, fier, en een beetje bang”.

Guilliams, D. (2023, 18 maart). Jan Verheyen blikt terug op zijn carri.re. Het Laatste Nieuws.

Hamerlijnck, E. (2021, 14 januari). Filmicoon Faye Dunaway wordt tachtig, maar zit nog vol

divastreken: “Ze mishandelde haar kleedster en schold haar assistent uit voor homootje”.

Het Laatste Nieuws.

Humo. (2018, 13 november). 'In al mijn films onderzoek ik eigenlijk hetzelfde: hoe families

werken, en hoe mensen zich verliezen in drank en drugs' 'Beautiful Boy': Humo sprak met

regisseur Felix Van Groeningen, monteur Nico Leunen en cameraman Ruben Impens.

Humo. (2018, 30 april). ‘De Amerikanen weten on ze eigenzinnigheid wel te smaken’ Jakob

Verbruggen: ‘Nu en dan kreeg ik te horen: ‘Jakob, don't fuck it up!’’.

Knack. (2018, 18 april). ‘Jakob, do not fuck this up!’.

Neyt, G. (2018, 19 oktober). In Gent is evenveel te beleven als in L.A. Het Nieuwsblad.

Peeters, T. (2014, 22 februari). ‘Excuse me, are you Felix?’. De Tijd.

Peeters, T. (2016, 5 maart). ‘Hey Mister President, I’m Jakob’. De Tijd.

Peeters, T. (2018, 13 oktober). Soms biedt het leven geen antwoord. De Tijd.

Ramaekers, G. (2018, 15 januari). Vlaming Jakob Verbruggen lanceert ‘The Alienist’ in Hollywood.

Het Belang van Limburg.

Roebben, A. (2007, 23 augustus). Ik wil gewoon de films blijven draaien die ik in Belgi. draaide,

maar dan met meer mogelijkheden en voor een veel groter publiek. Het Laatste Nieuws.

76

Ru.ll, N. (2018, 3 oktober). Felix Van Groeningen: ‘Als ik straks opnieuw een film in Belgi. draai,

is dat geen stap terug’. Knack.

Ruysbergh, J. (2015, 24 september). Aan tafel zitten met Brad Pitt was spannend. Het

Nieuwsblad.

Schaubroeck, K. (2023, 4 februari). Interview Lorette Meus, kostuumontwerpster en vrouw van

Dominique Deruddere. De Standaard.

Segers, E. (2018, 4 december). Jan Verheyen moest z’n goeie vriend Bart De Pauw wel aan de

kant schuiven. Dag Allemaal.

Smeets, J. (2018, 12 september). “Ik wil doorgaan tot ik eindelijk eens een goeie film maak”. Het

Belang van Limburg.

Temmerman, J. (2007, 21 april). Dominique Deruddere goes to Hollywood. De Morgen.

Trio, L. (2016, 2 maart). Felix Van Groeningen (38) van ‘Belgica’ naar Hollywood. Metro NL.

Trio, L. (2022, 9 december). ‘Close’-producent Dirk Impens (65) neemt afscheid van de filmsector.

De Morgen.

Trio, L. & Van De Perre, K. (2018, 10 september). ‘Beautiful Boy’ gebombardeerd tot

topkandidaat voor Oscars. De Morgen.

TV-Familie. (2014, 2 april). Zo groot zijn Veerle, Matthias en co. .cht in LA.

Van Haver, K. (1988, 18 mei). Erwin Provoost: Ik probeer een bedrijf te runnen zoals elk ander

ondernemer. De Tijd.

Vandenberghe, D. (2023, 17 maart). ‘Voor mijn generatie was Hollywood de vijand’. Trends.

Verschaeren, M. (1999, 11 februari). Dominique Deruddere, Fante-verfilmer. De Standaard.

Download scriptie (858.11 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Prof. Dr. Daniël Biltereyst