Hoe zou jij je voelen als je plotseling gedwongen werd je thuisland te verlaten? Hoe bouw je een nieuw leven op in een onbekende omgeving, terwijl je worstelt met gevoelens van onzekerheid en herinneringen aan geweld? Hoe navigeren zij niet alleen de fysieke grenzen tussen landen, maar ook de onzichtbare en ontastbare grenzen van identiteit en verbondenheid? Dit is de realiteit voor miljoenen vluchtelingen wereldwijd, en voor Zuid-Soedanese vluchtelingen in Noord-Uganda is dit een dagelijkse realiteit en een continue strijd. In mijn scriptie onderzocht ik aan de hand van micro-praktijken van betekenisgeving en mobiliteitstrajecten, hoe vluchtelingen de complexe relaties tussen grenzen, identiteit en gevoelens van verbondenheid ervaren.
Over de grenzen heen
In Zuid-Soedan worden burgers sinds 2013 massaal gedwongen hun thuisland te verlaten door oorlog, geweld of vervolging. Voor veel Zuid-Soedanese vluchtelingen is deze voortdurende ontheemding een realiteit en een belangrijk onderdeel van hun verhaal geworden. Tijdens mijn veldonderzoek in verschillende vluchtelingenkampen in de West-Nijl regio van Oeganda, werd snel duidelijk dat percepties van "grenzen" veel ingewikkelder zijn dan men vaak denkt. Vluchtelingen voelen zich niet zomaar “ontworteld” of “thuisloos”. Integendeel, velen voelen behalve een diepe verbondenheid met hun geboorteland Zuid-Soedan ook een sterke connectie met hun gastland en hun nieuwe realiteit.
Eén van de vluchtelingen die ik interviewde, beschrijft de innerlijke strijd rond dit gevoel van identiteit en verbondenheid: “Now, how can you say that you will be belonging to your country, whether even how much you love your country. But if you see tomorrow, you are being killed by gunpoint. Do you think that you are going to be there for all your life?” Deze spanning rond het concept van ‘belonging’ wordt ook teruggevonden bij anderen, wiens verlangen om terug te keren naar huis thuisland nooit volledig verdwijnt.
Nieuwe grenzen
In mijn onderzoek kregen vluchtelingen de kans om betekenisvolle momenten, plaatsen en interacties te beschrijven die hun mobiliteitstrajecten hebben vorm gegeven. Hun antwoorden en tekeningen illustreren niet alleen hoe zij de fysieke grens van Zuid-Soedan naar Oeganda hebben overgestoken, tevens hoe onzichtbare en symbolische grenzen op het gebied van cultuur, taal, identiteit en gemeenschapsvorming te overschrijden. Zuid-Soedan is een land met een rijke etnische diversiteit, die zichtbaarder en nog duidelijker wordt in de vluchtelingenkampen, waar verschillende stammen samenkomen. Dit zorgt voor een interessante dynamiek: hoewel veel vluchtelingen éénzelfde situatie delen, brengen hun verschillende culturele en taalkundige achtergronden extra uitdagingen maar ook mogelijkheden met zich mee voor hun gevoel van verbondenheid en solidariteit. Sommige vluchtelingen voelen zich sterk verbonden met mensen van hun eigen stam, zelfs als die stamleden uit verschillende landen komen. Anderen ervaren daarentegen een breder gevoel van gemeenschap dat zich uitstrekt over de verschillende stammen heen.
Door hun diverse en complexe mobiliteitstrajecten ervaren vluchtelingen “grenzen” heel verschillend , een term die zich niet langer beperkt tot een uitsluitend territoriaal begrip. Symbolische grenzen, zoals taalkundige en tribale, worden beschreven en getuigen als onzichtbare processen van grens delocalisatie. Door inzicht te krijgen in verschillende momenten van (im)mobiliteit van vluchtelingen, en hun interacties met andere stammen en talen, wordt het niet-lineaire karakter van grensoverschrijdende mobiliteit onderstreept. Dit roept interessante vragen op over hoe we grenzen en identiteit in een geglobaliseerde en steeds meer gemengde wereld moeten begrijpen.
Grens ethos
Een ander fascinerend aspect van het vluchtelingen leven: de mogelijkheid om een dubbele of zelfs meervoudige identiteit te ontwikkelen. Veel vluchtelingen gaven aan zich zowel Zuid-Soedanees als Ugandees te voelen, afhankelijk van de context. Ze spraken de talen van beide landen, begrepen de gebruiken van beide culturen en leerden hoe ze zich in beide werelden konden bewegen. Aangezien identificatie geen lineair proces is en onderhevig is aan de evolutie van tijd en ruimte, hebben vluchtelingen een gelaagd proces van nationalistische, tribale en taalkundige identificatie aangetoond, geworteld in meerdere locaties. Deze vorm van “grensoverstijgende identiteit”, toont aan hoe mensen in extreme omstandigheden zich kunnen aanpassen en nieuwe vormen van zelfidentificatie kunnen ontwikkelen.
Grenzen herdenken: meer dan lijnen op een kaart
Het leven van Zuid-Soedanese vluchtelingen in Noord-Uganda biedt inzicht in de manier waarop zowel materiële als immateriële grenzen het leven van mensen vormgeven. Terwijl vluchtelingen letterlijk de fysieke grens naar een nieuw land oversteken, moeten ze ook omgaan met de ontastbare grenzen die hun identiteit en gevoel van verbondenheid beïnvloeden.
Mijn onderzoek benadrukt dat het begrip van grenzen verder reikt dan louter de politieke scheidslijnen tussen landen. Voor Zuid-Soedanese vluchtelingen zijn grenzen dynamische en complexe realiteiten, die zowel fysieke obstakels als symbolische uitdagingen met zich meebrengen. Hun verhalen tonen de veerkracht van mensen die, ondanks alles, blijven streven naar een plek waar ze zich thuis kunnen en willen voelen. In een tijd, steeds meer gekenmerkt door migratie en ontheemding, bieden hun ervaringen ons belangrijke lessen over hoe we grenzen en identiteit opnieuw kunnen herdenken.
Agnew, J. (1994). The Territorial Trap: The Geographical Assumptions of International Relations
Theory. Review of International Political Economy: RIPE, 1(1), 53–80.
Anderson, J., & O’Dowd, L. (1999). Borders, Border Regions and Territoriality: Contradictory Meanings,
Changing Significance. Regional Studies, 33(7), 593–604.
https://doi.org/10.1080/00343409950078648
Balibar, E., & Williams, E. M. (2002). World Borders, Political Borders. PMLA: Publications of the Modern
Language Association of America, 117(1), 71–78.
Beber, B., Roessler, P., & Scacco, A. (2014). Intergroup Violence and Political Attitudes: Evidence from a
Dividing Sudan. The Journal of Politics, 76(3), 649–665.
https://doi.org/10.1017/S0022381614000103
Bilgen, A., Nasir, A., & Schöneberg, J. (2021). Why positionalities matter: reflections on power, hierarchy,
and knowledges in “development” research. Revue Canadienne d’études Du Développement, 42(4),
519–536. https://doi.org/10.1080/02255189.2021.1871593
Browne, B., & Moffett, L. (2014). Finding your feet in the field: Critical reflections of early career researchers
on field research in transitional societies. Journal of Human Rights Practice, 6(2), 223–237.
https://doi.org/10.1093/jhuman/huu010
Brunet-Jailly, E. (2005). Theorizing Borders: An Interdisciplinary Perspective. Geopolitics, 10(4), 633–649.
https://doi.org/10.1080/14650040500318449
Brunet-Jailly, E. (2018). Les Disputes Frontalières : Territoriales, Positionnelles et Fonctionnelles. L’espace
Politique, 33(33). https://doi.org/10.4000/espacepolitique.4488
Bryman, A. (2016). Social Research Methods (5th edition). Oxford University Press.
Casas-Cortes, M., Cobarrubias, S., De Genova, N., Garelli, G., Grappi, G., Heller, C., Hess, S., Kasparek, B.,
Mezzadra, S., Neilson, B., Peano, I., Pezzani, L., Pickles, J., Rahola, F., Riedner, L., Scheel, S., & Tazzioli,
M. (2015). New Keywords: Migration and Borders. Cultural Studies (London, England), 29(1), 55–
87. https://doi.org/10.1080/09502386.2014.891630
Chatty, D., Mansour, N., & Yassin, N. (2013). Statelessness and Tribal Identity on Lebanon’s Eastern
Borders. Mediterranean Politics (Frank Cass & Co.), 18(3), 411–426.
https://doi.org/10.1080/13629395.2013.834566
Cohen, R. (2008). Global Diasporas: An Introduction. Routledge.
Declich, F. (2010). Can Boundaries not Border on One Another? The Zigula (Somali Bantu) between Somalia
& Tanzania. In D. Feyissa, & M. V. Höhne (Eds.). Borders & borderlands as resources in the Horn of
Africa (pp. 169-186). Boydell & Brewer.
Delmotte, F., & Duez, D. (2018). Penser ensemble les frontières et la communauté (politique). In M.
Brouillette, M. David-Ismayil, M. Fougère, J.Guichard, H. Mercenier, C. Schaut, E. Schmitt, F.
Delmotte, & D. Duez (Eds.). Les frontières et la communauté politique : Faire, défaire et penser les
frontières (pp. 9-32). Presses de l’Université Saint-Louis.
https://doi.org/10.4000/books.pusl.302739
Derrick, M. (2020). Beyond the Territorial Trap: The Geographic Interrogation of Sovereignty. Journal of
Geography, Politics and Society, 10(2), 10–15. https://doi.org/10.26881/jpgs.2020.2.02
Feyissa, D., & Höhne, M. V. (2010). State Borders & Borderlands as Resources An Analytical Framework. In
D. Feyissa, & M. V. Höhne (Eds.). Borders & borderlands as resources in the Horn of Africa (pp. 1-26).
Boydell & Brewer.
Flick, U. (2022). The SAGE handbook of qualitative research design. SAGE Publications, Limited.
Fougère, M. (2018). Pratiques des frontières, pratique de la communauté :
aller et retour autopoiétique. In M. Brouillette, M. David-Ismayil, M. Fougère, J.Guichard, H.
Mercenier, C. Schaut, E. Schmitt, F. Delmotte, & D. Duez (Eds.). Les frontières et la communauté
politique : Faire, défaire et penser les frontières (pp. 209-232). Presses de l’Université Saint-Louis.
https://doi.org/10.4000/books.pusl.3027
Giddens, A. (1987). The nation-state and violence. Polity press.
Goemans, H. E., & Schultz, K. A. (2017). The Politics of Territorial Claims: A Geospatial Approach Applied to
Africa. International Organization, 71(1), 31–64. https://doi.org/10.1017/S0020818316000254
Hage, G. (2005). A not so multi-sited ethnography of a not so imagined community. Anthropological Theory,
5(4), 463-75. https://doi.org/10.1177/1463499605059232
International Crisis Group. 2022. Floods, Displacement and Violence in South Sudan. ICG, London.
Johnson, C., Jones, R., Paasi, A., Amoore, L., Mountz, A., Salter, M., & Rumford, C. (2011). Interventions on
rethinking “the border” in border studies. Political Geography, 30(2), 61–69.
https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2011.01.002
Justin, P. H., & De Vries, L. (2019). Governing Unclear Lines: Local Boundaries as a (Re)source of Conflict in
South Sudan. Journal of Borderlands Studies, 34(1), 31–46.
https://doi.org/10.1080/08865655.2017.1294497
Kaiser, T. (2010). Dispersal, division and diversification: durable solutions and Sudanese refugees in
Uganda. Journal of Eastern African Studies, 4(1), 44–60.
https://doi.org/10.1080/17531050903550116
Kemp, A., & Ben-Eliezer, U. (2000). Dramatizing sovereignty: the construction of territorial dispute in the
Israeli–Egyptian border at Taba. Political Geography, 19(3), 315–344.
https://doi.org/10.1016/S0962-6298(99)00078-5
Kolossov, V. (2005). Border Studies: Changing Perspectives and Theoretical Approaches. Geopolitics, 10(4),
606–632. https://doi.org/10.1080/14650040500318415
Krasner, S. D. (1999). Sovereignty: organized hypocrisy (Core Textbook). Princeton University Press.
https://doi.org/10.1515/9781400823260
Kratochwil, F. (1986). Of Systems, Boundaries, and Territoriality: An Inquiry into the Formation of the State
System. World Politics, 39(1), 27–52. https://doi.org/10.2307/2010297
Leonardi, C. (2020). Patchwork States: The Localization of State Territoriality on the South Sudan–Uganda
Border, 1914–2014. Past & Present, 248(1), 209–258. https://doi.org/10.1093/pastj/gtz052
Leopold, M. (2009). Crossing the line: 100 years of the North-West Uganda/South Sudan border. Journal of
Eastern African Studies, 3(3), 464–478. https://doi.org/10.1080/1753105090327374340
Major, C. H., & Savin-Baden, M. (2013). Qualitative research: the essential guide to theory and
practice. Routledge.
Merkx, J. (2002). Refugee identities and relief in an African borderland: a case study of Northern Uganda
and Southern Sudan. Refugee Survey Quarterly, 21(1/2), 113–146.
https://doi.org/10.1093/rsq/21.1_and_2.113
Mezzadra, S., & Neilson, B. (2012). Between Inclusion and Exclusion: On the Topology of Global Space and
Borders. Theory, Culture & Society, 29(4–5), 58–75. https://doi.org/10.1177/0263276412443569
Migdal, J. S. (2004). Boundaries and belonging: states and societies in the struggle to shape identities and local
practices. Cambridge University Press.
Mwambari, D. (2019). Local Positionality in the Production of Knowledge in Northern
Uganda. International Journal of Qualitative Methods, 18, 160940691986484-
.
https://doi.org/10.1177/1609406919864845
Newman, D., & Paasi, A. (1998). Fences and neighbours in the postmodern world: boundary narratives in
political geography. Progress in Human Geography, 22(2), 186–207.
https://doi.org/10.1191/030913298666039113
Nield, S. (2008). The Proteus Cabinet, or “we are Here but not Here.” Research in Drama Education, 13(2),
137–145. https://doi.org/10.1080/13569780802054778
OCHA. 2009. Distribution of Ethnic Groups in Southern Sudan (as of 24 Dec 2009). OCHA, Geneva.
OCHA. 2017. South Sudan 2017 Humanitarian Response Plan. OCHA, Geneva.
OCHA. 2022. Humanitarian Needs Overview 2023: South Sudan. OCHA, Geneva.
Paasi, A. (1999). Boundaries as Social Practice and Discourse: The Finnish-Russian Border. Regional
Studies, 33(7), 669–680. https://doi.org/10.1080/00343409950078701
Punch, K. F. (2014). Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches (3rd edition).
SAGE Publications, Limited.
Ralph, D., & Staeheli, L. A. (2011). Home and Migration: Mobilities, Belongings and Identities. Geography
Compass, 5(7), 517–530. https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2011.00434.x
REACH. 2023. “The body does not carry the name”: Community perspectives on displacement,
humanitarian categorisation, and durable solutions. REACH, Geneva.
Reid-Henry, S. (2010). The Territorial Trap Fifteen Years On. Geopolitics, 15(4), 752–756.
https://doi.org/10.1080/14650041003717509
Rumford, C. (2008). Introduction: Citizens and Borderwork in Europe. Space & Polity, 12(1), 1–12.
https://doi.org/10.1080/13562570801969333
Schaut, C. (2018). Des murs et des passages. Une approche socio-anthropologique de la frontière. In M.
Brouillette, M. David-Ismayil, M. Fougère, J.Guichard, H. Mercenier, C. Schaut, E. Schmitt, F.
Delmotte, & D. Duez (Eds.). Les frontières et la communauté politique : Faire, défaire et penser les
frontières (pp. 33-56). Presses de l’Université Saint-Louis.
https://doi.org/10.4000/books.pusl.302741
Schmitt, E. (2018). La redéfinition des frontières par la culture : le cas de l’humanisme rhénan. In M.
Brouillette, M. David-Ismayil, M. Fougère, J.Guichard, H. Mercenier, C. Schaut, E. Schmitt, F.
Delmotte, & D. Duez (Eds.). Les frontières et la communauté politique : Faire, défaire et penser les
frontières (pp. 57-86). Presses de l’Université Saint-Louis.
https://doi.org/10.4000/books.pusl.3027
Schwarz, I. (2020). Migrants moving through mobility regimes: The trajectory approach as a tool to reveal
migratory processes. Geoforum, 116, 217–225. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.03.007
Sharma, M. (2022). Nodes of Marginality: Identity, Displacement and Migration in the Post-Partition
Borderlands of Kashmir. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 20(4), 486–500.
https://doi.org/10.1080/15562948.2021.1949656
Taylor, P. J. (1994). The state as container: territoriality in the modern world-system. Progress in Human
Geography, 18(2), 151–162. https://doi.org/10.1177/030913259401800202
UNDP. 2014. A view on the crisis in South Sudan. UNDP, Geneva.
UNHCR. 2020. Global Trends: Forced displacement in 2020. UNHCR, Geneva.
UNHCR. 2022. Global Trends: Forced displacement in 2022. UNHCR, Geneva.
UNHCR. 2023. Uganda Refugee Response: Suicide Dashboard October 2023. UNHCR, Geneva.
Vertovec, S. (2001). Transnationalism and identity. Journal of Ethnic and Migration Studies, 27(4), 573–582.
https://doi.org/10.1080/13691830120090386
Werbner, P. (1999). Global pathways. Working class cosmopolitans and the creation of transnational ethnic
worlds. Social Anthropology, 7(1), 17–35. https://doi.org/10.1017/S0964028299000026
Wilson, T. M., & Donnan, H. (1998). Border identities: nation and state at international frontiers. Cambridge
University Press.
Zeller, W. (2013). Special Issue: African Borderlands. Critical African Studies, 5(1), 1–3.