DE ADMINISTRATIEF ASSISTENT ALS COPILOOT VAN DE HOOFDVERPLEEGKUNDIGE

Els
Beerens

Hoofdverpleegkundigen gebukt onder administratieve werklast 
Dat de zorg onder druk staat hoeft niet meer aangetoond te worden, dat administratieve rompslomp wijdverspreid voor ergernissen zorgt zal wellicht niet verbazen. Ook bij hoofdverpleegkundigen leidt administratieve overlast tot jobontevredenheid en vroegtijdige uitstroom uit het beroep. Een oplossing bestaat mogelijks in het uitbouwen van interprofessionele samenwerking. Het opstarten van het project in het Universitair Ziekenhuis Gent is een concrete poging om hier op in te zetten en te onderzoeken of professionele administratieve ondersteuning voor hoofdverpleegkundigen effectief tegemoet kan komen aan hun noden: vier administratieve medewerkers ondersteunen in totaal elf hoofdverpleegkundigen in hun administratie. 

Administratieve duizendpoten
Daar waar administratie vaak benoemd wordt als noodzakelijk kwaad, wordt binnen dit onderzoek gesproken van een ‘vak apart’ waarbij kennis en expertise naar waarde geschat wordt. Deze evolutie biedt niet enkel kansen voor administratief opgeleide collega’s in een zorgomgeving maar ook vanuit economisch standpunt dienen zich hier opportuniteiten aan, bijvoorbeeld op vlak van personeelskosten.

Hoofdverpleegkundigen zien de toekomst positief tegemoet
Dat hoofdverpleegkundigen dankzij deze ondersteuning meer tijd hebben om hun verpleegkundig team te ondersteunen en meer tijd kunnen investeren in de kwaliteit van zorg geeft aan dat het onderzoek zijn doel bereikt en de verwachtingen overstijgt. Dat hoofdverpleegkundigen bovendien dankzij het initiatief een gevoel van erkenning en waardering ervaren kan enkel als positief beschouwd worden waarbij de hoop bestaat dat vroegtijdige uitstroom beperkt wordt en de druk op de zorg enigszins verlicht kan worden. Als patiënt kan je er alleen maar baat bij hebben dat verpleegkundigen die aangestuurd worden door een gemotiveerde, tevreden leidinggevende ook kwalitatievere zorg kunnen bieden. Voor de betrokken administratief medewerker die door de hoofdverpleegkundige gezien wordt als partner, klankbord en rechterhand en niet louter als uitvoerende kracht biedt dit ook perspectief.

 

effecten

Effecten 
Binnen dit onderzoek werd niet alleen het takenpakket bestudeerd, ook de samenwerking en de noodzakelijke voorwaarden waaraan de betrokken partijen dienen te voldoen werden onder de loep genomen. Vertrouwen en communicatie zijn sleutelwoorden als er gesproken wordt van een optimale samenwerking. De effecten van de samenwerking ten aanzien van de hoofdverpleegkundige zelf blijven niet uit: de vrijgekomen tijd wordt ingevuld door meer inhoudelijk werk, tijd voor en met het team en meer aandacht voor kwaliteit van de zorg. Ook heeft de samenwerking een positieve invloed op het verpleegkundig team en zelfs op ziekenhuisniveau worden effecten waargenomen. Gelijklopende administratieve processen, efficiëntiewinsten en kruisbestuiving worden als belangrijke meerwaarde genoteerd. 

 

Goede zorg: een zorg van iedereen

quotes


Op de onderzoeksvraag “Kan een doorgedreven samenwerking van administratief assistent en hoofdverpleegkundige er voor zorgen dat zij zich opnieuw ten volle kunnen wijden aan hun team en de zorg?” kunnen we op basis van het onderzoek positief antwoorden. De betrokken hoofdverpleegkundigen zijn van mening dat deze nieuwe functie een meerwaarde is, zowel voor henzelf, hun team en bovendien ook op ziekenhuisniveau. Deze resultaten bieden een antwoord op de verzuchtingen die in de literatuur beschreven worden. We stellen vast dat het wenselijk is om in te zetten op onderzoek rond de rol van administratieve medewerkers in ziekenhuizen en bij uitbreiding in de gezondheidszorg. De functie van hoofdverpleegkundigen, verpleegkundigen en zorgpersoneel is concreet gedefinieerd. Deze van professionele administratieve collega’s dient duidelijk te worden; ook zij hebben een verantwoordelijkheid te vervullen in de zorgen waar de gezondheidszorg mee te kampen heeft.

Bibliografie

  1. Aiken, L. H., Clarke, S. P., & Sloane, D. M. (2002). Hospital staffing, organization, and quality of care: cross-national findings. International Journal for Quality in Health Care, 14(1), 5-13. 
  2. Akkuş, Y., Karacan, Y., Göker, H., & Aksu, S. (2010). Determination of burnout levels of nurses working in stem cell transplantation units in Turkey. Nursing & health sciences, 12(4), 444-449. 
  3. Anskar, E., Lindberg, M., Falk, M., & Andersson, A. (2018). Time utilization and perceived psychosocial work environment among staff in Swedish primary care settings.  health services research, 18
  4. Beke, W. (2021). Vlaanderen neemt bijkomende maatregelen om instroom in de zorgsector te vergroten. Geraadpleegd op 11 april 2022 van, https://www.cdenv.be/actua/vlaanderen-neemt-bijkomende-maatregelen-om-i….
  5. Bourgault, A. M. (2022). The Nursing Shortage and Work Expectations Are in Critical Condition: Is Anyone Listening? [Article]. Critical care nurse, 42(2), 8-11. https://doi.org/10.4037/ccn2022909 
  6. Cáceres Rivera, D. I., Torres, C. C., & López Romero, L. A. (2021). Factores asociados a la carga de trabajo de enfermería en tres Unidades de Cuidado Intensivo. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 55, 1-9. 
  7. Canadas-De La Fuente, G. A., Vargas, C., San Luis, C., Garcia, I., Canadas, G. R., & De la Fuente, E. I. (2014). Risk factors and prevalence of burnout syndrome in the nursing profession. International journal of nursing studies, 52(1), 240-249. 
  8. Chang, A. M., Lam, L., & Lam, L. W. (1998). Nursing activities following the introduction of health care assistants. Journal of Nursing Management (Wiley-Blackwell), 6(3), 155-163.
  9. Chang, A. M., & Lam, L. W. (1997). Evaluation of a health care assistant pilot programme. Journal of Nursing Management (Wiley-Blackwell), 5(4), 229-236. 
  10. Cucolo, D. F., & Perroca, M. G. (2019). The qualitative dimension of Nursing workload: a measurement proposal. Revista latino-americana de enfermagem, 27, e3238. 
  11. Cupit, T., Stout-Aguilar, J., Cannon, L., & Norton, J. (2019). Assessing the Nurse Manager's Span of Control: A Partnership Between Executive Leadership, Nurse Scientists and Clinicians. Nurse Leader, 17(2), 103-108. 
  12. Didehban, R., Caine, N. A., Glenn, S. W., & Hasse, C. H. (2020). Role of the Administrative Partner and the Physician-Administrator Partnership [Short Survey]. Mayo Clinic Proceedings, 95(9), S38-S40. https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2020.06.043 
  13. El Haddad, M., Wilkinson, G., Thompson, L., Faithfull-Byrne, A., & Moss, C. (2019). Perceptions of the impact of introducing administrative support for nurse unit managers: A qualitative evaluation. Journal of nursing management, 27(8), 1700-1711. 
  14. Erickson, S. M., Rockwern, B., Koltov, M., & McLean, R. M. (2017). Putting patients first by reducing administrative tasks in health care: A position paper of the American College of Physicians [Article]. Annals of Internal Medicine, 166(9), 659-661. https://doi.org/10.7326/M16-2697 
  15. Evers, H. (1977). Job dissatisfaction amongst medical secretaries: Some organizational considerations [Article]. Social Science and Medicine, 11(4), 289-293. 
  16. Farah, B. F., Silva Dutra, H., Mir, T., Ramos, A. C., & de Castro Friedrich, D. B. (2016). Nurses' perceptions on nursing supervision in Primary Health Care. Rev Rene, 17(6), 804-811. 
  17. Foy, R. (2015). Partner SHIPS: Aligning Your Department with Administration for Smooth Sailing. Neurodiagnostic Journal, 55(1), 25-35. 
  18. Kalisch, B. J., Curley, M., & Stefanov, S. (2007). An intervention to enhance nursing staff teamwork and engagement. Journal of Nursing Administration, 37(2), 77-84. 
  19. Kearney, A., Grainger, P., Chubbs, K., & Downey, J. (2016). Survey of Managers Regarding Nurses' Performance of Nonnursing Duties. Journal of Nursing Administration, 46(7), 379-384. 
  20. Knudsen, C., & Bertelsen, P. S. (2021). Data Work in Health Care: The Case of Medical Secretaries [Article]. Studies in health technology and informatics, 286, 60-64. https://doi.org/10.3233/SHTI210638 
  21. Kudo, Y., Kido, S., Shahzad, M. T., Yoshimura, E., Shibuya, A., & Aizawa, Y. (2011). Work motivation for Japanese nursing assistants in small- to medium-sized hospitals. The Tohoku journal of experimental medicine, 225(4), 293-300. http://dx.doi.org/10.1620/tjem.225.293
  22. Liljamo, P., Lav, er, P., & Kejonen, P. (2016). Determining Optimal Nursing Resources in Relation to Functions During the Oulu Relation to Functions During the Oulu Management Project. Studies in Health Technology & Informatics, 225, 3-7. 
  23. Locke, R., Leach, C., Kitsell, F., & Griffith, J. (2011). The impact on the workload of the Ward Manager with the introduction of administrative assistants. Journal of nursing management, 19(2), 177-185. 
  24. Mericle, J., Haut, C., & Jones, P. (2023). Promoting nurse manager professional well-being. JONA: The Journal of Nursing Administration, 53(1), 47-56.
  25. Michel, L., Waelli, M., Allen, D., & Minvielle, E. (2017). The content and meaning of administrative work: a qualitative study of nursing practices. Journal of Advanced Nursing (John Wiley & Sons, Inc.), 73(9), 2179-2190. 
  26. Mortelmans, D. (2017). Kwalitatieve analyse met NVivo (2e editie). Acco.
  27. Moynihan, D., & Herd, P. (2010). Red tape and Democracy: How rules affect citizenship rights. The American review of public administration, 40(6), 654-670.
  28. Muylaert, J., Bauwens, R., Audenaert, M., & Decramer, A. (2022). Reducing red tape’s negative consequences for leaders: the buffering role of autonomous motivation. Frontiers in Psychology, 14,1.
  29. Nguyen, T. T. H., Phung, H. T., & Bui, A. T. M. (2022). Applying the workload indicators of staffing needs method in nursing health workforce planning: evidences from four hospitals in Vietnam. Human resources for health, 19, 1-8. 
  30. Nurmeksela, A., Zedreck Gonzalez, J. F., Kinnunen, J., & Kvist, T. (2021). Components of the Magnet® model provide structure for the future vision of nurse managers' work: A qualitative perspective of nurse managers. Journal of Nursing Management (John Wiley & Sons, Inc.), 29(7), 2028-2036. 
  31. Patton, M.Q. (1999). Enhancing the quality and credibility of qualitative analysis. Health Services Research, 34, 1189-208.
  32. Pattton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3e editie). Sage Publications. 
  33. Rainy, H.G., & Bozeman, B. (2000). Comparing public and private organizations: Empirical research and the power of the a priori. Journal of public administration research and theory, 10(2), 447-469.
  34. Seago, J. A., & Faucett, J. (1997). Job strain among registered nurses and other hospital workers. JONA: The Journal of Nursing Administration, 27(5), 19-25. 
  35. Soewardi, H., & Kusuma, S. R. (2019). Workload Analysis and Improvement of the Nurses Duty in the Hospital 
  36. Thun, S., Halsteinli, V., & Lovseth, L. (2018). A study of unreasonable illegitimate tasks, administrative tasks, and sickness presenteeism amongst Norwegian physicians: an everyday struggle? BMC health services research, 18
  37. Top, M., & Gider, O. (2013). Interaction of organizational commitment and job satisfaction of nurses and medical secretaries in Turkey. International Journal of Human Resource Management, 24(3), 667-683. 
  38. WHO. (2020). State of the World’s Nursing 2020: investing in education, jobs and leadership. Geraadpleegd op 3 april 2022, van https://www.who.int/publications/i/item/9789240003279 .
Download scriptie (3.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Prof.dr. Frank Vermassen, prof.dr. Melissa De Regge