Reisprogramma’s zijn kijkcijferkanonnen in Vlaanderen. Dankzij paradepaardjes als ‘Reizen Waes’ en ‘Dwars door de Middellandse zee’, zitten er immers gemakkelijk zo’n miljoen kijkers aan hun scherm(en) gekluisterd. Deze programma’s verrijken de culturele horizon van veel Vlamingen, maar doen ze de bestemmingen die ze afbeelden wel recht aan?
Een presentator die spreekt met een tussentaaltje, een mooi dronebeeld van een uitgestrekte vallei, en een heroïsch deuntje op de achtergrond. Is dit dé succesformule voor een kijkcijferkanon in Vlaanderen? Met 1,5 miljoen kijkers voor ‘Dwars door de Middellandse Zee’, 1 miljoen voor ‘Reizen Waes’, en 800.000 voor de ‘Mosterd van Meus’, zou je al snel denken van wel.
Ook de Vlaamse zenders hebben dat in de gaten. Ze investeren massaal in dit soort reportages, met als gevolg dat er ook in 2025 een hele reeks reisprogramma's op antenne zullen komen. Maar ondanks de enorme populariteit, is het genre niet onbesproken.
Polariserend of perspectiefverbredend?
Er zijn twee kampen in het onderzoek naar reisprogramma’s. Aan de ene kant zijn er tegenstanders die argumenteren dat het genre vaak vervalt in een wij/zij-denken. ‘Vreemde’ culturen zouden als ‘slecht en onderontwikkeld’ worden afgeschilderd, terwijl de cultuur van de kijker als ‘goed en modern’ wordt afgebeeld.
Het genre vervalt in een wij/zij denken
Andere onderzoekers onderschrijven dan weer de de maatschappelijke meerwaarde van het genre. Zij menen dat reisreportages intercultureel bewustzijn kunnen versterken, omdat ze ons laten kennismaken met culturen die ver van ons bed liggen.
In tegenstelling tot de enorme boom aan reisprogramma’s in de voorbije jaren, zit het bijhorende onderzoeksgebied al een tijdje in het slop. Er wordt weinig onderzoek gepubliceerd en de weinige studies die het daglicht zien, focussen vaak enkel op Engelstalige televisiemarkten. In een poging om het onderzoeksveld nieuw leven in te blazen, onderzocht ik drie Vlaamse reisprogramma’s (Reizen Waes, Dwars door de Middellandse Zee, en Dwars door Oceanië). Ik analyseerde hoe de programma’s hun bestemmingen afbeelden en praatte met enkele televisiemakers die betrokken waren bij de productie van deze programma’s. Op basis hiervan vielen twee merkwaardige trends op.
Entertainment of educatie?
Ten eerste voelen reisprogrammamakers veel druk om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Om de televisie-industrie draaiende te houden, is er immers geld nodig en dat geld is te vinden in de ogen van het publiek. .
Reisprogrammamakers gaan daarom op zoek naar manieren om de aandacht van kijkers te trekken én te behouden. Met een populaire presentator in zee gaan en zoeken naar sensationele verhalen is hun go-to strategie geworden. Hoewel deze aanpak resultaten boekt, zijn er ook risico’s aan verbonden. Door een Vlaamse presentator als hoofdpersonage te laten optreden, verdwijnt het perspectief van de lokale bevolking naar de achtergrond. Bovendien zorgt de zoektocht naar sensatie er soms voor dat culturele stereotypen worden opgezocht.
"Ik voel een nekschot aankomen!"
Een goed voorbeeld hiervan is een aflevering van het reisprogramma Reizen Waes over Azerbeidzjan. Ongeveer halverwege de aflevering bezoekt presentator Tom Waes een traditioneel Azerbeidzjaanse spa. Er wordt direct gesuggereerd dat het wellnessoord, waar op het eerste gezicht niet mis mee lijkt te zijn, maffioze zaakjes zou verbergen. Tom gniffelt, strategisch buiten het gehoorveld van zijn Azerbeidzjaanse gids, dat hij “een nekschot voelt aankomen”.
Bovendien klinkt op de achtergrond een lied uit de film ‘Grand Hotel Budapest’. En laat dat nu juist een film zijn die gaat over een Oost- Europese man die wordt beschuldigd van moord. De scènes die volgen, versterken het ‘louche’ imago van de spa. De 1.668.515 miljoen Vlamingen die de aflevering live bekeken, kregen door deze beeldvorming een stereotiep en negatief beeld van het land.
Een gefakete realiteit?
Is de ‘modale Vlaming’ slim genoeg om zulke stereotiepe scènes met een korreltje zout te nemen?”. Er is wel degelijk reden tot bezorgdheid. Eerder onderzoek wijst immers uit dat kijkers non-fictie televisieprogramma’s vaak automatisch als waarheidsgetrouw aannemen. Het beeld dat uiteindelijk op tv komt, is echter het resultaat van heel wat keuzes, en dus niet per se een afspiegeling van de werkelijkheid. Afhankelijk van welke camerastandpunten, muziek, verhaallijnen en shots er zijn gekozen, wordt een nieuwe ‘televisiewerkelijkheid’ gecreëerd die volledig in de handen ligt van de programmamakers.
Het beeld dat op tv komt is het resultaat van keuzes
Reisprogrammamakers gebruiken filmische technieken om een gevoel van authenticiteit op te wekken bij het publiek, bijvoorbeeld bewust slordig filmen of backstage beelden tonen. Dit kan problemen veroorzaken wanneer ze een nieuwe ‘televisiewerkelijkheid’ creëren waarin ‘vreemde’ culturen worden gestereotypeerd. Het gevoel van authenticiteit dat wordt opgewekt, verbergt immers dat de inhoud een bewuste constructie is van de makers. Kijkers kunnen de gesimplificeerde en gestereotypeerde beelden als ‘de waarheid’ aannemen, wat tot negatieve attitudes ten opzichte van de geportreteerde bevolkingen kan leiden.
En hoe lossen we dat op?
Reisprogrammamakers zijn zich gelukkig wel bewust van de bovenstaande gevaren en proberen ze dan ook zoveel mogelijk te counteren.
Zo laten ze hun afleveringen voor uitzending controleren door lokale gidsen en proberen ze andere perspectieven aan te nemen. Toch is het nodig dat reisprogrammamakers kritischer kijken naar hun reportages, want stereotiepe en polariserende afbeeldingen blijven nog te vaak aanwezig in Vlaamse reisprogramma’s.
Dé juiste manier bestaat niet
Dé juiste manier om andere culturen af te beelden bestaat niet, maar meer spreektijd aan locals geven of bewustzijn over de gemaaktheid van reisprogramma’s bij kijkers aanwakkeren, zouden al stappen in de goede richting zijn. Het belangrijkste is echter dat televisiemakers blijven nadenken over de impact van hun programma’s op de mensen die ze afbeelden en het publiek dat ze ermee bereiken.
Alcoff, L. (1991). The Problem of Speaking for Others. Cultural Critique, 20, 5–32. https://doi.org/10.2307/1354221
Banks, M. (2012). True to Life: Authenticity and the Photographic Image. In T. Fillitz & A. J. Saris (Eds.), Debating authenticity (pp. 160-175). Berghann Books. https://doi.org/10.1515/9780857454973
Barker, M. (2024). Higher Truths and so-called lies: Documentary’s animated authenticity. Visual anthropology Review, 1–14. https://doi.org/10.1111/var.12315
Beltrán, M. (2018). Representation. In M. Kackman & M. C. Kearney (Eds.), The Craft of Criticism Critical Media Studies in Practice (1st ed., pp. 97–108). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315879970
Bernard, S. (2007). Documentary Storytelling: Making Stronger and More Dramatic Nonfiction Films (2nd ed.). Elsevier. https://doi.org/10.4324/9780080469270
Braun, V., Clarke, V., & Terry, G. (2014). Thematic analysis. In P. Rohleder & A. Lyons (Eds.), Qualitative research in clinical and health psychology (pp.95-113). Palgrave Macmillan
Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589–597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806
Brewer, P. R., Graf, J., & Willnat, L. (2003). Priming or Framing Media Influence on Attitudes toward Foreign Countries. The International Communication Gazette, 65(6), 493–508. https://doi.org/10.1177/0016549203065006005
Brons, L. L. (2015). Othering, an analysis. Transcience, 6(1), 69–90. https://dx.doi.org/10.17613/M6V968
Caton, K., & Santos, C. A. (2008). Closing the hermeneutic circle? photographic encounters with the other. Annals of Tourism Research, 35(1), 7-26. https://doi.org/10.1016/j.annals.2007.03.014
CIM. (2024, April 16). TV. https://www.cim.be/nl/televisie?type=daily&date=2022-11-6®ion=north
Cocking, B. (2009). Travel Journalism: Europe imagining the Middle East. Journalism Studies, 10(1), 54–68. https://doi.org/10.1080/14616700802560500
Cocking, B. (2014). ‘Out there’: Travel Journalism and the Negotiation of Cultural Difference. In F. Hanusch & E. Fürsich (Eds.), Travel Journalism (pp. 176–192). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137325983_10
Cooke-Jackson, A., & Hansen, K. E. (2008). Appalachian Culture and Reality tv: The Ethical Dilemma of Stereotyping Others. Journal of Mass Media Ethics, 23(3), 183–200. https://doi.org/10.1080/08900520802221946
Coupland, N. (2010). ‘Other’ representation. In J. Jaspers, J. Östman, & J. Verschueren (Eds.), Society and language use (pp. 241–260). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/hoph.7
Daye, M. (2005). Mediating Tourism: An analysis of the Carribean holiday experience in the UK national press. In D. Crouch, R. Jackson, & F. Thompson (Eds.), The media and the tourist imagination (1st ed., pp. 14–25). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203139295
de Beauvoir, S. (1949). Le deuxième sexe. Éditions Gallimard.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research (5th ed.). SAGE
Derrida, J. (1967). De la grammatologie. Les Éditions de Minuit
de Saussure, F. (1916). Cours de linguistique générale. Éditions Payot & Rivages
DeVault, M. L. (1997). Personal writing in social sciences :issues of production and implementation. In R. Hertz (Ed.), Reflexivity and Voice (pp. 216–229). SAGE
Dhaenens, F., & Van Bauwel, S. (2022). Textual analysis: a practical introduction to studying texts in media and cultural studies. In P. Stevens (Ed.), Qualitative data analysis: key approaches (pp. 271–292). SAGE
Dickinson, I. (2011). Africa in travel journalism: a postcolonial comparative study in the travel magazines Getaway, Africa geographic and Travel Africa. LAP LAMBERT Academic Publishing.
Dovey, J. (2003). Camcorder cults. In R.C. Allen & A. Hill (Eds.), The television studies reader (pp. 557–568). Routledge.
Dunn, D. (2005). We are not here to make film about Italy, we are here to make a film about ME…. In D. Crouch, R., Jackson, & F. Thompson (Eds.), The Media & the Tourist Imagination (pp. 154–169). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203139295
Dutton, D. (2003). Authenticity in art. In J. Levinson (Ed.), The Oxford handbook of aesthetics (pp. 258–274). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199279456.003.0014
Echtner, C. M., & Prasad, P. (2003). The Context of Third World Tourism Marketing. Annals of Tourism Research, 30(3), 660–682. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(03)00045-8
Eitzen, D. (2018). The Duties of Documentary in a Post-Truth Society. In C. Brylla & M. Kramer (Eds.), Cognitive Theory and Documentary Film (pp. 93–111). Palgrave Macmillan.
Fanon, F. (1952). Peau noire, masques blancs. Éditions du Seuil
Finlay, L. (2021). Thematic analysis: the ‘Good’, the ‘Bad’ and the ‘Ugly’. Qualitative research in Psychotherapy, 11, 103-116
Foucault, M. (1966). Les Mots et les choses: Une archéologie des sciences humaines. Éditions Gallimard
Frenkel, M., & Shenha, Y. (2006). From binarism back to hybridity: a postcolonial reading of management and organization. Organization studies, 27(6), 855–876. https://doi.org/10.1177/0170840606064086
Fürsich, E. (2002a). Packaging Culture: The potential and Limitations of Travel Programs on Global Television. Communication Quarterly, 50(2), 204–226. https://doi.org/10.1080/01463370209385657
Fürsich, E. (2002b). How can global journalists represent the ‘Other’?: A critical assessment of the cultural studies concept for media practice. Journalism, 3(1), 57–84. https://doi.org/10.1177/146488490200300102
Fürsich, E. (2010). Media and the representation of Others. International Social Science Journal, 61(199), 113–130. https://doi.org/10.1111/j.1468-2451.2010.01751.x
Fürsich, E., & Kavoori, A. P. (2001). Mapping a critical framework for the study of travel journalism. International Journal of Cultural Studies, 4(2), 149–171. https://doi.org/10.1177/136787790100400202
Fürsich, E., & Robins, M. B. (2004). Visiting Africa: Constructions of Nation and Identity on Travel Websites. Journal of Asian and African Studies, 39(1–2), 133–152. https://doi.org/10.1177/0021909604048255
Galasiński, D., & Jaworski, A. (2003). Representations of Hosts in Travel Writing: The Guardian Travel Section. Journal of Tourism and Cultural Change, 1(2), 131–149. https://doi.org/10.1080/14766820308668164
Garland, E., & Gordon, R. J. (1999). The authentic (un)authentic: Bushman Anthrotourism. Visual Antropology, 12(2-3), 267–287. https://doi.org/10.1080/08949468.1999.9966777
Hall, S. (1997). The Spectacle of the ‘Other’. In S. Hall (Ed.), Representation: cultural representations and signifying practices (pp. 223–291). Sage Publications
Hall, S. (2001). Foucault: Power, Knowledge and Discourse. In M. Wetherell, S. Taylor, & S. J. Yates (Eds.), Discourse, Theory and Practice (pp. 72–82). Sage Publications
Hanefors, M., Mossberg, L. (2002). TV travel shows: A pre-taste of the destination. Journal of Vacation Marketing, 8(3), 235–246. https://doi.org/10.1177/135676670200800303
Hanusch, F. (2009). Taking travel journalism seriously: Suggestions for scientific inquiry into a neglected genre. In T. Flew (Ed.), Communication, Creativity and Global Citizenship: Refereed Proceedings of the Australian and New Zealand Communication Association Conference 2009 (pp. 623–636). Australian and New Zealand Communication Association.
Hanusch, F. (2010). The Dimensions of Travel Journalism: Exploring new fields for journalism research beyond the news. Journalism Studies, 11(1), 68–82. https://doi.org/10.1080/14616700903290569
Hanusch, F. (2012). A profile of Australian travel journalists’ professional views and ethical standards. Journalism, 13(5), 668–686. https://doi.org/10.1177/1464884911398338
Havens, T., Lotz, A. D., & Tinic, S. (2009). Critical Media Industry Studies: A Research Approach. Communication, Culture & Critique, 2(2), 234–253. https://doi.org/10.1111/j.1753-9137.2009.01037.x
Healy, C. (2013). When we look at pictures: Travel television and the intimacy of companion memory. Memory studies, 6(3). 262–273. https://doi.org/10.1177/1750698013482645
Hill-James, C. R. (2006). Citizen Tourist: Newspaper Travel Journalism's Responsibility to Its Audience [Master dissertations,Queensland University of Technology]. QUT ePrints. https://eprints.qut.edu.au/16304/1/Candeeda_Hill-James_Thesis.pdf
Jansson, A. (2002). Spatial Phantasmagoria: The Mediatization of Tourism Experience. European Journal of Communication, 17(4), 429–443. https://doi.org/10.1177/02673231020170040201
Jasim, A. N., & Said, S. B. H. M. (2022). The Postcolonial Subsumption of Lacan’s o/Other Embedded in The American Granddaughter. Theory and Practice in Language Studies, 12(10), 2084–2089. https://doi.org/10.17507/tpls.1210.15
Jaworski, A., Ylänne-McEwen, V., Thurlow, C., & Lawson, S. (2003a). Social roles and negotiation of status in host-tourist interaction: A view from British television holiday programmes. Journal of Sociolinguistics, 7(2), 135–164. https://doi.org/10.1111/1467-9481.00217
Jaworski, A., Thurlow, C., Lawson., S., & Ylänne-McEwen, V. (2003b). Languages in Tourist Destinations: A View from British TV Holiday Programmes. Language Awareness, 12(1). 5–29. https://doi.org/10.1080/09658410308667063
Jensen, S. Q. (2011). Othering, identity formation and agency. Qualitative Studies, 2(2), 63–78. https://doi.org/10.7146/qs.v2i2.5510
Kim, S. M. (2020). Korean Reality Television-Travel Shows in Constructing Latin American Cultural Identities (2010-present). In J. Lu & M. Camps (Eds.), Transpacific Literary and Cultural Connections (pp. 161–183). Palgrave macmillan
Korte, B., & Sennefelder, A. K. (2022). Introduction. In B. Korte & A. K. Sennefelder (Eds.), Travel, Writing and the Media (pp. 1–13). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003056133
Lacan, J. (1966). Écrits. Éditions du Seuil
Lischke, J. (2006). Reisejournalisten: Akteure im Spannungsfeld [Master Disseration, University of Munich]. GRIN. https://www.grin.com/document/206516
Lisle, D. (2006). The global politics of contemporary travel writing. Cambridge University Press.
Lopriore, L. (2015). Being There: Travel Documentaries. Iperstoria, 6, 216–228. https://doi.org/10.13136/2281-4582/2015.i6.300
Lutz, C. A., & Collins, J. A. (1993). Reading National Geographic. University of Chicago Press.
Maguire, M., & Delahunt, B. (2017). Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars. AISHE-J: The All Ireland Journal of Teaching & Learning in Higher Education, 9(3).
Malterud, K., Siersma, V. D., & Guassora, A. D. (2016). Sample size in Qualitative Interview Studies: Guided by Information Power. Qualitative Health Research, 26(13), 1–8. https://doi.org/10.1177/1049732315617444
McKinnon, A. (2019). Travel journalists as cultural mediators: A qualitative discourse on the ‘othering’ of Anthony Bourdain’s Parts Unknown. In L. Vodanovic (Ed.), Lifestyle Journalism (1st ed., pp. 65–76). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351123389
Morgan, N., & Pritchard, A. (1998). Tourism promotion and power: Creating images, creating identities. John Wiley
Nadin, S., & Cassell, C. (2006). The use of a research diary as a tool for reflexive practice: Some reflections from management research. Qualitative Research in Accounting & Management, 3(3), 208–217. https://doi.org/10.1108/11766090610705407
Nash, K. (2011). Documentary-for-the-Other: Relationships, Ethics and (Observational) Documentary. Journal of Mass Media Ethics, 26(3), 224–239. https://doi.org/10.1080/08900523.2011.581971
Natow, R. S. (2019). The use of triangulation in qualitative studies employing elite interviews. Qualitative Studies, 20(2), 160–173. https://doi.org/10.1177/1468794119830077
Nichols, B. (1991). Representing Reality. Indiana University Press
Neuendorf, K. A., & Kumar, A. (2015). Content Analysis. The International Encyclopedia of Political Communication (pp. 1–10). In G. Mazzoleni (Ed.). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118541555
Nurullah, A. S. (2010). Portrayal of Muslims in the media: “24” and the ‘Othering’ process. International Journal of Human Sciences, 7(1), 1021–1046.
Nygren, A. (2006). Representation of Tropical Forest and Tropical Forest-Dwellers in Travel Accounts of “National Geographic. Environmental values, 15(4), 505–525. https://doi.org/10.3197/096327106779116140
Palmer, L. M. (2013). “Travelling to Dangerous and Far-Flung Locales”: Representations of the Other in Web-Based Travel Journalism [Master dissertation, University of Colorado Boulder]. CU Scholar.
https://scholar.colorado.edu/concern/graduate_thesis_or_dissertations/q…;
Peters, M. A. (2007). The Humanities in Deconstruction: Raising the question of the postcolonial university. ACCESS, 26(1), 1–10.
Powell, L. (2002). Offensive Travel Documentaries on Japanese Television: Secret Region and Japan!! And World Tearful Sojourn Diary. Visual Anthropology, 15(1), 65–90. https://doi.org/10.1080/08949460210642
Raats, T., & Donders, K. (2020). Television Distribution in Flanders: Who Takes the Lead and Is Content Always King?. In P. Szczepanik, P. Zahradka, J. Macek, & P. Stepan (Eds.), Digital Peripheries (pp. 125–143). Springer
Richardson, L., & St Pierre, E. A. (2005). Writing: a method of inquiry. In N. K. Denizen & Y. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (pp. 959–978). Sage Publications
Rothenberg, T. Y. (1994). Voyeurs of Imperialism: The National Geographic Magazine before World War II. In A. Godlewska & N. Smith (Eds.), Geography and Empire (pp. 155–72). Blackwell
Said, E. (1978). Orientalism. Pantheon Books
Saldaña, J. (2013). The Coding Manual for Qualitative Researchers. SAGE.
Salumu, T. (2017, April 16). Vergeet ‘Reizen Waes’: “In Albanië lopen ze echt meer met kalasjnikovs rond”. Het Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170415_02835823
Santos, C. (2004). Framing Portugal: Representational dynamics. Annals of Tourism Research, 31(1),122–138. https://doi.org/10.1016/j.annals.2003.08.005
Santos, C. (2006). Cultural politics in contemporary travel writing. Annals of Tourism Research, 33(3), 624–644. https://doi.org/10.1016/j.annals.2006.03.012
Savolainen, R. (2022). Infotainment as a hybrid of information and entertainment: a conceptual analysis. Journal of Documentation, 78(4), 953–970. https://doi.org/10.1108/JD-08-2021-0169
Sewell, W. (2008). The concept(s) of culture. In T. Oakes & P. L. Price (Eds.), The Cultural Geography Reader (1st ed., pp.35–61). Routledge
Sharma, B. K. (2018). Discursive representation of difference and multilingualism in Himalaya with Michael Palin. International Journal of multilingualism, 16(3), 1–18. https://doi.org/10.1080/14790718.2018.1431239
Spivak, G. C. (1985). The Rani of Sirmur: An Essay in Reading the Archives. History and Theory, 24(3), 247–272. https://doi.org/10.2307/2505169
Sterckx, J. (2015). Backward, Authentic, Sensual: The Image of Central and Eastern Europe in Dutch Television Programmes (2007-2010). In J. Engelbrechtová (Ed.), DutchFlemish-Central European Relations Chapters from Cultural Relations between North-West and East-Central Europe (pp. 118–131). Palacký University in Olomouc.
Tavares, D. J. S. (2004). The representation of Mongolia in contemporary travel writing [Master dissertation, University of Ottowa]. Uottowa. https://ruor.uottawa.ca/items/47c0e4f5-0207-45e8-b9f5-499d87e6ff01
te Walvaart, M., Leurs, K., Van den Bulck, H., & Dhoest, A. (2016). Kosmopolitische verbeeldingen in het Nederlandse buitenlandprogramma Metropolis: een productieanalyse. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 44(1), 46–62. https://doi.org/10.5117/2016.044.001.004
Theodossopoulos, D. (2013). Introduction Laying claim to authenticity: Five Anthropological Dilemma’s. Anthropological Quarterly, 86(2), 337–360.
Thomas, N. (1994). Colonialism’s Culture: Anthropology, Travel, and Government. Princeton University Press
Thomas-Olalde, O., & Velho, A. (2011). Othering and Its Effects: Exploring the Concept. In H. Niedrig & C. Ydesen (Eds.), Writing Postcolonial Histories of Intercultural Education (pp. 27–51). Peter Lang. https://doi.org/ 10.3726/978-3-653-02004-5
Tracy, S. (2010). Qualitative Quality Eight “Big Tent” Criteria for Excellent Qualitative Research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837–851. https://doi.org/ 10.1177/1077800410383121
UNESCO (2022). UNESCO World Conference on Cultural Policies and Sustainable Development –MONDIACULT 2022 (Report No. MONDIACULT-2022/CPD/6). https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2022/10/6.MO…
Urry, J. (2002). The Tourist Gaze (2nd ed.). SAGE
Vanner, C. (2015). Positionality at the Center: Constructing an Epistemological and Methodological Approach for a Western Feminist Doctoral Candidate Conducting Research in the Postcolonial. International Journal of Qualitative Methods, 14(4), 1–12. https://doi.org/10.1177/1609406915618094
Van Pelt, T. (2000). Otherness. Postmodern Culture, 10(2). https://doi.org/10.1353/pmc.2000.0009
Varpio, L., Ajjawi, R., Monrouwe, L. V., O’Brien, B. C., Rees, E. C. (2017). Shedding the cobra effect: problematising the thematic emergence, triangulation, saturation and member checking. Medical education, 51(1), 40–50. https://doi.org/10.1111/medu.13124
VRT International. (2024, May 7). Mission & Values. https://www.vrtinternational.com/about/mission-and-values
Waade, A. M. (2009). Travel series as TV Entertainment: Genre characteristics and touristic views on foreign countries. MedieKultur Journal of media and communication research, 25(46), 100–116. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v25i46.505
Yan, G., & Santos, C. (2009). “China Forever” tourism discourses and Self-Orientalism. Annals of Tourism Research, 36(2), 295–315. https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.01.003
Ziaee, A., Lee, J-S., van Sterkenburg, J., & van Hilvoorde, I. (2024). Media and representation of others: Case of Iran in the 2020 Tokyo Olympics. European Journal for Sport and Society, 0(0), 1–18. https://doi.org/10.1080/16138171.2024.2345950