De wereld rond in 45 minuten: hoe beelden Vlaamse reisprogramma’s ‘vreemde’ culturen af?

Hannah
Boen

Reisprogramma’s zijn kijkcijferkanonnen in Vlaanderen. Dankzij paradepaardjes als ‘Reizen Waes’ en ‘Dwars door de Middellandse zee’, zitten er immers gemakkelijk zo’n miljoen kijkers aan hun scherm(en) gekluisterd. Deze programma’s verrijken de culturele horizon van veel Vlamingen, maar doen ze de bestemmingen die ze afbeelden wel recht aan?

 

Een presentator die spreekt met een tussentaaltje, een mooi dronebeeld van een uitgestrekte vallei, en een heroïsch deuntje op de achtergrond. Is dit dé succesformule voor een kijkcijferkanon in Vlaanderen? Met 1,5 miljoen kijkers voor ‘Dwars door de Middellandse Zee’, 1 miljoen voor ‘Reizen Waes’, en 800.000 voor de ‘Mosterd van Meus’, zou je al snel denken van wel.

Ook de Vlaamse zenders hebben dat in de gaten. Ze investeren massaal in dit soort reportages, met als gevolg dat er ook in 2025 een hele reeks reisprogramma's op antenne zullen komen. Maar ondanks de enorme populariteit, is het genre niet onbesproken.

 

Polariserend of perspectiefverbredend?

Er zijn twee kampen in het onderzoek naar reisprogramma’s. Aan de ene kant zijn er tegenstanders die argumenteren dat het genre vaak vervalt in een wij/zij-denken. ‘Vreemde’ culturen zouden als ‘slecht en onderontwikkeld’ worden afgeschilderd, terwijl de cultuur van de kijker als ‘goed en modern’ wordt afgebeeld.

Het genre vervalt in een wij/zij denken

Andere onderzoekers onderschrijven dan weer de de maatschappelijke meerwaarde van het genre. Zij menen dat reisreportages intercultureel bewustzijn kunnen versterken, omdat ze ons laten kennismaken met culturen die ver van ons bed liggen.

In tegenstelling tot de enorme boom aan reisprogramma’s in de voorbije jaren, zit het bijhorende onderzoeksgebied al een tijdje in het slop. Er wordt weinig onderzoek gepubliceerd en de weinige studies die het daglicht zien, focussen vaak enkel op Engelstalige televisiemarkten. In een poging om het onderzoeksveld nieuw leven in te blazen, onderzocht ik drie Vlaamse reisprogramma’s (Reizen Waes, Dwars door de Middellandse Zee, en Dwars door Oceanië). Ik analyseerde hoe de programma’s hun bestemmingen afbeelden en praatte met enkele televisiemakers die betrokken waren bij de productie van deze programma’s. Op basis hiervan vielen twee merkwaardige trends op.

 

Entertainment of educatie?

Ten eerste voelen reisprogrammamakers veel druk om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Om de televisie-industrie draaiende te houden, is er immers geld nodig en dat geld is te vinden in de ogen van het publiek. .

Reisprogrammamakers gaan daarom op zoek naar manieren om de aandacht van kijkers te trekken én te behouden. Met een populaire presentator in zee gaan en zoeken naar sensationele verhalen is hun go-to strategie geworden. Hoewel deze aanpak resultaten boekt, zijn er ook risico’s aan verbonden. Door een Vlaamse presentator als hoofdpersonage te laten optreden, verdwijnt het perspectief van de lokale bevolking naar de achtergrond. Bovendien zorgt de zoektocht naar sensatie er soms voor dat culturele stereotypen worden opgezocht.

 "Ik voel een nekschot aankomen!"

Een goed voorbeeld hiervan is een aflevering van het reisprogramma Reizen Waes over Azerbeidzjan. Ongeveer halverwege de aflevering bezoekt presentator Tom Waes een traditioneel Azerbeidzjaanse spa. Er wordt direct gesuggereerd dat het wellnessoord, waar op het eerste gezicht niet mis mee lijkt te zijn, maffioze zaakjes zou verbergen. Tom gniffelt, strategisch buiten het gehoorveld van zijn Azerbeidzjaanse gids, dat hij “een nekschot voelt aankomen”.

Bovendien klinkt op de achtergrond een lied uit de film ‘Grand Hotel Budapest’. En laat dat nu juist een film zijn die gaat over een Oost- Europese man die wordt beschuldigd van moord. De scènes die volgen, versterken het ‘louche’ imago van de spa. De 1.668.515 miljoen Vlamingen die de aflevering live bekeken, kregen door deze beeldvorming een stereotiep en negatief beeld van het land.

 

Een gefakete realiteit?

Is de ‘modale Vlaming’ slim genoeg om zulke stereotiepe scènes met een korreltje zout te nemen?”. Er is wel degelijk reden tot bezorgdheid. Eerder onderzoek wijst immers uit dat kijkers non-fictie televisieprogramma’s vaak automatisch als waarheidsgetrouw aannemen. Het beeld dat uiteindelijk op tv komt, is echter het resultaat van heel wat keuzes, en dus niet per se een afspiegeling van de werkelijkheid. Afhankelijk van welke camerastandpunten, muziek, verhaallijnen en shots er zijn gekozen, wordt een nieuwe ‘televisiewerkelijkheid’ gecreëerd die volledig in de handen ligt van de programmamakers.

Het beeld dat op tv komt is het resultaat van keuzes

Reisprogrammamakers gebruiken filmische technieken om een gevoel van authenticiteit op te wekken bij het publiek, bijvoorbeeld bewust slordig filmen of backstage beelden tonen. Dit kan problemen veroorzaken wanneer ze een nieuwe ‘televisiewerkelijkheid’ creëren waarin ‘vreemde’ culturen worden gestereotypeerd. Het gevoel van authenticiteit dat wordt opgewekt, verbergt immers dat de inhoud een bewuste constructie is van de makers. Kijkers kunnen de gesimplificeerde en gestereotypeerde beelden als ‘de waarheid’ aannemen, wat tot negatieve attitudes ten opzichte van de geportreteerde bevolkingen kan leiden.

camera

En hoe lossen we dat op?

Reisprogrammamakers zijn zich gelukkig wel bewust van de bovenstaande gevaren en proberen ze dan ook zoveel mogelijk te counteren.

Zo laten ze hun afleveringen voor uitzending controleren door lokale gidsen en proberen ze andere perspectieven aan te nemen. Toch is het nodig dat reisprogrammamakers kritischer kijken naar hun reportages, want stereotiepe en polariserende afbeeldingen blijven nog te vaak aanwezig in Vlaamse reisprogramma’s.

Dé juiste manier bestaat niet

Dé juiste manier om andere culturen af te beelden bestaat niet, maar meer spreektijd aan locals geven of bewustzijn over de gemaaktheid van reisprogramma’s bij kijkers aanwakkeren, zouden al stappen in de goede richting zijn. Het belangrijkste is echter dat televisiemakers blijven nadenken over de impact van hun programma’s op de mensen die ze afbeelden en het publiek dat ze ermee bereiken.

Bibliografie

Alcoff, L. (1991). The Problem of Speaking for Others. Cultural Critique, 20, 5–32. https://doi.org/10.2307/1354221

Banks, M. (2012). True to Life: Authenticity and the Photographic Image. In T. Fillitz & A. J. Saris (Eds.), Debating authenticity (pp. 160-175). Berghann Books. https://doi.org/10.1515/9780857454973

Barker, M. (2024). Higher Truths and so-called lies: Documentary’s animated authenticity. Visual anthropology Review, 1–14. https://doi.org/10.1111/var.12315

Beltrán, M. (2018). Representation. In M. Kackman & M. C. Kearney (Eds.), The Craft of Criticism Critical Media Studies in Practice (1st ed., pp. 97–108). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315879970 

Bernard, S. (2007). Documentary Storytelling: Making Stronger and More Dramatic Nonfiction Films (2nd ed.). Elsevier. https://doi.org/10.4324/9780080469270

Braun, V., Clarke, V., & Terry, G. (2014). Thematic analysis. In P. Rohleder & A. Lyons (Eds.), Qualitative research in clinical and health psychology (pp.95-113). Palgrave Macmillan 

Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589–597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806

Brewer, P. R., Graf, J., & Willnat, L. (2003). Priming or Framing Media Influence on Attitudes toward Foreign Countries. The International Communication Gazette, 65(6), 493–508. https://doi.org/10.1177/0016549203065006005

Brons, L. L. (2015). Othering, an analysis. Transcience, 6(1), 69–90. https://dx.doi.org/10.17613/M6V968 

Caton, K., & Santos, C. A. (2008). Closing the hermeneutic circle? photographic encounters with the other. Annals of Tourism Research, 35(1), 7-26. https://doi.org/10.1016/j.annals.2007.03.014 

CIM. (2024, April 16). TV. https://www.cim.be/nl/televisie?type=daily&date=2022-11-6®ion=north 

Cocking, B. (2009). Travel Journalism: Europe imagining the Middle East. Journalism Studies, 10(1), 54–68. https://doi.org/10.1080/14616700802560500 

Cocking, B. (2014). ‘Out there’: Travel Journalism and the Negotiation of Cultural Difference. In F. Hanusch & E. Fürsich (Eds.), Travel Journalism (pp. 176–192). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137325983_10

Cooke-Jackson, A., & Hansen, K. E. (2008). Appalachian Culture and Reality tv: The Ethical Dilemma of Stereotyping Others. Journal of Mass Media Ethics, 23(3), 183–200. https://doi.org/10.1080/08900520802221946

Coupland, N. (2010). ‘Other’ representation. In J. Jaspers, J. Östman, & J. Verschueren (Eds.), Society and language use (pp. 241–260). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/hoph.7

Daye, M. (2005). Mediating Tourism: An analysis of the Carribean holiday experience in the UK national press. In D. Crouch, R. Jackson, & F. Thompson (Eds.), The media and the tourist imagination (1st ed., pp. 14–25). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203139295

de Beauvoir, S. (1949). Le deuxième sexe. Éditions Gallimard. 

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research (5th ed.). SAGE 

Derrida, J. (1967). De la grammatologie. Les Éditions de Minuit 

de Saussure, F. (1916). Cours de linguistique générale. Éditions Payot & Rivages 

DeVault, M. L. (1997). Personal writing in social sciences :issues of production and implementation. In R. Hertz (Ed.), Reflexivity and Voice (pp. 216–229). SAGE

Dhaenens, F., & Van Bauwel, S. (2022). Textual analysis: a practical introduction to studying texts in media and cultural studies. In P. Stevens (Ed.), Qualitative data analysis: key approaches (pp. 271–292). SAGE 

Dickinson, I. (2011). Africa in travel journalism: a postcolonial comparative study in the travel magazines Getaway, Africa geographic and Travel Africa. LAP LAMBERT Academic Publishing. 

Dovey, J. (2003). Camcorder cults. In R.C. Allen & A. Hill (Eds.), The television studies reader (pp. 557–568). Routledge.

Dunn, D. (2005). We are not here to make film about Italy, we are here to make a film about ME…. In D. Crouch, R., Jackson, & F. Thompson (Eds.), The Media & the Tourist Imagination (pp. 154–169). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203139295

Dutton, D. (2003). Authenticity in art. In J. Levinson (Ed.), The Oxford handbook of aesthetics (pp. 258–274). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199279456.003.0014

Echtner, C. M., & Prasad, P. (2003). The Context of Third World Tourism Marketing. Annals of Tourism Research, 30(3), 660–682. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(03)00045-8

Eitzen, D. (2018). The Duties of Documentary in a Post-Truth Society. In C. Brylla & M. Kramer (Eds.), Cognitive Theory and Documentary Film (pp. 93–111). Palgrave Macmillan. 

Fanon, F. (1952). Peau noire, masques blancs. Éditions du Seuil 

Finlay, L. (2021). Thematic analysis: the ‘Good’, the ‘Bad’ and the ‘Ugly’. Qualitative research in Psychotherapy, 11, 103-116

Foucault, M. (1966). Les Mots et les choses: Une archéologie des sciences humaines. Éditions Gallimard 

Frenkel, M., & Shenha, Y. (2006). From binarism back to hybridity: a postcolonial reading of management and organization. Organization studies, 27(6), 855–876. https://doi.org/10.1177/0170840606064086

Fürsich, E. (2002a). Packaging Culture: The potential and Limitations of Travel Programs on Global Television. Communication Quarterly, 50(2), 204–226. https://doi.org/10.1080/01463370209385657 

Fürsich, E. (2002b). How can global journalists represent the ‘Other’?: A critical assessment of the cultural studies concept for media practice. Journalism, 3(1), 57–84. https://doi.org/10.1177/146488490200300102 

Fürsich, E. (2010). Media and the representation of Others. International Social Science Journal, 61(199), 113–130. https://doi.org/10.1111/j.1468-2451.2010.01751.x 

Fürsich, E., & Kavoori, A. P. (2001). Mapping a critical framework for the study of travel journalism. International Journal of Cultural Studies, 4(2), 149–171. https://doi.org/10.1177/136787790100400202

Fürsich, E., & Robins, M. B. (2004). Visiting Africa: Constructions of Nation and Identity on Travel Websites. Journal of Asian and African Studies, 39(1–2), 133–152. https://doi.org/10.1177/0021909604048255

Galasiński, D., & Jaworski, A. (2003). Representations of Hosts in Travel Writing: The Guardian Travel Section. Journal of Tourism and Cultural Change, 1(2), 131–149. https://doi.org/10.1080/14766820308668164

Garland, E., & Gordon, R. J. (1999). The authentic (un)authentic: Bushman Anthrotourism. Visual Antropology, 12(2-3), 267–287. https://doi.org/10.1080/08949468.1999.9966777

Hall, S. (1997). The Spectacle of the ‘Other’. In S. Hall (Ed.), Representation: cultural representations and signifying practices (pp. 223–291). Sage Publications

Hall, S. (2001). Foucault: Power, Knowledge and Discourse. In M. Wetherell, S. Taylor, & S. J. Yates (Eds.), Discourse, Theory and Practice (pp. 72–82). Sage Publications 

Hanefors, M., Mossberg, L. (2002). TV travel shows: A pre-taste of the destination. Journal of Vacation Marketing, 8(3), 235–246. https://doi.org/10.1177/135676670200800303

Hanusch, F. (2009). Taking travel journalism seriously: Suggestions for scientific inquiry into a neglected genre. In T. Flew (Ed.), Communication, Creativity and Global Citizenship: Refereed Proceedings of the Australian and New Zealand Communication Association Conference 2009 (pp. 623–636). Australian and New Zealand Communication Association. 

Hanusch, F. (2010). The Dimensions of Travel Journalism: Exploring new fields for journalism research beyond the news. Journalism Studies, 11(1), 68–82. https://doi.org/10.1080/14616700903290569 

Hanusch, F. (2012). A profile of Australian travel journalists’ professional views and ethical standards. Journalism, 13(5), 668–686. https://doi.org/10.1177/1464884911398338

Havens, T., Lotz, A. D., & Tinic, S. (2009). Critical Media Industry Studies: A Research Approach. Communication, Culture & Critique, 2(2), 234–253. https://doi.org/10.1111/j.1753-9137.2009.01037.x

Healy, C. (2013). When we look at pictures: Travel television and the intimacy of companion memory. Memory studies, 6(3). 262–273. https://doi.org/10.1177/1750698013482645

Hill-James, C. R. (2006). Citizen Tourist: Newspaper Travel Journalism's Responsibility to Its Audience [Master dissertations,Queensland University of Technology]. QUT ePrints. https://eprints.qut.edu.au/16304/1/Candeeda_Hill-James_Thesis.pdf

Jansson, A. (2002). Spatial Phantasmagoria: The Mediatization of Tourism Experience. European Journal of Communication, 17(4), 429–443. https://doi.org/10.1177/02673231020170040201 

Jasim, A. N., & Said, S. B. H. M. (2022). The Postcolonial Subsumption of Lacan’s o/Other Embedded in The American Granddaughter. Theory and Practice in Language Studies, 12(10), 2084–2089. https://doi.org/10.17507/tpls.1210.15 

Jaworski, A., Ylänne-McEwen, V., Thurlow, C., & Lawson, S. (2003a). Social roles and negotiation of status in host-tourist interaction: A view from British television holiday programmes. Journal of Sociolinguistics, 7(2), 135–164. https://doi.org/10.1111/1467-9481.00217 

Jaworski, A., Thurlow, C., Lawson., S., & Ylänne-McEwen, V. (2003b). Languages in Tourist Destinations: A View from British TV Holiday Programmes. Language Awareness, 12(1). 5–29. https://doi.org/10.1080/09658410308667063 

Jensen, S. Q. (2011). Othering, identity formation and agency. Qualitative Studies, 2(2), 63–78. https://doi.org/10.7146/qs.v2i2.5510 

Kim, S. M. (2020). Korean Reality Television-Travel Shows in Constructing Latin American Cultural Identities (2010-present). In J. Lu & M. Camps (Eds.), Transpacific Literary and Cultural Connections (pp. 161–183). Palgrave macmillan

Korte, B., & Sennefelder, A. K. (2022). Introduction. In B. Korte & A. K. Sennefelder (Eds.), Travel, Writing and the Media (pp. 1–13). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003056133

Lacan, J. (1966). Écrits. Éditions du Seuil 

Lischke, J. (2006). Reisejournalisten: Akteure im Spannungsfeld [Master Disseration, University of Munich]. GRIN. https://www.grin.com/document/206516

Lisle, D. (2006). The global politics of contemporary travel writing. Cambridge University Press.

Lopriore, L. (2015). Being There: Travel Documentaries. Iperstoria, 6, 216–228. https://doi.org/10.13136/2281-4582/2015.i6.300

Lutz, C. A., & Collins, J. A. (1993). Reading National Geographic. University of Chicago Press.

Maguire, M., & Delahunt, B. (2017). Doing a Thematic Analysis: A Practical, Step-by-Step Guide for Learning and Teaching Scholars. AISHE-J: The All Ireland Journal of Teaching & Learning in Higher Education, 9(3).

Malterud, K., Siersma, V. D., & Guassora, A. D. (2016). Sample size in Qualitative Interview Studies: Guided by Information Power. Qualitative Health Research, 26(13), 1–8. https://doi.org/10.1177/1049732315617444 

McKinnon, A. (2019). Travel journalists as cultural mediators: A qualitative discourse on the ‘othering’ of Anthony Bourdain’s Parts Unknown. In L. Vodanovic (Ed.), Lifestyle Journalism (1st ed., pp. 65–76). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351123389

Morgan, N., & Pritchard, A. (1998). Tourism promotion and power: Creating images, creating identities. John Wiley

Nadin, S., & Cassell, C. (2006). The use of a research diary as a tool for reflexive practice: Some reflections from management research. Qualitative Research in Accounting & Management, 3(3), 208–217. https://doi.org/10.1108/11766090610705407

Nash, K. (2011). Documentary-for-the-Other: Relationships, Ethics and (Observational) Documentary. Journal of Mass Media Ethics, 26(3), 224–239. https://doi.org/10.1080/08900523.2011.581971

Natow, R. S. (2019). The use of triangulation in qualitative studies employing elite interviews. Qualitative Studies, 20(2), 160–173. https://doi.org/10.1177/1468794119830077

Nichols, B. (1991). Representing Reality. Indiana University Press 

Neuendorf, K. A., & Kumar, A. (2015). Content Analysis. The International Encyclopedia of Political Communication (pp. 1–10). In G. Mazzoleni (Ed.). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118541555

Nurullah, A. S. (2010). Portrayal of Muslims in the media: “24” and the ‘Othering’ process. International Journal of Human Sciences, 7(1), 1021–1046. 

Nygren, A. (2006). Representation of Tropical Forest and Tropical Forest-Dwellers in Travel Accounts of “National Geographic. Environmental values, 15(4), 505–525. https://doi.org/10.3197/096327106779116140

Palmer, L. M. (2013). “Travelling to Dangerous and Far-Flung Locales”: Representations of the Other in Web-Based Travel Journalism [Master dissertation, University of Colorado Boulder]. CU Scholar. 

https://scholar.colorado.edu/concern/graduate_thesis_or_dissertations/q…;

Peters, M. A. (2007). The Humanities in Deconstruction: Raising the question of the postcolonial university. ACCESS, 26(1), 1–10. 

Powell, L. (2002). Offensive Travel Documentaries on Japanese Television: Secret Region and Japan!! And World Tearful Sojourn Diary. Visual Anthropology, 15(1), 65–90. https://doi.org/10.1080/08949460210642

Raats, T., & Donders, K. (2020). Television Distribution in Flanders: Who Takes the Lead and Is Content Always King?. In P. Szczepanik, P. Zahradka, J. Macek, & P. Stepan (Eds.), Digital Peripheries (pp. 125–143). Springer

Richardson, L., &  St Pierre, E. A. (2005). Writing: a method of inquiry. In N. K. Denizen & Y. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (pp. 959–978). Sage Publications 

Rothenberg, T. Y. (1994). Voyeurs of Imperialism: The National Geographic Magazine before World War II. In A. Godlewska & N. Smith (Eds.), Geography and Empire (pp. 155–72). Blackwell 

Said, E. (1978). Orientalism. Pantheon Books 

Saldaña, J. (2013). The Coding Manual for Qualitative Researchers. SAGE.   

Salumu, T. (2017, April 16). Vergeet ‘Reizen Waes’: “In Albanië lopen ze echt meer met kalasjnikovs rond”. Het Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170415_02835823 

Santos, C. (2004). Framing Portugal: Representational dynamics. Annals of Tourism Research, 31(1),122–138. https://doi.org/10.1016/j.annals.2003.08.005

 

 

Santos, C. (2006). Cultural politics in contemporary travel writing. Annals of Tourism Research, 33(3), 624–644. https://doi.org/10.1016/j.annals.2006.03.012            

Savolainen, R. (2022). Infotainment as a hybrid of information and entertainment: a conceptual analysis. Journal of Documentation, 78(4), 953–970. https://doi.org/10.1108/JD-08-2021-0169

Sewell, W. (2008). The concept(s) of culture. In T. Oakes & P. L. Price (Eds.), The Cultural Geography Reader (1st ed., pp.35–61). Routledge 

Sharma, B. K. (2018). Discursive representation of difference and multilingualism in Himalaya with Michael Palin. International Journal of multilingualism, 16(3), 1–18. https://doi.org/10.1080/14790718.2018.1431239 

Spivak, G. C. (1985). The Rani of Sirmur: An Essay in Reading the Archives. History and Theory, 24(3), 247–272. https://doi.org/10.2307/2505169 

Sterckx, J. (2015). Backward, Authentic, Sensual: The Image of Central and Eastern Europe in Dutch Television Programmes (2007-2010). In J. Engelbrechtová (Ed.), DutchFlemish-Central European Relations Chapters from Cultural Relations between North-West and East-Central Europe (pp. 118–131). Palacký University in Olomouc. 

Tavares, D. J. S. (2004). The representation of Mongolia in contemporary travel writing [Master dissertation, University of Ottowa]. Uottowa. https://ruor.uottawa.ca/items/47c0e4f5-0207-45e8-b9f5-499d87e6ff01

te Walvaart, M., Leurs, K., Van den Bulck, H., & Dhoest, A. (2016). Kosmopolitische verbeeldingen in het Nederlandse buitenlandprogramma Metropolis: een productieanalyse. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 44(1), 46–62. https://doi.org/10.5117/2016.044.001.004 

Theodossopoulos, D. (2013). Introduction Laying claim to authenticity: Five Anthropological Dilemma’s. Anthropological Quarterly, 86(2), 337–360.

Thomas, N. (1994). Colonialism’s Culture: Anthropology, Travel, and Government. Princeton University Press

Thomas-Olalde, O., & Velho, A. (2011). Othering and Its Effects: Exploring the Concept. In H. Niedrig & C. Ydesen (Eds.), Writing Postcolonial Histories of Intercultural Education (pp. 27–51). Peter Lang. https://doi.org/ 10.3726/978-3-653-02004-5

Tracy, S. (2010). Qualitative Quality Eight “Big Tent” Criteria for Excellent Qualitative Research. Qualitative Inquiry, 16(10), 837–851. https://doi.org/ 10.1177/1077800410383121 

UNESCO (2022). UNESCO World Conference on Cultural Policies and Sustainable Development –MONDIACULT 2022 (Report No. MONDIACULT-2022/CPD/6). https://www.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2022/10/6.MO…

Urry, J. (2002). The Tourist Gaze (2nd ed.). SAGE 

Vanner, C. (2015). Positionality at the Center: Constructing an Epistemological and Methodological Approach for a Western Feminist Doctoral Candidate Conducting Research in the Postcolonial. International Journal of Qualitative Methods, 14(4), 1–12. https://doi.org/10.1177/1609406915618094 

Van Pelt, T. (2000). Otherness. Postmodern Culture, 10(2). https://doi.org/10.1353/pmc.2000.0009

Varpio, L., Ajjawi, R., Monrouwe, L. V., O’Brien, B. C., Rees, E. C. (2017). Shedding the cobra effect: problematising the thematic emergence, triangulation, saturation and member checking. Medical education, 51(1), 40–50. https://doi.org/10.1111/medu.13124 

VRT International. (2024, May 7). Mission & Values. https://www.vrtinternational.com/about/mission-and-values

Waade, A. M. (2009). Travel series as TV Entertainment: Genre characteristics and touristic views on foreign countries. MedieKultur Journal of media and communication research, 25(46), 100–116. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v25i46.505 

Yan, G., & Santos, C. (2009). “China Forever” tourism discourses and Self-Orientalism. Annals of Tourism Research, 36(2), 295–315. https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.01.003

Ziaee, A., Lee, J-S., van Sterkenburg, J., & van Hilvoorde, I. (2024). Media and representation of others: Case of Iran in the 2020 Tokyo Olympics. European Journal for Sport and Society, 0(0), 1–18. https://doi.org/10.1080/16138171.2024.2345950

 

Download scriptie (764.55 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Dr. Eduard Cuelenaere