Beeld je in, je staat in een donkere vochtige grot die alleen verlicht wordt door het flikkerende licht van een fakkel of vetlamp. Je wringt je door de gleuven van de grotten en door de aanraking met de wanden zoek je de weg doorheen de grot. Bij het betasten van de wanden vallen enkele verschillen op in het reliëf, waardoor je wat meer in detail gaat voelen en even later slaat je verbeelding op hol. Voor je het beseft beginnen je vingers over de natte kleiige wanden te strelen en vormen aan te brengen. Dit soort aanrakingen kunnen wel eens de start zijn geweest voor het creëren van grotkunst. De stelling dat het voelen en het incorporeren van de tast misschien wel een grotere rol speelde in het ontstaan en de beleving van grotkunst in de prehistorie staat in deze masterscriptie centraal. Zo is er een unieke gravure gevonden in de Pergouset grot van een paard waarbij deze in een spleet is verwerkt waar alleen een arm tussen past. Het was dus onmogelijk dat de gravure voor en door het oog werd gemaakt. Ze werd volledig gemaakt via de tastzin en heeft niet het doel om visueel bewonderd te worden. De gravure heeft geholpen om duidelijk te maken dat er eventueel meer aan de hand is omtrent creatie en beleving van grotkunst dan enkel de visuele perceptie.
De (on)bewuste invloed van tast
We denken meestal bij kunst aan wat we zien, maar wat als we eens het visuele achterwegen laten en onze andere zintuigen laten spreken. Zoals bijvoorbeeld de tastzin, een zintuig dat eerst wordt ontwikkeld in de baarmoeder. Het is een zintuig dat zowel bewust als onbewust een invloed uitoefent doorheen ons dagelijkse leven. Waardoor dus de vraag kan gesteld worden of onze tastzin een rol speelde in het creëren en beleven van grotkunst? Het idee klinkt misschien verrassend maar denk aan al de bordjes waar uitdrukkelijk op vermeld staat je iets niet mag aanraken. Als we zo visueel zijn, waarom zouden deze borden dan van belang zijn?
Het laatpaleolithicum, van ongeveer 40.000 tot omstreeks 10.000 jaar geleden was een periode die werd gekenmerkt door grote ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld op artistiek vlak. Deze veranderingen koppelen onderzoekers aan de opkomst van de moderne mens in West- en Centraal-Europa. De kunstcreatie van neanderthalers bevatten niet de symbolische betekenis als de complexe uitwerking die we terugvinden bij de moderne mens. Zo zijn er in La Roch-Cotard finger flutings gevonden, waarbij men met de vingertoppen gleed over de kleiige wanden, die dateren van 57.000 BP en dus gemaakt zijn geweest door neanderthalers. In tegenstelling tot de grotkunst gemaakt door de moderne mens waarbij er naast finger fluting ook complexere creaties tevoorschijn kwamen zoals de paarden van Chauvet of de bison van Altamira.
Een diepere verbinding
Om het belang van tastzin te doorgronden betrok ik in dit onderzoek echte ‘experten’ op vlak van de tastzin: blinden en slechtzienden die een beter beeld kunnen schetsen van het belang ervan. In deze interviews werd er meermaals gesproken over die bepaalde drang naar aanraking, iets wat wij als mensen altijd al hebben gehad. Het voelen van iets helpt namelijk om er een diepere betekenis aan te geven, waardoor het een nieuwe kijk kan bieden. De behoefte om iets aan te raken zit diep in ons geworteld, het is dus goed mogelijk dat onze voorouders deze drang meer bewust gebruikten. Veel van de respondenten haalde in het onderzoek aan dat hun tastzin voor een meer gedetailleerde weergave zorgt en een diepere connectie kan gemaakt worden met het voorwerp. Dit kan teruggekoppeld worden aan het feit dat ruwere wanden die meer reliëf bevatten vaker werden gebruikt om kunst op te maken zoals deze in de La Marche grot. Volgens prehistoricus Jean Clottes werden zelfs de zachte witte wanden in de Chauvet grot niet gebruikt. In het laatpaleolithicum waar er dus een beperkt of geen stabiele lichtbron was, werd er eventueel meer ingespeeld op de tast. Zelfs al kan je met het blote oog de wand waarnemen, pas als je voelt kan er een connectie ontstaan, waardoor het reliëf voor inspiratie en verbeelding zorgde.
De praktijk van finger fluting werd zelfs gedaan door kinderen, die werden opgetild door hun ouders om op de onbereikbare wanden in de grotten hun sporen achter te laten zoals deze gevonden in de Rouffignac grot. Het voelen aan de rotswanden kan dus eventueel verschillende drijfveren gehad hebben wat ervoor kan gezorgd hebben dat het maken van beelden werd uitgelokt of de beleving ervan werd versterkt. Onderzoek suggereert dat de praktijk van finger fluting, waarbij wanden werden betast en gemanipuleerd, een eerste fase vormde in de ontwikkeling naar complexere grotkunst. Deze vroegste tactiele interactie legde mogelijk de basis voor de latere, meer gedetailleerde uitwerkingen, zoals gravures, sculpturen en uiteindelijk het gebruik van pigment.
Een eventuele samenwerking
Het onderzoek betwist niet dat het visuele een rol heeft gespeeld in de kunstcreatie, maar stelt in vraag of dat in deze donkere omgevingen wel het enige was. Het mee incorporeren van tast kan helpen om het cultureel gedrag verder in kaart te brengen. Het kan een nieuw licht werpen op de manier waarop we grotkunst moeten benaderen en onderzoeken. De prehistorische kunstenaars waren misschien niet alleen afhankelijk van hun ogen, maar ook van hun handen. Zo werd er in recent onderzoek door gebruik van stereofotografie vastgesteld dat beschilderingen die onafgewerkt leken toch afgewerkt zijn. Het reliëf van de rotswand maakt het namelijk compleet. Waardoor het gebruik maken van de tastzin waarschijnlijk nodig was om de beschildering te voltooien en te beleven aangezien het eventueel inspeelde op de verbeelding die gecreëerd werd via het voelen aan de wand. Het incorporeren van tast in onderzoek kan dus leiden tot nieuwe inzichten rond het maak-, creatie- en belevingsproces van grotkunst.
Ardiel, Evan L. & Rankin, Catharine H., ‘The importance of touch in development’, Paediatrics & Child Health, 15, 2010, p.153-156.
Arias, Pablo, ‘Deep caves, ritual and graphic expression: a critical review of the archaeological evidence on hypogean human activity during the Upper Palaeolithic/Magdalenian’, in: Bahn, Paul & Bueno-Ramírez, Primitiva (eds.), Prehistoric Art As Prehistoric Culture: Studies in Honour of Professor Rodrigo De Balbín-Behrmann, Oxford: Archaeopress Publishin LTD, 2015, p. 99-110.
Asiain, Raquel, Ontañon, Roberto & Saura, Pedro, ‘Animals hidden in plain sight: stereoscopic recording of Palaeolithic rock art at La Pasiega cave, Cantabri’, Antiquity, 97, 2023, p. 1084-1099.
Baarda, Ben, de Goede, Martijn, Bakker, Ester, Peters, Vincent, Fischer, Tom, van der Velden, Thérèse & Julsing, Mark, Basisboek kwalitatief onderzoek handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek, Groningen: Noordhoff Uitgevers, 2013.
Bahn, Paul G., Images of the Ice Age, Oxford: Oxford University Press, 2016.
Bahn, Paul G., Prehistoric Rock Art: Polemics and Progress, Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Bar-Yosef, Ofer, ‘The Upper Paleolithic Revolution’, Annual Review of Anthropology, 31, 2002, p.363-393.
Bourges, F., Genthon, P., Genty, D., Lorblanchet, M. , Mauduit, E. & D’Hulst, D., ‘Conservation of prehistoric caves and stability of their inner climate: Lessons from Chauvet and other French caves’, Science of The Total Environment, 493, 2014, p. 79-91.
Bradshaw Foundation, Exploring our past, Informing our future, ‘Cave Bison of Tuc d’Audoubert’, Cave art in France, s.d., geraadpleegd op 18 maart 2024, https://www.bradshawfoundation.com/france/bison-tuc-d-audoubert/index.p….
Braun, Virginia & Clarke, Victoria, ‘Using thematic analysis in psychology’, Qualitative Research in Psychology, 3, 2006, p. 77-101.
Classen, Constance, The Deepest Sense: a cultural history of touch, Illinois: University of Illinois Press, 2012.
Clottes, Jean, ‘Part I: Old World Ritual Cave Traditions’, in: Moyes, Holly (ed.), Sacred Darkness: A Global Perspective on the Ritual Use of Caves, Denver: University Press of Colorado, 2014, p. 15-26.
Clottes, Jean, What Is Paleolithic Art? Cave Paintings and the Dawn of Human Creativity (oorspr. titel: Pourquoi l’art préhistorique?, Parijs: Editions Gallimard, 2011), vertaald door O. Martin, Londen: The University of Chicago Press, 2016.
Davis, Phyllis K., The Power of Touch, 2e ed., Californië: Hay House Inc, 1999.
Dent, Peter, Sculpture and Touch, Londen: Routledge, 2014.
Fan, Yijun, Chong, Daphne Khee & Li, Yuanzhe, ‘Beyond play: a comparative study of multi-sensory and traditional toys in child education’, Frontiers in Education, 9, 2024, p. 1-11, DOI: 10.3389/feduc.2024.1182660.
Ferrara, Silvia, Avant l’écriture. Signes, figures, paroles Voyage aux sources de l’imanigation (oorspr. titel: Il Salto. Segni, figure, parole: viaggio all origune dell’ immaginazione, Milaan: Giangiacomo Feltrinelli Editore, 2021), vertaald door J. Dalarun, Parijs: Éditions du Seuil, 2021.
Field, Tiffany, Touch, 2e ed., Cambridge: MIT Press, 2014.
Fritz, Carol, Tosello, Gilles & Conkey, Margaret W., Reflections on the Identities and Roles of the Artists in European Paleolithic Societies’, Journal of Archaeological Method and Theory, 23, 2016, p. 1316-1332.
Gallese, Vittorio & Ebish, Sjoerd J., ‘Embodied Simulation and Touch: The Sense of Touch in Social Cognition’, Phenomenology & Mind, 4, 2013, p. 269-291.
Garate, Diego, Rivero, Olivia, Rios-Garaiza, Joseba, Intxaurbe, Iñaki & Salazar, Serio, ‘Modelled clay animals in Aitzbitarte IV Cave: A unique Palaeolithic rock art site in the Cantabrian Region’, Journal of Archaeological Science: Reports, 31, 2020, p. 1-12.
Gombrich, E.H., The Story of Art, New York: Phaidon Publishers INC, 1995.
Gibson, James J., The Senses Considered as Perceptual Systems, Londen: George Allen & Unwin LTD Ruskin House, 1966.
Halperin, Sandra & Heath, Oliver, Political Research Methods and Practical Skills, 3e ed., Oxford: Oxford University Press, 2020.
Hennink, Monique M., Kaiser, Bonnie N. & Marconi, Vincent C., ‘Code Saturation Versus Meaning Saturation: How Many Interviews Are Enough?’, Qualitative Health Research, 27, 2017, p. 591-608.
Hermanns, Harry, ‘Interviewing as an Activity’, In: Flick, Uwe, von Kardorff, Ernst & Steinke, Ines (eds.), A Companion to Qualitative Research, Londen: SAGE Publications Ltd, 2004, p. 209-213.
Hertenstein, Matthew J., ‘Touch: Its Communicative Functions in Infancy’, Human Development, 45, 2002, p. 70-94.
Howes, David, ‘Introduction to Sensory Museology’, The Senses and Society, 9, 2015, p. 259-267.
Igorevna, Kiseleva-Afflerbach Evgeniya, ‘“Haptic Optic” and Non-visual Perception in Art of the 20th and Early 21st Centuries’, American Journal of Art and Design, 7, 2022, p. 144-149.
Jenkins, Blair A. & Lumpkin, Ellen A., ‘Developing a sense of touch’, Development, 144, 2017, p. 4078-4090.
Jacobson, R.D., ‘Haptic or Touch-Based Knowledge’, in: Kitchin, Rob & Thrift, Nigel (eds.), International Encyclopedia of Human Geography, Amsterdam: Elsevier Science, 2009, p. 13-18.
Janik, Liliana & Cooney Williams, Jessica, ‘Community Art: Communities of Practice, Situated Learning, Adults and Children as Creators of Cave Art in Upper Palaeolithic France and Northern Spain’, Open Archaeology, 4, 2018, p. 217-238.
Kan Kilic, Didem & Dogan, Fehmi, ‘Seeing the Environment from the Eye of Blinds’, European Academy of Design, 2016, p. 1-14.
Kedar, Yafit, Kedar, Gil & Barkai, Ran, ‘Hypoxia in Paleolithic decorated caves: the use of artificial light in deep caves reduces oxygen concentration and induces altered states of consciousness’, Time and Mind, 14, 2021, p. 1-36.
Kedar, Yafit, Kedar, Gil & Barkai, Ran, ‘Lamp for light: How temperature and humidity determine light management in Upper Paleolithic decorated cave environments’, Journal of Archaeological Science: Reports, 42, 2023, p. 1-7.
Kharkar, Satyajit & Sabde, Pratima, ‘Exploring the Role of Sensory Input in Creative Thinking’, The International Journal of Indian Psychology, 11, 2023, p. 849-856, DOI: 10.25215/1102.087.
Kim, Claire Heeryung, Herd, Kelly B. & Krishnan, H. Shanker, ‘The creative touch: the influence of haptics on creativity’, Marketing Letters, 34, 2023, p. 113-124.
Klatzky, Roberta L., ‘Identifying objects from a haptic glance’, Perception & Psychophysics, 57, 1995, p. 1111-1123.
Kochiyama, Takanori, Ogihara, Naomichi, Tanabe, Hikori C., Kundo, Osamu, Amano, Hideki, Hasegawa, Kunihiro, Suzuki, Hiromasa, Ponce de León, Marcia S., Zollikofer, Christoph P.E., Bastir, Markus, Sringer, Chris, Sadato, Norihiro & Akazawa, Takeru, ‘Reconstructing the Neanderthal brain using computational anatomy’, Scientific Reports, 8, 2018, p. 1-9.
Lackner, James R., ‘The Importance of Being in Touch’, Frontiers in Neurology, 12, 2021, p. 1-15, https://doi.org/10.3389/fneur.2021.646640.
Lambert, Scott George, Tennison, Jennifer L., Mitchell, Kyle, Moore, Emily B. & Gorlewicz Jenna L., ‘Move or Be Moved: The Design of a Haptic-Tangible Manipulative for Paired Digital Education Interactives’, Eurohaptics Society, 2024, p. 1-15, https://eurohaptics.org/ehc2024/wp-content/uploads/sites/5/2024/06/1183….
Leroi-Gourhan, André, The Dawn of European Art: An Introduction to Palaeolithic Cave Painting, (oorspr. titel: I Pie’ antichi artisti d’Europa, Milaan: Jaca Book, 1980) vertaald door S. Champion, Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
Lewis-Williams, David, ‘Harnessing the Brain: Vision and Shamanism in Upper Paleolithic Western Europe’, in: Conkey, Margaret W., Soffer, Olga, Stratmann, Deborah & Jablonski, Nina G. (eds), Beyond Art: Pleistocene Image and Symbol, Californië: University of California Press, 2014, p. 321-342.
Lowenfeld, Viktor, ‘Psycho-Aesthetic Implications of the Art of the Blind’, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 10, 1951, p. 1-9.
Macciardi, Fabio & Martini Fabio, ‘The Neanderthal brain: Biological and cognitive evolution’, in: Romagboli, Franscesco, Rivals, Florent & Benazzi, Stefano (eds.), Updating Neanderthals, Understanding Behavioural Complexity in the Late Middle Palaeolithic, Cambridge: Academic Press, 2022, p. 89-108.
Marquet, Jean-Claude, Freiesleben, Trine Holm, Thomsen, Kristina Jørkov, Murray, Andrew Sean, Calligaro, Morgane, Macaire, Jean-Jacques, Robert, Eric, Lorblanchet, Michel, Aubry, Thierry, Bayle, Grégory, Bréhéret, Jean-Gabriel, Camus, Hubert, Chareille, Pascal, Egels, Yves, Guillaud, Émilie, Guérin, Guillaume, Gautret, Pascale, Liard, Morgane, O’Farrell, Magen, Peyrouse, Jean-Baptiste, Thamó-Bozsó, Edit, Verdin, Pascal, Wojtczak, Dorota, Oberlin, Christine & Jacques, Jaubert, ‘The earliest unambiguous Neanderthal engravings on cave walls: La Roche-Cotard, Loire Valley, France’, PLoS ONE, 18, 2023, p. 1-53.
Medina-Alcaide, Ángeles, Garate, Diego, Intxaurbe, Iñaki, Sanchidrián, Jose ́ L., Rivero, Olivia, Ferrier, Catherine, Mesa, Dolores, Pereña, Jaime & Líbano, Iñaki, ‘The conquest of the dark spaces: An experimental approach to lighting systems in Paleolithic caves’, PLoS ONE, 16, 2021, p. 1-30.
mellars, Paul, ‘The Upper Palaeolithic Revolution’, in: Cunliffe, Barry (ed.), Oxford Illustrated History of Prehistoric Europe, Oxford: Oxford University Press, 2001, p. 42-78.
Merleau-Ponty, Maurice, Phenomenology of Perception (oorspr. titel: Phénomènologie de la perception, Parijs: Gallimard, 1945), vertaald door C. Smith, Londen: Routledge, 2002.
Miesel, Victor H., ‘Philipp Otto Runge, Caspar David Friedrich and Romantic Nationalism’, Yale University Art Gallery Bulletin, 33, 1972, p. 37-51.
Mortelmans, Dimitri, Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden, 3e ed., Leuven: Acco, 2020.
Narvaez, Darcia, Wang, Lijuan, Cheng, Alison, Gleason, Tracy R., Woodbury, Ryan, Kurth, Angela & Lefever, Jennifer Burke, ‘The importance of early life touch for psychosocial and moral development’, Psicologia: Reflexão e Crítica, 32, 2019, p. 1-17.
Nerudová, Zdeňka & Neruda, Petr, ‘Moravia between Gravettian and Magdalenian’, in: Sázelová, Sandra, Novák, Martin & Mizerová, Alena (eds.), Forgotten times and spaces New perspectives in paleoanthropological, paleoetnological and archeological studies, Tsjechië: Masaryk University, 2015, p. 378-394.
Paterson, Mark, The Senses of Touch Haptics, Affects and Technologies, Londen: Routledge, 2007.
Pettitt, Paul, Castillejo, Alfredo Maximiano, Arias, Pablo, Peredo, Roberto Ontañón & Harrison, Rebeca, ‘New views on old hands: the context of stencils in El Castillo and La Garma caves (Cantabria, Spain)’, Antiquity, 88, 2014, p. 47-63.
Prytherch, David & Jerrard, Bob, ‘Haptics, the Secret Senses; the covert nature of the haptic senses in creative tacit skills’, Proc. Eurohaptics, 2003, p. 384-395, https://www.researchgate.net/publication/251789592_Haptics_the_Secret_S….
Prytherch, David, ‘So what is haptics anyway?’, Art Design and Media, 2, 2002, p. 1-16.
Ravisankar, Aishwaryah & Brundha, M.P., ‘Comparative Study of Touch Perception in Normal and Blind People’, Journal of Pharmaceutical Sciences and Research, 8, 2016, p. 1285-1287.
Reed, Catherine L. & Ziat, Mounia, ‘Haptic Perception: From the Skin to the Brain’, Neuroscience and Biobehavioral Psychology, 2018, p. 1-12.
Robert, Eric, ‘The role of the cave in the expression of prehistoric societies’, Quaternary International, 432, 2017, p. 59-65.
Ruiz-Redondo, Aitor, ‘Out of Franco-Cantabria’: The Globalization of Pleistocene Rock Art’, in: Abadía, Oscar Moro, Conkey, Margaret W. & McDonald, Josephine (eds.), Deep-Time Images in the Age of Globalization Rock Art in the 21st Century, Zwitserland: Springer Nature, 2024, p. 19-29, DOI:10.1007/978-3-031-54638-9_2.
Sappi Graphic Papers, The Sense of Touch – Its Origins, Evolution and Purpose, 12 augustus 2019, geraadpleegd op 25 februari 2024, https://www.sappipapers.com/insights/haptics-touch/the-sense-of-touch-i….
Scarre, Chris, the human past World History & the Development of Human Societies, 3e ed., Londen: Thames & Hudson, 2013.
Skoglund, Peter, Persson, Tomas & Rédei Cabak, Anna, ‘A Multisensory Approach to Rock Art: Exploring Tactile and Visual Dimensions in the Southern Scandinavian Rock Art Tradition’, Proceedings of the Prehistoric Society, 86, 2020, p. 95-110.
Søyland, Lovise, ‘Children’s sense-making through explorative touch interactions grasping physical and virtual materialities’, Form Academic Akademisk, 13, 2020, p. 1-21, DOI: https://doi.org/10.7577/formakademisk.3534.
Steyvers, Frank J.J.M. & Kooijman, Aart C., ‘Using Route and Survey Information to Generate Cognitive Maps’, Applied Cognitive Psychology, 23, 2009, p. 223-235.
Straus, Lawrence Guy, ‘The upper paleolithic of Europe: An overview’, Evolutionary Anthropology Issues, News and Reviews, 4, 1995, p. 4-16.
Streri, Arlette & Féron, Julie, ‘The development of haptic abilities in very young infants: From perception to cognition’, Infant Behavior & Development, 28, 2005, p. 290-304.
Streri, Arlette, ‘Haptic perception in newborns’, Development Science, 3, 2000, p. 319-327.
Thanh Vi, Chi, Albart, Damien, Gatti, Elia, Velasco, Carlos & Orbist, Marianna, ‘Not just seeing, but also feeling art: Mid-air haptic experiences integrated in a multisensory art exhibition’, International Journal of Human-Computer Studies, 108, 2017, p. 1-14.
Vermeersch, Marc, Van Pan tot Homo sapiens Geschiedenis van de mens. Deel I. Jagers en verzamelaars, 2e ed., Gent: P&P, 2014.
Von Petzinger, Genevieve, The first signs: my quest to unlock the mysteries of the world’s oldest symbols, New York: Attria Books, 2017.
White, Randall, Bosiniski, Gerhard, Bourrillon, Raphaëlle, Clottes, Jean & Conkey, Margaret W., ‘Still no archaeological evidence that Neanderthals created Iberian cave art’, Journal of Human Evolution, 2019, p. 1-7.
Worrall, Sheena, ‘The importance of touch’, in: Casanelia, Lisa & Stelfox, David (eds.), Foundations of Massage, Australië: Elsevier, 2010, p. 31-41.
Zilhão, João, ‘The Upper Palaeolithic of Europe’, in: Renfrew, Colin & Bahn, Paul (eds.), The Cambridge World Prehistory, Cambridge: Cambridge University Press, 2014, p. 1753-1785.