Ontdek de toekomst van duurzaam transport.

Anton
Smidts

Een grondige analyse van de ideale vervangleeftijd van vrachtwagens en de competitiviteit van elektrische trekkers.
 

Uit onderzoek blijkt dat logistieke bedrijven een inhaalbeweging moeten maken bij het elektrificeren van hun wagenpark vrachtwagens. Om bij te dragen aan de doelstelling van een klimaatneutraal EU alsook aan de mogelijke interne duurzaamheidsambitie, dient men na te gaan hoe men systematisch kan overschakelen naar elektrische vrachtwagens. 
 

In tegenstelling tot al de andere sectoren draagt de transportsector in absolute cijfers dus niet bij aan een verlaging van de emissie uitstoot van de Europese Unie. Dat de transportsector momenteel een grote bijdrager is bij de uitstoot in de EU-27 is te verklaren vanwege de sterke afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Tot slot becijferde het Europees Milieuagentschap dat meer dan 75% van de uitstoot van de transportsector verband houdt met de uitstoot van het wegvervoer.
 

Dat er werk aan de winkel is, is reeds meer dan duidelijk. Echter mogen en geen overhaaste beslissingen genomen worden, dit omdat een beslissing over het wagenpark een directe impact heeft op zowel de prestaties, efficiëntie als het serviceniveau van een logistiek bedrijf. Hierdoor is er nood aan een weloverwogen en theoretisch onderbouwde fleet replacement strategy, en laat dat nu net het onderwerp van mijn thesis zijn!
 

In mijn thesis, uitgevoerd in samenwerking met een toonaangevend logistiek transportbedrijf, heb ik een diepgaand onderzoek gedaan naar de ideale vervangleeftijd van vrachtwagens (trekkers). Door middel van een uitgebreide Life Cycle Cost Analysis (LCCA) heb ik de optimale vervangingsperiode bepaald. Hierbij werd er rekening gehouden met alle kostenfactoren gedurende de levensduur van een vrachtwagen.
 


Na het vaststellen van de ideale vervangleeftijd, is het tijd om de potentiële vervangers te beoordelen. Om de transitie naar duurzamer transport broodnodig is, werd de competitiviteit van een elektrische trekker vergeleken met die van de traditionele. Zijn deze innovatieve voertuigen competitief genoeg in vergelijking met traditionele, op fossiele brandstoffen aangedreven trekkers? Mijn onderzoek gaat in op de economische en Total Cost of Ownership (TCO) van beide opties. De resultaten geven aan dat investeren in elektrische vrachtwagens (challanger) wel degelijk rendabeler kan zijn dan traditionele brandstof verbruikende vrachtwagens (defender).
 


Een belangrijk onderdeel van mijn onderzoek betreft de impact van steunmaatregelen van de overheid op deze competitiviteit. De thesis voorziet zowel bedrijven als ook de overheid van aanbevelingen die kunnen bijdragen aan een snellere transitie naar duurzamer transport.
 

Met deze thesis lever ik waardevolle inzichten die transportbedrijven kunnen helpen bij strategische besluitvorming, kostenoptimalisatie en het maken van duurzame keuzes voor de toekomst. Ontdek hoe bedrijven kunnen profiteren van de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van elektrisch transport. Ik sluit de korte introductie van mijn thesis graag af met volgende uitspraak van McKinsey & Company: “Don’t under-estimate the silent hum of a zero-emission truck. It is going to re-shape a whole industry.”.

Bibliografie

Blauwens, G., De Baere, P., & Van De Voorde, E. (2020). Investing in vehicles. In Transport Economics (7th ed., pp. 257–280). Van In. https://lib.ugent.be/catalog/rug01:002858119

CO2-Tol in Europa | UTA Edenred. (n.d.). https://web.uta.com/nl/co2-maut-europa

Dienst Klimaatverandering - Belgische overheid. (2024, March 15). Nationale inventaris broeikasgasemissies België. Klimaat.be. https://klimaat.be/in-belgie/klimaat-en-uitstoot/uitstoot-van-broeikasg…

Ernst & Young. (2015). Own or lease: Are you making the right choice for your truck fleet? Performance, 5(1), 41–47. https://thefreightguru.io/wp-content/uploads/2021/04/Lease-Vs.-Own.pdf

Euro NCAP. (2022). Truck safety. https://www.euroncap.com/en/truck-van-safety/safer-trucks/

European Council. (2023, December). Fit for 55. https://www.consilium.europa.eu/en/policies/green-deal/fit-for-55-the-e…

European council. (2024, February 9). Heavy-duty vehicles: Council and Parliament reach a deal to lower CO2 emissions from trucks, buses and trailers [Press release]. https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/01/18/heav…

European Environment Agency. (2022). Reducing greenhouse gas emissions from heavy-duty vehicles in Europe. https://doi.org/10.2800/066953

European Environment Agency. (2023a). Transport and Environment Report 2022. https://doi.org/10.2800/47438

European Environment Agency. (2023b). Trends and projections in Europe 2023. https://doi.org/10.2800/595102

Europese Commissie. (n.d.). ETS2 : buildings, road transport and additional sectors. Climate Action. https://climate.ec.europa.eu/eu-action/eu-emissions-trading-system-eu-e…

Eurostat. (2023). Road freight transport by vehicle characteristics. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road…

Eurostat. (2024). Electricity prices for non-household consumers [Dataset]. Eurostat - statistical office of the European Union. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nrg_pc_205$defaultview/d…

Federal Reserve Economic Data. (2024a). Producer Price Index by Commodity: Repair and Maintenance Services [Dataset]. https://fred.stlouisfed.org/series/WPU551

Federal Reserve Economic Data. (2024b). Producer Price Index by Commodity: Transportation Equipment [Dataset]. https://fred.stlouisfed.org/series/WPU14

Ghiani, G., Laporte, G., & Musmanno, R. (2004). Introduction to Logistics Systems Planning and Control (Wiley Interscience Series in Systems and Optimization). http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1208404

Gillis, S. & Harvard Business review. (2024, March 1). Adapt Your Strategy to Higher Interest Rates. Harvard Business Review. https://hbr.org/2024/03/adapt-your-strategy-to-higher-interest-rates

Grandsberg, D., Popescu, C. M., & Ryan, R. (2006). Construction equipment management for engineers, estimators, and owners. Taylor and Francis Books. https://www.researchgate.net/publication/342691158_Equipment_Life_and_R…

Gransberg, D. (2015). Major Equipment  Life-cycle Cost Analysis (MN/RC 2015-16). https://intrans.iastate.edu/research/completed/major-equipment-life-cyc…

Hastings, N. a. J. (2015). Physical Asset Management. In Springer eBooks. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14777-2

Houston city department. (n.d.). Houston  Vision Zero  Action Plan. https://www.houstontx.gov/visionzero/pdf/VZAP_Final%20Report.pdf

IBM. (2023, December 7). What is Fleet Management? | IBM. https://www.ibm.com/topics/fleet-management#:~:text=Fleet%20management%….

ICCT. (2021). Total cost of ownership for tractor-trailers in Europe: battery electric versus diesel. https://theicct.org/publication/total-cost-of-ownership-for-tractor-tra…

ICCT. (2022, April 5). A meta-study of purchase costs for zero-emission trucks - International Council on Clean Transportation. International Council on Clean Transportation. https://theicct.org/publication/purchase-cost-ze-trucks-feb22/

ICCT. (2024). European Heavy-duty vehicle market development 2023. https://theicct.org/wp-content/uploads/2024/03/ID-125-%E2%80%93-EU-R2Z-…

 

KPMG. (2021). Cost of Capital study 2020. https://kpmg.com/de/en/home/insights/2020/10/cost-of-capital-study-2020…

Mckinsey and Company. (2022). Preparing the world for zero emission trucks. https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/automotive%20and%2…

Mortelmans, D. (2020). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden. https://lib.ugent.be/catalog/rug01:002971562

Nova-Institute. (2022, July 14). Fit for 55: The EU’s plan for a green transition - Renewable Carbon News. Renewable Carbon News. https://renewable-carbon.eu/news/fit-for-55-the-eus-plan-for-a-green-tr…

Oregon State University. (2009). Fleet Replacement Modeling (FHWA-OR-RD-10-01). http://www.oregon.gov/ODOT/Programs/ResearchDocuments/Fleet_Model.pdf

Redmer, A. (2016). Strategic Vehicle fleet Management - the replacement problem. Logforum Scientific Journal of Logistics, Volume 12(Issue 12), 18. https://doi.org/10.17270/J.LOG.2016.1.2

Scribbr. (2022a). Inductief en deductief redeneren. https://www.scribbr.nl/scriptie-tips/deductief-inductief/

Scribbr. (2022b, August 22). Correlatie begrijpen en berekenen met SPSS en Excel | stappenplan. https://www.scribbr.nl/statistiek/correlatie/

Statbel. (2024, May). Gemiddeld officieel tarief van de aardolieproducten in euro. https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/crosstable.xhtml?view=3a4cfb82-0c…

Tarquin, A., & Blank, L. T. (2012). Engineering economy (7th ed.). McGraw-Hill Education. https://books.google.be/books/about/Engineering_Economy.html?id=3HRgzgA…

The International Transport Forum. (2023). How governments can bring low-emission trucks to our roads – and fast. https://doi.org/10.1787/80680242-en

Transport & Environment. (2020a). Electric trucks take charge. https://www.transportenvironment.org/articles/electric-trucks-take-char…

Transport & Environment. (2020b). Techno-economic uptake potential of zero emission trucks in Europe (No. 2022-STL-REP-100346496). https://www.transportenvironment.org/discover/electric-trucks-take-char…

United Nations. (n.d.). THE 17 GOALS | Sustainable Development. https://sdgs.un.org/goals

United Nations Development Programme. (n.d.). Sustainable development goals. UNDP. https://www.undp.org/sustainable-development-goals

Vlaamse overheid. (n.d.). Tijdelijke vrijstelling betalingsverplichting voor emissievrij vrachtvervoer. www.vlaanderen.be. https://www.vlaanderen.be/kilometerheffing/tijdelijke-vrijstelling-beta…

VLAIO. (n.d.). Emissievrije voertuigen steun | VLAIO. https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/emissie…

Download scriptie (2.17 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Christof Defryn