Gemiste kansen: Hoe sociale media de genderkloof in de topsport niet dicht

Fleur
De Laet

Genderongelijkheid blijft een groot probleem in de wereld van de topsport. Hoewel er tegenwoordig meer aandacht is voor vrouwelijke atleten, zijn de verschillen in media-aandacht, sponsorbelangen en publieke perceptie tussen mannelijke en vrouwelijke sporters nog steeds aanwezig. Dit kan te wijten zijn aan de manier waarop sporters worden afgebeeld en behandeld op sociale media. Dit artikel onderzoekt de representatie van mannelijke en vrouwelijke atleten op de Instagramaccounts van Vlaamse sportmedia en de invloed van deze representatie op de publieke attitudes ten opzichte van deze atleten.

 

Media en genderongelijkheid in de sport

In de hedendaagse samenleving speelt de media een cruciale rol in het vormgeven van de publieke perceptie van topsport. In de traditionele media is al aangetoond dat mannelijke atleten vaak prominenter worden afgebeeld dan vrouwelijke atleten. Dit verschil is niet alleen kwantitatief zichtbaar, namelijk het x aantal keer dat ze voorkomen, maar ook kwalitatief. Mannen worden vaak afgebeeld als heldhaftige figuren, terwijl vrouwen vaak worden weergegeven als esthetische of geseksualiseerde objecten. Dit onevenwicht beïnvloedt hoe het publiek vrouwelijke atleten ziet, met als gevolg dat vrouwen in de topsport minder waardering en respect krijgen dan hun mannelijke collega’s.

 

Sociale media, en met name Instagram, bieden een nieuw platform voor sporters om zichzelf te presenteren en om interactie aan te gaan met hun fans. Deze platformen hebben het potentieel om de genderkloof te verkleinen door bepaalde atleten meer zichtbaar te maken. Echter, zoals uit deze studie blijkt, blijft de representatie van vrouwelijke atleten op sociale media achter ten opzichte van die van mannelijke atleten. Dit blijft oneerlijk omdat vrouwelijke atleten dit niet zelf in de hand hebben. Het zijn onafhankelijke sportaccounts die ervoor kiezen bepaalde atleten minder in beeld te laten komen. Dit geldt zowel op vlak van gender als voor bepaalde sportsoorten.

 

Door de ondervertegenwoordiging van bepaalde atleten op sociale media kan er dan ook een soort vicieuze cirkel ontstaan: atleten die minder aandacht krijgen op sociale media, trekken ook minder de aandacht van het publiek omdat hun interesse niet wordt aangewakkerd. Dit tekort aan representatie zorgt er bovendien ook voor dat sponsors minder geïnteresseerd zijn in deze atleten. De twee bovenstaande zaken zorgen er zo dan voor dat de ongelijkheid tussen de topsporters vergroot wordt. 

 

Methode

Het doel van deze studie is om te onderzoeken hoe vaak en op welke manier vrouwelijke en mannelijke atleten worden weergegeven op de Instagramaccounts van twee prominente Vlaamse sportmedia, namelijk Sporza en Playsports. Daarnaast is gekeken naar de publieke reacties op deze posts om de attitudes van het publiek ten opzichte van mannelijke en vrouwelijke atleten te analyseren.

 

Er werden twaalf verschillende sporten geselecteerd, waaronder voetbal, veldrijden, zwemmen en tennis, waarbij voor elk van deze sporten zowel de mannen- als de vrouwenteams werden bestudeerd. Van deze sporten werden er dan steeds alle posts van 1 groot event geselecteerd, dat zowel voor de mannen als voor de vrouwen werd georganiseerd. In totaal werden 88 Instagram-posts geanalyseerd, evenals 457 reacties van het publiek.

 

Resultaten

Uit de inhoudsanalyse blijkt dat vrouwelijke atleten minder vaak voorkomen in de berichten van zowel Sporza als Playsports. Van de 88 geanalyseerde berichten gingen er 48 over mannelijke atleten, 32 over vrouwelijke atleten, en 8 over beide genders. Dit betekent dat vrouwelijke atleten nog steeds significant minder mediadekking krijgen op sociale media dan mannelijke atleten, zelfs op een platform dat op papier meer gelijkheid zou kunnen bevorderen.

 

Wat ook opviel is dat stereotypes die al reeds decennia geleden werden vastgesteld, nog steeds van toepassing zijn op de sociale media accounts. Zo werden er bij esthetische sporten bijna uitsluitend vrouwelijke atleten vermeld, en kwam er geen enkele post rond vrouwenvoetbal in beeld. 

 

Daarnaast bleken er verschillen te zijn in de manier waarop vrouwelijke en mannelijke atleten werden afgebeeld. Berichten over mannelijke atleten bevatten vaker humoristische elementen zoals memes of interviews, terwijl vrouwelijke atleten voornamelijk werden weergegeven via actiefoto's en wedstrijdfilmpjes. Bovendien werden mannelijke atleten vaker gepromoot voor de start van een wedstrijd, terwijl posts over vrouwelijke atleten voornamelijk na afloop van wedstrijden verschenen. 

 

De publieke reacties vertoonden een opvallend patroon. Hoewel de reacties op berichten over vrouwelijke atleten gemiddeld genomen positiever waren dan op berichten over mannelijke atleten, ontvingen vrouwelijke atleten wel meer haatdragende opmerkingen. Dit duale patroon suggereert dat, hoewel het publiek waardering toont voor vrouwelijke sporters, er ook een segment is dat zich negatief uitlaat over hun aanwezigheid in de topsport.

 

Een belangrijke extra bevinding is dat het publiek in de reacties uitdrukkelijk hun klachten uitten over het uitzendaanbod van de accounts. Er kwam vaak terug dat bepaalde atleten te weinig aandacht kregen ten opzichte van andere atleten op sporten. Ook het publiek wilt de aandachtsverdeling dus anders zien. 

 

Discussie

De resultaten van dit onderzoek bevestigen eerdere studies die wijzen op een blijvende genderongelijkheid in de sportmedia. Ondanks de opkomst van sociale media als een platform dat sporters meer directe controle geeft over hun eigen beeldvorming, blijkt dat vrouwelijke atleten nog steeds minder zichtbaar zijn dan mannelijke atleten. Bovendien blijven negatieve stereotypen en seksistische attitudes een probleem in de publieke reacties op vrouwelijke sporters.

 

Wat betreft de mediarepresentatie, is het opvallend dat mannelijke atleten vaker humoristisch worden afgebeeld, terwijl vrouwelijke atleten vooral in een competitieve context worden getoond. Deze verschillende representaties dragen bij aan een ongelijke publieke perceptie tegenover mannelijke en vrouwelijke sporters. Zo kan dit ervoor zorgen kan de positieve reacties ten opzichte van de mannelijke atleten ontstaan zijn doordat ze op een meer humoristische manier zijn afgebeeld. 

 

Conclusie

Deze studie toont aan dat sociale media zoals Instagram, ondanks hun potentieel om gendergelijkheid te bevorderen, momenteel nog niet de ongelijkheid tussen mannelijke en vrouwelijke atleten hebben kunnen doorbreken en sterker nog bevorderen. Vrouwelijke atleten blijven ondervertegenwoordigd, en wanneer ze wel zichtbaar zijn, krijgen ze te maken met een gemengde publieke reactie. Dit onderzoek onderstreept het belang van een bredere en meer inclusieve representatie van vrouwelijke sporters op sociale media, en de noodzaak om bewustwording te creëren over de ondervertegenwoordigde sporters. 

 

Vervolgonderzoek kan zich richten op experimentele studies om de causaliteit tussen mediarepresentatie en publieke attitudes verder te onderzoeken. Daarnaast zou het interessant zijn om te kijken naar de langetermijneffecten van een meer evenwichtige vertegenwoordiging van mannelijke en vrouwelijke atleten op sociale media, zowel op het gebied van perceptie als economische kansen.

 

 

Bibliografie

37

Bronnenlijst
Achu, F. N., Lekgau, R. J., & Bob, U. (2022). Perceptions of the socioeconomic impacts of a

women’s major sporting event in Africa. Tourism Review International, 26, 73–85.

https://doi.org/10.3727/154427221x16245632411908
AlKhalifa, H. K., & Farello, A. (2021). The soft power of Arab women’s football: Changing

perceptions and building legitimacy through social media. International Journal of

Sport Policy, 13, 241–257. https://doi.org/10.1080/19406940.2020.1854327 Andrea, G., Arpad, K., & Attila, V. (2008). Sport, gender and media: The media

representation of male and female athletes. Szociologiai Szemle, 3, 32–60.
Angelini, J. R., & Billings, A. C. (2010). An agenda that sets the frames: Gender, language,

and NBC’s americanized olympic telecast. Journal of Language and Social

Psychology, 29, 363–385. https://doi.org/10.1177/0261927x10368831 Angelini, J. R., MacArthur, P. J., & Billings, A. C. (2012). What’s the gendered story?

Vancouver’s prime time olympic glory on NBC. Journal of Broadcasting &

Electronic Media, 56, 261–279. https://doi.org/10.1080/08838151.2012.678515 Antunovic, D., & Bartoluci, S. (2023). Sport, gender, and national interest during the

Olympics: A comparative analysis of media representations in Central and Eastern Europe. International Review For The Sociology Of Sport, 58, 167–187. https://doi.org/10.1177/10126902221095686

Asada, A., & Ko, Y. J. (2016). Determinants of word-of-mouth influence in sport viewership. Journal ff Sport Management, 30(2), 192–206. https://doi.org/10.1123/jsm.2015-0332

Bartlett, R. (2013). Attitudes towards athletes: Media influences [PhD-proefschrift]. Pacific University.

Burgan, B., & Mules, T. (1992). Economic impact of sporting events. Annals of Tourism Research, 19, 700–710. https://doi.org/10.1016/0160-7383(92)90062-t

38

Centrum Ethiek in de Sport. (2022, 7 januari). Gendergelijkheid - Centrum Ethiek in de sport. https://www.ethischsporten.be/themas/gendergelijkheid/

Ceulemans, P. (2024, 6 februari). Belgian Cats doen sportpaleis volstromen en dat is een Belgisch record: “Hier konden we 10 jaar geleden alleen...”. Het Nieuwsblad. Geraadpleegd op 29 februari 2024, van https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240205_97355943

Chan‐Olmsted, S. M., & Xiao, M. (2019). Smart sports fans: Factors influencing sport consumption on smartphones. Sport Marketing Quarterly, 28, 181–194. https://doi.org/10.32731/smq.284.122019.01

Chanth, V. R. (2022). Negotiating normative boundaries: Indian sportswomen and social media culture. In Gender Equity: Challenges and Opportunities (pp. 523–529). https://doi.org/10.1007/978-981-19-0460-8_54

Choi, Y. J. (2017). Emergence of the viewing public: Does social television viewing transform individual viewers into a viewing public? Telematics and Informatics, 34, 1059–1070. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.04.014

Chukwurah, L. N., Malete, L., & Nji, G. C. (2020). Gender inequity in media coverage and athletes’ welfare in Nigerian sports: Impact of the Nigeria sports policy and African union agenda 2063. Sport in Society, 25, 1438–1449. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1828869

Code van de Raad voor de Journalistiek | Raad voor de Journalistiek. (z.d.). https://www.rvdj.be/code-raad-voor-de-journalistiek

Cooky, C., Messner, M. A., & Musto, M. (2015). “It’s dude time!” A quarter century of excluding women’s sports in televised news and highlight shows. Communication & Sport, 3, 261–287. https://doi.org/10.1177/2167479515588761

Cruz-Morales, K. N., Helú, H. M., Gaxiola, J. A. R. M., Guimarães-Mataruna, A. F., Mataruna-Dos-Santos, L. J., & Reynoso-Sánchez, L. F. (2022). Factors influencing

39

attitudes towards women’s participation in sport. Sportis, 8, 396–415.

https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.3.9077
de Oliveira, J. R., De Oliveira Souza, M. T., & Capraro, A. M. (2022). Media coverage and

public opinion of hosting a women’s football mega-event: The English bid for UEFA Women’s Euro 2022. Sport in Society, 25, 799–818. https://doi.org/10.1080/17430437.2022.2025778

Dickson, K. (2015). Public perception of male athletes vs. female athletes in the media [Louisiana State University]. https://doi.org/10.31390/gradschool_theses.3865

Discriminatie. (z.d.). Instituut Voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. Geraadpleegd op 8 maart 2024, van https://igvm-iefh.belgium.be/nl/activiteiten/discriminatie

Dominteanu, T., Smîdu, N., & Voinea, A. (2022). Media communication in sport. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 16(1), 260–265. https://doi.org/10.2478/picbe-2022-0025

DPG Media Privacy Gate. (z.d.). https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-seksistisch-is-het- topsportstatuut-16-jarige-hockeyster-start-petitie~b80e2dce/

DPG Media Privacy Gate. (z.d.). https://www.trouw.nl/sport/titel-sterkt-hockeyster-maria- verschoor-in-haar-strijd-tegen-genderongelijkheid-ik-blijft-ertegenaan- trappen~bff1ae63/?referrer=https://www.google.com/

Dziubiński, Z., Organista, N., & Mazur, Z. (2019). Still marginalized: Gender inequalities in the largest Polish daily’s sports coverage. Communications, 44(1), 33–57. https://doi.org/10.1515/commun-2017-0047

Evangelista, K. C. M., De Lima Braga, D. R., De Brito, P. G., Da Costa Ribeiro, A., & Baptista, T. J. R. (2019). “The men that hate the women”: Gender relationships in the internal games of a public university. ETD. Educação Temática Digital, 21(1), 3–22. https://doi.org/10.20396/etd.v21i1.8648406

40

Fürsich, E. (2010). Media and the representation of others. International Social Science Journal, 61, 113–130. https://doi.org/10.1111/j.1468-2451.2010.01751.x Glazbrook, M. R., & Webb, S. (2024). AFLW and the gender gap: An analysis of public

attitudes towards the Women’s Australian Football League. Australian Journal of

Psychology, 76. https://doi.org/10.1080/00049530.2024.2315949
Güran, M. S., & Özarslan, H. (2022). Framing theory in the age of social media. Selçuk

University Institute of Social Sciences, 48, 446–457.

https://doi.org/10.52642/susbed.1142562
Haynes, R. (2016). Introduction: Why BBC television Sport? In BBC Sport in black and

white. https://doi.org/10.1057/978-1-137-45501-7
Hoorens, V. (z.d.). Hoofdstuk 4: Attitudes. In Macht, meningen & na-apers (3de editie, p.

221). Pelckmans Pro.
Ihle, H. (2022). How gender affects the newsworthiness of sports news on German TV: An

application of the news-factors approach to understanding gender-biased sports news presentation. International Review for the Sociology of Sport, 58, 253–277. https://doi.org/10.1177/10126902221103106

Kahneman, D., & Tversky, A. (2000). Choices, Values, and Frames. In Choices, Values, and Frames (pp. 1–16). Cambridge University Press.

Kokolakakis, T., & Lera‐López, F. (2020). Sport Promotion through sport mega-events. An analysis for types of olympic sports in London 2012. International Journal of

Environmental Research and Public Health/International Journal of Environmental

Research and Public Health, 17, 6193. https://doi.org/10.3390/ijerph17176193 Levental, O. (2023). Online sports fans communities: humor, trivial knowledge, and anti-

modern tendencies. Frontiers in Sports and Active Living, 5. https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1280519

41

Lewis, N., & Weaver, A. J. (2013). More than a game. Communication & Sport, 3, 219–242. https://doi.org/10.1177/2167479513508273

Lintumäki, P., & Koll, O. (2023). Sport team identification: A social identity perspective comparing local and distant fans. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 25(1), 1–17. https://doi.org/10.1108/ijsms-08-2022-0158

Liu, Y. (2016). The development of social media and its impact on the intercultural exchange of the olympic movement, 2004–2012. International Journal of the History of Sport, 33, 1395–1410. https://doi.org/10.1080/09523367.2017.1285285

Liu, C., Sun, J., He, Y., & Cao, L. (Reds.). (2011). Overview of virtual reality technology apply to sports events. 2011 International conference on computer, electrical, and systems sciences, and engineering (CESSE 2011).

Liutikas, D. (2011). Manifestation of identity in sport fans’ journeys. Filosofija-Sociologija, 22, 214–225.

Lockstone‐Binney, L., Urwin, G., Bingley, S., & Burgess, S. (2020). Identifying social impact from supplemental events: A research framework. Leisure Studies, 39, 877–892. https://doi.org/10.1080/02614367.2020.1795227

Lünich, M., Starke, C., Marcinkowski, F., & Dosenovic, P. (2019). Double crisis: Sport mega events and the future of public service broadcasting. Communication & Sport, 9, 287– 307. https://doi.org/10.1177/2167479519859208

MacPherson, E., & Kerr, G. (2019). Sport fans’ responses on social media to professional athletes’ norm violations. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 19, 102–119. https://doi.org/10.1080/1612197x.2019.1623283

McCombs, M. (2014). Setting the agenda: Mass media and public opinion (2de editie). Polity.

42

Meneses, J., Souto, L., Sil, S., Silva, T., & Au-Yong-Oliveira, M. (2022). Sports streaming: Transition from TV to digital. In Lecture notes in networks and systems (pp. 220– 232). https://doi.org/10.1007/978-3-031-04819-7_23

Methany, E., 1965. Connotations of movement in sport and dance. Dubuque, Iowa: WM. C. Brown.

Modzelewska, O. (2018). Men and sport socialization to masculinity. Society, Integration, Education, 4, 162–170. https://doi.org/10.17770/sie2018vol1.3144

Morgan, A. (2019). An examination of women’s sport sponsorship: A case study of female australian rules football. Journal of Marketing Management, 35, 1644–1666. https://doi.org/10.1080/0267257x.2019.1668463

Mumcu, C., & Marley, S. C. (2017). Development of the attitude towards women’s sports scale (ATWS). International Journal of Sport Management, 18, 183–209.

Mudrick, M., Miller, M., & Atkin, D. (2016). The influence of social media on fan reactionary behaviors. Telematics and Informatics, 33, 896–903. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.01.005

Neary, C., & Ringrow, H. (2018). Media, power and representation. In The Routledge Handbook of English Language Studies (pp. 294–309). Routledge.

Parris, D. L., Troilo, M., Bouchet, A., & Peachey, J. W. (2014). Action sports athletes as entrepreneurs: Female professional wakeboarders, sponsorship, and branding. Sport Management Review, 17, 530–545. https://doi.org/10.1016/j.smr.2013.12.005

Pérez, B. D., Giménez, A. R., & Álvarez-Sotomayor, A. (2022). Gender inequality in competitive sport: Voices and reflections. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes Y Recreación, 47, 557–564. https://doi.org/10.47197/retos.v47.93006

Petca, A. R., Bivolaru, E., & Graf, T. A. (2012). Gender stereotypes in the Olympic Games media? A cross-cultural panel study of online visuals from Brazil, Germany and the United States. Sport in Society, 16, 611–630. https://doi.org/10.1080/17430437.2012.690412

43

Plaza, M., Boiché, J., Brunel, L., & Ruchaud, F. (2016). Sport = male. . . But not all sports: Investigating the gender stereotypes of sport activities at the explicit and implicit Levels. Sex Roles, 76, 202–217. https://doi.org/10.1007/s11199-016-0650-x

Pope, S., Williams, J., & Cleland, J. (2022). Men’s football fandom and the performance of progressive and misogynistic masculinities in a ‘New Age’ of UK Women’s Sport. Sociology, 56, 730–748. https://doi.org/10.1177/00380385211063359

Preuß, H. (2005). The economic impact of visitors at major multi-sport events. European Sport Management Quarterly, 5, 281–301. https://doi.org/10.1080/16184740500190710

Rascher, D. A., Maxcy, J., & Schwarz, A. (2021). The unique economic aspects of sports. Journal of Global Sport Management, 6, 111–138. https://doi.org/10.1080/24704067.2019.1605302

Rojas-Torrijos, J. L., & Ramon, X. (2021). Exploring agenda diversity in european public service media sports desks: A comparative study of underrepresented disciplines, sportswomen and disabled athletes’ coverage on Twitter. Journalism Studies, 22, 225– 242. https://doi.org/10.1080/1461670x.2020.1809497

Rowe, D. C., & Silva, K. K. P. (2023). Women’s sport and media: A call to critical arms. Feminist Media Studies, 23, 729–733. https://doi.org/10.1080/14680777.2023.2201663

Segijn, C. M., Masłowska, E., Araujo, T., & Viswanathan, V. (2019). Engaging with TV events on Twitter. Internet Research, 30, 381–401. https://doi.org/10.1108/intr-08- 2018-0389

Shuv-Ami, A., Alon, A. T., Loureiro, S. M. C., & Kaufmann, H. R. (2020). A new love–hate scale for sports fans. International Journal Of Sports Marketing & Sponsorship, 21, 543–560. https://doi.org/10.1108/ijsms-11-2019-0122

44

Sogas, P. C., Molina, I. F., Batlle, A. A., & Vílchez, J. M. R. (2021). Economic and social yield of investing in a sporting event: Sustainable value creation in a territory. Sustainability, 13, 7033. https://doi.org/10.3390/su13137033

Sporza. (2023, 1 januari). Sportkalender 2023: de belangrijkste afspraken om in je nieuwe agenda te noteren. sporza.be. https://sporza.be/nl/2022/12/15/sportkalender-2023-de- belangrijkste-afspraken-om-in-je-nieuwe-agenda-te-noteren~1671115209216/

Sporza. (2023, 3 maart). Akkoord bereikt over financiering Canadese vrouwenploeg na protest over genderongelijkheid. sporza.be. https://sporza.be/nl/2023/03/03/akkoord- bereikt-over-financiering-canadese-vrouwenploeg-na-protest-over- genderongelijkheid~1677828286731/

Sporza. (2024, 2 maart). Sportkalender 2024: dit zijn de belangrijkste sportafspraken van het jaar. sporza.be. https://sporza.be/nl/2023/11/22/sportkalender-2024-dit-zijn-de- belangrijkste-sportafspraken-van-het-jaar~1700680807781/

Stick, M. (2021). Conflicts in sporting masculinity: The beliefs and behaviors of canadian male athletes. The Journal of Men’s Studies, 29, 315–334. https://doi.org/10.1177/10608265211004579

Su, M., Suk, J., Borah, P., Ghosh, S., Garlough, C., & Shah, D. V. (2023). From Weinstein to Kavanaugh: Shifting coverage of sexual violence and the #MeToo movement across U.S. news media. Communication Monographs, 1–23. https://doi.org/10.1080/03637751.2023.2282024

Sveinson, K., & Hoeber, L. (2016). Female fport Fans’ experiences of marginalization and empowerment. Journal of Sport Management, 30(1), 8–21. https://doi.org/10.1123/jsm.2014-0221

Tamir, I. (2020). Contemporary attitudes to women’s football in Israel. Israel Affairs, 26, 541–554. https://doi.org/10.1080/13537121.2020.1775935

45

Tamir, I. (2020). WhatsAppSport: Using WhatsApp while viewing sports events. Journal of Sport & Social Issues, 44, 283–296. https://doi.org/10.1177/0193723520907624

Tamir, I. (2022). The natural life cycle of sports fans. Sport in Society, 25, 338–352. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1793756

Tirado-Espín, A., Cambra, U. C., Martínez, L. M., & Almeida-Galárraga, D. (2022). Framing and immigration: New frames in media and social networks. In Smart innovation, systems and technologies (pp. 140–152). https://doi.org/10.1007/978-981-16-5792- 4_15

Toffoletti, K. (2017). Sexy women sports fans: Femininity, sexuality, and the global sport spectacle. Feminist Media Studies, 17, 457–472. https://doi.org/10.1080/14680777.2016.1234499

Tsai, H. S., & Lin, H. (2022). Social TV and audience engagement: Investigating the relationship between Facebook engagement and TV performance of The Voice (USA). Online Information Review, 47, 453–468. https://doi.org/10.1108/oir-06-2021- 0293

Ueoka, T., & Ishii, A. (2018). Consideration on TV audience rating and influence of social media. In IEEE International Conference on Big Data (pp. 5460–5461). https://doi.org/10.1109/bigdata.2018.8621881

Van Dale NEDERLAND. (z.d.). Van Dale NEDERLAND. https://www.vandale.nl/gratis- woordenboek/nederlands/betekenis/publiek

Van Heuverswijn, L. (2021, 4 mei). Groep atleten vraagt in open brief actie tegen genderongelijkheid. Het Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210504_96270333

Vannoorden, J. (2023, 16 augustus). Lewis Hamilton pleit voor vrouwen in de Formule 1: “Deze sport heeft een genderprobleem”. Het Belang van Limburg. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230816_92543538

46

Vorácek, J. (2017). Trends and tools in marketing communication in today’s sport. In Marketing identity: offline is the new online (pp. 390-400).

Wicker, P., Breuer, C., & Dallmeyer, S. (2021). The gender earnings gap among elite athletes in semi-professional sports. Managing Sport and Leisure, 28, 583–600. https://doi.org/10.1080/23750472.2021.1944819

Download scriptie (829.73 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Dirk Reynders