Van leren naar beleven: WOI ervaringen in klas

Sander
Eerlings

Inleiding

In basisschool De Robbert in Hamont-Achel komt de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog tot leven voor zesdejaars leerlingen. Met een innovatieve benadering van herinneringseducatie leren de kinderen niet alleen historische feiten, maar ontwikkelen ze ook empathie en betrokkenheid bij de gebeurtenissen van toen.

Herinneringseducatie in de praktijk

Basisschool De Robbert heeft een uniek project opgezet dat herhalingslessen, persoonlijke reflecties en interactieve activiteiten combineert. Zo krijgen de leerlingen een herhalingsles over de Eerste Wereldoorlog waarbij authentieke artefacten worden gebruikt. Deze tastbare stukken geschiedenis, zoals oude brieven en soldatenuitrusting, maken de lessen levendiger en helpen de kinderen de realiteit van de oorlog beter te begrijpen.

Dagboeken en themahoek

Om de lessen verder te verdiepen, houdt elke leerling een dagboek bij. Hierin schrijven ze hun persoonlijke indrukken en gedachten op over de lessen en activiteiten. Deze dagboeken vormen de basis voor klasgesprekken over historische gebeurtenissen en hun moderne implicaties. Daarnaast is er een themahoek ingericht waar de leerlingen verschillende spellen kunnen spelen, zoals Ganzenbord en "Wie is het?" met WOI-personages. Dit stimuleert leren op een speelse en interactieve manier.

Fietstocht langs historische locaties

Een van de hoogtepunten van het project is een fietstocht door Hamont-Achel. Tijdens deze tocht bezoeken de leerlingen belangrijke historische locaties zoals de Dodendraad en de Achelse Kluis. Door middel van re-enactments krijgen zij een levendige ervaring van wat zich tijdens de oorlog heeft afgespeeld. Deze fysieke en visuele ervaringen versterken hun begrip en betrokkenheid bij de geschiedenis.

Lokale geschiedenis tot leven gebracht

Naast de bredere context van de Eerste Wereldoorlog, richt het project zich ook op lokale geschiedenis. Lessen over gebeurtenissen zoals de stationsramp van 1918 brengen de geschiedenis dichter bij huis en maken het onderwerp relevanter voor de leerlingen. Deze lokale invalshoek wordt verder ondersteund door samenwerkingen met instellingen zoals het Grevenbroekmuseum, die extra educatieve waarde aan het project toevoegen.

Omgevings- en erfgoededucatie

Het project integreert de principes van omgevings- en erfgoededucatie door leerlingen fysiek in contact te brengen met historische locaties. Dit stimuleert niet alleen hun historische kennis, maar ook hun vermogen om kritisch te reflecteren op hedendaagse kwesties van vrede en verdraagzaamheid.

Conclusie

"Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen. Door onze leerlingen bewust te maken van het verleden, hopen we een vreedzamere toekomst te bouwen."

Het herinneringseducatieproject van basisschool De Robbert is een baanbrekend initiatief dat geschiedenis tot leven brengt voor leerlingen. Door een combinatie van lessen, persoonlijke reflecties en interactieve activiteiten ontwikkelen de leerlingen niet alleen een dieper historisch besef, maar ook een emotionele en intellectuele verbinding met het onderwerp. Dit project toont aan dat geschiedenis meer is dan alleen feiten leren; het is een manier om empathie en kritisch denken te bevorderen.

 

Bibliografie

(sd). agentschap onroerend erfgoed. (2016). Handleiding Dieper dan Shakespeare, hoger dan de kathedraal. Opgehaald van Vlaanderen is erfgoed: https://www.onroerenderfgoed.be/publicaties/handleiding-dieper-dan-shak…

 

Caroline Walters . (2023, November 6). Wat is herinneringseducatie . Opgehaald van Herinneringseducatie.be: https://herinneringseducatie.be

 

Cultuur in de spiegel. (2014). Drie inspirerende praktijkvoorbeelden van werken met erfgoed in de tweede graad van de lagere school. Opgehaald van Buurten met erfgoed: http://www.buurtenmeterfgoed.be/websites/buurtenmeterfgoed/assets/uploa…

 

Declercq, E. (2009, september). Haal meer uit je omgeving. Opgehaald van Een poging om leerkrachten te helpen meer omgevingsgericht te werken: https://omgevingsonderwijs.odisee.be/sites/default/files/public/2021-10…

 

Deputatie van provincie West-Vlaanderen. (2013). Toetsteen 1418. West-Vlaanderen: Provinciehuis Boeverbos.

 

Grevenbroekmuseum v.z.w. . (sd). Eerste Wereldoorlog. Opgehaald van Grevenbroekmuseum v.z.w.: https://www.grevenbroekmuseum.be/nl/wo-1-menu 

 

Janssen, H. (2023, februari 17). Dodendraad. Opgehaald van Brabantserfgoed: https://www.brabantserfgoed.nl/page/15013/de-dodendraad

 

Sleurs, J.-P. (2023, november 24). WOI in Hamont-Achel. (S. Eerlings, Interviewer)

 

Verplancke, S. S. (2015). TOETSSTEEN Herinneringseducatie. Opgehaald van Een handleiding voor kwalitatieve projecten: https://herinneringseducatie.be/wp-content/uploads/2020/10/Toetssteen-H…

 

Download scriptie (2.69 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Rachele La Monaca
Thema('s)