Het Spookt in de Stad! De onzichtbare littekens van een traumatisch verleden

Anissa
Boukra

"Steden vergeten niet. Net zoals lichamen littekens dragen, herinnert een stad zich haar pijn." Architectuurstudente Anissa Boukra van de Universiteit van Gent onderzoekt in haar thesis "The Haunting (of the) Past" hoe het trauma van het verleden nog steeds door de straten van Singapore, Phnom Penh en Bali waart. Het is een onderzoek naar hoe pijnlijke geschiedenissen, die men liever niet herinnert, toch hun weg vinden in onze gebouwen, pleinen en toeristische brochures. Boukra stelt een ongemakkelijke vraag: wat gebeurt er met een stad wanneer haar verleden wordt weggevaagd, vergeten, of - erger nog - verkocht?

Singapore: De Stad Die Haar Pijn Verbergt

Singapore presenteert zich als een stad zonder ‘donkere hoeken,’ maar onder de glanzende façade schuilt een pijnlijke geschiedenis van seksueel geweld tijdens de Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog. De thesis werpt licht op de vergeten “comfortstations” waar jonge vrouwen werden gedwongen tot seksuele slavernij. Deze plekken, ooit doordrenkt van leed, zijn nu onzichtbaar geworden—ze zijn vervangen door appartementen of volledig verdwenen. Er is geen monument of plakkaat dat de slachtoffers van deze gruweldaden herdenkt.

“Het Singapore van vandaag presenteert zich als een schoon en modern metropool,” stelt Boukra, “maar in de schaduw van zijn hoge gebouwen zitten littekens die dieper gaan dan beton en staal.” In plaats van de pijnlijke erfenis te erkennen, kiest de stad voor verdringing en verzwijging. De verhalen van slachtoffers blijven onbenoembaar, waardoor het trauma verdoezeld blijft. Deze ontkenning betekent dat het verleden niet werkelijk is verdwenen; het blijft aanwezig, zelfs als het onzichtbaar lijkt.

Phnom Penh: Stenen die Schreeuwen

Waar Singapore het trauma wegstopt, draagt Phnom Penh de littekens van haar verleden openlijk met zich mee. Na de gruwelen van het Khmer Rouge-regime, die miljoenen levens eisten en het idee van de stad zelf trachtten uit te wissen, is Phnom Penh herrezen, maar de pijn is nog voelbaar. De stad wordt gekenmerkt door plaatsen zoals de Killing Fields en de Tuol Sleng Gevangenis, die bezoekers aantrekken die de horror van het verleden willen ervaren, een fenomeen dat bekendstaat als ‘thanatoerisme’.

“Er is niets in Cambodja dat niet te koop is,” merkt Boukra op. De plekken waar ooit duizenden lichamen werden gedumpt, zijn nu bezienswaardigheden geworden, waarbij de dood op gruwelijke wijze gecommercialiseerd is. Maar de exploitatie van deze herinneringsplaatsen voor winst maakt de pijn niet minder, het maakt de wonde alleen maar dieper. Phnom Penh, een stad die ooit bevolkt was door gemeenschappen rondom Boeung Kak Lake, ziet nu duizenden van haar inwoners verdreven voor luxe vastgoedprojecten. Wat ooit leefde, is nu een gentrificeerde ruimte, losgekoppeld van zijn verleden.

Bali: Het Vergeetachtige Paradijs

“Welkom op Bali! Het paradijselijke eiland waar je kan zonnen, surfen en... oh ja, bovenop massagraven kan picknicken.” De ironie van Bali als “vergeetachtig paradijs” is niet te ontkennen, vooral de genocide van 1965-1966, waarbij ongeveer een miljoen mensen omkwamen, wordt nauwelijks erkend. In plaats daarvan is Bali een “vergeetachtig paradijs” geworden, waar de luxe resorts en serene villa’s op plekken zijn gebouwd waar ooit lichamen werden gedumpt.

In een van de meest aangrijpende passages vertelt Boukra het verhaal van Ibu Ari, een Balinese vrouw die haar broer verloor tijdens de slachtpartijen. Sindsdien komt zijn geest haar ’s nachts bezoeken, fluisterend: “Herinner je het, vergeet het niet.” Ondanks de opzettelijke stiltes en het wissen van deze gruwelijke geschiedenis, blijft de echo van het verleden aanwezig. Het contrast tussen de gefotografeerde schoonheid van rijstvelden en de gruweldaden die zich daar afspeelden, legt een diepere waarheid bloot: Bali’s schoonheid is niet vrij van horror, ze ligt er slechts onder begraven.

De Hypocrisie van Toerisme

Een verontrustend inzicht is hoe steden hun eigen trauma’s weten te verpakken en verkopen als deel van hun ‘exotische’ aantrekkingskracht. We willen natuurlijk allemaal de ‘mooie kant’ zien wanneer we een nieuwe stad of land bezoeken. Maar wat gebeurt er als de donkere kant wordt gewist of – nog erger – wordt gemarket als een ‘must-see’ bezienswaardigheid?

In Phnom Penh is de genocide gereduceerd tot het kopen van een kaartje en het volgen van een audiotour door het Tuol Sleng Genocide Museum. In Bali gebeurt hetzelfde: plekken waar duizenden zijn vermoord worden verstopt achter een glimlachende gids die de ‘spirituele geschiedenis’ van het eiland vertelt. Door trauma’s te exploiteren voor toerisme, worden de diepe, historische wonden van deze steden verder opengehaald en uitgespeeld. Het verleden wordt een product, en het lijden van mensen wordt een verkoopbaar item in de toeristische industrie.

“Het gevaar van dit soort toerisme is niet alleen dat het de pijn trivialiseert. Het verandert het verleden in een product, waardoor het oorspronkelijke leed verder geminimaliseerd wordt.” Door het verleden te reduceren tot een toeristische attractie, worden de verhalen van de slachtoffers opnieuw gemarginaliseerd.

“Vergeten is een vorm van overleven, maar het is ook een vorm van verraad,”

Vergeten of Herinneren: Welke Toekomst voor deze Steden?

Wat deze thesis zo opvallend maakt, is de manier waarop niet alleen wordt gedocumenteerd, maar ook geconfronteerd. De auteur daagt ons uit om steden niet alleen als fysieke ruimtes te zien, maar als levende entiteiten die denken, voelen en vooral niet vergeten. Ze pleit voor een andere manier van herinneren, een die niet buigt voor toeristische belangen of nationale trots. De bestudeerde steden zijn plekken waar geschiedenis, politiek en commercie met elkaar in botsing komen.

“Vergeten is een vorm van overleven, maar het is ook een vorm van verraad,” wordt opgemerkt. In Singapore, Phnom Penh en Bali blijkt dat verraad niet alleen gericht is op het verleden, maar ook op de toekomst. Want een stad die haar verleden negeert, kan nooit helemaal vrij zijn. Het blijft gevangen in haar eigen zwijgzaamheid, als een spook dat nooit rust vindt.

Bibliografie

Alexander, Christopher. A City Is Not a Tree. Edited by Michael W. Mehaffy. 50th anniversary edition. Portland, Oregon: Sustasis Press, 2015.

Ali, Anida Yoeu, ‘Palimpsest for Generation 1.5’, Accessed 1 January 2024. https://www.anidaali.com/artworks/palimpsest-for-generation-1-5/.

Anlong Veng Master Plan – DOCUMENTATION CENTER OF CAMBODIA’. Accessed 28 December 2023. https://www.dccam.org/homepage/peace/anlong-veng-master-plan/.

Bangkok Post. ‘S. Korea Activists to Put “Comfort Woman” Statues in Asia’. Bangkok Post. Accessed 7 November 2023. https://www.bangkokpost.com/world/332252/s-korea-activists-to-put-comfo….

Bernath, Julie. ‘“Complex Political Victims” in the Aftermath of Mass Atrocity: Reflections on the Khmer Rouge Tribunal in Cambodia’. International Journal of Transitional Justice 10, no. 1 (1 March 2016): 46–66.

Biggs, David. Quagmire: Nation-Building and Nature in the Mekong Delta. University of Washington Press, 2010.

Blackburn, Kevin. The Comfort Women of Singapore in History and Memory. NUS Press, 2022.

Brownmiller, Susan. ‘Against Our Will: Men, Women and Rape (1975)’. In Violence against Women: Classic Papers, 5–8. Auckland, New Zealand: Pearson Education New Zealand, 2005.

Byrne, Denis. ‘Traces of ’65ʺ Sites and Memories of the Post-Coup Killings in Bali – AHR’. Australian Humanities Review. Accessed 20 December 2023. https://australianhumanitiesreview.org/1998/05/01/traces-of-65-sites-an….

Cazenave, Jennifer. ‘A Home for the Ghosts: On the Diorama as Inhabited Landscape’. SubStance 51, no. 1 (March 2022): 30–46.

Chandler, David. A History of Cambodia. 4th ed. New York: Routledge, 2008.

———. ‘Cambodia Deals with Its Past: Collective Memory, Demonisation and Induced Amnesia’. Totalitarian Movements and Political Religions 9, no. 2–3 (June 2008): 355–69.

Chandler, David P. Voices from S-21ʳ Terror and History in Pol Pot’s Secret Prison. 7. [Nachdr.]. A Philip E. Lilienthal Book. Berkeley: Univ. of California Press, 1999.

Chang, Ai-lien. ‘JTC Ready to Relocate Bohemian Eatery Nearby’. The Straits Times, 21 February 2003. https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/digitised/page/straitstimes2003022 1-1.1.25.

‘Children in Cambodia at “Very High Risk” of the Impacts of the Climate Crisis - UNICEF’. Accessed 1 January 2024. https://www.unicef.org/cambodia/press-releases/children-cambodia-very-h….

Chung, Simone, and Michael Douglass. The Hard State, Soft City of Singapore. Amsterdam University Press, 2020.

Clément-Charpentier, Sophie. ‘Rebirth of a Capital Which Was Deserted: The Case of Phnom Penh’. Journal of Southeast Asian Architecture 1 (1996): 27–45.

Collins, Erin. ‘Postsocialist Informality: The Making of Owners, Squatters and State Rule in Phnom Penh, Cambodia (1989–1993)’. Environment and Planning A: Economy and Space 48, no. 12 (1 December 2016): 2367–82.

———. ‘Reclamation, Displacement and Resiliency in Phnom Penh’. In Other Geographies, edited by Sharad Chari, Susanne Freidberg, Vinay Gidwani, Jesse Ribot, and Wendy Wolford, 1st ed., 199–213. Wiley, 2017.

Cooke, Paul, Katie Hodgkinson, and Peter Manning. ‘Changing the Story: Intergenerational Dialogue, Participatory Video and Perpetrator Memories in Cambodia’. Memory Studies 16, no. 5 (1 October 2023): 1223–39.

Coward, Martin. Urbicide: The Politics of Urban Destruction. Routledge Advances in International Relations and Global Politics 66. London: Routledge, 2009.

De Koninck, Rodolphe. ‘Wessex Estate: Recollections of British Military and Imperial History in the Heart of Singapore’. Asian Journal of Social Science 31, no. 3 (2003): 435–51.

Department of Media and Communication. Reminiscence of the White Building, 2015. https://youtu.be/JFJbJIQmb-4?si=i0DYvPPG8wCGFD03.

Dolgopol, Ustinia, and Snehal Paranjape. Comfort Women: An Unfinished Ordeal : Report of a Mission. International Commission of Jurists, 1994.

Doyle, Kevin. ‘The Revenue Fields’. Time, 4 November 2005. https://content.time.com/time/subscriber/article/0,33009,1047552,00.html.

Doyle, Shelby Elizabeth. ‘Learning from Las Vegas, in Phnom Penh’, 2015. https://works.bepress.com/shelby-doyle/3/.

Dwyer, Leslie. ‘A Politics of Silences: Violence, Memory, and Treacherous Speech in Post-1965 Bali’. Genocide, 17 March 2009.

———. ‘Building a Monument: Intimate Politics of “Reconciliation” in Post-1965 Bali’. In Transitional Justice: Global Mechanisms and Local Realities after Genocide and Mass Violence. Rutgers University Press, 2010.

———. ‘Reimagining Transitional Justice in Bali’. Allegra Lab, January 2015. https://allegralaboratory.net/reimagining-transitional-justice-in-bali-….

Dwyer, Leslie, and Degung Santikarma. ‘“When the World Turned to Chaos”: 1965 and Its Aftermath in Bali, Indonesia’, 289–306, 2003.

Dwyer, Owen, and Derek Alderman. ‘Memorial Landscapes: Analytic Questions and Metaphors’. GeoJournal 73 (1 November 2008): 165–78.

Dwyer, Owen J. ‘Symbolic Accretion and Commemoration’. Social & Cultural Geography 5, no. 3 (1 September 2004): 419–35.

Edwards, Penny. ‘Time Travels : Locating Xinyimin in Sino-Cambodian Histories’. In Globalizing Chinese Migration. Routledge, 2003.

Enloe, Cynthia. Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Completely Revised and Updated. 2nd ed., 2014.

Evans, Kurt, ed. Agency. Perspecta 45. New Haven, Conn: MIT Press, 2012.

Ferwerda, Jan. ‘Memory as a Stage’. Gent University, 2019.

Frayne, Nicholas Forrest. ‘To See Others in Ourselves: Justice and Architectural Ambiguity in the Tuol Sleng Genocide Museum’. The Journal of Architecture 26, no. 6 (18 August 2021): 836–60.

Frost, Mark R. ‘An Unsettled Majority: Immigration and the Racial “Balance” in Multicultural Singapore’. Journal of Ethnic and Migration Studies 47, no. 16 (10 December 2021): 3729–51.

Frost, Mark Ravinder. Transcultural Diaspora: The Straits Chinese in Singapore, 1819-1918. Asia Research Institute, National University of Singapore, 2003.

Hammaberg, Thomas, Craig Etcheson, David Chandler, and Shipler. ‘Magazine of Documentation Center of Cambodia’, April 2000.

Han, Fook Kwang, Warren Fernandez, and Sumiko Tan. Lee Kuan Yew, the Man and His Ideas. Singapore Press Holding, 1998.

Harper, T.N. ‘Globalism and the Pursuit of Authenticity: The Making of a Diasporic Public Sphere in Singapore’. Sojourn: Journal of Social Issues in Southeast Asia 12, no. 2 (1997): 261–92.

Harris, Ian Charles. Buddhism under Pol Pot. Documentation Series 13. Phnom Penh: Documentation Centre of Cambodia, 2007.

Heryanto, Ariel. State Terrorism and Political Identity in Indonesia: Fatally Belonging. Asia Pacific pbk. ed. Politics in Asia Series. London: Routledge, 2008.

Hoelscher, Steven, and Derek Alderman. ‘Memory and Place: Geographies of a Critical Relationship’. Social & Cultural Geography - SOC CULT GEOGR 5 (1 September 2004): 347–55.

Howe, Leo. The Changing World of Bali: Religion, Society and Tourism. Repr. The Modern Anthropology of Southeast Asia. London: Routledge, 2006.

Hughes, Rachel. ‘Dutiful Tourism: Encountering the Cambodian Genocide: Encountering the Cambodian Genocide’. Asia Pacific Viewpoint 49, no. 3 (29 October 2008): 318–30.

———. ‘Memory and Sovereignty in Post-1979 Cambodia: Choeung Ek and Local Genocide Memorials 1’. In Genocide in Cambodia and Rwanda. Routledge, 2006.

Huyssen, Andreas. Present Pasts: Urban Palimpsests and the Politics of Memory. Stanford: Stanford University Press, 2003.

Igout, Michel, and Serge Dubuisson. Phnom Penh Then and Now. Bangkok: White Lotus, 1993.

Jinks, Rebecca. Representing Genocide: The Holocaust as Paradigm? Comparative Genocide. London Oxford New York New Delhi Sydney: Bloomsbury Academic, 2016. Journey from the Fall, 2006.

Kent, Alexandra. ‘Conflict Continues: Transitioning into a Battle for Property in Cambodia Today’. Journal of Southeast Asian Studies 47, no. 1 (February 2016): 3–23.

Khatri, Naresh, Eric Tsang, and Thomas Begley. ‘Cronyism: A Cross-Cultural Analysis’. Journal of International Business Studies 37 (1 January 2006): 61–75.

Khemro, Beng Hong Socheat, and Geoffrey Payne. ‘Improving Tenure Security for the Urban Poor in Phnom Penh, Cambodia: An Analytical Case Study’. Habitat International 28, no. 2 (June 2004): 181–201.

Kiernan, Ben. How Pol Pot Came to Power: Colonialism, Nationalism, and Communism in Cambodia, 1930 - 1975. 2nd edition. New Haven, Conn. London: Yale University Press, 2004.

———. The Pol Pot Regime: Race, Power, and Genocide in Cambodia under the Khmer Rouge, 1975 - 79. New Haven: Yale Univ. Press, 1996.

Kim, Bok-Dong. Life As A ‘Comfort Woman’: Story of Kim Bok-Dong STAY CURIOUS #9, 2018. https://youtu.be/qsT97ax_Xb0?si=x-aMoHVUwlWGV5qG.

Kolnberger, Thomas. ‘Continuity and Change: Transformations in the Urban History of Phnom Penh, Cambodia’. In Global Studies, edited by Sandra Kurfürst and

Stefanie Wehner, 1st ed., 219–38. Bielefeld, Germany: transcript Verlag, 2020.

———. ‘“Voices” from the UNTAC Files: Policy and Politics of Accommodation in Phnom Penh after the Khmer Rouge’. South East Asia Research 23, no. 3 (September 2015): 377–404.

Koolhaas, Rem. Singapore Songlines: Portrait of a Potemkin Metropolis ... Or Thirty Years of Tabula Rasa, 1995.

Koolhaas, Rem, Stefano Boeri, and ACTAR, eds. Mutations. Barcelona: ACTAR [u.a.], 2000.

Kundera, Milan, Aaron Asher, and Milan Kundera. The Book of Laughter and Forgetting. 1. Perennial Classics ed. Perennial Classics. New York, NY: HarperPerennial, 1999.

Kusno, Abidin. The Appearances of Memory: Mnemonic Practices of Architecture and Urban Form in Indonesia. Duke University Press, 2010.

Kyunghyang Shinmun. ‘A Comfort Women Memorial in Singapore’, 23 January 2013. https://english.khan.co.kr/khan_art_view.html?artid=201301231452007&cod….

Last Night I Saw You Smiling, 2019.

Lee Kuan Yew. Speech by Senior Minister Lee Kuan Yew to the Singapore Press Club on Friday, 7 June 1996 at Raffles Hotel, 1996. https://www.nas.gov.sg/archivesonline/speeches/record-details/79f4ed26-….

Lee, Kuan Yew. The Singapore Story: Memoirs of Lee Kuan Yew. Hemel Hempstead: Prentice Hall, 1998.

Leksana, Grace. ‘Collaboration in Mass Violence: The Case of the Indonesian Anti-Leftist Mass Killings in 1965–66 in East Java’. Journal of Genocide Research 23, no. 1 (16 June 2020): 58–80.

Levy, Adrian, and Cathy Scott-Clark. ‘Country for Sale’. The Guardian, 25 April 2008, sec. World news. https://www.theguardian.com/world/2008/apr/26/cambodia.

Lyno, Vuth. ‘The White Building: Building A Community, A City and Art’. Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry 50 (1 September 2020): 154–57.

MacKinnon, Catharine A. Are Women Human?: And Other International Dialogues. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2006.

Manning, Peter. Transitional Justice and Memory in Cambodia: Beyond the Extraordinary Chambers. Taylor & Francis, 2017.

Marshall, Brenda K. Teaching the Postmodern: Fiction and Theory. New York, NY: Routledge, 1992.

Mayer, Julia. ‘ICOA1550ʺ Connecting the Past to the Future: A Vision for Reconciliation in Anlong Veng, Cambodia’. India Habitat Centre, 2017. https://openarchive.icomos.org/id/eprint/1978/1/5._ICOA_1550_Mayer_SM.p….

Molyvann, Vann. Modern Khmer Cities. Phnom Penh, Cambodia, Art Media Resources, 2003.

Morrison, Toni. Beloved. London: Vintage, 2005.

Muller, Gregor, ed. Colonial Cambodia’s ‘Bad Frenchmen’: The Rise of French Rule and the Life of Thomas Caraman, 1840 - 87. Reprint. Routledge Studies in the Modern History of Asia 37. London: Routledge, 2007.

Munro, Sally. ‘Ode to Colbar’. The Straits Times, 7 February 2003.

Muong, Vandy. ‘At Home in the White Building’. Phnom Penh Post, 28 March 2015. https://www.phnompenhpost.com/post-weekend/home-white-building.

Mydans, Seth. ‘At Cremation Of Pol Pot, No Tears Shed’. The New York Times, 19 April 1998, sec. World. https://www.nytimes.com/1998/04/19/world/at-cremation-of-pol-pot-no-tea….

Nakano, Ryoko, and Kevin Blackburn. ‘Memory of the Japanese Occupation and Nation-Building in Southeast Asia’. Accessed 7 November 2023. https://www.academia.edu/36619227/Memory_of_the_Japanese_Occupation_and….

Nam, Sylvia. ‘Phnom Penh: From the Politics of Ruin to the Possibilities of Return’. Traditional Dwellings and Settlements Review 23, no. 1 (2011): 55–68.

Naren, Kuch. ‘Choeung Ek Signed Over to Japanese Firm’. The Cambodia Daily, 22 April 2005. https://english.cambodiadaily.com/news/choeung-ek-signed-over-to-japane… -firm-47356/.

Nguyen, Ly. ‘Moving Our Merry Land - a Case Study of the Conservation of Colbar Eating House, Singapore’, 1 January 2018. https://www.academia.edu/38560317/Moving_our_Merry_Land_a_Case_Study_of….

Nguyen, Viet Thanh. Nothing Ever Dies: Vietnam and the Memory of War. First Harvard University Press paperback edition. Cambridge, Massachusetts London, England: Harvard University Press, 2017.

Nora, Pierre. ‘Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire’. Representations 26 (1 April 1989): 7–24.

Parliament of Singapore. Official Reports - Parliamentary Debates (Hansard) (1985). https://sprs.parl.gov.sg/search/#/topic?reportid=005_19850301_S0005_T00….

Phillips, John. ‘The Future of the Past: Archiving Singapore’. In Urban Memory: History and Amnesia in the Modern City, 145–65. Routledge, 2005.

Potter, Martin, and Jonathon Louth. ‘THE WHITE BUILDING: CREATIVE RESISTANCE AND THE (RE)PRODUCTION OF SPACE’, 20 March 2023. Pringle, James. ‘Pol Pot’s Abandoned Airport’, 2011. https://www.asiasentinel.com/p/pol-pots-abandoned-airport.

Raban, Jonathan. Soft City. 1st American ed. New York: E. P. Dutton, 1974.

Rasy, Pheng Pong. ‘Discovery of Sre Lieu Mass Grave’. Documentation Center of Cambodia, 2007. https://www.d.dccam.org/Projects/Maps/Discovery%20of%20the%20Sre%20Lieu….

Ratner, Vaddey. In the Shadow of the Banyan. 1. Simon & Schuster hardcover ed. New York, NY: Simon & Schuster, 2012.

Reeves, Keir. ‘Sites of Memory’. In History, Memory and Public Life. Routledge, 2018.

Robinson, Geoffrey. The Dark Side of Paradise: Political Violence in Bali. Asia, East by South. Ithaca: Cornell University Press, 1995.

Schlund-Vials, Cathy J. War, Genocide, and Justice: Cambodian American Memory Work. University of Minnesota Press, 2012. https://www.jstor.org/stable/10.5749/j.ctt32bcsw.

Seaton, A. V. ‘Guided by the Dark: From Thanatopsis to Thanatourism’. International Journal of Heritage Studies, 1 December 1996.

Seno Gumira Ajidarma. Jakarta 2039. Yogyakarta: Galang Press, 2001.

Simanowitz, Stefan. ‘On Paradise Island of Bali, Unmarked Mass Graves Hide a Bloody Past’. MinnPost, 26 November 2010. https://www.minnpost.com/global-post/2010/11/paradise-island-bali-unmar….

Simone, AbdouMaliq. ‘The Politics of the Possible: Making Urban Life in Phnom Penh’. Singapore Journal of Tropical Geography 29, no. 2 (July 2008): 186–204.

Sion, Brigitte. ‘Conflicting Sites of Memory in Post-Genocide Cambodia’. Humanity: An International Journal of Human Rights, Humanitarianism, and Development 2, no. 1 (2011): 1–21.

Socheat, Khemro Beng Hong. Patterns of Squatting in Phnom Penh: An Evaluation of the Socio-Economic Characteristics of Squatters and Their Reasons for Squatting. University College London, 2000.

Soh, C. Sarah. The Comfort Women: Sexual Violence and Postcolonial Memory in Korea and Japan. Worlds of Desire: The Chicago Series on Sexuality, Gender, and Culture. Chicago, IL: University of Chicago Press, 2009.

Sorkin, Amy Davidson. ‘The Mayor and the Comfort Women’. The New Yorker, 30 May 2013. https://www.newyorker.com/news/amy-davidson/the-mayor-and-the-comfort-w….

Spivak, Gayatri Chakravorty. ‘The Rani of Sirmur: An Essay in Reading the Archives’. History and Theory 24, no. 3 (1985): 247–72.

Springer, Simon. ‘Violent Accumulation: A Postanarchist Critique of Property, Dispossession, and the State of Exception in Neoliberalizing Cambodia’. Annals of the Association of American Geographers 103, no. 3 (2013): 608–26.

Stevens, Leyla. ‘Afterimages: Constructing a Counter-Archive of South Bali Histories through Moving Image’, 2021. https://opus.lib.uts.edu.au/handle/10453/151060.

———. Our Sea Is Always Hungry. Film, n.d.

Supersudaca. ‘Supersudaca’s Asia Stories (Aka at Home in the First, Second, Third, Fourth and Fifth Worlds)’. Architectural Design 81, no. 3 (2011): 118–23.

‘The 50 Most Instagrammed Islands in the World | Tourlane’. Accessed 2 January 2024. https://www.tourlane.com/most-instagrammed-islands/.

The New York Times. ‘Women Forced Into WWII Brothels Served Necessary Role, Osaka Mayor Says’. The New York Times, 14 May 2013, sec. World. https://www.nytimes.com/2013/05/14/world/asia/mayor-in-japan-says-comfo….

The Straits Times. ‘Comfort Houses to Be Conserved’, 30 November 2002. https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/search?q=Anak%20Bukit%20Lily%2….

———. ‘Govt Says No to Statue of “Comfort Woman” Here’, 1 February 2013. https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/search?q=Govt%20says%20no%20to….

———. ‘I Knew Comfort Women Existed’. The Straits Times, 14 February 1992. https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/digitised/article/straitstimes….

———. ‘These Bukit Timah Shops Were Once a Comfort House in WWII’, 19 August 1995. https://eresources.nlb.gov.sg/newspapers/digitised/article/straitstimes… 1.2.75.3.2?qt=cheong,%20pak,%20yean&q=Cheong%20Pak%20Yean.

The New York Times. ‘Transcript of President Bush’s Speech at the Veterans of Foreign Wars Convention’, 22 August 2007, sec. Washington. https://www.nytimes.com/2007/08/22/washington/w23policytext.html.

Tyner, James A., Gabriela Brindis Alvarez, and Alex R. Colucci. ‘Memory and the Everyday Landscape of Violence in Post-Genocide Cambodia’. Social & Cultural Geography 13, no. 8 (1 December 2012): 853–71. Doi:10.1080/14649365.2012.734847.

Ung, Loung. First They Killed My Father a Daughter of Cambodia Remembers. Rev. ed., Repr. Edinburgh: Mainstream, 2009.

Ushiyama, Rin. ‘“Comfort Women Must Fall”? Japanese Governmental Responses to “Comfort Women” Statues around the World’. Memory Studies 14, no. 6 (1 December 2021): 1255–71.

Venturi, Robert, Denise Scott Brown, and Steven Izenour. Learning from Las Vegas: The Forgotten Symbolism of Architectural Form. 17th print. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2000.

Vickers, Adrian. Bali: A Paradise Created. 2. ed. Tokyo: Tuttle Publ, 2012.

Williams, Timothy. ‘Remembering and Silencing Complexity in Post-Genocide Memorialisation: Cambodia’s Tuol Sleng Genocide Museum’. Memory Studies 15, no. 1 (1 February 2022): 3–19.

Yap, Arthur, and Irving Goh. The Collected Poems of Arthur Yap. Singapore: NUS press, 2013

Download scriptie (25.49 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Prof. dr. ir.-arch. Johan Lagae, Prof. dr. ir. Michiel Dehaene