Bling-bling beu? Een nieuwe kijk op edele materialen in de hedendaagse sieraadkunst

Ebba
Van der Taelen

 

Traditioneel zijn edele materialen zoals goud, zilver, parels en edelstenen de hoekstenen van de sieraadsector. Deze materialen stralen luxe en duurzaamheid uit en worden vaak geassocieerd met status en prestige. Terwijl edele materialen zoals goud en diamanten de standaard waren, begon in de jaren zestig een gedurfde beweging die de gevestigde orde uitdaagde. Europese sieraadmakers keerden zich af van de traditionele materialen en zochten allerlei manieren om hun métier te vernieuwen. Deze breuk heeft een langdurige, dynamische evolutie in de sieraadkunst ontketend, waarin de status van edele materialen erg fluctueerde.

 

De opkomst van onedele materialen: een kleine revolutie

In de jaren zestig ontstond er binnen de sieraadkunst een beweging die edele materialen de rug toekeerde. De reden hiervoor was simpel: de waarde van een sieraad werd grotendeels bepaald door de kostbaarheid van de materialen, niet door de creativiteit of het vakmanschap van de maker. Dit frustreerde een generatie sieraadkunstenaars die juist wilde dat haar artistieke visie centraal stond, niet de waarde van de gebruikte materialen.

Gijs Bakker en Emmy van Leersum - twee Nederlandse sieraadmakers die tevens een koppel vormden - stonden aan het roer van deze beweging en introduceerden onedele materialen zoals plastic en aluminium in hun werk. Bakker creëerde zelfs een ketting van een simpele kachelpijp. In de ogen van dit duo - en hun volgelingen in de Nederlandse sieraadscene - moest een sieraad vooral gezien worden als een artistieke uiting en niet als een statusobject. Deze verschuiving markeerde een belangrijk punt in de geschiedenis van de sieraadkunst: een breuk met de traditie waarin de intrinsieke waarde van het materiaal centraal stond.

 

Halssieraad vervaardigd uit een aluminium kachelpijp

Beschrijving afbeelding; Gijs Bakker, Kachelpijpcollier, 1967. Gefotografeerd door Franklin Heijnen op 6 maart 2014 in Stedelijk Museum Amsterdam. Copyright: CC BY-SA 2.0

 

Een pendelbeweging tussen edele en onedele materialen

Hoewel onedele materialen in de jaren zestig en zeventig populair werden, bleven hun edele tegenhangers ook sluimeren in de sieraadkunst. In sommige Europese sieraadscenes werden goud en zilver nog steeds op grote schaal gebruikt. In landen als Italië stond men minder afwijzend tegenover de traditionele waarde van deze materialen. Ook Duitse sieraadmakers zoals Hermann Jünger en Reinhold Reiling zagen geen conflict tussen creativiteit en het gebruik van edele metalen; zij vonden het dan ook veel uitdagender om edele materialen op een atypische, vernieuwende manier te gebruiken, dan ze gewoon aan de kant te schuiven.

In de jaren tachtig keerde zelfs in Nederland en het Verenigd Koninkrijk, landen waar de kritiek op edele materialen het sterkst was, de waardering voor deze materialen terug. Makers vonden dat de afwijzing van goud en edelstenen te dogmatisch was geworden. Bovendien klaagden sommigen over de lagere technische kwaliteit van sieraden uit onedele materialen. Hierdoor werd goud opnieuw omarmd, vaak met een conceptuele of humoristische inslag. Het materiaal moest niet langer prestige of rijkdom communiceren, maar wel de betekenissen die sieraadmakers zelf aan goud gaven.

Het gebruik van edele materialen werd in de jaren negentig nog meer geherdefinieerd toen nieuwe technologieën, zoals CAD en Rapid Prototyping, op de markt kwamen. Deze technologische innovaties zorgden voor nieuwe artistieke mogelijkheden, maar ook voor een hernieuwde interesse in traditionele technieken. Sommige sieraadmakers combineerden de nieuwe en oude technieken, terwijl andere net reactionair teruggrepen naar traditioneel vakmanschap. Deze laatste groep sieraadmakers trachtte dan wel vormelijke of conceptuele vernieuwing te brengen. Zo maakte Robert Baines zich meester van de Etruskische filigraantechniek, maar voegde hij kleine stukjes metaal van colablikjes toe om traditie en vernieuwing met elkaar te contrasteren.

 

Duurzaamheid in de 21ste eeuw: een nieuwe uitdaging

In de 21ste eeuw staat de hedendaagse sieraadkunst voor nieuwe uitdagingen door de groeiende aandacht voor duurzaamheid en ethiek. Waar voorheen de focus lag op de esthetische en symbolische waarde van edele materialen zoals goud en edelstenen, verschuift de discussie nu naar de milieuschade en de sociale problemen die gepaard gaan met hun ontginning. Steeds meer sieraadkunstenaars kiezen daarom voor gerecycleerde edele metalen of fairmined goud en omarmen synthetische edelstenen om de negatieve impact op mens en natuur te beperken. Hoewel synthetische edelstenen en gerecycleerde materialen steeds populairder worden, blijft de symbolische waarde van natuurlijke edelstenen voor veel mensen aantrekkelijk.

In hun werk leveren sieraadmakers ook steeds vaker kritiek op het gebruik van edele materialen, een strategie die voortkomt uit de bredere populariteit van Critical Design binnen de sieraadkunst. Volgens deze ontwerpfilosofie moeten sieraden conventionele denkpatronen uitdagen om zo met een andere blik te werpen op thema’s die aan de sieraadkunst relateren - zoals duurzaamheid, gender, identiteitsuiting en consumptie.

In de context van duurzaamheid, wijzen sieraadmakers als Katharina Dettar en Mian Wu op onderbelichte aspecten van de sieraadproductie. Katharina Dettars installatie 1.540 = 0,0021 kg toont hoe gigantische hoeveelheden gesteente nodig zijn om een kleine, gouden ring te maken en confronteert de toeschouwer met de destructieve processen achter goudwinning. Mian Wu ging dan weer langs bij een Chinese sieradenfabriek en verzamelde textielsamples zoals bh’s en werkhandschoenen van werknemers en een stuk tapijt. Ze bracht nadien in kaart hoeveel goud deze samples bevatten en maakte er vervolgens sieraden van in de vorm van goudstaven en populaire Boeddhahangertjes. Zo berekende zij dat een tapijt dat zich twee maanden in de fabriek bevond, ongeveer 2,3 gram goud per vierkante meter bevat. Zonde dat het verpulverd tot stof op een tapijt ligt, als je weet dat de goudprijzen momenteel immens hoog zijn en goud een uitputbaar materiaal is.

 

Edele materialen zullen de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid een rol blijven spelen in de sieraadkunst. De manier waarop kunstenaars ermee omgaan, zal echter blijven evolueren. In een wereld die steeds meer waarde hecht aan duurzaamheid, zullen sieraadmakers blijven streven naar een harmonie tussen schoonheid, ethiek en innovatie - een voortdurende zoektocht die zowel de kunst als onze kijk op waarde verrijkt.

Bibliografie

A) Bronnen

  • Onuitgegeven bronnen 

Tilburg, TextielMuseum, 777.45 SIER: Gemeentelijk van Reekummuseum, Sieraden : vorm en idee : documentatiemap voor de leerkrachten (1986).

 

B) Werken 

  • Artikels in tijdschriften (journals en magazines)

Bill, Max. “Warum ich hin und wieder Schmuck herstelle”. Das Werk: Architektur Und Kunst 32 (1945): 368–369.

Boons, Sofie en Current Obsession. “Material: Invisible Gold”. Current Obsession 2 (2013): 44–47.

Cartier, Laurent. “Environmental Stewardship in Gemstone Mining: Quo Vadis?” InColor 15 (2010): 12–19.

den Besten, Liesbeth. “Robert Smit: Craving the Essential”. Metalsmith Magazine 33, nr. 5 (2013): 26–33.

Derrez, Paul. “The New Jewellery: Death of a Movement?” Crafts 86 (mei 1987): 16–21.

Ding, Kunning. “Creating New Jewellery With Precious Metals Recovered From Electronic Waste”. Design Journal 26, nr. 2 (16 december 2022): 362–371.

Dirlam, Dona M., Elise B. Misiorowski, en Sally A. Thomas. “Pearl fashion through the ages”. Gems & Gemology 21, nr. 2 (1 juli 1985): 63–78.

Dryansky, Larisa. “Between vitalism, metaphor, and sublimation: materialism and its various states”. Critique D’art, nr. 57 (30 november 2021): 37–49. 

Fuller, Peter. “The Jewellery Project”. Crafts 63 (juli 1983): 46–47.

Hilson, Gavin, en Sandra Pardie. “Mercury: An Agent Of Poverty in Ghana’s Small-scale Gold-mining Sector?” Resources Policy 31, nr. 2 (1 juni 2006): 106–116.

Ingold, Tim. “Materials against materiality”. Archaeological Dialogues 14, nr. 1 (4 april 2007): 1–16. 

———. “Toward an ecology of materials”. Annual Review Of Anthropology 41, nr. 1 (21 oktober 2012): 427–442.

Ingold, Tim, en Cristián Simonetti. “Introducing solid fluids”. Theory, Culture & Society 39, nr. 2 (13 september 2021): 3–29.

Julius, Corinne. “Wendy”. Craft 269 (november 2017): 40–49.

Koch, Dirk-Jan. “Is de Strijd Tegen Conflictmineralen Gewonnen?” Atlantisch Perspectief 42, nr. 3 (2018): 9–12.

Lees‐Maffei, Grace, en Linda Sandino. “Dangerous Liaisons: Relationships Between Design, Craft And Art”. Journal Of Design History 17, nr. 3 (september 2004): 207–220.

Lehmann, Ann-Sophie. “Denken met materiaal”. Kunstschrift 60, nr. 6 (1 januari 2016): 24–35.

———. “How Materials Make Meaning”. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek (NKJ) / Netherlands Yearbook For History Of Art 62 (2012): 6–27.

Lignel, Benjamin. “Opinion: On Defining Contemporary Jewelry”. Metalsmith Magazine 26, nr. 3 (2006): 14–15.

Mazumdar, Pravu. “Jewellery And Hybridity: On Human Nature And The Future Of Jewellery”. Junctures, nr. 17 (2016): 96–107.

Moog, Nina. “Gerd Rothmann”. Munich Jewellery Week - Current Obsession Paper 8 (2015): 20–25.

Sandino, Linda. “Here Today, gone Tomorrow: Transient materiality in contemporary cultural artefacts”. Journal Of Design History 17, nr. 3 (2004): 283–294.

Scarpitti, Chiara. “The Contemporary Jewelry Perspective: Meanings and evolutions of a necessary practice”. Journal Of Jewellery Research 4 (mei 2021): 59–76.

Schena, Rebecca. “Retethering: The Timelessness of Pearls in the ‘Post-Pandemic’”. Metalsmith 44, nr. 1 (2024): 62–71.

Schrijver, Ward. “Nieuwe kunst voor een nieuwe eeuw / New For A New age”. GRK Magazine 12 (april 2012): 4–24.

Zellweger, Christoph. “Of Carats and Calories. An artistic exploration about bodies, rituals and norms.” Journal Of Jewellery Research 1 (februari 2018): 1–15.

  • Gepubliceerde interviews in tijdschriften 

Földényi, Irma, en Saskia Van Der Gucht. “Jewellery, Matter, Time: True Cost of a Jewel”. Geïnterviewd door Petra Van Brabandt. FORUM+ 28, nr. 3 (1 oktober 2021): 52–63.

Smit, Robert, en Gijs Bakker. “Een onpersoonlijk lijf tegenover de borst van Rob van Koningsbruggen”. Geïnterviewd door Godert Van Colmjon. Museumjournaal 31, nr. 3 (1986): 169–179.

  • Boeken

Baker, Lillian, Karima Parry, en Ginger Moro. Plastic Jewelry of the Twentieth Century: Identification & Value Guide. Paducah, Verenigde Staten: Collector Books, 2003.

Barthes, Roland. The language of fashion. Londen, Verenigd Koninkrijk: Bloomsbury Academic, 2013.

Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge, Verenigde Staten: Harvard University Press, 1984.

Cappellieri, Alba. Twentieth-century jewellery: from art nouveau to contemporary design in Europe and the United States. Milaan, Italië: Skira, 2010.

Cheung, Lin, Beccy Clarke, en Indigo Clarke. New Directions in Jewellery II. Londen, Verenigd Koninkrijk: Black Dog Publishing, 2006.

De Bow Klein, Christine. Jewelry history: A Core Bibliography in Support of Preservation. Washington, D.C., Verenigde Staten: Commission on Preservation and Access, 1992.

den Besten, Liesbeth. On jewellery: A Compendium of International Contemporary Art Jewellery. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2011.

Dormer, Peter, en Ralph Turner. The new jewelry: Trends + Traditions. Londen, Verenigd Koninkrijk: Thames & Hudson, 1994.

Drutt English, Helen Williams, en Peter Dormer. Jewelry Of Our Time: Art, Ornament And Obsession. Londen, Verenigd Koninkrijk: Thames and Hudson, 1995.

Filipe, Cristina. Contemporary jewellery in Portugal: From the Vanguards of the 1960s to the Early 21st Century. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2019.

Hollander, Harry. Plastics for jewelry. New York, Verenigde Staten: Watson-Guptill Publications, 1974.

Keltz, Ursula. Schmuckgestaltung An Der Akademie Der Bildenden Künste München: Die Klasse für Goldschmiedekunst 1946–1991. Weimar, Duitsland: VDG, 1999.

Le Van, Marthe. 500 Plastic jewelry Designs: A Groundbreaking Survey of a Modern Material. New York, Verenigde Staten: Sterling Publishing Company, 2009.

Lindenberger, Jan, en Jean Rosenthal. Collecting Plastic jewelry: A Handbook & Price Guide. Atglen, Verenigde Staten: Schiffer Publishing, 1997.

Moolhuysen-Coenders, Threes. Onedel - Non-precious. Schiedam, Nederland: Stichting Tekens en Ketens, 2001.

Pye, David. The nature and art of workmanship. Cambridge, Verenigd Koninkrijk: Cambridge University Press, 1968.

Ramshaw, Wendy, en David Watkins. The Paper Jewelry Collection: Pop Out Artwear. Londen, Verenigd Koninkrijk: Thames & Hudson, 2000.

Simmel, Georg. Soziologie: Untersuchungen über die Formen der Vergesellschaftung. Leipzig, Duitsland: Duncker & Humblot, 1908.

Veiteberg, Jorunn. Real Thing, Jewellery and Objects by Kim Buck. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2021.

———. The Jewellery Box. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2021.

  • Boekhoofdstukken 

Bernabei, Roberta. “Introduction”. In Contemporary Jewellers: Interviews with European Artists, 1–28. Oxford, Verenigd Koninkrijk: Berg, 2011.

Bevers, Ton. “Een kleine sociologie van het sieraad”. In Sieradiën ... een noodzakeijke zotheid, uitg. door Liesbeth den Besten en Ton Bevers, z.p.. Schiedam, Nederland: TDS printmaildata, 2006.

Bourdieu, Pierre. “The Forms of Capital”. In Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, uitg. door J. G. Richardson, 241–258. New York, Verenigde Staten: Greenwood Press, 1986.

Cappellieri, Alba, Lívia Maria Andaló Tenuta, en Susanna Testa. “Jewellery Between Product and Experience: Luxury in the Twenty-First Century”. In Sustainable Luxury and Craftsmanship. Environmental Footprints and Eco-design of Products and Processes, uitg. door Subramanian Senthilkannan Muthu, 1–23. Singapore, Singapore: Springer Nature, 2020. 

Chadour-Sampson, Anna Beatriz. “The Finger Rings of Friedrich Becker”. In Friedrich Becker: Schmuck. Kinetik. Objekte, 152–167. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2010.

Cheung, Lin. “Wear, Wearing, Worn: The transitions of jewels to jewellery”. In New Directions in Jewellery II, uitg. door Beccy Clarke, Indigo Clarke, en Lin Cheung, 12–23. Londen, Verenigd Koninkrijk: Black Dog Publishing, 2006.

den Besten, Liesbeth. “Jewellery Making”. In Contemporary jewellery in context: A Handshake Blueprint, uitg. door Peter Deckers, 21–45. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2017.

Derrez, Paul. “Jewellery? What kind of jewellery are we actually talking about?” In New directions in jewellery, uitg. door Jivan Astfalck, Caroline Broadhead, en Paul Derrez, 11–17. Londen, Verenigd Koninkrijk: Black Dog Publishing, 2005.

———. “Onedel en roestvrij”. In Onedel - Non-Precious, uitg. door Threes Moolhuysen-Coenders, 60–75. Schiedam, Nederland: Stichting Tekens en Ketens, 2001.

Falk, Fritz. “The Padua School - La Scuola di Padova”. In Contemporary Jewellery: The Padua School, uitg. door Graziella Folchini Grassetto, 6–11. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2005.

Fritsch, Karl. “Karl Fritsch”. In Éclat: Masters of New Jewelry Design, uitg. door Carlos Pastor en Montse Borràs, 78–79. Barcelona, Spanje: Promopress, 2014.

Gaspar, Monica. “Impermenance”. In Contemporary Jewelry in Perspective, uitg. door Damian Skinner, 61. Asheville, Verenigde Staten: Lark Books, 2013.

Grassetto, Graziella Folchini. “Introduction - Introduzione”. In Contemporary Jewellery: The Padua School, uitg. door Graziella Folchini Grassetto, 12–13. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2005.

Habermas, Tilmann. “‘Diamonds are a girl’s best friend’ - The psychology of jewellery as beloved objects”. In ThinkingJewellery: On the Way towards a Theory of Jewellery, uitg. door Wilhelm Lindemann, 95–108. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2011.

Lignel, Benjamin. “Precedent”. In Findings, uitg. door Benjamin Lignel en Manon Van Kouswijk, 42. Melbourne, Australië: Manon van Kouswijk, 2015.

Lindemann, Wilhelm. “Gemstones - The Crystalline: From Natural Sciences Paradigm to Art Symbol”. In Thinking Jewellery Two, uitg. door Wilhelm Lindemann en Theo Smeets, 41–108. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2021.

Noten, Ted. “Wearable Gold [TNC 033]”. In CH2=C(CH3)C(=O)OCH3 ENCLOSURES AND OTHER TN’S, uitg. door Ted Noten en Gert Staal, 71–72. Rotterdam, Nederland: 010 Publishers, 2006.

 

Lehmann, Ann-Sophie. “The Matter of the Medium: Some Tools for an Art Theoretical Interpretation of Materials”. In The Matter of Art: Materials, Technologies, Meanings 1200-1700, 21–41. Manchester, Verenigd Koninkrijk: Manchester University Press, 2014.

Turnbull, Meredith. “Joyaviva: Live Jewellery from across the Pacific”. In Shows and Tales – On Jewelry Exhibition-Making, uitg. door Benjamin Lignel, 168–175. Mill Valley, Verenigde Staten: Art Jewelry Forum, 2015.

Unger, Marjan. “Temptation”. In ThinkingJewellery: on the way towards a theory of jewellery, uitg. door Wilhelm Lindemann, 303–320. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2011.

Verbeek, Peter-Paul, en Petran Kockelkoren. “Matter matters: A spectre is haunting design”. In Eternally yours: Visions on Product Endurance, uitg. door Ed Van Hinte, 101–115. Rotterdam, Nederland: 010 Publishers, 1997.

  • Gepubliceerde interviews in boeken

Künzli, Otto. “Chinese Seal Rings - Walter Grasskamp talks to Otto Künzli”. Geïnterviewd door Walter Grasskamp. In Otto Künzli: The Book, uitg. door Jacqueline Burckhardt, 40–63. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2013.

  • Masterproeven en doctoraatsverhandelingen 

Astfalck, Jivan. “Narrative Structures In Body Related Craft Objects”. onuitg. doc. verh. University of the Arts London, 2007.

Baines, Robert. “The Reconstruction of Historical Jewellery and its Relevance as Contemporary Artefact”. onuitg. doc. verh. RMIT University, 2005.

Cohn, Susan. “Recoding jewellery: identity, body, survival”. onuitg. doc. verh. UNSW Sydney, 2009.

Cunningham, Jack. “Contemporary European narrative jewellery: the prevalent themes, paradigms and the cognitive interaction between maker, wearer and viewer observed through the process, production and exhibition of narrative jewellery.” onuitg. doc. verh. The Glasgow School of Art, 2008.

Ferreiro Mählmann, Pura María. “Die Granulation und ihre künstlerischen Interpretationen im Schmuck des 20. und 21. Jahrhunderts”. onuitg. masterproef Ludwig-Maximilians-Universität, 2018.

Filipe, Cristina. “Trajetórias da joalharia contemporânea em Portugal: artistas e contextos: 1963-2004”. onuitg. doc. verh. Universidade Católica Portuguesa, 2018.

Geremia, Allison. “Maker, wearer, viewer, object: the reflexive destabilisation of brooches in a contemporary jewellery making practice”. onuitg. doc. verh. University of Plymouth, 2020.

Huycke, David. “The metamorphic ornament. Re_thinking granulation. A research into the transformation possibilities of granulation into sculptural silverworks”. onuitg. doc. verh. KU Leuven en UHasselt, 2010.

Joris, Hannah. “Lost Souls”. Onderdeel van onuitg. doc. verh. KU Leuven, Uhasselt en MAD-PXL, 2013.

Kalman, Lauren. “Pain and Purification: The Application of Gold to the Skin”. onuitg. masterproef Ohio State University, 2006.

Rogerson, Cordelia. “Preserving Jewellery Created from Plastics and Rubber: Application of Materials and Interpretation of Objects - Volume 1”. Onderdeel van onuitg. doc. verh. Royal College of Art, 2009.

———. “Preserving Jewellery Created from Plastics and Rubber: Application of Materials and Interpretation of Objects - Volume 2”. Onderdeel van onuitg. doc. verh. Royal College of Art, 2009.

Stephan, Sylvia. “Das körperwiderständige Schmuckobjekt: Autorenschmuck in Europa seit den 1960er Jahren”. onuitg. doc. verh. Eberhard-Karls Universität Tübingen, 2009.

Unger, Marjan. “Sieraad in context: een multidisciplinair kader voor de beschouwing van het sieraad”. uitg. doc. verh. Universiteit Leiden, 2010.

  • Conferentieproceedings

Baines, Robert. “The Intervention of Red.” In Spirit of Place: Source of the Sacred? Australian International Religion, Literature and the Arts Conference Proceedings, 109-114. Sydney, Australië: Berget Pty Ltd, 1999.

Colley, Rachael. “M(eat) et al: art jewellery as a means to explore body boundary?” In Culture Costume and Dress: Proceedings of the 1st International Conference, 177-183. Birmingham, Verenigd Koninkrijk: Gold Word Publishing, 2018.

Stancliffe, Jane. “Fantasy, Fashion or Pure Style? Plastic Jewellery of the Twentieth Century.” In The International Silver and Jewellery Fair and Seminar 1990, 31-39. Uitgever onbekend, 1990.

Wang, I. Ting. “Research on the characteristic of speculative design in contemporary jewelry”. In Lecture Notes in Computer Science 14022, 96–110. Cham, Zwitserland: Springer Nature Switzerland, 2023.

C) Catalogi 

  • Hoofdstukken uit tentoonstellingscatalogi

Bielander, David. “David Bielander”. In Open Space - Mind Maps: Positions in Contemporary Jewellery, uitg. door Ellen Maurer Zilioli, 38–41. tent.cat., Stockholm, Nationalmuseum. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2019.

Britton, Helen. “Jokers & Alchemists”. In Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019, uitg. door Barbara Paris Gifford, 106. tent.cat., New York, Museum of Arts and Design. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2021.

Cisotto Nalon, Mirella. “Padua and It’s Jewellery School”. In Gioielli d’Autore: Padova e la Scuola Dell’Oro, uitg. door Mirella Cisotto Nalon, 26-32. tent.cat., Padua, Palazzo della Ragione. Turijn, Italië: Allemandi, 2008.

den Besten, Liesbeth. “ArtWear-sieraden op zoek naar dragers”. In ArtWear Contemporary Jewelry NL, uitg. door Anne Berk en Liesbeth den Besten, 7–10. tent.cat., Haarlem, Vishal/ Idar-Oberstein, Villa Bengel. Haarlem, Nederland: Haarlems sieraad collectief, 2020.

Dormer, Peter. “What is the Future for Contemporary Jewellery?” In Joieria Europea Contemporània, 59–74. tent.cat., Barcelona, Fundació Caixa de Pensions.  Barcelona, Spanje: Fundació Caixa de Pensions, 1987.

Falk, Fritz. “The Trend in New Jewellery”. In Joieria Europea Contemporània, 19–36. tent.cat., Barcelona, Fundació Caixa de Pensions.  Barcelona, Spanje: Fundació Caixa de Pensions, 1987.

Gifford, Barbara Paris. “A MAD Jewelry Tale”. In Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019, uitg. door Barbara Paris Gifford, 12-31. tent.cat., New York, Museum of Arts and Design. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2021.

Goring, Elizabeth. “Not Too Precious: the waves behind us”. In Not Too Precious: Jewellery by 25 International Makers, uitg. door Elizabeth Goring en Gregory Parsons, 8–19. tent.cat., Ruthin, Ruthin Craft Centre.  Ruthin, Verenigd Koninkrijk: Ruthin Craft Centre, 2015.

Künzli, Otto. “Gold macht blind 1980”. In Otto Künzli: Das Dritte Auge, uitg. door Liesbeth Crommelin, 18–21. tent.cat., Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam / Zürich, Museum Bellerive. Amsterdam, Nederland: Stedelijk Museum Amsterdam, 1991.

Maas, Barbara. “The New Aesthetic of Materials”. In Schmuck 2000: Rückblick, Visionen, uitg. door Ludwig Reinhold, 58–86. tent.cat., München, Internationale handwerksmesse. Ulm, Duitsland: Ebner Media Group, 1999.

Markowitz, Yvonne J.. “Messages and Meanings: The Cultural Functions of Studio Jewelry”. In Jewelry by Artists in the Studio, 1940-2000, uitg. door Kelly H. L’Ecuyer, 191–210. tent.cat., Boston, Museum of Fine Arts. Boston Boston, Verenigde Staten: MFA Publications, 2010.

Meigen, Dorothee. “De Edelsteen in bijgeloof en magie”. In Sieraad symbool signaal, uitg. door Jan Walgrave, 140–149. tent.cat., Antwerpen, Koningin Fabiolazaal. Antwerpen, België: Koningin Fabiolazaal, 1995.

Miralles, Francesc. “Jewellery: A New Understanding”. In Joieria Europea Contemporània, 37–46. tent.cat., Barcelona, Fundació Caixa de Pensions.  Barcelona, Spanje: Fundació Caixa de Pensions, 1987.

Ramljak, Suzanne. “Gleam in the Eye: the promise of gold”. In Striking gold: Fuller at Fifty, uitg. door Beth McLaughlin, Stuart Kestenbaum, Suzanne Ramljak, en Denise Lebica, 10–15. tent.cat., Brockton, Fuller Craft Museum. Brockton, Verenigde Staten: Fuller Craft Museum, 2019.

Schobinger, Bernhard, Glenn Adamson, en Florian Hufnagl. “Works”. In Bernhard Schobinger: The Rings of Saturn, uitg. door Bernhard Schobinger, Florian Hufnagl, en Glenn Adamson, 43–273. tent.cat. Manchester, Manchester Art Gallery / Londen, Gallery S O / ’s-Hertogenbosch, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2014.

Valcke, Johan. “Het Juweel in België Na 1945”. In Juweelkunst in België: Van Gotiek Tot Heden, uitg. door Johan Valcke, Lieven Daenens, Francois Narmon, en Anne-Marie Claessens-Peré, 15–21. tent.cat., Gent, Museum voor Sierkunst. Brussel, België: Gemeentekrediet, 1983.

Van Zijl, Ida. “‘The Medium is the Message’: work from the period 1976-1983”. In Gijs Bakker and Jewelry, uitg. door Ida Van Zijl en Yvonne G.J.M. Joris, 31–35. tent.cat., ’s-Hertogenbosch, Museum Het Kruituis. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2005.

  • Hoofdstukken uit museumcatalogi

Holzach, Cornelie. “The 80’s”. In Schmuck der Moderne: 1960-1998: Bestandskatalog der Modernen Sammlung des Schmuckmuseums Pforzheim, uitg. door Fritz Falk en Cornelie Holzach, 122–123. mus.cat., Pforzheim, SchmuckmuseumStuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 1999.

———. “The 90’s”. In Schmuck Der Moderne: 1960-1998 : Bestandskatalog Der Modernen Sammlung Des Schmuckmuseums Pforzheim, door uitg. Fritz Falk en Cornelie Holzach, 166–167. mus.cat., Pforzheim, SchmuckmuseumStuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 1999.

  • Tentoonstellingscatalogi 

Baines, Robert, Karl Fritsch, Louis Nègre, Roland Constant, en Olga Zobel-Biró. Bijou contemporain: Robert Baines, Karl Fritsch. tent.cat., Cagnes-sur-Mer, l'Espace Solidor. Cagnes-sur-Mer, Frankrijk: Espace Solidor, 2003.

Berk, Anne, en Liesbeth den Besten. ArtWear Contemporary Jewelry NL. ArtWear Contemporary Jewelry NL. tent.cat., Haarlem, Vishal / Idar-Oberstein, Villa Bengel. Haarlem, Nederland: Haarlems sieraad collectief, 2020.

Broadhead, Caroline. New tradition: The Evolution of Jewellery 1966-1985. tent.cat., Londen, British Crafts Centre / Birmingham, City Art Gallery / Cleveland, Crafts Centre. Londen, Verenigd Koninkrijk: British Crafts Centre, 1985.

Chadour-Sampson, Anna Beatriz. David Watkins: Artist in Jewellery. tent.cat., Londen, Victoria and Albert Museum. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2008.

Game, Amanda, en Elizabeth Goring. Jewellery moves: Ornament for the 21st Century. tent.cat., Edinburgh, National Museums of Scotland. Edinburgh, Verenigd Koninkrijk: National Museums of Scotland, 1998.

Gifford, Barbara Paris red.. Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. tent.cat., New York, Museum of Arts and Design. Stuttgart, Duitsland: Arnoldsche, 2020.

Goring, Elizabeth, en Gregory Parsons. Not Too Precious. tent.cat., Ruthin, Ruthin Craft Centre. Ruthin, Verenigd Koninkrijk: Ruthin Craft Centre, 2015.

Hughes, Diana red.. Jewellery redefined: The 1st International Exhibition of Multi-media Non-precious Jewellery 1982. tent.cat., Londen, British Crafts Centre. Londen, Verenigd Koninkrijk: British Crafts Centre, 1982.

Jünger, Hermann. Hermann Jünger - Über den Schmuck und das Machen: neue Goldschmiedearbeiten. tent.cat., München, Galerie für Angewandte Künst. Frankfurt, Duitsland: Anabas-Verlag, 1996.

Kessler, Caroline, en Bernhard Schobinger. Bernhard Schobinger: Feuer Über Wasser. tent.cat., Zürich, Verlag Museum Bavaria. Zürich, Zwitserland: Verlag Museum Bavaria, 1996.

Müller, Florence, en Patrick Sigal. Costume jewelry for haute couture. tent.cat. Hornu, Musée des Arts Contemporains de la Fédération Wallonie-Bruxelles. Brussel, België: Mercatorfonds, 2006.

Neuman, Ursula-Ilse. The Jewelry Of Ideas: The Susan Grant Lewin Collection. tent.cat., New York, Cooper Hewitt. New York, Verenigde Staten: Cooper Hewitt, 2017.

Turner, Ralph.  Jewelry in Europe and America: New Times, New Thinking. tent.cat., Londen, Crafts Council. Londen, Verenigd Koninkrijk: Thames & Hudson, 1996.

Veiteberg, Jorunn. Kim Buck: det er tanken, der tæller. tent.cat., Kopenhagen, Det Danske Kunstindustrimuseum. Kopenhagen, Denemarken: Nyt Nordisk Forlag, 2007.

  • Museumcatalogi

Markowitz, Yvonne J. Artful Adornments: Jewelry from the Museum of Fine Arts, Boston. mus.cat., Boston, Museum of Fine Arts Boston. Boston, Verenigde Staten: MFA Publications, 2011.

Unger, Marjan, en Suzanne Van Leeuwen. Jewelery matters. mus.cat., Amsterdam, Rijksmuseum. Rotterdam, Nederland: nai010 publishers, 2017.

 

 

 

  • Gepubliceerde interviews in catalogi 

Teicher, Helen. “Property of a lady”. Geïnterviewd door Hilde Verbiest. In De geschiedenis van het diamantjuweel, uitg. door Sabine Denissen, 37–39. mus.cat., Antwerpen, Diamantmuseum. Antwerpen, België: Provincie Antwerpen, 2002.

 

D) Nieuwe media

  • Onlineartikels (tijdschriften en magazines) 

Bates, Anna. “Ted Noten”. ICON Magazine, 5 december 2007. https://www.iconeye.com/back-issues/ted-noten-icon-052-october-2007.

Bury, Shirley. “Parisian jewelry and American patrons, real and fictional”. The Magazine Antiques, 30 januari 2017. https://www.themagazineantiques.com/article/parisian-jewelry-and-americ….

Busch, Christina. “Giovanni Corvaja”. Art Aurea, 15 september 2014. https://artaurea.com/2014/giovanni-corvaja-universal-beauty-2/.

Commune Design. “From the Archive: Jewelry by Architects”. Commune Post, 21 september 2017. 

https://www.communedesign.com/post/jewelry-by-architects/.

Danziger, Pamela N. “Lab Grown Or Natural Diamonds? The Choice Is Getting Clearer For Consumers And Retailers”. Forbes, 14 februari 2021. https://www.forbes.com/sites/pamdanziger/2021/02/14/lab-grown-or-natura….

Dybdahl, Chad. “Jewellery For A Pierced Earlobe: ‘Too Simple A Task’ - Danish Jewellery Design in Late Modernity”. Formkraft, 26 oktober 2023. https://formkraft.dk/en/jewellery-for-a-pierced-earlobe-too-simple-a-ta….

Godding, Nicky. “Bristol Researcher Shows That Laboratory Grown Crystals Can Shine Bright”. The Business Magazine, 28 juni 2023. https://thebusinessmagazine.co.uk/companies/bristol-researcher-shows-th….

Greenbaum, Toni. “Contemporary jewelry takes a stand”. Modern Magazine, 10 augustus 2016. Geraadpleegd 14 januari 2024. http://modernmag.com/contemporary-jewelry-takes-a-stand/.

Munchheimer, Margaret. “Slouching Towards Sustainability”. Current Obsession, 17 oktober 2023. 

https://www.current-obsession.com/slouching-towards-sustainability/.

Scalisi, Lorenza. “Born To Be Skulls”. VO+ Jewels & Luxury Magazine, 16 mei 2022. https://www.vo-plus.com/en/jewelry-features/the-pearl-skulls-of-shinji-….

Soth, Amelia. “The lumpy pearls that enchanted the Medicis”. JSTOR Daily, 28 november 2019. 

https://daily.jstor.org/the-lumpy-pearls-that-enchanted-the-medicis/.&n…;

  • Online nieuwsartikels 

BBC News. “King Willem-Alexander: Dutch Crown explained”. BBC News, 30 april 2013. 

https://www.bbc.com/news/world-europe-22353152.

Constable, Harriet. “The sparkling rise of the lab grown diamond”. BBC, 10 februari 2020. 

https://www.bbc.com/future/article/20200207-the-sparkling-rise-of-the-l….

Crichton-Miller, Emma. “Obsession With Golden Fleece Alive in Collection”. The New York Times, 9 december 2009. https://www.nytimes.com/2009/12/10/fashion/10iht-acajcorv.html.

Edgar, Ray. “Jewellery’s ‘bad Girl’ Displays Precious Mettle”. The Sydney Morning Herald, 14 februari 2019. 

https://www.smh.com.au/entertainment/art-and-design/jewellery-s-bad-gir….

Federl, Fabian, en Jack Nicas. “Gold Mining Is Poisoning The Planet With Mercury”. The New York Times, 22 september 2023. https://www.nytimes.com/2023/09/22/world/americas/gold-mercury-mining-p….

Gomelsky, Victoria. “What Is ‘Art Jewelry’? Look at the Term Again.” The New York Times, 6 december 2021. https://www.nytimes.com/2021/12/06/fashion/art-jewelry-sienna-patti-lou….

Hyde, Nina. “Good as gold”. The Washington Post, 3 december 1981. https://www.washingtonpost.com/archive/lifestyle/1981/12/03/good-as-gold/e91af462-fb22-46b2-a887-bb85df1c8973/.

Morris, Roderick Conway. “Padua’s Goldsmiths: Modern Masters of Form”. The New York Times, 2 mei 2008. 

https://www.nytimes.com/2008/05/02/style/02iht-rcajpad.1.12522749.html.

Motiani, Preeti. “Buying diamond jewellery but unaware how pricing works? Here’s everything you need to know”. The Economic Times, 8 november 2023. https://economictimes.indiatimes.com/wealth/spend/buying-diamond-jewell….

Stott, Juliet. “Much depreciated: the goods that drop most in value”. The Guardian, 17 oktober 2015. 

https://www.theguardian.com/money/2015/oct/17/value-depreciation-value-….

Turns, Anna. “The gold jewellery made from old phones”. BBC, 6 september 2023. https://www.bbc.com/future/article/20230904-how-the-royal-mint-is-turni….

  • Websites 

Arnoldsche Art Publishers. “Bernhard Schobinger: The Rings Of Saturn”. Klimt02.net, 4 augustus 2014. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://klimt02.net/publications/books/40211.

Art Jewelry Forum. “How do you define art jewelry?: Our Members Answer That Question”, 10 januari 2022. Geraadpleegd 16 januari 2024. https://artjewelryforum.org/articles/how-do-you-define-art-jewelry_jan2….

———. “Precious materials? No, thanks!”, 26 juli 2022. Geraadpleegd 14 januari 2024. 

https://artjewelryforum.org/hidden-from-homepage/the-critique-of-precio….

 

———. “What is art jewelry to you?: Mystery, Self-Expression, Power”, 1 oktober 2018. Geraadpleegd 16 januari 2024. 

https://artjewelryforum.org/articles/what-is-art-jewelry-to-you/.

Atelier Ted Noten. “Trophy”. Ted Noten. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://www.tednoten.com/work/trophy/.

Atta Gallery. “Pearl”. Geraadpleegd 25 maart 2024. 

https://attagallery.com/event-works.php?eventId=23243&event=PEARL.

BeCraft. “Archives”. Geraadpleegd 15 januari 2024. https://www.becraft.org/program#archives.

Boons, Sofie. “Glow”. SOFIE BOONS: The Alchemical Jeweler. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://sofieboons.com/portfolio/glow/.

———. “NAuNO And NAgNO Beads”. SOFIE BOONS: The Alchemical Jeweler. Geraadpleegd 24 maart 2024. 

https://sofieboons.com/portfolio/nauno-and-nagno-beads/.

———. “The Gold Price”. SOFIE BOONS: The Alchemical Jeweler. Geraadpleegd 21 januari 2024. 

http://sofieboons.com/portfolio/test/.

Brussels Jewellery Week. “About”. Geraadpleegd 15 januari 2024. https://www.brusselsjewelleryweek.com/.

———. “MEET THE TEAM”. Geraadpleegd 15 januari 2024. https://www.brusselsjewelleryweek.com/meet-the-team.

Centraal Museum Utrecht. “Damesarmband”. Geraadpleegd 3 maart 2024. https://www.centraalmuseum.nl/nl/collectie/17674-damesarmband-franoise-….

Cheung, Lin.  “My Work Questions The Subject Of Jewellery. Lecture By Lin Cheung At The Koru2 International Contemporary Jewellery Symposium”. Klimt02.net, 3 januari 2007. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://klimt02.net/forum/articles/lecture-by-lin-cheung-at-the-koru2-i….

———. “Pearl Necklace - Matinee”. Lin Cheung. Geraadpleegd 27 maart 2024. https://cargocollective.com/lincheung/Pearl-Necklace-Matinee.

Chilleri, Roberto. “Mario Pinton: A Father To All”. Ganoksin, 14 februari 2018. Geraadpleegd 29 februari 2024. 

https://www.ganoksin.com/article/mario-pinton-father/.

Christie’s. “A Wendy Ramshaw Ring Set”. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://www.christies.com/en/lot/lot-3901870.

CODA Apeldoorn. “Sieraden”. Geraadpleegd 14 januari 2024. 

https://www.coda-apeldoorn.nl/nl/lp/sieraden.

Coffin, Sarah D. “Festive Foil?” Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum, 14 augustus 2014. Geraadpleegd 21 januari 2024. https://www.cooperhewitt.org/2013/12/31/festive-foil/.

Corvaja, Giovanni.  “Bracelet 2008 ‘The Golden Fleece’”. Giovanni Corvaja. Geraadpleegd 22 maart 2024. https://www.giovannicorvaja.com/project/bracelet-2008-the-golden-fleece/.

———. “Brooch 2007 ‘The Golden Fleece’”. Giovanni Corvaja. Geraadpleegd 22 april 2024. 

https://www.giovannicorvaja.com/project/brooch-2007-the-golden-fleece/.

———. “Headpiece 2008/2009 ‘The Golden Fleece’”. Giovanni Corvaja. Geraadpleegd 22 april 2024. 

https://www.giovannicorvaja.com/project/the-golden-fleece-headpiece/.

———. “Pendant 2007/2008 ‘The Golden Fleece’”. Giovanni Corvaja. Geraadpleegd 22 april 2024. 

https://www.giovannicorvaja.com/project/the-golden-fleece-pendant/.

Crafts Council. “Brooch (J91)”. Crafts Council Collections Online. Geraadpleegd 2 maart 2024. 

https://collections.craftscouncil.org.uk/object-j91.

———. “Hinged Loop Neckpiece With Two Bars”. Crafts Council Collections Online. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://collections.craftscouncil.org.uk/object-j1

———. “Necklace (J93)”. Crafts Council Collections Online. Geraadpleegd 2 maart 2024. 

https://collections.craftscouncil.org.uk/object-j93.

Cummins, Susan. “A Brief History of Art Jewelry Forum”. Art Jewelry Forum, 16 januari 2017. Geraadpleegd 16 januari 2024. https://artjewelryforum.org/articles/twenty-years-and-fuck-all-to-show-….

Current Obsession. “About us - OBSESSED! Jewellery Festival”. OBSESSED! Geraadpleegd 15 januari 2024. 

https://obsessedwithjewellery.com/.

Dallas Museum Of Art. “Ring”. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://dma.org/art/collection/object/5338872.

———. “Ring From the series The Golden Fleece”. Geraadpleegd 22 april 2024. https://www.dma.org/art/collection/object/5333935.

Danner Stiftung. “Reinhold Reiling”. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://www.danner-stiftung.de/sammlung/erwerbungen_2010/reiling_reinho….

De Beers Group. “A diamond is forever”. Geraadpleegd 23 januari 2024. https://www.debeersgroup.com/about-us/a-diamond-is-forever.

den Besten, Liesbeth. “After the Revolution, Jewellery without Boundaries Jewellery in the Netherlands since 1990”. Klimt02.net, 26 januari 2006. Geraadpleegd 14 januari 2024. 

https://klimt02.net/forum/articles/after-revolution-jewellery-boundarie….

Design Museum Den Bosch. “Great Mogul | Philip Sajet | 1999”. Collectie Design Museum. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://collectie.designmuseum.nl/?query=search=record/uniqid=obj-4619&….

———. “Halskraag”. Collectie Design Museum. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://collectie.designmuseum.nl/#/query/f1700726-d8ac-4072-ac3f-8a5cc….

Dettar, Katharina. “Awakening Awareness”. Not Only Decoration. Geraadpleegd 25 maart 2024. 

https://www.notonlydecoration.org/project/awakening-awareness.

Doornbusch, Esther. “A Life Story in Jewelry”. Art Jewelry Forum, 21 november 2022. Geraadpleegd 24 februari 2024. 

https://artjewelryforum.org/reviews/the-jewellery-box_book-by-jorunn-ve….

 

———. “Aluminium”. Hedendaagse Sieraden, 2 april 2023. Geraadpleegd 21 januari 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2023/04/02/aluminium/.

———. “Bernhard Schobinger”. Hedendaagse Sieraden, 23 mei 2018. Geraadpleegd 16 maart 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2018/05/23/bernhard-schobinger/.

———. “Bruno Martinazzi”. Hedendaagse Sieraden, 13 augustus 2018. Geraadpleegd 29 februari 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2018/08/13/bruno-martinazzi/.

———. “Chi Ha Paura…?” Hedendaagse Sieraden, 4 december 2016. Geraadpleegd 18 maart 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2016/12/04/chi-ha-paura/.

———. “David Watkins”. Hedendaagse Sieraden, 5 juli 2017. Geraadpleegd 2 maart 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2017/07/05/david-watkins/.

———. “Falco Marx”. Hedendaagse Sieraden, 23 juli 2021. Geraadpleegd 2 maart 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2021/07/23/falco-marx/.

———. “Fer de Berlin”. Hedendaagse Sieraden, 25 oktober 2019. Geraadpleegd 22 januari 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2019/10/25/fer-de-berlin/.

———. “Giampaolo Babetto”. Hedendaagse Sieraden, 1 augustus 2018. Geraadpleegd 29 februari 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2018/08/01/giampaolo-babetto/.

———. “Gisbert Stach”. Hedendaagse Sieraden, 4 januari 2023. Geraadpleegd 15 april 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2023/01/04/gisbert-stach/.

———. “Istituto Statale D’Arte Pietro Selvatico”. Hedendaagse Sieraden, 1 april 2018. Geraadpleegd 10 maart 2024. https://hedendaagsesieraden.nl/2018/04/01/istituto-statale-darte-pietro….

 

———. “Jewellery Redefined, The 1st International Exhibition Of Multi-media Non-precious Jewellery”. Hedendaagse Sieraden, 28 augustus 2022. Geraadpleegd 4 maart 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2022/08/28/jewellery-redefined-the-1st-i….

———. “Juwelen of sieraden? Taal & terminologie”. Hedendaagse Sieraden, 12 maart 2020. Geraadpleegd 14 januari 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/juwelen-of-sieraden-taal-terminologie/.

———. “Kim Buck”. Hedendaagse Sieraden, 25 december 2020. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2020/12/25/kim-buck/.

———. “Manon van Kouswijk”. Hedendaagse Sieraden, 7 juni 2017. Geraadpleegd 27 maart 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2017/06/07/manon-van-kouswijk/.

———. “Ra Bulletin 21, Oktober 1985”. Hedendaagse Sieraden, 22 april 2020. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/ra-bulletin-21-0001/.

———. “Renzo Pasquale”. Hedendaagse Sieraden, 9 september 2017. Geraadpleegd 29 februari 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2017/09/09/renzo-pasquale/.

———. “Robert Smit”. Hedendaagse Sieraden, 24 april 2017. Geraadpleegd 27 februari 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2017/04/24/robert-smit/.

———. “Robert Smit, ring, 1970”. Hedendaagse Sieraden, 24 april 2017. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2017/04/24/robert-smit/#jp-carousel-55717.

———. “Ted Noten”. Hedendaagse Sieraden, 24 september 2016. Geraadpleegd 21 maart 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/ted-noten/.

———. “Wendy Ramshaw”. Hedendaagse Sieraden, 23 april 2018. Geraadpleegd 2 maart 2024. 

https://hedendaagsesieraden.nl/2018/04/23/wendy-ramshaw/.

 

Doughty, Myf. “Beyond Pretty: The Possibilities of Contemporary Jewellery”. National Gallery Of Victoria, 9 april 2020. Geraadpleegd 13 januari 2024. https://www.ngv.vic.gov.au/essay/beyond-pretty-the-possibilities-of-con….

Dubbelop-Shop. “Hanger ‘Otto Millimetri D’Amore’”. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://www.dubbelopshop.nl/a-70151598/totale-collectie/otto-kunzli-han….

Emmelkamp, Rutger. “David Bielander, Cardboard”. Art Jewelry Forum, 1 juni 2015. Geraadpleegd 21 maart 2024. 

https://artjewelryforum.org/articles/david-bielander-cardboard/.

Evans, James. “High New Jewelleryism 1977-1985”. Designing Britain 1945 - 1975. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://www.vads.ac.uk/customizations/collection/DCADB/pages/html/tnj_b….

Fairmined. “What is Fairmined?” Geraadpleegd 23 maart 2024. https://fairmined.org/what-is-fairmined/.

Fife Contemporary. “David Poston”, 26 januari 2018. Geraadpleegd 7 maart 2024. https://www.fcac.co.uk/artist/david-poston/.

Focus op Hasselt. “Juwelen in huidenvellen”, 18 november 2015. Geraadpleegd 15 januari 2024. 

https://focusophasseltextraatjes.wordpress.com/tag/juwelen-in-huidenvel….

Françoise van Den Bosch Foundation. “Conversation Piece”. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://francoisevandenbosch.nl/conversation-piece/#:~:text=Goud%20in%2….

Funaki. “‘Centimetre Of Love’ Pendants”. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://www.funaki.au/products/cm-of-love-pendant.

Galeria Reverso. “Pearls Upside Down”. Klimt02.net, 13 november 2017. Geraadpleegd 25 maart 2024. 

https://klimt02.net/events/exhibitions/pearls-upside-down-galeria-rever….

Galerie Marzee. “Robert Smit”. Geraadpleegd 27 februari 2024. https://www.marzee.nl/robert-smit/.

Galerie Zink. “Untitled (153), 1994 By Karl Fritsch”. Ocula. Geraadpleegd 16 maart 2024. 

https://ocula.com/art-galleries/galerie-zink/artworks/karl-fritsch/unti….

Gallery Deux Poissons. “Marc Monzo ‘Sun’”. Tokyo Art Beat. Geraadpleegd 21 maart 2024. 

https://www.tokyoartbeat.com/en/events/-/2009%2F3EE0.

Gallery Noel Guyomarc’h. “Perle / Pearl”. Klimt02.net, 12 maart 2024. Geraadpleegd 25 maart 2024. 

https://klimt02.net/events/exhibitions/perle-pearl-galerie-noel-guyomar….

Geller, Tom. “Aluminum: common metal, uncommon past”. Science History Institute, 1 juni 2023. Geraadpleegd 21 januari 2024. https://www.sciencehistory.org/stories/magazine/aluminum-common-metal-u….

Gesellschaft für Goldschmiedekunst. “Bruno Martinazzi. An Artist Philosopher in Jewelry”. Klimt02.net, 15 november 2012. Geraadpleegd 29 februari 2024. https://klimt02.net/events/exhibitions/bruno-martinazzi-artist-philosop….

Gijs Bakker Design. “Blue Oil Brooch (338)”. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://gijsbakker.com/project/blue-oil-brooch-338.

———. “Greg Louganis (184)”. Geraadpleegd 7 maart 2024. https://gijsbakker.com/project/greg-louganis-184.

———. “Gullit + Richardson Brooch (190)”. Geraadpleegd 7 maart 2024. https://gijsbakker.com/project/gullit-richardson-brooch-190.

———. “Insect Brooch (328)”. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://gijsbakker.com/project/insect-brooch-328.

———. “Moses Brooch (206)”. Geraadpleegd 7 maart 2024. https://gijsbakker.com/project/moses-brooch-206.

———. “The Tongue Brooch (173)”. Geraadpleegd 7 maart 2024. https://gijsbakker.com/project/the-tongue-brooch-173.

 

 

 

 

Global Mercury Partnership. “Artisanal And Small-Scale Gold Mining (ASGM)”, 2018. Geraadpleegd 23 maart 2024. https://www.unep.org/globalmercurypartnership/what-we-do/artisanal-and-….

Harris, Patricia, en David Lyon. “The Jewelry Of Manfred Bischoff - Ganoksin Jewelry Making Community”. Ganoksin, 19 oktober 2016. Geraadpleegd 7 maart 2024. 

https://www.ganoksin.com/article/jewelry-manfred-bischoff/.

Helmenstine, Anne Marie. “Composition of gold alloys in colored gold jewelry”. ThoughtCo, 8 december 2019. Geraadpleegd 22 januari 2024. https://www.thoughtco.com/composition-of-gold-alloys-608016.

Henselder, Peter. “Friedrich Becker: Escape Into The Fourth Dimension”. Ganoksin, 13 februari 2018. Geraadpleegd 28 februari 2024. https://www.ganoksin.com/article/friedrich-becker-escape-fourth-dimensi….

———. “Fritz Maierhofer: Message On The Issues”. Ganoksin, 14 februari 2018. Geraadpleegd 27 februari 2024. 

https://www.ganoksin.com/article/fritz-maierhofer-message-issues/.

Hogeschool PXL. “Studenten Juweelontwerp & Edelsmeedkunst tonen hun werk in Modemuseum Hasselt”. PXL, 23 december 2022. Geraadpleegd 15 januari 2024. 

https://www.pxl.be/Pub/Home/In-De-Kijker/Studenten-Juweelontwerp-amp-am….

Robert Smit. “Home”. Geraadpleegd 27 februari 2024. 

https://www.robertsmit.works/.

Horvath, Andi. “Diamonds: The Hard Facts”. Pursuit, 18 december 2015. Geraadpleegd 23 januari 2024. https://pursuit.unimelb.edu.au/articles/diamonds-the-hard-facts#:~:text…).

 

Hsu, Kristy. “Gerd Rothmann: An Uncoventional Dialogue With The Human Body”. Kristy Hsu, 5 februari 2012. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://kristyhsu.wordpress.com/2012/02/05/gerd-rothmann-an-uncovention….

Instituto Gemológico Español. “Hermann Jünger, Un Joyero Que Huyó de Lo Convencional”. IGE, 19 juni 2021. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://ige.org/2018/06/01/hermann-junger/.

Jensen, Jan. “Emergence Of Modern Jewelry”. Ganoksin, 21 juni 2016. Geraadpleegd 17 maart 2024. 

https://www.ganoksin.com/article/emergence-modern-jewelry/.

Journal of Jewellery Research. “Philosophy”. Geraadpleegd 16 januari 2024. https://www.journalofjewelleryresearch.org/philosophy/.

Kalman, Lauren. “Hard Wear”. Lauren Kalman. Geraadpleegd 15 april 2024. https://www.laurenkalman.com/portfolio/hard-wear.

Klimt02. “David Bielander. Pendant Corn”. Klimt02.net. Geraadpleegd 21 maart 2024. 

https://klimt02.net/jewels/david-bielander-pendant-2008-corncob.

———. “David Bielander. Pendant Garlic”. Klimt02.net. Geraadpleegd 21 maart 2024. 

https://klimt02.net/jewels/david-bielander-pendant-2009-garlic.

———. “David Watkins. Body Piece”. Klimt02.net. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://klimt02.net/jewels/david-watkins-body-piece-1972-untitled.

———. “Karl Fritsch. Ring”. Klimt02.net. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://klimt02.net/jewels/karl-fritsch-ring-1995-untitled.

———. “Kim Buck. Brooch”. Klimt02.net. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/kim-buck-brooch-2003-solitaire-ring-and-pear….

———. “Lin Cheung. Pendant”. Klimt02.net. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://klimt02.net/jewels/lin-cheung-pendant-2005-secret.

———. “Lisa Walker. Pendant”. Klimt02.net. Geraadpleegd 27 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/lisa-walker-pendant-2011-here-is-fart-and-pe….

———. “Marc Monzó. Brooch”. Klimt02.net. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/marc-monzo-brooch-2007-big-solitaire-01.

———. “Mian Wu. Object”. Klimt02.net. Geraadpleegd 25 april 2024. https://klimt02.net/jewels/mian-wu-object-2015-two-rings-same-amount-go….

———. “New Search: filter ‘pearl’ + ‘event’ + ‘exhibition’”. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://klimt02.net/find/?Num_page=2&Order=Updated_order+DESC&Text_sear….

———. “Reinhold Reiling. Bracelet”. Klimt02.net. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://klimt02.net/jewels/reinhold-reiling-bracelet-1970-untitled.

———. “Reinhold Reiling. Brooch”. Klimt02.net. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://klimt02.net/jewels/reinhold-reiling-brooch-1967-untitled.

———. “Robert Baines. Object”. Klimt02.net. Geraadpleegd 17 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/robert-baines-object-1994-intervention-red.

———. “Shinji Nakaba. Brooch”. Klimt02.net. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/shinji-nakaba-brooch-2019-how-dare-pearl.

———. “Shinji Nakaba. Piece”. Klimt02.net. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/shinji-nakaba-piece-2019-rose-branch.

———. “Shinji Nakaba. Ring”. Klimt02.net. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/shinji-nakaba-ring-2020-earth-worm.

———. “Sigurd Bronger. Ring”. Klimt02.net. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/sigurd-bronger-ring-2005-diamond-ring.

———. “Smiley by Gabi Dziuba”. Klimt02.net. Geraadpleegd 16 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/gabi-dziuba-ring-1992-smiley.

———. “Untitled by Karl Fritsch”. Klimt02.net. Geraadpleegd 16 maart 2024. https://klimt02.net/jewels/karl-fritsch-ring-1993-untitled-01.

Kutchamuch, Tithi. “Pearly White”. Tithi. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://www.tithi.info/pearly-white.

Lempertz. “An 18k Gold Kinetic Capsule Ring - Lot 103”, 4 februari 2020. Geraadpleegd 2 maart 2024. https://www.lempertz.com/en/catalogues/lot/1139-1/103-an-18k-gold-kinet….

 

 

Lindemann, Wilhelm. “ThinkingJewellery. On the way towards a theory”. Klimt02.net, 22 november 2011. Geraadpleegd 16 januari 2024. https://klimt02.net/publications/books/thinkingjewellery-way-towards-th….

Lisson Gallery. “Lisson Presents 4”. Geraadpleegd 21 maart 2024. https://www.lissongallery.com/exhibitions/lisson-presents-4.

Loewe Foundation. “Many & Deliberated”. Loewe Foundation: The Room. Geraadpleegd 4 mei 2024.

https://theroom.loewe.com/en/artwork/patricia-domingues/many-deliberated.

Longhofer, Wesley, en Daniel Winchester. “Pierre Bourdieu: Key Concepts”. Social Theory Rewired, 2016. 

https://routledgesoc.com/profile/pierre-bourdieu.

Lőrincz, Réka. “Lady’s Tape”. Homo Faber. Geraadpleegd 27 maart 2024. https://www.homofaber.com/en/object/65092bd394efb845e778ad78.

———. “PEARL | Reka Lorincz”. Rekalorincz. Geraadpleegd 27 maart 2024. https://www.rekalorincz.com/pearl.

Los Angeles County Museum of Art. “Ring”. LACMA Collections. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://collections.lacma.org/node/2230656.

Loughborough University. “Journal of Jewellery Research”. Geraadpleegd 16 januari 2024. 

https://www.lboro.ac.uk/schools/design-creative-arts/research-innovatio….

Lyon and Turnbull. “Three Brooches, 1973”. Geraadpleegd 2 maart 2024. https://www.lyonandturnbull.com/auctions/modern-made-modern-and-post-wa….

Maes, Cécile. “The pearl necklace. not just a range of beads”. Klimt02.net, 12 april 2023. Geraadpleegd 20 januari 2024. 

https://klimt02.net/forum/articles/pearl-necklace-more-range-beads-ceci….

Mazumdar, Pravu. “Against Criticism: Seven Variations On An Unpleasant Theme, Part 2”. Art Jewelry Forum, 24 november 2014. Geraadpleegd 9 maart 2024. https://artjewelryforum.org/articles/against-criticism-seven-variations….

———. “Gathering being: On Collecting and making. Part 5 of 5: on Commodification”. Klimt02.net, 3 september 2021. Geraadpleegd 24 januari 2024. 

https://klimt02.net/forum/articles/gathering-being-collecting-and-makin….

———. “Gold and Mind”. Klimt02.net, 20 oktober 2022. Geraadpleegd 17 januari 2024. 

https://klimt02.net/forum/articles/gold-mind-pravu-mazumdar.

Meer. “Giampaolo Babetto”, 22 april 2015. Geraadpleegd 29 februari 2024. https://www.meer.com/it/14744-giampaolo-babetto.

Mellor, Jade. “Beautiful Objects”. Jade Mellor. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://www.jademellor.com/jadesjournal/tag/laura+potter.

Merle, Sandrine. “Les Bijoux D’avant-garde Dans L’exposition « Medusa »”. The French Jewelry Post, 14 juli 2017. Geraadpleegd 20 maart 2024. https://www.thefrenchjewelrypost.com/business/bijoux-davant-garde-lexpo….

Metcalf, Bruce. “Is There A Jewelry Avant-garde?” Ganoksin, 16 oktober 2016. Geraadpleegd 6 maart 2024. 

https://www.ganoksin.com/article/is-there-a-jewelry-avant-garde/.

———. “On the Nature of Jewelry (Part 1)”. BRUCE METCALF {Studio Jeweler & Writer}, 1998. Geraadpleegd 16 januari 2024. https://www.brucemetcalf.com/on-the-nature-of-jewelry-part-1.

———. “On the Nature of Jewelry (Part 2): Restriction & Reparation”. BRUCE METCALF  {Studio Jeweler & Writer​}, 1994. Geraadpleegd 25 januari 2024. https://www.brucemetcalf.com/on-the-nature-of-jewelry-part-2.

Motley Odom, Wanda. “The Origins Of Tyler Metals/Jewelry/CAD-CAM”. Tyler School Of Art, 6 februari 2024. Geraadpleegd 17 maart 2024. https://tyler.temple.edu/blog/origins-tyler-metalsjewelrycad-cam.

Murray, Kevin. “The Change We Can Wear”. Art Jewelry Forum, 20 mei 2010. Geraadpleegd 6 maart 2024. 

https://artjewelryforum.org/articles/change-we-can-wear/.

———. “Traditions At Hand”. Art Jewelry Forum, 2 oktober 2017. Geraadpleegd 27 februari 2024. 

https://artjewelryforum.org/articles/traditions-at-hand/.

Museum Arnhem. “1.540=0,0021 kg”. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://www.museumarnhem.nl/nl/collectie/GM+2023.020.

———. “Bijzondere aankoop sieradencollectie”, 19 juni 2019. Geraadpleegd 14 januari 2024. 

https://www.museumarnhem.nl/nl/nieuws/bijzondere-aankoop-voor-de-sierad….

Museum Of Fine Arts Boston. “Goldfinger – Works”. MFA. Geraadpleegd 7 maart 2024. 

https://collections.mfa.org/objects/457454.

Museum of Fine Arts Houston. “Brooch”. MFAH. Geraadpleegd 28 februari 2024. https://emuseum.mfah.org/objects/58315/brooch?ctx=b1ab2e69980a4b68dd45a….

———. “Gullit + Richardson Brooch”. MFAH. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://emuseum.mfah.org/objects/58643/gullit--richardson-brooch.

———. “Il Mio Casa”. MFAH. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://emuseum.mfah.org/objects/62958/il-mio-casa-brooch?ctx=d41de72a6….

———. “Kraft-Versus-Host-Reaction”. MFAH. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://emuseum.mfah.org/objects/62550/kraftversushostreaction-brooch?c….

———. “Metal Experiments for Brooch”. MFAH. Geraadpleegd 28 februari 2024. https://emuseum.mfah.org/objects/59219/metal-experiments-for-brooch.

———. “Objects: Manfred Bischoff”. MFAH. Geraadpleegd 7 maart 2024. https://emuseum.mfah.org/people/19577/manfred-bischoff/objects.

———. “Study for Brooch”. MFAH. Geraadpleegd 28 februari 2024. https://emuseum.mfah.org/objects/59218/study-for-brooch.

———. “Taugenichts”. MFAH. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://emuseum.mfah.org/objects/62552/taugenichts-brooch?ctx=d41de72a6….

———. “Wendy Ramshaw: Ringstand with Eight Rings”. MFAH. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://emuseum.mfah.org/objects/62562/ringstand-with-eight-rings?ctx=1….

Nakaba, Shinji. “‘How dare Pearl ?!’ series”. Instagrampost, 9 mei 2023. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://www.instagram.com/p/CsBieFlpu-y/?hl=en&img_index=1.

New Orleans Museum of Art. “Aluminum in 20th-century design”. Google Arts & Culture, 2021. Geraadpleegd 21 januari 2024. https://artsandculture.google.com/story/aluminum-in-20th-century-design….

Nzelemona, Morgane. “Ethical Gold: Fairmined VS. Recycled Gold A Fair Comparison - Fairmined”. Fairmined, 2 december 2021. Geraadpleegd 25 maart 2024. 

https://fairmined.org/ethical-gold-recycled-gold-comparision/#:~:text=T….

Ogden, Jack. “Diamonds, love and history”. Yale University Press, 20 april 2018. Geraadpleegd 23 januari 2024. https://yalebooks.yale.edu/2018/04/20/diamonds-love-and-history/.

Organisation in Design. “File:Ted Noten Ageeth’s Dowry Bag 1999.jpg”. Wikimedia Commons, 1999. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ted_Noten_Ageeth%27s_Dowry_bag_….

PAN Amsterdam. “WAT ZIJN HEDENDAAGSE KUNSTSIERADEN?” Geraadpleegd 13 januari 2024. 

https://www.pan.nl/nl/blog-details/72/wat-zijn-hedendaagse-kunstsieraden.

Patrich, Christine. “Frederic Braham: Jewelry As Fine Art”. Ganoksin, 8 februari 2018. Geraadpleegd 20 maart 2024. https://www.ganoksin.com/article/frederic-braham-jewelry-fine-art/.

Platina. “Pearl”. Klimt02.net, 6 april 2023. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://klimt02.net/events/exhibitions/pearl-platina.

Polo, Sol. “Contemporary jewellery, beyond Labels”. Klimt02.net, 30 november 2020. Geraadpleegd 16 januari 2024. https://klimt02.net/forum/articles/contemporary-jewellery-beyond-labels….

Potter, Laura. “Beautiful Objects”. Laura Potter. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://www.laurapotter.co.uk/beautiful-objects.

———. “Upset Ring”. Laura Potter. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://www.laurapotter.co.uk/upset-ring.

Powerhouse. “Plastic Bracelet By Peter Chang”. Powerhouse Collection. Geraadpleegd 16 maart 2024. https://collection.powerhouse.com.au/object/319965.

Prühl, Dorothea. “Colliers | Necklaces”. Dorothea Prühl. Geraadpleegd 22 januari 2024. 

https://www.dorothea-pruehl.de/schmuck/.

Putti Gallery. “The Metamorphoses Of Pearls In Contemporary And Conceptual Jewellery”. Geraadpleegd 25 maart 2024. 

https://putti.lv/event/international-exhibition-metamorphoses-pearls-co….

Rabey, Katia. “The ‘What If’ of Jewelry Design”. Art Jewelry Forum, 1 januari 2018. Geraadpleegd 17 maart 2024. 

https://artjewelryforum.org/articles/the-aeoewhat-ifae%c2%9d-of-jewelry….

Raby, Fiona, en Anthony Dunne. “Critical Design FAQ”. Dune And Raby. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://dunneandraby.co.uk/content/bydandr/13/0.

Radical Jewelry Makeover. “About RJM”. Geraadpleegd 23 maart 2024. https://www.radicaljewelrymakeover.org/about.

Rago. “273: Robert Smit, ‘Madonna Dolomiti XI’ Necklace”. Ragoarts. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://www.ragoarts.com/auctions/2022/10/fall-jewelry/273.

Ramshaw Watkins. “David Watkins”. Geraadpleegd 2 maart 2024. 

https://ramshaw-watkins.co.uk/dw/.

Rijksmuseum. “Halskraag met Trouwjapon, Emmy van Leersum, 1967”. Geraadpleegd 26 februari 2024. 

https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/BK-2017-8.

Rijksmuseum. “Kachelpijpcollier, Gijs Bakker, 1967”. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/BK-C-2013-13.

Rubtsova, Maria. “The Golden Fleece”. Giovanni Corvaja. Geraadpleegd 21 maart 2024. 

https://www.giovannicorvaja.com/the-golden-fleece/.

Satok-Wolman, Ezra. “Identity Crisis: an essay about the current state of art jewellery and the future of it”. Klimt02.net, 24 april 2014. Geraadpleegd 24 januari 2024. 

https://klimt02.net/forum/articles/identity-crisis-an-essay-about-the-c….

Schmuckmuseum Pforzheim. “Brooch - Reinhold Reiling”. Google Arts & Culture. Geraadpleegd 4 mei 2024. 

https://artsandculture.google.com/asset/brooch-reinhold-reiling/ggGX1Bo….

Season Gallery. “Pearl”. Klimt02.net, 15 juli 2022. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://klimt02.net/events/exhibitions/pearl-season-gallery.

Skingle, Rachael. “Thoughts on Roland Barthes ‘From Gemstones to Jewellery’”. Rachael Skingle, januari 2019. Geraadpleegd 25 januari 2024. https://rachaelskingle.co.uk/Thoughts-on-Roland-Barthes-From-Gemstones-….

Skinner, Damian. “A Künzli For Our Time?” Art Jewelry Forum, 21 mei 2013. Geraadpleegd 18 maart 2024. 

https://artjewelryforum.org/reviews/a-ka%C2%BCnzli-for-our-time/.

———. “Defining art jewelry”. Art Jewelry Forum, 26 juli 2022. Geraadpleegd 13 januari 2024. 

https://artjewelryforum.org/hidden-from-homepage/defining-art-jewelry/.

Stach, Gisbert. “Half Life”. Gisbert Stach. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://www.gisbertstach.de/half-life/.

Stedelijk Museum Amsterdam. “Halssieraad - Robert Smit”. Geraadpleegd 4 mei 2024.

https://www.stedelijk.nl/en/collection/14935-robert-smit-halssieraad.

———. “[Geen Titel] - Robert Smit”. Geraadpleegd 27 februari 2024. 

https://www.stedelijk.nl/nl/collectie/3614-robert-smit-geen-titel.

Stefanutti, Erika Ayala, en Gary S. Griffin. “Remaking Material”. Ganoksin, 1 juli 2017. Geraadpleegd 17 januari 2024. https://www.ganoksin.com/article/remaking-material/.

 

 

StoMouseio. “Stedelijk Museum Amsterdam || The Gijs+Emmy Spectacle || Until 24.08.2014”, 29 juli 2014. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://stomouseio.wordpress.com/2014/07/29/stedelijk-museum-amsterdam-….

Taller Eloi. “Courses”. Geraadpleegd 21 maart 2024. 

http://tallereloi.com/en/courses/.

The Jewelry Library. “Restringing The Pearl”. Geraadpleegd 26 maart 2024. https://thejewelrylibrary.com/exhibits/restringing-the-pearl/.

The Metropolitan Museum of Art, “Otto Künzli | ‘Gold Makes You Blind’ Bracelet”, Met Museum, geraadpleegd 25 april 2024, https://www.metmuseum.org/art/collection/search/495385.

———. “Hermann Jünger | Brooch”. Met Museum. Geraadpleegd 28 februari 2024. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/495378.

———. “Hermann Jünger | Brooch”. Met Museum. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/495376.

The Scottish Gallery. “Ring - The Scottish Gallery”, 22 augustus 2022. Geraadpleegd 2 maart 2024. 

https://scottish-gallery.co.uk/product/ring-2/.

Tussen Kunst en Kitsch. “Tussen kunst en kitsch extra: Martijn Akkerman over strikjuwelen”. AVROTROS, 10 mei 2022. Geraadpleegd 22 januari 2024. https://www.avrotros.nl/archive/tussen-kunst-en-kitsch-extra-martijn-ak….

Unioncamere. “Padua And Its Gold Work Tradition”. Google Arts & Culture. Geraadpleegd 29 februari 2024. 

https://artsandculture.google.com/story/padua-and-its-gold-work-traditi….

Valerie_traan. “Works Hilde de Decker”. Valerie_Traan Gallery. Geraadpleegd 18 maart 2024. 

https://www.valerietraan.be/works-hilde-de-decker.

van Es, Saskia. “Material stories - Neutral materials? There is no such thing”. Klimt02.net, 17 januari 2021. Geraadpleegd 17 januari 2024. https://klimt02.net/forum/articles/material-stories-neutral-materials-t….

———. “Material Stories: Alternative Materials. Something They Are Not”. Klimt02.net, 10 april 2021. Geraadpleegd 28 februari 2024. https://klimt02.net/forum/articles/material-stories-alternative-materia….

———. “Material Stories: Gemstones. Carrying Deep Time With You”. Klimt02.net., 23 februari 2021. Geraadpleegd 18 februari 2024. https://klimt02.net/forum/articles/material-stories-gemstones-carrying-….

———. “Material stories: Gold. I wear imitation because I do feel gold is dirty”. Klimt02.net, 2 februari 2021. Geraadpleegd 17 januari 2024. https://klimt02.net/forum/articles/material-stories-gold-i-wear-imitati….

———. “Material Stories: Pearls. Perils Of Perfectionism”. Klimt02.net, 19 maart 2021. Geraadpleegd 23 maart 2024. 

https://klimt02.net/forum/articles/material-stories-pearls-perils-perfe….

Van Kesteren, Anne-Karlijn. “’T is niet al goud wat er blinkt”. Sieradenmuze, 17 maart 2023. Geraadpleegd 17 januari 2024. https://www.sieradenmuze.nl/blog/t-niet-al-goud-wat-er-blinkt.

Victoria and Albert Museum. “Hinged Loop Neckpiece | Watkins, David”. V&A Collections, 16 januari 2003. Geraadpleegd 2 maart 2024. https://collections.vam.ac.uk/item/O73123/hinged-loop-neckpiece-neckpie….

———. “Brooch | Rothmann, Gerd”. V&A Collections, 24 juni 2009. Geraadpleegd 27 februari 2024. 

https://collections.vam.ac.uk/item/O374889/brooch-rothmann-gerd/.

———. “Earring | Unknown”. V&A Collections, 11 april 2005. Geraadpleegd 17 maart 2024. 

https://collections.vam.ac.uk/item/O110982/earring-unknown/.

———. “Necklace | Ramshaw, Wendy”. V&A Collections, 27 juli 2006. Geraadpleegd 2 maart 2024. https://collections.vam.ac.uk/item/O126479/necklace-ramshaw-wendy/.

 

———. “Ring Set | Ramshaw, Wendy”. V&A Collections, 16 april 2008. Geraadpleegd 2 maart 2024. 

https://collections.vam.ac.uk/item/O152792/ring-set-ramshaw-wendy/.

———. “What Is Luxury? - Object in Focus: The Golden Fleece Headpiece By Giovanni Corvaja”, 28 september 2015. Geraadpleegd 21 maart 2024. http://www.vam.ac.uk/content/exhibitions/what-is-luxury/object-in-focus….

Ville de Lausanne. “Knoblauch (Garlic)”. Lausanne Collections Musées. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://www.lausanne.ch/apps/museris/?keywords=206027&id=206027&sort=pe….

Warmerdam, Cindy. “De Kachelpijpketting: Draagbaar en Democratisch?” Sieradenmuze, 15 augustus 2016. Geraadpleegd 26 februari 2024. https://www.sieradenmuze.nl/blog/de-kachelpijpketting-draagbaar-en-demo….

World Gold Council. “Above-ground stocks”, 8 februari 2023. Geraadpleegd 21 januari 2024. 

https://www.gold.org/goldhub/data/how-much-gold#:~:text=The%20best%20es….

Wu, Mian. “Gold Jewelry”. WUMIANSTUDIO. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://wumianstudio.com/Gold-Jewelry.

  • Online verschenen interviews 

Baines, Robert. “Robert Baines: Perceptions”. Geïnterviewd door Bonnie Levine. Art Jewelry Forum, 21 april 2016. Geraadpleegd 17 maart 2024. https://artjewelryforum.org/interviews/robert-baines-perceptions/.

Bakker, Gijs. “Who’s Afraid Of Contemporary Jewelry?” Geïnterviewd door Damian Skinner. Art Jewelry Forum, 19 april 2010. Geraadpleegd 18 maart 2024. https://artjewelryforum.org/interviews/whos-afraid-contemporary-jewelry….

Bischoff, Manfred. “Manfred Bischoff”. Geïnterviewd door Marina Elenskaya. Current Obsession, 3 april 2011. Geraadpleegd 14 maart 2024. https://www.current-obsession.com/manfred-bischoff/.

———. “Talking With Manfred Bischoff”. Geïnterviewd door Kadri Mälk. Art Jewelry Forum, 7 augustus 2015. Geraadpleegd 7 maart 2024. https://artjewelryforum.org/interviews/talking-with-manfred-bischoff/.

Brovia, Beatrice, en Nicolas Cheng. “Beatrice Brovia And Nicolas Cheng: Gold Rush”. Geïnterviewd door Olivia Shih. Art Jewelry Forum, 26 maart 2017. Geraadpleegd 23 maart 2024. 

https://artjewelryforum.org/interviews/beatrice-brovia-and-nicolas-chen….

Buck, Kim, Leo Caballero, en Amador Bertomeu. “I hesitate to call myself an artist. in conversation with Kim Buck”. Geïnterviewd door Cécile Maes. Klimt02.net, 31 oktober 2023. Geraadpleegd 24 januari 2024. https://klimt02.net/forum/interviews/conversation-kim-buck-cecile-maes.

Cheung, Lin. “Averagely Unique With Lin Cheung”. Geïnterviewd door Aaron Patrick Decker. Current Obsession, 4 december 2012. Geraadpleegd 18 maart 2024. 

https://www.current-obsession.com/averagely-unique-with-lin-cheung/.

———. “Lin Cheung: The Ordinariness and Extraordinariness of Things”. Geïnterviewd door Adriana G. Radulescu. Art Jewelry Forum, 6 augustus 2018. Geraadpleegd 23 januari 2024. https://artjewelryforum.org/interviews/lin-cheung-0/.

Corvaja, Giovanni. “Behind the scenes. in conversation with Giovanni Corvaja”. Geïnterviewd door Nastya Ivlieva. Lostinjewels, 26 mei 2020. Geraadpleegd 24 januari 2024. 

https://lostinjewels.com/in-person/interview/behind-the-scenes-in-conve….

Domingues, Patricia. “Lines And Fractures”. Geïnterviewd door Jennifer Altmann. Art Jewelry Forum, 21 augustus 2023. Geraadpleegd 25 maart 2024. https://artjewelryforum.org/interviews/maker-patricia-domingues_natl-po….

Greenbaum, Toni. “Toni Greenbaum: 20th-Century American jewelry”. Geïnterviewd door Olivia Shih. Art Jewelry Forum, 13 augustus 2018. Geraadpleegd 16 januari 2024. 

https://artjewelryforum.org/interviews/toni-greenbaumaes-promised-gift-….

Künzli, Otto. “Gold Is The Shit Of Gods? An Interview With Prof. Otto Künzli”. Geïnterviewd door Marcus Teipel. Klimt02.net, 3 januari 2007. Geraadpleegd 21 maart 2024. 

https://klimt02.net/forum/interviews/gold-is-shit-gods-interview-prof-o….

Lőrincz, Réka. “Réka Lőrincz - Jewellery maker”. Geïnterviewd door Homo Faber. Homo Faber. Geraadpleegd 27 maart 2024. https://www.homofaber.com/en/discover/rka-lrincz-jewellery-making-hunga….

Matějovičová, Petra. “S Petrou Matějovičovou o šperku: Hledat na lidské činnosti něco skrytého. hledat to lepší v lidech”. Geïnterviewd door Barbora Tydlitátová. Material Times, 1 juli 2020. Geraadpleegd 24 januari 2024. https://www.materialtimes.com/ptame-se/s-petrou-matejovicovou-o-sperku-….

Spranger, Katrin. “What Is A Precious Material? A Commentary And Redefinition Through The Work Of Katrin Spranger — MaterialDriven”. Geïnterviewd door Purva Chawla. MaterialDriven. Geraadpleegd 15 april 2024. https://www.materialdriven.com/blog/2017/6/1/what-is-a-precious-material-a-commentary-and-redefinition-through-the-work-of-katrin-spranger.

Wu, Mian. “Traditional Skills Or Modern Technics, They Are The Media And Tools Via Which The Concepts And Ideas Are Expressed. Mian Wu Interviewed By Klimt02”. Geïnterviewd door Klimt02. Klimt02.net, 10 april 2019. Geraadpleegd 25 maart 2024. 

https://klimt02.net/forum/interviews/mian-wu-interviewed-klimt02.

 

  • Blogs

 

Groenendijk, Henk. “Manon van Kouswijk”. Designblog Gerrit Rietveld Academy (blog), 19 september 2010. Geraadpleegd 27 maart 2024. https://designblog.rietveldacademie.nl/?tag=manon-van-kouswijk.

Ivlieva, Nastya. “Searching The Origins Of Contemporary Jewellery”. Lostinjewels (blog), 16 november 2022. Geraadpleegd 29 februari 2024. https://lostinjewels.com/in-details/design-techniques/discovering-the-o….

 

  • Video

 “De show van Gijs + Emmy”. Geüpload door “Stedelijk Museum Amsterdam” op 20 mei 2014. YouTube, 6:25. 

https://www.youtube.com/watch?v=0ObpPC4Lxgc.

“Robert Smit - Ban On Gold”. Geüpload door “Eddy Konijn” op 14 september 2015. YouTube, 17:05. 

https://www.youtube.com/watch?v=UXiBxX3BpQc.

  • Socialmediapost

Baines, Robert (@robert__baines).  “The Real Thing, Bracelet 1995. Silver-gilt, enamel, Coke can. AA…AREDEVENT”. Instagrampost, 26 mei 2022. Geraadpleegd 17 maart 2024. https://www.instagram.com/p/CmnxrsKre6E/?igshid=NWQ4MGE5ZTk%3D&epik=dj0….

Földényi, Irma (@irmafoldenyi). “New work - Pearl Necklace. A cultured pearl incorporates both natural forces and human activity, which is revealed by cutting them.” Instagrampost, 15 maart 2022. Geraadpleegd 27 maart 2024. https://www.instagram.com/p/CbHq2urNCrh/.

———. “When cut in half, a cultured pearl reveals layers of growth made by it’s oyster around an artificial core inserted by humans”. Instagrampost, 17 maart 2021. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://www.instagram.com/p/CMhaGPmBErH/?img_index=1.

Munich Jewellery Week (@munichjewelleryweek). “The Professionals’ by Otto Künzli at @galerie.wittenbrink”. Instagrampost, 4 maart 2024. Geraadpleegd 25 maart 2024. 

https://www.instagram.com/p/C4GKBCYIk4k/?img_index=1.

Salguero, Sara. “Triennale Milano: Backside, Bruno Martinazzi, 1968, courtesy Bruno Martinazzi / Una città. Torino / Dall’Autarchia all’Autonomia.” Pinterest, 8 mei 2016. Geraadpleegd 4 mei 2024. https://www.pinterest.es/pin/415246028124088492/.

 

E) Andere brontypes

 

  • Lezingen

 

Greenbaum, Toni. “MAG To SNAG: American Studio Jewelry 1940-1970”. Lezing in Cooper Hewitt Design Museum, New York, 12 april 2018. https://www.youtube.com/watch?v=d5G_I1mE1iw.

Levinson, Lisa. “Creative Links Online: The Symbolism and Meaning of Diamonds”. Online lezing, 6 oktober 2020. 

https://www.goldsmiths-centre.org/learn-and-upskill/resources/knowledge….

  • Documenten geraadpleegd via een online archief of website

Château de Seneffe. “Persdossier - Bernard François”. Château de Seneffe, oktober 2018.

https://chateaudeseneffe.be/storage/files/dp-b-francois-nl.pdf

CIHA. “Presentation of the CIHA Congress 2024”. CIHA Lyon, september 2022. https://www.cihalyon2024.fr/images/pdf/CIHA_Lyon_2024_Matter_Materialit…;

Drutt English, Helen Williams. “Oral history interview with Helen Williams Drutt English”. Geïnterviewd door Jane Milosch. Archives Of American Art, oktober 2021. https://www.aaa.si.edu/download_pdf_transcript/ajax?record_id=edanmdm-A…

Johannsen, Ulrike. “Pride and Prejudice: Art & Craft – A Love Story”. The University Gallery Of The Angewandte, mei 2023. https://universitaetsgalerie.dieangewandte.at/site/assets/files/1154/01…

Mazumdar, Pravu. “The Power of Objects: Some Reflections on and around Jewellery”.  Šperkstret, 2022. Link intussen inactief, geraadpleegd december 2022. 

———. “Understanding surfaces on jewellery and identity”. Sammlung Haus N, 2014. http://www.sammlung-haus-n.de/pdf/heft_29.pdf 

Olde Monnikhof, Eva, en Cynthia Amnéus. “Magazine - The Jeweller´s Art: Revolutionaire juwelen uit de jaren ’60 & ’70”. Issuu, november 2020. https://issuu.com/divaantwerp/docs/diva_magazine_nl 

Satpathy, Chinmayee. “Jewelry: A Medium of Symbolic Communication”. SSRN Electronic Journal, 2 februari 2017. https://ssrn.com/abstract=2909408

Skinner, Damian, en Monica Gaspar. “Exhibition Catalog - After Wearing: A History of Gestures, Actions, and Jewelry”. Pratt Institute, 2015. https://www.pratt.edu/wp-content/uploads/2022/08/after_wearing_brochure…;

Unger, Marjan. “Freedom has its limitations: Jewellery today, seen from a Dutch perspective”. YUMPU, november 2012. https://www.yumpu.com/en/document/view/4473609/freedom-has-its-limitati…

World Economic Forum en Platform for Accelerating the Circular Economy. “A New Circular Vision For Electronics: Time for a Global Reboot”. The World Economic Forum, januari 2019. https://www3.weforum.org/docs/WEF_A_New_Circular_Vision_for_Electronics…

Wu, Mian.  “Gold Jewelry compressed”. WUMIANSTUDIO, mei 2015. https://files.cargocollective.com/c1181571/2.1Gold-Jewelry_compressed_c…

Download scriptie (29.18 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Prof. Dr. Barbara Baert
Thema('s)