VERANTWOORD OMGAAN MET ALCOHOL IN DE JEUGDHUISSECTOR

Laurence
Vuylsteke

“Eigenlijk is het een paradox. Langs de ene kant willen jongeren van nu veel minder drinken dus alcoholgebruik is helemaal niet meer hetgeen dat centraal staat binnen het uitgaansleven. Ze willen veel meer inzetten op kunst, muziek, … Die toog en zo zijn eigenlijk ondergeschikt maar langs de andere kant is dat wel waar wij ons geld mee verdienen als jeugdhuis dus als jongeren wel naar hier blijven komen om, bijvoorbeeld, naar gratis evenementen te komen of muziek of weet ik veel, da’s een droom, maar dan kunnen wij dat niet blijven ondersteunen, allemaal omdat we dan geen inkomsten meer hebben omdat we geen drinken verkopen” – jeugdhuismedewerker.

 

Dit citaat komt uit een interview met een jeugdhuismedewerker in juni 2024. België kampt met een alcoholproblematiek. Zo had 14% van de Vlaamse bevolking in 2014 een alcoholprobleem en gaf 57% van de middelbare scholieren in schooljaar 2018-2019 aan reeds alcohol te hebben geconsumeerd, waarvan 12% op regelmatige basis. Jeugdhuizen dienen als ontmoetingsplekken voor deze jongeren waar ze, in theorie, in een veilige omgeving kunnen experimenteren met alcohol. Één van hun kerntaken is om jongeren bij te staan bij het leren omgaan met risicogedrag en verantwoordelijkheid opnemen. Jeugdhuizen communiceren vaak via sociale media-kanalen en bereiken zo een jong doelpubliek met hun content. Blootstelling via deze kanalen aan alcoholgebruik kan een grote invloed hebben op het gedrag van jongeren en adolescenten. Hun rol binnen de samenleving brengt bepaalde rechten en plichten met zich mee, met betrekking tot het opbouwen van een gezonde relatie met alcohol, de normalisering ervan en de beeldvorming die ze schetsen naar jongeren toe. 

 

De beeldvorming en normalisering van alcohol

Uit onderzoek blijkt dat jeugdhuizen in hun blijvend publieke user-generated content steeds positief of neutraal over alcohol communiceren, nooit negatief. Zo dragen ze bij aan een positieve beeldvorming van alcohol via sociale media, wat negatieve gevolgen kan hebben voor jongeren en hun visie op alcohol(gebruik). Jeugdhuizen blijken zich vaak ook in bepaalde mate bewust te zijn van de invloed van deze beeldvorming, maar gebruiken het nog steeds in hun communicatie om, voornamelijk, twee redenen: het zit in de kern van hun werking en het is een makkelijke manier om jongeren aan te trekken. Er bestaan bepaalde initiatieven, zoals ATTENT, die jeugdhuizen helpen bij het focussen op de aanpak van alcoholgebruik in het fysieke jeugdhuis, maar deze helpen hen niet bij het verantwoord omgaan ermee via sociale media. Ondanks dit besef blijven jeugdhuizen dus aan positieve beeldvorming doen, met als gevolg dat alcohol mede door hen genormaliseerd wordt online. Normaliseren is, namelijk, het construeren van de ideale gedragsnorm. Dit gaat, op een bepaald niveau, in tegen de maatschappelijke rol die zij hebben. Het is aan hen om de samenleving te helpen de chronische problematiek van het middelengebruik op te lossen door jongeren ook online te informeren over alcoholgebruik en -misbruik, door alcoholgebruik niet te promoten via sociale media en door laagdrempelig te werk te gaan om jongeren te begeleiden bij het experimenteren met alcohol, zowel offline als online. Zo kunnen zij meehelpen bij de preventie van alcoholmisbruik.

 

Tijd voor verandering

Er zijn, sinds enkele jaren, veranderingen aan de gang binnen de jeugdhuiswerking omtrent alcohol en de problematiek errond. De jongeren die het jeugdhuis nu bezoeken zijn vaker op zoek naar een andere vrijetijdsbesteding en zijn minder gericht op alcohol drinken. Ook het jeugdhuis zelf fixeert zich meer op een bredere werking én op het verantwoorder omgaan met alcohol, bv. door minder kortingsacties te organiseren voor alcohol of deze acties ook door te trekken naar non-alcoholische alternatieven. Dit is momenteel voornamelijk fysiek, in het jeugdhuis zelf, maar kan mogelijks ook meer doorgetrokken worden naar de sociale media in de toekomst door de non-alcoholische alternatieven in de kijker te zetten, meer te focussen op andere aspecten van de jeugdhuiswerking, kortingsacties niet meer online aan te kondigen, …

 

Nood aan verder onderzoek

Er is momenteel een gebrek aan onderzoek naar de invloed die een jeugdhuiswerking mogelijks heeft op de jongeren die ze fysiek en online bereiken. Dit zorgt ervoor dat alle bevindingen en conclusies in twijfel moeten worden getrokken omdat het onduidelijk is in hoeverre jongeren die het jeugdhuis bezoeken het jeugdhuis ook als peer zien. De invloed van sociale media is in grote mate afhankelijk van de connectie die er is tussen degene die bepaalde content post en degene die deze content ziet. Er is dus nood aan onderzoek naar in welke mate jongeren een connectie voelen met het jeugdhuis en hun sociale media-kanalen. Daarnaast kan er ook onderzoek gevoerd worden naar de mate waarin user-generated alcohol content effectief beïnvloedend kan zijn. Eerder onderzoek toonde al aan dat deze een weerslag heeft op alcoholgebruik, maar er werd nog niet aangetoond hoe ver deze invloed zich strekt. Een andere strekking waar vervolgonderzoek over zou kunnen gaan is hoe het jeugdhuis en zijn medewerkers op een meer verantwoorde en ethischere manier zouden kunnen omgaan met alcohol via hun sociale media.

 

Indien uit verder onderzoek blijkt dat jongeren een connectie voelen met de sociale media-kanalen van het jeugdhuis, bewijst dit onderzoek dat jeugdhuizen alcohol positief in beeld brengen via deze kanalen en alcoholgebruik dus ook normaliseren. Deze normalisering heeft een negatieve invloed op het alcoholgebruik van jongeren en ligt dus mogelijks mede aan de basis van de alcoholproblematiek in België. 

Bibliografie

  1. Ahlström, S. (2000). The young adult. In Cooper, D.B. (Ed.). Alcohol Use (pp. 39-50). Abingdon: Radcliffe Medical Press.
  2. Alcoholhulp. (z.d.). Jongeren en alcohol. Alcoholhulp.be. Geraadpleegd op 27 april 2023, van https://www.alcoholhulp.be/jongeren-en-alcohol
  3. Algemene Cel Drugsbeleid. (2023). Interfederale strategie inzake schadelijk gebruik van alcohol 2023-2028. Algemene Cel Drugsbeleid. https://overlegorganen.gezondheid.belgie.be/sites/default/files/documents/20230329_imcvg_tvd_cimsp_rtd_1_alcoholplan_-_annexe_2.pdf
  4. American Psychiatric Association (APA). (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen DSM-5. Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth edition. Amsterdam: Boom.
  5. Anderson, P., de Bruijn, A., Angus, K., Gordon, R., & Hastings, G. (2009). Impact of alcohol advertising and media exposure on adolescent alcohol use: A systematic review of longitudinal studies. Alcohol and Alcoholism, 44(3), 229-243. doi: http://dx.doi.org/10.1093/alcalc/agn115
  6. Atkinson, A.M., Ross-Houle, K.M., Begley, E., & Sumnall, H. (2016). An exploration of alcohol advertising on social networking sites: an analysis of content, interactions and young people’s perspectives. Addiction Research & Theory. Advance online publication. doi: http://dx.doi.org/10.1080/16066359.2016.1202241
  7. Atkinson, A. M., & Sumnall, H. R. (2016). ‘If I don’t look good, it just doesn’t go up’: A qualitative study of young women’s drinking cultures and practices on Social Network Sites. International Journal of Drug Policy, 38, 50–62. https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2016.10.019
  8. Baeteman, L., Bauwens, S., Deman, C., Muyldermans, J., Van Hoecke, L. (2009). Draaiboek alcohol- en drugbeleid in het jeugdhuis. Vlaams Expertisecentrum Alcohol en Andere Drugs. https://www.vad.be/catalogus/detail/alcohol--en-drugbeleid-in-het-jeugdhuis
  9. Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  10. Bayer, J. B., Ellison, N. B., Schoenebeck, S. Y., & Falk, E. B. (2016). Sharing the small moments: Ephemeral social interaction on Snapchat. Information, Communication & Society, 19(7), 956–977. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1084349
  11. Belgium.be. (z.d.). De gemeenten. Belgium.be. Geraadpleegd op [datum], van https://www.belgium.be/nl/over_belgie/overheid/gemeenten#:~:text=De%203…
  12. Berkowitz, A. D. (2004). The social norms approach: Theory, research, and annotated bibliography. http://www.alanberkowitz.com/articles/social_norms.pdf
  13. Boyle, S. C., Earle, A. M., LaBrie, J. W., & Ballou, K. (2017). Facebook dethroned: Revealing the more likely social media destinations for college students’ depictions of underage drinking. Addictive Behaviors, 65, 63–67. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.10.004
  14. Brown, J. D. (2000). Adolescents’ sexual media diets. Journal of Adolescent Health, 27(2 Suppl), 35-40. PMID: 10904204
  15. Byn, L. Nieuwe generatie, oude normaal. Seksuele autonomie, normativiteit, exploitatie en deviantie, 93.
  16. De Bruijn, A. et al. (2012). Report on the impact of European alcohol marketing exposure on youth alcohol expectancies and youth drinking. Alcohol Measures for Public Health Research Alliance (AMPHORA) project.
  17. De Doncker, J., De Donder, E. & Möbius, D. (2016). Dossier alcohol. Vlaams Expertisecentrum Alcohol en Andere Drugs. Geraadpleegd op 8 maart 2023, van https://www.vad.be/catalogus/detail/dossier-alcohol
  18. De Donder, E. (2021). Alcoholbeleid België 2001-2021. Vlaams Expertisecentrum Alcohol en Andere Drugs. https://www.vad.be/catalogus/detail/alcoholbeleid
  19. De Donder, E. (2021). Factsheet alcohol. Vlaams Expertisecentrum Alcohol en Andere Drugs. Geraadpleegd op 8 maart 2023, van https://www.vad.be/catalogus/detail/factsheet-alcohol
  20. De Druglijn. (z.d.). Alcohol: de cijfers. De Druglijn. https://www.druglijn.be/over-ons/schoolopdracht-drugs/cijfers-en-statistieken/alcohol
  21. De Pauw, P., Vermeersch, H., Cox, N., Smits, W., & Spruyt, B. (2014). Jeugdhuizen in Vlaanderen. Een onderzoek naar jeugdhuizen, beroepskrachten, vrijwilligers en bezoekers.
  22. Donaldson, S. I., Dormanesh, A., Perez, C., Majmundar, A., & Allem, J.-P. (2022). Association between exposure to tobacco content on social media and tobacco use: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatrics, 176(9), 878–885. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2022.2223
  23. Duffy, B. E., & Chan, N. K. (2019). “You never really know who’s looking”: Imagined surveillance across social media platforms. New Media & Society, 21(1), 119–138. https://doi.org/10.1177/1461444818791318
  24. Duggan, M., and Smith, A. (2013). Social Media Update 2013. Washington, DC: Pew Research Center, 2013.
  25. Ellickson, P.L., and Hays, R.D. (1991). Antecedents of drinking among young adolescents with different alcohol use histories. Journal of Studies on Alcohol, 52(5):398–408, 1991. PMID: 1943094
  26. Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. (z.d.). Alcohol. FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. https://www.health.belgium.be/nl/gezondheid/zorg-voor-jezelf/alcohol-ta…
  27. Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7(2), 117–140. https://doi.org/10.1177/001872675400700202
  28. Formaat vzw. (2018). Lokale overheden en het jongerenwerk van de toekomst. Formaat.be. Geraadpleegd op 14 maart 2022, van https://formaat.be/publicaties/lokale-overheden-en-het-jongerenwerk-van…
  29. Formaat vzw. (2022, 22 januari). Alcohol. Formaat.be. Geraadpleegd op 15 november 2022, van https://formaat.be/informatie/alcohol
  30. Geusens, F., & Vranken, I. (2021). Drink, share, and comment; Wait, what did I just do? Understanding online alcohol-related regret experiences among emerging adults. Journal of Drug Issues, 51(3), 442–460. https://doi.org/10.1177/0022042621994542
  31. Goodwin, I., Griffin, C., Lyons, A., McCreanor, T., & Moewaka Barnes, H. (2016). Precarious popularity: Facebook drinking photos, the attention economy, and the regime of the branded self. Social Media + Society, 2(1).  https://doi.org/10.1177/2056305116628889
  32. Guerrini, I., Quadri, G., & Thomson, A.D. (2014). Genetic and environmental interplay in risky drinking in adolescents: a literature review. Alcohol and alcoholism, 49(2), 138-142.
  33. Hendriks, H., van den Putte, B., & Gebhardt, W. A. (2018). Alcoholposts on Social Networking Sites: The Alcoholpost-Typology. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(7), 463–467. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.0729
  34. Hendriks, H., van den Putte, B., Gebhardt, W. A., & Moreno, M. A. (2018). Social Drinking on Social Media: Content Analysis of the Social Aspects of Alcohol-Related Posts on Facebook and Instagram. Journal of Medical Internet Research, 20(6), e226. https://doi.org/10.2196/jmir.9355
  35. Hoffman, E.W., Pinkleton, B.E., Weintraub Austin, E. & Reyes-Velázquez, W. (2014). Exploring college students’ use of general and alcohol-related social media and their associations with alcohol-related behaviors. Journal of American College Health, 62(5), 328-335. doi:10.1080/07448481.2014.902837
  36. Karapanos, E., Teixeira, P., & Gouveia, R. (2016). Need fulfillment and experiences on social media: A case on Facebook and WhatsApp. Computers in Human Behavior, 55, 888–897. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.10.015
  37. Keefe, K. (1994). Perceptions of normative social pressure and attitudes toward alcohol use: Changes during adolescence. Journal of Studies on Alcohol, 55(1), 46–54. PMID: 8189725
  38. Kendler, K. S., Gardner, C., & Dick, D. M. (2011). Predicting alcohol consumption in adolescence from alcohol-specific and general externalizing genetic risk factors, key environmental exposures and their interaction. Psychological medicine, 41(07), 1507-1516.
  39. Latané, B. (1981). The psychology of social impact. American Psychologist, 36(4), 343–356. https://doi.org/10.1037/0003-066X.36.4.343
  40. Lee, E., Lee, J.-A., Moon, J. H., & Sung, Y. (2015). Pictures speak louder than words: Motivations for using Instagram. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(9), 552–556. https://doi.org/10.1089/cyber.2015.0157
  41. Lyons, A.C., McCreanor, T., Hutton, F., Goodwin, I., Moewaka Barnes, H., Griffin, C., Vroman, K., O’Carroll, D., Niland, P. & Samu, L. (2014). Flaunting it on Facebook: Young adults, drinking cultures and the cult of celebrity. Wellington, NZ: Massey University School of Psychology.
  42. Moreno, M.A.; Kota, R.; Schoohs, S.; and Whitehill, J.M. (2013). The Facebook Influence Model: A concept mapping approach. Cyberpsycholology, Behavior, and Social Networking 16(7), 504–511. PMID: 23621717
  43. Moreno, M. A., & Whitehill, J. M. (2014). Influence of social media on alcohol use in adolescents and young adults. Pediatrics, 133(4), e1439-e1446. https://doi.org/10.1542/peds.2013-4171
  44. Mundt, M.P. (2011). The impact of peer social networks on adolescent alcohol use initiation. Academic Pediatrics 11(5), 414–421. PMID: 21795133
  45. Niland, T., McCreanor, T., Lyons, A., and Griffin, C. (2016). Alcohol marketing on social media: Young adults engage with marketing moments on Facebook. Addiction: Research and Theory. doi/full/10.1080/16066359.2016.1245293
  46. Patrick, M.E., Schulenberg, J.E. (2013). Prevalence and predictors of adolescent alcohol use and binge drinking in the United States. Alcohol research, 35(2), 193-200.
  47. Platteau, E. P. (2015). Creatie en presentatiemogelijkheden voor jongeren in jeugdhuizen. PXL Music. Geraadpleegd op 7 maart 2022, van https://vi.be/files/research/elise-platteau-creatie-en-presentatiemogelijkheden-voor-jongeren-in-jeugdhuizen.pdf  
  48. Ryding, F. C., & Kuss, D. J. (2020). The use of social networking sites, body image dissatisfaction, and body dysmorphic disorder: A systematic review of psychological research. Psychology of Popular Media, 9(4), 412–435. https://doi.org/10.1037/ppm0000264
  49. Vlaams Expertisecentrum Alcohol en Andere Drugs. (2009). Krachtlijnen voor preventie en behandeling. Vlaams Expertisecentrum Alcohol en Andere Drugs. https://www.vad.be/catalogus/detail/krachtlijnen-voor-preventie-en-beha…
  50. VAD. (2015). Attent. VAD. https://www.vad.be/catalogus/detail/attent
  51. Van Bokhorst, L., Kraag, G., Dupont, H., & Kok, G. (2017). What you think is what you drink. Verslaving, 13(1), 33-46.
  52. Vanherle, R., Beullens, K., & Hendriks, H. (2022). The spiral of positive feedback: Go-along interviews about adolescents’ perceptions of and reactions to alcohol posts on social media. Journal of Drug Issues, 52(1), 31–46. https://doi.org/10.1177/00220426211041408
  53. Vanherle, R., Hendriks, H., & Beullens, K. (2022). Only for friends, definitely not for parents: Adolescents’ sharing of alcohol references on social media features. Mass Communication and Society. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/15205436.2022.2035767
  54. Vanmeldert, D. (2022, 21 juni). Weg met ongepaste reclame en controle op gebruikers met meer dan 10.000 volgers: TikTok stemt in met Europese regels. VRTNWS. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/21/tiktok-europese-regels/
  55. Vannucci, A., Simpson, E. G., Gagnon, S., & Ohannessian, C. M. (2020). Social media use and risky behaviors in adolescents: A meta-analysis. Journal of Adolescence, 79(1), 258–274. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2020.01.014
  56. Vansevenant, J. & Maerevoet, E. (2022, 10 november). Er komt een verbod op alcoholreclame in media gericht op jongeren. VRTNWS. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/10/verbod-op-alcoholreclame-in-tv-…
  57. Vranken, S., Geusens, F., Meeus, A., & Beullens, K. (2020). The Platform is the Message? Exploring the Relation Between Different Social Networking Sites and Different Forms of Alcohol Use. Health & New Media Research, 4(2), 135-168. Retrieved from http://www.jhnmr.org/
  58. Vranken, S., Kurten, S., & Beullens, K. (2022). The temporality and accessibility of message types (TAMT) model: Examining social media message types and the associations between exposure to alcohol and binge drinking.
  59. Wood, M.D.; Read, J.P.; Mitchell, R.E.; and Brand, N.H. (2004). Do parents still matter? Parent and peer influences on alcohol involvement among recent high school graduates. Psychology of Addictive Behaviors 18(1), 19–30. PMID: 15008682
  60. Yau, J. C., & Reich, S. M. (2019). “It's just a lot of work”: Adolescents’ self‐presentation norms and practices on Facebook and Instagram. Journal of Research on Adolescence, 29(1), 196–209. https://doi.org/10.1111/jora.12376
  61. Zinberg, N.E. (1984). Drug, Set, and Setting. The Basis for Controlled Intoxicant Use. New Haven: Yale University.
Download scriptie (486.08 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Professor Liselot Hudders