KUBO: Hoe Innovatieve Technologie Onderwijs in Ontwikkelingslanden Transformeert

Tuur
Delacroix

Introductie

Stel je voor dat je in een klaslokaal zit zonder boeken, zonder internet en zonder de middelen die wij als vanzelfsprekend beschouwen. Dit is de realiteit voor veel kinderen in Gambia. Maar wat als technologie deze barrières kan doorbreken? Het KUBO-project bewijst dat dit mogelijk is.

Jonge student helpt andere klasgenoot met de KUBO Computer initiatie

Het Probleem: Ongelijke Onderwijskansen

In ontwikkelingslanden zoals Gambia hebben scholen vaak te kampen met slechte infrastructuur en beperkte toegang tot internet. Deze beperkingen maken het moeilijk voor studenten om toegang te krijgen tot kwalitatief goed onderwijsmateriaal. Hier komt het KUBO-project in beeld.

Wat is KUBO?

KUBO is een innovatief educatief platform dat gebruik maakt van open onderwijsmaterialen (OER) om gepersonaliseerde leerpaden te creëren voor leerlingen in kansarme gebieden. Het platform, ontwikkeld door vrijwilligers, draait op betaalbare hardware zoals de Raspberry Pi en biedt offline toegang tot educatieve content.

Hoe Werkt Het?

Het systeem is eenvoudig maar effectief. De KUBO-server, een Raspberry Pi, wordt geïnstalleerd op scholen en functioneert als een lokale hub voor educatieve materialen. Leerkrachten kunnen lessen en oefeningen uploaden, die vervolgens door leerlingen offline kunnen worden gebruikt. Dit minimaliseert de afhankelijkheid van een stabiele internetverbinding en maakt onderwijs toegankelijker.

Waarom Kolibri?

Tijdens mijn onderzoek heb ik verschillende oplossingen geëvalueerd en de Kolibri-software van Learning Equality bleek het meest geschikt. Kolibri is ontworpen voor omgevingen met beperkte middelen en biedt offline toegang tot een breed scala aan educatieve content. Uit gebruikerstesten bleek dat Kolibri niet alleen gebruiksvriendelijk is, maar ook zeer effectief in het ondersteunen van gepersonaliseerd leren.

Gebruikerstesten: Inzichten en Aanpassingen

We hebben uitgebreide gebruikerstesten uitgevoerd in België om de effectiviteit van Kolibri te evalueren. Deze testen toonden aan dat hoewel het platform krachtig is, er aanpassingen nodig waren om het nog gebruiksvriendelijker te maken. Zo bleek dat sommige navigatiepaden niet intuïtief waren en dat er behoefte was aan duidelijke labels en een betere indeling van bronnen.

Praktische Implementatie in Gambia

De implementatie van KUBO in Gambia zal beginnen met uitgebreide training voor leerkrachten, ondersteund door pilotprojecten. Door nauw samen te werken met lokale educatieve instellingen, kunnen we ervoor zorgen dat de content relevant en cultureel passend is. Een bijkomende KUBO-plugin zal studentresultaten koppelen aan gepersonaliseerde rapporten, wat leerkrachten helpt om de voortgang van leerlingen beter te volgen en te ondersteunen.

Yentl Jacobs geeft uitleg aan de lokale leerkrachten en helpende handen in Gambia.

De Toekomst van KUBO

Op dit moment worden de plannen gemaakt om uit te breiden naar Uganda en Kenia. Als alles volgens plan verloopt, installeren wij er 327 KUBO computers voor 6.110 leerlingen verspreid over 7 scholen. Het potentieel van KUBO reikt verder dan Gambia. Met de juiste ondersteuning en voortdurende verbetering kan dit platform een blauwdruk worden voor andere regio's die te kampen hebben met vergelijkbare onderwijsuitdagingen. Door de integratie van gamificatie-elementen hopen we de betrokkenheid en motivatie van leerlingen verder te verhogen.

Conclusie

Het KUBO-project toont aan dat technologie een krachtige bondgenoot kan zijn in de strijd voor gelijke onderwijskansen. Door het gebruik van open onderwijsmaterialen en betaalbare technologie kunnen we barrières doorbreken en een toekomst creëren waarin elk kind toegang heeft tot kwalitatief goed onderwijs, ongeacht hun omgeving. Zoals een van de leerkrachten in Gambia treffend zei: "KUBO geeft onze kinderen een kans die ze anders nooit zouden hebben gehad."


"Onderwijs is het krachtigste wapen dat je kunt gebruiken om de wereld te veranderen" ~ Nelson Mandela

Bibliografie

Beekee.ch. “BEEKEE Cockpit Documentation,” May 8, 2024. https://beekee.atlassian.net/wiki/spaces/BD/pages/1689845785/Beekee+Cockpit.

Beekee.ch. “BEEKEE Documentation,” May 8, 2024. https://beekee.atlassian.net/wiki/spaces/BD/overview.

Beekee.ch. “BEEKEE Website,” May 8, 2024. https://www.beekee.ch.

Deconinck, Shane. “A Case Study in Serrekunda, The Gambia.” HoWest, 2017.

Deconinck, Shane. “Blog Post Shane LE.” Curriculum Mapping KA Lite in The Gambia: Aligning Content to Facilitate Adoption in a Primary School (blog), July 18, 2017. https://blog.learningequality.org/curriculum-mapping-ka-lite-in-the-gambia-aligning-content-to-facilitate-adoption-in-a-primary-f53f1dceed28.

Delacroix, Tuur. “Afrodidact - Kolibri - User Test Cases (EN),” March 25, 2024. https://brew.kaffie.co/kolibri-usertesting-cases-en.

Delacroix, Tuur. “Afrodidact - Kolibri - User Test Cases (NL),” March 25, 2024. https://brew.kaffie.co/kolibri-usertesting-cases-nl.

Delacroix, Tuur. “Afrodidact - Kolibri - User Test Credentials,” March 25, 2024. https://brew.kaffie.co/kolibri-usertesting-credentials.

Delacroix, Tuur. “Afrodidact - Kolibri - User Test Helping Resources,” March 25, 2024. https://brew.kaffie.co/kolibri-usertesting-helpingresources.

Delacroix, Tuur. “Afrodidact - Kolibri - User Test Script (EN),” March 25, 2024. https://brew.kaffie.co/kolibri-usertesting-script-en.

Delacroix, Tuur. “Afrodidact - Kolibri - User Test Script (NL),” March 25, 2024. https://brew.kaffie.co/kolibri-usertesting-script-nl.

Goetstouwers, Pol. “Spelenderwijs Leren,” February 10, 2020. https://research.tue.nl/nl/studentTheses/spelenderwijs-leren.

Jacobs, Yentl. “KUBO – the Open School Platform.” HoWest, 2018.

Learning Equality. “Kolibri Design System.” Accessed May 8, 2024. https://design-system.learningequality.org/.

Learning Equality. “Kolibri EdTech Toolkit.” Accessed March 24, 2024. https://drive.google.com/drive/folders/1EWkMDJwU6T4ohuVQnnaLaZPJCWnqVQSW.

Learning Equality. “Kolibri Studio Instructions.” Accessed April 16, 2024. https://docs.google.com/document/d/1wLcOUu35fX5n8Ofm9nXKh1oEPfZ5tvK9hFc0z5N3HBo/edit#heading=h.sxsw0ivvp304.

NIIT. “Hole-in-the-Wall Project.” Accessed May 8, 2024. http://www.hole-in-the-wall.com/.

OLPC. “One Laptop per Child.” Accessed May 8, 2024. http://one.laptop.org/.

SurveyMonkey. “Likert Scale.” Accessed May 8, 2024. https://www.surveymonkey.com/mp/likert-scale/.

Download scriptie (2.81 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Olivier Sourie en Yentl Jacobs