Wil of kan Generatie Z niet meer correct spellen?

Ben
Bellemans
  • Larisa
    Van den Bergh
  • Jelle
    Vandendriessche
  • Claudia
    Van Hoecke

Hoe belangrijk is correcte spelling in een maatschappij waar snelheid en efficiëntie belangrijke factoren zijn? Vier laatstejaarsstudenten Business & Languages aan Arteveldehogeschool in Gent onderzochten de impact van onnauwkeurige spelling op het professionele leven van Generatie Z in Vlaanderen. Met de steun van Edris Van Lil, taalcoach van de opleiding Organisatie & Management aan Arteveldehogeschool en An De Moor, talenbeleidcoördinator KU Leuven (campus Brussel) & Odisee presenteren ze concrete aanbevelingen om jongeren bewust te maken van het belang van goede taalvaardigheid in hun professionele leven. Hun studie is gebaseerd op zowel deskresearch als fieldresearch met meer dan 750 respondenten aan de enquête en 12 individuele participanten aan het interview.

 

“Zeker in chatberichten vind ik dat minder belangrijk. Ik denk zolang dat je elkaar begrijpt dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt.” – geïnterviewde Gen Z’er

 

Generatie Z verkiest snelheid boven spelfouten

Generatie Z - zoals gedefinieerd in dit onderzoek - omvat jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie hecht meer belang aan de snelheid van schriftelijke communicatie dan aan de correctheid ervan. Dit is helaas tegenstrijdig met de gevoeligheid tegenover spelfouten van HR-medewerkers. Uit de enquête blijkt namelijk dat 57,2% van de ondervraagde HR-medewerkers geen contact opneemt met een sollicitant die een cv indient met twee of meer spelfouten.

 

“Als ik een sollicitatie ontvang met heel veel schrijffouten in, vind ik het gewoon slordig en dan heb je wel al geen eerste goede indruk gemaakt…” – geïnterviewde HR-medewerker

 

De geïnterviewde Gen Z’ers blijken zich hiervan bewust te zijn. Vijf van de acht geïnterviewden erkennen zelfs dat spelfouten kunnen leiden tot afwijzing van een sollicitatie of dat ze niet serieus genomen worden.

 

“Ik denk dat 1 foutje je echt letterlijk je job kan kosten.” – geïnterviewde Gen Z’er

 

Maken online hulpmiddelen Generatie Z lui?

Verder blijkt uit een spellingstest bij respondenten van Generatie Z dat 48% van de generatie drie of meer fouten maakt op een score van tien. De respondenten van Generatie Z geven zelf aan dat ze in een informele context correcte spelling niet de hoogste prioriteit geven. Bovendien realiseren ze zich dat ze minder nadenken over de juiste spelling van woorden omdat die automatisch gecorrigeerd wordt door bijvoorbeeld spellingcheckers. Generatie Z geeft tijdens de interviews aan dat hun attitude tegenover spelling afhankelijk is van de context (formeel/informeel). 

 

 

“Ik let enkel op mijn spelling als het voor mijn werk is of voor belangrijke zaken. Maar als het voor iets is dat mij weinig tot niets uitmaakt dan kijk ik er niet te hard naar.” – geïnterviewde Gen Z’er

 

Daarnaast blijkt dat 91% van de respondenten van Generatie Z bij het schrijven van teksten gebruikmaakt van online hulpmiddelen. Door het grote aanbod aan hulpmiddelen zijn spelfouten eenvoudig te vermijden. Hierdoor vallen spelfouten meer op én is er minder tolerantie, zowel in het hoger onderwijs als op het werkveld. 

 

Wat zijn mogelijke oplossingen?

Een mogelijke oplossing ligt enerzijds bij de implementatie van een talenbeleid in het secundair onderwijs waarbij spelling vakoverschrijdend geëvalueerd zou moeten worden, ook in niet-taalvakken. Zo zou spelling ook bij vakken zoals economie en geschiedenis voldoende aandacht moeten krijgen. Op die manier kan de juiste attitude tegenover spelling al bij leerlingen van het eerste jaar vakoverschrijdend aangeleerd worden. In het algemeen moeten we Generatie Z blijven bewustmaken van de impact van onnauwkeurige spelling. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een poster- of socialemediacampagne. Een mooie toepassing hiervan is te vinden op het Instagramaccount @speller_z_

Bibliografie

Aerts, L. (2021). ‘T Kofschip is aan het zinken. Veto. https://www.veto.be/onderwijs/t-kofschip-is-aan-het-zinken/112534  

 

Algemeen Nederlands Woordenboek. (s.d.). Generatie Y. Algemeen Nederlands Woordenboek. https://anw.ivdnt.org/article/generatie%20Y 

 

Algemeen Nederlands Woordenboek. (s.d.). Generatie Z. Algemeen Nederlands Woordenboek. https://anw.ivdnt.org/article/generatie%20Z

 

Ashlers, J., C.W. Boender, R. (2019). GenZ: verlangen naar verandering. Bertram + de Leeuw Uitgevers.

 

Aukema, S. (2007). De toekomst van het Nederlands. Ad Heinen.  

 

Ava. (2023). Duik in de digitale wereld: hoe digitalisering ons leven verandert. Beyond business. 

https://www.beyondbusiness.nl/duik-in-de-digitale-wereld-hoe-digitalisering-ons-leven-verandert/

 

Beerens, N. (2023). Basisprincipes van de nieuwe eindtermen. Klasse. https://www.klasse.be/114462/basisprincipes-nieuwe-eindtermen/ 

 

Beheydt, L. (1984). Taalbeheersing in Vlaanderen. Ons erfdeel, 27, 81-82. https://www.dbnl.org/tekst/_ons003198401_01/_ons003198401_01_0008.php   

 

Berckmoes, D. & Rombouts, H. (2009). Intern rapport verkennend onderzoek naar knelpunten taalvaardigheid in het hoger onderwijs. Universiteit Antwerpen. https://webhosting.uantwerpen.be/linguapolis/mom/Intern_rapport_verkennend_onderzoek_naar_knelpunten_taalvaardigheid_in_het_hoger_onderwijs-Monitoraat_op_maat.pdf

 

Bontekoning, A. (2012). Generaties! Werk in uitvoering. Mediawerf Uitgevers 

 

Bontekoning, A., & Grondstra, M. (2012). Ygenwijs. Business Contact 

 

Braas, C., & van der Pas, L. (2011). Taaltopics spelling. Noordhoff.   

 

Buysse, L., Bernaerts, L., Demoen, K., D’hoker, E., Goethals, P., Heyvaert, L., Housen, A., Mortelmans, T., Pauwels, P., Peeters, A., Struys, E., Snauwaert, E., Vande Casteele, A., Van der 

 

Cambridge Dictionary. (s.d.). Generation Y. Cambridge Dictionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/generation-y  

 

Cambridge Dictionary. (s.d.). Generation Z. Cambridge Dictionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/gen-z 

 

Chapelle, G. (2017). De taalvereisten op de arbeidsmarkt en de talenkennis van werkzoekenden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Actiris. https://www.docu.vlaamserand.be/sites/default/files/2020-02/Taalvereisten%20en%20Talenkennis%20BHG%202017.pdf

 

De Belder, M. (2021). Spelling mag u het leven niet zuur maken. De Standaard.  https://www.standaard.be/cnt/dmf20210426_97669484?&articlehash=bhtxs7s%2BQVAlwKBW9a0KUgWrKlZbJMNf4NwkmxWmPRnBI299k2%2BL1JXZRa1gbCKDdFJV7p7liF8lKPe7gWce8Lsv10tWprZrd5mdevc6wMcT4LJrKumRm6P1H%2FFMo8ODTNlQ7CU9Y28sIR4zlRRbCq3m7sDXmAt%2FomUGDIs0f1ILLFyN68Cep5gUieH8p%2FFRPdGYZfioo%2F0qGStzQ4e2Yw0hZ47yHo%2BPgdAl6zsRfm7ZcbQdFLD%2F9XmHmOemWi7jeVMC4CMHbj3BxMuMdXO8vFRgP592c9asyJpop7%2F5f7g0kfEfJXMeYH5gYuqH%2FXfdWudcxeFeZP2OT8RWSt%2F8Bw%3D%3D

 

De Decker, B. (2014). De chattaal van Vlaamse tieners: een taal geografische analyse van Vlaamse (sub)standaardiseringsprocessen tegen de achtergrond van de internationale chatcultuur. [Proefschrift]. Universiteit Antwerpen Departement Taalkunde.

 

De Groef, B., Gilin, E., Groeninckx, I., Serdons, I., De Wachter, L., Van Soom, C. (2022). Bevorderen van de ontwikkeling van de academische taalvaardigheid in bacheloropleidingen wetenschappen. KuLeuven. https://kuleuven.limo.libis.be/discovery/fulldisplay?docid=lirias3744993&context=SearchWebhook&vid=32KUL_KUL:Lirias&lang=en&search_scope=lirias_profile&adaptor=SearchWebhook&tab=LIRIAS&query=any,contains,LIRIAS3744993&offset=0  

 

De Lange, B., & van der Pool, E. (2015). De communicatief competente professional in de ogen van managers. Amsterdam University Press. https://www.auponline.com/docserver/fulltext/15739775/37/2/05_TVT2015.2.FABE.pdf?expires=1710623578&id=id&accname=guest&checksum=D4D5AA241623B6FE5DBCB4D3001BEADD

 

De Lille, B., & Trachte, B. (2021, 21 januari). Goed dat jongeren graag Engels leren, maar waarom moet dat ten koste gaan van andere landstaal? Knackhttps://www.knack.be/nieuws/goed-dat-jongeren-graag-engels-leren-maar-waarom-moet-dat-ten-koste-gaan-van-andere-landstaal/

 

De Moor, A., & van der Westen, W. (2022). Professionele taalvaardigheid: Wat leren we uit onderzoek naar beroepstaaltaken?. Levende Talen Magazine. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2258/1818

 

De Schrijver, J & Neijt, A. (2005). Handboek Spelling. Wolters Plantyn. 


De Sutter, G. (2017). De vele gezichten van het Nederlands in Vlaanderen. Acco.

 

De Vilder, J. (2017-2018). Evolutie van de spelling- en grammaticakennis in Vlaanderen en Nederland [Masterproef]. Universiteit Gent Master in het Tolken. Universiteitsbibliotheek Gent. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/478/871/RUG01-002478871_2018_0001_AC.pdf

 

De Wachter, L. (2021). Taal en werk: werk maken van (meer) taal!. Verslagen en Mededelingen. https://verslagenenmededelingen.be/index.php/VM/article/view/231/221

 

Eindtermen in een notendop. (s.d.). Katholiek Onderwijs. https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/eindtermen/in-een-notendop 

 

Engels, M., Verschueren, K., Phalet, K,. & Colpin, H. (2018). Sociale dynamieken in de ontwikkeling van schoolse betrokkenheid: De rol van peers, leerkrachten, en hun wisselwerking [Thesis]. KU Leuven Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.

 

Faes, J. (2023, 29 april). Waarom we, en vooral jongeren, steeds vaker in het Engels lezen. De Standaard.https://www.standaard.be/cnt/dmf20230427_96129663#:~:text=Om%20wereldwijd%20via%20sociale%20media,wereld%20te%20verkennen%20en%20vergroten

 

Fischer, O. (s.d.). Is het erg dat taal verandert?. Taalcanon. http://www.taalcanon.nl/vragen/is-het-erg-dat-taal-verandert/  

 

Frojen, J. (2019). Het taalniveau van de Vlaamse jeugd. MiQipo. https://www.miqipo.com/2019/05/24/het-vreemde-taalniveau-van-de-vlaamse-jeugd/

 

Gheuens, K. (2010). De spelling voorbij: Een onderzoek naar het hedendaagse gebruik van spelling bij Vlaamse en Nederlandse jongeren in formele en informele contexten [Masterproef]. KULeuven Masteropleiding Taalkunde. https://taalunieversum.org/archief/onderwijs/spelling/downloads/koen_gheuens_de_spelling_voorbij_2010.pdf

 

Globalization. (2024). National Geographic. https://education.nationalgeographic.org/resource/globalization/

 

Gobyn, S., Merchie, E., De Bruyne, E., De Smedt, F., Schiepers, M., Vanbuel, M., Versteden, P., Van den Branden, K., Ghesquière, P., & Van Keer, H. (s.d.). Sleutels voor efectief begrijpend lezen - inspiratie voor een eigentijdse didactiek in het basisonderwijs. Vlaamse onderwijsraad. https://biblio.ugent.be/publication/8632072/file/8632077  

 

Goossens, S. (2022). Hoog tijd dat we talenonderwijs meer waarderen. Klasse. 

https://www.klasse.be/539981/talenonderwijs-meer-aandacht/ 

 

Grommen, S., & Matyn, J. (2019, 20 mei). Taalkennis van hogeschoolstudenten gaat steeds verder achteruit. VrtNws. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/20/studenten-beheersen-nederlands-steeds-minder-goed-slechte-taal/  

 

Grondwettelijk Hof vernietigt eindtermen tweede en derde graad. (2022, 16 juni). Knack. https://www.knack.be/nieuws/belgie/onderwijs/grondwettelijk-hof-vernietigt-eindtermen-tweede-en-derde-graad/

 

Hari, J. (2022). De aandacht verloren. Nijgh & van Ditmar.

 

Haven, K., & Van Hal, T. (2020). We kunnen dalend taalniveau bij jongeren weer opkrikken. VUB. https://www.vub.be/nl/nieuws/we-kunnen-dalend-taalniveau-bij-jongeren-weer-opkrikken

 

Heeren, J., Deygers, B., Speelman, D., & Wachter, L. (2021). Halen we de norm? De scores van moedertaalsprekers op een talige toegangstest voor anderstaligen aan de universiteit. Levende Talen Tijdschrift. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2159 

Hilte, L. (2019). The social in social media writing: The impact of age, gender and social class indicators on adolescents’ informal online writing practices [proefschrift]. Universiteit Antwerpen Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Departement Taalkunde. https://repository.uantwerpen.be/desktop/irua
 

Houët H. (2016). Prisma Taalbeheersing - basisgrammatica Nederlands. Prisma

 

Jansen, C., De Wachter, L., Van Dun, P., & Frik, T. (s.d.). Taalcompetentie in het Nederlands van Nederlandstalige studenten in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Taalunie. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwi6mtaD_vL-AhUMgv0HHVqQBXg4ChAWegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Ftaalunie.org%2Ffeeds%2Fdownload%2Ftaalcompetentie-in-het-hoger-onderwijs-onderzoeksrapport-62fba.pdf%2FOnderzoeksrapport%2520-%2520Taalcompetentie%2520in%2520het%2520hoger%2520onderwijs%2Foriginal&usg=AOvVaw1zu6gfaYZlz2TWNcXcVVKC  

 

Jansen, M., van der Sijs, N., Van der Gucht, F., & De Caluwe, J. (2018). Atlas van de Nederlandse taal (Editie Vlaanderen). Lannoo.  

Bureau Juiste Taal. (s.d.). Wat is grammatica. https://juistetaal.nl/wat-is-grammatica/ 

Jobat. (2022). Gen X + Gen Y + Gen Z = samen sterk!. Jobat. https://www.jobat.be/nl/art/gen-x--gen-y--gen-z--samen-sterk 

 

Knispel, K. (2008). Zakelijke communicatie, schriftelijk. Pearson Education.

 

Korteweg, N. (2022, 7 juli). Stress leidt tot succes. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20220707_94691583?&articlehash=Ou7uJTtycuqlc9OBgqQKRTb1lfe12QEgUQU%2B0iWk2uQzrDTq76Ue52%2FtgMw2tl%2FkgkNYMZX8sK7ifl6dXIXUHOYJlIe4i2hjLzUIyZjaCo3VaoO3vUvIA09N%2BG3dPPxuxUwmZ7TgM5mr%2B%2BEy%2FnGIZP%2Fl7aI1vO%2BSD7NXtEweDMfPDwNDahd9M9ZpLQ4SYovJep6hjJNDwjzjRud7XQdQryoWQgQTAHhl%2FCegJC4W6d2DlRzcjMBpx1RmcoJv9mtXF6uszj55LzazsrjC2nofByVmFLZW37Cox0gB9XW0kcbPggYCnHH8MuJ94DTWUAVIXhx0vpgqeh2pal2Ol8jTXA%3D%3D 

 

KULeuven, Vrt, De Standaard. (s.d.). Schrijfassistent Nederlands. Schrijfassistent. https://schrijfassistent.be/#

 

Lamote, S. (2023, 13 januari). Prestaties slimste leerlingen gaan sterkst achteruit. De Tijd. https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/prestaties-slimste-leerlingen-gaan-sterkst-achteruit/10440052.html   

 

Lietaert, S. (s.d.). Observatie van betrokkenheid. Procrustes. https://www.procrustes.be/assets/175#:~:text=Onderzoek%20bevestigt%20dat%20een%20hoge,indicatoren%20van%20een%20problematische%20schoolloopbaan  

 

Meer Engels en straattaal in taalgebruik jongeren. (2009, 27 april). De Morgen. https://www.demorgen.be/nieuws/meer-engels-en-straattaal-in-taalgebruik…

 

Moons, A., Bovenhoff, M., & Latjes, G. (2008). Basisboek spelling. Pearson Benelux.  

 

Naar een talenonderwijs in topvorm. (2024). Vlaams Talenplatform. https://www.vlaamstalenplatform.be/new/wp-content/uploads/2023/12/Memorandum_Vlaams-Talenplatform_2024.pdf 

 

Nieuwenhuijsen, P. (2005). Het verschijnsel taal, een kennismaking. Coutinho. 
 

Nootens, J. (1976). Studenten en de Nederlandse taalbeheersing ervaringen en konklusies. UGent. https://openjournals.ugent.be/kzm/article/id/71645/download/pdf/   

 

Notelteirs, P. (2023, 6 februari). Professoren klagen over taalfouten bij examens studenten: ‘Ze zijn niet meer beschaamd’. De Morgen. https://www.demorgen.be/nieuws/professoren-klagen-over-taalfouten-bij-examens-studenten-ze-zijn-niet-meer-beschaamd~b18e6fad/  

 

Onderwijs Vlaanderen. (2018). Algemene uitgangspunten. Onderwijsdoelen. https://onderwijsdoelen.be/uitgangspunten/4647 

 

Onderwijs Vlaanderen. (s.d.). Verklarende woordenlijst. Onderwijsdoelen. https://onderwijsdoelen.be/verklarende-begrippenlijst 

 

Onze Taal. (2006). De witte spelling. Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letterenhttps://www.dbnl.org/tekst/_taa014200601_01/_taa014200601_01_0051.php?fbclid=IwAR2OkQEjS7qUvB8sudHt8ZQQt5E3DLq8552jSfOAaTnb88gYYrRhbwV81fc 

 

Onze Taal. (2022). De werkwoordspelling van tieners op sociale media. Onze Taal. https://overtaal.be/2022/09/werkwoordspelling_tieners_sociale_media/
 

Onze Taal. (s.d.). 1804: spelling-Siegenbeek, de eerste officieel vastgelegde spelling. Onze Taal. https://onzetaal.nl/schatkamer/lezen/taal-en-maatschappij/spelling-geschiedenis/1804-spelling-siegenbeek/  

 

Onze Taal. (s.d.). Verengelsing. Onze Taal. https://onzetaal.nl/schatkamer/lezen/andere-talen/de-invloed-van-het-engels

 

Ouders, schrap dat punt aan het einde van de berichtjes aan uw tieners. (2020, 27 augustus). De Morgen. https://www.demorgen.be/beter-leven/ouders-schrap-dat-punt-aan-het-einde-van-de-berichtjes-aan-uw-tieners~bd7cb8f7/

 

Pauwels, P. (2019). Te veel taalfouten opgemerkt. Vrtnws.  
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/22/te-veel-foutjes-opgemerkt/   

 

Peters, E. & Van Houten, T. (2010). Taalbeleid in het hoger onderwijs: de hype voorbij?. Acco

 

Philippaers, K. (2020). Taal centraal?! Een blik op taalvereisten in vacatures en talenkennis van werkzoekenden. VDAB. https://www.vdab.be/sites/default/files/media/files/ontcijfert2020nr39.pdf

 

PISA-studie: een op de vijf Vlaamse 15-jarigen haalt minimumdoelen niet. (2023, 5 december). De Tijdhttps://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/pisa-studie-een-op-de-vijf-vlaamse-15-jarigen-haalt-minimumdoelen-niet/10511116.html#:~:text=Iedereen%20gaat%20achteruit&text=Voor%20wiskunde%2C%20lezen%20en%20wetenschappen%20haalt%20respectievelijk%2022%2C%2024%20en,procent%20haalt%20de%20basislat%20niet

 

Prestatiedruk treft 30 % van de jongeren. (2019). Solidaris. https://www.solidaris-vlaanderen.be/blog/prestatiedruk-treft-30-van-de-jongeren 

 

Robbe, R. (2012). Taal & didactiek - Begrijpend lezen. Noordhoff.  

 

Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press

 

Selfslagh, S. (2018, 29 december). De 'future shock': wanneer maatschappelijke verandering te snel gaat. De Morgenhttps://www.demorgen.be/nieuws/de-future-shock-wanneer-maatschappelijke-verandering-te-snel-gaat~b4af3509/

 

Serie, C., Siongers, J., & Bradt,L. (2022). ’t Is wel geweest! Onderzoek en praktijk over jongeren onder druk. Acco Learn. https://www.vlaanderen.be/cjm/sites/default/files/2022-12/t_Is_wel_geweest_met_cover.pdf 

 

Sharma, V. (2022). Globalization and language. Grand Academic Portal. https://www.gapbodhitaru.org/res/articles/(2829)%20GLOBALIZATION%20AND%20LANGUAGE.pdf 

Smeijers, J. ( s.d.) Wat is digitalisering en voor wie is het belangrijk?. Code14.

https://www.code14.nl/blog/wat-is-digitaliseringen-voor-wie-is-het-belangrijk 

 

Studenten kunnen niet zonder fouten schrijven. (2008, 16 december). De Morgenhttps://www.demorgen.be/nieuws/studenten-kunnen-niet-zonder-fouten-schrijven~bf24d1a2/  

 

Sterkens, P., & Baert, S. (2021). Spellingsfouten in cv kunnen je een jobgesprek kosten. Universiteit Gent. https://www.ugent.be/nl/actueel/persberichten/spellingsfouten-in-cv-kunnen-je-een-jobgesprek-kosten

  

Sterkens, P., Caers, R., De Couck, M., Van Driessche, V., Geamanu, M., & Baert, S. (2023). Costly mistakes: Why and when spelling errors in resumes jeopardise interview chances. Plos One. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0283280

 

Suppers, O. (s.d.). Taalverandering. Olga Suppers. https://www.olgasuppers.nl/taalverandering/   

 

Surkyn, H. (2022). De werkwoordspelling van tieners op sociale media. Tijdschrift over taal. https://overtaal.be/2022/09/werkwoordspelling_tieners_sociale_media/#:~:text=De%20werkwoordspelling%20van%20tieners%20op%20sociale%20media&text=Voorgaand%20onderzoek%20naar%20de%20onlineschrijfstijl,jongens%20(Hilte%2C%202019a)

 

Surkyn, H. (2022). Teenagers and verb spelling : not their cup of d/tea? A psycholinguistic and sociolinguistic perspective on the production and perception of Dutch homophone errors in private social media messages [Doctoraal Thesis]. Universiteit Antwerpen Departement Taalkunde. https://hdl.handle.net/10067/1899590151162165141 

 

Taalvaardigheid van hogeschoolstudenten daalt. (2019, 20 mei). Knack. https://www.knack.be/nieuws/taalvaardigheid-van-hogeschoolstudenten-daalt/   

 

Team Taaladvies. (s.d.). Grammatica. Vlaanderen. https://www.vlaanderen.be/taaladvies/boek-en-webwijzer/grammatica   

 

Team Taaladvies. (s.d.). Over Team Taaladvies. Vlaanderen. https://www.vlaanderen.be/team-taaladvies/over-team-taaladvies 

 

T’Sas, J. (2008). Wat zien we toch in spelling?. Taalschrift. https://taalschrift.org/reportage/001614.html 


Universiteit Gent. (s.d.). Straattaal. Dialectloket. https://www.dialectloket.be/tekst/sociolinguistiek/jongerentaal/straattaal 

 

Universiteit Gent. (2024). Taalbegeleiding en -advies. UGent. https://www.ugent.be/student/nl/studeren/taaladvies

 

Vekeman, C. (2021). Aandacht voor dekolonisering. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210422_95995850?&articlehash=M1Jehq8ntxNe%2BJSTTKhYj4IZ%2Bx8wOu39VbuSgO%2F8TngjhOej2y7%2BJLXEUoE5ARwk61GvSr9BjG9rELgzpebSfkC1sUnlGrt2Fwzq5l5UQSa0iN%2FNixH%2Fktv5%2FanlfwNzASHuuUVY86wZ8G0QEgPf3vRNahRNDLhU1pgYuux9Y6tEzfIWaR%2Ftyj6CGgqJ4Mi%2F6cKYvuCtvfIMrfc6SxP009FUwnoxdTtUYwowo0TcX%2FwKU3QIU%2FooXtrxSdZzHgk2lYV2y%2FTVZKKOCA1bkyGKN6rX6EtTippCZhTJSJx4D3gnx597nMLrA8VXqfjOLMdbiycaBTxExtikcCo72M2Edg%3D%3”D


 

 

Verheijen, L. (2016). De macht van taal. Acco

 

Verstraete, A. (2015). De Standaard breekt lans voor "Vlaams" Nederlands met "Gele Boekje". Vrtnws. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2015/01/30/de_standaard_breektlansvoorvlaamsnederlandsmetgeleboekje-1-2224131/

 

Verstrepen, T. (2015). "Taal is dé manier om te laten zien wie je bent, of wil zijn”. Stampmedia.

https://www.stampmedia.be/artikel/taal-de-manier-om-te-laten-zien-wie-je-bent-wil-zijn

 

Vlaams Talenplatform. (2020). Vlaams Talenplatform – Talenplan. Vlaams Talenplatform. https://www.vlaamstalenplatform.be/new/wp-content/uploads/2023/09/talenplan.pdf 

 

Van Dale. (s.d.). Taalbeheersing. Van Dale. https://www.vandale.be/  
  

Van Dale. (s.d.). Taalvaardigheid. Van Dale. https://www.vandale.be/   

 

Van Dorpe, K. (2020). Kunnen onze leerkrachten Nederlands in spe nog spellen? [Masterproef]. Universiteit Gent Master in de meertalige communicatie. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/003/006/966/RUG01-003006966_2021_0001_AC.pdf

 

Van den Branden, K., & Vanbuel, M. (2023). Taal op school. Pelckmans

 

Van de Craen, P. (2007). Mensentaal, een inleiding tot algemene taalwetenschap. VUBPress. 

 

Van der Horst, J. (2013). Taal op drift. Meulenhoff Boekerij B.V.  

 

Van der Sijs, N., Fonteyn, L., & van der Meulen, M. (Red.). (2021). Wat gebeurt er in het Nederlands?. Sterck & de Vreese.  

 

van der Velden, C., MSc., & NJR het Bureau. (2012). Jongeren, de Nederlandse taal & participatie [onderzoek]. Nederlandse Taalunie. https://taalunie.org/publicaties/110/jongeren-de-nederlandse-taal-participatie  

 

Van Gils, V. (2012). Klantencommunicatie. Spectrum.

 

Vanhooren, S., Pereira, C., & Bolhuis, M. (2017). Iedereen taalcompetent! Visie op de rol, de positie en de inhoud van het onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw. Taalunie. https://taalunie.org/publicaties/19/iedereen-taalcompetent

Vanhooren, S., & Pereira, C. (2022). Taalcompetentie getoetst. Taalunie. https://taalunie.org/publicaties/210/taalcompetentie-getoetst

Van Houtven, T., Peters, E., & El Morabit, Z. (2010). Hoe staat het met de taal van studenten? Exploratieve studie naar begrijpend lezen en samenvatten bij instromende studenten in het Vlaamse hoger onderwijs. Levende talen tijdschrift, 29-45. https://lttijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/85/83

 

Van Hulle, J. (2007). Bedrijf zoekt foutloze sollicitatiebrief m/v. Taalschrift. https://taalschrift.org/reportage/001517.html 

 

Van Lil, E. & De Boeck, N. (2021). Vlotte pen en oog voor taal. Arteveldehogeschool. https://www.arteveldehogeschool.be/sites/default/files/projectfiche/vp_…  

 

Van Vlem, D. (2022). Arbeidsmarkt: generatie Z. VDAB. https://www.vdab.be/nieuwsbrief/06-2022/generatie-z   

  

Vandeweghe, W. (2013). Grammatica van de Nederlandse zin. Maklu.  
  

VDAB.(2020). Taal centraal?! Een blik op taalvereisten in vacatures en talenkennis  

van werkzoekendenhttps://www.vdab.be/sites/default/files/media/files/ontcijfert2020nr39.pdf   

 

Venstermans, T. & Daems, F. (2004) Spellingonderwijshttps://medialibrary.uantwerpen.be/oldcontent/container5831/files/spellingsonderwijs.pdf

 

Visterin, W. (2023). Taalfouten in je sollicitatiebrief: hoe erg is dat?. Jobat. https://www.jobat.be/nl/art/taalfouten-in-je-sollicitatiebrief-hoe-erg-…  

 

Vlieghe, J., & Koopal, W.S. (2023, 30 januari). Taal is ons midden, daarom moeten we goed leren schrijven. De Standaardhttps://www.standaard.be/cnt/dmf20230129_97125231?&articlehash=BRQ7Venat4M10n2bNXnhfHFoXmFi1DX%2FrD%2Fff9meelOvAxN4DwrwXRU%2BTJ8TvLMtiFmzIiV8Ki6qCCDuhKct3diqDR%2FDej3FBxMfatTGbO0y6ofSav1o8R5Kv9wQ009qghCL0CQ%2BjIFoYRB92yIf9PY%2FW3DR%2Fg%2BrTfLqZucEjnVn3nWcC4Krk%2BWvEU2maqyLyxARblZG3w8Ve%2BPzZMSoH%2Bgr8fiDRx%2F7nyW2oWSVq6I3LjqdQKVxkVjob6zJ2j54HZrmlvFk%2FuCoIgA3IBQP%2BR0gKD1FUgkPhVZ9kw5qeW5id2I%2F%2B7LHE1OKGvK5fYGLctpccE8lmDWZtkXidSI6cQ%3D%3D  

 

Wankelende PISA-taaltoren toont nood aan Talenplan(2019, 3 december). De Tijdhttps://www.tijd.be/opinie/algemeen/wankelende-pisa-taaltoren-toont-nood-aan-talenplan/10187715.html

 

Waszink, V. (2022). Dat mag je ook al niet meer zeggen. Genootschap Onze Taal. 

 

Wat is globalisering. (s.d.). WATWAT. https://www.watwat.be/migratie/wat-globalisering 

 

Woorden.org. (s.d.). Taalregister. Woorden.org. https://www.woorden.org/woord/taalregister 

 

Zwetsloot, J. (2023). Generatie Z: 10 tips om deze groep te bereiken. Grow DPG Media. https://www.dpggrow.nl/inzicht/doelgroeponderzoek/generatie-z-10-tips-om-deze-groep-te-bereiken/

Download scriptie (1.86 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
An De Moor