Heb jij al eens gehoord van DCD, ook wel Developmental Coordination Disorder?
Waarschijnlijk niet, en toch komt het vaker voor dan we zouden denken. In een klas van 20 jongeren zou er gemiddeld één persoon wel eens last kunnen hebben van DCD.
DCD zorgt voor moeilijkheden in het leren en uitvoeren van gecoördineerde bewegingen. Mensen met DCD hebben hierdoor vaak moeite met dagelijkse activiteiten. Vanaf jonge leeftijd hebben kinderen met DCD vaak een vertraagde ontwikkeling op vlak van motorische mijlpalen. Zo ondervinden baby's en peuters moeilijkheden bij het leren rechtop zitten en stappen. Daarnaast kan het afdalen van een trap en het dichtritsen van een jas uitdagend zijn bij kinderen met DCD. Eenmaal vaardigheden aangeleerd zijn kan de uitvoering ervan nog klunzig, vertraagd of minder goed verlopen in de toekomst. Oudere kinderen en volwassenen met DCD presteren vaak eveneens vertraagd en minder goed op motorisch vlak. Dit is dan goed zichtbaar bij het maken van puzzels, schrijven, autorijden of het uitvoeren van zelfzorg.
Naast de motorische moeilijkheden van DCD merkten specialisten in de praktijk dat kinderen met DCD vaak moeite hebben met schatten en hoewel dat cognitieve moeilijkheden gekend zijn in kinderen met DCD, is er maar zeer weinig kennis over schattingsvaardigheden in kinderen met DCD.
Wat heeft deze studie nu eigenlijk ontdekt?
Kinderen met DCD vertonen grote verschillen in schattingsvaardigheden. In de kinderen met DCD zijn in dit onderzoek verschillende andere stoornissen geobserveerd zoals AD(H)D, dyslexie, ASS, dyscalculie, epilepsie, dysorthografie (moeilijkheden met spelling en schrijven) en dysfasie (problemen met taal en communicatie).
Persoonskarakteristieken zoals leeftijd en het educatieniveau hadden geen invloed op de schattingsvaardigheden van de kinderen met DCD. Eventuele andere stoornissen hadden enkel invloed op schattingsvaardigheden wanneer gevraagd werd aan de kinderen met DCD om een lange lijn te trekken van een specifieke lengte. Kinderen die enkel dyscalculie en DCD hebben (geen andere stoornis aanwezig) vertoonden hierop een zwakkere prestatie dan de andere kinderen.
Itemkarakteristieken zoals de oriëntatie in dewelke een object is getoond (horizontaal/verticaal), de eventuele aanwezigheid van visueel ruis en het type meeteenheid (cm/potloden, paperclips) beïnvloedden de schattingsprestaties van kinderen met DCD niet. De lengte van het te schatten voorwerp beïnvloedde de schattingsvaardigheden van kinderen met DCD echter wel. Schattingen voor kleine voorwerpen waren beter dan de schattingen voor lange voorwerpen.
Deze inzichten kunnen misschien helpen om strategieën te ontwikkelen voor wanneer kinderen met DCD in dagelijkse situaties schattingen dienen te maken.
Deze studie kan ook een opstap zijn naar een studie die kinderen met DCD en zonder DCD vergelijkt op het vlak van schattingsvaardigheden.
Hoe hebben ze dit nu eigenlijk onderzocht?
In deze studie namen 45 kinderen met DCD deel, tussen de leeftijd van 12 en 18 jaar oud. Van deze 45 kinderen waren 39 jongens (DCD komt tevens vooral voor bij jongens). Dit onderzoek focuste vooral op welke karakteristieken van de te schatten objecten invloed hebben op de schattingsvaardigheden van de kinderen met DCD.
Deze taken omvatten verschillende karakteristieken zoals de oriëntatie waarin een object wordt getoond (horizontaal/verticaal), de lengte van een object (kort/lang) en de eventuele aanwezigheid van ruis. Twee soorten eenheden werden gebruikt om te schatten: zowel standaardeenheden in cm (bv. Hoe lang is dit voorwerp in centimeter?), maar ook in niet-standaardeenheden zoals in potloden of paperclips (bv. Hoeveel van deze paperclips zouden passen in de lengte van dit voorwerp?).
Ga jij de volgende keer nog vreemd opkijken of lachen als je iemand ziet sukkelen met wat die aan het doen is, zoals veters strikken, schrijven, of als iemand plots tegen een tafel loopt?
Alloway, T.P. (2007). Working memory, reading, and mathematical skills in children with developmental coordination disorder. Journal of Experimental Child Psychology, 96(1), 20-36. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2006.07.002
American Psychiatric Association. (2013). Neurodevelopmental Disorders. In Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Asonitou, K., Koutsouki, D., Kourtessis, T., & Charitou, S. (2012). Motor and cognitive performance differences between children with and without developmental coordination disorder (DCD). Research in Developmental Disabilities, 33(4), 996-1005. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.01.008
Boitteau, M., Albaret, J.-M., & Chaix, Y. (2020). Developmental coordination disorder. In A. Gallagher, C. Bulteau, D. Cohen, & J. L. Michaud (Eds.), Neurocognitive Development: Disorders and Disabilities (Vol. 174, 3rd ed., pp. 3-20). Elsevier B.V. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-64148-9.00001-6
Boitteau, M., Chaix, Y., Blais, M., Tallet, J., Péran, P., & Albaret, J.-M. (2016). Neural signature of DCD: A critical review of MRI neuroimaging studies. Frontiers in Neurology, 7(227). https://doi.org/10.3389/fneur.2016.00227
Brown, T., & Rodger, S. (2008). Validity of the developmental test of visual-motor integration supplemental developmental test of visual perception. Perceptual and Motor Skills, 106(3), 659-678. https://doi.org/10.2466/pms.106.3.659-678.
Cairney, J., & King-Dowling, S. (2016). Developmental Coordination Disorder. In J. Matson (Eds.), Comorbid Conditions Among Children with Autism Spectrum Disorders. Autism and Child Psychopathology Series (pp. 303-322). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-19183-6_13
Chang, K. L., Males, L. M., Mosier, A., & Gonulates, F. (2011). Exploring US textbooks’ treatment of the estimation of linear measurements. ZDM Mathematics Education, 43(5), 697–708. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0361-2
Cousins, M., & Smyth, M. M. (2003). Developmental coordination impairments in adulthood. Human Movement Science, 22(4-5), 433-459. https://doi.org/10.1016/j.humov.2003.09.003
Delgado-Lobete, L., Santos-Del-Riego, S., Pértega-Díaz, S., & Montes-Montes, R. (2019). Prevalence of suspected developmental coordination disorder and associated factors in Spanish classrooms. Research in Developmental Disabilities, 86, 31-40. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2019.01.004
Desli, D., & Giakoumi, M. (2017). Children’s length estimation performance and strategies in standard and non-standard units of measurement. International Journal for Research in Mathematics Education, 7(3), 61-84. http://funes.uniandes.edu.co/26626/1/Desli2017Childrens.pdf
Dowker, A. (1992). Computational estimation strategies of professional mathematicians. Journal of Research in Mathematics Education, 23(1), 45-55. https://doi.org/10.2307/749163
Gandini, D., Lemaire, P., & Dufau, S. (2008). Older and younger adults’ strategies in approximate quantification. Acta Psychologica, 129(1), 175-189. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2008.05.009
Girish, S., Raja, K., & Kamath, A. (2016). Prevalence of developmental coordination disorder among mainstream school children in India. Journal of Pediatric Rehabilitation Medicine, 9(2), 107-116. https://doi.org/10.3233/PRM-160371
Gooya, Z., Khosroshahi, L.G., & Teppo, A.R. (2011). Iranian students’ measurement estimation performance involving linear and area attributes of real-world objects. ZDM Mathematics Education, 43(5), 709-722. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0338-1
Hogan, T. P., & Brezinski, K. L. (2003). Quantitative estimation: One, two, or three abilities? Mathematical Thinking and Learning, 5(4), 259-280. https://doi.org/10.1207/S15327833MTL0504_02
Hoth, J., Heinze, A., Huang, H.-M. E., Weiher, D. F., Niedermeyer, I., & Ruwisch, S. (2023). Elementary school students’ length estimation skills – analyzing a multidimensional construct in a cross-country study. International Journal of Science and Mathematics Education, 21, 1841-1864. https://doi.org/10.1007/s10763-022-10323-0
Huang, H.-M.E. (2020). Effects of grade level and object size on students’ measurement estimation performance. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(12), 1-16. https://doi.org/10.29333/ejmste/9342
Jones, M.G., Gardner, G.E., Taylor, A.R., Forrester, J.H., & Andre, T. (2012). Students’ accuracy of measurement estimation: Context, units, and logical thinking. School Science and Mathematics, 112(3), 171-178. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00130.x
Jones, M.G., & Taylor, A.R. (2009). Developing a sense of scale: Looking backward. Journal of Research in Science Teaching, 46(4), 460-475. https://doi.org/10.1002/tea.20288
Joram, E., Subrahmanyam, K., & Gelman, R. (1998). Measurement estimation: Learning to map the route from number to quantity and back. Review of Educational Research, 68(4), 413-449. https://doi.org/10.3102/00346543068004413
Kirby, A., Sugden, D., Beveridge, S., & Edwards, L. (2008). Developmental co-ordination disorder (DCD) in adolescents and adults in further and higher education. Journal of Research in Special Educational Needs, 8(3), 120-131. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2008.00111.x
LeFevre, J.-A., Greenham, S. L., & Waheed, N. (1993). The development of procedural and conceptual knowledge in computational estimation. Cognition and Instruction, 11(2), 95-132. https://doi.org/10.1207/s1532690xci1102_1
Luwel, K., Verschaffel, L., Onghena, P., & De Corte, E. (2000). Children’s strategies for numerosity judgement in square grids of different sizes. Psychologica Belgica, 40(3), 183-209. https://doi.org/10.5334/pb.962
Morsanyi, K., van Bers, B.M.C.W., O’Connor, P.A., & McCormack, T. (2018). Developmental dyscalculia is characterized by order processing deficits: Evidence from numerical and non-numerical ordering tasks. Developmental Neuropsychology, 43(7), 595-621. https://doi.org/10.1080/87565641.2018.1502294
Onderwijs Vlaanderen. (n.d.). Het voltijds gewoon secundair onderwijs. https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/secundair/het-voltijds-gewoon-secundair-onderwijs
Onderwijskiezer. (n.d.). Modernisering van het secundair onderwijs in een notendop. https://www.onderwijskiezer.be/v2/secundair/sec_modernisering.php
Peters, L.H.J., Maathuis, C.G.B., & Hadders-Algra, M. (2013). Neural correlates of developmental coordination disorder. Developmental Medicine & Child Neurology, 55(4), 59-64. https://doi.org/10.1111/dmcn.12309
Pieters, S., Desoete, A., Van Waelvelde, H., Vanderswalmen, R., & Roeyers, H. Mathematical problems in children with developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 33(4), 1128-1135. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.02.007
Polatajko, H., Fox, M., & Missiuna, C. (1995). An international consensus on children with developmental coordination disorder. The Canadian Journal of Occupational Therapy, 62(1), 3-6. https://doi.org/10.1177/000841749506200101
Reynvoet, B., Marinova, M., & Sasanguie, D. (2020). Take it of your shoulders: Providing scaffolds leads to better performance on mathematical word problems in secondary school children with developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 105. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103745
Ruiz, C., Kohnen, S., & Bull, R. (2023). The relationship between number line estimation and mathematical reasoning: A quantile regression approach. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-023-00708-2
Sarama, J., Clements, D. H., Barrett, J. E., Cullen, C. J., Hudyma, A., & Vanegas, Y. (2022). Length measurement in the early years: Teaching and learning with learning trajectories. Mathematical Thinking and Learning, 24(4), 267–290. https://doi.org/10.1080/10986065.2020.1858245
Siegel, A.W., Goldsmith, L.T., & Madson, C.R. (1982). Skill in estimation problems of extent and numerosity. Journal for Research in Mathematics Education, 13(3), 211-232. https://doi.org/10.2307/748557
Siegler, R. S., & Booth, J. L. (2005). Development of numerical estimation: A review. In J. I. D. Campbell (Ed.), Handbook of mathematical cognition (pp. 197-212). Psychology Press.
Smits-Engelsman, B. C., Jover, M., Green, D., Ferguson, G., & Wilson, P. (2017). DCD and comorbidity in neurodevelopmental disorder: How to deal with complexity? Human Movement Science, 53, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.humov.2017.02.009
Sowder, J. (1992). Estimation and number sense. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 371-389). New York, NY: Macmillan.
Sujatha, B., Alagesan, J., Lal, D.V., & Rayna, A.B.S. (2020). Prevalence of developmental co-ordination disorder in school children. The Indian Journal of Pediatrics, 87(6), 454-456. https://doi.org/10.1007/s12098-020-03191-5
Vaivre-Douret, L., Lalanne, C., Ingster-Moati, I., Boddaert, N., Cabrol, D., Dufier, J.-L., Golse, B., & Falissard, B. (2011). Subtypes of developmental coordination disorder: Research on their nature and etiology. Developmental Neuropsychology, 36(5), 614-643. https://doi.org/10.1080/87565641.2011.560696
Vanbasisnaarsecundair. (n.d.). Het secundair onderwijs. https://pro.vanbasisnaarsecundair.be/schoolteams/het-secundair-onderwijs
Visser, J. (2003). Developmental coordination disorder: A review of research on subtypes and comorbidities. Human Movement Science, 22(4-5), 479-493. https://doi.org/10.1016/j.humov.2003.09.005
Waber, D.P., Boiselle, E.C., Yakut, A.D., Peek, C.P., Strand, K.E., & Bernstein, J.H. (2021). Developmental dyspraxia in children with learning disorders: Four-year experience in a referred sample. Journal of Child Neurology, 36(3), 210-221. https://doi.org/10.1177/0883073820966913
Wilson, P.H., Maruff, P., & Lum, J. (2003). Procedural learning in children with developmental coordination disorder. Human Movement Science, 22(4-5), 515-526. https://doi.org/10.1016/j.humov.2003.09.007
Wilson, P.H., Smits-Engelsman, B., Caeyenberghs, K., Steenbergen, B., Sugden, D., Clark, J., Mumford, N., & Blank, R. (2017). Cognitive and neuroimaging findings in developmental coordination disorder: New insights from a systematic review of recent research. Developmental Medicine & Child Neurology, 59(11), 1097-1203. https://doi.org/10.1111/dmcn.13530