**Diepenbeek, België** — In een tijdperk waarin digitale media onvermijdelijk deel uitmaken van het dagelijkse leven, heeft Britt Roosen (20), in juni afstudeerde kleuterjuf, een vernieuwende benadering ontwikkeld om het creatief denken van kleuters te stimuleren. Haar bachelorproef aan de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs richt zich op het integreren van media in de kleuterklas, specifiek gericht op de derde kleuterklas.
Media en onderwijs?
Jonge kinderen worden tegenwoordig al vroeg blootgesteld aan digitale media, zoals tablets en smartphones. Deze trend roept vragen op over hoe deze technologieën op een zinvolle en educatieve manier kunnen worden geïntegreerd in het kleuteronderwijs. Britt benadrukt het verschil tussen passieve en actieve schermtijd. Terwijl passieve schermtijd weinig bijdraagt aan de ontwikkeling, biedt actieve schermtijd, waarbij kinderen creatief en interactief bezig zijn, tal van voordelen.
"Actieve schermtijd zet aan tot creativiteit en denkvermogen," legt Britt Roosen uit. "Educatieve apps, zelf filmpjes maken en creatief bezig zijn met technologie kunnen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden bij kleuters."
Vernieuwend
Britt Roosen haar onderzoek richt zich op het creëren van een toolbox die leerkrachten helpt om media op een doeltreffende manier in te zetten om het creatief denken bij kleuters te bevorderen. De toolbox bevat verschillende mediamaterialen en activiteiten die procesgericht zijn, activerend werken en gemakkelijk toegankelijk zijn voor kleuters.
De toolbox is ontworpen om de kinderen aan te moedigen te experimenteren en te exploreren. Het bevat onder andere dictafoons, videocamera's, fototoestellen, tablets en diverse audiomaterialen.
Dit onderzoek sluit aan bij het focusproject van haar promotor, Derya Akgüre. Mevrouw Akgüre richt zich eveneens op het ontwikkelen van een toolbox om media op een creatieve manier in te zetten en tegelijkertijd 21e-eeuwse vaardigheden te bevorderen, specifiek in de eerste graad van het lager onderwijs. Britt heeft hieraan mogen meewerken met een specifieke focus op de derde kleuterklas.
Rol van de Leerkracht
In Britt haar visie speelt de leerkracht een coachende en begeleidende rol. Dit betekent dat leerkrachten de kleuters ondersteunen bij het gebruik van de mediamaterialen, zonder hun creativiteit te beperken.
"Het is belangrijk dat kleuters zelfstandig aan de slag kunnen gaan, terwijl de leerkracht corrigeert en helpt waar nodig is," aldus Britt.
Kleuters gaan zelfstandig aan de slag door stappenplannen en de visuele materialen in de toolbox.
Samenwerking en Groepsverband
Een ander belangrijk aspect van haar ontwerp is de nadruk op samenwerking en groepsverband. De activiteiten zijn zo opgezet dat kleuters samen kunnen werken en dat de toolbox niet gebonden is aan een specifieke activiteit of hoek in de klas. Dit bevordert niet alleen het creatief denken, maar ook sociale vaardigheden zoals communiceren en probleemoplossend vermogen.
Resultaten en Toekomstige Stappen
Britt haar onderzoek toont aan dat het gebruik van mediamaterialen en procesgerichte activiteiten het creatief denkvermogen van kleuters significant kan stimuleren. De kleuters leren doelgericht te werken met media en ontwikkelen tegelijkertijd hun kritische denkvaardigheden.
"Het uiteindelijke doel is dat kleuters niet alleen leren omgaan met technologie, maar ook hun creativiteit en denkvermogen ontwikkelen op een manier die hen voorbereidt op de toekomst," concludeert Britt.
Met haar bachelorproef heeft Britt Roosen een waardevolle bijdrage geleverd aan het kleuteronderwijs en het gebruik van media in de klas. Haar innovatieve benadering biedt een bruikbaar model voor andere scholen en leerkrachten die dezelfde uitdaging willen aangaan.