Online fashion trend onder momfluencers: anti-sharenting

Elodie
Devos

In de wereld van sociale media zijn momfluencers, een samentrekking van de woorden mom en influencer, een welbekend fenomeen geworden waar steeds meer rekening mee moet worden gehouden. Deze moeders delen graag hun ervaringen en geven tips over het ouderschap, vaak vergezeld van schattige foto's van hun kinderen. Maar met de groeiende zorgen over privacy en de veiligheid van kinderen online, zien we een nieuwe trend opkomen: anti-sharenting. Wat houdt dit precies in en hoe beïnvloedt het de interactie met het publiek? Laten we deze fascinerende trend verkennen.

Wat is Anti-Sharenting?

Anti-sharenting is het bewuste besluit van ouders, vooral momfluencers, om geen herkenbare foto's of video's van hun kinderen te delen op sociale media. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan, zoals:

  • Het kind helemaal niet afbeelden.
  • Het kind alleen van achteren fotograferen.
  • Het gezicht van het kind gedeeltelijk afbeelden.
  • Het beeld van het kind digitaal vervormen.

Deze technieken helpen ouders om de privacy van hun kinderen te beschermen in een wereld waarin persoonlijke informatie gemakkelijk kan worden misbruikt.

Onderzoek naar Anti-Sharenting

Een recent onderzoek heeft zich gericht op het gebruik van anti-sharenting door Vlaamse momfluencers. De studie analyseerde gesponsorde posts om te zien hoe vaak deze technieken werden toegepast en wat de impact hiervan was op de interactie van het publiek. Wat bleek? Anti-sharenting is wijdverbreid onder Vlaamse momfluencers. Bijna twee derde van de geanalyseerde posts gebruikte één of meer anti-sharentingtechnieken.

verdeling anti-sharenting technieken

De meest gebruikte techniek was het helemaal niet afbeelden van het kind, wat in bijna de helft van de posts voorkwam. Andere technieken, zoals het kind van achteren fotograferen en gedeeltelijk afbeelden, werden minder vaak gebruikt. Interessant is dat het digitaal vervormen van het beeld van het kind helemaal niet werd toegepast in de geanalyseerde posts. Dit laat zien hoe bewust Vlaamse momfluencers zijn van de privacykwesties rondom het delen van afbeeldingen van hun kinderen.

Beïnvloedt Anti-Sharenting de Interactie?

Een van de belangrijkste vragen was of anti-sharentingpraktijken de interactie van het publiek beïnvloeden. Verrassend genoeg toonde het onderzoek aan dat er geen significant verschil was in betrokkenheid tussen posts waarin kinderen herkenbaar waren afgebeeld en posts waarin anti-sharentingtechnieken werden toegepast. Dit betekent dat het publiek net zo betrokken is bij posts waarin de identiteit van kinderen wordt beschermd.

Meer Betrokkenheid bij Kinderproducten

Hoewel anti-sharenting geen invloed had op de interactie van het publiek, werd een interessante ontdekking gedaan m.b.t. verschillende productcategorieën. Gesponsorde posts die kinderproducten promootten, kregen veel meer reacties van het publiek dan posts die volwassenproducten promootten. Dit wijst op een grotere belangstelling en betrokkenheid van het publiek bij content die relevant is voor ouders en kinderen.

Wat Betekent Dit voor de Toekomst?

Het gebruik van anti-sharentingtechnieken toont aan dat influencers zich bewust zijn van de potentiële risico's van het delen van afbeeldingen van hun kinderen en ervoor kiezen om hun privacy te beschermen. Dit is een belangrijke ontwikkeling in onze digitale samenleving, waar de grens tussen privé en openbaar steeds vager wordt.

Hoewel huidig onderzoekslandschap waardevolle inzichten biedt, zijn er verschillende gebieden die genegeerd worden. De rol van vaders, zowel dadfluencers als vaders in een gezin met een momfluencer wordt veel te vaak vergeten. Hoe gaan zij hiermee om? Staan ze wel achter de keuzes van de momfluencer binnen het gezin, hoe is hun kijk hiertegenover?

 

 

 

Bibliografie

Abidin, C. (2015). Micro­microcelebrity: Branding Babies on the Internet. M/C Journal, 18(5). https://doi.org/10.5204/mcj.1022

 

Abidin, C. (2017). #familygoals: Family Influencers, Calibrated Amateurism, and Justifying Young Digital Labor. Social media and society, 3(2), 205630511770719. https://doi.org/10.1177/2056305117707191

 

Adawiah, L. S., & Rachmawati, Y. (2021). Parenting Program to Protect Children’s Privacy: The Phenomenon of Sharenting Children on social media. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 15(1), 162–180. https://doi.org/10.21009/jpud.151.09

 

Andrea Doucet, & Natasha S. Mauthner. (2012). Tea and Tupperware: mommy blogging as care, work, and consumption. Critical Approaches to Care, 104–116. https://doi.org/10.4324/9780203112083-17

 

Archer, C. (2019). How influencer ‘mumpreneur’bloggers and ‘everyday’mums frame presenting their children online. Media International Australia, 170(1), 47–56.

 

Autenrieth, U. (2018). Family photography in a networked age : Anti-sharenting as a reaction to risk assessment and behaviour adaption. NordiCom, 219–231.

 

Barnes, R., & Potter, A. (2021). Sharenting and parents’ digital literacy: an agenda for future research. Communication research and practice, 7(1), 6–20. https://doi.org/10.1080/22041451.2020.1847819

 

Bhroin, N. N., Dinh, T., Thiel, K., Lampert, C., Staksrud, E., & Ólafsson, K. (2022). The Privacy Paradox by Proxy: Considering predictors of sharenting. Media and Communication, 10(1), 371–383. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4858

 

Blum-Ross, A., & Livingstone, S. (2017). “Sharenting,” parent blogging, and the boundaries of the digital self. Popular Communication, 15(2), 110–125. https://doi.org/10.1080/15405702.2016.1223300

 

Buvár, Á., & Orosz, G. (2023). Adult-focused sharenting does not pay out: Sharenting in sponsored posts elicits negative ethical attitudes if the product is adult-related, but not when it is child-related. Journal of Marketing Communications, 1–21. https://doi.org/10.1080/13527266.2023.2208122

 

Cataldo, I., Lieu, A. A., Carollo, A., Bornstein, M. H., Gabrieli, G., Lee, A., & Esposito, G. (2022). From the Cradle to the Web: The Growth of “Sharenting”—A Scientometric Perspective. Human Behavior and Emerging Technologies, 2022, 1–12. https://doi.org/10.1155/2022/5607422

 

Chee, R. M., Capper, T. S., & Muurlink, O. T. (2023). The impact of social media influencers on pregnancy, birth, and early parenting experiences: A systematic review. Midwifery, 120, 103623. https://doi.org/10.1016/j.midw.2023.103623

 

Cino, D. (2022). Managing sharing is caring: Mothers’ Social Media Dilemmas and 

informal reflective practices on the governance of children’s digital footprints. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 38(72), 086–106. Retrieved from https://tidsskrift.dk/mediekultur/article/view/125275 (Original work published May 30, 2022)

Collett, J. L. (2005). What Kind of Mother Am I? Impression Management and the Social Construction of Motherhood. Symbolic Interaction, 28(3), 327–347. https://doi.org/10.1525/si.2005.28.3.327

 

Cunningham, S., & Craig, D. (2017). Being ‘really real’ on YouTube: authenticity, community and brand culture in social media entertainment. Media International Australia, 164(1), 71–81. https://doi.org/10.1177/1329878x17709098

 

Duffy, B. E., Miltner, K. M., & Wahlstedt, A. (2022). Policing “Fake” Femininity: Authenticity, Accountability, and Influencer Antifandom. New Media & Society, 24(7), 1657–1676. https://doi.org/10.1177/14614448221099234

 

Duggan, M., Lenhart, A., Lampe, C., & Ellison, N. B. (2015). Parents and social media. Pew Research Center, 16(1), 2.

 

Dusek, J. B., Flaherty, J. F., & Hill, J. P. (1981). The Development of the Self-Concept during the Adolescent Years. Monographs of the Society for Research in Child Development, 46(4), 1. https://doi.org/10.2307/1166004

 

Etikan, I., Musa, S. I., & Alkassim, R. (2016). Comparison of Convenience Sampling and Purposive Sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11

Fox, A. K., & Hoy, M. G. (2019). Smart Devices, Smart Decisions? Implications of Parents’ Sharenting for Children’s Online Privacy: An Investigation of Mothers. Journal of Public Policy & Marketing, 38(4), 414–432. https://doi.org/10.1177/074391561985829

Franzke, A. S., Bechmann, A., Zimmer, M., Ess, C. M., Association of Internet Researchers, Brake, D. J., Gammelby, A. K., Heise, N., Henriksen, A. H., Hongladarom, S., Jobin, A., Kinder-Kurlanda, K., Lim, S. S., Locatelli, E., Markham, A., Reilly, P. J., Tiidenberg, K., & Wilhelm, C. (2020). Internet Research: Ethical Guidelines 3.0. https://aoir.org/reports/ethics3.pdf

Holiday, S., Norman, M. S., & Densley, R. L. (2020). Sharenting and the extended self: self-representation in parents’ Instagram presentations of their children. Popular Communication, 20(1), 1–15. https://doi.org/10.1080/15405702.2020.1744610

Holloway, Donell, Lelia Green, & Sonia Livingstone. (2015). Zero to eight: young children and their internet use. EU Kids Online 2013. http://eprints.lse.ac.uk/52630/1/Zero_to_eight.pdf

Hudders, L., & Lou, C. (2022). The rosy world of influencer marketing? Its bright and dark sides, and future research recommendations. International Journal of Advertising, 42(1), 151–161. https://doi.org/10.1080/02650487.2022.2137318

Jiménez-Iglesias, E., Elorriaga-Illera, A., Monge-Benito, S., & Olabarri-Fernández, E. (2022). Exposición de menores en Instagram: instamadres, presencia de marcas y vacío legal. Revista Mediterránea De Comunicación: Mediterranean Journal of Communication, 13(1), 51. https://doi.org/10.14198/medcom.20767

Jorge, A., Marôpo, L., Coelho, A. M., & Novello, L. (2022). Mummy influencers and professional sharenting. European Journal of Cultural Studies, 25(1), 166–182. https://doi.org/10.1177/13675494211004593

Jorge, A., Garcez, B., Janiques de Carvalho, B., & Coelho, A. M. (2023). Parenting on 

Celebrities’ and Influencers’ Social Media: Revamping Traditional Gender Portrayals. Journalism and Media, 4(1), 105-117.

Kopecký, K., Szotkowski, R., Díaz, I. A., & Rodríguez, J. M. R. (2020). The phenomenon of sharenting and its risks in the online environment. Experiences from Czech Republic and Spain. Children And Youth Services Review, 110, 104812. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104812

Kumar, P. A., & Schoenebeck, S. (2015). The Modern Day Baby Book. Conference on Computer Supported Cooperative Work. https://doi.org/10.1145/2675133.2675149

Lenhart, A., & Fox, S. (2006). Bloggers: A portrait of the internet’s new storytellers. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project.

Mäkinen, K. (2018). Negotiating the Intimate and the Professional in Mom Blogging. Springer EBooks, 129–146. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66038-7_7

Mascheroni, G., Cino, D., Amadori, G., & Zaffaroni, L. G. (2023). (Non-) Sharing as a 

Form of Maternal Care? The Ambiguous Meanings of Sharenting for Mothers of 0-To-8-Year-Old Children. Italian Sociological Review, 13(1), 111-130.

Ní Bhroin, N., Dinh, T., Thiel, K., Lampert, C., Staksrud, E., & Ólafsson, K. (2022). 

The Privacy Paradox by Proxy: Considering Predictors of Sharenting. Media and Communication, 10(1), 371-383. doi:https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4858

Park, J., Lee, J. H., Xiong, V. Y., Septianto, F., & Seo, Y. (2021). David and Goliath: When and Why Micro-Influencers Are More Persuasive Than Mega-Influencers. Journal of Advertising, 50(5), 584–602. https://doi.org/10.1080/00913367.2021.1980470

Peng, Z. (2023). Your growth is my growth: examining sharenting behaviours from a multiparty privacy perspective. Communication Research and Practice, 9(3), 271–289. https://doi.org/10.1080/22041451.2023.2216584

Petronio, S., & Caughlin, J. P. (2017). Communication Privacy Management Theory: Understanding Families. SAGE Publications, Inc. eBooks, 35–49. https://doi.org/10.4135/9781452204420.n3

Porfírio, F., & Jorge, A. (2022). Sharenting of Portuguese Male and Female Celebrities on Instagram. Journalism and Media, 3(3), 521-537.

Rodríguez, J. M. R., Kopecký, K., García-González, A., & García, G. G. (2022). Sharing images or videos of minors online: Validation of the Sharenting Evaluation Scale (SES). Children and Youth Services Review, 136, 106396. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106396

Ruiz-Gomez, A. (2019). Digital Fame and Fortune in the age of Social Media: A Classification of social media influencers. AD research, 19(19), 08–29. https://doi.org/10.7263/adresic-019-01

Siibak, A., & Traks, K. (2019). The dark sides of sharenting. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies11(1), 115–121. https://doi.org/10.1386/cjcs.11.1.115_1

Stacey Steinberg. (2017). Sharenting: Children’s Privacy in the Age of Social Media. Emory Law Journal, 66(4), 839. https://scholarlycommons.law.emory.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1094&context=elj

Van Den Abeele, E., Vanwesenbeeck, I., & Hudders, L. (2023). Child’s privacy versus mother’s fame: unravelling the biased decision-making process of momfluencers to portray their children online. Information, Communication & Society, 1–17. https://doi.org/10.1080/1369118x.2023.2205484

Verswijvel, K., Walrave, M., Hardies, K., & Heirman, W. (2019). Sharenting, is it a good or a bad thing? Understanding how adolescents think and feel about sharenting on social network sites. Children and Youth Services Review, 104, 104401. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104401

Wagner, A., & Gasche, L. A. (2018). Sharenting: Making Decisions about Other’s Privacy on Social Networking Sites. Publications of Darmstadt Technical University, Institute for Business Studies (BWL). https://ideas.repec.org/p/dar/wpaper/90477.html

Walrave, M., Verswijvel, K., Ouvrein, G., Staes, L., Hallam, L., & Hardies, K. (2022). The Limits of Sharenting: Exploring Parents’ and Adolescents’ Sharenting Boundaries Through the Lens of Communication Privacy Management Theory. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.803393

Walrave, M., Robbé, S., Staes, L., & Hallam, L. (2023). Mindful sharenting: how millennial parents balance between sharing and protecting. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1171611

Waeterloos, C., Walrave, M. & Ponnet, K. Social media as an exit strategy? The role of attitudes of discontent in explaining non-electoral political participation among Belgian young adults. Acta Polit (2023). https://doi.org/10.1057/s41269-023-00297-4

Willis, J. (2007). Foundations of Qualitative Research: Interpretive and Critical Approaches. London: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452230108

Yonker, M. D. (2012). The Rhetoric of Mom Blogs: A Study of Mothering Made Public. ProQuest.

Download scriptie (1.28 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Emma Beuckels
Kernwoorden