“The Post Olympic Tourist Trap”
Vic Winters
“... we’ve lost count of how many times the question “how is this real?” Echoed in our collective subconscious. The intense excess of spectacle and global-level trauma being witnessed every day are bizarrely pushing the standards of ‘normal’ beyond conceivable bounds.” (Al Hassan Elwan)
Met het project The Post Olympic Tourist Trap wordt (1) de manier waarop we de realiteit rondom ons ervaren onderzocht en (2) geëxperimenteerd met een manier om deze realiteit af te beelden. Binnen het project, samengebracht in een boek en kortfilm, komt in verschillende stappen een zoektocht op gang die hopeloosheid, authenticiteit en onze verlangens onderzoekt. Daarnaast worden nieuwe bevindingen omgevormd tot een tool, Accelerated Memory Construction (ACM), en een medium, Obstructing Architecture (OA), waarmee een ontwerpproces in gang wordt gezet. Het doel van het project is via onderzoek en ontwerp aspecten van onze hedendaagse wereld tentoon te stellen en een uitgebreid bewustzijn rond onze eigen realiteit te bekomen, een Hyperreal Consciousness.
'Hyperreal Consciousness'
Met de vraag “Is there no alternative?” die Mark Fisher zich stelde in zijn achterhoofd, werd het vermogen om ons te verzetten tegen krachten die buiten ons zeggenschap opereren bevraagt. Het vastzitten in een allesomvattend systeem dat het denken en handelen op een vooraf bepaalde manier gevangenhoudt, maakt het almaar moeilijker voor de samenleving om alternatieven te bedenken voor maatschappelijke moeilijkheden. Een gevoel van hopeloosheid en een drang en onvermogen om ‘het nieuwe’ te vinden treden op de voorgrond. Melancholie neemt de bovenhand en verstrikt het individu in een constante herinterpretatie van herinneringen waarbij de veilige cocon van eentonigheid troost biedt. Veranderen of reageren op het systeem waarin we ons bevinden, lijkt steeds minder mogelijk. Zitten we vast in een eindeloze culturele reboot of kan er toch nog iets authentiek gecreëerd worden?
Fieldtrip
Meer en meer wordt onze leefwereld overgenomen door naar elkaar verwijzende cultuur. Het verschil tussen wat echt of wat gesimuleerd is vervaagt tot op een punt dat de representatie van de realiteit authentieker aanvoelt dan de realiteit die ze weergeeft. Jean Baudrillard noemt dit de Hyperrealiteit. Een vooraf uitgestippelde fieldtrip naar Engeland moest antwoorden bieden op de vraag of er nog zoiets bestaat als authenticiteit, momenten die zich kunnen loskoppelen van de hyperrealiteit. Tijdens de trip werden die momenten waarin de hyperrealiteit tastbaar wordt opgezocht. Via drie tussenstops: de Londense Olympische site uit 2012, Stonehenge en het nieuwe Battersea Power Station werd al snel duidelijk dat de allesomvattende hyperrealiteit overal tevoorschijn komt. Versnelde vastgoedontwikkeling onder het mom van een sportevenement, toeristenshops die belangrijker worden dan het eigenlijke monument en winkelcentra vermomt als erfgoed vertoonden een verdere saturatie en versmelting tussen de digitale en analoge wereld, de gemediatiseerde en ervaren realiteit.
Verlangen naar realiteit
Maar wat houdt ons dan in een greep waardoor we ons blijven conformeren aan een voorgekauwde realiteit? Binnen het begrijpen van onze eigen verlangens wordt naar antwoorden gezocht. De theorie van François Lyotard toont aan dat verlangen niet enkel om de zoektocht naar plezier gaat, ‘pijn’ is een even groot deel van ons bestaan. Heiner Mühlmann spreekt dan weer over hoe collectieve moeilijke momenten er net voor zorgen dat culturen evolueren. De smooth versie van de realiteit die gecreëerd wordt lijkt ons te verlammen, daarentegen geven obstakels betekenis aan wat er in ons leven gebeurt. De verscholen obstakels binnen onze oneindig versnellende samenleving bieden inzichten die het begrip van onze hedendaagse realiteit kunnen verruimen.
Ontwerp tools
Uit de onderzoeksbevindingen worden een tool, Accelerated Memory Construction (AMC), en een medium, Obstructing Architecture (OA) gecreëerd. Deze zijn gebaseerd op het systeem dat ze bekritiseren waardoor er een sabotage ontstaat van binnenuit. AMC is het opzettelijke gebruik van bestaande culturele content, waarbij de herinnering die deze bevat wordt aangesproken in het proces van het creëren van nieuwe content. Door de kunstmatige vorming van betekenis te versnellen, wordt de perceptie van de realiteit veranderd en worden tijd en plaats door elkaar geschud. OA wordt de omgeving waarin AMC actief is. Obstructing Architectures zijn ontworpen om de ideeën rond verlangen in de hedendaagse samenleving te begrijpen en op te reageren. De rol die architectuur kan spelen bij een bewustwordingsproces wordt zo aangetoond. Door de samenwerking tussen Accelerated Memory Construction en Obstructing Architecture wordt er op een versnelde manier betekenis gecreëerd en daardoor de hedendaagse hyperrealiteit uitgedaagd.
Van onderzoek tot film
Het onderzoek, samengebracht in het boek, begeleidt het creatieproces van een kortfilm. Er wordt een manier gezocht om de gemaakte bevindingen om te vormen tot een ontwerp dat diepgang geeft aan de inhoud van het project. Puttend uit eigen ervaringen, opgedaan tijdens het veldonderzoek, en gebruik makend van de ontworpen hulpmiddelen AMC en OA, worden verschillende bronnen tegenover en naast elkaar geplaatst. De kortfilm The Post Olympic Tourist Trap geeft een vervormde werkelijkheidservaring weer waarin een personage door de ruïnes van een veelbelovende toekomst reist en zo zijn eigen handelen in vraag begint te stellen. Tijdens de vertelling van het verhaal wordt een wereld getoond die gesatureerd is door media, een wereld die we dagelijks ervaren. Het bewustwordingsproces dat zich afspeelde tijdens het onderzoek wordt tastbaar gemaakt en vormgegeven. Kunnen we loskomen van de verblindende invloed van onze hedendaagse realiteit of zitten we vast in een betekenisloze limbo?
Conclusie
Binnen het project The Post Olympic Tourist Trap vormt de ervaring van onze hedendaagse realiteit de basis voor het creëren en uitdagen van het bewustzijn rond deze realiteit. Een nieuwgevormde tool en medium die inspiratie halen uit onze overgemediatiseerde realiteit openen het perspectief rond wat er zich afspeelt in de wereld rondom ons. Het is een dieperliggend begrip dat hyperrealiteit, hopeloosheid en verlangen via onze dagelijkse leefomgeving kadert en uitdaagt. In de plaats van een oplossing te bieden stellen het boek en de film vragen, om zo dichter bij een Hyperreal Consciousness te komen.
Link kortfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=ppEefev-RiA
Beeld 1:
Scan van Master thesis:
The Post Olympic Tourist Trap
Beeld 2:
Movie Still uit kortfilm:
The Post Olympic Tourist Trap
Beeld 3:
Movie Still uit Kortfilm:
The Post Olympic Tourist Trap
* Basar, Shumon, Douglas Coupland & Hans Ulrich Obrist. The Age of Earthquakes: A Guide to the Extreme Present. Blue RiderPress, 2015.
* Baudrillard, Jean. Simulacra & Simulation. translated by Sheila Maria Glaser. The University of Michigan, 1994..
* Mcluhan, Marshal. The Medium is The Massage. Penguin Books, 1967.
* Mühlmann, Heiner. Darwin - Kalter Krieg - Weltwirtschaftskrieg: Das Aussterben des amerikanischen imperium. Wilhelm Fink, 2009.
* Schwartz, Ben. Unlicensed: Bootlegging as Creative Practice. Amsterdam: Valiz, 2023.
* Sontag, Susan. Under the Sign of Saturn. New York: Vintage Books, 1981.
* Speer, Albert. Inside the Third Reich: memoirs. Simon & Schuster, 1997).
* Trüby, Stephan. Exit-Architecture Design Between War and Peace. Vienna: Springer, 2008.
* Webb, Mike, Eugenia Bell, Warren Chalk, Denise Crompton, and David Greene. Archigram. Edited by Peter Cook. New York: Princeton Architectural Press, 1999.
* Elwal, Al Hassan & Ruba Al-Sweel, “POSTPOSTPOST Opener,” in REFLECTIONS ON A NEW AVANT-GARDE, ed.POSPOSTPOST (Al Hassan Elwal & Ruba Al-Sweel) (2023).
* Elwal, Al Hassan, “In Defense of The Edgelord,” in REFLECTIONS ON A NEW AVANT-GARDE, ed. POSPOSTPOST (Al Hassan Elwal & Ruba Al-Sweel) (2023).
* Ginckels, Pieterjan. “Radical Saturation Untitled States of Doom.” Doctoral thesis, KU Leuven, 2018.
* Boykoff, Jules. “Celebration Capitalism, Sports Mega-Events, and the Tokyo 2020 Olympics.” Journal of Sport and Gender Studies 19, (2021): 50-66. doi: 10.18967/sptgender.19.0_50.
* Evans, Greame. “Designing Legacy and the Legacy of Design: London 2012 and the Regeneration Games.” Architectural Research Quarterly 18, no. 4 (2014): 353–366. doi: 10.1017/ S1359135515000081.
* Martinez, D.P. “Politics and the Olympic Film Documentary: The Legacies of Berlin Olympia and Tokyo Olympiad.” Sport inSociety 12, 6 (2009): 811–821. doi:10.1080/17430430902944308.
* Nakaji, Takeshi. “Olympic Films and Public Memory.” International Journal of Japanese Sociology, 28 (2019), 11-25. doi: 10.1111/ijjs.12092.
* Allaire, Christian. “Paparazzi Walks Are The New Fashion Campaign.” Vogue. 4 December, 2023. https://www.vogue.com/ article/paparazzi-campaigns-bottega-veneta-asap-rocky.
* Busta, Caroline. “The internet didn’t kill counterculture— you just won’t find it on Instagram.” Document. 14 January, 2021. https://www.documentjournal.com/2021/01/the-internet-didnt-kill- counterculture-you-just-wont-find-it-on-instagram/.
* Fisher, Mark. “Acid Communism.” Purple Magazine. 2022. https://purple.fr/magazine/the-future-issue-37-s-s-2022/acid- communism/.
* Land, Nick. “A QUICK-AND-DIRTY INTRODUCTION TO ACCELERATIONISM.” Jacobitemag. May 2017. http://jacobitemag. com/2017/05/25/a-quick-and-dirty-introduction-to-accelerationism/. * McDermott, Emily. “Pierre Huyghe: Indiscernible, Unpredictable, Irrational.” Elephant Magazine. 20 december, 2018. https://elephant.art/pierre-huyghe-indiscernible-unpredictable- irrational/.
* Self “Jack. “THE BIG FLAT NOW: Power, Flatness, and Nowness in the Third Millennium.” 032C. 17 December, 2018. https://032c.com/magazine/the-big-flat-now-power-flatness-and- nowness-in-the-third-millennium.
* Wainwright, Oliver. “‘Every square inch monetised’ – is Battersea Power Station now a playground for the super rich?” The Guardian. 5 October, 2022. https://www.theguardian.com/ artanddesign/2022/oct/05/every-square-inch-monetised-battersea-power-station-playground-super-rich.
* Wark, Mckenzie. “The Drone of Minerva.” Public Seminar. November 2014. https://publicseminar.org/2014/11/the-drone-of- minerva/.
* Y7 (Declan Colquitt and Hannah Cobb). “A Postmortem of #corecore.” Flash Art. 28 august, 2023. https://flash---art.com/article/ corecore/.
* ““Sociale zuivering”: al ruim 12.500 daklozen en migranten Parijs uitgezet, 50 dagen voor Olympische Spelen.” vrt. consulted on 5 June, 2024. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/04/al-meer-dan- 12-500-daklozen-en-migranten-parijs-uitgezet/.
* “Athens 1896 - 125 years of shared Olympic values,” olympics. consulted on 4 June, 2024, https://olympics.com/ioc/news/athens- 1896-125-years-of-shared-olympic-values.
* “Calatrava’s Olympic Stadium in Athens has been closed due to serious structural issues.” domusweb. consulted on 3 June, 2024. https://www.domusweb.it/en/news/gallery/2023/10/09/the-olympic- stadium-in-athens-has-been-closed-due-to-serious-structural-issues. html.
* “Even as Olympic costs climb, France says they are quite cheap.” france24. consulted on 4 June, 2024. https://www.france24. com/en/live-news/20240416-even-as-olympic-costs-climb-france- says-they-are-quite-cheap.
* “IOC and CMG strengthen ties with a Memorandum of Understanding and visit to the Olympic Museum.” olympics. consulted on 4 June, 2024. https://olympics.com/ioc/news/ioc-and- cmg-strengthen-ties-with-a-memorandum-of-understanding-and- visit-to-the-olympic-museum.
* “IOC awards 2026-2032 broadcast rights in China .” olympics. consulted on 4 June, 2024. https://olympics.com/ioc/news/ioc-awards- 2026-2032-broadcast-rights-in-china.
* “Olympia (The real time disintegration into ruins of the Berlin Olympic stadium over the course of a thousand years).” davidclaerbout. consulted on 3 June, 2024. https://davidclaerbout.com/Olympia-The- real-time-disintegration-into-ruins-of-the-Berlin-Olympic.
* “Olympic broadcasting services the secretive company behind the games.” lemonade. consulted on 4 June, 2024. https://www. lemonde.fr/en/economy/article/2024/02/07/olympic-broadcasting- services-the-secretive-company-behind-the-games_6500483_19. html#:~:text=Paris%202024%20Olympics-,Olympic%20 Broadcasting%20Services%2C%20the%20secretive%20 company%20behind%20the%20Games,public%20authorities%20 have%20little%20leeway.
* “Olympic Games Berlin 1936.” olympics. consulted on 4 June, 2024. https://olympics.com/en/olympic-games/berlin-1936.
* “OLYMPIC SPORTS COMPLEX ATHENS.” calatrava. consulted on 3 June, 2024. https://calatrava.com/projects/olympic-sports-complex-athens.html.
* “Olympic Values - Excellence, Respect and Friendship.” olympics. consulted on 4 June, 2024. https://olympics.com/ioc/olympic-values.
* “Paris 2024 Olympic Games Candidature Bid.” populous. consulted on 4 June, 2024. https://populous.com/project/paris-2024-olympic-games-candidature-bid.
* “We are the host broadcast organisation for the Olympic and Paralympic Games.” obs.tv. consulted on 4 June, 2024. https://www. obs.tv/home.
* Pieterjan Ginckels, “STUDIO SNOWFLAKE,” KULeuven, consulted on 1 June, 2024, https://www.blog-archkuleuven.be/studio- snowflake-24-25/?filter_department=28.
* @crisisacting. “.” Instagram video roll. 26 April, 2024. https:// www.instagram.com/p/C6NZcUztA_T/?img_index=1.
* @varg2tm. “Hon kom över mon.” Instagram photo. 29 March, 2023. https://www.instagram.com/p/CqWURTtM4xK/.
* Dzinic, Ana Viktoria. “HYPERBODIES Summit: Ana Viktoria Dzinic - If Everything is Image What Now?.” London College of Fashion. 29 November, 2022. YouTube video, 32:04. https://www. youtube.com/watch?v=4kVaq0Na8ME&t=1251s.
* FRANCE 24 English. “Paris Olympics: AI cameras to keep eye on public during Games • FRANCE 24 English.” FRANCE 24 English. 26 April, 2024. youtube video, 3:25, https://www.youtube. com/watch?v=6qbv6qCGp9Y.
* Hurwitz-Goodman, Jacob. “The Day Facebook Ruined the Internet.” New York Times Opinion. 9 June, 2021. https://www. nytimes.com/video/opinion/100000007785730/facebook-news-feed- zuckerberg.html?utm_source=substack&utm_medium=email.
* Huyghe, Pierre. “Pierre Huyghe in “Romance” - Season 4 - “Art in the Twenty-First Century” | Art21.” Art 21. 5 April, 2024. YouTube video, 15:35. https://www.youtube.com/watch?v=syEhEFkOFR4.
* Bernadette Corporation, dir. Get Rid Of Yourself. 2003; United States, France: ELECTRONIC ARTS INTERMIX. internet.