Wanneer was de laatste keer dat een man bij u kwam uithuilen?
Wellicht komt u fronsend tot de conclusie dat dat al een hele tijd geleden gebeurde, of tracht u ploeterend door uw herinneringen een moment op te vissen. Misschien vindt u mijn vraag nogal bizar, en roept dat net daarom al snel een herinnering op die u bijbleef.
Waarom is de connectie tussen mannelijkheid en emotie zo stroef? Als socioloog buig ik me over de vraag.
Het patriarchale ideaalbeeld van mannelijkheid ondersteunt mannen niet in hun emotionele openheid, en dat voelen ze. Voor mijn masterscriptie ga ik het gesprek aan met tientallen mannen om inzicht te krijgen in hun emotieregulatie. Hoe gaan zij om met hun emoties, en hoe geeft hun man-zijn vorm aan hun emotioneel handelen? Uit de studie blijkt dat emotionele expressie ook bij de jonge generatie een barrière blijft. Patriarchale gendernormen associëren emotie steevast met vrouwelijkheid, terwijl rationaliteit het summum van mannelijkheid afbeeldt.
Van den oude stempel, zegt u? Dat dacht ik ook. Daarom onderzoek ik zowel Babyboomers (1946-1964) als Gen Z mannen (1997-2012). Zo ga ik na hoe de oudere en jongere generatie zich verhoudt tegenover emotie als man. Daaruit bijkt dat ondanks het feit dat de bestudeerde Gen Z jongemannen minder patriarchaal worden opgevoed, beide generaties in het onderzoek niet opmerkelijk van elkaar verschillen. De verschillen die er wél zijn, zijn niet generationeel maar wel geografisch relevant.
De hardnekkigheid van het patriarchaat uit zich in een gevoelsregel die aanduidt wat gewenst is in de emotionele expressie van mannen. Dit script is tweeledig:
Dat de onderzochte Babyboomers en Gen Z niet mijlenver van elkaar verwijderd staan, gaat wellicht tegen de verwachting in. Hoe komt het dat er geen duidelijke breuklijn ontstaat tussen die generaties die net gretig als elkaars uiterste worden neergezet in onze samenleving? Hieronder een beknopte uitleg.
“Zelfs van goede vrienden weet ik dat ik niet het volledige antwoord krijg, maar ik weet ook dat ik hen waarschijnlijk ook niet alles zou geven.”
Alle mannen die geïnterviewd worden, geven warm aan open te staan voor de kwetsbaarheid van hun vrienden, maar blijven desondanks voor het merendeel geremd in hun expressie. Bij de meerderheid van de mannen in beide generaties blijft een onzichtbaar gordijn van afstand hangen dat wederzijds beantwoord wordt, ook als ze het eigenlijk niet eens zijn met de heersende gevoelsregel en het graag anders zouden zien. Hun gedrag verschilt minder van elkaar dan hun overtuigingen hierover, want gevoelsmatig en gedragsmatig uit deze cyclus breken is iets heel anders dan cognitief. De cyclus doorbreken blijft de uitzondering op de regel. Dit patroon belicht dat ook bij de jonge generatie nog geen non-patriarchale cultuur voor emotionele expressie is opgebouwd, laat staan genormaliseerd.
Om de verschillen tussen de geïnterviewde mannen te begrijpen, moeten we ons met andere woorden in de eerste plaats richten op hun verschillende overtuigingen. Die overtuigingen zitten gekaderd in een breder maatschappijbeeld dat geografisch relevant blijkt. De stedelijke mannen in de studie houden veelal vast aan progressieve overtuigingen die het patriarchaat openlijk afwijzen. Mannen zijn in hun schulp gekropen door de patriarchale cultuur, klinkt het, dus het is alleen maar goed dat hier nu meer aandacht voor gecreëerd wordt. Die afwijzing gaat samen met een bredere afwijzing van maatschappelijke verrechtsing.
Daartegenover internaliseren de rurale mannen de patriarchale norm meer, waarbij ze meer wantrouwen uiten tegenover een divers wereldbeeld in de brede zin. Hier komt de retoriek naar boven dat de progressieve elite tegen de wil van de traditionele mens ingaat en die neigt te onderdrukken. Zo vinden de rurale Gen Z jongemannen zich ook meer in conservatief gedachtegoed op sociale media, waarbij kracht als man en twijfel in feminisme in de verf gezet wordt. Flexibelere vormen van mannelijkheid blijken moeizamer in een rurale context, waar het belang van kracht en verantwoordelijkheid meer benadrukt wordt, net als het benaderen van emotie als een praktisch op te lossen probleem.
De verschillen tussen de stad en het platteland zijn een reflectie van de groeiende polarisering tussen progressieve en conservatieve waarden in onze samenleving, en die polarisering leeft zowel onder oudere als jongere mannen.
Wanneer onderzoek gedaan wordt naar emotieregulatie, is het gemakkelijk om te vervallen in een louter psychologisch of zelfs individualistisch begrip van emotioneel welzijn. Maar een maatschappelijke lens is cruciaal om te begrijpen hoe emoties ook structureel gekaderd zijn en de grenzen getrokken door een patriarchaal ideaalbeeld volgen. Wanneer we het hebben over patriarchale onrechtvaardigheid, denken we geheel terecht gauw aan vrouwen en minderheidsgoepen. Maar het gevaar is dat we daardoor het geheel over het hoofd dreigen te zien. De toenemende polarisering in onze samenleving schijnt licht op hoe patriarchale idealen nog steeds bloeiend en groeiend zijn, en niet enkel vrouwenrechten bedreigen maar ook het welzijn van mannen. De mythe van de man als ultieme winnaar doorprikken, staat ons toe het patriarchaat als meer te zien dan een women only issue. Terugblikkend op de cyclus van terughoudendheid, denk ik aan het belang van rolmodellen: of het nu gaat om vaders stimuleren om hun vaderschapsverlof daadwerkelijk op te nemen; om pop culture voorbeelden die niet nogmaals dezelfde oude patronen bekrachtigen, of om als persoon in een relatie met een man zijn emotionaliteit niet de rug toe te keren wanneer het erop aankomt.
In de woorden van feministisch auteur bell hooks: There is a creative, life-sustaining, life-enhancing place for the masculine in a nondominator culture. And those of us committed to ending patriarchy can touch the hearts of real men where they live, not by demanding that they give up manhood or maleness, but by asking that they allow its meaning to be transformed.
Abelson, M. (2019). Men in Place: Trans Masculinity, Race, and Sexuality in America. University of Minnesota Press.
Abou-Chadi, T., Breyer, M., & Gessler, T. (2021). The (Re)Politicisation of Gender in Western Europe. European Journal of Politics and Gender, 4(2), 311-314. https://doi.org/10.1332/251510821X16177312096679
Al-Attar, G., De Meyer, S., El-Gibaly, O., Michielsen, K., Animosa, L.H., & Mmari, K. (2017). “A Boy Would Be Friends With Boys… and a Girl… With Girls”: Gender Norms in Early Adolescent Friendships in Egypt and Belgium. Journal of Adolescent Health, 61(4), 30-34.
Anjum, T. (2020). Ecofeminism: Exploitation of Women and Nature. International Journal of English Literature and Social Sciences, 5(4), 846-848.
Baarda, B., Bakker, E., Fischer, T., Julsing, M., Peters, V., van der Velden, T., & de Goede, M. (2013). Basisboek kwalitatief onderzoek: Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Noordhoff Uitgevers.
Barber, K. (2016). Styling Masculinity: Gender, Class, and Inequality in the Men’s Grooming Industry. Rutgers University Press.
Borbáth, E., Hutter, S., & Leininger, A. (2023). Cleavage Politics, Polarisation and Participation in Western Europe. West European Politics, 46(4). https://doi.org/10.1080/01402382.2022.2161786
Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic Analysis. In: H. Cooper, P.M. Camic, D.L. Long, A.T. Panter, D. Rindskopf, and K.J. Sher (Reds.), APA Handbook of Research Methods in Psychology, Vol. 2. Research Designs: Quantitative, Qualitative, Neuropsychological, and Biological (pp. 77-71). American Psychological Association.
Cabanas, E. (2016). Rekindling Individualism, Consuming Emotions: Constructing ‘‘Psytizens’’ in the Age of Happiness. Culture & Psychology, 22(3).
Callard, A. (2019). What Do Men Find Threatening about Women’s Empowerment? Feminism and Philosophy, 18(2).
Carlisle, J.E., & Clark, A.K. (2017). Green for God: Religion and Environmentalism by Cohort and Time. Environment and Behavior, 50(2). https://doi.org/10.1177/0013916517693356
Cook, R.E., Nielson, M.G., Martin, C.L., & DeLay, D. (2019). Early Adolescent Gender Development: The Differential Effects of Felt Pressure from Parents, Peers, and the Self. Journal of Youth and Adolescence, 48, 1912-1923.
Das, S. (2022, 6 augustus). Inside the violent, misogynistic world of TikTok’s new star, Andrew Tate. The Guardian. Geraadpleegd van https://www.theguardian.com/technology/2022/aug/06/andrew-tate-violent-…
de Boise, S. & Hearn, J. (2017). Are Men Getting More Emotional? Critical Sociological Perspectives on Men, Masculinities and Emotions. The Sociological Review, 65(4), 779-776. https://doi.org/10.1177/0038026116686500
Diamond, L.M. (2020). Gender Fluidity and Nonbinary Gender Identities Among Children and Adolescents. Child Development Perspectives, 14(2), 110-115. https://doi.org/10.1111/cdep.12366
Dimock, M. (2019). Defining Generations: Where Millennials End and Generation Z Begins. Pew Research Center, 17(1), 1-7.
Foster, J., & Baker, J. (2022). Muscles, Makeup, and Femboys: Analyzing TikTok’s “Radical” Masculinities. Social Media + Society, 8(3). https://doi.org/10.1177/20563051221126040
Filteau, M. (2014). “Who Are Those Guys? Constructing the Oilfield’s New Dominant Masculinity.” Men and Masculinities, 17(4), 396–416. doi:10.1177/1097184X14544905
Frejsjö, G., & Wernersson Birgersson, N. (2023). Unpacking Representations of Masculinity in the Digital Age: A Case Study of Andrew Tate’s TikTok Presence. [Masterscriptie, Karlstad University]. DiVa.
Froyum, C. M. (2018). Gender and Emotion Management. In B. J. Risman, C. M. Froyum, & W. J. Scarborough (Reds.), Handbook of the Sociology of Gender (pp. 417-429). Springer.
Gamoran, A. (2021). Sociology’s Role in Responding to Inequality: Introduction to the Special Collection. Socius: Sociological Research for a Dynamic World. https://doi.org/10.1177/23780231211020201
Garcia, F. (2016) Coping and Suicide amongst the Lads: Expectations of Masculinity in Post-Traditional Ireland. Palgrave Macmillan.
Gent, W., Jansen, E., & Smits, J. (2013). Right-Wing Radical Populism in City and Suburbs: An Electoral Geography of the Partij voor de Vrijheid in the Netherlands. Urban Studies, 51(9), 1775-1794.
Giuliano, P. (2021). Gender and Culture. Oxford Review of Economic Policy, 36(4), 944-961. https://doi.org/10.1093/oxrep/graa044
Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Anchor Books.
Gough, B. (2018). Contemporary Masculinities: Embodiment, Emotion and Wellbeing. Springer.
Green, A. & McClelland, C. (2019). Male Gender Expression Conflict Between Baby Boomers and Millennials. Pepperdine Journal of Communication Research, 7(6), 6-19.
Greenfield, P.M. (2016). Social Change, Cultural Evolution, and Human Development. Current Opinion in Psychology, 8, pp. 84-92.
Gross, J.J. (1998b). The Emerging Field of Emotion Regulation: An Integrative Review. Review of General Psychology, 2, 271– 299.
Halim, M.L.D., Walsh, A.S., Tamis-LeMonda, C.S., Zosuls K.M., & Ruble, D.N. (2018). The Roles of Self-Socialization and Parent Socialization in Toddlers’ Gender-Typed Appearance. Scholarly Journal, 47(8), 2277-2285. DOI:10.1007/s10508-018-1263-y
Haraway, D. (1991). Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective. In D. Haraway, Simians, cyborgs, and women. The reinvention of nature (p. 183-201). Free Association Books.
Hegelson, V.S. (2017). Psychology of Gender. Routledge.
Hesse-Biber, S. N. (2011). Handbook of Feminist Research: Theory and Praxis. SAGE.
Hochschild, A. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling (3de editie). University of California Press.
Hochschild, A. (1998). The Sociology of Emotion as a Way of Seeing. In S. J. Williams & G. Bendelow (Reds.), Emotions in Social Life: Critical Themes and Contemporary Issues. Psychology Press.
hooks, b. (2004). The Will to Change: Men, Masculinity, and Love. Washington Square Press.
Hunt, K., Sweeting, H., Keoghan, M., & Platt, S. (2021). Sex, Gender Role Orientation, Gender Role Attitudes and Suicidal Thoughts in Three Generations. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 41, 641-647. https://doi.org/10.1007/s00127-006-0074-y
Inglehart, R. & Baker, W. (2000). Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values. American Sociological Review, 65(1), 19-51.
Isaacowitz, D., Toner, K., Goren, D., & Wilson, H. (2008). Looking While Unhappy: Mood-Congruent Gaze in Young Adults, Positive Gaze in Older Adults. Psychological Science, 19, 848–853.
Jacobsen, M. H., & Smith, G. (2022). The Routledge International Handbook of Goffman Studies. Taylor & Francis.
Jacobsen, M.H. (2018). Emotions, Everyday Life and Sociology. Routledge.
Jakupcak, M., Tull, M.T., & Roemer, L. (2005). Masculinity, Shame, and Fear of Emotions as Predictors of Men's Expressions of Anger and Hostility. Psychology of Men & Masculinity, 6(4), 275.
James, W. (1879). The Sentiment of Rationality. Mind, 4(15), 317-346.
Jensen, K., & Wallace, M. (2015). Introduction: Facing Emotions. PMLA, 130(5), 1249-1268. doi:10.1632/pmla.2015.130.5.1249
Jewell, J.A., & Brown, C.S. (2014). Relations among Gender Typicality, Peer Relations, and Mental Health during Early Adolescence. Social Development, 23, 137–156. https://doi.org/10.1111/sode.12042
John, O.P., & Gross, J.J. (2004). Healthy and Unhealthy Emotion Regulation: Personality Processes, Individual Differences, and Life Span Development. Journal of Personality, 72, 1301–1333.
Kaufman, M. (1987). The Construction of Masculinity and the Triad of Men’s Violence. Beyond Patriarchy: Essays by Men on Pleasure, Power and Change. Oxford University Press.
Kimmel, M.S. (2009). Gender Equality: Not for Women Only. In M.F. Özbiligin, Equality, Diversity and Inclusion at Work. Elgar. https://doi.org/10.4337/9781848449299
King, T.L., Shields, M., Sojo, V., Daraganova, G., Currier, D., O’Neil, A., King, K., & Milner, A. (2020). Expressions of Masculinity and Associations with Suicidal Ideation among Young Males. BMC Psychiatry, 20(228). https://doi.org/10.1186/s12888-020-2475-y
Kosar, S.A. (2020). Millennials and Generation Z: Men’s Perspectives on Hashtag Feminism [Masterscriptie, Virginia Polytechnic Institute and State University]. Virginia Tech.
Lavorgna, L.A. (2021). Exploring the Effects of Masculinity Norms on Attitudes Towards Help Seeking in Males: a Comparison Across Generations (Publicatienr. 28492494) [Masterscriptie, Southern Connecticut State University]. ProQuest.
Lively, K. J., & Weed, E. A. (2014). Emotion Management: Sociological Insight into What, How, Why, and to What End? Emotion Review, 6(3), 202–207. https://doi.org/10.1177/1754073914522864
Lloyd, G. (1984). The Man of Reason: Male and Female in Western Philosophy. Routledge.
Luttrell, R. & McGrath, K. (2021). Gen Z: The Superhero Generation. Rowman & Littlefield.
Mayer, V. (2009). How to be "Emotional"? In M. Samela & V. Mayer (Reds.), Emotions, Ethics, and Authenticity. John Benjamins.
Merriam-Webster (z.d.). Emotion. In Merriam-Webster.com dictionary. Geraadpleegd op 24 juli, 2023, via https://www.merriam-webster.com/dictionary/emotion
Meth, P. (2009). Marginalised Men’s Emotions: Politics and Place. Geoforum, 40(5), 853-863. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2009.07.002
Migchelbrink, F. (2009). Praktijkgericht onderzoek in zorg en welzijn. SWP.
Mortelmans, D. (2013). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden (vierde editie). Acco.
Moss, J.T., & O’Connor, P.J. (2020). Political Correctness and the Alt-Right: The Development of Extreme Political Attitudes. PLOS ONE, 15(10). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239259
Myrtinnen, H. (2018). Stabilizing or Challenging Patriarchy? Sketches of Selected “New” Political Masculinities. Men and Masculinities, 22(3). https://doi.org/10.1177/1097184X18769137
Orelus, P.W. (2010). The Agony of Masculinity: Race, Gender, and Education in the Age of “New” Racism and Patriarchy. Peter Lang Publishing.
Pascoe, C.J. (2014). Dude, you’re a fag: masculinity and sexuality in high school (tweede editie). University of California Press.
Pauletti, R.E., Cooper, P.J., & Perry, D.G. (2014). Influences of Gender Identity on Children’s Maltreatment of Gender-Nonconforming Peers: a Person × Target Analysis of Aggression. Journal of Personality and Social Psychology, 106, 843–866. https://doi.org/10.1037/a0036037
Pease, B. (2019). Facing Patriarchy: From a Violent Gender Order to a Culture of Peace. Zed Books.
Plutchik, R. (1980). A general psychoevolutionary theory of emotion. In R. Plutchik & H. Kellerman (Reds.), Emotion: Theory, Research and Experience, Volume 1: Theories of Emotion (Vol. 1, pp. 3–33). Academic Press.
Reeser, T.W. & Gottzén, L. (2018). Masculinity and Affect: New Possibilities, New Agendas. Norma, 13(3-4), 145-157. https://doi.org/10.1080/18902138.2018.1528722
Rice, S., Fallon, B., & Bambling, M. (2020). Men and Depression: The Impact of Masculine Role Norms Throughout the Lifespan. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 28(2), 133-144. https://doi.org/10.1375/aedp.28.2.133
Rice, S., Oliffe, J., Seidler, Z., Borschmann, R., Pirkis, J., Reavley, N., & Patton, G. (2021). Gender Norms and the Mental Health of Boys and Young Men. The Lancet, 6(8). https://doi.org/10.1016/S2468-2667(21)00138-9
Robinson, M. (2020). Two-Spirit Identity in a Time of Gender Fluidity. Journal of Homosexuality, 67(12). https://doi.org/10.1080/00918369.2019.1613853
Robinson, O.C. (2013). Values and Adult Age: Findings from Two Cohorts of the European Social Survey. European Journal of Aging, 10(11-23). https://doi.org/10.1007/s10433-012-0247-3
Roose, H., & Meuleman, B. (2017). Methodologie van de sociale wetenschappen: een inleiding. Academia Press.
Russell, J. (1980). A Circumplex Model of Affect. Journal of Personality and Social Psychology, 39(6), 1161–1178. doi:10.1037/h0077714. hdl:10983/22919
Schneider, M.C. & Bos, A.L. (2019). The Application of Social Role Theory to the Study of Gender in Politics. Political Psychology, 40(1), 173-213. https://doi.org/10.1111/pops.12573
Shakespeare, W. (2011). As You Like It (B. A. Mowat & P. Werstine, Red.). Washington Square Press. (Origineel werk gepubliceerd 1623)
Silva, T. (2022). Masculinity Attitudes Across Rural, Suburban, and Urban Areas in the United States. Men and Masculinities, 25(3), 377–399. https://doi.org/10.1177/1097184X211017186
Solomon, R.C. (2007). True to Our Feelings: What Our Emotions are Really Telling Us. Oxford University Press.
Stanley, L. & Wise, S. (1993). Breaking out again: feminist ontology and epistemology. Routledge.
Urry, H.L., & Gross, J.J. (2010). Emotion Regulation in Older Age. Current Directions in Psychological Science, 19(6). https://doi.org/10.1177/0963721410388395
Velding, V.G. (2015). Growing up Tween: Femininity, Masculinity, and Coming of Age (Publicatienr. 3727327) [Doctoraatsdissertatie, Wayne State University]. Sociological Abstracts.
Vogels, C. (2020). “(Un) Knowing the Rules of the Game: Young Men’s Precarious Talk About ‘Territory Marking’ in Rural Aotearoa/New Zealand.” Rural Sociology, 85(1), 190–212. https://doi.org/10.1111/ruso.12277
Wasylkiw, L. & Clairo, J. (2018). Help Seeking in Men: When Masculinity and Self-Compassion Collide. Psychology of Men & Masculinity, 19(2), 234-242. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/men0000086
Williams, S. J. & Bendelow, G. (1998). Emotions in Social Life: Critical Themes and Contemporary Issues. Psychology Press.
Woodward, K. & Woodward, S. (2015). Gender studies and Interdisciplinarity. Humanities & Social Sciences Communications. https://doi.org/10.1057/palcomms.2015.18
Ypulse (2023, 5 juni). Gen Z is Officially Using TikTok More Than Any Other Social Media Platform. YPulse.com. Geraadpleegd op 16 augustus 2023, van https://www.ypulse.com/article/2023/06/05/gen-z-is-officially-using-tik…
Yu, C., Zuo, X., Blum., R.W., Tolman, D.L., Kågesten, A., Mmari, K., De Meyer, S., Michielsen, K., Basu, S., Acharya, R., Lian, Q., & Lou, C. (2017). Marching to a Different Drummer: A Cross-Cultural Comparison of Young Adolescents Who Challenge Gender Norms. Journal of Adolescent Health, 61(4), 48-54. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2017.07.005