In de hectische omgeving van een spoedgevallendienst is een snelle en effectieve communicatie van cruciaal belang, vooral wanneer patiënten met een slechte prognose worden binnengebracht. Deze patiënten hebben niet alleen dringende behoefte aan medische zorg maar ook aan comfortmedicatie. Wat is comfortmedicatie? Dit zijn extra analgetica/sedativa, die ervoor zorgen dat de pijn en het bewustzijn van de patiënt verlaagd wordt. De rol van de verpleegkundige is hier essentieel, niet alleen bij het toedienen van de medicatie, maar ook bij de communicatie naar naasten. Naasten hebben vaak angst, of voelen onzekerheid en machteloosheid.
Spoedverpleegkundigen staan voor de enorme uitdaging om complexe medische informatie op een begrijpelijke en empathische manier over te brengen naar zowel de patiënt als de naasten. Wanneer er wordt beslist om morfine op te starten, als comfortmedicatie, linken veel mensen dit aan versnelde dood en verslaving. Hoewel deze medicatie bedoeld is om het lijden van de patiënt te verlichten, komen deze misverstanden nog vaak naar boven. Onderzoek wijst uit dat meer dan 50% van de mensen een misvatting hebben over comfortmedicatie. Deze misvattingen kunnen leiden tot weerstand tegenover de behandeling, en zo ook extra stress voor patiënt en naasten. Verpleegkundigen zijn een sleutelfiguur in het wegnemen van deze angsten door middel van effectieve communicatie.
Om de communicatie effectief aan de pakken is het van essentieel belang dat de verpleegkundigen goed geschoold zijn. Dit in zowel de technische als communicatieve aspecten van comfortmedicatie. Een bijscholingstraject richt zich op het vergroten van de kennis en het zelfvertrouwen van de verpleegkundigen om zo sneller en effectiever in gesprek te gaan. Dit gaat uiteindelijk leiden tot een grotere tevredenheid bij zowel verpleegkundigen als de naasten van de patiënten.
Uit onderzoek blijkt dat gerichte bijscholing een significante impact kan hebben op de zorgkwaliteit. Verpleegkundigen die zijn opgeleid in communicatie vaardigheden en het gebruik van comfortmedicatie, voelen zich meer zelfzeker en zijn beter in staat om complexe situaties op de spoedgevallendienst te beheren.
Het verbeteren van de communicatievaardigheden en de kennis over comfortmedicatie bij verpleegkundigen op een spoedgevallendienst is essentieel voor het bieden van kwaliteitsvolle zorg aan patiënten met een slechte prognose. Door te investeren in bijscholing en het gebruik van effectieve communicatiemodellen, kunnen ziekenhuizen ervoor zorgen dat hun verpleegkundigen beter kunnen communiceren. Dit is natuurlijk geen evidentie op spoedgevallen, omdat dit een erg drukke dienst is waar het vaak erg snel moet gaan.