“Nee, ik wil niet dat mijn vader morfine krijgt!”

Margot
Raymaekers

De Essentiële Rol van Verpleegkundigen in Comfortmedicatie en Communicatie bij Patiënten met Slechte Prognoses

In de hectische omgeving van een spoedgevallendienst is een snelle en effectieve communicatie van cruciaal belang, vooral wanneer patiënten met een slechte prognose worden binnengebracht. Deze patiënten hebben niet alleen dringende behoefte aan medische zorg maar ook aan comfortmedicatie. Wat is comfortmedicatie? Dit zijn extra analgetica/sedativa, die ervoor zorgen dat de pijn en het bewustzijn van de patiënt verlaagd wordt. De rol van de verpleegkundige is hier essentieel, niet alleen bij het toedienen van de medicatie, maar ook bij de communicatie naar naasten. Naasten hebben vaak angst, of voelen onzekerheid en machteloosheid. 

Uitdagingen en oplossingen in de communicatie 

Spoedverpleegkundigen staan voor de enorme uitdaging om complexe medische informatie op een begrijpelijke en empathische manier over te brengen naar zowel de patiënt als de naasten. Wanneer er wordt beslist om morfine op te starten, als comfortmedicatie, linken veel mensen dit aan versnelde dood en verslaving. Hoewel deze medicatie bedoeld is om het lijden van de patiënt te verlichten, komen deze misverstanden nog vaak naar boven. Onderzoek wijst uit dat meer dan 50% van de mensen een misvatting hebben over comfortmedicatie. Deze misvattingen kunnen leiden tot weerstand tegenover de behandeling, en zo ook extra stress voor patiënt en naasten. Verpleegkundigen zijn een sleutelfiguur in het wegnemen van deze angsten door middel van effectieve communicatie. 

Verhoogde kwaliteit van zorg door bijscholing

Afbeelding met tekst, tekenfilm, Menselijk gezicht, illustratie</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijving

Om de communicatie effectief aan de pakken is het van essentieel belang dat de verpleegkundigen goed geschoold zijn. Dit in zowel de technische als communicatieve aspecten van comfortmedicatie. Een bijscholingstraject richt zich op het vergroten van de kennis en het zelfvertrouwen van de verpleegkundigen om zo sneller en effectiever in gesprek te gaan. Dit gaat uiteindelijk leiden tot een grotere tevredenheid bij zowel verpleegkundigen als de naasten van de patiënten. 

Uit onderzoek blijkt dat gerichte bijscholing een significante impact kan hebben op de zorgkwaliteit. Verpleegkundigen die zijn opgeleid in communicatie vaardigheden en het gebruik van comfortmedicatie, voelen zich meer zelfzeker en zijn beter in staat om complexe situaties op de spoedgevallendienst te beheren. 

Message to take home

Het verbeteren van de communicatievaardigheden en de kennis over comfortmedicatie bij verpleegkundigen op een spoedgevallendienst is essentieel voor het bieden van kwaliteitsvolle zorg aan patiënten met een slechte prognose. Door te investeren in bijscholing en het gebruik van effectieve communicatiemodellen, kunnen ziekenhuizen ervoor zorgen dat hun verpleegkundigen beter kunnen communiceren. Dit is natuurlijk geen evidentie op spoedgevallen, omdat dit een erg drukke dienst is waar het vaak erg snel moet gaan. 

Bibliografie

 

  1. Al-Kalaldeh, M., Amro, N., Qtait, M., & Alwawi, A. (2020). Barriers to effective nurse-patient communication in the emergency department. Emergency Nurse, 28(3), 29–35. https://doi.org/10.7748/en.2020.e1969
  2. Almaze, J. P. B., & De Beer, J. (2017). Patient-and family-centred care practices of emergency nurses in emergency departments in the Durban area, KwaZulu-Natal, South Africa. Southern African Journal of Critical Care, 33(2), 59–65. https://doi.org/10.7196/SAJCC.2017.v33i2.317 
  3. Ausmus, J. (2023). Pain Management and Analgesia Procedures and Strategies in the Emergency Department. In Physician Assistant Clinics (Vol. 8, Issue 1, pp. 151–165). Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/j.cpha.2022.08.013 
  4. Belgisch staatsblad, 2002. (n.d.).
  5. Beller, E. M., van Driel, M. L., Mcgregor, L., Truong, S., & Mitchell, G. (2018). Palliative pharmacological sedation for terminally ill adults. In Cochrane Database of Systematic Reviews (Vol. 2017, Issue 6). John Wiley and Sons Ltd. https://doi.org/10.1002/14651858.CD010206.pub2
  6. Braaf, S., Ameratunga, S., Nunn, A., Christie, N., Teague, W., Judson, R., & Gabbe, B. J. (2018). Patient-identified information and communication needs in the context of major trauma. BMC Health Services Research, 18(1). https://doi.org/10.1186/s12913-018-2971-7
  7. Carpenito. (2018). Verpleegkundige diagnosen.
  8. Chen, C., Sullivan, S. S., Lorenz, R. A., Wittenberg, E., Li, C. S., & Chang, Y. P. (2022). COMFORT communication in the ICU: Pilot test of a nurse-led communication intervention for surrogates. Journal of Clinical Nursing, 31(21–22), 3076–3088. https://doi.org/10.1111/jocn.16132
  9. De kwaliteit van de zorg in Vlaanderen in beeld. (n.d.). https://zorgkwaliteit.be/
  10. Ding, C. Q., Jin, J. F., Lan, M. J., Zhang, Y. P., Wang, Y. W., Yang, M. F., & Wang, S. (2021). Do-not-resuscitate decision making for terminally ill older patients in the emergency department: An explorative, descriptive inquiry of Chinese family members. Geriatric Nursing, 42(4), 843–849. https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2021.04.021
  11. Dixe, M. dos A., Santo, I. D. de O., Lopes, S., Catarino, H., Duarte, S., Querido, A., & Laranjeira, C. (2020a). Knowledge and myths about palliative care among the general public and health care professionals in Portugal. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 1–12. https://doi.org/10.3390/ijerph17134630 
  12. Emmamally, W., Erlingsson, C., & Brysiewicz, P. (2020). Families’ perceptions of relational practice in the emergency department: A qualitative study. International Emergency Nursing, 51. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2020.100877
  13. Ester, M. A., Manuel, M. C. J., Rocío, P. R., Cayetano, F. S., Dobairro-Sanz, I., & Dolores, R. F. M. (2022). Dignity in the care of people with advanced illness in emergency services from the perspective of family members: A qualitative study. International Emergency Nursing, 65. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2022.101216
  14. Graczyk, M., Borkowska, A., & Krajnik, M. (2018). Why patients are afraid of opioid analgesics: A study on opioid perception in patients with chronic pain. Polish Archives of Internal Medicine, 128(2), 89–97. https://doi.org/10.20452/pamw.4167
  15. Hachimi-Idrissi, S., Dobias, V., Hautz, W. E., Leach, R., Sauter, T. C., Sforzi, I., & Coffey, F. (2020). Approaching acute pain in emergency settings; European Society for Emergency Medicine (EUSEM) guidelines—part 2: management and recommendations. Internal and Emergency Medicine, 15(7), 1141–1155. https://doi.org/10.1007/s11739-020-02411-2
  16. Hämäläinen, J., Kvist, T., Koota, E., & Kankkunen, P. (2022). Nurses’ Perceptions of the Management of Acute Pain in Emergency Departments. Clinical Nurse Specialist, 36(5), 254–263. https://doi.org/10.1097/NUR.0000000000000694
  17. Jeroen Wapenaar. (2021). Lijden verzachten, 11 vragen over palliatieve sedatie. Nursing .
  18. Lee, S. R., Hong, H., Choi, M., & Yoon, J. Y. (2021). Nursing staff factors influencing pain management in the emergency department: Both quantity and quality matter. International Emergency Nursing, 58. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2021.101034
  19. Matthews, T., Baken, D., Ross, K., Ogilvie, E., & Kent, L. (2019). The experiences of patients and their family members when receiving bad news about cancer: A qualitative meta-synthesis. In Psycho-Oncology (Vol. 28, Issue 12, pp. 2286–2294). John Wiley and Sons Ltd. https://doi.org/10.1002/pon.5241 
  20. Momiyama, S., Kakeya, K., Dannoue, H., & Yanagi, H. (2023). A Survey of Emergency Nurses’ Perceptions and Practices to Support Patients’ Families as Surrogate Decision Makers. Journal of Emergency Nursing. https://doi.org/10.1016/j.jen.2023.08.001
  21. NHG-Standaard Pijn. (n.d.).
  22. NICE guideline. (2012). Patient experience in adult NHS services: improving the experience of care for people using adult NHS services Clinical guideline.  www.nice.org.uk/guidance/cg138
  23. Omoya, O. (Tomi), Bellis, A. De, & Breaden, K. (2023). Emergency department staff perceptions of their roles in providing end of life care. Australasian Emergency Care, 26(2), 126–131. https://doi.org/10.1016/j.auec.2022.09.001
  24. Org, M. (n.d.). DIGITAAL WIJZER COMMUNICEREN met anderstaligen in de zorg.
  25. Palliatieve Zorg Vlaanderen. (2023, November 30). Home – Palliatieve Zorg Vlaanderen. https://palliatievezorgvlaanderen.be/ 
  26. Palliaweb. (n.d.). Palliaweb. https://palliaweb.nl/
  27. Pun, J., Chow, J. C. H., Fok, L., & Cheung, K. M. (2023). Role of patients’ family members in end-of-life communication: an integrative review. BMJ Open, 13(2). https://doi.org/10.1136/bmjopen-2022-067304
  28. Richard-Lalonde, M., Boitor, M., Mohand-Saïd, S., & Gélinas, C. (2018). Family members’ perceptions of pain behaviors and pain management of adult patients unable to self-report in the intensive care unit: A qualitative descriptive study. Canadian Journal of Pain, 2(1), 315–323. https://doi.org/10.1080/24740527.2018.1544458
  29. UZ Gent. Denk zorg | UZ Gent. (n.d.). https://www.uzgent.be/
  30. UZ Antwerpen, (UZ-Antwerpen) https://www.uza.be/
  31. Wittenberg, E., Reb, A., & Kanter, E. (2018). Communicating with Patients and Families Around Difficult Topics in Cancer Care Using the COMFORT Communication Curriculum. In Seminars in Oncology Nursing (Vol. 34, Issue 3, pp. 264–273). W.B. Saunders. https://doi.org/10.1016/j.soncn.2018.06.007
  32. Zanza, C., Romenskaya, T., Zuliani, M., Piccolella, F., Bottinelli, M., Caputo, G., Rocca, E., Maconi, A., Savioli, G., & Longhitano, Y. (2023). Acute Traumatic Pain in the Emergency Department. In Diseases (Vol. 11, Issue 1). MDPI. https://doi.org/10.3390/diseases11010045
  33. ZNA Antwerpen, (ZNA, Ziekenhuis Netwerk Antwerpen), https://www.zna.be/
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Johan Franck