Weten kinderen in de stad nog waar hun talenten liggen? Hoe drie creatieve toepassingen talentdetectie bij kinderen kunnen stimuleren

Tommy
Senders
  • Andrea
    Grimaldi
  • Dries
    Putzeis

In onze snel veranderende samenleving is het belangrijker dan ooit om doorlopend te leren en te ontwikkelen. Dit geldt ook voor de stad Genk. Toch laten recente cijfers van Onderwijs Vlaanderen zien, dat maar liefst 16,9% van de kinderen in het basisonderwijs in Genk, een leerachterstand van minstens één jaar oploopt. In het middelbaar onderwijs loopt dit zelfs op tot 30,8%. Nog zorgwekkender is dat 16,7% van deze kinderen dreigt uit te vallen voordat ze hun opleiding afronden.

Deze cijfers roepen de vraag op: kunnen kinderen hun eigen capaciteiten en talenten nog wel zelf herkennen binnen het traditionele onderwijssysteem? Liesbeth Briers, adviseur bij de dienst Sector, Mens & Samenleving en expert in talentontwikkeling, stelt dat kinderen in Genk vaak niet eens weten waarin ze uitblinken: “Anderen moeten hen dat vertellen.” Dit roept de vraag op hoe we talent via een toegankelijke manier kunnen detecteren bij kinderen. In dit masteronderzoek kijken we naar drie creatieve methoden die de stad Genk zou kunnen inzetten om kinderen te helpen hun artistieke talenten te ontdekken.

 

Wat betekent talent?

Voordat we naar de tools kijken, is het belangrijk om te begrijpen wat talent precies inhoudt. Er bestaat geen eenduidige definitie. Verschillende onderzoekers benaderen talent op hun eigen manier. Sommigen stellen dat wanneer je iets doet waar je goed in bent, je je energiek voelt. Het tegenovergestelde geldt voor activiteiten waarin je minder sterk bent. Een andere visie is dat talent iets vanzelfsprekends is dat je gaandeweg ontdekt, door te doen.

Ondanks deze verschillende visies zijn experts het erover eens dat het belangrijk is om mensen "in hun talent" te laten werken. Wanneer iemand doet waar hij of zij goed in is en plezier aan beleeft, lijkt de tijd voorbij te vliegen. Dit wordt ook wel "flow" genoemd, een toestand die nauw samenhangt met intrinsieke motivatie.

 

Ook Genk investeert in talentontwikkeling

De stad Genk heeft zelf de laatste jaren ook al fors geïnvesteerd in het helpen van kinderen om hun talenten te ontdekken. Om dit te kunnen doen, delen ze talent op in vier domeinen: technologische, sportieve, sociale en artistieke talenten. Hoewel Genk aangeeft alle domeinen evenveel aandacht te geven, valt op dat artistieke talenten vaak beperkt blijven tot educatie op hogescholen of kunstacademies. Dit is opvallend, zeker gezien de stad, naast haar mijnverleden, ook een rijk artistiek verleden heeft. Dit roept de vraag op hoe artistiek talent in de bredere context gestimuleerd kan worden.

 

Wat is artistiek talent en creativiteit?

Artistiek talent, ook wel artisticiteit genoemd, verwijst naar een aangeboren vermogen om artistieke prestaties te leveren. Het is een combinatie van passie, vaardigheden en creativiteit. In de stad Genk wordt dit talent echter soms onvoldoende belicht buiten de traditionele schoolcontext. Maar wat als je geen aangeboren artistiek talent hebt? Betekent dit dat je niet creatief kunt zijn? Gelukkig is het antwoord nee! Je hoeft geen kunstenaar te zijn om creatief te zijn.

Terwijl artistieke vaardigheden essentieel zijn voor het maken van kunst, is creativiteit breder toepasbaar. Creativiteit helpt je niet alleen bij kunst, maar ook bij het oplossen van problemen en het bedenken van nieuwe ideeën, zelfs als je geen specifieke artistieke talenten hebt. Wij geloven dat zowel artistiek talent als creativiteit kunnen worden aangewakkerd bij kinderen.

Creativiteit is daarbij ook een fundamenteel aspect van ons brein. Al vóór en na onze geboorte worden bepaalde eigenschappen ontwikkeld die belangrijk zijn voor ons functioneren. Deze eigenschappen worden vaak de “Big 5” genoemd en vormen onze karaktereigenschappen. Elk individu heeft een unieke combinatie van deze kenmerken, wat elk brein uniek maakt.

 

Kunnen Ouders artistiek talent stimuleren?

Het is niet mogelijk om de ontwikkeling van artistiek talent bij kinderen volledig te begrijpen zonder de rol van ouders in overweging te nemen. Kinderen brengen immers veel tijd door in hun gezin, waardoor ouders een belangrijke rol spelen in het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten.

Een belangrijke valkuil voor ouders is om hun eigen onvervulde wensen en spijt over gemiste kansen niet op hun kinderen te projecteren. Dit kan ertoe leiden dat kinderen betrokken raken bij activiteiten die ze niet echt interesseren of waar ze niet goed in zijn. Het is cruciaal dat ouders hun eigen talenten en passies begrijpen voordat ze hun kinderen kunnen begeleiden in het ontdekken van hun eigen talenten.

Ouders die niet bereid zijn om hun kinderen zowel praktisch als emotioneel te ondersteunen, maken het voor hun kinderen veel moeilijker om hun volledige potentieel te bereiken. Bovendien bestaat er een direct verband tussen het juist of onjuist inschatten van de vaardigheden van kinderen en hun uiteindelijke succes. Door een ondersteunende en betrokken rol te spelen, kunnen ouders bijdragen aan een omgeving waarin hun kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.

 

Drie creatieve tools om artistiek talent bij kinderen te stimuleren

Alles wat we tot nu toe hebben besproken leidt ons naar drie tools die ontworpen zijn om artistieke talentontwikkeling bij kinderen te stimuleren. 

De eerste tool is een interactief platform, ondersteund door een applicatie. Dit platform centraliseert het aanbod van de stad en biedt gebruikers toegang tot informatie over beschikbare activiteiten en evenementen.

 


De tweede tool is een vriendenboekje, dat kinderen door middel van een verhalend element en het oplossen van kleine opdrachten begeleidt in hun eigen ontdekkingsreis. Dit boekje stimuleert zelfreflectie en helpt kinderen hun eigen interesses en talenten te verkennen.

 

 

De derde tool richt zich op een sociaal artistiek atelier, geïnspireerd door het ABC-Huis in Brussel. Dit atelier biedt een creatieve en sociale ruimte waar kinderen hun artistieke vaardigheden kunnen ontwikkelen en uitdrukken.

Hoewel sommige van deze tools op moment van schrijven nog in de ontwikkelings- en testfase verkeren, geloven we dat ze een krachtige impact kunnen hebben op het ontdekken en ontwikkelen van artistiek talent bij kinderen. Hoewel ze specifiek zijn ontworpen voor de stad Genk, denken we dat deze concepten ook in andere steden van waarde kunnen zijn. “Wat erin zit, komt er uit”. Bij deze quote sluiten we ons graag bij aan.

Bibliografie

Ambachew, M. (2022, 30 november). Spotify’s 2022 ‘Wrapped’ curates listeners’ personality through their favorite tunes. [afbeelding] Geraadpleegd op 18 maart 2024, van https://www.adweek.com/media/spotifys-2022-wrapped-curates-listenersper…;

Ankal, H. Symons, L., (2018, 20 februari). Jeugdwelzijnswerk vroeger en nu. Geraadpleegd op 8 maart 2024, van https://www.mo.be/boek/het-jeugdwelzijnswerkvroeger-en-nu 

ART BASICS for CHILDREN. ‘Een school voor het leven’. ABC HUIS- Brussel. Geraadpleegd op 10 maart 2024, van https://www.abc-web.be/abc-huis-brussel/ 

Begum, J., Seed, S., Wahome, C. (2024, 20 februari). Self-Efficacy: Examples and Benefits. WebMD. Geraadpleegd op 11 april 2024, van https://www.webmd.com/balance/what-is-self-efficacy 

Bremmer, M., Heijnen, E., Lucero, J. (z.d.). School as material. Geraadpleegd op 21 maart 2024, van https://www.carrieretijger.nl/functioneren/ artisticiteit#:~:text=Wat%20betekent%20artisticiteit%20concreet%3F,de%20 producten%20die%20je%20maakt. 

Briers, L. (2024, 31 januari). TD Research [Powerpoint-slides]. Stad Genk. Geraadpleegd op 7 maart 2024, van https://genkbe.sharepoint.com/:p:/r/sites/WGOVWerkgroepTalentontwikkeli…;

Briers, L., Ramzi, D., Wijnen, S. (2023) Ouderbetrokkenheid bij talentontwikkeling binnen de Stad Genk [ongepubliceerde kwaliteitsstudie]. Hogeschool PXL.

 Brittain, W. L., Lowenfeld, V. (1964). Creative and Mental Growth: The Classic Statements of Children’s Creative Expression Through Art (2e editie). The Macmillan Company. Geraadpleegd op 23 maart, van https://ia800702.us.archive.org/10/items/creativementalgr00/creativemen…;

Brutger, J. (2011, 18 juni). Art Education Resource Page. Geraadpleegd op 24 maart 2024, van https://www.d.umn.edu/artedu/

Burgess, B. (2023, 4 december). How to find and share your Spotify Wrapped 2021. [afbeelding]. Geraadpleegd op 18 maart 2024, van https://www.groovypost.com/howto/ find-and-share-your-spotify-wrapped-2021/

Centrum Ethiek in de Sport. (z.d.). Sportouders. Centrum Ethiek in de Sport. Geraadpleegd op 12 april 2024, van https://www.ethischsporten.be/themas/ sportouders/#:~:text=Een%20stimulerende%20ouder%2Dkindrelatie%20zorgt,een%20 sportieve%20sfeer%20te%20cre%C3%ABren.

Cherry, K. (2023, 27 februari) Self Efficacy and Why Believing in Yourself Matters. Geraadpleegd op 11 april 2024, van https://www.verywellmind.com/what-is-selfefficacy-2795954

Claes, L. (2020). This is me! Het welbevinden van kinderen bevorderen a.d.h.v talentontwikkeling in Zuid-Afrika. [Bachelorproef] Hogeschool pxl.

Csiksentmihalyi, M. (1990). Flow- The Psychology of optimal experience. Harper. Geraadpleegd op 16 december 2023, van https://www.researchgate.net/ publication/224927532_Flow_The_Psychology_of_Optimal_Experience

De Bruyn, S., Lamberts, M., Plovie, E., Pollet, I., Schoffelen, J., Szekér, L., Vermeersch, L. (2021) De toegankelijkheid van vrijwilligerswerk, Analyse van praktijk en beleid. KU Leuven, HIVA- onderzoeksinstituut voor arbeid en samenleving, UCLL. Geraadpleegd op 26 februari 2024, van https://www.vlaanderen.be/cjm/sites/default/ files/2021-10/onderzoeksrapport-toegankelijkheid-vrijwilligerswerk.pdf

de Jong, H. (2016, 1 juni) Talent binnenstebuiten. Wij leren.nl. Geraadpleegd op 10 april 2024, van https://wij-leren.nl/talent-binnenstebuiten.php

Dewulf, L. (2021). De talentenfluisteraar, haal het beste uit jezelf (1e editie). LannooCampus, Tielt.

Dewulf, L. (2009). Ik kies voor mijn talent. Het basiswerk voor talent. (25e editie). LannooCampus, Tielt.

Dewulf, L. (z.d.). Kiezen voor talent. Geraadpleegd op 9 maart 2024, van https://www. kiezenvoortalent.be/

Eeckhaut, D. (2013, 18 november). Neem een kijkje in de ‘Jos Vaessen Talent Academy’. HLN. Geraadpleegd op 3 maart 2024, van https://www.hln.be/racing-genk/neem-eenkijkje-in-de-jos-vaessen-talent-…

Elen, J., Thys, A. (red.) (2017). Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs. Basis inzichten voor leraren nu en in de toekomst. (2e editie). Universitaire pers Leuven, Leuven.

Emile Van Dorenmuseum. (z.d.). Genck, station d’artistes. Geraadpleegd op 14 maart 2024, van https://www.emilevandorenmuseum.be/genck-stationdartistes#:~:text=Versc… ook,pleitbezorgers%20van%20landschaps%2D%20en%20natuurbehoud.

GIGOS. (z.d.). Basiswerking. Geraadpleegd op 8 maart 2024, van https://gigos.be/nl/ werking/basiswerking

Gregory, D. C. (2002). The stages of Artistic Development. Geraadpleegd op 23 maart 2024, van https://makingartwork.files.wordpress.com/2012/12/stages_of_art_ development.pdf

Gruszka, A., Tang, M. (z.d.). Handbook of the Management of Creativity and Innovation, Chapter 3: The 4P’s Creativity Model and its Application in Different Fields. Geraadpleegd op 24 november 2023, van https://core.ac.uk/download/ pdf/149242735.pdf

Hasselt (z.d.) Ontdek de Hasseltse verenigingen. Geraadpleegd op 15 april 2024, van https://www.hasselt.be/sites/hasselt/ files/2021-08/Hasselt-BrochureVerenigingen-2021-A5-0819-LR.pdf

Heijs, L. ( z.d.). Wat is ouderbetrokkenheid? Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 8 april 2024, van https://www.nji.nl/voor-en-vroegschoolse-educatie- vve/watouderbetrokkenheid#:~:text=Bij%20ouderparticipatie%20gaat%20het%20om,in%20  ouderraad%2C%20medezeggenschapsraad%20of%20schoolbestuur

Idea Sandbox. (2023, 9 mei). Difference Between Artistic & Creative Ability. Geraadpleegd op 21 maart 2024, van https://idea-sandbox.com/blog/differencebetween-artistic-creative-abili…

Jeugdwerk voorAllen. (z.d.). De 7 B’s van een toegankelijke jeugdwerking. [Brochure]. Geraadpleegd op 16 april 2024, van https://www.uitdemarge.be/wp-content/ uploads/2021/04/7Bs-toegankelijk-jeugdwerk_JwVA.pdf

 Kindertekeningen (z.d.). Ontwikkeling van kindertekeningen. Geraadpleegd op 12 februari 2024, van https://kindertekeningen.webnode.nl/

Kompano kennisplatform. (z.d.). Motivatie volgens de zelfdeterminatietheorie. Geraadpleegd op 28 januari 2024, van https://wiki.kompano.org/motivatie-volgens-dezelfdeterminatietheorie/

KRC Genk. (z.d.). Maak kennis met TALim. Geraadpleegd op 14 maart 2024, van https://www.krcgenk.be/nl/krc-genk-tv/1497/maak-kennis-met-talim

Krekels, D. (2018). Krachtig met kerntalenten (1e editie). M-Books, Standaard uitgeverij, Antwerpen. 

Laakdal. (2024, 11 maart). Laakdal introduceert speeltuinkaarten. Geraadpleegd op 15 april 2024, van https://www.laakdal.be/speeltuinkaarten

LABIOMISTA. (n.d.). TECHVILLE. Geraadpleegd op 26 februari 2024, van https://www. labiomista.be/techville

LUCA school of arts. (z.d.). Campus Genk/ C-mine. Geraadpleegd op 15 maart 2024, van https://www.luca-arts.be/nl/campus-genk-c-mine

Mind Tools Content Team. (z.d.). The Flow Model Balancing Challenge and Skills. MindTools, geraadpleegd op 18 december 2023, van https://www.mindtools.com/ a3u4xut/the-flow-model 

Mulder, P. (2012, 22 oktober). Flow model van Mihaly Csikszentmihalyi. toolshero. Geraadpleegd op 18 januari 2024, van https://www.toolshero.nl/psychologie/flowmodel-csikszentmihalyi/ 

Narowawski, J. P. (2010, 29 juni). Three Conditions Required for the Mental State of Flow. Karma. geraadpleegd op 18 december 2023, van https://www.karmacrm.com/ blog/three-conditions-required-for-the-mental-state-of-flow/

Paul, P. S. J. (1999, 4 april). Letter to artists. Geraadpleegd op 12 mei 2024, van https:// saintmichaelparish.org/wp-content/uploads/2020/06/JPII-Letter-to-Artists.pdf

Peeters, W. (2018, 24 januari). De Flow theorie van Mihaly Csikszentmihalyi. Vernieuwenderwijs. Geraadpleegd op 18 december 2023, van https://www. vernieuwenderwijs.nl/de-flow-theorie-van-mihaly-csikszentmihaly/

Redactie. (z.d.). Vriendenboekjes, zo zorg je dat je ze niet meer kwijtraakt. De Mamagids, jouw kompas in ouderschap. Geraadpleegd op 8 april 2024, van https://www.demamagids.nl/vriendenboekje-kwijt-voorkomen-oplossing/

Rhodes, M., (1916). An Analysis of Creativity. Phi Delta Kappan, Volume 42 (7), p.305- 310. Geraadpleegd op 6 februari 2024, van https://www.jstor.org/stable/20342603 

Samengenkmaken. (2016, 24 januari). De bibambassadeurs. Geraadpleegd op 20 november 2023, van https://samengenkmaken.wordpress.com/2016/02/24/debibambassadeurs/

Sapungan, G., M., Sapungan, R., M. (2014). Parental Involvement in Child’s Education: Importance, Barriers and Benefits, Asian Journal of Management Sciences & Education, Volume 3 (2). p.42-48. Geraadpleegd op 25 maart 2024, van https://www.researchgate. net/publication/283539737_Parental_Involvement_in_Child’s_Education_ Importance_Barriers_and_Benefits

Schuls, M. (2018, 18 april). Talentontwikkeling: ouders als ‘chauffeur’? Allesoversport. Geraadpleegd op 23 maart 2024, van https://www.allesoversport.nl/thema/ beweegstimulering/talentontwikkeling-ouders-als-chauffeur/

Sjanjersberg, I. (z.d.). Overschat ‘Talent’ niet. Sport plezier kun je maken! Sportplezier. Geraadpleegd op 10 april 2024, van https://sportplezier.nl/content/2017/03/170320_ overschat-het-talent-niet 

SportKompas. (z.d.). Wat is SportKompas? Geraadpleegd 23 oktober 2023 van https:// www.sportkompas.be/nl 

Stad Genk. (z.d.). Genk in cijfers. Geraadpleegd op 25 november 2023, van https://genk. incijfers.be/dashboard/dashboard/onderwijs

Stad Genk. (z.d.). Genkse Academie. Ga voor kunst. Geraadpleegd op 15 maart 2024, van https://www.gavoorkunst.be/ 

Stad Genk. (z.d.). Talent in Genk - innovatie. Geraadpleegd op 18 december 2023, van https://www.genk.be/talent-innovatie

Stad Genk. (z.d.). Kunst- en Cultuurprojecten. Geraadpleegd op 15 maart 2024, van https:// www.genk.be/projectsubsidiecultuur

Statbel. (2023, 14 september). De helft van de alleenwonenden bezit geen auto. Statbel België in cijfers. Geraadpleegd op 1 april 2024, van https://statbel.fgov.be/ nl/themas/mobiliteit/verkeer/wagenbezit-huishouden#:~:text=Procentuele%20 verdeling%20per%20type%20huishouden&text=37%2C1%25%20heeft%20slechts%20 %C3%A9%C3%A9n,koppels%20met%20een%20inwonend%20kind. 

Stevens, J. (z.d.). Wat is talent en wat zijn talenten? Geraadpleegd op 23 maart 2024, van https://www.desteven.nl/persoonlijke-ontwikkeling/persoonlijk-ontwikkel…

Teixeira, C. (z.d.). Stages of Artistic Development. Geraadpleegd op 3 maart 2024, van https://stagesofartisticdevelopment.weebly.com/

Tromp, D. (z.d.). Wat is motivatie? Geraadpleegd op 8 januari 2024, van https:// marielletromp.nl/wat-is-motivatie/#antwoorden

UHasselt. (z.d.). Ontdek ‘later’ met TALim. Geraadpleegd op 8 maart 2024, van https://www. talim.be/ 

Van Dale. (Z.d.). Motivatie. In Van Dale. Geraadpleegd op 8 januari 2024, van https://www. vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/motivatie

Van den Berg, J. (2022, 9 november). Wat kun je als school doen om ouders meer betrokken te krijgen? Expertisecentrum Wetenschap & Technologie. Geraadpleegd op 23 maart 2024, van https://www.iederkindeentalent.nl/kun-als-school-om-ouders-meer-betrokk…

Van Houcke, A. (z.d.). Heel wat mensen hebben geen talenten. Geraadpleegd op 8 maart 2024, van https://www.acoach.be/heel-wat-mensen-hebben-geentalenten/

Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., Lens, W. (2007). (Willen, moeten en structuur in de klas : over het stimuleren van een optimaal leerproces), in Begeleid Zelfstandig Leren, Nr. 16. Geraadpleegd op 1 april 2024, van https://www.vfo.be/docs/ vfostudiedag2007_vansteenkiste_BZL2007.pdf 

Vereycken, S. (2017, 20 oktober). Van 100 tot meer dan €2.000: Zoveel kost de sport van jouw kind. HLN. Geraadpleegd op 15 april 2024, van https://www.hln.be/familie/van-100- tot-meer-dan-2-000-zoveel-kost-de-sport-van-jouw-kind~a25710e7/

Vlaamse gemeenschapscommissie (z.d.). TALENTONTWIKKELING EN PLEZIER. Onderwijscentrum Brussel. Geraadpleegd op 12 maart 2024, van https:// ondersteuningstoolbredeschool.be/content/1-wat-is-brede-school/2-kernaspecten-vanmaximale-ontwikkeling/inspiratiefiche-talentontwikkeling-en-plezier.pdf 

Vlaanderen. (z.d.). Toegankelijkheid Zeven B’s als analysekader om drempels in kaart te brengen en weg te werken. Opgroeien. Geraadpleegd op 16 april 2024, van https://www. opgroeien.be/kennis/themas/toegankelijkheid/zeven-bs-als-analysekader-om-drempelskaart-te-brengen-en-weg-te-werken#:~:text=6.,kwalitatieve%20begeleiding%20of%20 ondersteuning%20krijgen

Vlaanderen, Onderwijs en Vorming (z.d.). Workbook: Dataloop inschrijvingen DKO. Geraadpleegd op 19 maart 2024, van https://onderwijstableau.vlaanderen.be/t/EXTERN/views/DataloepInschrijv… Kaart?%3Aembed=y&%3AisGuestRedirectFromVizportal=y&%3Atoolbar=top 

Vlaanderen. (z.d.). 9 b’s van toegankelijkheid. Agentschap integratie & inburgering. Geraadpleegd op 23 maart 2024, van https://www.integratie-inburgering.be/nl/ wat-kunnen-we-voor-jou-doen/ondersteuning-voor-je-organisatie-of-lokaal-bestuur/ participatie/kwetsbare-groepen-met-een-migratieachtergrond-bereiken/9-bs-vantoegankelijkheid

Vlaanderen. (z.d.). Kwetsbare groepen met een migratieachtergrond bereiken. Agentschap integratie & inburgering. Geraadpleegd op 15 februari 2024, van https://www.integratieinburgering.be/nl/wat-kunnen-we-voor-jou-doen/ond…

Vlaanderen. (z.d.). Schooluitval voorkomen, Opgroeien Vlaanderen. Geraadpleegd op 26 februari 2024, van https://www.opgroeien.be/kennis/themas/onderwijskansen-versterken/ schooluitval-voorkomen

VRT nws. (2021, 15 maart). 40% van kwetsbare gezinnen kan geen lidgeld voor hobby betalen. Geraadpleegd op 15 april 2024, van https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/ nieuws/2021/03/15/40-van-kwetsbare-gezinnen-kan-geen-lidgeld-voor-hobby-betalen/

Werkhuis. (z.d.). Over ons. Geraadpleegd op 15 maart 2024, van https://werkhuisgenk.be/#overons%20

Zinkinfo Benelux. (z.d.). Jos Vaessen Talent Academy. Geraadpleegd op 3 maart 2024, van https://www.zinkinfobenelux.com/projecten/jos+vaessen+talent+academy

Download scriptie (2.08 MB)
Universiteit of Hogeschool
LUCA School of Arts
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Christophe Van Eecke
Thema('s)