Autonome robots: de nieuwe kracht in de industrie

Dries
Van Landeghem

Stel je voor dat je in een groot magazijn werkt. Overal om je heen zijn medewerkers druk in de weer met het verplaatsen van dozen en pallets, maar er is iets ongewoons. Geen enkele persoon gebruikt een vorkheftruck of tilt zware ladingen. In plaats daarvan bewegen mobiele, slimme robots soepel tussen de gangpaden door. Ze ontwijken obstakels en brengen goederen naar hun bestemming. Dit is geen sciencefiction, maar een mogelijke toekomst voor veel bedrijven, dankzij de opkomst van Autonomous Mobile Robots (AMR’s). Mijn masterproef onderzoekt hoe deze technologie het werk in industriële omgevingen kan revolutioneren.

Minder mensen, minder kosten

De vraag naar snellere en meer kosteneffectieve logistieke processen groeit enorm. De blijvende opkomst van e-commerce speelt hierin een grote rol. Bedrijven moeten efficiënter dan ooit goederen verwerken, terwijl ze tegelijkertijd hun kosten onder controle moeten houden. Hier komen AMR’s om het hoekje kijken: mobiele robots die ontworpen zijn om autonoom goederen te vervoeren. Menselijke tussenkomst of traditionele hulpmiddelen, zoals vorkheftrucks, worden hierdoor vermijdbaar. Bingo kostenbesparing, bingo efficiëntie.

Een noodzakelijke dirigent

Net als in een orkest, waarbij alle instrumenten perfect op mekaar zijn afgestemd, moet in een magazijn -of een andere industriële context- alles een harmonieus geheel vormen. Machines, transportbanden, robots en software staan immers niet los van elkaar. Ze moeten perfect samenwerken als een goed geoliede machine. Voor onze AMR’s moet met andere woorden een softwarelaag ontwikkeld worden die ervoor zorgt dat ze met alle andere systemen samenwerken. Een dirigent ontwikkelen voor een industrieel orkest: dat is hetgeen waar mijn onderzoek zich op richtte.

Een geavanceerd sensorsysteem

AMR’s doen in een magazijn wat jouw gps voor jou doet in je wagen: het helpt de snelste route naar de bestemming te vinden. AMR’s gebruiken sensoren en software die hun omgeving in kaart brengen, hun huidige locatie bepalen en de beste route uitstippelen. Dankzij moderne sensortechnologie ontwijken ze bovendien obstakels onderweg en werken ze onafhankelijk van vaste routes. AMR’s kunnen door zo te navigeren goederen autonoom verplaatsen.

De verdediging

Robots kunnen fysiek zwaar en repetitief werk overnemen. Ze ontlasten medewerkers, verminderen risico’s op ongevallen en verhogen de efficiëntie. Ze kunnen tijdrovende taken uitvoeren en grote afstanden overbruggen die het kostenplaatje zonder hen enorm zouden opdrijven.

AMR’s zijn niet enkel slim, maar ook flexibel. Door hun slimme navigatiesysteem ze passen zich moeiteloos aan aan veranderde omstandigheden binnen een magazijn.

Robots kunnen continu werken, 24/24, zonder pauzes. In grote distributiecentra en e-commerce giganten moeten dagelijks duizenden orders verwerkt worden. Traditionele methoden -mensen die zware pallets heen en weer verplaatsen- voldoen niet snel genoeg aan deze immer groeiende vraag. AMR’s kunnen dit proces veel efficiënter uitvoeren. Bovendien kunnen ze aan meerdere taken tegelijk werken en onmiddellijk reageren op nieuwe opdrachten.

Ook vanuit een economisch oogpunt zijn AMR’s een slimme keuze. Hoewel de initiële investering hoog kan lijken, wegen de voordelen op lange termijn ruimschoots op tegen de kosten. Bedrijven besparen niet alleen op arbeidskosten, maar ook op transport- en foutkosten. Bovendien verminderen de robots de noodzaak voor fysieke infrastructuur zoals rails of vaste transportbanden, wat een grotere flexibiliteit biedt in de inrichting van de werkvloer.

De uitdaging van integratie

Een nieuw orkestlid met zijn instrument heeft inlooptijd nodig, de bestaande leden moeten ook telkens wennen aan een nieuwkomer. Ook zo voor onze robots: het is niet eenvoudig hen zonder meer te integreren in bestaande systemen. Doorheen mijn onderzoek werd echter een softwarelaag ontwikkeld die ervoor zorgt dat AMR’s moeiteloos samenwerken met alle andere machines en systemen binnen een magazijn. Deze laag maakt de robots efficiënter en tegelijk ook betrouwbaarder in hun dagelijkse operaties.            

Rozengeur en…

De toekomst van interne logistiek ziet er rooskleurig uit dankzij de integratie van AMR's. Ze veranderen de manier waarop bedrijven hun goederen verplaatsen sterk. Ze bieden meer flexibiliteit, efficiëntie en veiligheid. Mijn onderzoek toont aan dat, met de juiste software en ondersteuning, AMR’s naadloos kunnen worden geïntegreerd in bestaande processen. Ze brengen bedrijven een heuse stap dichter bij een volledig geautomatiseerde toekomst.

Bibliografie

Mijn masterproef is vertrouwelijk, gelieve mij te contacteren indien mijn onderzoek de volgende ronde haalt.

Download scriptie (12.89 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
prof. dr. ir. Guillaume Crevecoeur, dr. ir. Nele De Geeter, dhr. Jurgen De Groote, dhr. Jens De Wispelaere