Stel je voor: je volledige leven voelt als een theaterstuk. Je bent bijvoorbeeld een persoon die houdt van directe en duidelijke communicatie en juist niet van grote groepen, maar je rol in het toneelstuk verwacht net het tegenovergestelde van je. Voor veel autistische mensen is dit de realiteit, ook voor mensen waarvan je het niet meteen zou vermoeden. Wat gebeurt er echter als ze dit ‘masker’ kunnen afzetten en meer zichzelf zijn? Is onze samenleving wel klaar voor zo’n autistische ‘coming-out’? Dat is wat ik onderzocht voor mijn thesis.
Maskeren? Wat is dat?
Het aanleren van de eigenschappen van hun ‘personage’ moet vaak heel nauwkeurig gebeuren. Zo moeten autistische mensen vaak aanleren om anderen aan te kijken tijdens een gesprek of hun handen stil te houden, ook al kost dit vaak veel energie en stress en laat het weinig ruimte voor hun eigen persoonlijkheid. Het verbergen van die autistische eigenschappen noemen we ook wel ‘masking’: ze zetten als het ware een niet-autistisch masker op om zo meer toegang te hebben tot het maken van vrienden, een job te vinden of een woning te kunnen huren en hun autisme ‘onzichtbaar’ te maken.
Je kan het vergelijken met andere beperkingen, bijvoorbeeld een rolstoelgebruiker die een gebouw niet in kan. Tegenwoordig vinden we het vanzelfsprekend dat het gebouw maar beter aangepast kan worden zodat ook de rolstoelgebruiker toegang krijgt. We verwachten immers niet dat de rolstoelgebruiker uit de rolstoel stapt en op de trappen kruipt. Bij de beperkingen die autistische personen ervaren ligt dit vaak anders. Zij ervaren nog steeds veel druk van buitenaf om zichzelf aan te passen.
Veel autistische personen horen bovendien ook bij de LGBTQIA+ gemeenschap en moeten op dat vlak hun identiteit vaak verbergen om discriminatie tegen te gaan, wat het dragen van dit ‘dubbele masker’, nog moeilijker maakt.
Kunnen ze dan niet gewoon dat masker afzetten?
“Ik zou liever meer kunnen stimmen [herhalend gedrag dat kalmerend werkt], al was het gewoon als ik alleen ben. Of natuurlijk gewoon op eender welk moment, dat zou ideaal zijn, zou ook heel goed zijn voor andere mensen met autisme om hen ook die veiligheid te bieden dat zij dat ook kunnen doen.” (Deelnemer 5)
Het afzetten van zo’n masker kan voor veel personen op het autismespectrum een opluchting zijn of zelfs een daad van verzet. Zich vrij voelen om hun unieke communicatiestijl te uiten zonder angst om raar aangekeken te worden bijvoorbeeld, kan het welzijn van autistische personen inderdaad sterk bevorderen. Ook het open zijn over je genderidentiteit of seksuele oriëntatie kan gelijkaardige positieve gevolgen hebben.
Toch is dit proces van ‘unmasken’ of meer zichtbaar worden vaak nog te kwetsbaar in onze samenleving. Net als bij seksisme en racisme, zijn er verschillende manieren waarop mensen met een beperking discriminatie ondervinden. Stereotypes over een ofwel ‘geniale’ autistische persoon die iets bijzonder goed kan; ofwel een laagbegaafde persoon met autisme die niet kan praten, doen allebei af aan de grote verschillen tussen autistische personen.
Door dit soort veronderstellingen wordt er vaak vanuit gegaan dat iemand die autistisch gedrag vertoont niet kan werken, relaties opbouwen of zelfstandig wonen. Het opzetten van een masker blijft daardoor voor veel autistische personen noodzakelijk om deel te nemen aan de samenleving. Vooral autistische eigenschappen die als negatief worden gezien door anderen blijven hierdoor verborgen.
Wat moet er dan veranderen?
Uit mijn onderzoek bij queer autistische personen blijkt dat het zelfs in heel wat contexten die inclusief proberen te zijn, nog steeds niet mogelijk is om te unmasken. Zelfs bij professionele hulpverlening of in omgevingen met andere autistische personen bleek dit vaak te kwetsbaar en werden zij nog zeer vaak geconfronteerd met negatieve ervaringen. In deze contexten bleek het voor de deelnemers dan ook net vaak een zegen dat ze zo’n masker konden opzetten om die negatieve gevolgen niet te moeten dragen, ondanks dat het ‘onzichtbaar maken’ van zichzelf veel energie kostte.
In de ideale wereld, zouden alle deelnemers echter liever meer zichzelf kunnen zijn. Ze benadrukken hierbij het belang van empathie, vriendelijkheid en zorgzaamheid van anderen, maar ook een veilige sociale omgeving met weinig machtsverschillen.
Iedereen aan de macht: tijd om nieuwe regels te maken
“Er wordt nog te vaak door hulpverleners naar mij gekeken en gedacht van 'ah ja, maar jij bent een vrouw dus jij kan niet', weet je, 'en je kan in mijn ogen kijken en je hebt vrienden en je bent sociaal, dus nee jij hebt helemaal geen autisme” (deelnemer 11)
Niet alleen de persoonlijke ervaringen van de deelnemers kregen aandacht in mijn onderzoek. Het is immers belangrijk om aandacht te hebben voor de context, namelijk dat kleine vormen van discriminatie overal zitten. Een stereotype opmerking van een vriend, een job die je niet krijgt als autistisch persoon omdat er ‘kandidaten waren die beter in de groep zouden passen’ of het niet worden geholpen door je dokter omdat die je niet gelooft zijn immers geen toevallige, eenmalige gebeurtenissen. Net zoals bij het idee van ‘mannelijke eigenschappen’ als ideaal, heerst er immers nog altijd de (onbewuste) overtuiging bij veel mensen dat mensen zonder beperking en hun stijl van communiceren of denken beter is.
Veel verwachtingen over hoe we ons moeten gedragen rust met andere woorden op normen die vaak door mensen zonder beperking tot leven zijn geroepen. Net omdat deze ‘sociale regels’ zo vanzelfsprekend zijn geworden, is het zeer belangrijk om ons hier bewust van te zijn en ons empathisch op te stellen naar mensen die de regels net wat anders interpreteren. Niet alleen anti-discriminatiewetten of grootschalige campagnes, maar ook ieder van ons kan zo in dagdagelijkse gesprekken bijdragen aan meer begrip voor personen met een beperking. Het is daarbij ook noodzakelijk om deze mensen zelf te betrekken en aandacht te hebben voor personen die op meerdere vlakken gediscrimineerd worden, zoals autistische personen uit de LGBTQAI+ gemeenschap. Alleen zo kan uiteindelijk iedereen in onze samenleving de kans krijgen om meer zichzelf te zijn en daarvoor gea
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth Edition). American Psychiatric Association.
https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Anderson-Chavarria, M. (2022). The autism predicament: Models of autism and their impact on autistic identity. Disability & Society, 37(8), 1321-1341.
https://doi.org/10.1080/09687599.2021.1877117
Baker, E. A. (2022). Crafting qualitative research questions: The prequel to design. Sage publications. Bargiela, S., Steward, R., & Mandy, W. (2016). The Experiences of Late-diagnosed Women with Autism
Spectrum Conditions: An Investigation of the Female Autism Phenotype. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(10), 3281-3294. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2872-
8
Bartky, S. L. (1990). Femininity and domination: Studies in the phenomenology of oppression.
Routledge.
Beals, K. P., Peplau, L. A., & Gable, S. L. (2009). Stigma Management and Well-Being: The Role of Perceived Social Support, Emotional Processing, and Suppression. Personality and Social Psychology Bulletin, 35(7), 867-879. https://doi.org/10.1177/0146167209334783
Bejerot, S., & Eriksson, J. M. (2014). Sexuality and Gender Role in Autism Spectrum Disorder: A Case Control Study. PLoS ONE, 9(1), e87961. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0087961
Botha, M., Dibb, B., & Frost, D. M. (2022). ‘Autism is me’: An investigation of how autistic individuals make sense of autism and stigma. Disability & Society, 37(3), 427-453.
https://doi.org/10.1080/09687599.2020.1822782
Botha, M., & Frost, D. M. (2020). Extending the Minority Stress Model to Understand Mental Health Problems Experienced by the Autistic Population. Society and Mental Health, 10(1), 20-34. https://doi.org/10.1177/2156869318804297
Bottema-Beutel, K., Kapp, S. K., Lester, J. N., Sasson, N. J., & Hand, B. N. (2021). Avoiding Ableist Language: Suggestions for Autism Researchers. Autism in Adulthood, 3(1), 18-29.
https://doi.org/10.1089/aut.2020.0014
Butler, J. (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4), 519. https://doi.org/10.2307/3207893
Butler, J. (1990). Gender trouble: Feminism and the subversion of identity. Routledge.
Butler, J. (2021). Excitable speech: A politics of the performative (Routledge Classics edition).
Routledge Classics.
Cage, E., Di Monaco, J., & Newell, V. (2018). Experiences of Autism Acceptance and Mental Health in Autistic Adults. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(2), 473-484.
https://doi.org/10.1007/s10803-017-3342-7
Cage, E., & Troxell-Whitman, Z. (2019). Understanding the Reasons, Contexts and Costs of
Camouflaging for Autistic Adults. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(5), 1899-1911. https://doi.org/10.1007/s10803-018-03878-x
Campbell, F. A. K. (2008). Exploring internalized ableism using critical race theory. Disability & Society, 23(2), 151-162. https://doi.org/10.1080/09687590701841190
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory (2nd edition). Sage publications.
Cook, J., Crane, L., Hull, L., Bourne, L., & Mandy, W. (2022). Self-reported camouflaging behaviours used by autistic adults during everyday social interactions. Autism, 26(2), 406-421.
https://doi.org/10.1177/13623613211026754
Cook, J., Crane, L., & Mandy, W. (2023). Dropping the mask: It takes two. Autism: The International Journal of Research and Practice, 28(4), 831-842.
https://doi.org/10.1177/1362361323118305
Cook, J., Hull, L., Crane, L., & Mandy, W. (2021). Camouflaging in autism: A systematic review. Clinical Psychology Review, 89, 102080. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2021.102080
Cooper, K., Mandy, W., Butler, C., & Russell, A. (2022). The lived experience of gender dysphoria in autistic adults: An interpretative phenomenological analysis. Autism, 26(4), 963-974. https://doi.org/10.1177/13623613211039113
Corbett, B. A., Schwartzman, J. M., Libsack, E. J., Muscatello, R. A., Lerner, M. D., Simmons, G. L., &
White, S. W. (2021). Camouflaging in Autism: Examining SEX-BASED and Compensatory Models in Social Cognition and Communication. Autism Research, 14(1), 127-142.
https://doi.org/10.1002/aur.2440
Corrigan, P., & Matthews, A. (2003). Stigma and disclosure: Implications for coming out of the closet.
Journal of Mental Health, 12(3), 235-248. https://doi.org/10.1080/0963823031000118221 Crenshaw, K. (1998). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of
Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory, and Antiracist Politics. In A. Phillips (Red.),
Feminism And Politics (pp. 314-343). Oxford University PressOxford. https://doi.org/10.1093/oso/9780198782063.003.0016
Davidson, J. (2008). Autistic culture online: Virtual communication and cultural expression on the spectrum. Social & Cultural Geography, 9(7), 791-806.
https://doi.org/10.1080/14649360802382586
De Laet, H., Nijhof, A. D., & Wiersema, J. R. (2023). Adults with Autism Prefer Person-First Language in Dutch: A Cross-Country Study. Journal of Autism and Developmental Disorders.
https://doi.org/10.1007/s10803-023-06192-3
De Leeuw, A., Happé, F., & Hoekstra, R. A. (2020). A Conceptual Framework for Understanding the Cultural and Contextual Factors on Autism Across the Globe. Autism Research, 13(7), 1029- 1050. https://doi.org/10.1002/aur.2276
Elliott, H. (1997). The Use of Diaries in Sociological Research on Health Experience. Sociological Research Online, 2(2), 38-48. https://doi.org/10.5153/sro.38
Fanon, F., & Philcox, R. (2021). Black skin, white masks. Penguin books.
Fischer, C. T. (2009). Bracketing in qualitative research: Conceptual and practical matters.
Psychotherapy Research, 19(4-5), 583-590. https://doi.org/10.1080/10503300902798375 Folkes, L. (2023). Moving beyond ‘shopping list’ positionality: Using kitchen table reflexivity and
in/visible tools to develop reflexive qualitative research. Qualitative Research, 23(5), 1301- 1318. https://doi.org/10.1177/14687941221098922
Foucault, M. (1982). The Subject and Power. Critical Inquiry, 8(4), 777-795. https://doi.org/10.1086/448181
G. Kent, R., J. Carrington, S., Le Couteur, A., Gould, J., Wing, L., Maljaars, J., Noens, I., Van Berckelaer- Onnes, I., & R. Leekam, S. (2013). Diagnosing Autism Spectrum Disorder: Who will get a DSM- 5 diagnosis? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54(11), 1242-1250.
https://doi.org/10.1111/jcpp.12085
Garland-Thomson, R. (1997). Extraordinary bodies: Figuring physical disability in American culture and literature. Columbia University Press.
Garland-Thomson, R. (2002). Integrating Disability, Transforming Feminist Theory. NWSA Journal, 14(3), 1-32. https://doi.org/10.2979/NWS.2002.14.3.1
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1980). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research (11th printing). Aldine.
Goffman, E. (1986). Stigma: Notes on the management of spoiled identity . Pinguin books.
Grinker, R. R. (2020). Autism, “Stigma,” Disability: A Shifting Historical Terrain. Current Anthropology, 61(S21), S55-S67. https://doi.org/10.1086/705748
Haraway, D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575. https://doi.org/10.2307/3178066
Hens, K., & Van Goidsenhoven, L. (2018). Autisme als meerduidig en dynamisch fenomeen. Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte, 110(4), 421-451.
https://doi.org/10.5117/ANTW2018.4.003.HENS
Hillier, A., Gallop, N., Mendes, E., Tellez, D., Buckingham, A., Nizami, A., & OToole, D. (2020). LGBTQ + and autism spectrum disorder: Experiences and challenges. International Journal of Transgender Health, 21(1), 98-110. https://doi.org/10.1080/15532739.2019.1594484
Hislop, L., Davies, K., & Pryer, S. (2023). Taking Power, Telling Stories: Using Collaborative Autoethnography to Explore Transitions to Adulthood with and without Disability Identities. Scandinavian Journal of Disability Research, 25(1), 78-91. https://doi.org/10.16993/sjdr.915
Hooks, B. (1989). Choosing the margin as space of radical openness. Framework, 9.
Jacobs, L. A., Rachlin, K., Erickson-Schroth, L., & Janssen, A. (2014). Gender Dysphoria and Co-
Occurring Autism Spectrum Disorders: Review, Case Examples, and Treatment Considerations.
LGBT Health, 1(4), 277-282. https://doi.org/10.1089/lgbt.2013.0045
Jones, D. R., Nicolaidis, C., Ellwood, L. J., Garcia, A., Johnson, K. R., Lopez, K., & Waisman, T. (2020). An Expert Discussion on Structural Racism in Autism Research and Practice. Autism in Adulthood, 2(4), 273-281. https://doi.org/10.1089/aut.2020.29015.drj
Kuppens, P., & Germeys, I. (Eds.). (2021). The Open Handbook of Experience Sampling Methodology: A step-by-step guide to designing, conducting, and analyzing ESM studies. The center for
Research on Experience sampling and Ambulatory methods Leuven.
Lai, M.-C., & Baron-Cohen, S. (2015). Identifying the lost generation of adults with autism spectrum conditions. The Lancet Psychiatry, 2(11), 1013-1027. https://doi.org/10.1016/S2215- 0366(15)00277-1
Lawrence, B. B., & Karim, A. (Red.). (2020). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. In On
Violence (pp. 445-471). Duke University Press. https://doi.org/10.1515/9780822390169-058 Lester, J. N., & Paulus, T. M. (2012). Performative acts of autism. Discourse & Society, 23(3), 259-273.
https://doi.org/10.1177/0957926511433457
Leveto, J. A. (2018). Toward a sociology of autism and neurodiversity. Sociology Compass, 12(12), e12636. https://doi.org/10.1111/soc4.12636
Levitt, H. M. (2021). Essentials of critical-constructivist grounded theory research. American Psychological Association.
Lewis, C. J., & Arday, J. (2023). We’ll see things they’ll never see: Sociological reflections on race, neurodiversity and higher education. The Sociological Review, 00380261231184357. https://doi.org/10.1177/00380261231184357
Lewis, L. F. (2016). Realizing a diagnosis of autism spectrum disorder as an adult. International Journal of Mental Health Nursing, 25(4), 346-354. https://doi.org/10.1111/inm.12200
Lilja, M., Vinthagen, S., & Wiksell, K. (2023). Beyond ‘Individual’ or ‘Collective’ Resistance: A Critical Assessment towards an Agenda for Future Research on Dissent. 2(8).
https://www.researchgate.net/publication/367022961
Lo Bosco, M. C. (2023). ‘Bodies that never grow’: How psychiatric understanding of autism spectrum disorders affects autistic people’s bodily experience of gender, ageing, and sexual desire.
Journal of Aging Studies, 64, 101101. https://doi.org/10.1016/j.jaging.2023.101101 Mandy, W. (2019). Social camouflaging in autism: Is it time to lose the mask? Autism, 23(8), 1879-
1881. https://doi.org/10.1177/1362361319878559
Maroney, M. R., & Horne, S. G. (2022). “Tuned into a different channel”: Autistic transgender adults’ experiences of intersectional stigma. Journal of Counseling Psychology, 69(6), 761-774. https://doi.org/10.1037/cou0000639
McCombie, C., Esponda, G. M., Schmidt, U., & Lawrence, V. (2024). Qualitative diary methods in mental health research: A scoping review and recommendations for research and reporting. European Psychologist, 29(1), 3-16. https://doi.org/10.31234/osf.io/mr2u5
McKenzie-Mohr, S., & Lafrance, M. N. (2017). Narrative resistance in social work research and
practice: Counter-storying in the pursuit of social justice. Qualitative Social Work, 16(2), 189-
205. https://doi.org/10.1177/1473325016657866
McRuer, R. (2003). AS GOOD AS IT GETS. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 9(1-2), 79-105. https://doi.org/10.1215/10642684-9-1-2-79
McRuer, R. (2008). Crip Theory. Cultural Signs of Queerness and Disability. Scandinavian Journal of Disability Research, 10(1), 67-69. https://doi.org/10.1080/15017410701880122
McRuer, R. (2020). Crip Times: Disability, Globalization, and Resistance. New York University Press. Mery Karlsson, M., & Rydström, J. (2023). Crip Theory: A Useful Tool for Social Analysis. NORA -
Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 31(4), 395-410. https://doi.org/10.1080/08038740.2023.2179108
Moser, I. (2006). Sociotechnical Practices and Difference: On the Interferences between Disability, Gender, and Class. Science, Technology, & Human Values, 31(5), 537-564.
https://doi.org/10.1177/0162243906289611
Nachman, B. R. (2023). ‘It’s Like You’re a Jockey Riding a Horse and You’re in a World of Centaurs’: Unmasking Autistic College Students’ Identity Development. Journal of College Student Development, 64(4), 407-422. https://doi.org/10.1353/csd.2023.a907339
Nicolaidis, C., Raymaker, D., Kapp, S. K., Baggs, A., Ashkenazy, E., McDonald, K., Weiner, M., Maslak, J., Hunter, M., & Joyce, A. (2019). The AASPIRE practice-based guidelines for the inclusion of autistic adults in research as co-researchers and study participants. Autism, 23(8), 2007-2019. https://doi.org/10.1177/1362361319830523
Nicolaidis, C., Raymaker, D. M., Ashkenazy, E., McDonald, K. E., Dern, S., Baggs, A. E., Kapp, S. K., Weiner, M., & Boisclair, W. C. (2015). “Respect the way I need to communicate with you”: Healthcare experiences of adults on the autism spectrum. Autism, 19(7), 824-831.
https://doi.org/10.1177/1362361315576221
Novsima, I. (2023). Decolonizing Ableist Pedagogy: A Communal Work of Delinking and Crippling.
International Review of Mission, 112(2), 267-282. https://doi.org/10.1111/irom.12480 Øien, R. A., Cicchetti, D. V., & Nordahl-Hansen, A. (2018). Gender Dysphoria, Sexuality and Autism
Spectrum Disorders: A Systematic Map Review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(12), 4028-4037. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3686-7
Parker, C., Scott, S., & Geddes, A. (2020). Snowball Sampling (P. Atkinson, S. Delamont, A. Cernat, J. W. Sakshaug, & R. A. Williams, Eds.). SAGE Publications Ltd.
Pearson, A., & Rose, K. (2021). A Conceptual Analysis of Autistic Masking: Understanding the Narrative of Stigma and the Illusion of Choice. Autism in Adulthood, 3(1), 52-60. https://doi.org/10.1089/aut.2020.0043
Price, D. (2022). Unmasking autism: Discovering the new faces of neurodiversity (First edition).
Harmony Books.
Radulski, E. M. (2022). Conceptualising Autistic Masking, Camouflaging, and Neurotypical Privilege: Towards a Minority Group Model of Neurodiversity. Human Development, 66(2), 113-127. https://doi.org/10.1159/000524122
Rich, A. (1980). Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 5(4), 631-660. https://doi.org/10.1086/493756
Serano, J. (2016). Whipping girl: A transsexual woman on sexism and the scapegoating of femininity
(Second edition). Seal Press.
Shapira, S., & Granek, L. (2019). Negotiating psychiatric cisgenderism-ableism in the transgender- autism nexus. Feminism & Psychology, 29(4), 494-513.
https://doi.org/10.1177/0959353519850843
Strang, J. F., Klomp, S. E., Caplan, R., Griffin, A. D., Anthony, L. G., Harris, M. C., Graham, E. K., Knauss, M., & Van Der Miesen, A. I. R. (2019). Community-based participatory design for research that impacts the lives of transgender and/or gender-diverse autistic and/or neurodiverse people. Clinical Practice in Pediatric Psychology, 7(4), 396-404.
https://doi.org/10.1037/cpp0000310
Tromans, S., Chester, V., Gemegah, E., Roberts, K., Morgan, Z., Yao, G. L., & Brugha, T. (2021). Autism identification across ethnic groups: A narrative review. Advances in Autism, 7(3), 241-255. https://doi.org/10.1108/AIA-03-2020-0017
Van Goidsenhoven, L., & Vanaken, G.-J. (2021). Autisme als meerduidig en politiek fenomeen: Een disability studies perspectief. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 20(1).
https://doi.org/10.36254/WTA.2021.1.03
Varpio, L., Ajjawi, R., Monrouxe, L. V., O’Brien, B. C., & Rees, C. E. (2017). Shedding the cobra effect: Problematising thematic emergence, triangulation, saturation and member checking. Medical Education, 51(1), 40-50. https://doi.org/10.1111/medu.13124
Vincent, B. W. (2018). Studying trans: Recommendations for ethical recruitment and collaboration with transgender participants in academic research. Psychology & Sexuality, 9(2), 102-116. https://doi.org/10.1080/19419899.2018.1434558
Walby, S. (1989). Theorising Patriarchy. Sociology, 23(2), 213-234. https://doi.org/10.1177/0038038589023002004
Warrier, V., Greenberg, D. M., Weir, E., Buckingham, C., Smith, P., Lai, M.-C., Allison, C., & Baron- Cohen, S. (2020). Elevated rates of autism, other neurodevelopmental and psychiatric diagnoses, and autistic traits in transgender and gender-diverse individuals. Nature Communications, 11(1), 3959. https://doi.org/10.1038/s41467-020-17794-1
Woodcock, C. (2020). Mothers of Children with Dyslexia Share the Protection, “In-Betweenness,” and the Battle of Living with a Reading Disability: A Feminist Autoethnography. The Qualitative Report, 25(6), 1637-1657. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2020.4162
Zimmerman, D. H., & Wieder, D. L. (1977). The Diary: Diary-Interview Method. Urban Life, 5(4), 479-