Verandert vaderschapsverlof de spelregels in de STEM-sector?

Aurélie
Van Haelst

In de snel veranderende wereld van wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) draait alles om innovatie en vooruitgang. Terwijl bedrijven voortdurend nieuwe technologieën ontwikkelen, blijft een hardnekkig probleem onder de oppervlakte sluimeren: de genderkloof. Ondanks dat vrouwen bijna de helft van de hoogopgeleide beroepsbevolking vormen, is hun aanwezigheid in STEM aanzienlijk lager. Een van de mogelijke oplossingen voor dit probleem? Vaderschapsverlof.

Onbenut potentieel

STEM-sectoren, die cruciaal zijn voor economische groei, staan bekend om hun technologische vooruitgang, maar ook om de enorme genderkloof. De genderkloof gaat over de systematische verschillen tussen mannen en vrouwen op het gebied van participatie, beloning en kansen op de werkvloer. Dit verschil komt vooral tot uiting in sectoren zoals STEM, waar vrouwen sterk ondervertegenwoordigd zijn in vergelijking met mannen.
Gendergelijkheid in de werkomgeving is cruciaal, zeker in innovatieve sectoren zoals STEM. Het is niet alleen een kwestie van rechtvaardigheid—vrouwen verdienen dezelfde rechten en kansen als mannen om zich volledig te ontplooien—maar het heeft ook duidelijke economische voordelen. Gelijke kansen benutten optimaal het beschikbare talent en bevorderen de innovatie die nodig is om economische groei te stimuleren.
Toch blijft één van de grootste problemen in de STEM sector de genderkloof. Eén van de redenen hiervoor is de ongelijke verdeling van zorgverantwoordelijkheden tussen mannen en vrouwen, die vaak versterkt wordt na de geboorte van een kind. 
 

Waarom vaderschapsverlof?

Vaderschapsverlof, vaak gezien als minder belangrijk dan moederschapsverlof, kan hier volgens het onderzoek een belangrijke rol in spelen. Door vaders aan te moedigen om verlof op te nemen na de geboorte van hun kind, kan de druk op moeders worden verlicht en kan de terugkeer van vrouwen naar de arbeidsmarkt worden vergemakkelijkt. Dit kan helpen bij het dichten van de genderkloof. 

Verrassende resultaten 

Dit onderzoek richtte zich op de impact van vaderschapsverlof op de productiviteit van onderzoekers in STEM-bedrijven. Hierbij werd specifiek gekeken naar beleidswijzigingen in Duitsland en Spanje, waar respectievelijk langer en korter betaald vaderschapsverlof werd ingevoerd.

Wat bleek? Kort vaderschapsverlof had een positieve invloed op zowel mannelijke als vrouwelijke onderzoekers. Langer vaderschapsverlof zorgde voor een toename van de productiviteit van vrouwelijke onderzoekers, zonder negatieve gevolgen voor mannen.

Een win-win situatie

Vaderschapsverlof kan op verschillende manieren bijdragen in de samenleving. Ten eerste verlaagt het de druk op vrouwen om de primaire zorg voor het kind op zich te nemen, waardoor zij sneller en met meer focus terug kunnen keren naar hun werk. Dit leidt tot een directe toename in hun productiviteit. Ten tweede blijkt dat vaders die verlof opnemen geen daling hebben in hun productiviteit, met zelfs een toename bij korter verlof. Een mogelijke reden hiervoor zou kunnen zijn dat vaders met meer energie en toewijding terugkeren naar hun werk. Door een evenwicht tussen werk en privéleven te bevorderen, voelen werknemers zich gewaardeerd en zijn ze gemotiveerder om goede prestaties te leveren. Tot slot draagt het bij tot het dichten van de genderkloof en een meer gelijkwaardigere samenleving. 

Vaderschapsverlof komt dus niet alleen de werknemers ten goede, maar ook de bedrijven zelf. In STEM-bedrijven, waar innovatie en technologische vooruitgang essentieel zijn, kan een verlof leiden tot verbeterde prestaties. Bedrijven die investeren in vaderschapsverlof, investeren daarmee ook in de toekomst van hun personeel.

Beleidsimplicaties

Deze bevindingen suggereren dat een beleid dat vaders actief aanmoedigt om verlof op te nemen, cruciaal kan zijn voor het dichten van de genderkloof in STEM-bedrijven. Beleidsmakers worden dan ook aangemoedigd om dit verlof breed te implementeren en de voordelen ervan actief te promoten. Vaderschapsverlof mag geen luxe zijn, maar een standaardrecht voor alle vaders.

Niet alleen kunnen bedrijven hiervan profiteren door een meer betrokken en productief personeelsbestand, maar ook maatschappelijk is de impact groot. Door vaders actief aan te moedigen hun verantwoordelijkheid te nemen in de zorg voor hun kinderen, wordt de weg vrijgemaakt voor een cultuurverandering waarin zorg niet langer als een obstakel wordt gezien, maar als een vanzelfsprekend onderdeel van het werkende leven.

Conclusie: Een stap vooruit voor iedereen

Vaderschapsverlof is veel meer dan een extraatje voor jonge vaders. Het is een noodzakelijke stap richting een meer productieve en gelijkwaardige werkplek in de STEM-sector. Door zorgtaken eerlijker te verdelen, kunnen bedrijven hun werknemers een betere werk-privébalans bieden, wat resulteert in hogere productiviteit. Voor beleidsmakers is het tijd om dit te erkennen en vaderschapsverlof niet langer te beschouwen als een optioneel voordeel, maar als een essentiële maatregel voor de toekomst van zowel mannen als vrouwen op de werkvloer.

Bibliografie

Abuwatfa, W., Zamel, N., & Al-Othman, A. (2021). Lessons learned from the underrepresentation of women in STEM: AI-enabled solutions and more. Energy and AI, 5, 100086. https://doi.org/10.1016/J.EGYAI.2021.100086

Baker, M., & Milligan, K. (2008). How Does Job‐Protected Maternity Leave Affect Mothers’ Employment? Journal of Labor Economics, 26(4), 655–691. https://doi.org/10.1086/591955

Bartel, A., Rossin-Slater, M., Ruhm, C., Stearns, J., Waldfogel, J., & Ruhm Frank Batten, C. (2015). Paid Family Leave, Fathers’ Leave-Taking, and Leave-Sharing in Dual-Earner Households. Journal of Policy Analysis and Management, 37(1), 10-37. https://doi.org/10.3386/W21747

Beede, D., Julian, T., Langdon, D., Mckittrick, G., Khan, B., & Doms, M. (2009). Women in STEM: A Gender Gap to Innovation. U.S. Department of Commerce, Economics and Statistics Administration

Bernstein, R. (2019). After a baby, 28% of new parents leave full-time STEM work. Science. doi: 10.1126/science.caredit.aax0346

Black, S. E., Muller, C., Spitz-Oener, A., He, Z., Hung, K., & Warren, J. R. (2021). The importance of STEM: High school knowledge, skills and occupations in an era of growing inequality. Research Policy, 50(7). https://doi.org/10.1016/J.RESPOL.2021.104249

Blackwell, M., Iacus, S., King, G., & Porro, G. (2009). Cem: Coarsened Exact Matching in Stata. The Stata Journal, 9(4), 524–546. https://doi.org/10.1177/1536867X0900900402

Blau, F. D., & Kahn, L. M. (2013). Female Labor Supply: Why Is the United States Falling Behind? American Economic Review, 103(3), 251–256. https://doi.org/10.1257/AER.103.3.251

Blickenstaff, J. C. (2005). Women and science careers: Leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 17(4), 369–386. https://doi.org/10.1080/09540250500145072

Bureau van Dijk Information Management. (2022). The company. BvDIM. https://www.bvdim.com/en/bvdim_en/the-company/

Byker, T. S., Ruhm, C. J., Bailey, M., Smith, J., Lam, D., & Smock, P. (2016). Paid Parental Leave Laws in the United States: Does Short-Duration Leave Affect Women’s Labor-Force Attachment? American Economic Review, 106(5), 242–246. https://doi.org/10.1257/AER.P20161118

Cech, E. A., & Blair-Loy, M. (2019). The changing career trajectories of new parents in STEM. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 116(10), 4182–4187. https://doi.org/10.1073/pnas.1810862116

Ceci, S. J., Williams, W. M., & Barnett, S. M. (2009). Women’s underrepresentation in science: sociocultural and biological considerations. Psychological bulletin, 135(2), 218–261. https://doi.org/10.1037/A0014412

Correll, S. J., Benard, S., & Paik, I. (2007). Getting a Job: Is There a Motherhood Penalty? American Journal of Sociology 112(5), 1297-1339. https://doi.org/10.1086/511799

Cuddy, A. J. C., Fiske, S. T., & Glick, P. (2004). When Professionals Become Mothers, Warmth Doesn’t Cut the Ice. Journal of Social Issues, 60(4), 701–718. https://doi.org/10.1111/J.0022-4537.2004.00381.X

Cunningham, S. (2021). Difference-in-Differences. Causal Inference: The Mixtape. https://mixtape.scunning.com/09-difference_in_differences

Dahl, G. B., Løken, K. V., Mogstad, M., & Salvanes, K. V. (2016). What Is the Case for Paid Maternity Leave? The Review of Economics and Statistics, 98(4), 655–670. https://doi.org/10.1162/REST_A_00602

Deming, D. J., Noray, K. L., Azoulay, P., Hunt, J., Lang, K., Katz, L., Stern, S., & School, H. K. (2018). STEM Careers and the Changing Skill Requirements of Work. National Bureau of Economic Research, 25065. https://doi.org/10.3386/W25065

Diekman, A. B., Steinberg, M., Brown, E. R., Belanger, A. L., & Clark, E. K. (2016). A Goal Congruity Model of Role Entry, Engagement, and Exit: Understanding Communal Goal Processes in STEM Gender Gaps. Personality and Social Psychology Review, 21(2), 142-175. https://doi.org/10.1177/1088868316642141

Ding, W. W., Murray, F., & Stuart, T. E. (2006). Gender differences in patenting in the academic life sciences. Science (AAAS), 313(5787), 665–667. https://doi.org/10.1126/science.1124832

Farré, L. (2016). Parental Leave Policies and Gender Equality: A Survey of the Literature. Studies of Applied Economics, 34(1), 45–60. https://doi.org/10.25115/EAE.V34I1.3005

Haas, L., & Rostgaard, T. (2011). Fathers’ rights to paid parental leave in the Nordic countries: consequences for the gendered division of leave. Community, Work & Family, 14(2), 177–195. https://doi.org/10.1080/13668803.2011.571398

Han, W.-J., & Waldfogel, J. (2003). Parental leave: The impact of recent legislation on parents’ leave taking. Demography 2, 40(1), 191–200. https://doi.org/10.1353/DEM.2003.0003

Hook, J. L. (2006). Care in Context: Men’s Unpaid Work in 20 Countries, 1965–2003. American Sociological Review, 71(4), 639–660. https://doi.org/10.1177/000312240607100406

Howe, M. J. A., Davidson, J. W., & Sloboda, J. A. (1998). Innate talents: Reality or myth? Behavioral and Brain Sciences, 21(3), 399–407. https://doi.org/10.1017/S0140525X9800123X

Hsain, H. A., Tam, R., Kamboj, I., Berman, H., & Dudek, R. (2020). Paid Family Leave to Strengthen the STEM Workforce. Journal of Science Policy & Governance, 17(02). https://doi.org/10.38126/JSPG170207

Hsu, C. H. (2021). Parity-specific motherhood penalties: Long-term impacts of childbirth on women’s earnings in Japan. Advances in Life Course Research, 50, 100435. https://doi.org/10.1016/J.ALCR.2021.100435

Hyde, J. S. (2014). Gender similarities and differences. Annual Review of Psychology, 65, 373–398. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115057

Intellectual Property Office. (2019). Gender profiles in worldwide patenting: An analysis of female inventorship (2019 edition). https://www.gov.uk/ipo

Jung, T., & Ejermo, O. (2014). Demographic patterns and trends in patenting: Gender, age, and education of inventors. Technological Forecasting and Social Change, 86, 110–124. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2013.08.023

Kahn, S., & Ginther, D. K. (2015). Are recent cohorts of women with engineering bachelors less likely to stay in engineering? Frontiers in Psychology, 6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01144

Kelley, H., Galbraith, Q., & Strong, J. (2020). Working moms: Motherhood penalty or motherhood return? The Journal of Academic Librarianship, 46(1), 102075. https://doi.org/10.1016/J.ACALIB.2019.102075

Kmec, J. A. (2013). Why Academic STEM Mothers Feel They Have to Work Harder than Others on the Job. International Journal of Gender, Science and Technology, 5(2), 79–101. https://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/277

KU Leuven. (10 april 2024). Orbis Global (Moody’s Analytics). KU Leuven Bibliotheken. https://bib.kuleuven.be/ebib/collectie/data/databanken/orbis_global

KU Leuven. (18 oktober 2023). Orbis Intellectual Property. KU Leuven Bibliotheken. https://bib.kuleuven.be/ebib/collectie/data/databanken/orbisip

Lalive, R., Schlosser, A., Steinhauer, A., & Zweimüller, J. (2014). Parental Leave and Mothers’ Careers: The Relative Importance of Job Protection and Cash Benefits. The Review of Economic Studies, 81(1), 219–265. https://doi.org/10.1093/restud/rdt028

Lalive, R., & Zweimüller, J. (2009). How Does Parental Leave Affect Fertility and Return to Work? Evidence from Two Natural Experiments. The Quarterly Journal of Economics, 124(3), 1363–1402. https://doi.org/10.1162/QJEC.2009.124.3.1363

Mandel, H., & Semyonov, M. (2006). A Welfare State Paradox: State Interventions and Women’s Employment Opportunities in 22 Countries. American Journal of Sociology, 111(6), 1910-1949. https://doi.org/10.1086/499912

Moody’s. (2024). Orbis – BvD is now Moody’s. Moody’s. https://www.moodys.com/web/en/us/capabilities/company-reference-data/or…

Morgan, A. C., Way, S. F., Hoefer, M. J. D., Larremore, D. B., Galesic, M., & Clauset, A. (2021). The unequal impact of parenthood in academia. Science Advances, 7(9). https://doi.org/10.1126/SCIADV.ABD1996

Moss-Racusin, C. A., van der Toorn, J., Dovidio, J. F., Brescoll, V. L., Graham, M. J., & Handelsman, J. (2016). A “scientific diversity” intervention to reduce gender bias in a sample of life scientists. CBE Life Sciences Education, 15(3). https://doi.org/10.1187/CBE.15-09-0187

Murray, S., Sandler, D. H., & Staiger, M. (2023). Female Executives and the Motherhood Penalty. Journal of Human Resources, 0521-11673R1. https://doi.org/10.3368/JHR.0521-11673R1

OECD. (2022). Social Spending. OECD. https://www.oecd.org/en/data/indicators/social-spending.html

OECD. (2011). Doing better for families. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264098732-en

Piatek-Jimenez, K., Cribbs, J., & Gill, N. (2018). College students’ perceptions of gender stereotypes: making connections to the underrepresentation of women in STEM fields. International Journal of Science Education, 40(12), 1432–1454. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1482027

Romer, P. M. (1990). Endogenous Technological Change. 71–102.

Ruhm, C. J. (1998). The Economic Consequences of Parental Leave Mandates: Lessons from Europe. The Quarterly Journal of Economics, 113(1), 285–317. https://doi.org/10.1162/003355398555586

Ruhm, C. J., & Teague, J. L. (1995). Parental Leave Policies in Europe and North America. National Bureau of Economic Research, 5065. https://doi.org/10.3386/W5065

Shannon, G., Jansen, M., Williams, K., Cáceres, C., Motta, A., Odhiambo, A., Eleveld, A., & Mannell, J. (2019). Gender equality in science, medicine, and global health: where are we at and why does it matter? The Lancet, 393(10171), 560–569. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)33135-0

Stoet, G., & Geary, D. C. (2018). The Gender-Equality Paradox in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education. Psychological Science, 29(4), 581–593. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1105234

Su, R., Rounds, J., & Armstrong, P. I. (2009). Men and things, women and people: a meta-analysis of sex differences in interests. Psychological bulletin, 135(6), 859–884. https://doi.org/10.1037/A0017364

Thévenon, O., & Solaz, A. (2013). Labour Market Effects of Parental Leave Policies in OECD Countries. OECD Publishing, 141. https://doi.org/10.1787/5k8xb6hw1wjf-en

Timpe, B. (2024). The labor market impacts of America’s first paid maternity leave policy. Journal of Public Economics, 231, 105067. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2024.105067

Verhoeven, D. (2022). The Patent Data Landscape: A Map for Innovation Researchers. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/SSRN.4229185

Waldfogel, J. (1998). Understanding the ‘Family Gap’ in Pay for Women with Children. Journal of Economic Perspectives, 12(1), 137–156. https://doi.org/10.1257/JEP.12.1.137

Wang, S. S., & Ackerman, S. (2020). The Motherhood Penalty: Is It Alive and Well in 2020? Journal of the American College of Radiology, 17(5), 688–689. https://doi.org/10.1016/J.JACR.2019.11.028

Whittington, K. B., & Smith-Doerr, L. (2008). Women Inventors in Context. Gender & Society, 22(2), 194–218. https://doi.org/10.1177/0891243207313928

Download scriptie (1002.79 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Dennis Verhoeven