StadsGamma

Aura
Vanbuel

Het ontwerpen van een doe-het-zelfzaak met inspiratie uit de servicescape van een bankkantoor. Woorden die je in het begin waarschijnlijk weinig zeggen? Mij eerst ook niet veel.  Alvast mijn excuses beste lezer, maar zonder een beetje theorie is dit onderzoek niet te verwoorden. Iets wat ik als ex-student liever ook niet zou horen, maar hou vol en laat je meeslepen in de verrassende wereld van ‘servicescapes’ en ‘retail design’. 

 

doe-het-zelfzaak

 

Starten bij het begin

Retail Design? Een term die alsmaar bekender wordt, maar waar waarschijnlijk nog niet iedereen mee bekend is. In mijn eigen woorden beschrijft het alles wat te maken heeft met het ontwerpen van een winkel. Het interieur, de branding (reclame, verkoop),...

 

In mijn derde bachelor interieurarchitectuur aan de UHasselt kreeg ik les over de vier mogelijke afstudeerrichtingen: scenografie, herbestemming, meubel/wonen en retail design. Hieruit koos ik om mijn masterscriptie en -project rond retail design te doen. 

 

Deze richting sprak mij het meeste aan omdat hier niet alleen het ontwerp en interieur van belang zijn maar ook het bedenken van een goed en vernieuwend concept voor een merk dat aansluit bij haar klanten en bijhorende uitstraling. 

 

Een richting die dus veelzijdig en allesbehalve saai is. 

 

De moeilijke of juist makkelijke keuze?

De eerste week van mijn masterjaar begon echter hobbelig.. Ik wisselde na één week van seminarie en moest ineens uit een overgebleven lijst mijn thesisonderwerp kiezen. 

 

De opdracht was om van het gekozen onderwerp ontwerpstrategieën te analyseren en deze uiteindelijk toe te passen bij het ontwerp van een winkel. Retail design is nog in volle ontwikkeling en dus interessant om van andere, meer ontwikkelde sectoren te leren.

 

Buiten horeca, product design, grafisch design,.. bleven enkel onderwerpen zoals brandscapes en servicescapes over. Op dat moment klonk het als Chinees in mijn oren. Ik besloot dan toch om de term ‘servicescapes’ eens op te zoeken en kwam er snel achter dat het misschien helemaal niet zo “saai” bleek te zijn als eerst gedacht.

 

Een stukje theorie

De letterlijke vertaling van servicescapes is service- of dienstomgeving. Maar wat betekent het nu juist? 

 

Het is een theoretisch model van Booms en Bitner uit 1981 waarin beschreven wordt dat de fysieke omgeving een impact heeft op het gedrag en relatie tussen klant en werknemer. Des te belangrijker is het ontwerp van deze omgeving, zodat de klant en werknemer zich op hun gemak voelen en hun rollen goed kunnen vervullen. 

 

Door mijn empathische persoonlijkheid en interesse in de psychologie, werd het onderwerp alleen maar interessanter en kon ik stap voor stap mijn draai vinden in het onderzoek.

 

Hoe combineren?

Om uiteindelijk een volwaardig masterproject te kunnen ontwerpen, zocht ik een link tussen retail design en servicescapes. 

 

Volgens Bitner (1992), zijn er drie verschillende diensten of services: self-service, service op afstand en interpersoonlijke service. Voor mij voelde het aan dat ik de interpersoonlijke diensten verder moest analyseren. Binnen deze soort service komen de klant en werknemer in contact met elkaar binnen een fysieke omgeving, zoals een hotel, postkantoor, ziekenhuis, bankkantoor,.. en dus ook in een winkel. 

 

Maar toen zat ik met de vraag: Van welke sector kan retail dan het meeste leren?

 

De belangrijke keuze

Bij de analyse van de verschillende interpersoonlijke diensten, was het me opgevallen dat het interieurontwerp van de bankensector in de laatste jaren sterk is veranderd. 

 

Bij het ontwerp van het interieur is er namelijk meer aandacht voor een betere klantgerichtheid en interactie. Die verandering viel vooral op in landen binnen Europa zoals Tsjechië, Duitsland, Spanje en onder andere ook België. 

Ik naderde stilaan het einde van mijn scriptie en dit betekende ook het begin van mijn masterproject. En toen was de vraag: welke soort winkel ga ik ontwerpen? 

 

Om mij hiermee te helpen, koos ik ervoor om een online enquête af te nemen. Zo kon ik bij potentiële klanten aftoetsen welke winkelsector toe is aan vernieuwing en inspiratie kan halen uit de interpersoonlijke servicescape van de bankensector. 

 

Uit de antwoorden bleek dat het “interpersoonlijke” nog ontbrak in bouwmarktsector. Hier bloeide mijn masterproject ‘Gamma: doe-het-zelf in de stad’ uit. 

 

Het resultaat

Bij het ontwerpen van een winkel zijn verschillende aspecten van belang, zoals het concept, de doelgroep, het aanbod en de service,... Deze aspecten vormen samen de winkel en hiervoor is de locatie en het pand van groot belang.

 

Ik keek niet te ver en koos Quartier Bleu in Hasselt. De ideale plek voor een nieuw concept door de dichtbijgelegen horecazaken en winkels en verschillende doelgroepen die er passeren.

 

De keuze van mijn pand was de reeds bestaande winkel van Coolblue. Dit is het enige pand met zowel toegang via de ondergrondse parking als de Gelatineboulevard en het beschikt over maar liefst 1500m2, verspreid over 2 verdiepingen. 

 

In het concept staat service centraal. De indeling van de winkel is gebaseerd op de service van moderne banken, afgestemd op de werking van een doe-het-zelfzaak. Zo zijn er service balies en service hubs (half gesloten ruimtes) aanwezig. Digitale schermen en zelfscans vormen een stukje self-service, wat in onze moderne wereld als normaal wordt beschouwd. 

grondplan masterproject grondplan masterproject

 

Om de nieuwe Gamma nog interessanter te maken, is er ook een co-branding zone aanwezig. Dit is een concept waarbij twee merken samenwerken. Ik koos voor het werkkledingmerk Carhartt dat samen met Gamma een budgetproof werkkledinglijn ontwerpt voor de doelgroep van Gamma, bovenop het aanbod van klusartikelen. Er is ook een DIY hub/ workshopruimte en een community zone aanwezig. Een plek in de stad waar handige harry’s een werktafel kunnen huren en hun eigen projecten tot leven kunnen laten komen, door de nodige apparatuur en begeleiding aan te bieden. 

Inkom Gammainkom via ondergrondse parking

co-branding zone

service balies en aanbod artikelen

Door een persoonlijker en breder aanbod aan service en producten krijgen bestaande en toekomstige klanten een nieuwe verbinding met Gamma.

 

                                  

Op mijn externe jury werd gezegd dat mijn project een logische stap voor Gamma zou moeten zijn en het raar is dat het nog niet bestaat. Ik was blij, want dit is wat retail net zo leuk maakt. Het moet niet altijd ingewikkeld zijn, maar onverwacht, uniek en passend bij een merk.

 

 

 

Bibliografie

Apezteguia, A. (2021, 15 juli). Banks redesign the user experience in their branch offices through design. Geraadpleegd op 20 april 2024, van https://www.dynamobel.com/en/banks-redesign-the-user-experience-in-thei…

 

Apr. (2022, 31 januari). Gold Winner | Deutsche Bank – Branch Concept | BEHF Ebner Hasenauer Ferenczy ZT GmbH. Geraadpleegd op 22 april 2024, van https://www.architecturepressrelease.com/gold-winner-deutsche-bank-bran…

 

Bhasin, H. (2023, 13 juni). Servicescape: Meaning, Examples, Elements, Approach, and Roles. Marketing91. Geraadpleegd op 14 december 2023, van https://www.marketing91.com/servicescape/

 

Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees. Journal Of Marketing, 56(2), 57–71. https://www.proquest.com/scholarly-journals/servicescapes-impact-physic…

 

BNP Paribas Fortis. (z.d.). Over ons. Geraadpleegd op 17 april 2024, van https://www.bnpparibasfortis.be/public/nl/public/over-ons#:~:text=Sinds….

 

BNP Paribas Fortis. (2017, 18 december). BNP Paribas Fortis opent een nieuw type kantoor: Be.Connected. Geraadpleegd op 17 april 2024, van https://www.bnpparibasfortis.com/nl/newsroom/nieuwsbericht/bnp-paribas-…

 

Booms, B. H., & Bitner, M. J. (1981). Marketing Strategies and Organization Structures for Service Firms. In J. Donnelly, W.R. George (Eds.), Marketing of services, American Marketing Association, Chicago, IL (1981), pp. 47-51

 

Brico. (z.d.). Onze historiek. Geraadpleegd op 27 april 2024, van https://www.brico.be/nl/makers/over-brico-historiek

 

Bwail, K. (2020, 13 augustus). How bank layout design has evolved. Geraadpleegd op 19 april 2024, van https://medium.com/@xscad/how-bank-layout-design-has-evolved-d65405f2ef…

 

Creneau International. (2016). The house of ING. Geraadpleegd op 20 april 2024, van https://www.creneau.com/work/the-house-of-ing

 

Creneau International. (2020). The house of ING. Geraadpleegd op 20 april 2024, van https://www.creneau.com/work/ing-la-vie

 

Crossmarks. (2015, 29 mei). GAMMA Compact. Geraadpleegd op 6 mei 2024, van https://www.crossmarks.nl/mustsees/gamma-compact/

 

Deutsche Bank. (z.d.). Wer wir sind. Geraadpleegd op 25 april 2024, van https://www.db.com/who-we-are/index?language_id=3&kid=profil.redirect-e…

 

Dynamobel. (2019). Bankia’s flagship. Geraadpleegd op 20 april 2024, van https://www.dynamobel.com/en/proyectos/bankias-flagship/

 

Fyra. (2019). Box by Posti - Fyra. Geraadpleegd op 15 april 2024, van https://www.fyra.fi/reference/box-by-posti/

 

Gamma BE. (z.d.). Over GAMMA. Geraadpleegd op 1 mei 2024, van https://www.gamma.be/nl/over-gamma

 

Haelterman, S. (2023, 14 november). Retail of the future, utopia? When retail is part of a global problem how will it’s future look like? Retail Design Fest, Hasselt, Limburg, België.

 

House Of Finance. (z.d.). Wat doet een bank? Geraadpleegd op 10 april 2024, van https://www.houseoffinance.be/bank

 

HTG Architects. (z.d.). Ultimate Guide to Bank Design. Geraadpleegd op 12 april 2024, van https://www.htg-architects.com/the-ultimate-workbook-for-designing-a-ba…

 

Hubo België. (z.d.). Over Hubo - Werken in een Hubo winkel? Geraadpleegd op 3 mei 2024, van https://www.hubo.be/nl/over-hubo/werken-in-een-hubo-winkel/#:~:text=Hub….

 

Imrei, Z. (2020, 6 juli). What is service design and why should a banking service be designed? Service design banking. Geraadpleegd op 8 april 2024, van https://ergomania.eu/what-is-service-design-and-why-should-a-banking-se…

 

ING. (z.d.). ING at a glance. Geraadpleegd op 14 april 2024, van https://www.ing.com/About-us/ING-at-a-glance.htm

 

Interaction Design Foundation - IxDF. (2021, 27 oktober). What are Frontstage and Backstage? Geraadpleegd op 7 april 2024, van https://www.interaction-design.org/literature/topics/frontstage-and-bac…

 

Komerční banka. (z.d.). KB History. Geraadpleegd op 13 april 2024, van https://www.kb.cz/en/about-bank/kb-history

 

Lee, H., & Yang, K. (2013). Interpersonal service quality, self-service technology (SST) service quality, and retail patronage. Journal Of Retailing And Consumer Services, 20(1), 51–57. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2012.10.005

 

Myre, M. (2023, 8 augustus). Service Design 101 | What is Service Design. Geraadpleegd op 10 april 2024, van https://designlab.com/blog/what-is-service-design/

 

Nsecure. (z.d.). Financiële sector. Geraadpleegd op 6 april 2024, van https://nsecure.nl/markten/financiele-sector/

 

Pancy, T. (2023, 10 januari). Case | A Bank Designed for the Future. Geraadpleegd op 17 april 2024, van https://www.frameryacoustics.com/en/the-future-of-banking/

 

Planet Interior. (2019, 7 november). Be Connected kantoor. Geraadpleegd op 24 april 2024, van https://www.facebook.com/piplanetinterior/photos/pb.100063480526589.-22…

 

PURE Pharma. (z.d.). Apotheek De Weer - Zoniapharma. Geraadpleegd op 11 april 2024, van https://pure-pharma.be/projects/apotheek-0452/

 

Raboin, S. (2023, 10 oktober). 9 Design Trends To Use for Creating a Welcoming Bank Interior. Geraadpleegd op 12 april 2024, van https://www.htg-architects.com/blog/financial/welcoming-bank-interior

 

Redaccion. (2019, 2 december). Bankia moderniza el modelo de banca retail con la tecnología de Altabox.  Geraadpleegd op 17 april 2024, van https://www.digitalavmagazine.com/fr/2019/12/02/bankia-moderniza-el-mod…

 

Rim. (z.d.). Komerční banka – Praha (CZ). Geraadpleegd op 13 april 2024, van https://www.rim.cz/en/references/detail/komercni-banka-praha-%28cz%29/

 

Rosenbaum, M. S., & Massiah, C. (2011). An expanded servicescape perspective. Journal Of Service Management, 22(4), 471–490. https://doi.org/10.1108/09564231111155088

 

Service Design Network. (2019). SDN | What is Service Design? https://www.service-design-network.org/about-service-design

 

Sevilla Álvarez, J. S. Á., & Alvear, L. A. (2021). BANKIA SA. In Proquest Central. Mergent. Geraadpleegd op 21 april 2024, van https://www.proquest.com/docview/1860762653?parentSessionId=X%2BcwFYHNm…

 

Sharma, R. (2024, 9 april). What role does technology play in hospital interior design?  Geraadpleegd op 19 april 2024, van https://medium.com/@rakeshsha809/what-role-does-technology-play-in-hosp…

 

Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M., & Schneider, J. (2020). This is service design doing : applying service design thinking in the real world: a practitioners’ handbook. O’Reilly Media Inc. https://anet.be/record/uhasseltopacdt/c:lvd:15193305/N

 

Studio Reaktor. (2021). Komerční banka.  Geraadpleegd op 14 april 2024, van https://www.studio-reaktor.com/projekty/komercni-banka

Download scriptie (27.81 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Hasselt
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Elisa Servais
Thema('s)
Kernwoorden