Kan uw partner zorgen voor een succesvollere borstvoeding?

Xander
Vereertbrugghen
Kiezen we voor borstvoeding?

Een van de belangrijkste keuzes die een koppel moet maken wanneer ze een baby verwachten, is of ze wel of niet exclusief borstvoeding gaan geven. Deze beslissing wordt vaak beïnvloed door verhalen op sociale media, eerdere ervaringen van vrienden of familie, en geruchten die zich door de jaren heen hebben ontwikkeld. Dit alles creëert een beeld van borstvoeding dat invloed kan hebben op de keuze van een zwangere vrouw om borstvoeding te geven. Borstvoeding is echter niet altijd vanzelfsprekend. Er komt heel wat bij kijken, en het is niet altijd makkelijk voor een vrouw om dit vol te houden. Daarom kan de steun van de partner een groot verschil . Het voorbereiden van de partner op deze ondersteunende rol kan bijvoorbeeld door het volgen van prenatale borstvoedingslessen.

Waarom wel of niet borstvoeding geven?

Onderzoek toont aan dat exclusieve borstvoeding gedurende de eerste zes maanden tal van voordelen heeft voor zowel moeder als kind. Zo bevat moedermelk antistoffen die beschermen tegen bepaalde kinderziekten, past de samenstelling van de melk zich aan de behoeften van het kind aan, en presteren kinderen die borstvoeding hebben gekregen vaak beter op intelligentietesten. Bovendien zijn ze minder vatbaar voor chronische ziekten zoals obesitas en diabetes later in het leven. Ondanks deze voordelen kan borstvoeding ook obstakels met zich meebrengen. Van vrouwen wordt tegenwoordig veel verwacht: ze moeten zorgen voor hun kind, vaak snel weer aan het werk, en het huishouden draaiende houden. Borstvoeding gebeurt idealiter op vraag van de baby, wat neerkomt op zo’n acht tot twaalf voedingen per 24 uur. Dit vraagt veel tijd en energie van de moeder, en de melkproductie verbruikt daarbij ook nog eens zo’n 700 kilocalorieën per liter geproduceerde melk. Dit kan leiden tot vermoeidheid, wat het exclusief geven van borstvoeding voor sommige vrouwen moeilijk maakt.

Wat is het effect van borstvoedingslessen op de partner?

Net als iedereen hebben ook mannen bepaalde ideeën over borstvoeding, vaak gebaseerd op wat ze horen of lezen. Dit komt echter niet altijd overeen met de werkelijkheid. Tijdens borstvoedingslessen krijgen mannen inzicht in het verloop van borstvoeding, wat ze kunnen verwachten en welke hindernissen er kunnen zijn.

Bovendien leren ze hoe ze hun partner kunnen ondersteunen als er moeilijkheden optreden. In deze lessen zien mannen ook andere mannen die betrokken zijn, wat hen het gevoel geeft dat zij ook een actieve rol kunnen spelen. Dit vergroot hun begrip en creëert een positievere houding ten opzichte van borstvoeding. “Ja, de meesten zijn heel blij als ze hier buiten gaan. Ze weten nu wat ze kunnen doen, wat er van hen verwacht wordt en hoe alles in elkaar zit,” aldus een vroedvrouw.

Een goede attitude is alles

Uit onderzoek blijkt dat mannen die achter borstvoeding staan en hun vrouw actief steunen, bijdragen aan een succesvollere en langere periode van exclusieve borstvoeding. Deze steun kan fysiek, faciliterend of mentaal zijn. Fysieke steun kan bijvoorbeeld bestaan uit het overnemen van huishoudelijke taken zoals schoonmaken, koken en het verzorgen van de baby wanneer de moeder geen borstvoeding geeft. Faciliterende steun houdt in dat de partner zorgt dat het gezin niets tekort komt, bijvoorbeeld door extra te werken. Mentale steun draait om het zorgen dat de moeder zich goed voelt door naar haar te luisteren, haar aan te moedigen en haar te ondersteunen wanneer het moeilijk gaat. Als de partner geen steun biedt, wordt borstvoeding een stuk lastiger, hoewel het nog steeds kan slagen. In zo'n geval hangt het succes af van het verloop van de borstvoeding en de steun van een sociaal netwerk. De vrouw wordt dan geacht om zelf de huishoudelijke taken op zich te nemen, naast het geven van borstvoeding.

Conclusie

We kunnen concluderen dat wanneer partners deelnemen aan borstvoedingslessen, de kans op succesvolle en langdurige borstvoeding aanzienlijk toeneemt. “Ik heb het gevoel dat we partners goed voorbereiden om een ondersteunende rol te spelen, waardoor borstvoeding meer kans van slagen heeft,” zegt een vroedvrouw. Er bestaat nog geen universele manier waarop deze lessen worden gegeven. Sommige vroedvrouwen geven de lessen tijdens een één-op-ééngesprek, terwijl anderen kiezen voor interactieve groepslessen.

Wat is het doel?

Het doel van deze bachelorproef is om te benadrukken hoe belangrijk het is om mannen te betrekken bij borstvoedingslessen. Op deze manier hoop ik dat ziekenhuizen en zelfstandige vroedvrouwen extra gemotiveerd worden om partners actief te betrekken bij de lessen.

Daarnaast is deze bachelorproef een stap richting beleidsmakers. Een van de redenen waarom mannen niet aanwezig zijn bij deze lessen, is dat consultaties vaak overdag plaatsvinden, wanneer de meeste mannen werken. Hoewel vrouwen een afwezigheidsattest krijgen van het ziekenhuis, geldt dit niet voor mannen. Als mannen ook recht zouden hebben op zo'n attest, zouden meer partners aanwezig kunnen zijn bij borstvoedingslessen zonder werk te moeten missen.

Bibliografie

Bich TH, Hoa DT, Ha NT, Vui le T, Nghia DT, Målqvist M. (2016). Father's involvement and its effect on early breastfeeding practices in Viet Nam. Matern Child Nutr. 2016 Oct;12(4):768-77. doi: 10.1111/mcn.12207. Epub 2015 Aug 11. PMID: 26260287; PMCID: PMC6860122.

Bich, T. H., & Cuong, N. M. (2017). Changes in knowledge, attitude and involvement of fathers in supporting exclusive breastfeeding: a community-based intervention study in a rural area of Vietnam. International journal of public health, 62(Suppl 1), 17–26. https://doi.org/10.1007/s00038-016-0882-0.

Bich, T. H., Long, T. K., & Hoa, D. P. (2019). Community-based father education intervention on breastfeeding practice-Results of a quasi-experimental study. Maternal & child nutrition, 15 Suppl 1(Suppl 1), e12705. https://doi.org/10.1111/mcn.12705.

Crippa BL, Consales A, Morniroli D, Lunetto F, Bettinelli ME, Sannino P, Rampini S, Zanotta L, Marchisio P, Plevani L, Giannì ML, Mosca F, Colombo L. (2021). From dyad to triad: a survey on fathers' knowledge and attitudes toward breastfeeding. Eur J Pediatr. 2021 Sep;180(9):2861-2869. doi: 10.1007/s00431-021-04034-x. Epub 2021 Mar 29. PMID: 33779804; PMCID: PMC8346446.

Draman N, Mohamad N, Yusoff HM, Muhamad R. (2017). The decision of breastfeeding practices among parents attending primary health care facilities in suburban Malaysia. J Taibah Univ Med Sci. 2017 Jun 17;12(5):412-417. doi: 10.1016/j.jtumed.2017.05.005. PMID: 31435272; PMCID: PMC6694974.

Engels, O., & Van Dommelen, P. (2020). Peiling melkvoeding 2018. vzinfo.nl. Geraadpleegd op 28 mei 2024, van https://www.vzinfo.nl/borstvoeding/duur-borstvoeding.

Maastricht UMC+. (z.j.). Borstvoeding onze zorg: Achtergrondinformatie over borstvoeding. Geraadpleegd op 28 mei 2024, van https://vmkc.mumc.nl/borstvoeding-onze-zorg/achtergrondinformatie-over-….

Nawi, N. I. M., & Hamid, S. B. A. (2021). Determinants of fathers’ involvement in breastfeeding practices in Kuala Selangor. Malaysian journal of nutrition, 27(1), 015–026. https://doi.org/10.31246/mjn-2020-0070.

Ouyang YQ, Nasrin L. (2021), Father's Knowledge, Attitude and Support to Mother's Exclusive Breastfeeding Practices in Bangladesh: A Multi-Group Structural Equations Model Analysis. Healthcare (Basel). 2021 Mar 3;9(3):276. doi: 10.3390/healthcare9030276.

Panahi, F., Rashidi Fakari, F., Nazarpour, S., Lotfi, R., Rahimizadeh, M., Nasiri, M., & Simbar, M. (2022). Educating fathers to improve exclusive breastfeeding practices: a randomized controlled trial. BMC health services research, 22(1), 554. https://doi.org/10.1186/s12913-022-07966-8.

Raeisi, K., Shariat, M., Nayeri, F., Raji, F., & Dalili, H. (2014). A single center study of the effects of trained fathers' participation in constant breastfeeding. Acta medica Iranica, 52(9), 694–69.

S. A., Ansótegui, J. A., & Díaz-Gómez, N. M. (2016). La importancia de la nutrición materna durante la lactancia, ¿necesitan las madres lactantes suplementos nutricionales? Anales de Pediatría, 84(6), 347.e1-347.e7. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2015.07.024.

World Health Organization: WHO. (2019, 11 november). Breastfeeding. Geraadpleegd op 28 mei 2024, van https://www.who.int/health-topics/breastfeeding#tab=tab_1.

Yeşil Y, Öztürk Can H. (2023). Postpartum Breastfeeding Practices and Attitudes in Parents: A Randomized Study to Evaluate the Effects of Individual and Group Breastfeeding Education of Mothers and Fathers. Cureus. 2023 Sep 6;15(9):e44811. doi: 10.7759/cureus.44811. PMID: 37809220; PMCID: PMC10558960.

Download scriptie (647.81 KB)
Universiteit of Hogeschool
Erasmushogeschool Brussel
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Dr. Vermeulen joeri, Van den Broeck Tom
Thema('s)