Herstel en bevlogenheid: Vliegend van start na de perfecte pauze.

Lijs
Devoldere

Krijg je na de lunchpauze ook vaak te maken met een energiedip? Je bent niet alleen! Voor leerkrachten, die de hele dag paraat staan en moeten opboksen tegen de toenemende werkdruk in het onderwijs, is het behoud van energie en motivatie essentieel. Het begrip ‘bevlogenheid’ speelt hierbij een centrale rol en vormt een belangrijke stap naar een beter welzijn op het werk. Dit artikel gaat in op hoe jouw werkpauzes een cruciaal aspect kunnen zijn in het herstellen van energie en het bevorderen van werkbevlogenheid. 

Een bevlogen leerkracht is er twee waard. 

Bevlogenheid is een positieve gemoedstoestand op het werk die bestaat uit drie dimensies: vitaliteit, toewijding en absorptie. Vitaliteit verwijst naar de energie en het doorzettingsvermogen die je hebt voor je werk. Toewijding staat voor een sterke betrokkenheid en enthousiasme voor wat je doet. Absorptie houdt in dat je op een plezierige wijze volledig opgaat in je werk. Een bevlogen leerkracht staat energiek voor de klas, geeft enthousiast les en gaat creatief aan de slag. Dit draagt bij aan betere prestaties, helpt bij stressmanagement en verhoogt de betrokkenheid bij de school, wat vervolgens een positieve invloed heeft op de leerlingen.

Jouw bevlogenheid kan fluctueren van dag tot dag. Factoren zoals hoge werkdruk, die vaak leiden tot uitputting en stress, liggen helaas buiten je controle. Uiteraard zijn er ook factoren zoals werkpauzes, waar je wel invloed op hebt. Door deze op een strategische manier in te zetten, kan je er telkens weer met volle overgave invliegen. 

Pauze en herstel.

Het nemen van pauzes is noodzakelijk. Het ‘effort-recovery model’ toont namelijk aan dat wanneer je energie investeert in werkgerelateerde taken en doelen, je die energie ook moet herstellen. Zonder dit herstel raken lichaam en geest uitgeput. Voor een optimale herstelervaring is het belangrijk dat er zowel fysiek als mentaal afstand kan genomen worden van het werk. Hierdoor kun je stressniveaus verlagen, uitputting voorkomen en zorgen voor een meer ontspannen en opgeladen gevoel.

 

 

 

Werkpauzes bieden momenten om tijdelijk los te komen van werkeisen en tegelijkertijd nieuwe energiebronnen op te bouwen. Herstel kan zowel tijdens als buiten de werkuren plaatsvinden, bijvoorbeeld in het weekend of tijdens vakanties. Dit onderzoek richt zich enkel op werkpauzes die plaatsvinden tijdens de werkdag. Specifiek werd gekeken naar de duur en de kwaliteit van de voormiddag-, middag- en namiddagpauze en het effect daarvan op de werkbevlogenheid van de leerkrachten. 

Aan de hand van een dagboekstudie, rapporteerden 112 voltijdse leerkrachten uit het lager onderwijs dagelijks over hun pauze-ervaringen en hun werkbevlogenheid gedurende één werkweek. Dankzij deze intensieve manier van rapporteren, werden unieke inzichten verkregen in de dagelijkse fluctuaties van pauzes en hun invloed op bevlogenheid.

Kwaliteit VS. Duur

De kwaliteit van een pauze blijkt een cruciale factor te zijn in het herstelproces. We onderscheiden hierbij drie kenmerken, namelijk psychologische onthechting, ontspanning en controle. Psychologische onthechting betekent afstand nemen van werkgerelateerde zaken en gedachten. Ontspanning verwijst naar rust en kalmte, terwijl controle gaat over de mate van autonomie die leerkrachten ervaren bij het invullen van hun pauze. Wanneer deze factoren aanwezig zijn, bevordert de pauze het herstelproces en vervolgens ook de werkbevlogenheid. Ondanks dat de duur van een pauze ook belangrijk is voor herstel, blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat de kwaliteit van de pauzes en vooral de middagpauze een significante impact heeft op de werkbevlogenheid in de namiddag.  Concreet betekent dit dat de leerkrachten vooral een hogere werkbevlogenheid rapporteerden nadat ze een kwalitatieve middagpauze ervaarden. 

Mijn pauze, mijn pleidooi.  

Hoe zorg je er nu voor dat je pauzes optimaal benut worden voor maximale resultaten? 

 

Laat werkgedachten los. Probeer de gedachten over het werk tot een minimum te beperken. Om dit te realiseren, is het belangrijk om de ruimte zoveel mogelijk vrij te maken van werkgerelateerde prikkels zoals overlegmomenten, kopieermachines of ander schoolmateriaal. Overweeg mindfulness-technieken om je mentaal los te koppelen van het werk. 

 

Ontspan en verlos. Kies activiteiten die je helpen ontspannen, zoals een korte wandeling of een aangenaam gesprek met een collega. Maak indien mogelijk gebruik van ontspanningsruimtes waar je tot rust kan komen en waar bijvoorbeeld verse koffie en fruit voorzien wordt. 

 

Bepaal zelf. Iedereen heeft verschillende behoeften tijdens pauzes. Zorg voor een flexibel aanbod van pauzeactiviteiten en kies zelf wat je op dat moment de meeste energie geeft.

 

Schoolafhankelijk. De kwaliteit van pauzes en de beschikbare faciliteiten kunnen variëren. Bepaal samen met collega’s en directie hoe jullie pauzes het beste ingevuld kunnen worden en welke voorzieningen daarvoor nodig zijn.

 

Duur. Hoewel de kwaliteit van een pauze een grotere impact heeft, spreekt het voor zich dat een pauze voldoende lang moet zijn om herstel te waarborgen. 

 

Effectieve werkpauzes vormen een belangrijke eerste stap richting duurzaam welzijn. Door pauzes in te richten met voldoende psychologische onthechting, ontspanning en controle, creëer je een omgeving waar je als leerkracht echt kan herstellen en nieuwe energie kan opdoen om met volle overtuiging en passie terug voor de klas te staan. Door samen met collega’s en directie te investeren en kwalitatieve pauzes te verzekeren, draag je bij aan je eigen welzijn, dat van anderen en de kwaliteit van het onderwijs!

 

 

Bibliografie

Bakker, A. B., & Albrecht, S. (2018). Work engagement: current trends. Career Development

International, 23(1), 4–11. https://doi.org/10.1108/cdi-11-2017-0207

Bakker, A. B., & Bal, M. (2010). Weekly work engagement and performance: A study among

starting teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83(1), 189–

206. https://doi.org/10.1348/096317909x402596

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2008c). Towards a model of work engagement. Career

Development International, 13(3), 209–223.

https://doi.org/10.1108/13620430810870476

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2009a). The crossover of work engagement between working

couples: A closer look at the role of empathy. Journal of Managerial Psychology, 24,

220-236.

Bakker, A. B., & Xanthopoulou, D. (2013). Creativity and charisma among female leaders: the

role of resources and work engagement. International Journal of Human Resource

Management, 24(14), 2760–2779. https://doi.org/10.1080/09585192.2012.751438

Bakker, A. B., Demerouti, E., Taris, T. W., Schaufeli, W. B., & Schreurs, P. J. G. (2003). A

Multigroup Analysis of the Job Demands-Resources Model in Four Home Care

Organizations. International Journal of Stress Management, 10(1), 16–38.

https://doi.org/10.1037/1072-5245.10.1.16

Bakker, A. B., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P., & Taris, T. W. (2008). Work engagement: An

emerging concept in occupational health psychology. Work & Stress, 22(3), 187–200.

https://doi.org/10.1080/02678370802393649

Beal, D. J. (2015). ESM 2.0: State of the Art and Future Potential of Experience Sampling

Methods in Organizational Research. Annual Review of Organizational Psychology and

Organizational Behavior, 2(1), 383–407. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-

032414-111335

Benson, H. (1983). The relaxation response: Its subjective and objective historical precedents

and physiology. Trends in Neurosciences, 6, 281–284. https://doi.org/10.1016/0166-

2236(83) 90120-0

Blazar, D. & M. Kraft (2016), “Teacher and Teaching Effects on Students’ Attitudes and

Behaviors”. Educational Evaluation and Policy Analysis, 39(1), 146-170,

http://dx.doi.org/10.3102/0162373716670260.

Bledow, R., Schmitt, A., Frese, M., & Kühnel, J. (2011). The affective shift model of work

engagement. Journal of Applied Psychology, 96(6), 1246–1257.

https://doi.org/10.1037/a0024532

de Bloom, J., Kinnunen, U., & Korpela, K. (2015). Recovery processes during and after work:

with health, work engagement, and job performance. Journal of Occupational and38

Environmental Medicine, 57, 732–742.

https://doi.org/10.1097/JOM.0000000000000475

Bolger, N., Davis, A., & Rafaeli, E. (2003). Diary Methods: Capturing Life as it is Lived.

Annual Review of Psychology, 54(1), 579–616.

https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145030

Bosch, C., Sonnentag, S., & Pinck, A. S. (2018). What makes for a good break? A diary study

on recovery experiences during lunch break. Journal of Occupational and

Organizational Psychology, 91(1), 134–157. https://doi.org/10.1111/joop.12195

Britt, T. W., Adler, A. B., & Bartone, P. T. (2001). Deriving benefits from stressful events: The

role of engagement in meaningful work and hardiness. Journal of Occupational Health

Psychology, 6(1), 53–63. https://doi.org/10.1037/1076-8998.6.1.53

Caers, R., & Moons, C. (2021, June 23). Veel ontevredenheid over werkdruk bij medewerkers

in het onderwijs. HR magazine. https://hrmagazine.be/nl/posts/veel-ontevredenheid-

over-werkdruk-bij-medewerkers-in-het-onderwijs

Coffeng, J. K., Van Sluijs, E. M. F., Hendriksen, I. J., Van Mechelen, W., & Boot, C. R. L.

(2015). Physical Activity and Relaxation During and After Work are Independently

Associated With the Need for Recovery. Journal of Physical Activity and Health, 12(1),

109–115. https://doi.org/10.1123/jpah.2012-0452

CPCKO. (2011). Arbeidsreglement voor de personeelsleden van het gesubsidieerd

basisonderwijs. Geraadpleegd op “20 mei 2023” van

https://sites.google.com/moorsledegem.be/swpdebunderboog/homepage

De Jonge, J., Spoor, E., Sonnentag, S., Dormann, C., & Van Den Tooren, M. (2012). “Take a

break?!” Off-job recovery, job demands, and job resources as predictors of health, active

learning, and creativity. European Journal of Work and Organizational Psychology,

21(3), 321–348. https://doi.org/10.1080/1359432x.2011.576009

Demerouti, E., Bakker, A. B., De Jonge, J., Janssen, P. A. J., & Schaufeli, W. B. (2001).

Burnout and engagement at work as a function of demands and control. Scandinavian

Journal of Work, Environment & Health, 27(4), 279–286.

https://doi.org/10.5271/sjweh.615

Demerouti, E., Bakker, A. B., Geurts, S. A. E., & Taris, T. W. (2009). Daily recovery from

work-related effort during non-work time. In Research in occupational stress and well

being, 85–123. https://doi.org/10.1108/s1479-3555(2009)0000007006

Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands

resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512.

https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499

Ebner-Priemer, U. W., & Kubiak, T. (2007). Psychological and psychophysiological

ambulatory monitoring: A review of hardware and software solutions. European

Journal of Psychological Assessment, 23(4), 214–226. https://doi.org/10.1027/1015-

5759.23.4.21439

Van Eerde, W., Holman, D., & Totterdell, P. (2005). Editorial. Journal Of Occupational And

Organizational Psychology, 78(2),151–154. https://doi.org/10.1348/096317905x40826

Epstein, D. A., Avrahami, D., & Biehl, J.T. (2016). Taking 5: Work-breaks, productivity, and

opportunities for personal informatics for knowledge workers. In Proceedings of the

2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 673-684.

https://doi.org/10.1145/2858036.2858066

Fredrickson, B. L. (2001b). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-

and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226.

https://doi.org/10.1037/0003-066x.56.3.218

Fritz, C., & Sonnentag, S. (2005). Recovery, Health, and Job Performance: Effects of Weekend

Experiences. Journal of Occupational Health Psychology, 10(3), 187–199.

https://doi.org/10.1037/1076-8998.10.3.187

Fritz, C., & Sonnentag, S. (2006). Recovery, well-being, and performance-related outcomes:

The role of workload and vacation experiences. Journal of Applied Psychology, 91(4),

936–945. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.4.936

Fritz, C., Ellis, A. M., Demsky, C. A., Lin, B. C., & Guros, F. (2013). Embracing work breaks:

Recovering from work stress. Organizational Dynamics, 42, 274–280.

https://doi.org/10. 1016/j.orgdyn.2013.07.005

Fritz, C., Lam, C. F., & Spreitzer, G. M. (2011). It’s the little things that matter: An examination

of knowledge workers’ energy management. The Academy of Management

Perspectives, 25, 28–39. doi:10.5465/ AMP.2011.63886528

Geurts, S. A. E., Beckers, D. G. J., & Tucker, P. (2013). Recovery from demanding work hours.

In T. W. Taris, M. C. W. Peeters, & J. de Jonge (Eds.), An introduction to contemporary

work psychology, 196-219. https://doi.org/10.1002/9781394259564.ch8

Guglielmi, R. S., & Tatrow, K. (1998). Occupational Stress, Burnout, and Health in Teachers:

A Methodological and Theoretical Analysis. Review of Educational Research, 68(1),

61–99. https://doi.org/10.3102/00346543068001061

Hakanen, J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among

teachers. Journal of School Psychology, 43(6), 495–513.

https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.11.001

Hattie, J. & University of Auckland. (1999). INFLUENCES ON STUDENT LEARNING.

https://cdn.auckland.ac.nz/assets/education/about/research/documents/in…-

student-learning.pdf

Henning, R. H., Sauter, S. L., Salvendy, G., & Krieg, E. F. (1989). Microbreak length,

performance, and stress in a data entry task. Ergonomics, 32(7), 855–864.

https://doi.org/10.1080/0014013890896684840

Hobfoll, S. E. (2002). Social and Psychological Resources and Adaptation. Review of General

Psychology, 6(4), 307–324. https://doi.org/10.1037/1089-2680.6.4.307

Huang, J. L., Curran, P. G., Keeney, J., Poposki, E. M., & DeShon, R. P. (2012). Detecting and

deterring insufficient effort respond to surveys. Journal of Business and

Psychology, 27(1), 99–114. https://doi.org/10.1007/s10869-011-9231-8

Hunter, E. M., & Wu, C. (2015, August 10). Give Me a Better Break: Choosing Workday Break

Activities to Maximize Resource Recovery. Journal of Applied Psychology. Advance

online publication. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000045

Jin, J., Mercer, S., Babic, S., & Mairitsch, A. (2021). Understanding the Ecology of Foreign

Language Teacher Wellbeing. In Second language learning and teaching, Springer

International Publishing, 19–38. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64444-4_2

Kahn, W. A. (1990). Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at

Work. Academy of Management Journal, 33(4), 692–724.

https://doi.org/10.5465/256287

Katholiek Onderwijs Vlaanderen (z.d.) Prestatieregeling. Geraadpleegd op "15 mei 2023" van

https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/prestatieregeling/gewoon-en-b…-

basisonderwijs

Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal

of Environmental Psychology, 15(3), 169–182. https://doi.org/10.1016/0272-

4944(95)90001-2

Kim, S., Park, Y., & Niu, Q. (2017). Micro-break activities at work to recover from daily work

demands. Journal of Organizational Behavior, 38(1), 28–44.

https://doi.org/10.1002/job.2109

Klassen, R. D., Aldhafri, S., Mansfield, C. F., Purwanto, E., Siu, A. F. Y., Wong, M. W. Y., &

Woods-McConney, A. (2012b). Teachers’ Engagement at Work: An International

Validation Study. Journal of Experimental Education, 80(4), 317–337.

https://doi.org/10.1080/00220973.2012.678409

Koppes, L. L. J., De Vroome, E. M. M., Mol, M. E. M., Jans- sen, B. J. M., & van den Bossche,

S. N. J. (2011). Nationale enquête Arbeidsomstandigheden 2010 [Netherlands Working

Conditions Survey 2010]. Onderzoeksrapport, TNO Hoofddorp.

Krajewski, J., Wieland, R., & Sauerland, M. (2010). Regulating strain states by using the

recovery potential of lunch breaks. Journal of Occupational Health Psychology, 15(2),

131–139. https://doi.org/10.1037/a0018830

Kühnel, J., Sonnentag, S., & Bledow, R. (2012). Resources and time pressure as day-level

antecedents of work engagement. Journal of Occupational and Organizational

Psychology, 85(1), 181–198. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.2011.02022.x

Kühnel, J., Sonnentag, S., & Westman, M. (2009b). Does work engagement increase after a

short respite? The role of job involvement as a double-edged sword. Journal of41

Occupational and Organizational Psychology, 82(3), 575–594.

https://doi.org/10.1348/096317908x349362

Kuehnel, J., Zacher, H., De Bloom, J., & Bledow, R. (2016). Take a break! Benefits of sleep

and short breaks for daily work engagement. European Journal Of Work And

Organizational Psychology, 26(4), 481–491.

https://doi.org/10.1080/1359432x.2016.1269750

Lim, J., & Kwok, K. (2016). The Effects of Varying Break Length on Attention and Time on

Task. Human Factors, 58(3), 472–481. https://doi.org/10.1177/0018720815617395

Macey, W. H., & Schneider, B. (2008). The Meaning of Employee Engagement. Industrial and

Organizational Psychology, 1(1), 3–30. https://doi.org/10.1111/j.1754-

9434.2007.0002.x

Mauno, S., Kinnunen, U., & Ruokolainen, M. (2007). Job demands and resources as

antecedents of work engagement: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior,

70(1), 149–171. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2006.09.002

McCormack, L., Hazard, J. & Poutasse, E. (1958) Obstructive Lesions of the Renal Artery

Associated with Remediable Hypertension. American Journal of Pathology, 34, 582.

Meijman, T. (1998). Psychological Aspects of Workload. New Handbook of Work and

Organizational Psychology: 2, Work Psychology, 5–34.

https://doi.org/10.4324/9780203765425-6

Mercer, S. (2021). An agenda for well-being in ELT: an ecological perspective. ELT Journal,

75(1), 14–21. https://doi.org/10.1093/elt/ccaa062

Oerlemans, W. G., & Bakker, A. B. (2014). Burnout and daily recovery: A day reconstruction

study. Journal of Occupational Health Psychology, 19(3), 303–314.

https://doi.org/10.1037/a0036904

Ohly, S., Sonnentag, S., Niessen, C., & Zapf, D. (2010). Diary Studies in Organizational

Research. Journal of Personnel Psychology, 9(2), 79–93. https://doi.org/10.1027/1866-

5888/a000009

Parker, P. E., & Martin, A. J. (2009). Coping and buoyancy in the workplace: Understanding

their effects on teachers’ work-related well-being and engagement. Teaching and

Teacher Education, 25(1), 68–75. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.06.009

Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (2004). Enhancing Students’ Engagement

by Increasing Teachers’ Autonomy Support. Motivation And Emotion, 28(2), 147–

169. https://doi.org/10.1023/b:moem.0000032312.95499.6f

Reis, H. T., & Gable, S. L. (2000). Event-sampling and other methods for studying everyday

experience. In H. T. Reis & C. M. Judd (Eds.), Handbook of research methods in social

and personality psychology, Cambridge University Press, 190–222.42

Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom

emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal Of

Educational Psychology, 104(3), 700–712. https://doi.org/10.1037/a0027268

Roth, G., Assor, A., Kanat-Maymon, Y., & Kaplan, H. (2007). Autonomous motivation for

teaching: How self-determined teaching may lead to self-determined learning. Journal

of Educational Psychology, 99(4), 761–774. https://doi.org/10.1037/0022-

0663.99.4.761

Rothbard, N. P. (2001). Enriching or Depleting? The Dynamics of Engagement in Work and

Family Roles. Administrative Science Quarterly, 46(4), 655–684.

https://doi.org/10.2307/3094827

Rudow, B. (1999). Stress and Burnout in the Teaching Profession: European Studies, Issues,

and Research Perspectives. Cambridge University Press EBooks, 38–58.

https://doi.org/10.1017/cbo9780511527784.004

Russell, J.A. (1980). A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social

Psychology, 39(6), 1161-1178. https://doi.org/10.1037/h0077714

Salanova, M., Schaufeli, W. B., Llorens, S., Peiro, J. M., & Grau, R. (2000). Desde el “burnout”

al “engagement” : una nueva perspective? [From “burnout” to “engagement” : A new

perspective?]. Revista de Psicologia del Trabajo y de las Organizaciones, 16, 117–134.

Schaufeli, W. B. & Bakker, A. B. (2001). Werk en welbevinden. Naar een positieve benadering

in de arbeids- en gezondheidspsychologie. Gedrag en Organisatie, 5, 229-253.

Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Bevlogenheid: een begrip gemeten. Gedrag

Organisatie, 17(2). https://doi.org/10.5117/2004.017.002.002

Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship

with burnout and engagement: A multi-sample study. Journal of Organizational

Behavior, 25(3), 293–315. https://doi.org/10.1002/job.248

Schaufeli, W. B., & Van Rhenen, W. (2006). Over de rol van positieve en negatieve emoties

bij het welbevinden van managers: Een studie met de Job-related Affective Well-being

Scale (JAWS). Gedrag & Organisatie, 19(4). https://doi.org/10.5117/2006.019.004.002

Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The Measurement of Work

Engagement With a Short Questionnaire. Educational and Psychological Measurement,

66(4), 701–716. https://doi.org/10.1177/0013164405282471

Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The

Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor

Analytic Approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71–92.

https://doi.org/10.1023/a:1015630930326

Scheel, T., Putz, D., & Kurzawa, C. (2017). Give me a break: Laughing with colleagues guards

against ego depletion. The European Journal of Humour Research, 5(1), 36–51.

https://doi.org/10.7592/ejhr2017.5.1.scheel43

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction.

American Psychologist, 55(1), 5–14. https://doi.org/10.1037/0003-066x.55.1.5

Sianoja, M., Kinnunen, U., De Bloom, J., Korpela, K., & Geurts, S. a. E. (2016b). Recovery

during Lunch Breaks: Testing Long-Term Relations with Energy Levels at Work.

Scandinavian Journal of Work and Organizational Psychology, 1(1).

https://doi.org/10.16993/sjwop.13

Simbula, S. (2010). Daily fluctuations in teachers’ well-being: a diary study using the Job

Demands–Resources model. Anxiety Stress and Coping, 23(5), 563–584.

https://doi.org/10.1080/10615801003728273

Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the

teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional

exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27(6), 1029–

1038. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.04.001

Sonnentag, S. (2001). Work, recovery activities, and individual well-being: A diary study.

Journal of Occupational Health Psychology, 6(3), 196–210.

https://doi.org/10.1037/1076-8998.6.3.196

Sonnentag, S. (2003). Recovery, work engagement, and proactive behavior: A new look at the

interface between nonwork and work. Journal of Applied Psychology, 88(3), 518–528.

https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.3.518

Sonnentag, S. (2011). Research on work engagement is well and alive. European Journal of

Work and Organizational Psychology, 20(1), 29–38.

https://doi.org/10.1080/1359432x.2010.510639

Sonnentag, S., & Fritz, C. (2007). The Recovery Experience Questionnaire: Development and

validation of a measure for assessing recuperation and unwinding from work. Journal

of Occupational Health Psychology, 12(3), 204–221. https://doi.org/10.1037/1076-

8998.12.3.204

Sonnentag, S., & Fritz, C. (2015b). Recovery from job stress: The stressor-detachment model

as an integrative framework. Journal of Organizational Behavior, 36(1), 72–103.

https://doi.org/10.1002/job.1924

Sonnentag, S., & Zijlstra, F. R. H. (2006). Job characteristics and off-job activities as predictors

of need for recovery, well-being, and fatigue. Journal of Applied Psychology, 91(2),

330–350. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.2.330

Sonnentag, S., Dormann, C., & Demerouti, E. (2010). Not all days are created equal: the

concept of state work engagement. Work Engagement: A Handbook of Essential Theory

and Research, 25–38.

Sonnentag, S., Mojza, E. J., Binnewies, C., & Scholl, A. (2008). Being engaged at work and

detached at home: A week-level study on work engagement, psychological detachment,44

and affect. Work & Stress, 22(3), 257–276.

https://doi.org/10.1080/02678370802379440

Sonnentag, S., Venz, L., & Casper, A. (2017). Advances in recovery research: What have we

learned? What should be done next? Journal of Occupational Health Psychology, 23,

365. https://doi. org/10.1037/ocp0000079

Ten Brummelhuis, L. L., & Trougakos, J. P. (2014). The recovery potential of intrinsically

versus extrinsically motivated off-job activities. Journal of Occupational and

Organizational Psychology, 87, 177–199. https://doi.org/10.1111/joop.12050

Ten Brummelhuis, L. L. T., & Bakker, A. B. (2012). Staying engaged during the week: The

effect of off-job activities on next day work engagement. Journal of Occupational

Health Psychology, 17(4), 445–455. https://doi.org/10.1037/a0029213

Trougakos, J. P., & Hideg, I. (2009). Momentary work recovery: The role of within-day work

breaks. Emerald Group Publishing Limited EBooks, 37–84.

https://doi.org/10.1108/s1479-3555(2009)0000007005

Trougakos, J. P., Beal, D. J., Green, S. G., & Weiss, H. M. (2008). Making the Break Count:

An Episodic Examination of Recovery Activities, Emotional Experiences, and Positive

Affective Displays. Academy of Management Journal, 51(1), 131–146.

https://doi.org/10.5465/amj.2008.30764063

Trougakos, J. P., Hideg, I., Cheng, B. H., & Beal, D. J. (2014). Lunch Breaks Unpacked: The

Role of Autonomy as a Moderator of Recovery during Lunch. Academy of Management

Journal, 57(2), 405–421. https://doi.org/10.5465/amj.2011.1072

Ursin, H., & Eriksen, H. R. (2004). The cognitive activation theory of stress.

Psychoneuroendocrinology, 29(5), 567–592. https://doi.org/10.1016/s0306-

4530(03)00091-x

Van Beek, I., Taris, T. W., & Schaufeli, W. B. (2011). Workaholic and work engaged

employees: Dead ringers or worlds apart? Journal of Occupational Health Psychology,

16(4), 468–482. https://doi.org/10.1037/a0024392

Viac, C., & Fraser, P. (2020). Teachers’ well-being. OECD Education Working Papers.

https://doi.org/10.1787/c36fc9d3-en

Vlaanderen Onderwijs en Vorming (z.d.) Prestatieregeling in het basisonderwijs.

Geraadpleegd op "15 mei 2023" van

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderwijspersoneel/van-basis-tot-

volwassenenonderwijs/je-loopbaan/je-opdracht/prestatieregeling/prestatieregeling-in-

het-basisonderwijs

Vujčić, M. T., Garcia-Garzon, E., Gonul, B., & Gioaba, I. (2021). From Teachers’ Work

Engagement to Pupils’ Positive Affect: a Weekly Diary Study on the Role of Pupils’

Autonomous Motivation. Applied Research in Quality of Life.

https://doi.org/10.1007/s11482-021-09920-y45

Waber, B. N., Olguin, D. O., Kim, T., & Pentland, A. (2010). Productivity Through Coffee

Breaks: Changing Social Networks by Changing Break Structure. Social Science

Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.1586375

Westman, M., & Eden, D. (1997). Effects of a respite from work on burnout: Vacation relief

and fade-out. Journal of Applied Psychology, 82(4), 516–527.

https://doi.org/10.1037/0021-9010.82.4.516

Xanthopoulou, D., Baker, A. B., Heuven, E., Demerouti, E., & Schaufeli, W. B. (2008).

Working in the sky: A diary study on work engagement among flight attendants. Journal

of Occupational Health Psychology, 13(4), 345–356. https://doi.org/10.1037/1076-

8998.13.4.345

Download scriptie (910.06 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Prof. Dr. Peter Vlerick
Thema('s)