Knuffels sparen in supermarkten maken jouw kind gezonder

Arne
Van der Stockt

Je kent het wel, je loopt in de supermarkt en ziet ze overal: de spaaracties en verzamelitems. Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat deze verzamelitems onze kinderen gezonder laten eten en zo een oplossing bieden voor obesitas en overgewicht. 

 

Moeilijke situatie voor ouders

Voor ouders is het niet altijd gemakkelijk om gezonde keuzes te maken in de supermarkt. Vaak kopen ze op vraag van hun kind die ene lekkere koek als tussendoortje voor op school. Koeken en snoepgoed met leuke kleuren zijn nu eenmaal aantrekkelijker voor kinderen dan een stuk fruit. 

“In 2018 had ruim 16% van de Vlaamse kinderen en jongeren overgewicht en bijna 5% leed zelfs aan obesitas.”

Een logische, maar ongezonde keuze. En daardoor krijgen steeds meer kinderen te maken met overgewicht. De situatie is alarmerend: in 2018 had ruim 16% van de Vlaamse kinderen en jongeren overgewicht en bijna 5% leed zelfs aan obesitas, dat blijkt uit onderzoek van Sciensano.

 

Oplossing ligt in de winkelrekken

Gelukkig is een oplossing voor de gewichtsproblemen van kinderen al te vinden in de winkel om de hoek. De voorbije jaren spaarden we massaal mee met acties zoals Panini-stickers, de VitaMinis van Delhaize, tot emoji bij Aldi. Een manier van supermarkten om ons naar hun filiaal te lokken? Ja, deze verzamelitems kunnen meer zijn dan dat.  

Kinderen ervaren voordelen als ze gezonde voeding eten, omdat ze er een leuk verzamelitem voor in ruil krijgen. Ze verdienen een zakje stickers of punten voor een knuffel. Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat deze beloning op korte termijn ervoor zorgt dat de interesse in koeken en snoepgoed afneemt. Op langere termijn plukt ook hun gezondheid de vruchten van de keuze voor een stukje fruit. 

 

“Verzamelacties zorgen ervoor dat kinderen meteen een voordeel hebben wanneer zegezonde voeding eten.”

 

Aanpassing voor supermarktketens

Om van zo'n verzamelactie een succes te maken, moeten supermarkten wel anders gaan werken. Momenteel verzamel je als consument stickers of punten per aankoopschijf. Deze aankoopschijven maken geen onderscheid in welke producten je koopt. Of je nu 20 euro aan snoepgoed koopt, of 20 euro aan fruit, je zal evenveel stickers verdienen. Meer zelfs, door deals met producenten kun je vandaag bij de aankoop van een pak koeken van een bekend merk extra stickers verdienen.


 

Verschil in soorten verzamelacties?

Maar welke verzamelacties slaan dan het best aan? Dat werd door de Gentse Universiteit onderzocht bij 700 Vlaamse ouders. Uit het onderzoek blijkt dat verzamelitems die voor de start van de actie nog niet bekend zijn, zoals dierenknuffels, het beste werken om ouders groenten en fruit te laten kopen voor hun kind. Het onderzoek vergeleek de onbekende dierenknuffels met knuffels van Minions. Wat bleek? Ouders vinden verzamelacties met onbekende figuren even leuk als met bekende figuren. Deze resultaten zijn alleen positief nieuws voor de gezondheid van ouders en hun kinderen, maar ook voor winkelketens. Zo kunnen ze licentiekosten uitsparen.

Ook opvallend: de knuffels hoeven er niet uit te zien als een stukje fruit om ons meer fruit te laten aankopen. Fruitfiguurtjes en knuffels zonder link met voeding lieten ouders even veel groenten en fruit kopen.

Denk dus de volgende keer twee keer na als je kinderen opnieuw willen dat je mee spaart voor een nieuwe knuffel. Want door een aangepaste aanpak van winkelketens en sparende ouders zorgt deze knuffel ervoor dat je kind gezonder door het leven gaat.

Bibliografie

AGF. (2017, 16 juni). Leerzame groenten- en fruitknuffels bij Delhaize. Geraadpleegd op 7 november 2023, van http://img.agf.nl/artikel/158719/Leerzame-groenten-en-fruitknuffels-bij…

Ahmed, R. R., Parmar, V., & Min, M. A. (2014). Impact of product packaging on consumer’s buying behavior. European Journal of Scientific Research, 122(2), 125–134. https://doi.org/10.13140/2.1.2343.4885

Bing Create. (2024). https://www.bing.com/images/create

Boelen, C. (2019, 12 september). Aldi lanceert allereerste spaaractie. Gondola. Geraadpleegd op 7 november 2023, van https://www.gondola.be/nl/news/aldi-lanceert-allereerste-spaaractie

Bol. (2023b). Minions Pluche Knuffel 35cm Stuart Piraat. Geraadpleegd op 6 december 2023, van https://www.bol.com/be/nl/p/minions-pluche-knuffel-35cm-stuart-piraat/9…

Bol. (2023a). Despicable Me Pluchen Hawaii Stuart. Geraadpleegd op 6 december 2023, van https://www.bol.com/be/nl/p/despicable-me-pluchen-tropical-minion-knuff…

Bucher, T., Collins, C., Rollo, M. E., McCaffrey, T. A., De Vlieger, N., Van der Brend, D., & Perez-Cueto, F. J. (2016). Nudging consumers towards healthier choices: a systematic review of positional influences on food choice. British Journal of Nutrition, 115(12), 2252–2263. https://doi.org/10.1017/S0007114516001653

Chang, Y., Yan, J., Zhang, J., & Luo, J. (2010). Online In-Game Advertising Effect: Examining the Influence of a Match Between Games and Advertising. Journal of Interactive Advertising, 11(1), 63–73. https://doi.org/10.1080/15252019.2010.10722178

Darmon, N., & Drewnowski, A. (2008). Does social class predict diet quality?.The American Journal of Clinical Nutrition, 87(5), 1107–1117. https://doi.org/10.1093/ajcn/87.5.1107

de Droog, S. M., Buijzen, M., & Rozendaal, E. (2014). Food Marketing and Child Health. In C. Von Feilitzen & J. Stenersen (Eds.), Young People, Media and Health: Risks and Rights (pp. 121–128). Nordicom. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1534781/FULLTEXT01.pdf

de Droog, S. M., Buijzen, M., & Valkenburg, P. M. (2012). Use a Rabbit or a Rhino to Sell a Carrot? The Effect of Character–Product Congruence on Children's Liking of Healthy Foods. Journal of Health Communication, 17(9), 1068–1080. https://doi.org/10.1080/10810730.2011.650833

Degeratu, A. M., Rangaswamy, A., Wu, J. (2000). Consumer choice behavior in online and traditional supermarkets: The effects of brand name, price, and other search attributes. International Journal of Research in Marketing,17(1), 55–78. https://doi.org/10.1016/S0167-8116(00)00005-7

Delhaize. (2022). SuperPlussers? Shoppen superslim! Ontdek alle voordelen hier. Geraadpleegd op 7 november 2023, van https://www.delhaize.be/superplusinfo#nutriboost

Delhaize. (2023). Minions. Geraadpleegd op 6 december 2023, van https://www.delhaize.be/nl/shop/Non-food/Seizoensgebonden/c/v2NONSEA

Deloitte. (2023, september). Deloitte Retail Sector Consumer survey 2023. Geraadpleegd op 7 mei 2024, van https://view.deloitte.nl/rs/502-WIB-308/images/Deloitte-nl-consumer-sur…

Dowling, G. R., & Uncles, M. (1997, 15 juli). Do Customer Loyalty Programs Really Work? MIT Sloan. Geraadpleegd op 7 november 2023, van https://sloanreview.mit.edu/article/do-customer-loyalty-programs-really…

Drieskens, S., Charafeddine, R., & Gisle, L. (2018). Gezondheidsenquête 2018: Voedingsstatus. Brussel, België: Sciensano; Rapportnummer: D/2019/14.440/53. Beschikbaar op: www.gezondheidsenquête.be

Fleck, N., & Maille, V. (2010). Thirty Years of Conflicting Studies on the Influence of Congruence as perceived by the Consumer: Overview, Limitations and Avenues for Research. Recherche et Applications En Marketing (English Edition), 25(4), 69–92. https://doi.org/10.1177/205157071002500404

Folkvord, F., & Hermans, R.C.J. (2020). Food Marketing in an Obesogenic Environment: a Narrative Overview of the Potential of Healthy Food Promotion to Children and Adults. Current Addiction Reports 7, 431–436. https://doi.org/10.1007/s40429-020-00338-4

Godden, E., Thornton, L., Avramova, Y., & Dens, N. (2023). High hopes for front-of-pack (FOP) nutrition labels? A conjoint analysis on the trade-offs between a FOP label, nutrition claims, brand and price for different consumer segments. Appetite, 180. https://doi.org/10.1016/j.appet.2022.106356

Hendy, H. M., Williams, K. E., & Camise, T. S. (2005). “Kids Choice” School lunch program increases children's fruit and vegetable acceptance. Appetite, 45(3), 250–263. https://doi.org/10.1016/j.appet.2005.07.006

HLN. (2018, 10 april). Delhaize 'tovert' met groenten voor kinderen: 'drakentanden', 'oranje raketten' en 'kikkerski's'. Geraadpleegd op 7 mei 2024, van https://www.hln.be/consument/delhaize-tovert-met-groenten-voor-kinderen…

Jongenelis, M. I., & Budden, T. (2023). The Influence of Grandparents on Children’s Dietary Health: A Narrative Review. Current Nutrition Reports, 12, 395–406. https://doi.org/10.1007%2Fs13668-023-00483-y

Kelly, R., Mansel, W., & Wood, A. (2015). Goal conflict and well-being: A review and hierarchical model of goal conflict, ambivalence, self-discrepancy and self concordance. Personality and Individual Differences, 85, 212–229. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.05.011

Krath, J., Schürmann, L., & von Korflesh, H. F. O. (2021). Revealing the theoretical basis of gamification: A systematic review and analysis of theory in research on gamification, serious games and game-based learning. Computers in Human Behavior, 125. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106963

Liu, P. J., Dallas, S. K., & Fitzsimons, J. G. (2019). A Framework for Understanding Consumer Choices for Others. Journal of Consumer Research, 46(3), 407–434. https://doi.org/10.1093/jcr/ucz009

Meyers-Levy, J., & Tybout, A. M. (1989). Schema Congruity as a Basis for Product Evaluation. Journal of Consumer Research, 16(1), 39–54. https://doi.org/10.1086/209192

Mayda, K. (2023, 30 september). Hoe vecht je tegen de kilo’s van je kind? ‘Ik heb een slot voor de koelkast gekocht’. De Standaard. Geraadpleegd op 11 november 2023, van https://www.standaard.be/cnt/dmf20230930_91744190

McDermott, L., O’Sullivan, T., Stead, M., & Hastings, H. (2006) International food advertising, pester power and its effects, International Journal of Advertising, 25(4), 513–539, https://doi.org/10.1080/02650487.2006.11072986

Minnema, A., Bijmolt, T. H., & Non, M. C. (2016). The impact of instant reward programs and bonus premiums on consumer purchase behavior. International Journal of Research in Marketing. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2016.08.001

Muraven, M., & Baumeister, R. F. (2000). Self-Regulation and Depletion of Limited Resources: Does Self-Control Resemble a Muscle? Psychological Bulletin, 126(2), 247–259. https://doi.org/10.1037//0033-2909.126.2.247

Musicus, A., Tal, A., & Wansink, B. (2014). Eyes in the Aisles: Why Is Cap’n Crunch Looking Down at My Child? Environment and Behavior, 47(7), 715–733. https://doi.org/10.1177/0013916514528793

Montoya, R. M., Horton, R. S., Vevea, J. L., Citkowicz, M., & Lauber, E. A. (2017). A re-examination of the mere exposure effect: The influence of repeated exposure on recognition, familiarity, and liking. Psychological Bulletin, 143(5), 459–498. https://doi.org/10.1037/bul0000085

Nelson, K. (2004). A welcome turn to meaning in infant development: Commentary on Mandler's The foundations of mind: Origins of conceptual thought. Developmental Science, 7(5), 506–507. https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2004.00370.x

Page, B., Sharp, A., Lockshin, L., & Sorensen, H. (2018). Parents and children in supermarkets: Incidence and influence. Journal of Retailing and Consumer Services, 40, 31–39. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.08.023

Page, R., Montgomery, K., Ponder, A., & Richard, A. (2008). Targeting Children in the Cereal Aisle: Promotional Techniques and Content Features on Ready-to-Eat Cereal Product Packaging. American Journal of Health Education 39(5), 272–282. https://doi.org/10.1080/19325037.2008.10599050

Peck, J., & Childers, T. (2006). If I touch it I have to have it: Individual and environmental influences on impulse purchasing. Journal of Business Research 59(6), 765–769. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.01.014

Peters, S., & Verhagen, H. (2022). An Evaluation of the Nutri-Score System along the Reasoning for Scientific Substantiation of Health Claims in the EU—A Narrative Review. Foods 11(16), 2426. https://doi.org/10.3390/foods11162426

Raju, P. S. (1977). Product Familiarity, Brand Name, and Price Influences on Product Evaluation, In W. D. Perreault (Ed.), NA - Advances in Consumer Research (pp. 64–71). Atlanta. https://www.acrwebsite.org/volumes/9331/volumes/v04/NA-04

Retail Detail. (2018, 25 januari). VitaMinis veroveren de wereld. Geraadpleegd op 7 november 2023, van https://www.retaildetail.be/nl/news/food/vitaminis-veroveren-de-wereld/

Reysen, S. (2005). Construction of a New Scale: The Reysen Likability Scale. Social Behavior and Personality: An International Journal, 33(2), 201–208. https://doi.org/10.2224/sbp.2005.33.2.201

Rijckmans, E., Van De Maele, K., & Gies, I. (2020). Causes and consequences of childhood obesity. Belgian Journal of Paediatrics, 22(4), 210–212. https://researchportal.vub.be/en/publications/causes-and-consequences-o…

Roose, H., & Meuleman, B. (2021). Kennis maken: methodologie voor sociale wetenschappen. Gent: Skribis.

Staddon, J. E. R., & Cerutti D. T. (2003). Operant conditioning. Annual Review of Psychology, 54. 115–44. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145124

Stewart, E., Jenneson V., Tempest B., Walker T., Evans C. (2022). The impact of a supermarket-based intervention using personalised loyalty card incentives to increase weekly purchasing of fruits and vegetables. Proceedings of the Nutrition Society, 81. https://doi.org/10.1017/S0029665122002166

Story, G. W., Vlaev, I., Seymoer, B., Darzi, A., & Dolan, R. J. (2014). Does temporal discounting explain unhealthy behavior? A systematic review and reinforcement learning perspective. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 8. https://doi.org/10.3389/fnbeh.2014.00076

Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. Yale: Yale University Press. http://dx.doi.org/10.1016/j.soscij.2008.09.003

Thorndike, A. N., Riis, J., & So, L. M. (2014). Traffic-light labels and choice architecture: promoting healthy food choices. National Library of Medicine, 46(2), 143–149. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2013.10.002

Thyne, M., Robertson, K., & Watkins, L. O. (2019). Retailers targeting children with set collection promotions: the child’s perspective. International Journal of Retail & Distribution Management, 47(6), 643–658. https://doi.org/10.1108/IJRDM-08-2017-0180

Tijmstra, T., & Brinkman-Engels, M. (1978). Sociale wenselijkheid als validiteitsprobleem. Mens en Maatschappij, 53(2), 196–208. https://ugp.rug.nl/MenM/article/view/13195/10695

’t Klavertje Vier. (2023). Minions Pluche Prison 33cm. Geraadpleegd op 6 december 2023, van https://www.tklavertje-vier.be/minions-pluche-prison-33cm-108478164.html

Tunesstore Speelgoed. (2023, 15 november). Minion Knuffel Kevin als Holbewoner. Geraadpleegd op 6 december 2023, via https://www.tunesstore.nl/shop/minion-knuffel-kevin-als-holbewoner-28cm/

Universiteit Gent. (2024, 12 maart). Qualtrics: hoe gebruik ik deze surveytool Geraadpleegd op 27 maart 2024, van https://onderzoektips.ugent.be/nl/tips/00002098/

Vandevijvere, S., Van Dam, I., Inaç, Y., & Smets V. (2023). Unhealthy food availability, prominence and promotion in a representative sample of supermarkets in

Flanders (Belgium): a detailed assessment. Arch Public Health, 81, 154. https://doi.org/10.1186/s13690-023-01175-3

Van Maele, P. (2019, 4 februari). Delhaize belooft maatregelen na kritiek op plastic verpakking van gadgets. De Standaard. Geraadpleegd op 8 mei 2024, van https://www.standaard.be/cnt/dmf20190204_04151701

van Wouwe, J., Renders, C., Bruil, J., & Hirasing, R. (2004). Overgewicht bij kinderen. Bijblijven, 20, 370. https://doi.org/10.1007/BF03059810 

VitaMinis knuffels. (2018). Geraadpleegd op 7 november 2023, van https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload/2018/02/07/a0e400fe0b5…

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. (2016). Wat is gezonde voeding volgens de consument?. Geraadpleegd op 7 november 2023, van https://www.vlaanderen.be/vlam/sites/default/files/publications/verse_v…

WHO. (2023). Obesity. Geraadpleegd op 7 november 2023, van https://www.who.int/health-topics/obesity

Wolgast, H., Halverson, M. M., Kennedy, N., Gallard, I., & Karpyn, A. (2022). Encouraging Healthier Food and Beverage Purchasing and Consumption: A Review of Interventions within Grocery Retail Settings. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 16107. https://doi.org/10.3390/ijerph192316107

Download scriptie (8.11 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2024
Promotor(en)
Prof. Liselot Hudders