Van conservatie naar conversatie

Fay
De Maesschalck

Van conservatie naar conversatie:

Een theoretische en praktijkgerichte verkenning van erfgoed als levende grammatica van vergankelijkheid en transformatie.

 

In Antwerpen werd deSingel uitgebreid met subtiele ingrepen die imperfecties lieten bestaan. In Brugge verrees het Concertgebouw als nieuw baken naast historisch patrimonium. In Genk kreeg de mijnsite C-Mine een tweede leven. Telkens merken we dezelfde spanning tussen restaureren of vernieuwen en behouden of loslaten. Eeuwenlang zagen we erfgoed als iets dat moest standhouden tegen de tand des tijds. Restauratie was de reflex en conservering het dogma. Nu klinkt een steeds luidere roep om anders te kijken naar verval, verlies en verandering binnen onze huidige erfgoedstudies. Een stem die daarin zonder twijfel valt op te merken is die van Caitlin DeSilvey, een cultureel geografe, die meent dat net het “niet ingrijpen” als daad van zorg mag worden beschouwd.

            tussen termen

“We lack an appropriate language to describe this future-oriented practice… but it is precisely here that invention begins.” [1]

- Caitlin DeSilvey, Curated Decay (2017)

In de architectuurtheorie heerst een groeiend besef dat taal meer is dan een hulpmiddel om vormen te beschrijven: woorden scheppen betekeniskaders en sturen hoe gebouwen en erfgoed worden begrepen. Opvallend aan DeSilveys werk is niet alleen de inhoud, maar vooral ook haar taalgebruik. Ze gebruikt woorden die botsen, paradoxen die dwingen tot nadenken. Begrippen als “porous archives” (doorlaatbare archieven) en “entropic practice” (erfgoed-/ontwerppraktijk die chaos omarmt) openen een vocabulaire dat de klassieke dichotomie van bewaren of verliezen doorbreekt. Haar taal schuurt tegen de traditionele noties van conservering en restauratie en opent ruimte voor een ‘grammatica van tijdelijkheid’.

            een postpreservatie bundel

De masterproef is opgevat als een essaybundel waarin vier thematische opstellen, elk gestuurd door een oxymoron of ogenschijnlijk tegenstrijdig tweeledig begrip (zoals hierboven een paar gegeven), de theorie van Caitlin DeSilvey belichten. Ze behandelen achtereenvolgens onze materiële herinneringscultuur (“ephemeral commemoration”), de rol van natuur en klimaat in verval (“mutable matter”), experiment en kunst als methodologie (“experimental preservation”), en de esthetisering van ruïnes (“ruin porn”). Elk essay koppelt DeSilveys publicaties aan casussen en biedt denkkaders voor de hedendaagse architectuur- en ontwerppraktijk, met als rode draad haar “postpreservation paradigm” (de shift van een reflex tot conserveren naar het omarmen van verval) en “anticipatory history” (het verleden benaderen met oog op toekomstig verdwijnen en dus leren herinneren wat ooit niet meer zal zijn). Als geografisch geschoolde onderzoeker ontwikkelde DeSilvey haar visie vanuit praktijkervaringen van non-interventie, wat leidde tot een kritische houding tegenover traditionele architectuurimpulsen. De centrale vraag van de thesis is of er methoden bestaan om deze stap van een statisch erfgoedbegrip naar een fluïde, procesmatige benadering te zetten en wat dit betekent voor ontwerp en behoud in een wereld van voortdurende transitie. Ter ondersteuning wordt per essay een lexicon toegevoegd met paradoxale termen en oxymorons uit DeSilveys werk, die samen de zoektocht naar adequaat en veelzeggend taalgebruik zichtbaar maken. Elk begrip toont hoe erfgoedtheorie zich verschuift van fixatie naar dynamiek. Impossible inventory bijvoorbeeld stelt dat elke inventaris per definitie onvolledig is. Constitutive absence benadrukt dat afwezigheid soms sterker herinnert dan aanwezigheid.

            Vlaanderen en het (on)affe

De Vlaamse praktijk laat zien hoe actueel dit denken is. Industriële sites zoals C-Mine in Genk of (nieuwe) culturele instellingen in een erfgoedcontext zoals het Concertgebouw in Brugge illustreren de spanning tussen restaureren en vernieuwen of zelfs tussen bewaren en spektakelarchitectuur. Een voorbeeld: bij de uitbreiding van deSingel in Antwerpen koos Stéphane Beel voor een gereserveerde dialoog met het modernistische ontwerp van Léon Stynen. De ingrepen nestelen zich stilletjes tussen de bestaande structuren en laten ruimte voor imperfectie. Het taalgebruik en de theorie van DeSilvey (“benign neglect”, “transforming loss” …) helpt in te zien hoe Beels aanpak een zachte vorm van niet-ingrijpen en acceptatie van eindigheid suggereert. Op deze manier werden doorheen het hele onderzoek verbanden gelegd tussen DeSilveys theorie enerzijds en publiekelijk wijdgekende architectuur- en erfgoedprojecten in Vlaanderen anderzijds.

            semantisch, maatschappijkritisch en zorgzaam loslaten

Het debat overstijgt daarmee de grenzen van architectuur en raakt aan een bredere maatschappelijke vraag: hoe gaat een samenleving om met eindigheid? De taal die men hanteert is nooit onschuldig. Spreken in termen van “restauratie” of “behoud” suggereert een streven naar eeuwigheid en fixatie; kiezen voor woorden als “curated decay” of “ephemeral commemoration” impliceert een ethiek van acceptatie en zorgzaam loslaten. De lexicons tonen dat taal niet enkel een beschrijving van erfgoed is, maar zelf erfgoed kan worden: een dynamische praktijk die meebeweegt met tijd, verlies en verandering. Zo verschuift erfgoed van een statisch bezit dat bevroren moet blijven naar een levende grammatica van vergankelijkheid, waarin elk woord een ontwerp is dat onze omgang met het verleden en onze verbeelding van de toekomst mede bepaalt.

            de ruïne en haar ecologie

Het denken over erfgoed en verval schuift (eventueel onverwacht) ook aan bij het hedendaagse duurzaamheidsdebat. Waar duurzaamheid vaak gelijkstaat aan ‘bewaren voor later’, laat deze benadering zien dat het ook kan door energie, materialen en middelen níet te verspillen aan eindeloos herstel. Door het tijdelijke en onvolmaakte te aanvaarden, ontstaat een alternatief pad waarin circulair denken, ecologische continuïteit en adaptief hergebruik vanzelfsprekend worden. Het is een pleidooi om de levenscycli van gebouwen niet langer te forceren, maar ze te lezen als ecologische processen waarin transformatie, herbestemming en zelfs aftakeling een rol mogen spelen.

Stel je dus voor dat we erfgoed niet langer alleen redden, maar ook laten sterven. Misschien vinden we daarin juist een meer eerlijke manier om met ons verleden én onze toekomst om te gaan zonder de ‘ruïne-esthetiek’ persé commercieel uit te buiten.


 

[1] DeSilvey, C. (2017). ‘Curated decay: Heritage beyond saving’. U of Minnesota Press. p20.

Bibliografie

Corpus publicaties Caitlin DeSilvey

Bartolini, N., & DeSilvey, C. (2020). Transforming loss. Heritage Futures: Comparative Approaches to Natural and Cultural Heritage Practices, 347–356.

Bond, S., DeSilvey, C., Ryan, J. R., & Uniformbooks. (2013). Visible mending: Everyday Repairs in the South West. Uniformbooks.

DeSilvey, C. (2002). Butterflies and railroad ties: A History of a Montana Homestead.

DeSilvey, C. (2006). Observed Decay: Telling Stories with Mutable Things. Journal of Material Culture, 11(3), 318–338. https://doi.org/10.1177/1359183506068808

DeSilvey, C. (2007). Art and archive: memory-work on a Montana homestead. Journal of Historical Geography, 33(4), 878–900. https://doi.org/10.1016/j.jhg.2006.10.020

DeSilvey, C. (2014). Palliative Curation: Art and Entropy on Orford Ness. Ruin Memories, 79–91.

DeSilvey, C. (2017). Curated decay: Heritage beyond Saving. U of Minnesota Press.

DeSilvey, C. (2020). Other Objects and the ethics of indifference. After Discourse: Things, Affects, Ethics.

DeSilvey, C., & Bartolini, N. (2019). Rewilding as heritage-making: new natural heritage and renewed memories in Portugal. The Routledge Handbook of Memory and Place, 305–314.

DeSilvey, C., Callén, B., & Duque, M. (2023). Generative Repair and Graceful Decay: Interview with Caitlin DeSilvey. Revista Diseña. https://doi.org/10.7764/disena.23.interview.1

DeSilvey, C., & Edensor, T. (2012). Reckoning with ruins. Progress in Human Geography, 37(4), 465–485. https://doi.org/10.1177/0309132512462271

DeSilvey, C., Fredheim, H., Fluck, H., Hails, R., Harrison, R., Samuel, I., & Blundell, A. (2021). When Loss is More: From Managed Decline to Adaptive Release. The Historic Environment Policy & Practice, 12(3–4), 418–433. https://doi.org/10.1080/17567505.2021.1957263

DeSilvey, C., & Harrison, R. (2019). Anticipating loss: rethinking endangerment in heritage futures. International Journal of Heritage Studies, 26(1), 1–7. https://doi.org/10.1080/13527258.2019.1644530

DeSilvey, C., Naylor, S., & Sackett, C. (2011). Anticipatory history.

Harrison, R., DeSilvey, C., Holtorf, C., Macdonald, S., Bartolini, N., Breithoff, E., Fredheim, H., Lyons, A., May, S., Morgan, J., Penrose, S., Högberg, A., & Wollentz, G. (2020). Heritage futures. UCL Press. https://www.uclpress.co.uk

Olsen, B., Burström, M., DeSilvey, C., & Pétursdóttir, Þ. (2020). After discourse: Things, Affects, Ethics. Routledge Archaeologies of the Contemporary World.

 

Overige literatuur

51N4E. (z.d.). C-Minehttps://51n4e.com/projects/c-mine/

Adorno, T., Benjamin, W., Bloch, E., Brecht, B., & Lukacs, G. (2020). Aesthetics and politics. Verso Books.

Anaximander. (2001). The Presocratic Philosophers (K. Freeman, Vert.). Hackett Publishing.

Arboleda, P. (2018). Book review: The dead city: Urban ruins and the spectacle of decayUrban Studies, 55(13), 3048–3050. https://doi.org/10.1177/0042098018786380

Archdaily. (2012). Palais de Tokyo Expansion / Lacaton & Vassal. Archdaily. https://www.archdaily.com/248026/palais-de-tokyo-expansion-lacaton-vass…

Aristoteles. (z.d.). De anima [Over de ziel].

Aristoteles. (ca. 355 v.Chr.). Natuurfilosofie (Φυσικὴ ἀκρόασις).

Aristoteles. (ca. 335 v.Chr.). Over de Poëtica (Περὶ ποιητικῆς).

Atkinson, D. (2005). Cultural Geography: A Critical Dictionary of Key Concepts. I.B. Tauris.

Atwood, M. (2017). The Handmaid’s Tale. Vintage.

Augé, M. (2004). Oblivion (M. De Jager, Vert.). Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bacon, F. (2001). The New Organon (L. Jardine & M. Silverthorne, Vert.). Cambridge University Press.

Barthes, R. (1968). La mort de l’auteur (12–17).

Barthes, R. (2013). Mythologies: The Complete Edition, in a New Translation. Macmillan.

Beatley, T. (2000). Green urbanism: learning from European cities. Choice Reviews Online, 37(11), 37–6397. https://doi.org/10.5860/choice.37-6397

Beckett S. (1958). The Unnamable (P. J. Jolas, Vert.). New York: Grove Press.

Bennett, J. (2010). Vibrant matter: A Political Ecology of Things. Duke University Press Books.

Boer, R., & Chester, A. (2020). Rewriting architecture: 10+1 Actions for an Adaptive Architecture.

Borges, J. L. (2004). Funes el memorioso. Petrotecnia (1ste editie). Petrotecnia.

Boym, S. (2001). The future of nostalgia. New York (N.Y.): Basic books.

Brabants, W. (2024). Bruno Latour over de moderniteit. De Uil van Minerva, 36(4).

Burström, M. (2013). Fragments as Something More: Archaeological Experience and Reflection. Reclaiming Archaeology: Beyond The Tropes Of Modernity. London: Routledge.

Byron, G. G. (1812). Childe Harold’s Pilgrimage. A Romaunt. by Lord Byron.

Caitlin DeSilvey. (z.d.). Heritage Futures. https://heritage-futures.org/people/caitlin-desilvey/

Camus, A. (1967). Le mythe de Sisyphe: essai sur l’absurde.

Connerton, P. (1989). How societies remember. Cambridge University Press.

Crişan, R., Franco, G., Kealy, L., & Musso, S. F. (Eds.). (2013). ‘Conservation/Regeneration: The Modernist Neighbourhood’ (EAAE Transactions on Architectural Education No. 58). European Association for Architectural Education.

De Boeck, F. (2020). Urban Futures and Ruins. Urban Studies.

De Caigny, S., Ertas, H., & Plevoets, B. (2023). As found: Experiments in Preservation. Exhibitions International.

De Certeau, M. (1984). The practice of everyday life. University of California Press.

De Montaigne, M., Villey-Desmeserets, P. L. J., & Saulnier, V. (1932). Les essais de Michel de Montaigne. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA43039260

Delbeke, M. (2006). Myth against history: the Concert Hall in Bruges by Robbrecht and Daem Architects. The Journal of Architecture 

DeSilvey, C. (2012). Making sense of transience: an anticipatory history. Cultural Geographies.

DeSilvey, C. (2020, 22 februari). Introduction to Drop City. CAST Cornwall. https://castcornwall.art/entry/caitlin-desilvey-introduction-to-drop-ci…;

Diderot, D., Bukdahl, E. M., Delon, M., & Lorenceau, A. (1995). Ruines et paysages : Salons III : Salons de 1767. In Hermann, Éditeurs des sciences et des arts eBooks. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA28757950

Dillon, B. (2012). Ruin Lust: our love affair with decaying buildings. The Guardian, 17.

Dobraszczyk, P. (2017). The Dead City: Urban Ruins and the Spectacle of Decay. Bloomsbury Publishing.

Domus. (2021, mei). Will architecture be multispecies in the future?

Dudley, S. H. (2012). Museum objects: Experiencing the Properties of Things. Routledge.

Durrant, M. (2015). Aristotle’s de Anima in focus. Routledge.

Edensor, T. (2005a). The ghosts of industrial ruins: ordering and disordering memory in excessive space. Environment And Planning D: Society And Space, 23(6), 829–849.

Edensor, T. (2005b). Industrial ruins: Space, Aesthetics and Materiality. Bloomsbury Academic.

Ekman, P. (Host). (2018). Interview met Caitlin DeSilvey over Curated Decay [Podcastaflevering]. ‘New Books in Public Policy’ (Geography). New Books Network.

Epicurus. (z.d.). Brief aan Menoeceus [Επιστολή προς Μενοικέα].

Epicurus, L. P., Gerson, B., & Inwood. (1994). The Epicurus Reader: Selected writings and testimonia. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA23521877

Ficino, M. (2008). The book of life (C. Kaske & J. Clark, Vert.). Spring Publications.

Filarete. (ca. 1460). Libro Architectonico. Architectural treatise.

Filarete. (1980). Treatise on architecture: Being the Treatise by Antonio Di Piero Averlino, Known as Filarete : Volume 1. The Translation.

Fiorani, D., Kealy, L., Musso, S., Plevoets, B., Houbart, C., & Van Cleempoel, K. (2017). Conservation/adaptation. Keeping alive the spirit of the place. Adaptive reuse of heritage with symbolic value. EAAE, Hasselt, Belgium.

Fitz, A., Krasny, E., & Wien, A. (2019). Critical care: Architecture and Urbanism for a Broken Planet. MIT Press.

Forty, A. (2004). Words and Buildings: A Vocabulary of Modern Architecture. London: Thames & Hudson.

Forty, A., & Küchler, S. (1999). The art of forgetting. In Berg eBooks. http://discovery.ucl.ac.uk/119295/

Frampton, K., Chipperfield, D., & Höfer, C. (2009). Neues Museum Berlin (R. Nys & M. Reichert, Reds.). Verlag der Buchhandlung Walther König.

Freud, S. (1899). Über Deckerinnerungen [Over dekmantelherinneringen].

Garrett, B. L. (2010). Urban Explorers: Quests for Myth, Mystery and Meaning. Geography Compass, 4(10), 1448–1461.

Geddes, P. (1915). Cities in evolution: An Introduction to the Town Planning Movement and to the Study of Civics. London, Williams.

Giedion, S. (1967). Space, Time and Architecture: The Growth of a New Tradition, Fifth Revised and Enlarged Edition. Harvard University Press.

Girardet, H. (2004). Cities people planet: Liveable Cities for a Sustainable World. Academy Press.

Grafe, C., Devoldere, S., Ronner, E., Stuhlmacher, M. (Red.), & de Bruyn, J. (Red.). (2019). Het Predikheren Mechelen. Luster Uitgeverij.

Halbwachs, M. (2020). On collective memory (L. A. Coser, Vert.). University of Chicago press.

Harman, G. (2022). Architecture and Objects. U of Minnesota Press.

Harrison, R. (2020). Heritage futures: Comparative Approaches to Natural and Cultural Heritage Practices. UCL Press.

Harrison, R., & Schofield, J. (2010). After modernity: Archaeological Approaches to the Contemporary Past. Oxford University Press.

Hautekiet, J., & De Craemer, A. (2015). Heerlijk helder: weg met krommunicatie. Uitgeverij Polis.

Heidegger, M. (1957). Sein und Zeit.

Hildegard Von Bingen. (1998). Scivias (C. Hart & J. B. Halborg, Vert.). Paulist Press.

Hock, U., & Scarfone, D. (2024). On Freud’s “Remembering, Repeating and Working-Through”. Taylor & Francis.

Holbrook, T. (2013). Kraftwerk: review of C-Mine project, Genk, Belgium by 51N4E. Architectural Review.

Homeros. (ca. 800 v.Chr.). Odyssee.

Jameson, F. (1992). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. In Duke University Press eBooks. https://doi.org/10.1215/9780822378419

Jelić, A., Staničić, A., Tvedebrink, T. D. O., De Matteis, F., Hirschbichler, M., Popić, J., De Piedade Ferreira, M., Pottgiesser, U., Weisen, M., Wagoner, B., & Otero-Pailos, J. (2022). Ethics of dust: visual essay on the artistic works by Jorge Otero-Pailos. The Journal Of Architecture, 27(4), 616–634. https://doi.org/10.1080/13602365.2022.2133801

Koolhaas, R. (2004). Preservation is overtaking us. Future Anterior, 1(2), 1–3.

Koolhaas, R., & Mau, B. (1997). S, M, L, XL. The Monacelli Press, LLC.

Koolhaas, R. & OMA/AMO. (2010). Cronocaos. Biennale di Venezia.

Küchler, S. (2012). Malangan: Objects, Sacrifice and the Production of Memory. Museum Objects, 57–71.

La Biennale di Venezia. (2021). 17th International Architecture Exhibition. https://www.labiennale.org/en/architecture/2021/17th-international-arch…

Langenberg, S. (2018). REPARATUR / REPAIR. ENCOURAGEMENT TO THINK AND MAKE. Hatje Cantz Verlag.

Laozi. (2013). Daodejing: Het boek van de weg en de deugd (K. Schipper, Vert.). Athenaeum–Polak & Van Gennep.

Latour, B. (2008). Reassembling the Social: An Introduction to Actor‐Network‐Theory. Equal Opportunities International, 27(3), 307–309. https://doi.org/10.1108/eoi.2008.27.3.307.2

Latour, B. (2012). We have never been modern. Harvard University Press.

Latour, B. (2018). Outline of a parliament of things. Ecologie  Politique, 1, 47–64.

Latz, P. (2001). Landscape Park Duisburg Nord: The Metamorphosis of an Industrial Site. Manufactured Sites: Rethinking The Post-industrial Landscape.

Lefebvre, H. (2003). The Urban Revolution. U of Minnesota Press.

Live Venice. (z.d.). 2021 Biennale: The architecture of living together. https://www.live-venice.it/en/2021-biennale-the-architecture-of-living-…

Locke, J. (1690). An Essay concerning Human Understanding. In Oxford University Press eBooks (p. 1). https://doi.org/10.1093/oseo/instance.00018020

Lucretius. (55 v.Chr.). De rerum natura.

Lyons, S. (2018). Ruin Porn and the Obsession with Decay. Springer.

Macaulay, R. (2017). Pleasure of ruins. Andesite Press.

Malone-France, K., & Otero-Pailos, J. (2016). Preservation Art: An Interview with Jorge Otero-Pailos. Forum Journal, 30(3), 7–18. https://doi.org/10.1353/fmj.2016.a620797

Marchand, Y., Meffre, R., Polidori, R., & Sugrue, T. J. (2010). The ruins of Detroit. In Steidl eBooks. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BB0525896X

Marcus Aurelius. (2005). Meditaties (H. Van Goudoever, Vert.). Historische Uitgeverij. (Oorspronkelijk werk ca. 170 n.Chr.).

Marx, K., & Engels, F. (2021). The Communist Manifesto and das Kapital. Chartwell.

Massey, D. (2005). For space. SAGE.

Melvin, J. (z.d.). Concert Hall, Bruges.

Merewether, C. (2006). The Archive.

Milosevic, S., & Aksamija, A. (2024). Sustainable Retrofitting Strategies for Culturally Significant Brutalist Buildings: Energy-Efficient Strategies for A High-Rise Residential Complex in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina. Journal Of Green Building, 19, 95–122.

Molina, D. N., & Barthes, R. (1974). Le Plaisir du texte. The Modern Language Review, 69(2), 362. https://doi.org/10.2307/3724584

Morton, T. (2013). Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. U of Minnesota Press.

National Trust media release & Objective One. (2006, 22 maart). Trust Announces Conclusion of Harbour Study. http://www.objectiveone.com

Nietzsche, F., & Hollingdale, R. J. (2012). On the Uses and Disadvantages of History for Life. In Cambridge University Press eBooks. 57–124. https://doi.org/10.1017/cbo9780511812101.007

Nora, P. (1984). Les Lieux de mémoire. Gallimard.

NVA. (z.d.). Kilmahew / St Peter’s. https://nva.org.uk/artwork/kilmahew-st-peters/

Oldewurtel, U. (2018). HUMBOLDT FORUM UND MUSEUMSINSEL. Antike Welt, 6, 33–37.

Olsen, B., & Pétursdóttir, Þ. (2014). Ruin memories. In Routledge eBooks. https://doi.org/10.4324/9781315778211

Orange, H., De Nardi, S., High, S. C., & Koskinen-Koivisto, E. (2019). The Routledge Handbook of Memory and Place.

Otero-Pailos, J. (2016). Experimental preservation. Places Journal.

Ovidius. (ca. 8AD). Metamorphoseon libri.

Papastergiadis, N. (2002). Traces Left in Cities. Poetics in Architecture, 45–51.

Petrarca, F. (ca. 1350). Lettera alle rovine di Roma. Epistolae Familiares.

Pfeijffer, I. L. (2024). Is geschiedenis fictie?: Homeruslezing. Singel Uitgeverijen.

Plato. (378v.Chr.). Πολιτεία [De staat].

Plato. (1993). Plato: Phaedo. Cambridge University Press.

Plato. (2002). Cratylus (R. E. Allen, Vert.). Yale University Press.

Powers, R. (2024). The overstory. Random House.

Preciado, P. B. (2020). When statues fall. In Artforum.

Pynchon, T. (2012). Gravity’s rainbow. Penguin.

Revista Diseña. (z.d.). Generative repair and graceful decay: Interview with Caitlin DeSilveyhttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239212

Riegl, A. (1903). Der moderne Denkmalkultus: sein Wesen und seine Entstehung. W. Braumüller.

Ruskin, J. (1880). The Seven Lamps of Architecture.

Sandler, D. (2011). Counterpreservation: Decrepitude and memory in post-unification Berlin. Third Text, 25(6), 687–697.

Serres, M. (1982). The Parasite (L. R. Schehr, Vert.). Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Simmel, G. (z.d.). The ruin. In D. Kettler (Vert.), octopus-press.cz/en/Ruina. 1–11.

Simmel, G. (1911). Philosophie der Landschaft. Ästhetik und Metaphysik der Natur. Das Individuelle Gesetz. Philosophische Exkurse.

Smithson, R. (1996). Robert Smithson: The Collected Writings. Univ of California Press.

Soja, E. W. (1996). ThirdSpace: Journeys to Los Angeles and Other Real-and-Imagined Places. Wiley-Blackwell.

Solnit, R. (2025). A field guide to getting lost. Canongate Canons.

Somol, R., & Whiting, S. (2002). Notes around the Doppler Effect and other Moods of Modernism. Perspecta, 33, 72–77.

Sontag, S. (1977). On photography. Penguin.

Sontag, S. (2001). Against interpretation: And other essays. Macmillan.

Stead, N. (2003). The value of ruins: Allegories of destruction in Benjamin and Speer. Form/Work: An Interdisciplinary Journal Of The Built Environment, 6, 51–64. https://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:191716

Stone, S.H. (2017). The dance of dead things. Conservation/Adaptation: Keeping Alive The Spirit Of The Place Adaptive Reuse Of Heritage With Symbolic Value.

Studio Ossidiana. (z.d.). Animal encounters. https://www.studio-ossidiana.com/animal-encounters

Studio Other Spaces. (2021). Future Assembly. https://studiootherspaces.net/futureassembly/

Tate, A., & Eaton, M. (2023). Designed landscapes: 37 Key Projects. Taylor & Francis.

Thompson, M. (2014). I See a Darkness: What Happens if We Choose Not to Save Historic Structures. unpublished paper.

Treggiden, K. (z.d.). Circular Podcast with Caitlin DeSilvey’ [Podcast-aflevering]. Making Design Circular. https://makingdesigncircular.org/podcast/circular-podcast-with-caitlin-…

Tsing, A. L. (2021). The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton University Press.

Van Gerrewey, C. (2012). Op de hoogte. Amsterdam: De Bezige Bij.

Vergara, C. (1999). American Ruins. New York: Monacelli.

Vergilius. (21v.Chr.). Aeneis, boek 6.

Vico, G. (2002). The new science (D. Marsh, Vert.). Penguin Classics.

Vinegar, A., & Otero-Pailos, J. (2011). What a Monument Can Do. Future Anterior Journal Of Historic Preservation History Theory And Criticism, 8(2), III–VII. https://doi.org/10.1353/fta.2011.0013

Viollet-le-Duc, E. E. (1854). Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle. Paris: B. Bance.

Vitruvius. (1999). Ten books on architecture (I. Rowland & T. N. Howe, Vert.). Cambridge University Press.

Von Goethe, J. W. (2014). Faust I & II, Volume 2: Goethe’s Collected Works - Updated Edition. https://muse.jhu.edu/book/64465

welt. (2007, 19 oktober). Chipperfield gegen “Nostalgiker” bei Wiederaufbau. https://www.welt.de/regionales/berlin/article1188290/Chipperfield-gegen…

Whiting, S., & Somol, R. (2002). Notes around the Doppler effect and other moods of modernism. Perspecta, 33, 72–77.

Wigley, M. (1993). The architecture of deconstruction: Derrida’s haunt. MIT press.

Winnicott, D. (1951). Transitional Objects and Transitional Phenomena. Collected Papers: Through Paediatrics To Psycho-Analysis.

Wolman, A. (1965). The Metabolism of Cities. Scientific American, 213, 179–190. https://doi.org/10.1038/scientificamerican0965-178

Woolf, V. (2000). The waves. Wordsworth Editions.

Yates, F. A. (1966). The art of memory. London: Routledge & Kegan Paul.

Download scriptie (3.22 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2025
Promotor(en)
Maarten Liefooghe