Duurder is niet altijd gezonder: vleesvervangers van huismerken scoren verrassend goed!

Annaelle
Santana Palma

De strijd tussen A-merken en huismerken lijkt nog niet te zijn gaan liggen. Zijn de duurdere A-merken echtsamengesteld, of betaal je vooral voor de naam? Dat kom je in dit artikel te weten.

Vleesvervangers zijn booming

Steeds meer Belgen kiezen regelmatig voor een vegetarische maaltijd. Daarbij vervangen ze vlees, vis of eieren door een gelijkaardig plantaardig alternatief, zoals vleesvervangers. Gezondheid, milieu en dierenwelzijn spelen daarbij een grote rol. Supermarkten spelen gretig in op die trend met een steeds breder aanbod: van hamburgers en balletjes tot stukjes en gehakt.

Maar in dat groeiende assortiment duikt telkens dezelfde vraag op: zijn de duurdere A-merken ook echt beter samengesteld dan de goedkopere huismerken? Veel consumenten gaan er nog steeds van uit dat een A-merk synoniem is voor een hogere kwaliteit. Mijn bacheloronderzoek toont aan dat die veronderstelling niet altijd klopt.

410 vleesvervangers van naderbij bekeken

Voor mijn bachelorproef aan de Erasmushogeschool Brussel onderzocht ik 410 vleesvervangers die in Belgische supermarkten te koop zijn. Daarbij vergeleek ik A-merken en huismerken binnen 13 productcategorieën.

Ik bekeek de voedingswaarden van elk product: het gehalte aan eiwitten, vet, verzadigd vet, zout, ijzer en vitamine B12. Daarnaast vergeleek ik ook de prijs per 100 gram.

Mijn doel was duidelijk: achterhalen of vleesvervangers van A-merken écht een betere samenstelling hebben dan die van huismerken.

Rarara… Prijs zegt niet alles

De resultaten waren opvallend. In de meeste productcategorieën waren er geen grote verschillen in voedingswaarde tussen A-merken en huismerken.

  • A-merken bevatten soms iets meer eiwitten, bijvoorbeeld bij vleesstukjes of reepjes. Maar dat betekent niet dat huismerken automatisch te weinig eiwitten bevatten
  • A-merken zijn gemiddeld een stuk duurder, maar hebben daarom niet per se een gunstigere samenstelling.
  • Huismerken doen het vaak beter op vlak van verzadigd vet, zout en – niet te vergeten – prijs.

Het huismerk bevat minder eiwitten,  maar het eiwitgehalte per 100g is nog steeds hoog genoeg!
Het huismerk bevat minder eiwitten, maar het eiwitgehalte per 100g is nog steeds hoog genoeg!


Hogere prijs = kwaliteit?

Consumenten vertrouwen vaak op het imago van een merk. Bekende namen willen kwaliteit uitstralen, maar huismerken hoeven daarvoor niet onder te doen.

Het etiket met de ingrediëntenlijst en voedingswaarden vertelt veel meer dan de verpakking of de merknaam. Wie die gegevens vergelijkt, merkt al snel dat veel huismerken minstens even goed scoren als hun duurdere tegenhangers.

Kortom: een hogere prijs garandeert geen betere kwaliteit. De verschillen tussen merken zijn veel kleiner dan mensen denken.

Waarom dit belangrijk is

De resultaten zijn niet alleen interessant voor consumenten, maar ook voor professionals in de voedingssector.

Voor consumenten:

Je hoeft niet het duurste merk te kopen om gezond te eten. Lees liever het etiket en vergelijk de voedingswaarden — dat vertelt veel meer dan het prijskaartje.

Voor diëtisten:

De gegevens bieden objectieve informatie waarmee ze hun cliënten beter kunnen adviseren over vleesvervangers binnen een evenwichtige voeding.

Voor producenten:

Fabrikanten kunnen de resultaten gebruiken om hun producten verder te verbeteren – bijvoorbeeld door het zout- of vetgehalte te verlagen of het eiwitgehalte te verhogen.



Mijn persoonlijke bijdrage 

Wat dit onderzoek bijzonder maakt, is de omvang en systematische aanpak.

Ik verzamelde gegevens van 410 producten, bekeek ze stuk voor stuk op voedingswaarde én prijs, en vergeleek A-merken en huismerken binnen dertien productgroepen.

Door die grote dataset kreeg ik een representatief beeld van de Belgische markt en kon ik voor het eerst een objectieve vergelijking maken tussen merken, categorieën en prijzen.

Kritisch kijken loont

De studie toont aan dat het etiket kritisch lezen belangrijker is dan  voor een merknaam te kiezen.

Een slimme consument laat zich niet leiden door reclame, maar door feiten.

“Laat je niet misleiden door het merk of de verpakking,” zeg ik vaak. “Het etiket vertelt je veel meer over de kwaliteit van wat je eet.”

Wat brengt de toekomst?

Mijn onderzoek was een eerste stap, maar het opent de deur naar vervolgonderzoek.

Een grotere steekproef met meer productcategorieën zou nog beter kunnen aantonen hoe vleesvervangers evolueren en waar er ruimte is voor verbetering.

Toch is de conclusie nu al duidelijk: huismerken doen zeker niet onder voor A-merken.

Ze zijn vaak evenwaardig en hebben soms zelfs een betere samenstelling – tegen een lagere prijs.

Tot slot

De boodschap is simpel maar duidelijk: een duurdere vleesvervanger is niet per se gezonder.

Huismerken vleesvervangers bewijzen dat kwaliteit niet altijd een hoge prijs hoeft te hebben.

“Een gezond product hoeft niet altijd duur te zijn.”








 

Bibliografie

Alessandrini, R., Brown, M. K., Pombo-Rodrigues, S., Bhageerutty, S., He, F. J., & MacGregor, G. A. (2021). Nutritional Quality of Plant-Based Meat Products Available in the UK: A Cross-Sectional Survey. Nutrients, 13(12), 4225.

https://doi.org/10.3390/nu13124225 

 

Andersen, B. V., Brockhoff, P. B., & Hyldig, G. (2019). The importance of liking of appearance, -odour, -taste and -texture in the evaluation of overall liking. A comparison with the evaluation of sensory satisfaction. Food Quality and

Preference, 71, 228–232. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2018.07.005

 

Angelino, D., Del Bo, C., Pellegrini, N., & Martini, D. (2021). Comparison of the Nutritional

Quality of Branded and Private-Label Food Products Sold in Italy: Focus on the

Cereal-Based Products Collected From the Food Labeling of Italian Products Study. Frontiers in Nutrition, 8. https://doi.org/10.3389/fnut.2021.660766

 

Anselmsonn, J., Johansson, U. & Persson, N. (2007). Understanding Price Premium for Grocery Products: a conceptual model of customer-based brand equity. Journal of Product & Brand Management, vol.16 , nr.6 , p.401-414. 

 

Bakaloudi, D. R., Halloran, A., Rippin, H. L., Oikonomidou, A. C., Dardavesis, T. I., Williams, J., Wickramasinghe, K., Breda, J., & Chourdakis, M. (2020). Intake and adequacy of the vegan diet. A systematic review of the evidence. Clinical Nutrition, 40(5), 3503– 3521. https://doi.org/10.1016/j.clnu.2020.11.035  

 

Banjari, I., & Hjartåker, A. (2018). Dietary sources of iron and vitamin B12: Is this the missing link in colorectal carcinogenesis? ScienceDirect, 116, 105–

110. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306987718301142?casa_t oken=DA1RuuRYnwoAAAAA:SQlwqtCaVN2w2zozLfJHOzbu5xcZqO6Eromyor2PR2IiPm Vu8w9avoksGnH_IyEwgGgswB-liA

 

Bogaert, S. (2022). De impact van assortimentsgrootte op de keuze tussen (A-)merken vs.

huismerken [Masterscriptie, Universiteit

Gent]. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/003/060/872/RUG01-

003060872_2022_0001_AC.pdf

 

Boirie, Y., Dangin, M., Gachon, P., Vasson, M., Maubois, J., & Beaufrère, B. (1997). Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein

accretion. Proceedings Of The National Academy Of Sciences, 94(26), 14930– 14935. https://doi.org/10.1073/pnas.94.26.14930

 

Bos, S. (2010). De invloed van de aanwezigheid van huismerken in een productcategorie wat betreft het belang van prijs, kwaliteit en innovatie bij het keuzegedrag van consumenten (Bachelor thesis, Tilburg University). Retrieved from http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=114681

 

Boukid, F. (2020). Plant-based meat analogues: from niche to mainstream. European Food Research And Technology, 247(2), 297–308. https://doi.org/10.1007/s00217-02003630-9

 

Boukid, F.; Rosell, C.M.; Castellari, M. Pea protein ingredients: A mainstream ingredient to (re)formulate innovative foods and beverages. Trends Food Sci. Technol. 2021, 110, 729–742.

 

Bourre, J. M. (2004). Omega-3 fatty acids in the brain: A review of their role in health and disease. Journal of Nutrition, 134(12), 3027S–3032S.

Bozza, M. T., & Jeney, V. (2020). Pro-inflammatory Actions of Heme and Other HemoglobinDerived DAMPs. Frontiers in

Immunology, 11. https://doi.org/10.3389/fimmu.2020.01323

 

Bryant, C., & Sanctorum, H. (2021). Alternative proteins, evolving attitudes: Comparing consumer attitudes to plant-based and cultured meat in Belgium in two consecutive years. Appetite, 161, 105161. Https://doi.org/10.1016/j.appet.2021.105161 

 

Butkeviciene, V., Stravinskiene, J., Rutelione A. (2008). “Impact of Consumer Package Communication on Consumer Decision Making Process”, Engineering Economics. Volume 56, Nummer 1, Pagina‟s 57-65. 

 

Castro, T., Mackay, S., Young, L., Mhurchu, C. N., Shaw, G., Tawfiq, E., & Eyles, H. (2021).

Comparison of Healthiness, Labelling, and Price between Private and Branded Label

Packaged Foods in New Zealand (2015–2019). Nutrients, 13(8),

2731. https://doi.org/10.3390/nu13082731

 

Cole, E., Goeler-Slough, N., Cox, A. N., & Nolden, A. A. (2021). Examination of the nutritional composition of alternative beef burgers available in the United States. International Journal Of Food Sciences And Nutrition, 73(4), https://doi.org/10.1080/09637486.2021.2010035 

 

Cordova, R., Viallon, V., Fontvieille, E., Peruchet-Noray, L., Jansana, A., Wagner, K.-H., et al. (2023). Consumption of ultra-processed foods and risk of multimorbidity of cancer and cardiometabolic diseases: A multinational cohort study. The Lancet Planetary Health, 7(12), e1127–e1137.

https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2023.100771

 

Craig, W. J., Mangels, A. R., Fresán, U., Marsh, K., Miles, F. L., Saunders, A. V., Haddad, E.

H., Heskey, C. E., Johnston, P., Larson-Meyer, E., & Orlich, M. (2021). The Safe and

Effective Use of Plant-Based Diets with Guidelines for Health

Professionals. Nutrients, 13(11), 4144. https://doi.org/10.3390/nu13114144

 

Craig, W. J. (2010). Nutrition Concerns and Health Effects of Vegetarian Diets. Nutrition in Clinical Practice, 25(6), 613–620. https://doi.org/10.1177/0884533610385707

 

Curtain, F., & Grafenauer, S. (2019). Plant-Based Meat Substitutes in the Flexitarian Age:

An Audit of Products on Supermarket Shelves. Nutrients, 11(11), 2603.

https://doi.org/10.3390/nu11112603 

 

Dagevos, H., & Verbeke, W. (2022). Meat consumption and flexitarianism in the Low

Countries. Meat Science, 192,

108894. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2022.108894

 

De Bondt, C. (2012). DETERMINANTEN VAN DE BEREIDHEID OM EEN MEERPRIJS TE

BETALEN VOOR EEN A-MERK. In P. Van

Kenhove, Masterproef. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/893/515/RUG01001893515_2012…

 

De Henauw, S., Vanhauwaert, E., De Preter, V., Matthys, C., & Van Loo, M.

(2021). Handboek Voeding: Van basisconcepten tot metabolisme (A. Meulemans, Red.; 3de editie). Acco.

 

Declerck, J. (2019). De impact van assortimentsgrootte op de keuze tussen A-merken versus huismerken (Master's thesis, Ghent University).

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/784/258/RUG01002784258_2019…

De Jong, K. (2019). The private label revolution (1st ed.). The Netherlands: IPLC BV. 

 

De Ridder K, Lebacq T, Ost, C, Teppers, E & Brocatus, L. Rapport 4: De consumptie van voedingsmiddelen en de inname van voedingstoffen. Samenvatting van de onderzoeksresultaten. In: Teppers E, Tafforeau J. (ed.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. WIV-ISP, Brussel, 2016. 

 

Dekker, M., de Kogel, W. J., & Kleter, G. A. (2021). Plant-based meat alternatives: Ingredients, structure, and nutrition. Food Quality and Preference, 88, 104077.

https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2021.104077

 

Dekkers, B. L., Boom, R., & Van Der Goot, A. J. (2018). Structuring processes for meat analogues. Trends in Food Science and Technology, 81, 25–36.

https://doi.org/10.1016/j.tifs.2018.08.011 

 

Espejel, J., Fandos, C. and Flavián, C. (2007), "The role of intrinsic and extrinsic quality attributes on consumer behaviour for traditional food products", Managing Service

Quality: An International Journal, Vol. 17 No. 6, pp. 681-

701. https://doi.org/10.1108/09604520710835000

 

Estiri, M., Hasangholipour, T., Yazdani, H., Nejad, H.J., Rayej, H. (2010), “Food Products Consumer Behaviors: The Role of Packaging Elements”, Journal of Applied Sciences. Volume 10, Nummer 7, Pagina‟s 535-543. 

 

EVA. (2022). Vleesconsumptie in België blijft verder dalen. https:// www.evavzw.be/nieuws/vleesconsumptie-belgië-blijft-verder-dalen 

 

Flores, M., & Toldrá, F. (2020). Chemistry, safety, and regulatory considerations in the use of nitrite and nitrate from natural origin in meat products - Invited review. Meat Science, 171, 108272. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2020.108272

 

Fox, N., & Ward, K. (2007). Health, ethics and environment: A qualitative study of vegetarian motivations. Appetite, 50(2–3), 422–

429. https://doi.org/10.1016/j.appet.2007.09.007

 

Gaudichon, C., & Calvez, J. (2020). Determinants of amino acid bioavailability from ingested protein in relation to gut health. Current Opinion in Clinical Nutrition & Metabolic Care, 24(1), 55–61. https://doi.org/10.1097/mco.0000000000000708

 

GfK België & Consumptietracker VLAM (iVox). (2021). Vlees blijft populair in België – Belg zoekt wel vaker variatie en eet minder frequent vlees [Report]. GfK

België. https://www.vlaanderen.be/vlam/sites/default/files/publications/202206/…

 

Godfray, H. C. J., Aveyard, P., Garnett, T., Hall, J. W., Key, T. J., Lorimer, J.,

Pierrehumbert, R. T., Scarborough, P., Springmann, M., & Jebb, S. A. (2018). Meat consumption, health, and the

environment. Science, 361(6399). https://doi.org/10.1126/science.aam5324 

 

Greger, M. (2020). A Whole Food Plant-Based Diet Is Effective for Weight Loss: The

Evidence. American Journal Of Lifestyle Medicine, 14(5), 500–

510. https://doi.org/10.1177/1559827620912400

 

Hansen, T., 2005, Perspectives on consumer decision making: An integrated approach, Journal of Consumer Behaviour, Vol. 4, No. 6, 2005, 420-437. 

 

Heil, S. G., De Jonge, R., De Rotte, M. C. F. J., Van Wijnen, M., Heiner-Fokkema, R. M. R., Kobold, A. C. M., Pekelharing, J. M. M., Adriaansen, H. J., Sanders, E., Trienekens, P. H., Rammeloo, T., & Lindemans, J. (2012). Screening for metabolic vitamin B12 deficiency by holotranscobalamin in patients suspected of vitamin B12 deficiency: a multicentre study. Annals Of Clinical Biochemistry International Journal Of

Laboratory Medicine, 49(2), 184–189. https://doi.org/10.1258/acb.2011.011039

 

Hercberg, S., Touvier, M., & Salas-Salvado, J. (2021). The Nutri-Score nutrition label. International Journal For Vitamin And Nutrition Research, 92(3–4), 147– 157. https://doi.org/10.1024/0300-9831/a000722

 

Hoge Gezondheidsraad. (2016). Voedingsaanbevelingen voor België - 2016 (report Hgr nr. 9285). 

 

HGR. https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshea… /9285_voedingsaanbev_16122016_a5.pdf 

 

Hoge Gezondheidsraad. (2021). Vegetarische voeding. https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_t heme_file/210409_hgr-9445_vegetarische_voeding_vweb_2.pdf  

 

Is vlees gezond? (z.d.). Gezond

Leven. https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek/vlees

 

J. Post, M. (2012). Cultured meat from stem cells: challenges and prospects. Meat

Science, 92, 297–

301. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0309174012001210

 

Jardine, M. A., Kahleova, H., Levin, S. M., Ali, Z., Trapp, C. B., & Barnard, N. D. (2021).

Perspective: Plant-Based Eating Pattern for Type 2 Diabetes Prevention and

Treatment: Efficacy, Mechanisms, and Practical Considerations. Advances in Nutrition, 12(6), 2045–2055. https://doi.org/10.1093/advances/nmab063

 

Joshi, S., Hashmi, S., Shah, S., & Kalantar-Zadeh, K. (2019). Plant-based diets for prevention and management of chronic kidney disease. Current Opinion in

Nephrology & Hypertension, 29(1), 16–

21. https://doi.org/10.1097/mnh.0000000000000574

 

Joshi, S., McMacken, M., & Kalantar-Zadeh, K. (2020). Plant-Based Diets for Kidney Disease: A Guide for Clinicians. American Journal Of Kidney Diseases, 77(2), 287– 296. https://doi.org/10.1053/j.ajkd.2020.10.003

 

Katakam, P. K., Hegde, A. P., & Venkataramaiahyappa, M. (2018). Vitamin B12deficiency:

unusual cause of jaundice in an adolescent. BMJ Case Reports, bcr222302. https://doi.org/10.1136/bcr-2017-222302

 

Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, Measuring & Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, vol.57, nr.1, januari 1993, p.1-22. 

 

Ketelings, L., Havermans, R. C., Kremers, S., & De Boer, A. (2023). How Different Dimensions Shape the Definition of Meat Alternative Products: A Scoping Review of Evidence between 2000 and 2021. Current Developments in Nutrition, 7(7), 101960.

https://doi.org/10.1016/j.cdnut.2023.101960 

 

Kotler, P., Keller, K. L. (2019). Marketing Management. Pearson.

 

Kumar, N., Steenkamp, J.B.E.M. (2007), “Brand versus Brand”, International Commerce Review, Springer. Volume 7, Pagina‟s 46-53. 

 

Lane, M. M., Davis, J. A., Beattie, S., Gómez‐Donoso, C., Loughman, A., O’Neil, A., Jacka, F., Berk, M., Page, R., Marx, W., & Rocks, T. (2020). Ultraprocessed food and chronic noncommunicable diseases: A systematic review and meta‐analysis of 43 observational studies. Obesity Reviews, 22(3). https://doi.org/10.1111/obr.13146

 

Lee, S. Y., Lee, D. Y., & Hur, S. J. (2024). Future perspectives: Current trends and controversies of meat alternatives classified as ultra‐processed foods. Journal Of Food Science, 89(11), 7022–7033. https://doi.org/10.1111/1750-3841.17355

 

Leitzmann, C. (2014). Vegetarian nutrition: past, present, future. American Journal Of Clinical Nutrition, 100, 496S-502S. https://doi.org/10.3945/ajcn.113.071365

 

Lichtenstein, D.R., Ridgway, N.M., Netemeyer, R.G., 1993, Price perceptions and consumer shopping behaviour: A field study, Journal of Marketing Research, Vol. 30, No. 2, May 1993, 234-245. 

 

Lijinsky, W. (1999). N-Nitroso compounds in the diet. Mutation Research/Genetic Toxicology

And Environmental Mutagenesis, 443(1–2), 129–

138. https://doi.org/10.1016/s1383-5742(99)00015-0

 

Mach, F., Baigent, C., Catapano, A. L., Koskinas, K. C., Casula, M., Badimon, L., Chapman, M. J., De Backer, G. G., Delgado, V., Ference, B. A., Graham, I. M., Halliday, A.,

Landmesser, U., Mihaylova, B., Pedersen, T. R., Riccardi, G., Richter, D. J., Sabatine, M. S., Taskinen, M., . . . Patel, R. S. (2019). 2019 ESC/EAS Guidelines for the management of dyslipidaemias: lipid modification to reduce cardiovascular risk. European Heart Journal, 41(1), 111–

188. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehz455

 

Mahieu, S. (2012). A-merken versus private labels: relatie tussen prijsverschillen en kwaliteitsverwachtingen. In P. Van

Kenhove, Masterproef [Thesis]. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/893/495 /RUG01-001893495_2012_0001_AC.pdf

 

Malekpour, M., Yazdani, M., & Rezvani, H. (2022). Investigating the relationship between intrinsic and extrinsic product attributes with customer satisfaction: implications for food products. British Food Journal, 124(13), 578–598. https://doi.org/10.1108/bfj02-2022-0097

 

Mateti, T., Laha, A. & Shenoy, P. Artificial Meat Industry: Production Methodology, Challenges, and Future. JOM 74, 3428–3444 (2022).

https://doi.org/10.1007/s11837-022-05316-x 

 

 

Mertens, E., Deriemaeker, P., & Van Beneden, K. (2024). Analysis of the Nutritional Composition of Ready-to-Use Meat Alternatives in Belgium. Nutrients, 16(11), 1648. https://doi.org/10.3390/nu16111648

 

Mertens, E. M., Deriemaker, P. D., & Van Beneden, K. B. (2023). Een analyse van 3de en 4de generatie vleesalternatieven

 

Micha, R., Peñalvo, J. L., Cudhea, F., & Imamura, F. (2014). Association between dietary factors and mortality from heart disease, stroke, and type 2 diabetes in the United States. JAMA, 312(9), 1057–1067. https://doi.org/10.1001/jama.2014.13029

 

Michel, F., Knaapila, A., Hartmann, C., & Siegrist, M. (2021). A multi-national comparison of meat eaters’ attitudes and expectations for burgers containing beef, pea or algae protein. ScienceDirect, 91. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S09503 29321000227?via%3Dihub

 

Misra, R., Balagopal, P., Raj, S., & Patel, T. G. (2018). Red Meat Consumption (Heme Iron

Intake) and Risk for Diabetes and Comorbidities? Current Diabetes Reports, 18(11). https://doi.org/10.1007/s11892-018-1071-8

 

Miyazaki, A.D., Grewal, D., Goodstein, R.C., 2005, The effect of multiple extrinsic cues on quality perceptions: A matter of consistency, Journal of Consumer Research, Vol. 32, June 2005, 146- 153. 

 

Moers, P.H.J.M. (2007), “Private brands; De rijzende ster van de huismerken”, Kluwer, Amsterdam. 1e druk. 

 

Monteiro, C. A., Cannon, G., Moubarac, J., Levy, R. B., Louzada, M. L. C., & Jaime, P. C. (2017). The UN Decade of Nutrition, the NOVA food classification and the trouble with ultra-processing. Public Health Nutrition, 21(1), 5–

17. https://doi.org/10.1017/s1368980017000234

 

Monteiro, C.A., Cannon, G., Lawrence, M., Costa Louzada, M.L. and Pereira Machado, P. (2019). Ultra-processed foods, diet quality, and health using the NOVA classification system. Rome, FAO. 

 

Monteiro, C. A., Moubarac, J., Cannon, G., Ng, S. W., & Popkin, B. (2013). Ultra‐processed products are becoming dominant in the global food system. Obesity Reviews, 14(S2), 21–28. https://doi.org/10.1111/obr.12107

 

Moss, R., Barker, S., Falkeisen, A., Gorman, M., Knowles, S., & McSweeney, M. B. (2022). An investigation into consumer perception and attitudes towards plant-based alternatives to milk. Food Research International, 159,

111648. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2022.111648

 

NielsenIQ. (2025, 4 februari). Branded vs. Private Label – who is going to come out on top? - NIQ. NIQ. https://nielseniq.com/global/en/insights/analysis/2024/brandbankbranded…

 

Norman, K., & Klaus, S. (2020). Veganism, aging and longevity: New insight into old concepts. Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care, 23(2), 145–150.

https://doi.org/10.1097/ MCO.0000000000000625 

 

Olsen, N. V., Menichelli, E., Meyer, C., & Næs, T. (2011). Consumers liking of huismerken. An evaluation of intrinsic and extrinsic orange juice cues. Appetite, 56(3), 770–777.

https://doi.org/10.1016/j.appet.2011.03.004 

 

Peulvruchten. (z.d.). Gezond

Leven. https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek/peulvruchten

 

ProVeg. (2021). What consumers want: a survey on European consumer attitudes towards plant-based foods with a focus on flexitarians. 862957, pp58. www.smartproteinproject.eu 

 

Radio 1. (2016, 14 december). Geen smaakverschil tussen A-merk en huismerk via https://radio1.be/geen-smaakverschil-tussen-merk-en- huismerk#:~:text=Volgens%20onderzoek%20van%20de%20Universiteit,naam%20i n%20de%20rekken% 20liggen 

 

Reijnders,     W.     (2014,     2     juni).     A-merk     onderscheidt     zich     niet     van

huismerk. TIAS. https://www.tias.edu/nieuws-en-artikelen/item/a-merkonderscheidt-zich-n…?

 

Rockström, J., Edenhofer, O., Gaertner, J., & DeClerck, F. (2020). Planet-proofing the global food system. Nature Food, 1(1), 3–5. https://doi.org/10.1038/s43016-019-0010-4

 

Romão, B., Botelho, R. B. A., Nakano, E. Y., Raposo, A., Han, H., Vega-Muñoz, A., ArizaMontes, A., & Zandonadi, R. P. (2022). Are Vegan Alternatives to Meat Products Healthy? A Study on Nutrients and Main Ingredients of Products Commercialized in Brazil. Frontiers in Public Health, 10. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.900598 

 

Rossi, P., Borges, A., & Bakpayev, M. (2015). Huismerken versus national brands: The effects of branding on sensory perceptions and purchase intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 27, 74–79. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.07.006 

 

Rundh, B. (2005), “The multi-faceted dimension of packaging”, British Food Journal. Volume 107, Nummer 9, Pagina‟s 670-684. 

Sampaio, G. R., Guizellini, G. M., Da Silva, S. A., De Almeida, A. P., Pinaffi-Langley, A. C.

C., Rogero, M. M., De Camargo, A. C., & Torres, E. A. F. S. (2021). Polycyclic

Aromatic Hydrocarbons in Foods: Biological Effects, Legislation, Occurrence,

Analytical Methods, and Strategies to Reduce Their Formation. International Journal

Of Molecular Sciences, 22(11), 6010. https://doi.org/10.3390/ijms22116010

Scientific Committee on Food, Scientific Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies, & European Food Safety Authority. (2006). TOLERABLE UPPER INTAKE LEVELS FOR

VITAMINS AND MINERALS. European Food Safety

Authority. https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/efsa_rep/blobserver_assets /ndatolerableuil.pdf

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for cobalamin (vitamin B12). (2015). EFSA

Journal, 13(7). https://doi.org/10.2903/j.efsa.2015.4150

Sergi, G., Bano, G., Pizzato, S., Veronese, N., & Manzato, E. (2017). Taste loss in the elderly: Possible implications for dietary habits. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 57(17), 3684–3689. https://doi.org/10.1080/10408398.2016.1160208  

 

Sethuraman, S. & Cole, C. (1999). Factors Influencing the Price Premiums that Consumers Pay for National Brands over Store Brands. Journal of Product & Brand Management, vol.8, nr.4, p.340-351. 

Sethuraman, S. (2000). What Makes Consumers Pay More for National Brands than for Store Brands - Image or Quality? Marketing Science Institute. Online beschikbaar: <http://www.msi.org/publications/publication.cfm?pub=12&gt; (21/12/2011). 

 

Shaghaghian, S., McClements, D. J., Khalesi, M., Garcia-Vaquero, M., & MirzapourKouhdasht, A. (2022). Digestibility and bioavailability of plant- based proteins intended for use in meat analogues: A review. Trends in Food Science and Technology, 129, 646–656. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2022.11.016&nbsp;

 

Shine, A., O‟Reilly, S., O‟Sullivan, K. (1997), “Consumer use of Nutrition Labels”, British Food Journal. Volume 99, Nummer 8, Pagina‟s 290-296. 

 

Simopoulos, A. P. (2002). Omega-3 fatty acids in health and disease and in growth and development. American Journal of Clinical Nutrition, 70(1), 560S–569S.

 

Sinha, I., Batra, R., 1999, The effect of consumer price consciousness on private label purchase, Intern. J. of Research in Marketing, Vol. 16, 1999, 237-251. 

 

Smart Protein Project & European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme. (2021). Plant-based foods in Europe: How big is the market?

[Presentatieslides]. https://smartproteinproject.eu/plant-based-food-sector-report.&nbsp;

 

Snoeck, J. (2020, 2 juni). Huismerken zetten Europese opmars verder. RetailDetail via https://www.retaildetail.be/nl/news/food/private-label-continues-europe…- advance/#:~:text=In%20bijna%20alle%20Europese%20landen,Verenigd%20Konink rijk%20blijven%20de %20voortrekkers 

 

Statbel (2023). ‘L’évolution de l’indice général et des principaux indices partiels de l’IPCH belge.’  

 

Steenkamp, J-B. (2017). Retail Disruptors: The Spectacular Rise and Impact of Hard Discounters. Kogan Page.

 

Steenkamp, J-B.E.M., Van Heerde, H.J., Geyskens, I. (2010). What Makes Consumers Willing to Pay a Price Premium for National Brands over Private Labels? Journal of Marketing Research, vol.47, nr.6, december 2010, p.1011-1024. 

 

Swaegers, H. (2016). Vleesvervangers bij de hoofdmaaltijd: Welke producten genieten de voorkeur?. Gent: [s.n.]. 

 

Stevens, B. (2022). Welk vlees hebben we in de kuip? Studie 2022.

 

Tassent, R., & Van Meervenne, A.-S. (2019). DE PRODUCTEN VAN EEN A-MERK VERSUS DE PRODUCTEN VAN EEN HUISMERK: EEN KWANTITATIEF ONDERZOEK NAAR DE INVLOED VAN EEN BIOLOGISCH LABEL OP DE PRODUCTBEOORDELING. In Prof. Dr.

Hendrik Slabbinck, Master in de Handelswetenschappen: Commercieel

Beleid[Thesis]. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/837/095/RUG01-

002837095_2020_0001_AC.pdf

 

Teas, R.K., Agarwal, S., 2000, The effects of extrinsic product cues on consumers’ perceptions of quality, sacrifice and value, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 28, spring 2000, 278-290. 

 

Trautwein, E. A., & McKay, S. (2020). The Role of Specific Components of a Plant-Based

Diet in Management of Dyslipidemia and the Impact on Cardiovascular Risk. Nutrients, 12(9), 2671. https://doi.org/10.3390/nu12092671

 

Trevena, H., Neal, B., Dunford, E., Haskelberg, H., & Wu, J. (2015). A Comparison of the

Sodium Content of Supermarket Private-Label and Branded Foods in

Australia. Nutrients, 7(8), 7027–7041. https://doi.org/10.3390/nu7085321

 

Van Boekel, T. (2020, 22 december). vleesvervangers-ultrabewerkt-en-tochgezond. https://www.vmt.nl/39561/vleesvervangers-ultrabewerkt-en-toch-gezond

 

Vashisht, P., Sharma, A., Awasti, N., Wason, S., Singh, L., Sharma, S., Charles, A. P. R., Sharma, S., Gill, A., & Khattra, A. K. (2024). Comparative review of nutri-functional and sensorial properties, health benefits and environmental impact of dairy (bovine milk) and plant-based milk (soy, almond, and oat milk). Food and Humanity, 2,

100301. https://doi.org/10.1016/j.foohum.2024.100301  

 

Ventura, A. K., & Worobey, J. (2013). Early influences on the development of food preferences. CB/Current Biology, 23(9), R401–

R408. https://doi.org/10.1016/j.cub.2013.02.037  

 

VIGeZ - Vlaams Instituut Gezond Leven. Bewust eten, kiezen, kopen en klaarmaken. Acco uitgeverij; 2012 

 

Voedingscentrum : eerlijk over eten. 2019. Available from: URL:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vleesvervangers.aspx. 8 

 

Voedselveiligheid. (z.d.-b). Europese Commissie. https://commission.europa.eu/strategyand-policy/food-safety_nl?

 

Waarts, E., Peelen, E. & Koster, J.M.D. (2004). NIMA Marketing Lexicon. Noordhoff Uitgevers B.V., Groningen. Jaar van uitgave: 1993. 4e druk: 2004. 

 

Wang, T., Masedunskas, A., Willett, W. C., & Fontana, L. (2023). Vegetarian and vegan diets: benefits and drawbacks. European Heart Journal, 44(36), 3423– 3439. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehad436  

 

Wang, Y., & Jian, C. (2023). Novel plant-based meat alternatives: Implications and opportunities for consumer nutrition and health. Advances in Food and Nutrition Research, 106, 241–274. https://doi.org/10.1016/bs.afnr.2023.03.006

 

Wat is een nieuw voedingsmiddel? (2024, 12 februari). FOD

Volksgezondheid. https://www.health.belgium.be/nl/voeding/voedselveiligheid/nieuw e-voedingsmiddelen/wat-een-nieuw-voedingsmiddel

 

White, B. (2009, 15 augustus). Dietary fatty acids.

AAFP. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2009/0815/p345.html

 

Willett, W., Rockström, J., Loken, B., Springmann, M., Lang, T., Vermeulen, S., ... & Murray, C. J. L. (2019). Food in the Anthropocene: The EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems. The Lancet Planetary Health, 3(5), e240-e261. https://doi.org/10.1016/S2542-5196(19)30012-9

 

World Health Organization: WHO. (2022, 3 februari). Cancer. https://www.who.int/newsroom/fact-sheets/detail/cancer

 

Xie, A., Dong, Y., Liu, Z., Li, Z., Li, M., Liang, X., & Yue, X. (2023). A review of Plant-Based

Drinks addressing nutrients, flavor, and processing technologies. Foods, 12(21), 3952. https://doi.org/10.3390/foods12213952

 

Zamora, R., & Hidalgo, F. J. (2019). Formation of heterocyclic aromatic amines with the structure of aminoimidazoazarenes in food products. Food Chemistry, 313, 126128. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2019.126128

 

Zhao, D., Huang, L., Li, H., Ren, Y., Cao, J., Zhang, T., & Liu, X. (2022). Ingredients and Process Affect the Structural Quality of Recombinant Plant-Based Meat Alternatives and Their Components. Foods, 11(15),

2202. https://doi.org/10.3390/foods11152202

 

Zhao, H., Yao, X., Liu, Z., & Yang, Q. (2021). Impact of Pricing and Product Information on Consumer Buying Behavior With Customer Satisfaction in a Mediating Role. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.720151