Burn-out bij vroedvrouwen: een stille crisis in de zorg
Een vroedvrouw begeleidt dagelijks het begin van nieuw leven. Toch wordt dit mooie en betekenisvolle werk vaak overschaduwd door uitputting en psychische belasting. Burn-out is een groeiend probleem in de gezondheidszorg en treft vroedvrouwen in het bijzonder. [1] Volgens internationale onderzoeken ervaart tot 40% van hen burn-outklachten. [2] In België ontbreken nog specifieke cijfers, maar studies tonen aan dat minstens één op vijf ziekenhuiswerknemers symptomen vertoont. [3] Dit maakt burn-out niet alleen een individueel probleem, maar ook een maatschappelijke uitdaging die de kwaliteit van zorg rechtstreeks beïnvloedt.
(gemaakt met Chatgpt)
Een kwetsbare beroepsgroep
Zoals veel zorgverleners werken ook vroedvrouwen in een veeleisende context. Personeelstekorten, administratieve lasten en ziekenhuisfusies zorgen voor een hoge werkdruk en weinig ruimte voor herstel. Deze factoren treffen het volledige zorgveld en verhogen algemeen het risico op burn-out. [4]
Wat vroedvrouwen echter extra kwetsbaar maakt, zijn een aantal beroepseigen kenmerken. Hun werk gaat gepaard met een sterke emotionele betrokkenheid: naast de vreugde van een geboorte maken zij ook ingrijpende en soms schokkende situaties mee, bijvoorbeeld verlies of medische noodsituaties. Zulke gebeurtenissen kunnen diepe sporen nalaten. [5]
Daarbovenop zorgt de medische hiërarchie in ziekenhuizen vaak voor een gebrek aan autonomie. Veel vroedvrouwen ervaren te weinig zeggenschap in beslissingen, terwijl ze wel de eerste lijn van zorg vormen. [4,6]
Deze combinatie van algemene en specifieke stressoren leidt op termijn tot emotionele uitputting en een verminderd gevoel van persoonlijke competentie. Onderzoek toont bovendien dat meer professionele zelfstandigheid een beschermende factor vormt: het verlaagt het risico op burn-out en versterkt de band met patiënten. [7] In landen als Nederland en Noorwegen, waar vroedvrouwen meer autonomie kennen, liggen de burn-outcijfers dan ook significant lager. [6]
Job Demands-Resources-model [8]
JDR-model (Demerouti et al., 2001)
Het ontstaan van burn-out wordt vaak verklaard aan de hand van het Job Demands-Resources-model. Het model geeft weer dat burn-out ontstaat wanneer de jobvereisten (Job Demands) doorwegen ten opzichte van de job-hulpbronnen (Job resources). De belangrijkste jobvereisten voor vroedvrouwen zijn hierboven reeds vernoemd. Voorbeelden van de hulpbronnen zijn autonomie, collegiale steun en jobtevredenheid. Daarnaast spelen ook persoonlijke factoren mee. Jongere vroedvrouwen lopen een hoger risico, net zoals mensen met perfectionistische of altruïstische persoonlijkheden. Sociale steun en een steunende partner kunnen daarentegen een beschermende rol spelen. De wisselwerking tussen deze drie factoren is dus essentieel om het ontstaan van burn-out beter te begrijpen.
Gevolgen voor de zorg
De impact van burn-out gaat verder dan de individuele vroedvrouw. De gevolgen sijpelen mee door naar de zorgverlening, zowel de fysieke als de emotionele zorg komt onder druk te staan. [9]
Rechtstreeks leidt uitputting tot minder oplettendheid en meer kans op medische fouten. Zo kan huid-op-huidcontact tijdens het eerste levensuur, cruciaal voor de hechting en gezondheid van moeder en kind, in het gedrang komen door de verplichte administratieve taken. Overbevraging kan zelfs een gevaar vormen voor de veiligheid van moeder, zoals bij het opvolgen van de foetale harttonen bij risicosituaties. [4]
Daarnaast gaat ook de emotionele zorg achteruit. Compassiemoeheid is hierbij een bekend fenomeen. Vroedvrouwen moeten voortdurend geven, maar krijgen nauwelijks ruimte om hun eigen emoties te verwerken. Daardoor verliezen ze geleidelijk hun empathie. Vaak voelen ze zich ook schuldig, omdat ze geen echte band kunnen opbouwen met patiënten waardoor ze uiteindelijk afgestompt raken. [4, 10]
Hieropvolgend geeft burn-out eveneens onrechtstreekse gevolgen. Zo zet het teams en organisaties zwaar onder druk: spanningen tussen collega’s nemen toe, ziekteverzuim stijgt en steeds meer vroedvrouwen overwegen hierdoor het beroep te verlaten. Er ontstaat dus een vicieuze cirkel: personeelstekorten verhogen de werkdruk, wat opnieuw leidt tot meer uitval. De gevolgen zijn voelbaar in de zorgkwaliteit én in de tevredenheid van patiënten. [4] Bovendien draagt de samenleving een zware kost. In Nederland wordt de jaarlijkse prijs van burn-out in de zorgsector geraamd op 2,8 miljard euro, wat vergelijkbaar is met België. [3]
Oplossingen zijn mogelijk
Burn-out is geen individueel falen, maar een structureel probleem dat vraagt om oplossingen op meerdere niveaus. [3,8,11]
1. Zelfzorg
In eerste instantie kunnen vroedvrouwen zelf stappen ondernemen om hun veerkracht te versterken: bijvoorbeeld via ademhalingstechnieken, mindfulness of lichaamsbeweging. Belangrijk is ook het bestaan van peersupportgroepen: dit zijn bijeenkomsten waarin vroedvrouwen en kraamverzorgenden samenkomen om ervaringen rond werkdruk en emotionele belasting te delen. De gesprekken worden begeleid door collega’s die hiervoor een specifieke opleiding kregen. Door herkenning, steun en het uitwisselen van praktische tips, krijgen deelnemers meer houvast en leren ze dat hun klachten geen individueel falen zijn. [12,13,14,15, 16,17]
2. Ziekenhuizen als hefboom
Ziekenhuizen kunnen een groot verschil maken door een gezonde werkcultuur te bevorderen; waarin autonomie wordt gestimuleerd, teamreflectie wordt georganiseerd en persoonlijke grenzen bespreekbaar zijn. Werkgevers spelen hierbij een cruciale rol door dergelijke initiatieven te ondersteunen. Informele debriefingsmomenten na stressvolle gebeurtenissen helpen medewerkers om emoties te verwerken en stress te verminderen, waardoor een positieve en ondersteunende werkomgeving wordt versterkt. [3,11,14,18]
3. Beleidsniveau
Op beleidsniveau is het herzien van het beroepsprofiel van de vroedvrouw noodzakelijk. De huidige versie uit 2016 houdt geen rekening met de toenemende psychologische belasting. Het is daarbij essentieel dat het vernieuwde profiel sterker inzet op mentale veerkracht, professionele autonomie en interdisciplinaire samenwerking. [11,19]
4. Het belang van de opleiding vroedkunde
Ook de opleiding speelt een sleutelrol in het voorkomen van burn-out. Studenten moeten niet alleen medische kennis en technische vaardigheden opdoen, maar ook leren omgaan met emotionele belasting, werkdruk en persoonlijke grenzen. Door aandacht te besteden aan zelfzorg, stresshantering en communicatievaardigheden stappen toekomstige vroedvrouwen veerkrachtiger het werkveld in. Zo kan burn-out al preventief worden aangepakt nog voor de eerste werkervaring begint. [8,12,18]
Een gedeelde verantwoordelijkheid
Burn-out bij vroedvrouwen is meer dan een individueel probleem. Het is een stille crisis die de fundamenten van de gezondheidszorg bedreigt en de kwaliteit van de zorg voor moeder en kind rechtstreeks beïnvloedt.
De oplossing ligt in een holistische aanpak: het versterken van vroedvrouwen zelf, het creëren van een werkbare en ondersteunende werkomgeving binnen ziekenhuizen en het structureel aanpassen van beleid en opleiding. Alleen door te investeren in het welzijn van vroedvrouwen kan de vicieuze cirkel doorbroken worden, want uiteindelijk draait alles om één simpele waarheid: wie goed zorgt voor vroedvrouwen, zorgt ook beter voor moeder en kind.
Voor de volledige bronvermelding, verwijs ik naar mijn bachelorproef: ‘Burn-out bij de vroedvrouw in het ziekenhuis’
Albendín‐García, L., Suleiman‐Martos, N., La Fuente, G. A. C., Ramírez‐Baena, L., Gómez‐Urquiza, J. L., & De La Fuente‐Solana, E. I. (2021). Prevalence, Related Factors, and Levels of Burnout Among Midwives: A Systematic Review. Journal Of Midwifery & Women S Health, 66(1), 24–44. https://doi.org/10.1111/jmwh.13186
Atroszko, P. A., Demetrovics, Z., & Griffiths, M. D. (2020). Work Addiction, Obsessive-Compulsive Personality Disorder, Burn-Out, and Global Burden of Disease: Implications from the ICD-11. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 17(2), 660. https://doi.org/10.3390/ijerph17020660
Barton, M. A., Lall, M. D., Johnston, M. M., Lu, D. W., Nelson, L. S., Bilimoria, K. Y., & Reisdorff, E. J. (2022). Reliability and validity support for an abbreviated Copenhagen burnout inventory using exploratory and confirmatory factor analysis. Journal Of The American College Of Emergency Physicians Open, 3(4). https://doi.org/10.1002/emp2.12797
Bayes, A., Tavella, G., & Parker, G. (2021). The biology of burnout: Causes and consequences. The World Journal Of Biological Psychiatry, 22(9), 686–698. https://doi.org/10.1080/15622975.2021.1907713
Beaumont, E., & Martin, C. J. H. (2016). Heightening levels of compassion towards self and others through use of compassionate mind training. British Journal Of Midwifery, 24(11), 777–786. https://doi.org/10.12968/bjom.2016.24.11.777
Dall’Ora, C., Ball, J., Reinius, M., & Griffiths, P. (2020). Burnout in nursing: a theoretical review. Human Resources For Health, 18(1). https://doi.org/10.1186/s12960-020-00469-9
Demerouti, E., PhD, Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The Job Demands-Resources Model of Burnout. In American Psychological Association, Inc., Carl von Ossietzky University, & Utrecht University, Journal Of Applied Psychology (Vol. 86, Nummer 3, pp. 499–512). https://doi.org/10.1037//0021-9010.86.3.499
De Quick, I. (2020). Burn-out en morele stress bij vroedvrouwen. [Bachelorproef] Bachelor in de vroedkunde, Arteveldehogeschool, Katholiek Hoger Onderwijs Gent
Desart, S. D. (2017). Op zoek naar een nieuwe definitie van burn-out. [Doctoraat] KU Leuven. https://kuleuvenblogt.be/2017/02/20/op-zoek-naar-een-nieuwe-definitie-van-burn-out/
De Witte, H. (2021). Lessen voor de eenentwintigste eeuw (Door KU Leuven; Vol. 27). Universitaire Pers Leuven.
Dewulf, D. (2016). De weg van zelfcompassie: van kwetsbaarheid naar veerkracht. Lannoo Meulenhoff - Belgium.
Doherty, J., & O’Brien, D. (2022). Reducing midwife burnout at organisational level — Midwives need time, space and a positive work-place culture. Women And Birth, 35(6), e563–e572. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2022.02.003
El Asjadi, H., El Amraoui, L., Expertisecentrum Zorgstroom, Karel de Grote Hogeschool, Expertisecentrum Kraamzorg, Kraamvogel vzw, Trefhulp Zelfhulp, & Vlaamse Beroepsorganisatie van Vroedvrouwen. (2020). Vlaamse vroedvrouwen nood aan sociale steun via peersupport groepen. https://www.kraamvogel.be/images/Peer_support_KDG_020320.pdf
Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. (2016). Het beroeps- en competentieprofiel van de Belgische vroedvrouw. In Federale Raad voor de Vroedvrouwen, Advies 2016/01 van de Federale Raad Voor de Vroedvrouwen. https://overlegorganen.gezondheid.belgie.be/sites/default/files/documents/2016_01_cfsf_frvv_bijlage_beroepsprofiel.pdf
Franck, E. (2021). Hoe kan je zijn wie je echt bent? Universiteit van Vlaanderen. https://www.universiteitvanvlaanderen.be/college/hoe-kan-je-zijn-wie-je-echt-bent
Geraghty, S., Speelman, C., & Bayes, S. (2018). Fighting a losing battle: Midwives experiences of workplace stress. Women And Birth, 32(3), e297–e306. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2018.07.012
Geuens, N., Franck, E., Vlerick, P., & Van Bogaert, P. (2021). The effect of an online individualized program to prevent nurse burnout – a mixed method study. International Journal Of Workplace Health Management, 15(1), 19–37. https://doi.org/10.1108/ijwhm-06-2020-0090
Kool, L., Jong, E. I. F., Mastenbroek, N. J., Schellevis, F. G., & Jaarsma, D. A. (2023). Midwives’ occupational wellbeing and its determinants. A cross-sectional study among newly qualified and experienced Dutch midwives. Midwifery, 125, 103776. https://doi.org/10.1016/j.midw.2023.103776
Kuipers Y., Mestdagh E., Beentjes M., Bleijenbergh R., Brosens C., Bosmans V., Embo M., Stiers M., Torfs K. & Zemouri C. (2024). Richtlijn voor goede klinische praktijk bij laagrisicobevallingen. AP Hogeschool. Ebpracticenet. https://ebpnet.be/nl/ebsources/9818
Leblond, J., Faurie, I., & Corbière, M. (2024). Obstacles, Self-Efficacy, and Strategies for Returning to Work after Experiencing Burnout: Paving the Path to Sustainable Reintegration. Journal Of Occupational Rehabilitation. https://doi.org/10.1007/s10926-024-10260-5
Leiter, M. P., & Maslach, C. (2016). Latent burnout profiles: A new approach to understanding the burnout experience. Burnout research, 3(4), 89-100. https://doi.org/10.1016/j.burn.2016.09.001
Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal Of Occupational Behaviour, 2.
Maslach, C., & Jackson, S. E. (2024). Maslach Burnout inventory - Human Services Survey for Medical Personnel (MBI-HSS (MP)) - Assessments, tests. Mind Garden. https://www.mindgarden.com/315-mbi-human-services-survey-medical-personnel
Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1997). The Maslach Burnout Inventory Manual (3de editie).
Moran, L., Foster, K., & Bayes, S. (2023). What is known about midwives’ well‐being and resilience? An integrative review of the international literature. Birth, 50(4), 672–688. https://doi.org/10.1111/birt.12756
Mottard, N. (2019). De jobtevredenheid van de vroedvrouw werkzaam in het midwifery led care zorgmodel versus het medisch zorgmodel. In H. Baele & S. Accou (Reds.), [Bachelor] in de Vroedkunde. https://www.scriptieprijs.be/sites/default/files/thesis/2019-10/Noa%20Mottard%20BAP%20deelname%20Vlaamse%20scriptieprijs%202019.pdf
Rooman, C., & Derous, E. (2023). Houvast na burn-out: do’s & don’ts voor een geslaagde re-integratie. In Universiteit Gent. https://www.ugent.be/ugentatwork/nl/research-briefs/research-brief-59.htm
Rooman, C., Sterkens, P., Schelfhout, S., Van Royen, A., Baert, S., & Derous, E. (2021). Successful return to work after burnout: an evaluation of job, person- and private-related burnout determinants as determinants of return-to-work quality after sick leave for burnout. Disability And Rehabilitation, 44(23), 7106–7115. https://doi.org/10.1080/09638288.2021.1982025
Schaufeli, W., B., De Witte, H., Desart, S. (2020). Handleiding Burnout Assessment Tool (BAT) - versie 2.0 [Handleiding]. KU Leuven. https://burnoutassessmenttool.be/wp-content/uploads/2020/08/Handleiding-BAT-versie-2.0.pdf
Sheen, K., Spiby, H., & Slade, P. (2015). Exposure to traumatic perinatal experiences and posttraumatic stress symptoms in midwives. International Journal Of Nursing Studies, 578=587. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.11.006
Sibel Öztürk, & Özlem Karabulutlu. (2021). Examination of the relationship between compassion fatigue and life satisfaction in midwives, Kars province, Turkey. Population Medicine, 3(vember), 1–7. https://doi.org/10.18332/popmed/143260
Sidhu, R., Su, B., Shapiro, K., & Stoll, K. (2020). Prevalence of and factors associated with burnout in midwifery: A scoping review. European Journal Of Midwifery, 4(February). https://doi.org/10.18332/ejm/115983
Suleiman-Martos, N., Albendín-García, L., Gómez-Urquiza, J. L., Vargas-Román, K., Ramirez-Baena, L., Ortega-Campos, E., & De La Fuente-Solana, E. I. (2020). Prevalence and Predictors of Burnout in Midwives: A Systematic Review and Meta-Analysis. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 17(2), 641. https://doi.org/10.3390/ijerph17020641
Swinnen, L. (2023). Versterk je nervus vagus (7de editie). Lannoo.
Trefpunt Zelfhulp VZW. (2025). Tussen-STOP. https://www.zelfhulp.be/zelfhulpgroepen/tussen-stop
Vandenbroeck, S., Van Gerven, E., De Witte, H., Vanhaecht, K., & Godderis, L. (2017). Burnout in Belgian physicians and nurses. Occupational Medicine, 67(7), 546–554. https://doi.org/10.1093/occmed/kqx126
Van Dievoort, N. (2015). Onderzoek naar burn-out in een universitair ziekenhuis (P. Hoebeke & Guy Bronselaer, Reds.) [Masterproef], Universiteit van Gent. https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/214/156/RUG01-002214156_2015_0001_AC.pdf
Van Ham, Y. (2020, 27 september). Burn-out of Compassiemoeheid? - BURN-OUT ACADEMY. BURN-OUT ACADEMY -. https://www.burnoutacademy.be/burn-out-of-compassiemoeheid/
World Health Organization (2016) International Classification of Diseases 10th Revision 2016. https://www.who.int/publications/m/item/official-who-icd-10-updates-2016-package
World Health Organization (2019) Burn-out an “occupational phenomenon”: International Classification of Diseases 11th Revision 2019. http://www.who.int/mental_ health/evidence/burn-out/en/.
Gedurende het schrijven van mijn bachelorproef heb ik gebruikgemaakt van AI, specifiek Chat GPT en Chat PDF. Deze tools werden ingezet doorheen de hele bachelorproef, aan de hand van instructies zoals: ‘Verwoord deze tekst professioneler’, ‘Formuleer deze zinnen anders’, ‘Maak een samenvatting van dit PDF-document’ en ‘Haal de essentie uit de tekst’.