Luisteren naar het rootsland: Adivasi soundscapes als een schreeuw om rechtvaardigheid.

Luca
Verhaeghe


In Jharkhand, Oost-India, waar de Adivasi-gemeenschappen hun ritmes en leven onlosmakelijk verbonden zien met het wortelland, leidt de uitbreiding van koolmijnen niet alleen tot de vernietiging van het milieu, maar ook van hun cultuur. Dit onderzoek belicht de dekoloniale en multisensorische benadering die de context van de Adivasi-landonteigening en de bijbehorende geluidslandschappen via een collaboratieve film in beeld brengen.

 

Hoe klinkt ontheming?


De Adivasi, de inheemse bevolking van Jharkhand, heeft een rijke cultuur vol liederen, dansen en verhalen die ze delen in hun centrale ontmoetingsplaats, de Akhra. Toch hebben de druk van de modernisering en de vraag naar mineralen deze tradities uitgehold. Onteigening ontwortelt niet alleen hun huizen, maar ook hun liederen, dansen en herinneringen.

Als etnograaf streefde ik ernaar om verder te gaan dan louter observatie en mezelf volledig onder te dompelen in hun wereld. Wat als we het verhaal van de Adivasi niet alleen konden lezen of zien, maar ook voelen en horen? Met deze vraag in mijn achterhoofd werd een collaboratieve experimentele korte film ontwikkeld, The Sonic Ecology of Adivasi Landscapes, waarbij geluid een brug vormt om resonantie op te wekken.

 

Hoe multisensorisch onderzoek verbinding bevordert


Mijn onderzoek maakte gebruik van een unieke benadering: een multisensorische, feministische en participatieve methodologie. Traditionele wetenschappelijke methoden, vaak patriarchaal en koloniaal van aard, reduceren complexe menselijke ervaringen tot droge gegevens. Ik koos een andere weg, geïnspireerd door principes als Trinh’s Speaking Nearby en Harding's Standpoint Theory.

Door middel van interviews, perceptieanalyses en veldopnames onderzocht ik hoe soundscapes de Adivasi-ervaring weerspiegelen. Geluiden zoals cultiverende handen, weefgetouwen, ruisende bossen en het gerommel van mijnbouwmachines vormden de basis van onze film. De film belicht niet alleen de bedreigingen waarmee deze gemeenschappen worden geconfronteerd, maar ook hun veerkracht.

De samenwerking met de lokale documentairegroep Akhra was van vitaal belang. Samen ontwikkelden we een participatief proces dat ruimte gaf aan zowel de stem van de Adivasi als die van de filmmakers. Het resultaat is geen traditionele documentaire, maar een experimentele compositie van geluiden, beelden en stiltes die de kijker uitdaagt om dieper te luisteren.

 

 

De impact van resonantie

 

Tijdens de vertoningen in Antwerpen en Ranchi werd duidelijk hoe verschillend de film resoneerde bij het diverse publiek. Terwijl de kijkers in Antwerpen de poëtische en politieke lagen van de film waardeerden, voelden de sensoren in Ranchi zich af en toe ongemakkelijk door de abstractie. Deze contrasten weerspiegelen niet alleen culturele verschillen, maar ook het belang van dialoog in intercultureel werk.

 

 

Ondanks technische beperkingen - zoals de noodzaak om met gerecycled filmmateriaal te werken - slaagde het project erin om een gevoel van verbondenheid te creëren. Feedback van de deelnemers leidde tot verbeteringen in de montage, waaronder een betere kleurgrading en geluidsaanpassingen. De film blijft echter een gefragmenteerde blik, geen alomvattend beeld van de strijd van de Adivasi.

Afbeelding met overdekt, raam, muur, meubels</p>
<p>Automatisch gegenereerde beschrijving

 

 

 

Een oproep tot rechtvaardigheid


Dit werk laat zien hoe een dekoloniale, multisensorische benadering de kloof tussen gemeenschappen en onderzoekers kan overbruggen. Geluid, vaak ondergewaardeerd in onderzoek, kan een krachtige rol spelen in het overbrengen van complexe realiteiten. Door samen te werken met lokale gemeenschappen en traditionele onderzoeksnormen uit te dagen, kunnen we meer recht doen aan stemmen die vaak niet worden gehoord.

De Adivasi-soundscapes vertellen een verhaal van verlies, maar ook van hoop. Ze roepen op tot actie tegen ecologische en culturele vernietiging. Dit onderzoek is slechts een eerste stap. Het laat zien dat als we echt luisteren, we resonanties kunnen vinden die leiden tot nieuwe verbindingen — en misschien zelfs tot gerechtigheid.

 

Bibliografie

Battaglia, G. (2014), The Video Turn: Documentary Film Practices in 1980s India. Visual Anthropology,

72–90.

Bourdieu, P. (1993). The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Cambridge: Polity

Press.

Castillo, R. A. H., Salinas, A. T., Sierra, M. T., Cervone, E., Cucuri, C., Bohrt, A. & De Marinis, N. (2017).

Demanding Justice and Security: Indigenous women and legal pluralities in Latin America. Rutgers

University Press

Crang, M., & Cook, I. (2007). Doing ethnographies. Sage Publications.

Cobussen, M. (2022). Engaging with everyday sounds. Open Book Publishers.

Davis, C. (2000). Death in Abeyance: Illness and Therapy Among the Tabwa of Central Africa. Edinburgh:

Edinburgh University Press.

Duncombe, S., & Lambert, S. (2021). The art of activism: Your all-purpose guide to making the

impossible possible. O/R, OR Books.

Feld, S. (1982) Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression.

Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Feld, S. (1996) Waterfalls of Song: An Acoustemology of Place Resounding in Bo- savi, Papua New

Guinea. In Senses of Place, Steven Feld & Keith H. Basso (eds). Santa Fe, N.M.: School of American

Research, 91-136.

Favero, P. (2005), India Dreams: Cultural Identity Among Young Middle-Class Men in New Delhi,

Stockholm: Almkvist & Wiksell.

Favero, P. (2014) Learning to Look Beyond the Frame: Reflections on the Changing Meaning of Images

in the Age of Digital Media Practices. Visual Studies 29(2): 166-179.

Favero, P. (2021). Image-Making-India. Visual Culture, Technology, Politics. Routledge.

Favero, P. (2020). Audio-visual-sensory Essays in Post-Digital Times. Anthrovision.

Kimmerer, R. (2013). Braiding sweetgrass: Indigenous Wisdom, Scientific Knowledge and the Teachings

of Plants. Milkweed Editions.

MacDougall, David. (1998). Transcultural Cinema. Princeton University Press.

Paiva, D. (2020). Poetry as a resonant method for multi-sensory research. Emotion, Space and Society.

Ginsburg, F. (1994). Some Thought on Culture/Media. Visual Anthropology Review 10 (1): 136-141.

Gell, A. (1998). Art and agency: An anthropological theory. Oxford: Clarendon.

38Gruber, M. (2022). Sharing the Camera. A Guide to Collaborative Ethnographic Filmmaking.

CanonPyon: Sean Kingston Publishing.

Harding, S. G. (2004). The feminist standpoint theory reader: Intellectual and political controversies.

Psychology Press.

Herbert, S (2000). For Ethnography. Progress in Human Geography. Sage Publications

Hodgson, J. (2020). Disrupting and democratising development: Community philanthropy as theory

and practice. Gender & Development, 28(1), 99-116.

Hoey, B. A. (2014). A simple introduction to the practice of ethnography and guide to ethnographic

fieldnotes. Marshall University Digital Scholar, 2014, 1-10.

Kerketta, J. (2018). Land of the Roots. Bharatiya Jnanpith.

Lippard, L. R. (2014). Undermining: a wild ride in words and images through land use politics in the

changing West. The New Press.

Lorde, A. (2018). The master's tools will never dismantle the master's house. Penguin UK.

MacDougall, D. (2005). The corporeal image: Film, ethnography, and the senses. Princeton University

Press

Mazzarella, W. (2003) Shoveling Smoke: Advertisement and Globalization in Contemporary India. Delhi:

Oxford University Press.

Medrado, A., & Rega, I. (2023). Media activism, artivism and the fight against marginalisation in the

global south: South-to-south communication. Routledge.

Muṇḍā, R.(2000). Adi-dharam, Religious Beliefs of the Adivasis of India. (1st ed.) Sarini.

Nossel, S. (2016). Introduction: On" artivism," or art's utility in activism. Social Research: An

International Quarterly. Johns Hopkins University Press. 103-105.

Raj, S. (2019). Film Censorship in India: A Critical Study of Regulatory Paradigm. Drexel University.

Rouch, J. (1978). On the Vicissitudes of the Self. Studies in Visual Communication. 2-7.

Singhal, V., Ghosh, J., & Bhat, S. S. (2021). Role of religious beliefs of tribal communities from Jharkhand

(India) in biodiversity conservation. Journal of Environmental Planning and Management. 2277-2299.

Schafer, R. M. (1994). The soundscape: Our sonic environment and the tuning of the world. Destiny

Books.

Schieffelin, Edward L. (1976). The Sorrow of the Lonely and the Burning of the Dancers. St. Martin's

Press.

Smith, L. T. (1999). Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples. Zed Books Ltd.

Spivak, G. C. (1988). Can the Subaltern Speak? Die Philosophin. 42-58.

Master’s thesis Luca

39Trinh, M.-H. T. 1990. Documentary Is/Not a Name. Routledge. 77–98.

Trinh, M.-H. T. (1992) Which Way To Political Cinema?/Trinh Minh-ha, Leslie Thornton, Laleen

Jayamane. In Framer Framed, 243–68. Routledge.

Trinh, M.-H. T. (2023). The Two Fold Commitment. Primary Information.

Verhaeghe, L. (2022). The Motivations of Witoto women to become a Leader, their Vision on Women

Reinforcement and how Allies can support them. Universiteitsbibliotheek Gent.

https://lib.ugent.be/nl/catalog/rug01:003096800

Yadav, S. (2022). Meghnath and Biju Toppo (Filmmakers from Jharkhand). Levant Books, India.

Download scriptie (97.77 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2025
Promotor(en)
Paolo S H Favero
Kernwoorden