XR in het museum: hype of heilige graal?

Hanne
Mannens

Musea veranderen. Waar je vroeger stil moest zijn en niets mocht aanraken, nodigen ze je nu steeds vaker uit om midden in een kunstwerk te stappen. In een wereld vol schermen en digitale prikkels staan musea voor een uitdaging: hoe blijven ze relevant? Steeds vaker kijken ze naar extended reality (XR): de verzamelnaam voor virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR). 

Maar maakt XR een museumbezoek écht beter, of zijn ze vooral een hip speeltje dat straks in de kast belandt? In mijn onderzoek geef ik een raamwerk om de meerwaarde van XR in musea kwalitatief te beoordelen, en test ik dat met een werkende XR-case in het MSK Gent.

Technologie zet alles op z’n kop

Nieuwe technologie zorgt bijna altijd voor onrust. Toen fotografie in de 19de eeuw opkwam, dachten sommigen dat schilderkunst zijn waarde zou verliezen. Dat bleek niet zo. Fotografie veranderde hoe we herinneringen vastleggen en vormt vandaag de basis van sociale media.

Iets soortgelijks gebeurt nu met XR. Het biedt kansen om kunst en geschiedenis anders te beleven, maar roept tegelijk vragen op. Hoe voorkom je dat technologie de kunst overstemt? Hoe ga je om met digitale replica’s zonder authenticiteit te verliezen? En vooral: hoe maak je de ervaring écht waardevoller?

Van passief kijken naar actieve beleving

Eeuwenlang ging een museumbezoek zo: schilderij bekijken, tekstje lezen, doorlopen. Vandaag willen bezoekers méér. Ze willen geraakt worden, iets ervaren, zelf deel uitmaken van het verhaal.

Daar kan XR bij helpen. Denk aan VR waarbij je door ruïnes van een antieke stad wandelt, of AR die via je telefoon context toevoegt bij een schilderij. Tijdens de coronapandemie maakte XR het mogelijk om vanuit je woonkamer virtueel een museumzaal binnen te stappen.  

Toch loeren valkuilen. Slecht uitgevoerde XR-toepassingen leveren spektakel zonder inhoud. Soms is XR zelfs overbodig: een interactieve touchtafel kan in sommige gevallen meer waarde bieden dan een logge VR-headset. Bovendien is nog weinig onderzocht of XR in musea daadwerkelijk het leren en de betrokkenheid vergroot.

XR opent deuren

Toegankelijkheid gaat verder dan rolstoelhellingen en liften. XR kan deuren openen voor wie een fysieke beperking heeft, neurodivers is, een taalbarrière ervaart of simpelweg te ver van een museum woont.

Ook jongeren, die vaak moeilijk naar musea te krijgen zijn, kunnen via XR makkelijker aansluiting vinden. Digitale belevingen sluiten beter aan bij hun leefwereld. Daarnaast doorbreekt XR geografische grenzen: virtuele rondleidingen maken erfgoed toegankelijk voor wie niet kan reizen, en digitale reconstructies tonen plekken die te kwetsbaar of gevaarlijk zijn om te bezoeken. Zo beschermt XR tegelijk het origineel tegen slijtage.

Leren door mee te doen

Een groot pluspunt van XR is de verschuiving van toeschouwer naar deelnemer. Via interactieve scenario’s, spelvormen en meeslepende storytelling leren bezoekers actiever en onthouden ze meer.

Maar dat werkt alleen als XR goed ontworpen is. Fantasie mag, maar de feiten moeten kloppen. En de ervaring moet voor iedereen toegankelijk zijn: van gamers tot grootouders die nog nooit een VR-bril hebben opgezet. Testen en feedback verzamelen zijn daarom cruciaal.

Als het weer kunst verandert

Een voorbeeld is Actual Day, een pop-upinstallatie in het MSK Gent. Van 4 december 2023 tot 8 januari 2024 konden bezoekers ervaren hoe XR klassieke kunst nieuw leven inblaast. 

Het vertrekpunt was Zonnige dag van Emile Claus, meester van het luminisme. Actual Day voegde daar iets bijzonders aan toe: AI-gestuurde animaties lieten het schilderij realtime meebewegen met het weer buiten. Regent het in Gent? Dan regent het ook in het werk. Sneewt het? Dan zag je Claus’ werk langzaam bedekt raken onder sneeuw.

Zo versmolten kunst en natuur. Bezoekers zagen niet langer een statisch schilderij, maar een levende interpretatie van hun eigen dag. 

De installatie, ontwikkeld door mij en medestudenten, maakte indruk. Bezoekers gaven aan dat ze Claus’ werk beter begrepen en zich er emotioneel sterker mee verbonden voelden. Sommigen bleven langer kijken dan ze normaal zouden doen. Ouders gebruikten de bewegende beelden en geluiden zelfs om in gesprek te gaan met hun kinderen. 

Opvallend was ook dat mensen terug wilden komen om het schilderij bij ander weer opnieuw te beleven. XR bleek dus niet alleen een manier om kunst te verdiepen, maar ook om herhaalbezoek te stimuleren. 

Het project laat zien hoe krachtig XR kan zijn, maar ook hoe belangrijk gebruikersfeedback en co-creatie zijn. XR werkt pas echt wanneer bezoekers vanaf het begin meedenken en mee-ontwerpen. 

Publiek als medemaker

XR in musea staat nog in zijn kinderschoenen. Toch weten we nog weinig over hoe bezoekers zulke ervaringen écht beleven. Traditionele enquêtes vragen vaak naar leeftijd of herkomst, maar die cijfers dekken niet de complexiteit van een museumbezoek. 

Willen musea het volle potentieel van XR benutten, dan moeten ze dieper graven. Wat motiveert bezoekers? Hoe gedragen ze zich tijdens een XR-ervaring? Wat hebben ze nodig om zich verbonden te voelen met kunst en erfgoed? 

Door niet te blijven hangen bij oppervlakkige cijfers, kunnen musea XR inzetten op een manier die persoonlijk raakt. Zo ontstaan diepere verbindingen tussen mensen en de verhalen die musea willen vertellen. 

De keerzijde van de medaille

XR klinkt veelbelovend, maar het is geen wondermiddel. Het ontwikkelen en onderhouden van XR-installaties is duur. Technologie veroudert snel, en er zijn ethische vragen rond privacy en dataverzameling. 

Bovendien kan XR verkeerd gebruikt worden. Soms wordt het ingezet als visueel trucje, zonder inhoud. In dat geval kan het juist afstand scheppen tussen bezoeker en kunst. 

Toekomstvisie

Musea staan voor een keuze: zien ze XR als doel op zich, of als middel om bezoekers te lokken met spektakel? 

Wanneer technologie wordt gekoppeld aan mensgerichte ontwerpprincipes en maatschappelijke relevantie, kan XR uitgroeien tot meer dan een hype. Het proof of concept in het MSK bewees dat XR echt verschil kan maken: het vervaagt de grens tussen bezoeker en object, maakt verborgen verhalen zichtbaar en democratiseert erfgoed.

Zo kunnen musea evolueren tot plekken die niet alleen innovatief zijn, maar ook empathisch en inclusief. Plekken waar kunst niet alleen bekeken wordt, maar echt beleefd. En dat door alle leeftijden heen. 

Bibliografie

Books 

Classen, Constance. The Book of Touch. Berg Publishers, 2005.

Dewey, John. Art as Experience. Perigee Books, 1980.

Falk, John H., and Lynn D. Dierking. The Museum Experience Revisited. Routledge, 2013. https://doi.org/10.4324/9781315417851

Greengard, Samuel. Virtual Reality. The MIT Press eBooks, 2019. Kobo. https://doi.org/10.7551/mitpress/11836.001.0001

Hein, George E. Learning in the Museum. Routledge, 1998. Kobo. https://doi.org/10.4324/9780203028322

Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and the Interpretation of Visual Culture. Routledge, 2000. Google Books. https://doi.org/10.4324/9781003124450

Howes, David. Empire of the Senses: The Sensual Culture Reader. Berg Publishers, 2005.

Huxley, Aldous. Brave New World. Chatto & Windus, 1932. 

Malraux, André. Le Musée Imaginaire. Gallimard, 1996.

Serota, Nicholas. Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art. Thames and Hudson, 1997. 

Weinbaum, Stanley Grauman. Pygmalion’s Spectacles. 1935. https://www.gutenberg.org/files/22893/22893-h/22893-h.htm

Chapter or Other Part of an Edited Book

Anderson, Susan. “Visitor and audience research in museums.” In The Routledge Handbook of Museums, Media and Communication, edited by Kirsten Drotner, Vince Dziekan, Ross Parry, and Kim Christian Schrøder. Routledge, 2019. 

Axel, Elisabeth, and Kaywin Feldman in conversation with artists and curators. “Conclusion: Multisensory Art Museums and the Experience of Interconnection.” In The Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory, and Space, edited by Nina Levent and Alvaro Pascual-Leone. Rowman & Littlefield, 2014.

Bacci, Francesca, and Francesco Pavani. “”First Hand,” Not “First Eye” Knowledge: Bodily Experience in Museums.” In The Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory, and Space, edited by Nina Levent and Alvaro Pascual-Leone. Rowman & Littlefield, 2014.

Goodman, Cynthia. “The Future of Museums: The Post-Pandemic Transformation of Experiences and Expectations.” In Transitioning Media in a Post COVID World, edited by Gali Einav. Springer, 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95330-0

Hutson, James, and Piper Hutson. “Museums and the Metaverse: Emerging Technologies to Promote Inclusivity and Engagement.” In Application of Modern Trends in Museums, edited by Ladislav Župčán. IntechOpen, 2023. http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.104681

Levent, Nina, and Alvaro Pascual-Leone. “Introduction.” In The Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory, and Space, edited by Nina Levent and Alvaro Pascual-Leone. Rowman & Littlefield, 2014.

O’Neill, Paul, and Mick Wilson. “Introduction.” In Curating and the Educational Turn, edited by Paul O’Neill and Mick Wilson. Open Editions, 2010.

Sportun, Samantha. “The Future Landscape of 3D in Museums.” In The Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory, and Space, edited by Nina Levent and Alvaro Pascual-Leone. Rowman & Littlefield, 2014. 

“Technology, Senses, and the Future of Museums. A Conversation with Nina Levent, Heather Knight, Sebastian Chan, and Rafael Lozano Hammer.” In The Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory, and Space, edited by Nina Levent and Alvaro Pascual-Leone. Rowman & Littlefield, 2014. 

Uchida, Maholo, and Jingyu Peng. “Feeling the exhibition: Design for an immersive and sensory exhibition experience.” In The Routledge Handbook of Museums, Media and Communication, edited by Kirsten Drotner, Vince Dziekan, Ross Parry, and Kim Christian Schrøder. Routledge, 2019. 

Interviews

Rossi, Vincent, and Jamie Cope. “Q&A with Vincent and Jamie.” Interview by Jim Richardson. Museum XR Summit 2024, MuseumNext, Virtual Conference, June 26, 2024. Video, 11:44. https://museumnext.mn.co/posts/museum-xr-summit-qa-with-vincent-and-jamie

Journal Articles

Blunden, Jennifer. “Adding ‘something more’ to looking: the interaction of artefact, verbiage and visitor in museum exhibitions.” Visual Communication 19, no. 1 (2020): 45-71. https://doi.org/10.1177/1470357217741938

Bruno, Fabio, Antonio Lagudi, Loris Barbieri et al. “Virtual tour in the Sunken “villa ingress a protiro” within the underwater archaeological park of Baiae.” ISPRS Journal of Photogrammetry and Remote Sensing 42, 2/W10 (2019): 45-51. https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLII-2-W10-45-2019

Caggianese, Giuseppe, Luigi Gallo, and Pietro Neroni. “Exploring the Feasibility of Diegetic User Interfaces in Immersive Virtual Exhibitions within the Cultural Heritage.” 2018 14th International Conference on Signal-Image Technology & Internet-Based Systems (SITIS), IEEE (2018): 625-631. https://doi.org/10.1109/SITIS.2018.00101

Chang, EunJung. “Interactive Experiences and Contextual Learning in Museums.” Studies in Art Education 47, no. 2 (2016): 170-186. https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650492

Choromański, K., J. Łobodecki, K. Puchała, and W. Ostrowski. “Development of virtual reality application for cultural heritage visualization from multi-source 3D data.” ISPRS Journal of Photogrammetry and Remote Sensing 42, 2/W9 (2019): 261-267. https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLII-2-W9-261-2019

Dal Falco, Frederica, and Stavros Vassos. “Museum Experience Design: A Modern Storytelling Methodology.” The Design Journal 20, no. sup1 (2017): S3975-S3983. https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1352900

Harada, Tazuru, Yanagisawa Hideyoshi, Eric Gressier-Soudan, and Camille Jean. “Museum experience design based on multi-sensory transformation approach.” Proceedings of the DESIGN 2018 15th International Design Conference (2018): 2221-2228. https://doi.org/10.21278/idc.2018.0150

He, Zeya, Laurie Wu, and Xiang (Robert) Li. “When art meets tech: The role of augmented reality in enhancing museum experiences and purchase intentions.” Tourism Management 68 (2018): 127-139. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.03.003

Housen, Abigail. “Three Methods for Understanding Museum Audiences.” Museum Studies Journal, Spring-Summer (1987). https://vtshome.org/wp-content/uploads/2016/08/6-3MethodsforMuseumAudiences.pdf

Kim, Daeun, and Jeeheon Ryu. “Exploring the Universal XR Design Strategies Considering Interactive Learning Experiences: A Case Study.” Immersive Learning Research 1, no. 1 (2024): 135-42. https://doi.org/10.56198/U6C0WP677

Kourtesis, Panagiotis. “A Comprehensive Review of Multimodal XR Applications, Risks, and Ethical Challenges in the Metaverse.” Multimodal Technologies and Interaction 8, no. 11 (2024): 98. https://doi.org/10.3390/mti8110098

Krokos, Eric, Catherine Plaisant, and Amitabh Varshney. “Virtual memory palaces: immersion aids recall.” Virtual Reality 23, no. 1 (2019): 1-15. https://doi.org/10.1007/s10055-018-0346-3

Lupo, Eleonora, Giuseppe Carmosino, Beatrice Gobbo et al. “Digital for Heritage and Museums: Design-Driven Changes and Challenges.” International Association of Societies of Design Research Congress (2023). https://doi.org/10.21606/iasdr.2023.397

Mannens, Erik, Ruben Verborgh, Seth Van Hooland, et al. “On the Origin of Metadata.” Information 3, no. 4 (2012): 790-808. https://doi.org/10.3390/info3040790

Milgram, Paul, Haruo Takemura, Akira Utsumi, and Fumio Kishino. “Augmented Reality: A Class of Displays on the Reality-virtuality Continuum.” Proc. SPIE 2351 (1995): 282-292. https://doi.org/10.1117/12.197321.

Montagud, Mario, Pilar Orero, and Anna Matamala. “Culture 4 all: accessibility-enabled cultural experiences through immersive VR360 content.” Personal and Ubiquitous Computing 24, no. 6 (2020): 887-905. https://doi.org/10.1007/s00779-019-01357-3

Pantille, Davide, Roberto Frasca, Antonio Mazzeo, Matteo Ventrella, and Giovanni Verreschi. “New Technologies and Tools for Immersive and Engaging Visitor Experiences in Museums: The Evolution of the Visit-Actor in Next-Generation Storytelling, through Augmented and Virtual Reality, and Immersive 3D Projection.” 2016 12th International Conference on Signal-Image Technology & Internet-Based Systems (SITIS), IEEE (2016): 463-467. https://doi.org/10.1109/SITIS.2016.78

Pascual-Leone, Alvaro, Amir Amedi, Felipe Fregni, and Lotfi B. Merabet. “The plastic human brain cortex.” Annual Review of Neuroscience 28 (2005): 377-401. https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.27.070203.144216

Pascual-Leone, Alvaro, and Roy Hamilton. “The metamodal organization of the brain.” Progress in Brain Research 134 (2001): 427-445. https://doi.org/10.1016/S0079-6123(01)34028-1

Pearce, Marcus T., Dahlia W. Zaidel, Oshin Vartanian et al. “Neuroaesthetics: The Cognitive Neuroscience of Aesthetic Experience.” Perspectives on psychological science 11, no. 2 (2016): 265-279. https://doi.org/10.1177/1745691615621274

Rani, Sunanda, Dong Jining, Dhaneshwar Shah, Siyanda Xaba, and Prabhat Ranjan Singh. “Exploring the Potential of Artificial Intelligence and Computing Technologies in Art Museums.” ITM Web of Conferences 53, 01004 (2023): 1-10. https://doi.org/10.1051/itmconf/20235301004

Rogoff, Irit. “Turning.” E-flux Journal, no. #0 (2008): 44-49. https://www.e-flux.com/journal/00/

Rutten, Kris. “Participation, Art and Digital Culture.” Critical Arts 32, no. 2 (2018): 1-8. https://doi.org/10.1080/02560046.2018.1493055

Sacco, Pier Luigi, Guido Ferilli, and Giorgio Tavano Blessi. “From Culture 1.0 to Culture 3.0: Three Socio-Technical Regimes of Social and Economic Value Creation through Culture, and Their Impact on European Cohesion Policies.” Sustainability 10, no. 11 (2018). https://doi.org/10.3390/su10113923

Stojanović, Dragana. “Educational Turn in Art: Turning art into the production of a new knowledge.” Zbornik radova Akademije umetnosti, no. 5 (2017): 56-64. https://doi.org/10.5937/ZbAkUm1705056S

Styliani, Sylaiou, Liarokapis Fotis, Kotsakis Kostas, and Patias Petros. “Virtual museums, a survey and some issues for consideration.” Journal of Cultural Heritage 10, no. 4 (2009): 520-28. https://doi.org/10.1016/j.culher.2009.03.003

Tillander, Michelle. “Creativity, Technology, Art, and Pedagogical Practices.” Art Education 64, no. 1 (2011): 40-46. https://doi.org/10.1080/00043125.2011.11519110

Vallance, Elizabeth. “Museum Education as Curriculum: Four Models, Leading to a Fifth.” Studies in Art Education 45, no. 4 (2004): 343-58. https://doi.org/10.1080/00393541.2004.11651780

Van de Sompel, Herbert, Michael L. Nelson, Robert Sanderson, Lyudmila L. Balakireva, Scott Ainsworth, and Harihar Shankar. “Memento: Time Travel for the Web.” arXiv:0911.1112 (2009). https://doi.org/10.48550/arXiv.0911.1112

Wegner, Peter. “Interoperability.” ACM Computing Surveys (CSUR) 28, no. 1 (1996): 285-87. https://doi.org/10.1145/234313.234424/

Wood, R. Derek. “The Diorama in Great Britain in the 1820s.” History of Photograph 17, no. 3 (1993): 284-95. https://doi.org/10.1080/03087298.1993.10442306

Yang, Haoran, and Liqun Guo. “Evolution of Exhibition Space Strategies in Smart Museums: A Historical Transition from Traditional to Digital.” Herança 7, no. 1 (2024): 1-11. https://revistaheranca.com/index.php/heranca/article/view/851/708

Zaidel, Dahlia W. “Art and brain: insights from neuropsychology, biology and evolution.” Journal of Anatomy 216, no. 2 (2010): 177-183. https://doi.org/10.1111/j.1469-7580.2009.01099.x

Zhou, Zhiqiang. “Will the Metaverse Revolutionize the Narrative?” Critical Arts 38, no. 2-3 (2023): 71-85. https://doi.org/10.1080/02560046.2023.2282489

Online Articles

Berger, Lynn. “Het museum van de toekomst is altijd open (en voor iedereen).” De Correspondent, January 5, 2015. https://decorrespondent.nl/2259/het-museum-van-de-toekomst-is-altijd-open-en-voor-iedereen/6c27a520-d3f0-0768-1a41-6dbc1715bcbc.

Chen, Min. “De Young Museum’s New Fashion Exhibition Lets Visitors Don Historic Designs With Snap’s A.R.” Artnet News, January 23, 2024. https://news.artnet.com/art-world/fashioning-san-francisco-de-young-snap-ar-2422348

Deakin, Tim. “4 Things You Need to Know Before Embarking on Your Next XR Project.” MuseumNext, August 11, 2022. https://www.museumnext.com/article/4-things-you-need-to-know-before-embarking-on-your-next-xr-project/

“Muzikale Museumnacht lokt meer dan 30.000 bezoekers.” Stad Gent Persruimte, December 8, 2023. https://persruimte.stad.gent/232829-muzikale-museumnacht-lokt-meer-dan-30-000-bezoekers.

Richardson, Jim. “Virtual Reality at the Musée d’Orsay: Van Gogh’s Palette.” MuseumNext, July 13, 2024. https://www.museumnext.com/article/virtual-reality-at-the-musee-dorsay-van-goghs-palette/

Smet, Helke. “A pilot project in the MSK: start a conversation with a painting.” MSK Ghent, November 29, 2023. https://www.mskgent.be/en/in-depth/ai-at-the-msk

Smith, Kendra. “De Young Museum exhibit lets you pose in Valentino, courtesy of Snap.” SFGATE, January 24, 2024. https://www.sfgate.com/sf-culture/article/snap-exhibit-fashioning-sf-de-young-18613554.php

Song, Kelly. “Virtual reality and Van Gogh collide – technology is turning museums into a booming industry.” CNBC, September 24, 2017. https://www.cnbc.com/2017/09/22/how-technology-is-turning-museums-into-a-booming-industry.html

VIVE POST-WAVE Team. “Van Gogh’s Palette: Blending Paintings, Letters, and VR at the Musée d’Orsay.” VIVE, December 21, 2023. https://blog.vive.com/us/van-gogh-exhibition-at-musee-dorsay-exploring-his-last-days-and-letters/

Reports

Bunnik, Claartje. Musea voor mensen. Museumvereniging, 2014. 

Jambon, Jan. Strategische Visienota Cultureel Erfgoed. Vlaamse Regering, March 31, 2021. https://www.vlaanderen.be/cjm/sites/default/files/2021-04/strategische_visienota_cultureel_erfgoed.pdf.

Schauvliege, Joke, and Pascal Smet. Groeien in cultuur: conceptnota cultuureducatie. ACCE and CANON Cultuurcel, 2012. https://www.vlaanderen.be/cjm/sites/default/files/2020-01/Cultuureducatie_conceptnota-groeien-in-cultuur_2012.pdf

Van Oost, Olga. Volop inzetten op musea, eerste visienota Overleg Vlaamse Musea, Brussel. FARO., 2016. https://cris.vub.be/ws/portalfiles/portal/36265116/visietekst_musea.pdf

Walterus, Jeroen, Alexander Vander Stichele, and Marc Jacobs. Cultureel Erfgoed 2020: Hefbomen voor het Vlaamse cultureel-erfgoedbeleid. FARO., 2013. https://faro.be/sites/default/files/bijlagen/e-documenten/hefbomen_def.pdf

Thesis or Dissertation

Cambré, Lore. “De digitale transitie: Een uitdaging voor de Vlaamse museumsector.” Master’s thesis, KU Leuven, 2018-2019.

De Graeve, Marie. “’Het museum van de toekomst’: een wisselwerking tussen educatie en technologie.” Master’s thesis, UGent, 2021-2022.

Video

DEM Museums. “Experience the wonders of Artemis at the Ephesus Experience Museum.” Promotional video. Posted December 11, 2023. YouTube, 1:33. https://www.youtube.com/watch?v=hRc52Ah-8UI

Lucid Realities. “Van Gogh’s Palette.” Teaser video. Posted November 9, 2023. Vimeo, 00:37. https://vimeo.com/882907431

Meta Quest. “Adam Levine and Jonah Hill Sit Courtside | Oculus Go.” Promotional video. Posted November 12, 2018. YouTube, 0:30. https://www.youtube.com/watch?v=SUdJt_3i0Us

Musée d’Orsay. “Version 360° de la Palette de Van Gogh.” Video adaption of the VR experience. Posted January 29, 2024. YouTube, 8:10. https://www.youtube.com/watch?v=CESTuX2nlgM&t=10s

NUMENA. “Der verlorene Pfad (The Lost Pathway).” Teaser video. Posted October 23, 2023. YouTube, 00:55. https://www.youtube.com/watch?v=Ih1khN8wmnM

NUMENA. “The Secret Excavation: An AR Game about the German Celts at the Franziskaner Museum.” Video. Posted October 17, 2023. YouTube, 6:49. https://www.youtube.com/watch?v=y1hBPXlA_do&t=13s

NUMENA. “The Secret Excavation TEASER: An Augmented Reality Game at the Franziskaner Museumnum.” Teaser video. Posted September 16, 2022. YouTube, 00:53. https://www.youtube.com/watch?v=3WfXIxO2dXo

Pokel, Nils. “VR – hype, hope or just hard?” Moderated by Sarah Tutton. MuseumNext Australia panel, February, 2017. Posted April 11, 2017, by MuseumNext. Vimeo, 1:00:15. https://vimeo.com/212692208

Snap Inc. “Snapchat AR Experience at ‘Fashioning SF’ at de Young Museum.” Promotional video. Posted January 24, 2024. YouTube, 1:26. https://www.youtube.com/watch?v=G5cTgKx1wUs&t=1s

Visual Design. “Mskxlucadigitalestudio.” Video. Posted October 20, 2024. YouTube, 3:07. https://www.youtube.com/watch?v=w4R4cQ-nshA

VIVE Arts. “Behind the Scenes – La Palette de Van Gogh.” Video. Posted December 1, 2023. YouTube, 5:37. https://www.youtube.com/watch?v=eW31oVQ5erM

Virtual Conferences

Abastado, Agnès, Chloe Jarry, and Alexandre Roux. “How to Bring VR into a Major Cultural Institution.” Museum XR Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, June 26, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/museum-xr-summit-how-to-bring-vr-into-a-major-cultural-institution

Bache, Anders, and Sami Hamid. “Digitising Hard to Exhibit Historical Spaces.” Museum XR Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, June 26, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/museum-xr-summit-digitising-hard-to-exhibit-historical-spaces

Buffa, Patricia, and Megan Bates. “Using Augmented Reality to Democratize Access to Museum Collections.” Digital Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, March 25, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/digital-summit-2024-using-augmented-reality-to-democratize-access-to-museum-collections

Chan, Hester, and Markus Lanxinger. “Unboxing Marcel Duchamp’s Boite-en-Valise in 3D.” Digital Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, March 25, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/digital-summit-2024-unboxing-marcel-duchamps-boite-en-valise-in-3d

Cojocaru, Andreea Ion. “Truth vs Fiction in Narrative XR for Museums.” Museum XR Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, June 26, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/museum-xr-summit-truth-vs-fiction-in-narrative-xr-for-museums

Edström, Fredrik. “Memories of Mexico – A Gamified History Lesson.” Museum XR Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, June 26, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/museum-xr-summit-memories-of-mexico-a-gamified-history-lesson

Rmeily, Rana. “Ephesus Experience Museum: Immersive Histories for Today’s Audiences.” Museum XR Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, June 26, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/museum-xr-summit-ephesus-experience-museum-immersive-histories-for-todays-audiences

Rossi, Vincent. “A Vision for an XR Future.” Museum XR Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, June 26, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/museum-xr-summit-a-vision-for-an-xr-future.

Teffer, Nicola, and Scott Cotterell. “Reality Check: Producing a Scalable and Cost Effective XR Museum Experience.” Museum XR Summit 2024. MuseumNext. Virtual Conference, June 26, 2024. https://museumnext.mn.co/posts/museum-xr-summit-reality-check-producing-a-scalable-and-cost-effective-xr-museum-experience

VR Games and Online Exhibitions

M+ Online Exhibition. “Marcel Duchamp: Lessons for a Creative Life from Box in a Valise.” Accessed January 4, 2025. https://duchamp.mplus.org.hk/en

Steam. “Dry Visit – Virtual Underwater Visit – iMARECulture.” Education. Accessed December 28, 2024. https://store.steampowered.com/app/1242830/Dry_Visit__Virtual_Underwater_Visit__iMARECulture/

Steam. “Roald Amundsen’s House.” Education. Accessed December 28, 2024. https://store.steampowered.com/app/1435700/Roald_Amundsens_House/?beta=0

Web Pages

Adobe. “After Effects.” Products. Accessed January 2, 2025. https://www.adobe.com/be_en/products/aftereffects.html

Alfavision. “About.” Accessed December 24, 2024. https://www.alfavision.be/about

Atelier Brückner. “Atelier.” Accessed December 13, 2024. https://www.atelier-brueckner.com/en/atelier

Blender. “The Freedom to Create.” About. Accessed January 5, 2025. https://www.blender.org/about/

DEM Museums. “Ephesus Experience Museum.” Museums. Accessed December 13, 2024. https://www.demmuseums.com/museums/ephesus-experience-museum/

FAMSF. “Fashioning San Francisco: A Century of Style.” Exhibitions. Accessed December 29, 2024. https://www.famsf.org/exhibitions/fashioning-san-francisco#about

Ghent University. “Ethics Approval – Points of Interests and Tips.” Accessed December 22, 2023. https://www.ugent.be/lw/en/about-us/organisation/councilsandcommittees/ethicscommittee/ethicsapprovaltips.htm

Ghent University. “Ghent University Library.” Accessed December 3, 2024. https://lib.ugent.be/

GitHub. “Packrat.” RStudio. Accessed January 5, 2025. https://rstudio.github.io/packrat/

GitHub. “Smithsonian Cook.” Smithsonian. Accessed January 5, 2025. https://smithsonian.github.io/dpo-cook/

GitHub. “Smithsonian Voyager.” Smithsonian. Accessed January 5, 2025. https://smithsonian.github.io/dpo-voyager/

Glitch Studios. “Glitch Studios.” Accessed December 28, 2024. https://www.glitchstudios.co/

Google. “Google Arts & Culture.” Accessed December 10, 2024. https://artsandculture.google.com/

Google. “Google Scholar.” Accessed December 3, 2024. https://scholar.google.com/

Google. “Winter Through Bruegel’s Eyes.” Cultural advent calendar. Accessed December 10, 2024. https://artsandculture.google.com/story/PwVx23r1GuwWIg

iMARE Culture. “Dry Visit Baiae.” Accessed December 28, 2024. https://imareculture.eu/downloads/project-tools/dry-visit-baiae/

Immersive Web. “WebXR.” Accessed January 5, 2025. https://immersiveweb.dev/

International Council of Museums (ICOM). “Museum Definition.” Standards and guidelines. Last modified June 5, 2023. https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/.  

The Khronos Group. “WebGL.” Accessed January 5, 2025. https://www.khronos.org/webgl/

Litmaps. “Your Literature Review Assistant.” Accessed December 3, 2024. https://www.litmaps.com/

Lucid Realities. “Lucid Realities Studio.” Accessed December 29, 2024. https://lucidrealities.studio/

Marshmallow Laser Feast. “Information.” Accessed December 13, 2024. https://marshmallowlaserfeast.com/information/

MeshLab. “MeshLab.” Accessed January 5, 2025. https://www.meshlab.net/

Meta. “Health and safety warnings.” Quest Legal. Effective January 7, 2025. https://www.meta.com/be/en/legal/quest/health-and-safety-warnings/

MiA. “Uranienborg.” Roald Amundsen’s House. Accessed December 28, 2024. https://amundsen.mia.no/en/uranienborg-2/

MSK Ghent. “Restoration of the Ghent Altarpiece.” Exhibitions. Accessed December 13, 2024. https://www.mskgent.be/en/exhibitions/restoration-ghent-altarpiece

MSK Ghent. “Sunny Day.” Search the collection. Accessed January 2, 2025. https://www.mskgent.be/en/collection/1904-X

Musée d’Orsay. “Exposition Réalité virtuelle – La Palette de Van Gogh.” Expositions. Accessed December 29, 2024. https://www.musee-orsay.fr/fr/agenda/expositions/realite-virtuelle-la-palette-de-van-gogh.

Musée d’Orsay. “Exposition Van Gogh à Auvers-sur-Oise Les derniers mois.” Expositions. Accessed December 29, 2024. https://www.musee-orsay.fr/fr/agenda/expositions/van-gogh-auvers-sur-oise

MuseumNext. “MuseumNext – Inspiring Online Learning for Museum Professionals.” Accessed December 2, 2024. https://www.museumnext.com/

MuseumNext. “Museum XR Summit 2024 – Virtual Conference.” Events. Accessed December 2, 2024. https://www.museumnext.com/events/museum-xr-summit/.

Network of European Museum Organisations (NEMO). “Museums and AI Conference.” Our advocacy themes. Accessed October 30, 2024. https://www.ne-mo.org/advocacy/our-advocacy-themes/museums-and-ai-conference

NUMENA. “NUMENA.” Accessed December 31, 2024. https://www.numena.de/

OpenWeather. “Weather API.” Accessed October 30, 2024. https://openweathermap.org/api

Parco Sommerso di Baia. “Villa a Protiro.” Visite Guidate. Accessed December 28, 2024. https://parcoarcheologicodibaia.it/index.php/en/visite-guidate/villa-protiro

Posit. “Rstudio IDE.” Open Source. Accessed December 3, 2024. https://posit.co/products/open-source/rstudio/

Processing. “Welcome to Processing!” Accessed October 30, 2024. https://processing.org/

RealityCapture. “About Us.” Accessed January 4, 2025. https://www.capturingreality.com/About-Us

Royal Institute for Cultural Heritage. “About the Royal Institute for Cultural Heritage (KIK-IRPA).” Accessed December 13, 2024. https://www.kikirpa.be/en/about-us

RunwayML. “Advancing creativity with artificial intelligence.” Accessed January 2, 2025. https://runwayml.com/

Shannon Selin. “Panoramas: 19th-Century Virtual Reality.” Last modified April 16, 2021. https://shannonselin.com/2016/11/panoramas-19th-century/

Sint-Baafs Kathedraal Gent. “Lam Gods AR Tour.” Accessed December 3, 2024. https://www.sintbaafskathedraal.be/nl/lam-gods-ar-tour/

Smithsonian. “About.” 3D Digitization. Accessed January 5, 2025. https://3d.si.edu/about

Smithsonian. “How to Use the 3D Viewer.” 3D Digitization. Accessed January 5, 2025. https://3d.si.edu/how-use-3d-viewer

Smithsonian. “Smithsonian Digital Asset Management System (DAMS).” Accessed January 5, 2025. https://www.si.edu/dams

Snap Inc. “Snap Inc.” Accessed December 29, 2024. https://www.snap.com/

Tripadvisor. “AI-portrait photo souvenir.” Things to Do in Amsterdam. Accessed January 3, 2025. https://www.tripadvisor.com/AttractionProductReview-g188590-d27800999-AI_portrait_photo_souvenir-Amsterdam_North_Holland_Province.html

TSVP. “All About Us.” Accessed December 29, 2024. https://tsvp-prod.com/all-about-us/

UNESCO. “Threats to the Underwater Cultural Heritage.” Underwater Cultural Heritage 2001 Convention. Last modified November 20, 2024. https://www.unesco.org/en/underwater-heritage/threats

Unframed Collection. “About.” Accessed December 29, 2024. https://unframed-collection.com/en/about

VIVE. “VIVE XR Elite.” Products. Accessed January 4, 2025. https://www.vive.com/us/product/vive-xr-elite/overview/

VIVE Arts. “Home VIVE.” Accessed December 29, 2024. https://www.vivearts.com/

World Health Organization. “Blindness and vision impairment.” Fact sheets. Last modified August 10, 2023. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment.

World Health Organization. “Deafness and Hearing Loss.” Fact sheets. Last modified February 2, 2024. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss/.

[DWAN] Digital Women’s Archive North. “[DWAN] Digital Women’s Archive North.” Last modified November 8, 2017. https://dwarchivenorth.wordpress.com/

Other

Heilig, Morton L. “Sensorama Simulator.” United States Patent Office, patented August 28, 1962. https://web.opendrive.com/api/v1/download/file.json/Ml8xNTA4NjQyOTJf?temp_key=I%E9%EC%A2%B6%A6h%F6%ADz%7Biu&inline=1.

Heilig, Morton L. “Stereoscopic-Television Apparatus for Individual Use.” United States Patent Office, patented October 4, 1960. https://web.opendrive.com/api/v1/download/file.json/Ml8xNTA4NjQyNzVf?temp_key=M%E9%5E%B2%98%5E%AD%E3%1A%B2J%5D&inline=1

Maes, Pieter-Jan. Technologie en Levend Erfgoed. PowerPoint presentation, Onderzoeksseminarie I, UGent, September 25, 2024. 

Mannens, Hanne. “Visitor Feedback Questionnaire.” MSK Ghent. January 3-8, 2024. 

Sacco, Pier Luigi. The Culture 3.0 paradigm. PowerPoint presentation, IULM University Milan, October 18, 2016. https://www.slideshare.net/slideshow/culture-paradigm-university-digital-humanities/68403150