Eerste 1000 dagen: kansrijke periode of onmogelijke prestatielat voor ouders?

Charlotte
Wong

“De eerste 1000 dagen zijn bepalend voor het verdere leven van een kind.” 

Een window of opportunity – of een bron van druk?

De eerste 1000 dagen van een baby – van de conceptie tot de tweede verjaardag – worden vaak gezien als dé periode die het leven van een kind bepaalt. Overal hoor je dat het cruciaal is om tijdens deze periode ‘het juiste’ te doen. Maar wat betekent dit voor ouders? Brengt het hen vooral steun of net extra druk? Wat als omstandigheden – zoals beperkte verlofregelingen, financiële zorgen of mentale belasting – het moeilijk maken om aan de verwachtingen te voldoen? 

Dit onderzoek bevraagde negen Vlaamse heteroseksuele koppels met een kind jonger dan drie jaar of in verwachting, met drie centrale vragen: hoe ervaren ouders het discours rond de eerste 1000 dagen? Hoe beïnvloedt dit hun ervaringen en verwachtingen van ouderschap? En ervaren moeders en vaders deze boodschap verschillend? 

Een goedbedoeld maar normatief discours

Het discours rond de eerste 1000 dagen vertrekt vanuit een preventieve gedachte: vroeg investeren voorkomt later problemen. Hoewel dit op het eerste gezicht neutraal lijkt, blijkt het toch normen te scheppen over wat ‘goed ouderschap’ is. Continu beschikbaar zijn, zorgen voor een veilige hechting en een stimulerende omgeving creëren, liefst vanaf dag één – het is een stevige verwachting waar niet alle ouders zich even makkelijk aan kunnen spiegelen.

Het leven is gewoon heel druk [...]. Als je dan denkt: ‘In mijn duizend dagen heb ik nu alles afgevinkt om daaraan te voldoen?’ Dan kan dat extra druk en stress meebrengen,” getuigt één van de respondenten. De druk zit minder in expliciete eisen van buitenaf, maar vooral in de impliciete verwachtingen vanuit de samenleving, zorgverleners en sociale media.

De onmiskenbare stem van ouders

Hoewel het discours vooral wordt gevoed door wetenschappers en professionals, horen we weinig rechtstreeks van ouders zelf. Terwijl beleidsmakers hoge verwachtingen stellen, is er weinig bekend over hoe ouders deze ervaren: als steun of als extra prestatiedrang? Dit onderzoek wilt deze leemte opvullen door de ervaringen van ouders zelf centraal te stellen. Met een sociologische blik wordt onderzocht hoe het discours ouderschap vormgeeft en welke impact het heeft op het welzijn van ouders. 

Impliciete invloed en onrealistische normen

Bijna geen enkele ouder kende de term ‘eerste 1000 dagen’, maar het idee erachter was bekend: nabijheid, hechting en het vermijden van fouten in de vroege levensfase. Voor sommigen was dit een bevestiging, voor anderen juist overweldigend. De overvloed aan informatie, vaak versnipperd en tegenstrijdig, maakte het moeilijk om rust te vinden.

Daarnaast bleek het naleven van het discours vaak een privilege. Ouders met meer middelen, tijd en steun konden gemakkelijker voldoen aan de verwachtingen. Voor wie kampt met financiële druk, beperkte verlofregelingen of mentale vermoeidheid, lag de lat net hoger. Het discours legt zo onbedoeld de verantwoordelijkheid bij het individu, terwijl structurele ondersteuning uitblijft.

Ouderschap als prestatie 

Wat ook opvalt, is dat ouderschap steeds vaker wordt ervaren als een soort prestatie. Ouders willen het ‘goed’ doen, en krijgen daarvoor voortdurend feedback – van professionals, van hun omgeving of van het internet. Vooral moeders gaven aan dat ze zich schuldig voelden als ze afweken van het ideaalbeeld. Sociale media versterken die dynamiek. Ouders zoeken herkenning, maar botsen vaak op onrealistische beelden van perfect ouderschap. Terwijl iedereen zegt dat ‘fouten maken mag’, voelt het in de praktijk anders.

In de zorgverlening merkten ouders bovendien op dat er vooral naar het kind wordt gekeken – groeicurves, ontwikkelingssprongen en voedingsschema’s. Met als uitzondering de vroedvrouw. Toch blijven de moeilijkheden rond ouderschap vaak een taboe. Wat als jij als ouder uitgeput bent? Wat als je twijfelt? Die kwetsbaarheid krijgt weinig plaats in een systeem dat focust op het meten en optimaliseren van kindontwikkeling.

Gender: gelijkheid in theorie, ongelijkheid in praktijk

Het discours lijkt op het eerste gezicht genderneutraal: het spreekt over ouders, niet over moeders of vaders. Toch blijkt dat het in de praktijk anders wordt ervaren. Moeders nemen vaker ‘van nature’ het voortouw en voelen meer verantwoordelijkheid om het ‘goed’ te doen. Vaders daarentegen ervaren minder verwachtingen en worden in veel situaties aan de zijlijn geplaatst. Hierdoor nemen zij een meer ondersteunende rol in.  

Hoewel veel ouders streven naar een gelijkwaardig ouderschap, botsen ze op structurele barrières: ongelijke verlofregelingen, hardnekkige verwachtingen en een gebrek aan representatie van vaders in het publieke discours. Zo blijft genderongelijkheid bestaan – niet uit onwil, maar omdat het systeem er (nog) niet op ingericht is.

Een paradoxaal discours 

Het discours over de eerste 1000 dagen is belangrijk en waardevol, maar kent een dubbele werking. Wat bedoeld is als steun, kan ook druk zetten. Wat bedoeld is als richtlijn, voelt voor ouders soms als oordeel. Jonge ouders hebben nood aan realistische verwachtingen, ruimte voor context en vooral structurele ondersteuning. Ouderschap is geen checklist, maar een continu proces van groei en aanpassing. De eerste 1000 dagen zijn belangrijk, maar niet allesbepalend. Wat ouders écht nodig hebben, is erkenning en steun van de samenleving om met vertrouwen hun weg te vinden in het ouderschap. Wat ouders nodig hebben, is geen ideaalbeeld om na te streven, maar een samenleving die hen erkent, ondersteunt en ruimte geeft om als ouder te groeien.

Bibliografie

Adebiyi, B. O., Goldschmidt, T., Benjamin, F., Sonn, I. K., Rich, E., & Roman, N. V. (2021).

Exploring the perspectives of South African parents and primary caregivers living in low-income communities on what children need to thrive within the first 1000 days of life. Children, 8(6), 483. https://doi.org/10.3390/children8060483

Adebiyi, B. O., Goldschmidt, T., Benjamin, F., Sonn, I. K., Rich, E., & Roman, N. V. (2022).

Enablers and barriers to effective parenting within the first 1000 days: An exploratory study of

South African parents and primary caregivers in low socio-economic communities. BMC Public

Health, 22(1), 13179. https://doi.org/10.1186/s12889-022-13179-9

Aguayo, V. M., & Britto, P. R. (2024). The first and next 1000 days: A continuum for child

development in early life. The Lancet, 404(10467), 2028–2030. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(24)02439-5

Ambrosini, A., & Stanghellini, G. (2012). Myths of motherhood: The role of culture in the

development of postpartum depression. Annali dell'Istituto Superiore di Sanità, 48(3), 277–286.

https://doi.org/10.4415/ANN_12_03_08

Anderson, R., Webster, A., & Barr, M. (2018). Great expectations: How gendered expectations

shape early mothering experiences (Women's Health Issues Paper No. 13). Women's Health

Victoria.

Bäckström, C., Carlén, K., Larsson, V., Mårtensson, L. B., Thorstensson, S., Berglund, M.,

Larsson, T., Bouwmeester, B., Wilhsson, M., & Larsson, M. (2022). Expecting parents' use of digital sources in preparation for parenthood in a digitalised society: A systematic review. Digital Health, 8, 20552076221090335. https://doi.org/10.1177/20552076221090335

Bagheri, F., Nakhaee, N., Jahani, Y., & Khajouei, R. (2021). Assessing parents’ awareness about

children’s “first thousand days of life”: A descriptive and analytical study. Archives of Public Health, 79(1), 167. https://doi.org/10.1186/s13690-021-00673-6

Baker, S., Sanders, M. R., & Morawska, A. (2017). Who uses online parenting support? A cross

sectional survey exploring Australian parents’ internet use for parenting. Journal of Child and

Family Studies, 26(3), 916–927. https://doi.org/10.1007/s10826-016-0608-1

Bartholomew, M. K., Schoppe-Sullivan, S. J., Glassman, M., Kamp Dush, C. M., & Sullivan, J. M.

(2012). New parents' Facebook use at the transition to parenthood. Family Relations, 61(3), 455

469. https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2012.00708.x

Beel, V. (2024, mei 18). Niet alles hangt af van die eerste 1.000 dagen: “Nieuwe ervaringen vormen je

ook, zelfs op latere leeftijd”. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20240517_97408287

Bektas, G., Boelsma, F., Gündüz, M., Klaassen, E. N., Seidell, J. C., Wesdorp, C. L., & Dijkstra,

S. C. (2022). A qualitative study on the perspectives of Turkish mothers and grandmothers in the Netherlands regarding the influence of grandmothers on health related practices in the first 1000 days of a child’s life. BMC Public Health, 22(1), 1364. https://doi.org/10.1186/s12889-022-13768-8

Belga. (2025, februari 11). Nieuw ‘1.000 dagen-zorgprogramma’ moet kwetsbare zwangere vrouwen 

en gezin beter opvolgen. Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250211_91877675

Bellieni, C. (2016). The golden 1,000 days. Journal of General Practice, 4(3), Article 250.

https://doi.org/10.4172/2329-9126.1000250

Beuckels, E., & De Wolf, R. (2024). Social media influencers as new agents on parenthood? A

systematic literature review of parent influencer research and a future research agenda.

Information, Communication & Society, 1–19. https://doi.org/10.1080/1369118X.2024.2334913

Blake-Lamb, T. L., Locks, L. M., Perkins, M. E., Woo Baidal, J. A., Cheng, E. R., & Taveras, E. M.

(2016). Interventions for childhood obesity in the first 1,000 days: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 50(6), 780–789. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2015.11.010

Blondé, M. (2024). De eerste 1000 dagen: een onmogelijkheid voor gezinnen? In P. Noens & S.

Ramaekers (Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp. 145–164). Uitgeverij Systeemtheoretisch Bulletin.

Borman, D. (2024, november 28). Je eerste 1000 vaderdagen. Spectrumboeken.

https://www.spectrumboeken.nl/producten/je-eerste-1000-vaderdagen-9789000382446

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in

Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Brotherson, S. E. (2007). From partners to parents: Couples and the transition to parenthood.

International Journal of Childbirth Education, 22(2), 7–12.

Bruer, J. T. (1999). The myth of the first three years: A n99999999999NXew understanding of early brain development and lifelong learning. Simon & Schuster Australia.

Bust, E., & Pedro, A. (2022). ‘Your baby’s life depends on those first 1,000 days’: Community health

workers’ perspectives of the first 1,000 days of life. Early Child Development and Care, 192(6), 904–913. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1815720

BV Familie & Lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding aan de Hogeschool Leiden. (2023,

februari 23). Ouders over ouderschap #hethebbenoverhttps://www.opgroeien.be/sites/default/files/tool-documents/factsheet-ruim-1-op-de-3-ouders-vindt-druk-op-gezin-te-hoog.pdf

Cinelli, G., Croci, I., Gesualdo, F., Pandolfi, E., Miller, K., & Tozzi, A. (2023). Public engagement in

digital recommendations for promoting healthy parental behaviours from preconception through the first 1,000 days. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(2), 1329. https://doi.org/10.3390/ijerph20021329

Craps, K. (2024). Pleidooi voor een collectieve blik op de eerste 1000 dagen. In P. Noens & S.

Ramaekers (Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp. 75–84). Uitgeverij

Systeemtheoretisch Bulletin.

Cusick, S. E., & Georgieff, M. K. (2016). The role of nutrition in brain development: The golden

opportunity of the “first 1,000 days.” Journal of Pediatrics, 175, 16–21.

https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2016.05.013

De Block, I. (2024). Het belang van de eerste 1000 alle-daagse opvoeding: Reflecties vanuit de

Opvoedingslijn. In P. Noens & S. Ramaekers (Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp.

37–47). Uitgeverij Systeemtheoretisch Bulletin.

Deave, T., Johnson, D., & Ingram, J. (2008). Transition to parenthood: The needs of parents in

pregnancy and early parenthood. BMC Pregnancy and Childbirth, 8(1), 30.

https://doi.org/10.1186/1471-2393-8-30

Debackere, J. (2025, februari 11). Zorgprogramma moet kwetsbare zwangere vrouwen helpen:

‘Eerste duizend dagen vanaf de zwangerschap zijn cruciaal’. De Morgen.

https://www.demorgen.be

Defrancq, I. (2025, maart 5). Aan het zorgprogramma Born in Belgium: mogen we nog moeder

worden alvorens er één te zijn? DeWereldMorgen.be. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2025/03/05/aan-het-zorgprogramma-born-in-belgium-mogen-we-nog-moeder-worden-alvorens-er-een-te-zijn/

Departement Zorg. (2023, april 27). Inzetten op de eerste duizend dagen is inzetten op een goede

toekomst. Geraadpleegd op 25 oktober 2024, van https://www.departementwvg.be/jaarverslag22/eersteduizenddagen

Devex Partnerships. (26 maart 2025). The first 1,000 days: How early nutrition shapes health and

development. https://www.devex.com/news/sponsored/the-first-1-000-days-how-early-nutrition-shapes-health-and-development-109709.

Dooremont, J.-M. (2024). De eerste 1000 (vader)dagen: waarom vaders en vaderwerkingen

belangrijk zijn. In P. Noens & S. Ramaekers (Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp.181–188). Uitgeverij Systeemtheoretisch Bulletin.

Draper, C. (2024, november 19). The first 1,000 days of a child’s life are crucial – there’s growing

evidence that the next 1,000 are just as important. The Conversation. https://theconversation.com/the-first-1-000-days-of-a-childs-life-are-crucial-theres-growing-evidence-that-the-next-1-000-are-just-as-important-240733

Draper, C. E., Klingberg, S., Wrottesley, S. V., Milner, K., Fisher, J., Lakes, K. D., & Yousafzai, A.

K. (2023). Interventions to promote development in the next 1000 days: A mapping review. Child: Care, Health and Development, 49(4), 617–629. https://doi.org/10.1111/cch.13084

Dworkin, J., Connell, J., & Doty, J. (2013). A literature review of parents’ online behavior.

Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 7(2), Article 2.

https://doi.org/10.5817/CP2013-2-2

Egan Sjölander, A., Ericson, S., Bengtsson, S., & Stiernstedt, F. (2024). Michel Foucault (1971)

The order of discourse. In A. Egan Sjölander, S. Ericson, S. Bengtsson, & F. Stiernstedt (Eds.), Media and communication theory (1st ed., pp. 125–138). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003432272-10

Elmadfa, I., & Meyer, A. L. (2012). Vitamins for the first 1,000 days: Preparing for life. International

Journal of Vitamin and Nutrition Research, 82(5), 342–347. https://doi.org/10.1024/0300-9831/a000129

Entsieh, A. A., & Hallström, I. K. (2016). First-time parents’ prenatal needs for early parenthood

preparation: A systematic review and meta-synthesis of qualitative literature. Midwifery, 39, 1–11.

https://doi.org/10.1016/j.midw.2016.04.006

Gracner, T., Boone, C., & Gertler, P. J. (2024). Exposure to sugar rationing in the first 1000 days of

life protected against chronic disease. Science, 386(6725), 1043–1048. https://doi.org/10.1126/science.adn5421

Harlow, E. (2019). Attachment theory: Developments, debates and recent applications in social

work, social care and education. Journal of Social Work Practice, 35(1), 1–13. https://doi.org/10.1080/02650533.2019.1700493

Health and Social Care Committee. (2025, maart 21). Committee announces new inquiry on First

1000 Days of Life. https://committees.parliament.uk/committee/81/health-and-social-care-committee/news/205947/committee-announces-new-inquiry-on-first-1000-days-of-life/

Howitt, D. (2019). Introduction to qualitative research methods in psychology: Putting theory in

practice (4e ed.). Pearson.

Ingemann, C., Jensen, E., Olesen, I., Tjørnhøj-Thomsen, T., Kvernmo, S., & Larsen, C. V. L.

(2022). Parents’ perspectives on preparing for parenthood: A qualitative study on Greenland’s

universal parenting programme MANU 0–1 year. BMC Pregnancy and Childbirth, 22(1), 859.

https://doi.org/10.1186/s12884-022-05170-4

Jansen, Y. (2024, juni 14). De typische Vlaamse mama is nu een viraal typetje op sociale media: “Ze

roept en klaagt over alles.” Het Laatste Nieuws. Geraadpleegd op 16 maart 2025, van

https://www.hln.be/familie/de-typische-vlaamse-mama-is-nu-een-viraal-typetje-op-sociale-media-ze-roept-en-klaagt-over-alles~afa35fd2

Jarvis, P. (2020). Attachment theory, cortisol and care for the under-threes in the twenty-first century: 

Constructing evidence-informed policy. Early Years, 42(1), 1–15. https://doi.org/10.1080/09575146.2020.1764507

Keller, H. (2013). Attachment and culture. Journal of Cross-Cultural Psychology, 44(2), 175–194.

https://doi.org/10.1177/0022022112472253

Kind en Gezin. (2024, oktober 14). Grootschalige studie over ouderschap en de ouder-kind relatie.

Geraadpleegd op 1 november 2024, van https://www.kindengezin.be/nl/nieuws/grootschalige-studie-over-ouderschap-en-de-ouder-kind-relatie

Kind en Gezin. (2024, juni 21). Lancering nieuwe filmpjes “1000 dagen samen.” Geraadpleegd op 20

oktober 2024, van https://www.kindengezin.be/nl/nieuws/lancering-nieuwe-filmpjes-1000-dagen-samen

Kraamvogel. (z.d.). De eerste 1000 dagen.https://www.kraamvogel.be/de-eerste-1000-dagen

La Rédaction. (2022, augustus 12). 8 dadfluencers die je wil volgen op Instagram. De Roze Doos.

https://www.derozedoos.be/nl/baby/ouderschap/gezinsleven/8-dadfluencers-die-je-wil-volgen-op-instagram

Lupton, D., Pedersen, S., & Thomas, G. (2016). Parenting and digital media: From the early web to

contemporary digital society. Sociology Compass, 10, 730–743. https://doi.org/10.1111/soc4.12398

Macvarish, J., Lee, E., & Lowe, P. (2014). The ‘first three years’ movement and the infant brain: A

review of critiques. Sociology Compass, 8(6), 792–804. https://doi.org/10.1111/soc4.12183

Mamabaas. (2024, juni 8). De belangrijke eerste 1000 dagen: Ook jullie voelen druk en stress door

opvoedadvies.https://www.mamabaas.be/momlife/body-mind/de-belangrijke-eerste-1000-dagen-ook-jullie-voelen-druk-en-stress-door

Martorell, R. (2017). Improved nutrition in the first 1,000 days and adult human capital and health.

American Journal of Human Biology, 29(2), e22952. https://doi.org/10.1002/ajhb.22952

Matvienko-Sikar, K., Redsell, S., & Flannery, C. (2023). Effects of maternal stress and/or anxiety

interventions in the first 1,000 days: Systematic review of reviews. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 41(2), 114–151. https://doi.org/10.1080/02646838.2021.1976400

Mehdi Abadi, P. (2023). Critique of attachment theory: A positive psychology perspective. Journal of

Personality and Psychosomatic Research, 1(2), 1–6. https://doi.org/10.61838/kman.jppr.1.2.1

Mellor, R. M., Slaymaker, E., & Cleland, J. (2013). Recognizing and overcoming challenges of

couple interview research. Qualitative Health Research, 23(10), 1399–1407. https://doi.org/10.1177/1049732313506963

Minkin, R., & Horowitz, J. M. (2024, januari 24). Parenting in America today. Pew Research Center.

https://www.pewresearch.org/social-trends/2023/01/24/parenting-in-america-today/

Noens, P., & Ramaekers, S. (2024). Een (s)t(r)ijdschrift rond de eerste 1000 dagen? Over het

discours, het debat, de aanleiding, het strijdschrift, de bijdragen en een afsluitende pedagogische gedachte. Systeemtheoretisch Bulletin, 42 (januari–april), 1–15.

Nuyts, T., Crombag, N., Verbeke, E., Hermans, S., Luyten, J., & Bogaerts, A. (2021). Veerkracht

tijdens en tot 2 jaar na de zwangerschap: Nieuwe uitdagingen voor de geestelijke gezondheidszorg tijdens de eerste 1.000 dagen van het leven. [Onuitgegeven rapport].

Nys, K. (2025, februari 11). Hoe kunnen we ouders in een kwetsbare situatie best ondersteunen

tijdens de eerste 1000 dagen van hun kind? VRT NWS Laat. VRT Max.

Nyström, K., & Öhrling, K. (2004). Parenthood experiences during the child's first year: A literature

review. Journal of Advanced Nursing, 46(3), 319–330. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.02991.x

Opgroeien, Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, Departement Welzijn,

Volksgezondheid en Gezin, & Zorg en Gezondheid. (2021). Vroeg en nabij: Naar een geïntegreerd beleid voor kinderen, jongeren en gezinnen binnen welzijn, volksgezondheid en gezin. Vlaamse Regering. https://www.vroegennabij.be/sites/default/files/2022-04/vroeg-en-nabij-inspiratienota.pdf

Opgroeien. (z.d.-a). Eerste 1000 dagen. Geraadpleegd op 28 oktober 2024, van

https://www.opgroeien.be/kennis/themas/eerste-1000-dagen

Opgroeien. (z.d.-b). Enkele cijfergegevens i.v.m. mogelijke kwetsbaarheden. Geraadpleegd op 28

oktober 2024, van https://www.opgroeien.be/kennis/themas/eerste-1000-dagen/enkele-cijfers

Outhwaite, L. A. (2022). App-based support for parental self-efficacy in the first 1,000 days: A

randomized control trial. Frontiers in Psychology, 13, 998170. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.998170

Pålsson, P., Persson, E. K., Ekelin, M., Kristensson Hallström, I., & Kvist, L. J. (2017). First-time

fathers' experiences of their prenatal preparation in relation to challenges met in the early

parenthood period: Implications for early parenthood preparation. Midwifery, 50, 86–92. https://doi.org/10.1016/j.midw.2017.03.021

Pedro, A., Batweni, Z., Bradfield, L., Dare, M., Nyman, A., Petersen, C., & Truskey, K. (2021).

First 1,000 days: First-time mothers’ understanding and experiences of nutritional care. Early Child

Development and Care, 192(1), 1–9. https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1914026

Pentecost, M., & Ross, F. (2019). The first thousand days: Motherhood, scientific knowledge, and

local histories. Medical Anthropology, 38(8), 747–761. https://doi.org/10.1080/01459740.2019.1590825

Pezalla, A. E., & Davidson, A. J. (2024). “Trying to remain calm…but I do reach my limit sometimes”:

An exploration of the meaning of gentle parenting. PLOS ONE, 19(7), e0307492. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0307492

Piessens, A. (2024). Wie moet er voor de eerste 1000 dagen zorgen? In P. Noens & S. Ramaekers

(Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp. 135–144). Uitgeverij Systeemtheoretisch Bulletin.

RIZIV. (z.d.). Programma geïntegreerde zorg: ‘Zorg en ondersteuning voor zwangere vrouwen, hun

kinderen en hun gezin tijdens de eerste 1000 dagen’. Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering. https://www.riziv.fgov.be/nl/professionals/info-voor-allen/het-interfederaal-plan-voor-geintegreerde-zorg/programma-geintegreerde-zorg-zorg-en-ondersteuning-voor-zwangere-vrouwen-hun-kinderen-en-hun-gezin-tijdens-de-eerste-1000-dagen

Roseboom, T., & van de Krol, R. (2022). Baby's van de Hongerwinter: De onvermoede erfenis van

ondervoeding (2e versie). Augustus. https://www.hongerwinter.nl/boek/

Roskam, I., Aguiar, J., Akgun, E., Arikan, G., Artavia, M., Avalosse, H., Aunola, K., Bader, M.,

Bahati, C., Barham, E. J., Besson, E., Beyers, W., Boujut, E., Brianda, M. E., Brytek-Matera, A., Carbonneau, N., César, F., Chen, B. B., Dorard, G., ... Yotanyamaneewong, S. (2021). Parental burnout around the globe: A 42-country study. Affect Science, 2(1), 58–79. https://doi.org/10.1007/s42761-020-00028-4

Russo, N. F. (1976). The motherhood mandate. Journal of Social Issues, 32(2), 143–153.

https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1976.tb02603.x

Rutigliano, B. E., Randolph, A. L., & Park, C. N. (2023). Understanding parents’ self-awareness of

their parenting style(s) and its influences on their parenting choices: A grounded theory study. The Family Journal, 31(3), 385–391. https://doi.org/10.1177/10664807231163268

Schiariti, V. (Ed.). (2021). Early childhood development: Measurement for optimal functioning and

evidence-based policy. MDPI. https://www.mdpi.com/books/reprint/4331-early-child-development-from-measurement-to-optimal-functioning-and-evidence-based-policy

Schoenmakers, S., Verweij, E. J. J., Beijers, R., Bijma, H. H., Been, J. V., Steegers-Theunissen,

R. P. M., Koopmans, M. P. G., Reiss, I. K. M., Steegers, E. A. P. (2022). The impact of maternal prenatal stress related to the COVID-19 pandemic during the first 1,000 days: A historical perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(8), 4710. https://doi.org/10.3390/ijerph19084710

Serrien, L. (2021, december 21). ‘Vroeg en nabij’: Nieuw plan voor ondersteuning van kinderen,

jongeren en gezinnen. Sociaal.net. https://sociaal.net/achtergrond/vroeg-en-nabij-wouter-beke-plan-voor-ondersteuning-kinderen-jongeren-gezinnen/

Sevón, E. (2012). ‘My life has changed, but his life hasn’t’: Making sense of the gendering of

parenthood during the transition to motherhood. Feminism & Psychology, 22(1), 60–80. https://doi.org/10.1177/0959353511415076 

Shreffler, K. M., Dressler, C. M., Ciciolla, L., Wetherill, M. S., & Croff, J. M. (2024). Maternal

periconception food insecurity and postpartum parenting stress and bonding outcomes. Frontiers in Nutrition, 11, 1275380. https://doi.org/10.3389/fnut.2024.1275380

Sidebotham, C. (2017). Good enough is good enough! British Journal of General Practice, 67(660),

311. https://doi.org/10.3399/bjgp17X691409

SOS Kinderdorpen. (z.d.). Waarom de eerste 1000 dagen van je kind zo belangrijk zijn.

Geraadpleegd op 28 oktober 2024, van https://www.sos-kinderdorpen.be/verhalen/positief-opvoeden/waarom-de-eerste-1000-dagen-van-je-kind-zo-belangrijk-zijn

Szulc, J. M., & King, N. (2022). The practice of dyadic interviewing: Strengths, limitations and key

decisions. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 23(2), Article 11. https://doi.org/10.17169/fqs-22.2.3776

Thompson, R. A., & Nelson, C. A. (2001). Developmental science and the media: Early brain

development. American Psychologist, 56(1), 5–15.

thousanddays. (z.d.). Why 1,000 days. Geraadpleegd op 21 november 2024, van

https://thousanddays.org/why-1000-days/

Vaderklap. (z.d.-a). Vaderklap. Geraadpleegd op 22 januari 2025, van https://www.vaderklap.be/

Vaderklap. (z.d.-b). Vaderklap, het boek.https://www.vaderklap.be/boek

Van Acker, A. (2024). Duizend dagen, duizend vragen: Moederschap onder druk. In P. Noens & S.

Ramaekers (Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp. 123–134). Uitgeverij Systeemtheoretisch Bulletin.

Van den Bergh, B. (2024). Prenatale blootstelling aan angst, stress en depressie bij de moeder:

Gevolgen voor het kind. In P. Noens & S. Ramaekers (Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp. 17–35). Uitgeverij Systeemtheoretisch Bulletin.

Van Der Bie, R. (2023, juni 1). Kansrijke start: De eerste 1000 dagen van een kind. Centraal Bureau

voor de Statistiek. https://www.cbs.nl/nl-nl/corporate/2023/22/kansrijke-start-de-eerste-1000-dagen-van-een-kind

Van Havere, N. (2024). ‘Komt het ooit nog wel goed met mij?’ De invloed van (de therapietaal rond)

de eerste 1000 dagen op de zelfperceptie van jongvolwassenen. In P. Noens & S. Ramaekers (Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp. 97–111). Uitgeverij Systeemtheoretisch Bulletin.

Vander Beken, H. (2024, mei 15). Belang van "eerste 1000 dagen" legt te veel druk op ouders: "We

vergeten de wereld rondom de gezinnen". VRT NWS. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/15/1000-dagen-druk/

Vanneste, S. (2024, januari 4). Ouders mogen struikelen, ook tijdens de eerste duizend dagen van

een kind. Sociaal.Net.https://sociaal.net/achtergrond/ouders-mogen-struikelen-ook-tijdens-eerste-duizend-dagen/

Venard, G., Zimmermann, G., Antonietti, J.-P., Nunes, C. E., & Van Petegem, S. (2024). Parenting

under pressure: Associations between perceived social pressure and parental involvement among mothers and fathers. Journal of Child and Family Studies. https://doi.org/10.1007/s10826-024-02945-5

Virani, A., Duffett-Leger, L., & Letourneau, N. (2021). Parents’ use of mobile applications in the first

year of parenthood: A narrative review of the literature. Health Technology, 5, Article 6874. https://ht.amegroups.org/article/view/6874

Vliegen, N. (2024). De eerste duizend dagen: Belang versus kwetsbaarheid van sensibiliseren voor

vroege invloeden op jonge kinderen. In P. Noens & S. Ramaekers (Red.), Het debat over de eerste 1000 dagen (pp. 97–111). Uitgeverij Systeemtheoretisch Bulletin.

Wastell, D., & White, S. (2012). Blinded by neuroscience: Social policy, the family and the infant

brain. Families, Relationships and Societies, 1(3), 397–414. https://doi.org/10.1332/204674312X656301

Wauters, R. (2022, maart 28). Minister Beke: ‘Waarom smeren we ouderschapsverlof uit over twaalf

jaar, terwijl de eerste drie jaar cruciaal zijn?’ Nieuwsblad. https://www.demorgen.be/nieuws/minister-beke-waarom-smeren-we-ouderschapsverlof-uit-over-twaalf-jaar-terwijl-de-eerste-drie-jaar-cruciaal-zijn~b573150d/

Winnicott, D. W., Winnicott, C., Shepherd, R., & Davis, M. (1987). Babies and their mothers.

Addison-Wesley.

Woo Baidal, J. A., Locks, L. M., Cheng, E. R., Blake-Lamb, T. L., Perkins, M. E., & Taveras, E. M.

(2016). Risk factors for childhood obesity in the first 1,000 days: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 50(6), 761–779. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2015.11.012

World Health Organization. (2016). WHO recommendations on antenatal care for a positive

pregnancy experience. https://www.who.int/publications/i/item/9789241549912

Worthman, C., Tomlinson, M., & Rotheram-Borus, M. (2016). When can parents most influence their child's development? Expert knowledge and perceived local realities. Social Science & Medicine, 154, 62–69. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2016.02.040

Download scriptie (1.32 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2025
Promotor(en)
Jan Van Bavel, Bieke Maes