Om de Europese klimaatdoelen te halen, moet de transportsector fors zijn uitstoot verminderen. Aangezien volledige decarbonisatie in sectoren zoals de luchtvaart moeilijk haalbaar is, verschuift de aandacht naar het wegtransport, en meer bepaald de overstap naar zero-emissie vrachtwagens. Elektrische vrachtwagens maken intussen voorzichtig hun intrede op de Belgische wegen. Maar achter de belofte van emissievrij transport schuilen verschillende uitdagingen: een hoge aankoopprijs, beperkte actieradius en onvolledige laadinfrastructuur. Toch tonen recente cijfers aan dat de kosten per kilometer snel dalen, en diesel binnenkort niet langer de voordeligste keuze is.
Een BEV, voluit Battery Electric Vehicle, is een voertuig dat volledig elektrische wordt aangedreven door een batterij, en dus zonder het gebruik van een verbrandingsmotor en fossiele brandstoffen. Voor vrachtwagens is dit een grote verandering: in plaats van diesel te tanken, laden ze hun accu op via laadpalen. De technologie belooft een drastische reductie in uitstoot, maar stelt transporteurs tegelijkertijd voor uitdagingen op vlak van aankoopprijs, actieradius en laadinfrastructuur.

Voordelen en valkuilen
BEV-trucks zijn ontworpen om bij te dragen aan klimaat- en luchtkwaliteitsdoelstellingen. Ze stoten tijdens het rijden geen CO2 of stikstofoxiden uit en produceren aanzienlijk minder geluid, wat niet alleen gunstig is voor het milieu maar ook voor de rijervaring en het welzijn van de vrachtwagenchauffeur. Financieel valt er in de vorm van lagere energiekosten per kilometer, lagere onderhoudskosten door minder bewegende onderdelen en gunstigere tolregelingen ook winst te behalen op de langere termijn.

Toch gaat de overstap niet gepaard zonder obstakels. De hoge aankoopprijs – momenteel anderhalf tot drie keer die van een dieseltruck – vormt voor veel bedrijven een stevige drempel. Daarnaast blijft de actieradius beperkt en is er een duidelijk tekort aan voldoende en geschikte laadinfrastructuur. België bevindt zich nog in de vroege ontwikkelingsfase: pas in juni 2024 werd het eerste gespecialiseerde laadstation voor vrachtwagens geopend. Uit een bevraging blijkt bovendien dat de meerderheid van de ondervraagde Belgische bedrijven die minstens één vrachtwagen hebben, de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van publieke laadpunten voor vrachtwagens in België als ondermaats beoordeelt. Momenteel zijn er plannen voor de uitrol van bijna 30 snel laadstations voor vrachtwagens in België. Echter toont de huidige verdeling van deze laadpunten een tekort van laadpunten in Wallonië en Limburg aan, wat de uitrol van elektrisch vrachtvervoer nog eens extra bemoeilijkt.

De Belgische situatie
In België zijn elektrische vrachtwagens nog zeer zeldzaam. In 2024 werden slechts 77 nieuwe BEV’s ingeschreven, waarvan 76 in Vlaanderen en amper één in Wallonië. Dat Vlaanderen hierin vooroploopt, is geen toeval. De Vlaamse overheid ondersteunt kleine en middelgrote ondernemingen (KMO) met een aankoopsubsidie van 35%, voor grote ondernemingen wordt deze subsidie teruggeschroefd naar 21%. In Brussel en Wallonië bestaan dergelijke tegemoetkomingen niet, wat zich vertaalt in een trager adoptietempo. Toch is de verwachting dat de markt richting 2030 in een stroomversnelling komt, gedreven door dalende aankoopprijzen, stijgende dieselprijzen en gunstigere toltarieven voor emissievrije voertuigen.
De kern van de zaak: TCO
Bij de afweging tussen diesel en elektrisch transport is de total cost of ownership (TCO) een doorslaggevend element. De TCO kost representeert de totale kostprijs van een vrachtwagen gedurende zijn levensduur. Deze omvat kosten zoals aankoop, energie- of brandstof, onderhoud, tol, verzekering en arbeid.
In 2020 lag de TCO van een dieseltruck aanzienlijk lager dan die van een elektrische variant: gemiddeld € 108.543 tegenover €128.149 per jaar voor een BEV. Toch begon dit verschil in 2025 al te verschuiven. Vooral kmo’s in Vlaanderen profiteerden dankzij subsidies van een lagere TCO voor BEV’s dan voor dieseltrucks. Grote ondernemingen en bedrijven in Brussel en Wallonië bleven voorlopig goedkoper af met diesel. De echte kentering wordt verwacht in 2030. Dan zullen elektrische vrachtwagens voor alle Belgische ondernemingen goedkoper zijn.
Doorslaggevende factor: kost per kilometer
Naast de totale kost, is de kost per kilometer cruciaal voor transporteurs. In 2020 was diesel nog de duidelijke winnaar, met €1,086 per km, tegenover €1,281 - €1,285 voor BEV’s. De hogere afschrijving van elektrische trucks – veroorzaakt door hun hoge aankoopprijs – lag aan de basis van dit verschil. Maar de trend keerde snel. Tegen 2025 liepen de kosten bijna gelijk, en in 2030 keert het tij volledig: diesel stijgt naar €1,605 per km, terwijl BEV’s gemiddeld op €1,414 per km uitkomen. Dit verschil per kilometer lijkt klein, maar op een gemiddelde jaarkilometrage van 100.000 km betekent het een besparing van bijna € 20.000 per jaar per vrachtwagen.
Het belang van beleidskeuzes
De cijfers benadrukken dat de evolutie naar elektrisch transport sterk afhankelijk is van beleid en subsidies. Zonder steunmaatregelen dreigt de transitie te vertragen, aangezien de hoge initiële investering bedrijven afschrikt. Vlaanderen toont met zijn subsidies dat beleid daadwerkelijk verschil maakt, terwijl Brussel en Wallonië voorlopig achterblijven. Uit de bevraging blijkt bovendien dat 63% van de Belgische ondernemingen met minstens één vrachtwagen overheidssteun als essentieel beschouwt bij de aankoop van een BEV, 20% ziet het als belangrijk. Dit bevestigt nogmaals waarom de adoptiegraad in Vlaanderen hoger ligt en bedrijven in Brussel en Wallonië zonder steunmaatregelen aarzelen om de stap te zetten. Een andere noodzaak voor de overstap naar elektrisch vrachtvervoer praktisch haalbaar te maken, is een snelle uitbouw van voldoende, maar ook geschikte laadinfrastructuur.
Een blik vooruit
Hoewel de markt vandaag nog aarzelend reageert, wijst de kostenevolutie een duidelijke richting uit: elektrisch vrachtvoer wordt economisch voordeliger dan diesel. Tegen 2030 zullen transporteurs die inzetten op BEV’s niet alleen bijdragen aan klimaatdoelstellingen, maar ook financieel sterker staan.
De vraag is of België er op tijd in slaagt om de juiste voorwaarden te creëren – zoals subsidies, laadinfrastructuur en duidelijke regels – zodat de logistieke sector zich echt kan voorbereiden op de omschakeling naar elektrisch vrachtvervoer. Want uiteindelijk draait het voor transporteurs om één simpele rekensom: wat is de kost per kilometer?
AB Volvo. (2024). Volvo FH Electric. Retrieved on 15 December via, https://www.volvotrucks.be/nl-be/trucks/electric/volvo-fh-electric.html
Acea. (2021, 25 May). Interactive map – Truck charging points needed in Europe by 2025 and 2030, per country. Retrieved on 15 May 2025, via https://www.acea.auto/figure/interactive-map-truck-charging-points-need…
Acea. (2024, 26 January). New commercial vehicle registrations: vans +14.6%, trucks +16.3%, buses +19.4% in 2023. Retrieved on 15 December 2024, via https://news.busworld.org/article/152900/new-commercial-vehicle-registr…
Acea. (2025, 28 January). New commercial vehicle registrations: vans +8.3%, trucks -6.3%, buses +9.2% in 2024. Retrieved on 3 February 2025, via https://www.acea.auto/cv-registrations/new-commercial-vehicle-registrat…
Albatayney, A., Juaidi, A, Jaradat, M. & Manzano-Agugliaro, F. (2023, 3 April). Future of Electric and Hydrogen Cars and Trucks: An Overview. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.mdpi.com/1996-1073/16/7/3230
Beborne. (s.d.). Primes à l'installation de bornes pour les entreprises. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.borne-electrique.be/primes-installation/entreprises/
Belmans, R. (2024, 26 February). Na de jarenlange hype over waterstof komt de ontnuchtering razendsnel. Retrieved on 3 February 2025, via https://www.standaard.be/cnt/dmf20240225_96209953#:~:text=Na%20de%20jar….
Bollen, A. & Matheys, J. (2023, 22 December). Advies investeringsplan Fluvius 2024-2033. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.serv.be/serv/publicatie/advies-investeringsplan-fluvius-202….
Burnham, A. et al. (2021, 1 April). Comprehensive Total Cost of Ownership Quantification for Vehicles with Different Size Classes and Powertrains. Retrieved on 31 March 2025, via https://doi.org/10.2172/1780970
Carlan, V. (2025, 13 May). Synchromodality_2024-2025. [Powerpoint-slides]. FEB, Universiteit van Antwerpen. Retrieved on 15 May 2024, via https://student.uantwerpen.be/
Carlier, M. (2024, 22 November). Leading reasons inhibiting the purchase of electric vehicles according to consumers worldwide as of the first half of 2024. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.statista.com/statistics/1314914/leading-inhibitors-to-ev-pu…
Chargegure. (2022). Alles weten over elektrische vrachtwagens in 2023. Retrieved on 3 March 2025, via https://chargeguru.com/nl-be/blog/alles-weten-over-elektrische-vrachtwa….
Craglia, M. (2022, September). Decarbonising Europe’s Trucks How to Minimise Cost Uncertainty. International Transport Forum. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/decarbonising-europes…
Cunanan, C., Tran, M-K., Lee, Y., Kwok, S., Leung, V. & Fowler, M. (2021, 1 June). A Review of Heavy-Duty Vehicle Powertrain Technologies: Diesel Engine Vehicles, Battery Electric Vehicles, and Hydrogen Fuel Cell Electric Vehicles. Retrieved on 31 March 2025, via https://doi.org/10.3390/cleantechnol3020028
DAF. (2024). Ontdek onze DAF trucks. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.daf.be/nl-be/trucks
Dalerstedt, Y. (2024, 18 January). Hoe de bijgewerkte Eurovignetrichtlijn de bedrijfskosten van vrachtwagens zal beïnvloeden. Retrieved on 1 May 2025, via http://volvotrucks.be/nl-be/news/insights/articles/2024/jan/how-the-eu-…
Daimler Truck AG. (2024). De nieuwe eActros – Charged & Ready. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.mercedes-benz-trucks.com/nl_NL/emobility/world/our-offer/ea…
Danielis, R., Niazi, A.M.K., Scorrano, M., Masutti, M., Awan, A.M. (2025, 19 January). The Economic Feasibility of Battery Electric Trucks: A Review of the Total Cost of Ownership Estimates. Energies 2025, 18, 429. Retrieved on 31 March 2025, via https://doi.org/10.3390/en18020429
De Spiegeleir, Y. (2023, 7 February). Arrest bevestigt kortere afschrijvingstermijn van 4 jaar voor trucks. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.flows.be/transport/2023/02/arrest-bevestigt-kortere-afschri…
De Spiegeleir, Y. (2025, 24 January). Volvo Trucks: “Wallonië blinde vlek op Europese kaart elektrificatie”. Retrieved on 15 May 2025, via https://www.flows.be/transport/2025/01/volvo-trucks-wallonie-blinde-vle…
Dejaeger, K. (2024, 26 January). Barely 113 electric trucks registered in Belgium by 2023. Retrieved on 15 December 2024, via https://en.flows.be/transport/2024/01/barely-113-electric-trucks-regist…
Departement Mobiliteit en Openbare Werken. (s.d.-a). Totale kost van een elektrisch voertuig. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.vlaanderen.be/milieuvriendelijke-voertuigen/totale-kost-van…
Departement Mobiliteit en Openbare Werken. (s.d.-b). Zero-emissiezones voor stadslogistiek (ZES). Retrieved on 5 February, 2025, via https://www.vlaanderen.be/departement-mobiliteit-en-openbare-werken/bel…
Departement Mobiliteit & Openbare Werken. (2024a, January). Uitgaven toetsing modal shift goederenvervoer. Retrieved on 3 February 2025, via https://fin.vlaanderen.be/wp-content/uploads/2024/12/Modalshift-in-Vlaa…
Departement Mobiliteit & Openbare Werken. (2024b, 1 August). 1 augustus 2024 - Vlaanderen ondersteunt 19 projecten voor uitrol van laadinfrastructuur voor zwaar wegvervoer. Retrieved on 10 February 2025, via https://www.vlaanderen.be/departement-mobiliteit-en-openbare-werken/per…
Desmidt, E. (s.d.). Subsidies voor ecologische en veilig transport (VLAIO). Retrieved on 1 May 2025, via https://www.inkasu.be/post/subsidies-voor-ecologische-en-veilig-transpo…
Deweer, L. (2023, 14 July). ‘In Wallonië is een historische achterstand aan het groeien’: het is speuren naar Waalse laadpalen. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.demorgen.be/beter-leven/in-wallonie-is-een-historische-acht…
De Paepe, P. (2019, 29 May). Dossier Laadpalen | Hoeveel, waar en wat kost dat?. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.fleet.be/dossier-laadpalen-hoeveel-waar-en-wat-kost-dat/
Dons, E., Wrzesinska, D., Ben Messaoud, Y., & Deleuze, J.-J. (2023, 6 April). De transitie naar elektrische voertuigen in het private wagenpark (GREENPARK) – Vaststellen van het technisch, maatschappelijk en fiscaal kader voor een efficiënte transitie naar groenere wagenparken, Brussel: Vias institute. Retrieved on 1 May 2025, via https://vias.be/publications/De%20transitie%20naar%20elektrische%20voer…
Earl, T., Mathieu, L., Cornelis, S., Kenny, S., Calvo Ambel, C. & Nix, J. (2018, 24 August). Analysis of long haul battery electric trucks in EU. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.transportenvironment.org/articles/analysis-long-haul-batter…
Economic Research Institute. (2025, 30 March). Heavy Truck Driver Salary in Belgium. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.erieri.com/salary/job/heavy-truck-driver/belgium#:~:text=Sa….
Elia. (s.d.). Questions relatives à la congestion du réseau et son impact sur les raccordements en Wallonie. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.elia.be/fr/clients/raccordement/questions-about-grid-conges…?
Engelhardt, J., Andersen, P.B. & Teoh, T. (2023). Guidelines – Charging Infrastructure for Truck Depots. Retrieved on 15 December 2024, via https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/333679689/Guidelines…
Ermers, A. (2024, 24 October). Hoeveel kilometer rijdt een vrachtwagen per jaar?. Retrieved on 31 March 2025, via https://freightframe.com/kennisbank/hoeveel-kilometer-rijdt-een-vrachtw….
European Commission. (s.d.). Driving time and rest periods. Retrieved on 31 March 2025, via https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/social-provisions/d…
European Commission. (2019). Going climate-neutral by 2050. Retrieved on 1 May 2025, via https://climate.ec.europa.eu/eu-action/climate-strategies-targets/2050-…
European Commission. (2021, 12 April). Transport and the Green Deal. Retrieved on 1 May 2025, via https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/e…
European Commission. (2025, 17 March). Country Comparison – Recharging infrastructure. Retrieved on 21 March 2025, via https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/transport-mode/road/…
European Environment Agency. (2025, 21 January). Transport and mobility. Retrieved on 5 February 2025, via https://www.eea.europa.eu/en/topics/in-depth/transport-and-mobility
Europese Raad. (2025, 12 Maart). Energiecrisis: 3 maatregelen van de EU voor een lagere energierekening. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.consilium.europa.eu/nl/infographics/eu-measures-to-cut-down…
Eurostat. (2025, 27 April 2025). Electricity prices for non-household consumers - bi-annual data (from 2007 onwards). Retrieved on 1 May 2025, via https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nrg_pc_205__custom_16508…
EV Belgium. (2024, 24 January). Persbericht: Laadinfrastructuur: veel werk op de plank. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.ev.be/nl/news/item/2024/01/24/persbericht-laadinfrastructuu…
Fastned. (2025, 4 February). Fastned voegt snellaadmogelijkheden voor elektrische vrachtwagens en bussen toe aan stations Peutie-Oost en Peutie-West. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.fastnedcharging.com/hq/fastned-voegt-snellaadmogelijkheden-….
FEBETRA. (2024). EVOLUTIE IN DE WERKGELEGENHEID IN HET GOEDERENVERVOER OVER DE WEG. Retrieved on 15 December 2024, via https://febetra.be/infotheek/cijfers-de-sector/
Feys, M., De Vos, N. & Slootmans, F. (2024, 19 December). Studie over de impact van elektrische wagens op verkeersveiligheid in België – Exploratieve inzichten uit ongevallendata en perspectieven van experten en bestuurders, Brussel: Vias institute. Retrieved on 15 May 2025, via https://www.vias.be/publications/Studie%20over%20de%20impact%20van%20el…
FOD Economie. (2025, 24 April). Inflatie. Retrieved on 1 May 2025, via https://economie.fgov.be/nl/themas/analyses-en-studies/boordtabel-van-h….
Goyvaerts, L. (2024, 2 August). Van Moer Logistics bouwt slimme laadpleinen in Antwerpse haven. Retrieved on 31 March 2025, via https://transportmedia.be/2024/08/van-moer-logistics-bouwt-slimme-laadp…
Heinen, K. (2022, 8 September). Een op vier werknemers in transport en logistiek buitenlands. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.flows.be/transport/2022/09/een-op-vier-werknemers-transport…
Herlt, A. & Hildebrandt, E. (2024, 19 September). Building Europe's electric-truck charging infrastructure. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insight…
Hu, M., Wu, X., Yuan, Y. & Xu, C. (2024, 8 August). Competitive Analysis of Heavy Trucks with Five Types of Fuels under Different Scenarios—A Case Study of China. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.researchgate.net/publication/382986407_Competitive_Analysis…
IEA. (2024, April). Global EV Outlook 2024 Moving towards increased affordability. Retrieved on 31 March 2025, via https://iea.blob.core.windows.net/assets/a9e3544b-0b12-4e15-b407-65f5c8…
International Council on Clean Transportation. (2024, June). EUROPEAN HEAVY-DUTY VEHICLE MARKET DEVELOPMENT QUARTERLY (JANUARY–MARCH 2024). Retrieved on 5 February 2024, via https://theicct.org/wp-content/uploads/2024/06/ID-172-%E2%80%93-EU-R2Z-…
ITOY. (2024). INTERNATIONAL TRUCK OF THE YEAR 2024. Retrieved on 15 December 2024, via https://truck-of-the-year.com/blog/7/90#:~:text=Volvo%20Trucks's%20FH%2….
Jansen, J. (s.d.). AdBlue® voor bedrijfswagens. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.yara.nl/chemische-en-milieuoplossingen/adblue-voor-dieselvo…
Kerkhofs, T. (2024, 20 September). Elektrische bestel- en vrachtwagens in België vaak concurrentiëler dan diesel. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.thenewdrive.be/elektrische-bestel-en-vrachtwagens-in-belgie…
Kim, S. et al. (2025, 5 March). Battery heating strategy to enhance fast-charge performance at low temperatures. Retrieved on 1 May 2025, via https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2025.126155
Kleiner, F. & Friedrich, H.E. (2017, 9 October). Maintenance & Repair Cost Calculation and Assessment of Resale Value for Different Alternative Commercial Vehicle Powertrain Technologies. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.researchgate.net/publication/320488968_Maintenance_Repair_C…
Krzeszowiak, J., Stefanow, D. & Pawlas, K. (2016, 6 July). The impact of particulate matter (PM) and nitric oxides (NOx) on human health and an analysis of selected sources accounting for their emission in Poland. Retrieved on 5 February 2025, via https://www.environmed.pl/pdf-113081-42884?filename=42884.pdf
Kurstjens, B. (2025, 25 February). E-trucks kunnen in minder dan half uur opladen aan Antwerpse ‘megawattcharger’. Retrieved on 30 March 2025, via https://www.tijd.be/ondernemen/transport/eerste-megawattlader-voor-elek….
LaadKaarten.be. (2025, 30 January). Laadkosten elektrisch laden. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.laadkaarten.be/laadkosten/
Lanz, L., Noll, B. Schmidt, T.S. & Steffen, B. (2022, 8 September). Comparing the levelized cost of electric vehicle charging options in Europe. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.nature.com/articles/s41467-022-32835-7
Leefmilieu Brussel. (2023). Gids – Een laadpunt installeren in een bedrijf in Brussel. Retrieved on 1 May 2025, via https://electrify.brussels/sites/default/files/document/Electrify.bruss…
Liimatainen, H., van Vliet, O. & Aplyn, D. (2018, 14 December). The potential of electric trucks – An international commodity-level analysis. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261918318361?via…
Luman, R. (2024, 12 December). Europe’s market for e-trucks set to accelerate in 2025. Retrieved on 3 February 2025, via https://think.ing.com/articles/europes-market-for-e-trucks-set-to-accel….
MAN België. (2024). ELEKTRISCHE VRACHTWAGENS VAN MAN: IN HET TIJDPERK VAN DE e TRUCKS. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.man.eu/be/fl/vrachtwagen/elektrische-vrachtwagens/overzicht…
Mayeres, I. (2008, June). Langetermijn vooruitzichten van transport in België: Referentiescenario en twee beleidsscenario’s. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.plan.be/uploaded/documents/200807171026550.wp200812_nl.pdf
Mobilyze. (2023, 8 June). Factsheet Energieprijzen elektrische vrachtwagens. Retrieved on 31 March 2025 via, https://topsectorlogistiek.nl/wp-content/uploads/2023/09/OVL90.00.052-2…
Murray, D. & Glidewell, S. (2019, November). An Analysis of the Operational Costs of Trucking: 2019 Update. Retrieved on 31 March 2025, via https://truckingresearch.org/wp-content/uploads/2019/11/ATRI-Operationa…
NBB. (2024, 27 November). Vooruitzichten voor 2024-2027. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.nbb.be/nl/publicaties-en-onderzoek/publicaties/economische-…
Nijenhuis, J. (2022a, 17 May). Een lange afstandstruck, is er wel genoeg ruimte voor zo'n grote batterij?. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.linkedin.com/pulse/een-lange-afstandstruck-er-wel-genoeg-ru…
Nijenhuis, J. (2022b, 19 October). Hoe lang duurt het laden van een elektrische vrachtwagen?. Retrieved on 3 March 2025, via https://www.elektrischevrachtwagen.nl/post/elektrischeladenvrachtwagen
Nijenhuis, J. (2024, 8 December). Wat zijn de kosten van een etruck?. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.etruckacademy.nl/elektrische-vrachtwagen/wat-zijn-de-kosten….
O’Connell, A., Pavlenk, N., Bieker, G. & Searle, S. (2023, February 6). A COMPARISON OF THE LIFE-CYCLE GREENHOUSE GAS EMISSIONS OF EUROPEAN HEAVY-DUTY VEHICLES AND FUELS. Retrieved on 1 May 2025, via https://theicct.org/publication/lca-ghg-emissions-hdv-fuels-europe-feb2…
Onnen, N. (2023, 10 July). Een nieuwe (elektrische) vrachtwagen. Retrieved on 5 February 2023, via https://natuurenmilieu.nl/themas/vervoer-reizen/zakelijke-mobiliteit/el….
Paco. (s.d.). LFP vs. NMC Batteries: Who’s the Real Winner?. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.evlithium.com/Blog/lfp-vs-nmc-batteries-comparison.html#:~:….
Philippe, H. (2024, 22 March). L'aide à l'achat de camions électriques. Retrieved on 1 May 2024, via https://www.parlement-wallonie.be/pwpages?p=interp-questions-voir&type=…
Port of Antwerp Bruges. (2024, 13 June). Een van Europa's grootste publieke oplaadpunten voor elektrische zware voertuigen opent in het Antwerpse havengebied. Retrieved on 30 March 2025, via https://newsroom.portofantwerpbruges.com/een-van-europas-grootste-publi…
Qasim, M. & Csaba, C. (2021, 13 December). Major barriers in adoption of electric trucks in logistics system. Retrieved on 15 December 2024, via https://doi.org/10.7307/ptt.v33i6.3922
Ravi, V., Li, Y., Heath, G., Marroquin, I. Day, M. & Walzberg J. (2023, November). Chapter 11: Truck Electrification for Improved Air Quality and Health. Retrieved on 5 February 2025, via https://www.nrel.gov/docs/fy24osti/85958.pdf
Reis, V. & Macário, R. (2019, 23 August). Chapter 2 – Understanding the freight transport sector. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128144640000025
Rekenhof. (2024, 10 April). Accijnzen op energieproducten Vrijstellingen en terugbetalingen: opvolging 2023 van de aanbevelingen. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.ccrek.be/sites/default/files/Docs/2024_22_AccijnzenEnergiep…
Renault Trucks. (2024a). Elektrische vrachtwagen of elektrische bedrijfswagen kopen. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.renault-trucks.nl/I/elektrische-vrachtwagen-elektrische-bed…
Renault Trucks. (2024b). Renault trucks support you in decarbonization and the switch to electromobility. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.renault-trucks.be/nl-be/product/renault-trucks-supports-you…
Roosens, E. (2023, 12 December). Elektrische Ford Trucks vanaf 2025 op de markt. Retrieved on 15 December 2024, via https://transportmedia.be/2023/12/ford-trucks-ontwikkelt-verbrandingsmo…
SCANIA. (2024a). Actieradius elektrische vrachtwagen: alles wat je moet weten. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.scania.com/be/nl/home/e-mobility-hub/wat-is-de-actieradius-….
SCANIA. (2024b). De elektrische vuilniswagen van Scania die geen energie verspilt. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.scania.com/be/nl/home/e-mobility-hub/de-elektrische-vuilnis….
SCANIA. (2024c). Wat is de beste elektrische vrachtwagen?. Retrieved on 15 December 2024, via https://scania.com/be/nl/home/e-mobility-hub/wat-is-de-beste-elektrisch…
Scania Belux. (2024, August 1). Hoe ziet de total cost of Ownership eruit? | #2 | De weg naar Elektrisch | Powered by Scania. [Video]. YouTube. Retrieved on 3 February 2025, via https://www.youtube.com/watch?v=0jPEERM4S_s
Scania EV Academy. (2023). Internal training materials on electric vehicles. Confidential documents that are not publicly accessible, provided for research purposes.
Schneider, J., Teichert, O., Zähringer, M., Götz, K., Lienkamp, M. (2023, 27 December). Spoilt for Choice: User-Centric Choice of Battery Size and Chemistry for Battery-Electric Long-Haul Truck. Energies 2024, 17, 158. Retrieved on 15 December 2024 via https://doi.org/10.3390/en17010158
Schouten, J. (2023, 7 February). Alles over CO2-reductie: hoe verlaag ik de CO2-uitstoot van mijn transportbedrijf?. Retrieved on 5 February 2025, via https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/kennisbank/uitstoot-verminderen/c…
Sibelga. (s.d.). Is het Brusselse elektriciteitsnet klaar voor de elektrische wagen?. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.sibelga.be/nl/over-sibelga/projecten-challenges/is-het-brus…?
Statbel. (2025, 28 March). Gemiddeld officieel tarief van de aardolieproducten in euro. Retrieved on 31 March 2025, via https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/crosstable.xhtml?view=3a4cfb82-0c…
Statista Market Insights. (2024, December). Trucks – Belgium. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.statista.com/outlook/mmo/commercial-vehicles/trucks/belgium
Statista Research Department. (2023, 11 May). Projected diesel and electric heavy-duty truck purchase costs 2020-2030. Retrieved on 3 February 2025, via https://www.statista.com/statistics/1230087/heavy-duty-truck-purchase-c….
Statistiek Vlaanderen. (2024, 1 Oktober). Vrachtwagens en lichte vrachtwagens. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/mobiliteit/vrachtwagens…
Steel, T. & Kurstjens, B. (2024, 17 May). Bijna 30 nieuwe laadpleinen voor elektrische vrachtwagens in België komende twee jaar. Retrieved on 30 March 2025 via, https://www.tijd.be/dossiers/de-verdieping/bijna-30-nieuwe-laadpleinen-….
Sternad, M. (2019, 25 July). COST CALCULATION IN ROAD FREIGHT TRANSPORT. Retrieved on 31 March 2025, via https://blmm-conference.com/wp-content/uploads/BLMM1913.pdf
Sturgeon, M., Ludwig, C., Chow, N. & Harrison, D. (2022, April). On Costs For Electric Trucks: The realities of going green for Europe’s FVL trucks. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.ecgassociation.eu/wp-content/uploads/2022/04/ECG-Business-I…
Taxwin. (2021, 9 June). Afschrijving van trekker en oplegger op respectievelijk 4 en 5 jaar. Retrieved on 31 March 2025, via https://expert.taxwin.be/nl/tw_actu_l/document/ac20210609-7-nl?access_t…
Transport en Milieu. (2023, 1 August). Iveco maakt gegevens BEV en FCEV trucks bekend. Retrieved on 15 December 2024, via https://transportenmilieu.nl/nieuwsarchief/item/iveco-maakt-gegevens-be…
Transport & Environment (2021). How to decarbonise long-haul trucking in Germany. An analysis of available vehicle technologies and their associated costs. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.transportenvironment.org/uploads/files/2021_04_TE_how_to_de…
Trotta, M. (2016, 20 April). Wat vertellen gps-data over de snelheid op onze wegen?. Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid - Kenniscentrum Verkeersveiligheid. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.vias.be/publications/Wat%20vertellen%20gps-data%20over%20de…
UNDP. (s.d.). THE SDGS IN ACTION. Retrieved on 15 May 2025, via https://www.undp.org/sustainable-development-goals
U.S. Department of Energy. (s.d.). Hydrogen Production Processes. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen-production-processes
Van Apeldoorn, R. (2024, 12 September). De elektrische vrachtwagen kent een moeizame start: minder dan 200 in de nationale vloot. Retrieved on 15 December 2024, via https://trends.knack.be/nieuws/macro-economie-beleid/de-elektrische-tru…
Van den Brink. (2023, 11 March). Voordelen van elektrische trucks? Een overzicht. Retrieved on 5 February 2025, via https://www.volvotrucks.be/nl-be/e-garage/alle-artikels/voordelen-van-e…
Van Lindt, A. (2024, 10 October). Tot 70 cent extra per liter benzine of diesel?. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.autosportkrant.be/nieuws/2024-10-10/tot-70-cent-extra-per-l…
Van Stijn, A. (2024, 5 August). Van Moer Logistics gaat elektrische laadstation bouwen in Antwerpse haven. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.transportlogistiek.nl/nieuws/2024/08/van-moer-logistics-gaa…
Verbond van Belgische Ondernemingen. (2017, 22 June). Een visie voor de logistiek in België. Retrieved on 15 December 2024, via https://cdn.vbo-feb.be/vbo-feb/2024/04/28114707/MOB-visie-logistiek-NL-…
Viapass. (2025, 1 January). De kilometerheffing in België – Tarieven. Retrieved on 1 May 2025, via https://www.viapass.be/nl/tarieven/
Villers, N. (2025, 27 January). Wat zijn de vooruizichten voor de energieprijzen tot 2029?. Retrieved on 1 May 2025, via https://business.engie.be/nl/blog/energy-market/vooruitzichten-energiep…
Vlaams Netwerk van Ondernemingen. (2024, 18 April). Subsidie beschikbaar voor zware elektrische vrachtwagens. Retrieved on 10 February 2024, via https://www.voka.be/nieuws/subsidie-beschikbaar-voor-zware-elektrische-…
Vlaanderen. (s.d.-a). Belasting op de inverkeerstelling. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/…
Vlaanderen. (s.d.-b). Verkeersbelastingen voor vrachtwagens. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/…
VLAIO. (s.d.-a). Elektrische vrachtwagen. Retrieved on 5 February 2024, via https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/limitatieve-technologiee…
VLAIO. (s.d.-b). Wanneer ben je een kmo en wanneer een grote onderneming?. Retrieved on 15 May 2025, via https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/overbruggingslening/hoev….
VLAIO. (2025a, 13 January). Emissievrije voertuigen steun. Retrieved on 10 February 2025, via https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/emissie….
VLAIO. (2025b, 14 January). Laadpalen steun. Retrieved on 15 February 2025, via https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/laadpal…
Volvo. (s.d.). Wat is Well to Wheel?. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/kennisbank/transportbegrippen/wel…
Volvo. (2024, 13 June). Wat is de beste alternatieve brandstof voor vrachtwagens?. Retrieved on 15 December 2024, via https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/kennisbank/uitstoot-verminderen/w…
Volvo. (2025). Wat is restwaarde?. Retrieved on 31 March 2025, via https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/kennisbank/transportbegrippen/res…
Wagh, S. (2025, 18 March). Public Health Research Guide: Primary & Secondary Data Definitions. Retrieved on 31 March 2025, via https://researchguides.ben.edu/c.php?g=282050&p=4036581#:~:text=Primary….
Winckelmans, W. (2024, 11 October). Investeerders in waterstof haken een na een af. Retrieved on 3 February 2025, via https://www.standaard.be/cnt/dmf20241011_95466835
Yvens, C. (2022, 21 September). Ford Trucks presenteert zijn eerste elektrische vrachtwagen. Retrieved on 15 December 2024, via https://transportmedia.be/2022/09/ford-trucks-presenteert-zijn-eerste-e…
Yvens,C. (2024, 4 January). DAF leidt Belgische truckmarkt, Mercedes-Benz boekt sterke winst. Retrieved on 15 December 2024, via https://transportmedia.be/2024/01/daf-leidt-belgische-truckmarkt-merced…