We praten vaak óver kinderen: ouders, leerkrachten of hulpverleners vertellen hoe het thuis loopt. Maar wat gebeurt er als we kinderen zelf aan het woord laten? Dat was de centrale vraag in mijn masterthesis in de klinische psychologie aan de VUB.
Spelen met gevoelens
Het onderzoek gebeurde binnen het FACE©-kader, een kindgerichte manier om gezinsbeleving en zelfexpressie te onderzoeken. Hiervoor werd de Familie Relatie Test (Bene & Anthony, 1957) ingezet, waarbij kinderen kaartjes met korte, gevoelsmatige boodschappen krijgen. Het kind beslist zelf of dat kaartje naar mama, papa, een sibling, zichzelf of, als het niet past, naar de fictieve figuur Meneer Niemand gaat.
Op die manier konden kinderen gevoelens van betrokkenheid, afhankelijkheid en positieve en negatieve emoties uitdrukken zonder dat er verbale communicatie vanuit het kind nodig was.
Honderd kinderen in Antwerpen
Ik onderzocht 100 kinderen uit het regulier basisonderwijs in de provincie Antwerpen (51 jongens, 49 meisjes), allemaal tussen zes en acht jaar oud. Hen vroeg ik naar hun gevoelens tegenover mama, papa, broers en zussen, én naar zichzelf. Hun antwoorden werden vergeleken met achtergrondgegevens: leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling, culturele context. Daarnaast vulden hun ouders en leerkrachten vragenlijsten in over opvoedingsstijl, gezinsfunctioneren en het sociaal-emotioneel functioneren van het kind. Zo kon ik het beeld van de kinderen koppelen aan hun omgeving.
Wat blijkt?
De kaartjes lieten zien dat kinderen elk gezinslid op een eigen manier beleven:
De kracht van verschillen
Niet alle kinderen keken op dezelfde manier naar hun gezin. Uit de analyses kwamen enkele verschillen naar voren:
Gezinssamenstelling had impact: kinderen uit gescheiden gezinnen plaatsten minder afhankelijkheidsgevoelens buiten het gezin dan kinderen uit kerngezinnen.
Ook cognitieve en sociaal-emotionele factoren speelden een rol:
Waarom dit belangrijk is
Het belang van deze resultaten reikt verder dan de academische wereld.
Voor de klinische praktijk bieden de resultaten aanknopingspunten om kinderen spelenderwijs hun gevoelens te laten tonen. Het toont daarbij het belang van de Familie Relatie Test als enig Nederlands genormeerd instrument om de gezinsbeleving wetenschappelijk onderbouwd te onderzoeken.
Voor beleid is dit onderzoek een pleidooi om kindgerichte instrumenten standaard in te zetten bij gezinsondersteuning, en om onderzoek naar speelse methoden van kindbeleving verder te stimuleren.
En ik dan?
Mijn masterproef, getiteld “En ik dan? Het kindperspectief in de context van opvoeding en gezin in de provincie Antwerpen bij kinderen van 6 tot 8 jaar”, toont aan dat het kindperspectief unieke informatie geeft die we niet uit ouder- of leerkrachtrapporten halen. Door zowel beschrijvende patronen als verbanden met demografische, gedragsmatige en contextuele factoren in kaart te brengen, liet ik zien hoe breed en divers gezinsbeleving kan zijn.
De titel van mijn thesis "En ik dan?" vat daarbij alles samen. In gezinnen, scholen en hulpverlening wordt er vaak over kinderen gesproken. Voor dit werk mocht ik de Jeanine Segersprijs van de VUB ontvangen; een erkenning die onderstreept dat luisteren naar kinderen geen bijzaak, maar noodzaak is.
Bibliografie
Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (2015). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation. Psychology Press.
Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium. (2023, 8 juni). Be.STAT. STATBEL. https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/crosstable.xhtml?datasource=65ee4…
Amato, P. R., & Fowler, F. (2002). Parenting Practices, Child Adjustment, and Family Diversity. Journal Of Marriage And The Family/Journal Of Marriage And Family, 64(3), 703–716. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00703.x
Audenaert, Veerle (2018). Gezinsenquête 2016: Samengestelde gezinnen in Vlaanderen over hun gezinssamenstelling, de relatie met de partner, het opvoeden van de (stief)kinderen, hoe ze gezin en werk combineren, hun welbevinden en de sfeer in het gezin. www.gezinsenquête.be
Barker, J., & Weller, S. (2003). “Is it fun?” developing children centred research methods. International Journal Of Sociology and Social Policy, 23(1/2), 33–58. https://doi.org/10.1108/01443330310790435
Bene, E., & Anthony, E. J. (1957). Family relations test. https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/cgi-bin/titel.cgi?katkey=65955694
Bernet, W., Gregory, N., Rohner, R. P., & Reay, K. M. (2020). Measuring the Difference Between Parental Alienation and Parental Estrangement: The PARQ‐Gap. Journal Of Forensic Sciences, 65(4), 1225–1234. https://doi.org/10.1111/1556-4029.14300
Blagg, N., & Godfrey, E. (2018). Exploring Parent–Child Relationships in Alienated versus Neglected/Emotionally Abused Children using the Bene‐Anthony Family Relations Test. Child Abuse Review, 27(6), 486–496. https://doi.org/10.1002/car.2537
Boszormenyi-Nagy, I. (2014). Invisible loyalties. https://doi.org/10.4324/9781315825939
Bowers, L., Smith, P. K., & Binney, V. (1994). Perceived Family Relationships of Bullies, Victims and Bully/Victims in Middle Childhood. Journal Of Social And Personal Relationships, 11(2), 215–232. https://doi.org/10.1177/0265407594112004
Buist, K. L., & Vermande, M. (2014). Sibling relationship patterns and their associations with child competence and problem behavior. Journal Of Family Psychology, 28(4), 529–537. https://doi.org/10.1037/a0036990
Butler, N., Quigg, Z., Bates, R., Jones, L., Ashworth, E., Gowland, S., & Jones, M. (2022). The Contributing Role of Family, School, and Peer Supportive Relationships in Protecting the Mental Wellbeing of Children and Adolescents. School Mental Health, 14(3), 776–788. https://doi.org/10.1007/s12310-022-09502-9
Carter, B., & Ford, K. (2012). Researching children’s health experiences: The place for participatory, child‐centered, arts‐based approaches. Research in Nursing & Health, 36(1), 95–107. https://doi.org/10.1002/nur.21517
Celestin-Westreich, S., & Celestin, L. (2021). Diagnostiek van kind, opvoeding en gezin: met de FACE©-methode.
Course of depressive symptoms and associated factors in people aged 65+ in Europe: A two-year follow-up. Journal Of Affective Disorders, 245, 440–450. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.10.358
Conger, R. D., Conger, K. J., & Martin, M. J. (2010). Socioeconomic Status, Family Processes,and Individual Development. Journal Of Marriage And Family, 72(3), 685–704. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2010.00725.x
Coyne, I., Hayes, E., & Gallagher, P. (2009). RESEARCH WITH HOSPITALIZED CHILDREN: Ethical, methodological and organizational challenges. Childhood, 16(3), 413–429. https://doi.org/10.1177/0907568209335319
Christensen, P., & James, A. (2008). Research with children: Perspectives and Practices (2de editie). Routledge.
De Los Reyes, A., & Kazdin, A. E. (2005). Informant Discrepancies in the Assessment of Childhood Psychopathology: A Critical Review, Theoretical Framework, and Recommendations for Further Study. Psychological Bulletin, 131(4), 483–509. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.4.483
De Los Reyes, A., Augenstein, T. M., Wang, M., Thomas, S. A., Drabick, D. A. G., Burgers, D. E., & Rabinowitz, J. (2015). The validity of the multi-informant approach to assessing child and adolescent mental health. Psychological Bulletin, 141(4), 858–900. https://doi.org/10.1037/a0038498
Döpfner, M., Schürmann, S., Bruß, M., Müller, S., Rademacher, C., & Breuer, D. (2018). Familienbeziehungen und psychische Auffälligkeiten im Jugendalter – eine Analyse mit der Jugendlichenfassung des Family Relations Test für Kinder und Jugendliche. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 46(4), 316–324. https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000593
Dunn, J. (2002). Sibling relationships. In P. K. Smith & C. H. Hart (Eds.), Blackwell handbook of childhood social development (pp. 223–237). Blackwell Publishing.
Dunn, J. (2007). Sibling relationships across the life span. In G. Lansford, K. A. Dodge, & J. E. Bates (Eds.), Deviant peer influences in programs for youth: Problems and solutions (pp. 47-70). Guilford Press.
Eiser, C., & Morse, R. (2000). Can parents rate their child’s health-related quality of life? Results of a systematic review. Quality Of Life Research, 10, 347–357. https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/A:1012253723272.pdf
Fargas-Malet, M., McSherry, D., Larkin, E., & Robinson, C. (2010). research with children: methodological issues and innovative techniques. Journal Of Early Childhood Research, 8(2), 175–192. https://doi.org/10.1177/1476718x09345412
Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th ed.). SAGE Publications.
Gaylord, N. K., Kitzmann, K. M., & Coleman, J. K. (2003). Parents’ and children’s perceptions of parental behavior: Associations with children’s psychosocial adjustment in the classroom. Parenting: Science and Practice, 3(1), 23–47. https://doi.org/10.1207/s15327922par0301_02
Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note. Journal Of Child Psychology And Psychiatry And Allied Disciplines, 38(5), 581–586. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x
Greene, S., & Hogan, D. (2005). Researching children’s experience: Approaches and Methods. SAGE Publications Limited.
Janssen, L. H. C., Verkuil, B., Van Houtum, L. A. E. M., Wever, M. C. M., & Elzinga, B. M. (2021). Perceptions of Parenting in Daily Life: Adolescent-Parent Differences and Associations with Adolescent Affect. Journal Of Youth And Adolescence, 50(12), 2427–2443. https://doi.org/10.1007/s10964-021-01489-x
Hollemans, T., & Célestin-Westreich, S. (2011). De invloed van cognitieve, emotionele en gezinsaspecten op de zelf- en gezinsbeleving van het kind: een valideringsonderzoek van de Familie Relatie Test [Masterproef]. Vrije Universiteit Brussel.
Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. (2020). Diagnostisch instrument: Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), Nederlandse versie [Diagnostisch instrument]. https://www.kenniscentrum-kjp.nl/wp-content/uploads/2020/09/Strengths-D…
Kitzmann, K. M., & Cohen, R. (2003). Parents’ Versus Children’s Perceptions of Interparental Conflict as Predictors of Children’s Friendship Quality. Journal Of Social And Personal Relationships, 20(5), 689–700. https://doi.org/10.1177/02654075030205007
Koenig, A. M. (2018). Comparing Prescriptive and Descriptive Gender Stereotypes About Children, Adults, and the Elderly. Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01086
Kuczynski, L., Burke, T., & Song-Choi, P. (2021). Mothers’ Perspectives on Resistance and Defiance in Middle Childhood: Promoting Autonomy and Social Skill. Social Sciences, 10(12), 469. https://doi.org/10.3390/socsci10120469
Lamb, M. E. (Ed.). (2010). The role of the father in child development (5th ed.). John Wiley & Sons, Inc.
Lewis, A., & Lindsay, G. (2000). Researching Children’s Perspectives. Open University Press. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA45971797
Lindsay, G., Dockrell, J. E., & Lewis, A. (2000). Researching Children’s Perspectives: A Psychological Dimension. In Researching Children’s Perspectives. https://wrap.warwick.ac.uk/55845/
Lloyd-Smith, M., & Tarr, J. (2000). Researching Children’s Perspectives : A Sociological dimension. In Researching Children’s Perspectives.
Loos, H., & Cassemiro, L. F. K. (2010). Percepções sobre a qualidade da interação familiar e crenças autorreferenciadas em crianças. Estudos de Psicologia (Campinas), 27(3), 293–303. https://doi.org/10.1590/s0103-166x2010000300002
Lundy, L. (2007). ‘Voice’ is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927–942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033
Millikan, E., Wamboldt, M. Z., & Bihun, J. T. (2002). Perceptions of the family, personality characteristics, and adolescent internalizing symptoms. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41(12), 1486–1494. https://doi.org/10.1097/00004583-200212000-00021
N.Dwivedi, K. (2005). Race and the Child’s Perspective. In The Voice Of The Child: A Handbook For Professionals (pp. 152–168). UK The Falmer Press. http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/5503/1/145.pdf#page=158 (Oorspronkelijk gepubliceerd 1996)
Nilsson, S., Björkman, B., Almqvist, A., Almqvist, L., Björk-Willén, P., Donohue, D., Enskär, K., Granlund, M., Huus, K., & Hvit, S. (2013). Children’s voices – Differentiating a child perspective from a child’s perspective. Developmental Neurorehabilitation, 18(3), 162–168. https://doi.org/10.3109/17518423.2013.801529
McHale, S. M., Updegraff, K. A., & Whiteman, S. D. (2012). Sibling relationships and influences in childhood and adolescence. Journal of Marriage and Family, 74(5), 913-930. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2012.01011.x
Meunier, J. C., Boyle, M. H., O’Connor, T. G., & Jenkins, J. M. (2012). Multilevel mediation: Cumulative contextual risk, maternal differential treatment, and children's behavior within families. Child Development, 83(5), 1751-1769. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01811.x
Milkie, M. A., Simon, R. W., & Powell, B. (1997). Through the Eyes of Children: Youths’ Perceptions and Evaluations of Maternal and Paternal Roles. Social Psychology Quarterly, 60(3), 218. https://doi.org/10.2307/2787083
Opgroeien. (2023, 23 juni). Cijfers op maat. Demografie en Gezinssamenstelling. https://www.opgroeien.be/kennis/cijfers-en-onderzoek/demografie-en-gezi…
Oppenheim, D. (2006). Child, parent, and parent-child emotion narratives: Implications for developmental psychopathology. Development And Psychopathology, 18, 771–790. https://doi.org/10.1017/S095457940606038X
Parkin, A. (2001). The Bene-Anthony Family Relations Test revisited: Directions in the assessment of children’s perceptions of family relations. British Journal Of Medical Psychology, 74(3), 323–349. https://doi.org/10.1348/000711201161019
Philipp, R. L., & Orr, R. R. (1978). Family Relations as Perceived by Emotionally Disturbed and Normal Boys. Journal Of Personality Assessment, 42(2), 121–127. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4202_2
Piaget, J. (1969). The Origins of Intelligence in Children (2de editie). W.W. Norton.
Planalp, E. M., & Braungart-Rieker, J. M. (2015). Determinants of father involvement with young children: Evidence from the early childhood longitudinal study–birth cohort. Journal Of Family Psychology, 30(1), 135–146. https://doi.org/10.1037/fam0000156
Pleck, J. H. (2010). Fatherhood and masculinity. The role of the father in child development, 5, 27-57.
Punch, S. (2002). Research with children: The same or different from research with adults? Childhood, 9(3), 321–341. https://doi.org/10.1177/0907568202009003045
Sarkadi, A., Thell, M., Fängström, K., Dahlberg, A., Fäldt, A., Pérez-Aronsson, A., Warner, G., & Eriksson, M. (2023). Are We Ready to Really Hear the Voices of Those Concerned? Lessons Learned from Listening to and Involving Children in Child and Family Psychology Research. Clinical Child And Family Psychology Review, 26(4), 994–1007. https://doi.org/10.1007/s10567-023-00453-4
Shek, D. T. L. (1999). Perceptions of family functioning among Chinese parents and their adolescent children. The American Journal of Family Therapy, 27(4), 303–314. https://doi.org/10.1080/019261899261871
Silk, J., & Steinberg, L. (2002). Parenting Adolescents: Volume I: Children and Parenting. In M. H. Bornstein (Ed.), Handbook of Parenting (Vol. 1 pp. 103–133). LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES, PUBLISHERS.
Sixsmith, J., Gabhainn, S. N., Fleming, C., & O’Higgins, S. (2007). Childrens’, parents’ and teachers’ perceptions of child wellbeing. Health Education, 107(6), 511–523. https://doi.org/10.1108/09654280710827911
Skoczeń, I. (2022). Family Relationships, Internalizing Problems, and Psychosocial Adjustment in Late Childhood and Early Adolescence: A Polish Perspective. Journal Of Genetic Psychology/The Journal Of Genetic Psychology, 183(5), 381–390. https://doi.org/10.1080/00221325.2022.2099242
Skoczeń, I., Cieciuch, J., Oud, J. H. L., & Welzen, K. (2015). Development and Validation of the Computerized Family Relations Test for Children. Frontiers in Psychology, 6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01687
Soliman, A. Y., Abdel‐Salam, A. G., & Ahmed, M. A. (2021). The Reliability, Validity and Normative Scores of the Bene-Anthony Family Relations Test for Use With Arab Children. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.548493
Sommer, D., Samuelsson, I. P., & Hundeide, K. (2013). Early childhood care and education: a child perspective paradigm. European Early Childhood Education Research Journal, 21(4), 459–475. https://doi.org/10.1080/1350293x.2013.845436
Speidel, R., Behrens, B., Lawson, M., Cummings, E. M., & Valentino, K. (2022). Latent classes in preschoolers’ internal working models of attachment and emotional security: Roles of family risk. Development And Psychopathology, 35(3), 1552–1569. https://doi.org/10.1017/s0954579422000293
Stapley, E., Vainieri, I., Li, E., Merrick, H., Jeffery, M., Foreman, S., Casey, P., Ullman, R., & Cortina, M. (2021). A Scoping Review of the Factors That Influence Families’ Ability or Capacity to Provide Young People With Emotional Support Over the Transition to Adulthood. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.732899
Strachan, A., Lund, M. E., & Garcia, J. A. (2010). Assessing Children’s Perceptions of Family Relationships: An Interactive Instrument for Use in Custody Disputes. Journal Of Child Custody, 7(3), 192–216. https://doi.org/10.1080/15379418.2010.512236
Sturgess, W., Dunn, J., & Davies, L. (2001). Young children’s perceptions of their relationships with family members: Links with family setting, friendships, and adjustment. International Journal Of Behavioral Development, 25(6), 521–529. https://doi.org/10.1080/01650250042000500
Tein, J.-Y., Roosa, M. W., & Michaels, M. (1994). Agreement between parent and child reports on parental behaviors. Journal of Marriage and the Family, 56(2), 341–355. https://doi.org/10.2307/353104
Trang, D. T., & Yates, T. M. (2020). (In)Congruent Parent–Child Reports of Parental Behaviors and Later Child Outcomes. Journal Of Child And Family Studies, 29(7), 1845–1860. https://doi.org/10.1007/s10826-020-01733-1
Trommsdorff, G. (2012). Development of “Agentic” Regulation in Cultural Context: The Role of Self and World Views. Child Development Perspectives, 6(1), 19–26. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2011.00224.x
Van Leeuwen, K., Vermulst, A., Kroes, G., De Meyer, R., & Veerman, J. (2018). Handleiding VSOG: Verkorte Schaal voor Ouderlijk Gedrag. In Praktikon. https://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/199068
Van Peer, C. (2005). Hoe beleven kinderen in éénoudergezinnen hun gezinscontext? Tijdschrift Voor Sociologie, 26(3). https://doi.org/10.21825/sociologos.86636
Van Peer, C. (2021). Alleenstaande ouders in Vlaanderen: Een analyse van kwetsbaarheid bij alleenstaande ouders in Vlaanderen vergeleken met ouders in koppelverband. Departement Zorg Vlaanderen. https://res.cloudinary.com/deueykgii/image/upload/v1729866521/Van_Peer_…
Veerman, J., Kroes, G., Meyer, R., Janssen, J. J., Nguyen, L. M., & Vermulst, A. A. (2016). Handleiding VGFO: Vragenlijst Gezinsfunctioneren volgens Ouders. In Praktikon. https://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/199129
Verenigde Naties. (1989). Verdrag inzake de Rechten van het Kind. https://kinderrechten.be/sites/default/files/kinderrechtenverdrag_neder…
Westreich, S., Baarda, B., & Kristoffersen, I. (1999). Familie Relatie Test. Handleiding. Pearson Test Publishers. https://researchportal.vub.be/en/publications/familie-relatie-test-hand…
Whiteman, S. D., McHale, S. M., & Soli, A. (2011). Theoretical perspectives on sibling relationships. Journal of Family Theory & Review, 3(2), 124-139. https://doi.org/10.1111/j.1756-2589.2011.00087.x
Yeh, M., & Weisz, J. R. (2001). Why are we here at the clinic? Parent-child (dis)agreement on referral problems at outpatient treatment entry. Journal Of Consulting And Clinical Psychology, 69(6), 1018–1025. https://doi.org/10.1037/0022-006x.69.6.1018
Zapf, H., Boettcher, J., Haukeland, Y., Orm, S., Coslar, S., Wiegand-Grefe, S., & Fjermestad, K. (2022). A Systematic Review of Parent–Child Communication Measures: Instruments and Their Psychometric Properties. Clinical Child And Family Psychology Review, 26(1), 121–142. https://doi.org/10.1007/s10567-022-00414-3
Zoon, M., van Rooijen, K., & Berg-le Clerqe, T. (2020). Wat werkt in de hulp aan gezinnen met
meervoudige en complexe problemen. NJI instituut.
https://www.nji.nl/system/files/2021-06/Wat-werkt-in-hulp-aan-gezinnen-…