Politici klagen vaak dat ze in de media te negatief worden afgebeeld. Maar is dat ook zo? Voor mijn masterproef onderzocht ik 275.000 artikels uit zeven Vlaamse kranten, goed voor 900.000 zinnen over politieke partijen. Het resultaat? Niet alle partijen worden op dezelfde manier behandeld. Opvallend genoeg is de toon de afgelopen twintig jaar wél zachter geworden.
Een krant is meer dan een opsomming van feiten. Journalisten kiezen hoe ze die feiten verwoorden, waardoor er altijd een laagje interpretatie bij komt. Een partijvoorstel kan bijvoorbeeld “ambitieus” worden genoemd, maar ook “ondoordacht”. Een politicus kan “fel uithalen” of gewoon “kritiek geven”. Dat lijkt een klein verschil, maar zulke woorden bepalen mee hoe we over een partij denken.
Daarom is de toon van een artikel zo belangrijk. Het gaat niet alleen om wat er in de politiek gebeurt, maar ook om hoe daarover geschreven wordt. Negatieve woorden blijven het langst hangen en kunnen het vertrouwen in een partij verlagen. Positieve woorden doen het omgekeerde en kunnen bijvoorbeeld sympathie opwekken. De manier waarop nieuws wordt verwoord, beïnvloedt zo onbewust hoe we politiek ervaren.
Om te weten hoe positief of negatief kranten over partijen schrijven, verzamelde ik bijna een miljoen zinnen waarin minstens één politieke partij werd genoemd. Dat lijkt eenvoudig, maar het was een maandenlang proces van zoeken, filteren en structureren. Elk artikel moest worden opgeschoond, elke zin herkend en correct gelinkt aan de juiste partij.
Omdat handmatig coderen onmogelijk is op zo’n schaal, gebruikte ik een geavanceerd taalmodel dat zinnen beoordeelt als positief, neutraal of negatief. Dat klinkt makkelijk, maar het model werkt niet vanzelf: ik testte verschillende versies, ging na of de computer niet misleid werd door ironie of citaten en controleerde duizenden zinnen handmatig, samen met een tweede codeur. Voor een politicoloog betekent dat ook zelf leren programmeren, data opschonen en valideren.
Pas na intensief testen en vergelijken bleek dat de resultaten betrouwbaar waren. Dankzij die combinatie van technologie en menselijk oordeel kon voor het eerst op zo’n grote schaal onderzocht worden hoe de toon van de Vlaamse pers over politieke partijen evolueerde in de afgelopen twintig jaar.
Een van de opvallendste trends was dat de toon in de kranten doorheen de tijd zachter werd. Rond 2004 was bijna dertig procent van de zinnen waarin partijen voorkwamen negatief van toon. In 2024 was dat nog maar iets meer dan twintig procent. Hoewel de toon van maand tot maand schommelde, bleef de daling in negativiteit duidelijk zichtbaar.
Die evolutie gaat lijnrecht in tegen de indruk dat media steeds vijandiger worden. De berichtgeving is doorheen de tijd net neutraler en zelfs positiever geworden. Waarom dat zo is, blijft een open vraag. Misschien leggen journalisten hun woorden zorgvuldiger op de weegschaal. Of misschien is de politieke arena zelf veranderd.
Niet alle partijen werden beschreven met dezelfde toon. Vlaams Belang kreeg in mijn onderzoek duidelijk de hardste woorden: gemiddeld was bijna 30% van de zinnen over de partij negatief. Ook N-VA zat hoog, met zo’n 28%. De andere partijen bleven rond of onder de 25%. Open VLD kreeg de minste negatieve zinnen en werd het vaakst neutraal beschreven. Groen had dan weer veruit de meeste positieve zinnen.
Dat betekent niet noodzakelijk dat journalisten bewust een partij bevoordelen of benadelen. Negativiteit kan verschillende oorzaken hebben. Vlaams Belang wordt vaak genoemd bij thema’s als migratie, waar de taal meestal negatiever klinkt. In 2024 gingen de meeste negatieve zinnen over de partij bijvoorbeeld over haar mogelijke regeringsdeelname, vaak geframed in termen van uitsluiting. Een deel daarvan komt uit citaten van andere politici, maar in hoeverre dat aan journalistieke keuzes te wijten is, blijft moeilijk te onderscheiden.
Toch is er iets opvallends veranderd. Zoals te zien in de grafiek hieronder, is de toon tegenover alle partijen doorheen de jaren milder geworden. De lijnen tonen hoe het aandeel negatieve zinnen over de partijen sinds 2004 bleef dalen. Vlaams Belang krijgt nog altijd de scherpste toon, maar het verschil met andere partijen is vandaag opvallend kleiner dan vroeger. Dat wijst op een bredere normalisering van de partij in het medialandschap. Ook N-VA schoof heel wat op richting het midden. Enkel PVDA kende de laatste jaren een lichte stijging, waarschijnlijk omdat de partij vaker opduikt in het nieuws.

Ook tussen kranten zijn er duidelijke verschillen. De zogenaamde kwaliteitskranten, De Standaard, De Morgen en De Tijd, gebruiken gemiddeld een negatievere toon. Populaire kranten zoals Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad, en de regionale titels Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, schrijven over het algemeen minder negatief en vaker positief.

Dat zie je ook in de grafiek hierboven. Daar staat per krant en per partij het percentage zinnen met een negatieve toon. Hoe donkerder het rood, hoe negatiever de berichtgeving. Bovenaan zie je de kwaliteitskranten, die gemiddeld hogere waarden halen.
Maar dat betekent niet dat kwaliteitskranten bewust harder oordelen over bepaalde partijen. Hun toon is gemiddeld gewoon scherper, wellicht omdat ze meer inzetten op analyse. De Morgen en De Standaard zijn iets minder negatief voor linkse partijen, maar ze zijn niet relatief harder voor rechtse partijen dan populaire kranten. De vaak gehoorde kritiek van Vlaams Belang en N-VA dat die “linkse” kranten hen negatiever behandelen dan andere kranten, wordt door de cijfers dus niet bevestigd.
Twintig jaar Vlaamse pers toont dat toon ertoe doet. De cijfers geven politici misschien toch een beetje gelijk: niet elke partij komt op dezelfde manier in beeld. Vlaams Belang en N-VA kregen gemiddeld een negatievere toon mee dan andere partijen. Maar het verschil is vandaag veel kleiner dan twintig jaar geleden. Waar de kloof vroeger groot was, liggen de partijen nu dicht bij elkaar en is de toon in het algemeen milder geworden. En misschien schuilt daar wel de echte verrassing: ondanks alle kritiek van politici lijkt de Vlaamse pers de voorbije decennia niet harder of vijandiger te zijn geworden, maar juist positiever en genuanceerder.
Aaldering, L., Van Der Meer, T., & Van der Brug, W. (2018). Mediated leader effects: The impact of newspapers’ portrayal of party leadership on electoral support. The International Journal of Press/Politics, 23(1), 70-94. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5833811/
Acheampong, F. A., Nunoo-Mensah, H., & Chen, W. (2021). Transformer models for text-based emotion detection: a review of BERT-based approaches. Artificial Intelligence Review, 54(8), 5789-5829.
Akkerman, T. (2011). Friend or foe? Right-wing populism and the popular press in Britain and the Netherlands. Journalism, 12(8), 931-945.
Aldayel, A., & Magdy, W. (2021). Stance detection on social media: State of the art and trends. Information Processing & Management, 58(4). https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ipm.2021.102597
Anastasopoulos, L. J., & Whitford, A. B. (2018). Machine Learning for Public Administration Research, With Application to Organizational Reputation. Journal of Public Administration Research and Theory, 29(3), 491-510. https://doi.org/10.1093/jopart/muy060
Beckers, K., Masini, A., Sevenans, J., Van Der Burg, M., De Smedt, J., Van den Bulck, H., & Walgrave, S. (2019). Are newspapers’ news stories becoming more alike? Media content diversity in Belgium, 1983–2013. Journalism, 20(12), 1665-1683.
Belga. (2017, July 25). Bart De Wever stevig in de clinch met De Standaard. VRT NWS. Retrieved 22 July, 2025 from https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/07/25/bart_de_wever_stevigindeclinchmetdestandaard-1-3032715/
Belga. (2023, October 23). Gratis krant Metro stopt ermee vanaf vrijdag. VRT NWS. Retrieved June 4 2025 from https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/23/gratis-krant-metro-stopt-ermee/
Belga. (2025). Belga Press. Belga. Retrieved October 30, 2024 from https://www.belga.press/
Boogaerts, T., Quireyns, M., prins, M., Pussig, B., Loof, H., Matheï, C., Aertgeerts, B., Coppenolle, V., Fransen, E., Covaci, A., & van Nuijs, A. (2022). Temporal monitoring of stimulants during the COVID-19 pandemic in Belgium through the analysis of influent wastewater. International Journal of Drug Policy, 104, 103679. https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2022.103679
Boon, J., Wynen, J., Verhoest, K., Daelemans, W., & Lemmens, J. (2024). A reputational perspective on structural reforms: how media reputations are related to the structural reform likelihood of public agencies. Journal of Public Administration Research and Theory, 35(1), 58-72. https://doi.org/10.1093/jopart/muae023
Bos, L., van der Brug, W., & de Vreese, C. (2011). How the Media Shape Perceptions of Right-Wing Populist Leaders. Political Communication, 28(2), 182-206. https://doi.org/10.1080/10584609.2011.564605
Boukes, M., Bob, v. d. V., Theo, A., & and Vliegenthart, R. (2020). What’s the Tone? Easy Doesn’t Do It: Analyzing Performance and Agreement Between Off-the-Shelf Sentiment Analysis Tools. Communication Methods and Measures, 14(2), 83-104. https://doi.org/10.1080/19312458.2019.1671966
Brettschneider, F. (2002). The nonpersonalization of voting behavior in Germany.
Brosius, A., van Elsas, E. J., & de Vreese, C. H. (2019). How media shape political trust: News coverage of immigration and its effects on trust in the European Union. European Union Politics, 20(3), 447-467.
Çarkoğlu, A., Baruh, L., & Yıldırım, K. (2014). Press-Party Parallelism and Polarization of News Media during an Election Campaign: The Case of the 2011 Turkish Elections. The International Journal of Press/Politics, 19(3), 295-317. https://doi.org/10.1177/1940161214528994
Carlson, M., & Lewis, S. C. (2015). Boundaries of journalism: Professionalism, practices and participation. Routledge.
Castro, L. (2021). Measuring Partisan Media Bias Cross‐Nationally. Swiss Political Science Review, 27(2), 412-433.
Cochez, T. (2015, March 11). De Standaard en Bart De Wever op ramkoers. Apache. Retrieved 13 July, 2025 from https://apache.be/2015/03/11/de-standaard-en-bart-de-wever-op-ramkoers
D'Alessio, D., & Allen, M. (2000). Media bias in presidential elections: A meta‐analysis. Journal of communication, 50(4), 133-156.
D’Heer, J., De Vuyst, S., & Van Leuven, S. (2022). Gendering in the electoral run: A media monitoring study of women politicians’ representation in Belgian news. Journalism, 23(11), 2289-2310. https://doi.org/10.1177/14648849211032427
Dallmann, A., Lemmerich, F., Zoller, D., & Hotho, A. (2015). Media Bias in German Online Newspapers Proceedings of the 26th ACM Conference on Hypertext & Social Media, Guzelyurt, Northern Cyprus. https://doi.org/10.1145/2700171.2791057
Dandoy, R., & Terrière, L. (2021). Caretaker governments in Belgium: The new normal? In Belgian exceptionalism (pp. 123-137). Routledge.
De Bens, E., & Raeymaeckers, K. (2007). De pers in België. Het verhaal van de Belgische dagbladpers. Gisteren, vandaag en morgen. Lannoo.
De Clercq, M., & Paulussen, S. (2007). Het profiel van de Vlaamse audiovisuele journalist. In De kwaliteit van het nieuws: kwaliteitsindicatoren voor televisienieuws (pp. 23-43).
de Jonge, L. (2018). The Populist Radical Right and the Media in the Benelux: Friend or Foe? The International Journal of Press/Politics, 24(2), 189-209. https://doi.org/10.1177/1940161218821098
de Jonge, L. (2019). Hoe Driest gaan Vlaamse media om met rechts-populisten? Samenleving & Politiek, 26(2), 51-57. https://www.sampol.be/2019/02/hoe-driest-gaan-vlaamse-media-om-met-rechts-populisten#footnote16
De Jonge, L. (2021). The success and failure of right-wing populist parties in the Benelux countries. Routledge.
De Mulder, A., & Paulussen, S. (2021). Mediakritiek of anti-journalistiek? Hoe Vlaamse politici op Twitter media bekritiseren. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 49(3).
De Smaele, H. (2007). Media and local elections: global strategies? Media coverage of the local elections, Flanders, October 2006. Political Studies Association Annual Conference'Europe and Global Politics', Date: 2007/04/11-2007/04/13, Location: University of Bath,
De Swert, K. (2011). Where is the balance in the news? The determinants of balanced coverage of political news sources in television news. Unpublished Doctoral Dissertation, Universiteit Antwerpen, Antwerpen, Belgium.
De Swert, K. (2012). Calculating inter-coder reliability in media content analysis using Krippendorff’s Alpha. Centre for Politics and Communication, 15.
de Veen, L., & Thomas, R. (2022). Shooting for neutrality? Analysing bias in terrorism reports in Dutch newspapers. Media, War & Conflict, 15(2), 146-164. https://doi.org/10.1177/1750635220909407
De Vreese, C. H., Boomgaarden, H. G., & Semetko, H. A. (2011). (In) direct framing effects: The effects of news media framing on public support for Turkish membership in the European Union. Communication Research, 38(2), 179-205.
de Vries, E. (2022). The sentiment is in the details: a language-agnostic approach to dictionary expansion and sentence-level sentiment analysis in news media. Computational Communication Research, 4(2), 424-462.
de Vries, E., & Thesen, G. (2023). Newspaper Favorites? A Comparative Assessment of Political Parallelism Across Two Decades. The International Journal of Press/Politics.
Delwit, P. (2022). The Labor Party of Belgium (PTB-PVDA): A modern radical left party? Frontiers in Political Science, 4.
Devlin, J., Chang, M.-W., Lee, K., & Toutanova, K. (2019). BERT: Pre-training of Deep Bidirectional Transformers for Language Understanding. Proceedings of the 2019 conference of the North American chapter of the association for computational linguistics: human language technologies, Minneapolis, Minnesota.
Domke, D., Watts, M. D., Shah, D. V., & Fan, D. P. (1999). The politics of conservative elites and the “liberal media” argument. Journal of communication, 49(4), 35-58.
Druckman, J. N. (2005). Media matter: How newspapers and television news cover campaigns and influence voters. Political Communication, 22(4), 463-481.
Druckman, J. N., & Parkin, M. (2005). The impact of media bias: How editorial slant affects voters. The Journal of Politics, 67(4), 1030-1049.
Eberl, J. M. (2017). Media Bias in Political News Coverage: Revisiting Sources, Effects and Perceptions University of Vienna. phaidra.univie.ac.at
Eberl, J. M. (2019). Lying press: Three levels of perceived media bias and their relationship with political preferences. Communications, 44(1), 5-32.
Eberl, J. M., Boomgaarden, H. G., & Wagner, M. (2017). One Bias Fits All? Three Types of Media Bias and Their Effects on Party Preferences. Communication Research, 44(8), 1125-1148. https://doi.org/10.1177/0093650215614364
Eberl, J. M., Wagner, M., & Boomgaarden, H. G. (2017). Are Perceptions of Candidate Traits Shaped by the Media? The Effects of Three Types of Media Bias. The International Journal of Press/Politics, 22(1), 111-132. https://doi.org/10.1177/1940161216674651
Elejalde, E., Ferres, L., & Herder, E. (2018). On the nature of real and perceived bias in the mainstream media. PLoS One, 13(3). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0193765
Enevoldsen, K. C., & Hansen, L. (2017). Analysing political biases in danish newspapers using sentiment analysis. Journal of Language Works, 2(2), 87-98.
Entman, R. M. (2007). Framing bias: Media in the distribution of power. Journal of communication, 57(1), 163-173.
Entman, R. M. (2010). Media framing biases and political power: Explaining slant in news of Campaign 2008. Journalism, 11(4), 389-408. https://doi.org/10.1177/1464884910367587
Falck, F., Marstaller, J., Stoehr, N., Maucher, S., Ren, J., Thalhammer, A., Rettinger, A., & Studer, R. (2020). Measuring proximity between newspapers and political parties: the sentiment political compass. Policy & internet, 12(3), 367-399. https://doi.org/10.1002/poi3.222
Geiß, S., & Schäfer, S. (2017). Any Publicity or Good Publicity? A Competitive Test of Visibility- and Tonality-Based Media Effects on Voting Behavior. Political Communication, 34(3), 444-467. https://doi.org/10.1080/10584609.2016.1271068
Green-Pedersen, C., Mortensen, P. B., & Thesen, G. (2017a). The incumbency bonus revisited: Causes and consequences of media dominance. British Journal of Political Science, 47(1), 131-148.
Green-Pedersen, C., Mortensen, P. B., & Thesen, G. (2017b). News Tone and the Government in the News: When and Why Do Government Actors Appear in the News? In How Political Actors Use the Media: A Functional Analysis of the Media’s Role in Politics (pp. 207-223). Springer.
Groeling, T. (2013). Media bias by the numbers: Challenges and opportunities in the empirical study of partisan news. Annual Review of Political Science, 16(1), 129-151.
Hackett, R. A. (1984). Decline of a paradigm? Bias and objectivity in news media studies. Critical Studies in Media Communication, 1(3), 229-259.
Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. Cambridge university press.
Hehman, E., Graber, E. C., Hoffman, L. H., & Gaertner, S. L. (2012). Warmth and competence: A content analysis of photographs depicting American presidents. Psychology of Popular Media Culture, 1(1), 46.
Hendrickx, J., Truyens, P., Donders, K., & Picone, I. (2021). Belgium (Flanders): News diversity put under pressure.
Hopmann, D. N., Van Aelst, P., & Legnante, G. (2012). Political balance in the news: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 240-257. https://doi.org/10.1177/1464884911427804
Hopmann, D. N., Vliegenthart, R., De Vreese, C., & Albæk, E. (2010). Effects of election news coverage: How visibility and tone influence party choice. Political Communication, 27(4), 389-405.
Jacobs, L. (2020). Tone and Threats on Television Over Time: A Longitudinal Analysis of News About Roma in Flanders (2003‒2017). INTERNATIONAL JOURNAL OF COMMUNICATION, 14, 46-68.
Junqué de Fortuny, E., De Smedt, T., Martens, D., & Daelemans, W. (2012). Media coverage in times of political crisis: A text mining approach. Expert Systems with Applications, 39(14), 11616-11622. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2012.04.013
Kaya, M., Fidan, G., & Toroslu, I. H. (2012). Sentiment analysis of Turkish political news. 2012 IEEE/WIC/ACM International Conferences on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology, Macau, China.
Kirkegaard, E. O. W., Pallesen, J., Elgaard, E., & Carl, N. (2021). The Left-liberal Skew of Western Media. Journal of Psychological Research, 3. https://doi.org/10.30564/jpr.v3i3.3282
Kleinnijenhuis, J., Van Hoof, A. M., Oegema, D., & De Ridder, J. A. (2007). A test of rivaling approaches to explain news effects: News on issue positions of parties, real-world developments, support and criticism, and success and failure. Journal of communication, 57(2), 366-384.
Lazaridou, K., & Krestel, R. (2016). Identifying political bias in news articles. Bulletin of the IEEE TCDL, 12(2), 1-12.
Lee, T.-T. (2005). The liberal media myth revisited: An examination of factors influencing perceptions of media bias. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 49(1), 43-64.
Lengauer, G., Esser, F., & Berganza, R. (2012). Negativity in political news: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 179-202. https://doi.org/10.1177/1464884911427800
Lengauer, G., & Johann, D. (2013). Candidate and party bias in the news and its effects on party choice: Evidence from Austria. Studies in Communication Sciences, 13(1), 41-49.
Liu, Y., Ott, M., Goyal, N., Du, J., Joshi, M., Chen, D., Levy, O., Lewis, M., Zettlemoyer, L., & Stoyanov, V. (2019). RoBERTa: A robustly optimized bert pretraining approach. https://doi.org/10.48550/arXiv.1907.11692
McCombs, M. (2005). A look at agenda-setting: Past, present and future. Journalism studies, 6(4), 543-557.
Mertens, P. [@petermertens]. (2020, December 17). Elk jaar beloven ze... een 'nieuwe politieke cultuur'. Man, man, man. [Post]. Facebook. https://www.facebook.com/peter.mertens.pvda/photos/a.238552546303898/1826442187514918/?_rdr
Michiels, C. (2025, May 24). Geen populaire kopstukken en schipperen tussen rechts en links: dit verklaart de crisis bij Open VLD. VRT NWS. Retrieved July 15, 2025 from https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/22/de-stemming-open-vld-analyse/
Michiels, C., & Arnoudt, R. (2024, May 24). Bart De Wever (N-VA) formeel: "Of ik een regering ga vormen met Vlaams Belang? Neen". VRT NWS. Retrieved July 15, 2025 from https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/23/bart-de-wever-n-va-vlaams-belang-regering-verkiezingen-eerste-ke/
Mueller, J. E. (1970). Presidential Popularity from Truman to Johnson. American Political Science Review, 64(1), 18-34. https://doi.org/10.2307/1955610
Newman, N., & Fletcher, R. (2017). Bias, bullshit and lies: Audience perspectives on low trust in the media. Reuters Institute for the Study of Journalism.
Niven, D. (2003). Objective Evidence on Media Bias: Newspaper Coverage of Congressional Party Switchers. Journalism & Mass Communication Quarterly, 80(2), 311-326. https://doi.org/10.1177/107769900308000206
Norris, P., Sanders, D., & Curtice, J. (1999). On message: Communicating the campaign.
Oegema, D., & Kleinnijenhuis, J. (2000). A transactional model of the effects of text and footage of TV. In Television news research; recent European approaches and findings (pp. 295-310). Quintensens.
Paelinck, G. (2016, August 8). Klacht wegens racisme tegen Bart De Wever na "Berber-uitspraak" geseponeerd. VRT NWS. Retrieved June 11, 2025 from https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/08/08/klacht_wegens_racismetegenbartdewevernaberber-uitspraakgeseponee-1-2733525/
Pipal, C., Bakker, B. N., Schumacher, G., & van der Velden, M. A. (2024). Tone in politics is not systematically related to macro trends, ideology, or experience. Scientific Reports, 14(1), 3241. https://www.nature.com/articles/s41598-023-49618-9.pdf
Purohit, S., Taneja, V., Saxena, P., Mudgal, R., Rana, P., Garg, R., & Shah, O. A. (2025). Analyzing two decades of media sentiments: NLP and deep learning insights into news bias and trends. Iran Journal of Computer Science, 1-25.
Radford, A., Narasimhan, K., Salimans, T., & Sutskever, I. (2018). Improving language understanding by generative pre-training.
Raeymaeckers, K., & Heinderyckx, F. (2017). Belgium: Divided along language lines. In The European handbook of media accountability (pp. 14-23). Routledge.
Rawat, S., & Vadivu, G. (2022). Media bias detection using sentimental analysis and clustering algorithms. Proceedings of international conference on deep learning, computing and intelligence: ICDCI 2021, Chennai, India.
Rettman, A. (2011, September 14). Belgian officials play down crisis, as caretaker PM opts to go. EUobserver. Retrieved June 11, 2025 from https://euobserver.com/843/113617
Rhodes, J. H., & Vayo, A. B. (2019). The historical presidency: Fear and loathing in presidential candidate rhetoric, 1952–2016. Presidential studies quarterly, 49(4), 909-931.
Ring, O., Szabó, M. K., Guba, C., Váradi, B., & Üveges, I. (2024). Approaches to sentiment analysis of Hungarian political news at the sentence level. Language Resources and Evaluation, 58(4), 1233-1261.
Rozado, D., Hughes, R., & Halberstadt, J. (2022). Longitudinal analysis of sentiment and emotion in news media headlines using automated labelling with Transformer language models. PLoS One, 17(10). https://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0276367&type=printable
Schäfer, S., & Schemer, C. (2023). Informed participation? An investigation of the relationship between exposure to different news channels and participation mediated through actual and perceived knowledge. Frontiers in psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1251379
Schafraad, P., d'Haenens, L., Scheepers, P., & Wester, F. (2012). The evolution of a media image: Newspaper attention to the Flemish far right 1987–2004. Acta Politica, 47(4), 356-377. https://doi.org/10.1057/ap.2012.12
Schafraad, P., Wester, F., & Scheepers, P. (2013). Media attention to the Far-right in three Dutch Newspapers 1986-2004. Characteristics and trends. Observatorio Journal, 7(2), 1-31. https://doi.org/1646-5954/ERC123483/2013001
Schudson, M., & Anderson, C. (2009). Objectivity, professionalism, and truth seeking in journalism. In The handbook of journalism studies (pp. 108-121). Routledge.
Shehata, A., & Strömbäck, J. (2014). Mediation of political realities: Media as crucial sources of information. In Mediatization of politics: Understanding the transformation of Western democracies (pp. 93-113). Springer.
Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (1996). Mediating the message. White Plains, NY: Longman.
Shultziner, D., & Stukalin, Y. (2021). Distorting the news? The mechanisms of partisan media bias and its effects on news production. Political Behavior, 43(1), 201-222.
Siefken, L. (2025). When are Populist Parties Populist? A Study of Populist Sentiment in Election Manifestos of Germany’s AfD and Die Linke. German Politics, 34(2), 232-255. https://doi.org/10.1080/09644008.2024.2355211
Smith, G. R. (2010). Politicians and the news media: How elite attacks influence perceptions of media bias. The International Journal of Press/Politics, 15(3), 319-343.
Soontjens, K. (2019). The rise of interpretive journalism: Belgian newspaper coverage, 1985–2014. Journalism studies, 20(7), 952-971.
Soontjens, K., Beckers, K., & Van Remoortere, A. (2023). Journalistiek uit balans?: Inhoud, percepties, en gevolgen van partijdigheid van de Vlaamse Media. ASP.
Soontjens, K., Beckers, K., Walgrave, S., van der Goot, E., & van der Meer, T. G. (2023). Not all parties are treated equally journalist perceptions of partisan News Bias. Journalism studies, 24(9), 1194-1213.
Soontjens, K., & Van Erkel, P. F. (2022). Finding perceptions of partisan news media bias in an unlikely place. The International Journal of Press/Politics, 27(1), 120-137.
Soontjens, K., Van Remoortere, A., & Beckers, K. (2021). Political Journalism in Belgium. In Handbuch Politischer Journalismus (pp. 756–763). Herbert Von Halem Verlag.
Soontjens, K., Van Remoortere, A., & Walgrave, S. (2021). The hostile media: Politicians’ perceptions of coverage bias. West European Politics, 44(4), 991-1002.
Soroka, S. N. (2014). Negativity in democratic politics: Causes and consequences. Cambridge University Press.
Souma, W., Vodenska, I., & Aoyama, H. (2019). Enhanced news sentiment analysis using deep learning methods. Journal of Computational Social Science, 2(1), 33-46.
Strömbäck, J. (2005). In search of a standard: Four models of democracy and their normative implications for journalism. Journalism studies, 6(3), 331-345.
Taboada, M., Brooke, J., Tofiloski, M., Voll, K., & Stede, M. (2011). Lexicon-based methods for sentiment analysis. Computational linguistics, 37(2), 267-307.
Tabularisai, Borisov, V., & Schreiber, R. H. (2025). mulitlingual-sentiment-analysis (Revision 69afb83). In Hugging Face. https://huggingface.co/tabularisai/multilingual-sentiment-analysis
Vallone, R. P., Ross, L., & Lepper, M. R. (1985). The hostile media phenomenon: Biased perception and perceptions of media bias in coverage of the Beirut massacre. Journal of personality and social psychology, 49(3), 577.
Van Aelst, P. (2007). Toeschouwer, speler of scheidsrechter. Een empirische studie over de rol van de media in de verkiezingscampagne van 2003.
Van Aelst, P., & De Swert, K. (2009). Politics in the news: Do campaigns matter? A comparison of political news during election periods and routine periods in Flanders (Belgium).
Van Aelst, P., Maddens, B., Noppe, J., & Fiers, S. (2008). Politicians in the news: Media or party logic? Media attention and electoral success in the Belgian election campaign of 2003. European Journal of Communication, 23(2), 193-210.
Van Aelst, P., Walgrave, S., Depauw, C., & Tillemans, H. (2024). Onpartijdigheid van de VRT Nieuwsberichtgeving 2023: Rapport in opdracht van VRM.
van der Burg, M. (2017). Consolidation of ownership in media industries: survival strategies of newspaper publishers and regulation in the digital era [Docotral thesis, University of Antwerp]. Antwerp.
Van Grieken, T. [@tomvangrieken]. (2023, September 8). Zeg me dat de journalistiek in Vlaanderen feitelijk ´regimepers’ is, zonder te zeggen dat het ‘regimepers’ ??? @HLN_BE @Nieuwsblad_be @tijd @demorgen @destandaard @hbvl [Post]. X. https://x.com/tomvangrieken/status/1700183520008667173
Van Hee, C., De Clercq, O., & Hoste, V. (2021). Exploring implicit sentiment evoked by fine-grained news events. Proceedings of the Eleventh Workshop on Computational Approaches to Subjectivity, Sentiment and Social Media Analysis, Online workshop.
Van Leuven, S., Raeymaeckers, K., Libert, M., Le Cam, F., Stroobant, J., Malcorps, S., Jacquet, A., D'heer, J., Heinderyckx, F., & De Vuyst, S. (2019). Het profiel van de Belgische journalist in 2018. Academia Press.
Van Remoortere, A., & Vliegenthart, R. (2024). The influence of mass media on the popularity of politicians. Party Politics, 30(5), 781-794. https://doi.org/10.1177/13540688231187964
van Spanje, J., & de Graaf, N. D. (2018). How established parties reduce other parties’ electoral support: the strategy of parroting the pariah. West European Politics, 41(1), 1-27. https://doi.org/10.1080/01402382.2017.1332328
van Spanje, J., & de Vreese, C. (2014). Europhile Media and Eurosceptic Voting: Effects of News Media Coverage on Eurosceptic Voting in the 2009 European Parliamentary Elections. Political Communication, 31(2), 325-354. https://doi.org/10.1080/10584609.2013.828137
Vandermeersch, P. (2003, May 17). Op wie moet ik stemmen? De Standaard. Retrieved November 19, 2024 from https://www.standaard.be/cnt/dst17052003_001
Vliegenthart, R., Boomgaarden, H. G., & Boumans, J. W. (2011). Changes in political news coverage: Personalization, conflict and negativity in British and Dutch newspapers. In Political communication in postmodern democracy: Challenging the primacy of politics (pp. 92-110). Springer.
Wyatt, W. N. (2019). Press criticism. The international encyclopedia of journalism studies, 1-9.
Zaller, J. (1992). The nature and origins of mass opinion. Cambridge University.