Van opvangcrisis naar rechtsstaatcrisis

Sari
Demil

België kan in het kader van deze opvangcrisis niet langer beschouwd worden als een volwaardige rechtsstaat. De omgang met vluchtelingen en hun rechten is niet compatibel met de principes ervan.  

Wet op papier 

Figuur 1. Asielzoekers vlakbij 'Klein KasteeltjeSinds 2021 sliepen duizenden asielzoekers maandenlang op straat. Niet omdat de wet hen geen opvang beloofde, maar omdat die belofte in de praktijk wordt genegeerd. Dit impliceert dat ook hun fundamentele rechten niet worden gerespecteerd. De overheid negeert daarnaast de rechterlijke uitspraken die trachten de rechten van asielzoekers af te dwingen. 

In een rechtsstaat is de overheid gebonden door de wet evenals de fundamentele rechten en vrijheden, en verzekert zij de toepassing ervan voor iedereen. Wanneer dit niet het geval is, moeten asielzoekers de rechtsregels kunnen afdwingen voor een onafhankelijke rechtbank.

De overheid als wetsovertreder 

Volgens de Belgische Opvangwet heeft elke asielzoeker recht op opvang. Dit omvat onder andere een dak boven het hoofd, medische zorg, maatschappelijke begeleiding, juridische bijstand en dagvergoeding. Het recht gaat dus verder dan alleen “bed, bad en brood”. Recht op opvang is een helder en ondubbelzinnig recht, maar wordt in de praktijk vaak geschonden. 

Vooral alleenstaande mannelijke asielzoekers worden systematisch tot het opvangnetwerk geweigerd. Ze belanden maandenlang op wachtlijsten en moeten in de tussentijd op straat overleven. Velen van hen zullen nooit een opvangplaats krijgen. De gevolgen zijn zichtbaar in tentenkampen, kraakpanden en ziekenhuizen. Ngo’s rapporteren schurft, difterie en psychische klachten bij mensen die weken of maanden moesten buiten slapen. 

België houdt zich voor een rechtsstaat te zijn, maar in deze crisis treedt de overheid haar eigen wetten met de voeten. Fedasil liet tienduizenden verzoekers zonder opvang achter. Zelfs toen de Raad van State in 2023 besliste dat het uitsluiten van alleenstaande mannen illegaal was, bleef die praktijk voortduren. Zo koos de overheid er bewust voor de wet naast zich neer te leggen. Maar in een rechtsstaat staat niemand boven de wet, ook de overheid niet.

Rechters spreken, de overheid negeert 

In een rechtsstaat kunnen rechters de rechten verdedigen en krijgen hun uitspraken gevolg. Wie geen opvang krijgt, kan naar de Arbeidsrechtbank stappen. Rechtspraakonderzoek toont aan dat asielzoekers bijna altijd gelijk krijgen, gezien opvang hun recht is. De rechtbank veroordeelde Fedasil sinds 2021 al meer dan 10.000 keer. Dwangsommen van honderden euro’s per dag moesten naleving afdwingen. 

Toch kondigde Fedasil al snel openlijk aan dat vonnissen niet langer een bed garandeerden. Ook voorlopige maatregelen van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens verloren hun kracht. Zo bleven er uiteindelijk geen effectieve rechtsmiddelen meer over voor asielzoekers. 

Ook verscheidene ngo’s trokken naar de rechtbank met collectieve procedures. De rechter verklaarde hierbij duidelijk dat opvang een resultaatsverbintenis is en de staat zich niet kan verschuilen achter “overmacht”. Daarvoor is er namelijk vereist dat een situatie onvoorzienbaar en onontwijkbaar is, de lange duur van de opvangcrisis bewijst het tegendeel. Ook deze vonnissen bleven dode letter. Zelfs beslag op bankrekeningen van Fedasil leidde uiteindelijk nergens toe. De Belgische overheid respecteert gerechtelijke uitspraken niet en verschuilt zich achter hun immuniteit van uitvoering zodat de rechter ze ook niet kan afdwingen. De overheid miskent daarmee een belangrijk onderdeel van de rechtsstaat.

Fundamentele rechten, behalve voor asielzoekers

Een rechtsstaat garandeert fundamentele rechten voor iedereen, ongeacht hun afkomst. De opvangcrisis toont dat België dit niet respecteert. 

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens oordeelde dat België zowel het verbod op onmenselijke behandeling als het recht op een eerlijk proces schond. Het Hof oordeelde zo omdat de overheid rechterlijke bevelen om opvang te voorzien systematisch negeert. Vooral alleenstaande mannen belandden op straat, zonder medische zorg of psychologische steun. In 2024 ging het al om 10.191 mensen, ook kinderen werden tijdens deze opvangcrisis de dupe van het beleid. 

De overtredingen gaan zo ver dat het interstatelijk vertrouwensbeginsel niet langer van toepassing is voor België. Dit beginsel stelt dat EU-lidstaten erop mogen vertrouwen dat andere lidstaten de grondrechten van asielzoekers respecteren. België schiet dus ook op dit punt fundamenteel tekort als rechtsstaat.

Politieke keuzes, onmenselijke gevolgen 

De opvangcrisis is het gevolg van politieke keuzes. De overheid had volgens de wet alternatieven zoals tijdelijke noodopvang, financiële steun via het OCMW, of snellere procedures. Toch koos de overheid ervoor mensen structureel uit te sluiten met onwettige instructies. Zelf na tussenkomst van de Raad van State voerde de overheid de illegale regelgeving door.

“Een rechtsstaat toont zich niet in tijden van rust, maar in tijden van crisis.”

Het federaal regeerakkoord van 2025 zet bovendien in op onder andere het afbouwen van het opvangnetwerk en de daling van de financiering van Fedasil. De wetten waarvan de overheid zelf in overtreding is wil ze aanpassen en de rechters die hun daarvoor veroordelen wil men niet langer onafhankelijk houden. Intussen zorgt nieuwe regelgeving er al voor dat nu ook gezinnen met kinderen op straat belanden. De initiatieven uit het nieuwe regeerakkoord leiden tot een verdere uitholling van de rechtsstaat.

Rechtszekerheid in vrije val 

De opvangcrisis is veel meer dan een tekort aan bedden of een traag asielsysteem. De opvangcrisis raakt niet alleen asielzoekers, maar heeft een impact op de fundamenten van onze samenleving. Wanneer de overheid wetten niet toepast, rechterlijke uitspraken systematische negeert en hele groepen uitgesloten zijn van fundamentele rechten, verliezen de pijlers van de rechtsstaat hun betekenis. De opvangcrisis toont hoe snel de basis kan afbrokkelen zodra er politieke druk ontstaat.

Ook enkele andere EU-landen merkten dit op en weigerden asielzoekers naar België terug te sturen. In België zouden ze geen opvang krijgen en er is ook geen effectieve rechtsbescherming. 

Als de overheid vandaag de rechten van de meest kwetsbaren negeert, wie garandeert dan nog dat ze morgen niet de rechten van anderen naast zich neerlegt? Dit alles zonder mogelijkheid de rechten af te dwingen voor een rechter. 

De opvangcrisis houdt ons zo een spiegel voor. Hoe we omgaan met nieuwkomers toont aan hoe fragiel onze rechtsstaat werkelijk is.

Bibliografie

  • MACKEN F. en TEMMERMAN M., ‘Minder asielaanvragen, toch groeit opvangtekort: bijna derde van asielzoekers kreeg vorig jaar geen plek’, VRT nws 23 februari 2024 (geraadpleegd 14 maart 2025).
  • UNHCR, ‘Mythen en feiten over vluchtelingen en asielzoekers’, UNHCR (geraadpleegd 14 maart 2025).
  • BRUZZ, ‘Europees Hof veroordeelt België voor het niet opvangen van een asielzoeker’, BRUZZ 18 juli 2023 (geraadpleegd 14 maart 2025).
  • ADDE, CIRÉ, et al., ‘Schending van het recht op opvang: de Belgische staat verhindert justitie in haar werkingdokter van de wereld 01 juni 2022 (geraadpleegd 14 maart 2025).
  • DE WEVER B., Federaal Regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025.
  • Verdrag van Genève betreffende de status van vluchtelingen van 28 juli 1951.
  • UNHCR, ‘Het Vluchtelingenverdrag van 1951’, UNCHR (geraadpleegd op 22 maart 2025).
  • Art. 23 Gw.
  • Art. 1 OCMW-wet.
  • Art. 18 en art. 19 Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, Pb.C. 7 juni 2016, http://data.europa.eu/eli/treaty/char_2016/oj.
  • Richtlijn 2003/9/EG van de Raad van 27 januari 2003 tot vaststelling van minimumnormen voor de opvang van asielzoekers in de lidstaten, PB.L. 6 februari 2003, p. 18-25, http://data.europa.eu/eli/dir/2003/9/oj.
  • Richtlijn 2013/33/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot vaststelling vaan normen voor de opvang van verzoekers om internationale bescherming (herschikking), PB.L. 29 juni 2013, p.96-116, http://data.europa.eu/eli/dir/2013/33/oj.
  • TORFS D., ‘De opvangwet’, Soc. Kron. 2021, 1.
  • Wet 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën vreemdelingen, BS 7 mei 2007, 24-27.
  • Art. 3 Opvangwet.
  • Art. 3 Opvangwet.
  • Art. 6, §1, lid 4 Opvangwet.
  • Art. 2, 1° Opvangwet.
  • Vreemdelingenrecht & internationaal familierecht, ‘Voorwaarden internationale bescherming’, vreemdelingenrecht, (geraadpleegd op 22 maart 2025).
  • Vreemdelingenrecht & internationaal familierecht, ‘wat is tijdelijke bescherming?’, Vreemdelingenrecht, (geraadpleegd op 22 maart 2025).
  • Art. 2, 5° Opvangwet.
  • Vreemdelingenrecht & internationaal familierecht, ‘Heeft een verzoeker om internationale bescherming recht op opvang?’, Vreemdelingenrecht, (geraadpleegd op 22 maart 2025).
  • Art. 6, §2 en art. 60 Opvangwet.
  • TORFS D., ‘De opvangwet’, Soc. Kron. 2021, 9.
  • BAEYENS P. en OKLANDNICOFF L., ‘De opvang van asielzoekers en vluchtelingen: wat houdt het recht op opvang in en welke rol hebben lokale besturen daarin?’, T.Gem. 2016/3, 185.
  • Verdrag inzake de Rechten van het Kind van 20 november 1989, BS 17 januari 1992, 805-833.
  • Art. 5 Opvangwet.
  • Art. 4, §1, 1°-3° Opvangwet.
  • Art. 4, §1, 4° en art. 35/2 Opvangwet.
  • Art. 15/1 Opvangwet.
  • Art. 35/1 Opvangwet.
  • Art. 45, 8° en 9° Opvangwet.
  • Art. 4, §3 Opvangwet.
  • Vreemdelingenrecht & internationaal familierecht, ‘Heeft een verzoeker om internationale bescherming recht op opvang?’, vreemdelingenrecht, (geraadpleegd op 22 maart 2025).
  • Art. 4, §4 Opvangwet.
  • Art. 6 lid 1 Opvangwet.
  • CGVS, ‘Asielprocedure’, CGVS, (geraadpleegd op 23 maart 2025).
  • Art. 11, lid 1 Opvangwet.
  • BAEYENS P. en OKLANDNICOFF L., ‘De opvang van asielzoekers en vluchtelingen: wat houdt het recht op opvang in en welke rol hebben lokale besturen daarin?’, T.Gem. 2016/3, 187.
  • Vreemdelingenrecht & internationaal recht, ‘Hoelang duurt de materiële opvang voor een verzoeker om internationale bescherming?’, vreemdelingenrecht, (geraadpleegd op 22 maart 2025).
  • BAEYENS P. en OKLANDNICOFF L., ‘De opvang van asielzoekers en vluchtelingen: wat houdt het recht op opvang in en welke rol hebben lokale besturen daarin?’, T.Gem. 2016/3, 195.
  • Art. 57 Opvangwet.
  • X, ‘Open terugkeercentra voor afgewezen asielzoekers’, NJW 2012, 453.
  • Art. 6, §1, lid 3 Opvangwet.
  • Art. 4/1 Opvangwet.
  • Art. 6, lid 3 en 4 Opvangwet.
  • Art. 7 Opvangwet.
  • TORFS D., ‘De opvangwet’, Soc. Kron. 2021, 18.
  • Instructie van Fedasil betreffende Materiële hulp: recht, beëindiging en verlenging van materiële hulp van 11 juli 2024.
  • Art. 20 Opvangwet.
  • Art. 14 Opvangwet.
  • Art. 16 Opvangwet.
  • BAEYENS P. en OKLANDNICOFF L., ‘De opvang van asielzoekers en vluchtelingen: wat houdt het recht op opvang in en welke rol hebben lokale besturen daarin?’, T.Gem. 2016/3, 185.
  • Fedasil, ‘Verblijf in het opvangcentrum’, Fedasil (geraadpleegd op 22 maart 2025).
  • Art. 20 Opvangwet.
  • Art. 22 Opvangwet.
  • Art. 36, lid 1 Opvangwet.
  • Art. 18 Opvangwet.
  • Art. 24 Opvangwet.
  • Art. 23 Opvangwet.
  • Koninklijk besluit van 9 april 2007 tot bepaling van de medische hulp en de medische zorgen die niet verzekerd worden aan de begunstigde van de opvang omdat zij manifest niet noodzakelijk blijken te zijn en tot bepaling van de medische hulp en de medische zorgen die tot het dagelijks leven behoren en verzekerd worden aan de begunstigden van opvang, BS 7 mei 2007.
  • Art. 25 Opvangwet.
  • Art. 30 Opvangwet.
  • Art. 39 Opvangwet.
  • Art. 31 Opvangwet.
  • Art. 33 Opvangwet.
  • BAEYENS P. en OKLANDNICOFF L., ‘De opvang van asielzoekers en vluchtelingen: wat houdt het recht op opvang in en welke rol hebben lokale besturen daarin?’, T.Gem. 2016/3, 190.
  • Art. 21 Opvangwet.
  • Art. 34 Opvangwet.
  • Art. 15 Opvangwet.
  • Art. 2,6° en Art. 35 Opvangwet.
  • Vreemdelingenrecht & internationaal recht, ‘Wat houdt materiële opvang in voor een verzoeker om internationale bescherming?’, Vreemdelingenrecht (geraadpleegd om 23 maart 2025).
  • Art. 56, §1, lid 1 Opvangwet.
  • Art. 10 en art. 11 Opvangwet.
  • BAEYENS P. en OKLANDNICOFF L., ‘De opvang van asielzoekers en vluchtelingen: wat houdt het recht op opvang in en welke rol hebben lokale besturen daarin?’, T.Gem. 2016/3, 187.
  • Art. 11, §3 Opvangwet.
  • Art. 11, §4 Opvangwet.
  • Art. 12 Opvangwet.
  • Art. 2, 14° Opvangwet.
  • Art. 2, 15° Opvangwet.
  • X, ‘Open terugkeercentra voor afgewezen asielzoekers’, NJW 2012, 453.
  • Art. 9 Opvangwet.
  • Art. 36 Opvangwet.
  • Art. 62 Opvangwet.
  • Art. 38 Opvangwet.
  • Art. 64 Opvangwet.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, ‘De trieste balans na één jaar opvangcrisis: één op vijf asielzoekers in België slaapt op straat’, Vluchtelingenwerk Vlaanderen 20 oktober 2022, 1.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 100.
  • DELPORT J. en CARNEL J., ‘[Persbericht] Opvangcrisis: Europa wijst opnieuw op de tekortkomingen van België’, Myria 20 september 2024, (geraadpleegd 23/03/2025).
  • MYRIA, FIRM, FEDERALE OMBUDSMAN, KRC en DROIT DE L’ENFANTS, ‘Federale regering faalt in de aanpak van de opvangcrisis: humanitaire crisis en rechtsstaat aangetast’, Myria 21 december 2022,11-12.
  • UNHCR, ‘UNHCR: opvangcrisis in België is zorgwekkend, maar oplossingen zijn voorhanden’, UNHCR 29 september 2023, (geraadpleegd 23/03/2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, ‘De trieste balans na één jaar opvangcrisis: één op vijf asielzoekers in België slaapt op straat’, Vluchtelingenwerk Vlaanderen 20 oktober 2022, 1.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 100.
  • DELPORT J. en CARNEL J., ‘[Persbericht] Opvangcrisis: Europa wijst opnieuw op de tekortkomingen van België’, Myria 20 september 2024, (geraadpleegd op 23 maart 2025).
  • MYRIA, FIRM, FEDERALE OMBUDSMAN, KRC en DROIT DE L’ENFANTS, ‘Federale regering faalt in de aanpak van de opvangcrisis: humanitaire crisis en rechtsstaat aangetast’, Myria 21 december 2022,11-12.
  • UNHCR, ‘UNHCR: opvangcrisis in België is zorgwekkend, maar oplossingen zijn voorhanden’, UNHCR 29 september 2023 (geraadpleegd op 23 maart 2025).
  • TEMMERMAN M. en MACKEN F., ‘Hoe zijn we in deze opvangcrisis beland?’, VRT NWS 9 maart 2023 (geraadpleegd op 23 maart 2025).
  • MYRIA, FIRM, FEDERALE OMBUDSMAN, KRC en DROIT DE L’ENFANTS, ‘Federale regering faalt in de aanpak van de opvangcrisis: humanitaire crisis en rechtsstaat aangetast’, Myria 21 december 2022, 1.
  • FEDASIL, ‘Verblijf in het opvangcentrum’, Fedasil (geraadpleegd op 23 maart 2025).
  • MYRIA, FIRM, FEDERALE OMBUDSMAN, KRC en DROIT DE L’ENFANTS, ‘Federale regering faalt in de aanpak van de opvangcrisis: humanitaire crisis en rechtsstaat aangetast’, Myria 21 december 2022, 2.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 44.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 145.
  • FEDASIL, ‘Wie zijn de asielzoekers’, Fedasil 21 augustus 2024 (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • MYRIA, ‘[Persbericht] Opvangcrisis: Europa wijst opnieuw op de tekortkomingen van België’, Myria 20 september 2024 (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • AGENTSCHAP INTEGRATIE & INBURGERING, ‘Welk traject legt een verzoeker om internationale bescherming (VIB) af? Welke rechten heeft een VIB, erkend vluchteling of subsidiair beschermde?’, integratie-inburgering 21 maart 2023, 5.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 23.
  • FEDASIL, ‘Bedankt voor het begrip’, Fedasil 29 juli 2022 (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 105.
  • Art. 6, lid 1 Opvangwet.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, ‘De trieste balans na één jaar opvangcrisis: één op vijf asielzoekers in België slaapt op straat’, Vluchtelingenwerk Vlaanderen 20 oktober 2022, 5.
  • MYRIA, FIRM, FEDERALE OMBUDSMAN, KRC en DROIT DE L’ENFANTS, ‘Federale regering faalt in de aanpak van de opvangcrisis: humanitaire crisis en rechtsstaat aangetast’, Myria 21 december 2022, 2.
  • MYRIA, FIRM, FEDERALE OMBUDSMAN, KRC en DROIT DE L’ENFANTS, ‘Federale regering faalt in de aanpak van de opvangcrisis: humanitaire crisis en rechtsstaat aangetast’, Myria 21 december 2022, 4.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, ‘De trieste balans na één jaar opvangcrisis: één op vijf asielzoekers in België slaapt op straat’, Vluchtelingenwerk Vlaanderen 20 oktober 2022, 6.
  • BRUZZ, ‘De Moor wil Brusselse regeling om asielzoekers in hotels op te vangen overnemen’, Bruzz 25 juni 2024 (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 104.
  • FEDASIL, ‘Geen opvang voor alleenstaande mannen’, Fedasil 30 augustus 2023 (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, CIRÉ, MÉDÉCINS DU MONDE, ARTSEN ZONDER GRENZEN, BELREFUGEES, CARITAS, HUB, ‘Niet-opvangbeleid Dashboard’, Caritas international Belgique 30 september 2023, 5.
  • Art. 18 Opvangwet.
  • MYRIA, ‘Mensenrechten ,ook voor alleenstaande mannelijke asielzoekers’, Myria 8 september 2023 (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden, BS 19 augustus 1955.
  • Verdrag van Genève betreffende de status van vluchtelingen van 28 juli 1951.
  • VREEMDELINGENRECHT & INTERNATIONAAL FAMILIERECHT, ‘Rechtbank eerste aanleg Den Haag (Nederland): interstatelijk vertrouwensbeginsel voor Dublin-asieloverdracht naar België in vraag omwille van opvangcrisis’, vreemdelingenrecht (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • Rechtbank van eerste aanleg Den Haag 20 februari 2023, NL23.382, JV 2023/81.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA
  • -BE 10 juli 2024, 71.
  • EHRM 18 juli 2023, 49255/22, ‘Camara/België’.
  • FEDASIL, ‘Verblijf in het opvangcentrum’, Fedasil (geraadpleegd op 23 maart 2025).
  • Art. 31 Opvangwet.
  • MYRIA, ‘Mensenrechten, ook voor alleenstaande mannelijke asielzoekers’, Myria 8 september 2023 (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 69.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 107.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 102.
  • Art. 34 en art. 35 Opvangwet.
  • Instructie van Fedasil betreffende Vrijwillig vertrek voor bewoners van collectieve centra – ondersteuning via maaltijdcheques voor mensen met een eigen verblijfsoplossing van 16 oktober 2020.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 80.
  • TEMMERMAN M., ‘Justitie weigert een leeftijdstest bij asielzoekers tot ze een opvangplaats krijgen’, vrt nws 22 november 2022 (geraadpleegd op 28 maart 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, ‘ Brusselse politie vernielt kartonnen tenten van minderjarige asielzoekers: trieste episode van een structureel probleem’, Vluchtelingenwerk Vlaanderen nieuwsberichten 19 oktober 2022.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 104.
  • Art. 4, §2 Opvangwet.
  • VREEMDELINGENRECHT & INTERNATIONAAL RECHT, ‘Waar heeft een verzoeker om internationale bescherming recht op opvang?’, vreemdelingenrecht (geraadpleegd op 23 maart 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 124-125.
  • VREEMDELINGENRECHT & INTERNATIONAAL FAMILIERECHT, ‘Wettelijk kader en rechtspraak over gebrek aan opvang van asielzoekers met oneigenlijke code no show’, vreemdelingenrecht, (geraadpleegd op 23 maart 2025).
  • Art. 580, 8°, f) Ger.W.
  • Arbrb. Brussel (Fr.) 15 november 2021, 21/743/K (ongepubliceerd).
  • Arbrb. Brussel (Nl.) 7 maart 2022, 22/16/K (ongepubliceerd).
  • Arbrb. Brussel (Nl.) 29 november 2022, 22/206/K (ongepubliceerd).
  • Arbrb. Brussel (Fr.) 3 november 2021, 21/620/K (ongepubliceerd).
  • Arbrb. Brussel (Nl.) 28 december 2022, 22/331/K (ongepubliceerd).
  • Arbrb. Brussel (Fr.) 10 november 2021, 21/708/K (ongepubliceerd).
  • Arbrb. Brussel (Fr.) 9 november 2021, 21/699/K (ongepubliceerd).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2024 update’, AIDA-BE 2025 (ongepubliceerd)
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 109.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 109.
  • MYRIA en FIRM, ‘Tussenkomst voor het Comité van Ministers van de Raad van Europa betreffende de uitvoering van het arrest Camara t. België’, Myria 10 juli 2024, 20.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 109.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 109
  • Rb. Brussel (Fr.) 19 januari 2022, 21/164/C.
  • VREEMDELINGENRECHT & INTERNATIONAAL FAMILIERECHT, ‘Rechtbank eerste aanleg verplicht Belgische staat en Fedasil op straffe van dwangsom om zonder uitstel asielaanvragen te registreren en recht op opvang te respecteren’, vreemdelingenrecht 17 februari 2022, (geraadpleegd op 29 maart 2025).
  • Rb. Brussel (Fr.) 29 juni 2023, 2022/4618/A, 13.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 23.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 111.
  • Rb. Brussel (Fr.) 29 juni 2023, 2022/4618/A, 13.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 24.
  • Rb. Brussel (Fr.) 29 juni 2023, 2022/4618/A, 13.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 24.
  • Art. 1412bis §1 Ger.W.
  • DUJARDIN, J., VAN DAMME, M., VANDE LANOTTE, J., MAST, A., Het regime van de goederen in het administratief recht, Wolters Kluwer, 2021, 259.
  • DIRIX, E., Beslag, Wolters Kluwer, 2018, 154-155.
  • DIRIX, E., Beslag, Wolters Kluwer, 2018, 158.
  • SAGAERT, V., ‘Openbare domeingoederen en private domeingoederen’ in SAGAERT, V. (ed.), Goederenrecht, Wolters Kluwer, 2021, 265.
  • FEDASIL, ‘Inbeslagname goederen bij Fedasil’, Fedasil Nieuws 20 januari 2023 (geraadpleegd op 4 april 2025).
  • SCHOOFS S., ‘Deurwaarder neemt diepvriezer en koffiemachine kabinet-De Moor in beslag’, vrt nws, 11 januari 2024 (geraadpleegd op 4 april 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 24.
  • Rb. Brussel (Fr.) 29 juni 2023, 2022/4618/A, 15.
  • Rb. Brussel (Fr.) 29 juni 2023, 2022/4618/A.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 24.
  • Rb. Brussel (Fr.) 29 juni 2023, 2022/4618/A, 36-37.
  • Rb. Brussel (Fr.) 29 juni 2023, 2022/4618/A, 43.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, ‘Overheidsverzuim dwingt ngo’s tot beslaglegging op de rekeningen van Fedasil’, Vluchtelingenwerk Vlaanderen nieuwsbrief, 2 februari 2024, (geraadpleegd op 4 april 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 24.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2024 update’, AIDA-BE 2025 (ongepubliceerd).
  • Rb. Brussel (Fr.) 31 maart 2025, 24/1010/A.
  • Rb. Brussel (Fr.) 31 maart 2025, 24/1010/A.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 24.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 25.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2024 update’, AIDA-BE 2025 (ongepubliceerd).
  • DUJARDIN J., VANDE LANOTTE J., GOOSSENS J., GOEDERTIER G., Basisbegrippen publiekrecht, die Keure, 2014, 367.
  • RvS (9e k.) 4 juni 2018, 241.710.
  • FIRM, ‘FIRM bezorgd over respect voor de rechtsstaat in België’, FIRM 29 januari 2025, (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • DUJARDIN J., VANDE LANOTTE J., GOOSSENS J., GOEDERTIER G., Basisbegrippen publiekrecht, die Keure, 2014, 367.
  • GRONDWETTELIJK HOF, HOF VAN CASSATIE, RAAD VAN STATE, ‘Gemeenschappelijk memorandum van het Grondwettelijk Hof, het Hof van Cassatie en de Raad van State’, Hof van Cassatie, juli 2024, 4.
  • BOONE R., ‘Migratiebeleid: mensenrechten onder druk op alle niveaus’, Juristenkrant 2023, 10-11.
  • GRONDWETTELIJK HOF, HOF VAN CASSATIE, RAAD VAN STATE, ‘Gemeenschappelijk memorandum van het Grondwettelijk Hof, het Hof van Cassatie en de Raad van State’, Hof van Cassatie, juli 2024, 2.
  • GRONDWETTELIJK HOF, HOF VAN CASSATIE, RAAD VAN STATE, ‘Gemeenschappelijk memorandum van het Grondwettelijk Hof, het Hof van Cassatie en de Raad van State’, Hof van Cassatie, juli 2024, 5.
  • BERKMOES H., ‘België staat mensenrechtelijk met de billen bloot’, Juristenkrant 2024, 7.
  • Richtlijn 2013/33/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot vaststelling vaan normen voor de opvang van verzoekers om internationale bescherming (herschikking), PB.L. 29 juni 2013, p.96-116.
  • http://data.europa.eu/eli/dir/2013/33/oj.
  • BERKMOES H., ‘België staat mensenrechtelijk met de billen bloot’, Juristenkrant 2024, 6.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2023 update’, AIDA-BE 10 juli 2024, 23.
  • X, ‘FIRM waarschuwt voor uitholling van rechtstaat in België: ‘Zorgwekkend, maar omkeerbaar’’, Juristenkrant 2024, 4.
  • FIRM, ‘FIRM bezorgd over respect voor de rechtsstaat in België’, FIRM 29 januari 2025 (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • BERKMOES H., ‘België staat mensenrechtelijk met de billen bloot’, Juristenkrant 2024, 6.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2024 update’, AIDA-BE 2025, 25 (ongepubliceerd); BECKERS K., ‘Minister van Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt: “We gaan verbod op opsluiten van gezinnen met kinderen misschien moeten herzien”’, De Standaard 18 maart 2025 (geraadpleegd op 22 mei 2025).
  • SAAMO, ‘Beslag op rekeningen Fedasil omdat België opvangplicht schendt’, SAAMO Nieuws & Verhalen 2 februari 2024 (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • ALEN, A. MUYLLE, K., Handboek van het Belgisch Staatsrecht, Kluwer, 2011, 67.
  • Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten van 16 december 1966, BS 6 juli 1983, 8815.
  • VELAERS, J., ‘Samenloop van grondrechten: het Arbitragehof, titel II van de Grondwet en de internationale mensenrechtenverdragen’, TBP 2005, afl. 4-5, 300.
  • Art. 3 en 6 EVRM.
  • EHRM 31 oktober, 49255/22, ‘Camara/België’.
  • VREEMDELINGENRECHT & INTERNATION FAMILIERECHT, ‘ EHRM: België schendt recht op effectief beroep in asielopvangcrisis’, Vreemdelingenrecht 30 augustus 2023 (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • VREEMDELINGERECHT & INTERNATIONAAL FAMILIERECHT, ‘Europees Hof voor de Rechten van de Mens – 49255/22 – 18-07-2023’, Vreemdelingenrecht (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • EHRM 18 juli, 49255/22, ‘Camara/België’.
  • MYRIA, FIRM, ‘Tussenkomst voor het Comité van Ministers van de Raad van Europa betreffende de uitvoering van het arrest Camara t. België’, Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens 10 juli 2024 (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • VREEMDELINGENRECHT & INTERNATION FAMILIERECHT, ‘ EHRM: België schendt recht op effectief beroep in asielopvangcrisis’, Vreemdelingenrecht 30 augustus 2023 (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • VREEMDELINGERECHT & INTERNATIONAAL FAMILIERECHT, ‘Europees Hof voor de Rechten van de Mens – 49255/22 – 18-07-2023’, Vreemdelingenrecht (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • MYRIA, ‘Mensenrechten, ook voor alleenstaande mannelijke asielzoekers’, Myria 8 september 2023 (geraadpleegd op 19 april 2025).
  • Verordening (EU) nr. 604/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat door een onderdaan van een derde land of een staatloze bij een van de lidstaten wordt ingediend, PB L 29 juni 2013, 31-59, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex:32013R0604.
  • BERKMOES H., ‘België staat mensenrechtelijk met de billen bloot’, Juristenkrant 2024, 6.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, ‘De Dublin procedure in België: een leidraad’, Vluchtelingenwerk Vlaanderen (geraadpleegd op 20 april 2025).
  • Rechtbank eerste aanleg Den Haag 20 februari 2023, NL23.382, ECLI:NL:RBDHA:2023:1852.
  • VAN BERLAER T., ‘Alleenstaande asielzoekers mogen niet terug naar België: Nederlandse rechters grijpen opnieuw in’, Knack 16 april 2025 (geraadpleegd op 20 april 2025).
  • Rechtbank eerste aanleg Den Haag 11 april 2025, NL25.3179, ECLI:NL:RBDHA:2025:6096.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 163-178.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 163.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 3.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 4.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025,164.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 5.
  • MACKEN F., ‘Nieuw regeerakkoord voorziet strengste migratiebeleid ooit, vooral voor wie vlucht van oorlog’, vrt nws 2 februari 2025 (geraadpleegd op 11 mei 2025).
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 9.
  • MACKEN F., ‘Nieuw regeerakkoord voorziet strengste migratiebeleid ooit, vooral voor wie vlucht van oorlog’, vrt nws 2 februari 2025 (geraadpleegd op 11 mei 2025).
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN, ‘Catastrofale besparingen bedreigen opvang en rechtsstaat’, Vluchtelingenwerk Vlaanderen 13 mei 2025 (geraadpleegd op 22 mei 2025).
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 164.
  • N-VA, ‘Van Bossuyt lanceert eerste ontradingscampagnes om asielinstroom te beperken’, N-VA Nieuws 20 maart 2025 (geraadpleegd op 16 mei 2025).
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 164.
  • BELGA, ‘Belgium launches social media campaigns to deter asylum seekers’, Belga News Agency 20 maart 2025 (geraadpleegd op 22 mei 2025).
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025,164.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025,166.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 5.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025,164.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 164.
  • VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN en ECRE, ‘Country report, 2024 update’, AIDA-BE 2025 (ongepubliceerd).
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 8.
  • MACKEN F., ‘Nieuw regeerakkoord voorziet strengste migratiebeleid ooit, vooral voor wie vlucht van oorlog’, vrt nws 2 februari 2025 (geraadpleegd op 29 mei 2025).
  • DE KEZEL E., ‘De rechtsstaat is er voor iedereen’, Juristenkrant 2025, afl. 504, 10.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 165.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 178.
  • DE KEZEL E., ‘De rechtsstaat is er voor iedereen’, Juristenkrant 2025, afl. 504, 10.
  • Art. 151 Gw.
  • DE KEZEL E., ‘De rechtsstaat is er voor iedereen’, Juristenkrant 2025, afl. 504, 10.
  • GRONDWETTELIJK HOF, HOF VAN CASSATIE, RAAD VAN STATE, ‘Gemeenschappelijk memorandum van het Grondwettelijk Hof, het Hof van Cassatie en de Raad van State’, Hof van Cassatie juli 2024, 3.
  • GRONDWETTELIJK HOF, HOF VAN CASSATIE, RAAD VAN STATE, ‘Gemeenschappelijk memorandum van het Grondwettelijk Hof, het Hof van Cassatie en de Raad van State’, Hof van Cassatie juli 2024, 7-8.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 178.
  • DUJARDIN, J., VAN DAMME, M. VANDE LANOTTE, J., MAST, A., Overzicht van het Belgisch administratief recht, Kluwer, 2021, 60-63.
  • DE KEZEL E., ‘De rechtsstaat is er voor iedereen’, Juristenkrant 2025, afl. 504, 10.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 178.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 178.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 165.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 164.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 178.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 165.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 6.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 164.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 4.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 4.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 5.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 164.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 6.
  • DE WEVER B., Federaal regeerakkoord 2025-2029, 31 januari 2025, 166.
  • BELGISCHE KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS, Beleidsverklaring Asiel & Migratie, 13 maart 2025, nr. 56 0767/037, 4.
  • D’OURS J., ‘”België is niet langer het land van melk en honing”: kersvers minister Anneleen Van Bossuyt (N-VA) over “strengste migratiebeleid ooit”’, HLN 16 februari 2025 (geraadpleegd op 29 mei 2025).
  • SHABANI A., ‘Belgium set to introduce some of the toughest anti-immigration measures’, Schengen news 18 februari 2025 (geraadpleegd op 29 mei 2025).
  • DEBRUYNE P., ‘”Zo ziet “het strengste asiel- en migratie- beleid ooit” eruit”’, MO* 3 februari 2025 (geraadpleegd op 29 mei 2025).
  • RvS 27 december 2024, 261.887.
  • RAAD VAN STATE, ‘Beperking materiële steun voor bepaalde personen die internationale bescherming vragen: schorsing’, Raad van State 27 december 2024.
  • COMMISSIE VOOR BINNENLANDSE ZAKEN, VEILIGHEID, MIGRATIE EN BESTUURSZAKEN, ‘openbare commissievergadering’ 15 januari 2025 ,6-8.
  • Arbh. 20 december 2022, 2022/KB/23.
  • FEDASIL, ‘ Zakgeld’, Fedasil info (geraadpleegd op 30 mei 2025).
  • VRT, ‘Nu al ruim een maand ongeziene protestacties van de magistraten, maar hebben die ook effect?’, vrt nws 29 mei 2025 (geraadpleegd op 2 juni 2025).
  • [1] INTO LAW, ‘Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming’, Into law (geraadpleegd op 2 juni 2025).
Download scriptie (1.09 MB)
Universiteit of Hogeschool
HOGENT
Thesis jaar
2025
Promotor(en)
Jan Fiers